Okultyzm i medycyna

Celem Studenta Okultyzmu jest zrozumienie ukrytych sił i mocy, które ożywiają materię, sił, które są wszystkomocne dla dobra lub zła. Człowiek, złapany w wirującym prądzie kosmicznej mocy, dąży do pełnej kontroli nad swoim środowiskiem, którego ciało fizyczne może być uznane za część; i część, która okazała się szczególnie nieposłuszna.

Człowiek jest ofiarą ogromnej liczby chorób i aby im przeciwdziałać, wykształcił niezliczoną ilość lekarstw. Mamy ortodoksyjny lub allopatyczny system, przeciwny do homeopatii, a oprócz tych wielu innych, takich jak system biochemii Schüsslera traktujący chorobę jako wynik niedoboru pewnych soli tkankowych. Są też naturopaci, którzy uważają wszystkie leki za szkodliwe. Dla nich wszystkie objawy choroby wynikają z nagromadzenia szkodliwych substancji w ciele człowieka. Ich dewizą jest eliminacja, a mogą wskazać wiele udanych wyleczeń.

Wszystkie systemy medycyny zdają się od czasu do czasu skutecznie leczyć choroby, pomimo sprzecznych metod. Wskazuje to na potrzebę szerszej generalizacji opartej na głębszym zrozumieniu ciała ludzkiego. Potrzebna jest nowa fizjologia, która uwzględnia te niematerialne siły, które są napędem ludzkiego mechanizmu. To tutaj krok stawia okultysta. Za fizycznym mechanizmem dostrzega ciało eteryczne, które reguluje i ożywia procesy cielesne. Dla okultysty, zdrowie to głównie kwestia utrzymania doskonałej równowagi między siłami, które przenikają ciało fizyczne. Ostatnio zmarły Dr Rudolf Steiner podjął próbę praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej podczas jego badań nad chorobami ludzkości. Wynikiem jest system terapeutyczny oparty na fizjologii znacznie różnej od zaakceptowanej wersji tej nauki.

W wykładzie wygłoszonym w Domach, Dr Steiner zwrócił uwagę, że ludzkość zdawała sobie kiedyś sprawę z istotności zrozumienia działania ciała eterycznego, czyli formacyjnego. Ludzie tych dawnych czasów postrzegali chorobę jako konflikt między siłami śmierci a innymi siłami, które dawały życie.

Ci ludzie byli mniej głęboko zaangażowani w materię niż my dzisiaj, i w rezultacie byli w stanie postrzegać jasnowidząco siły, które regulują wzrost i rozpad ciała człowieka. Postrzegali siebie jako istoty ze świata duchowego, które zstąpiły na ziemię. Chory człowiek to taki, w którym siły ziemskie działały zbyt mocno. Aby skorygować to działanie, czerpali z nadziemskich sił, które budują świat roślin. Podawali lekarstwa, które przeciwdziałały działaniu sił ziemskich. Soki odpowiednich roślin były używane do zwalczania pewnych procesów zdradzania. Te wysiłki były próbą wykorzystania kosmicznych sił świata roślin do wzmacniania i dostosowywania sił życiowych chorego człowieka, człowieka i rośliny będących kosmicznie powiązane. Jasnowidząco, zaburzony stan był diagnozowany przez wygląd ciała eterycznego.

Gdy człowiek pogrążył się głębiej w materii, stracił to postrzeganie ciała eterycznego i jego funkcji jako siły stojącej za procesami życia ciała fizycznego. Według Dr Steinera, to za czasów Galena zaczęło się leczenie o czysto materialnym charakterze. Przez pewien czas pozostało wspomnienie o działaniu ciała eterycznego w rozpoznawaniu czterech temperamentów. Z czasem to również zostało zapomniane. Ortodoksyjna medycyna dzisiejszych czasów jest czysto materialna. W istocie, w dużej mierze opiera się na patologii, więc student medycyny jest zajął studiowaniem końcowych procesów, kulminacyjnej katastrofy tego, co jest często długim i podstępnym procesem degeneracji ciała. Końcowy rezultat tego procesu jest widoczny, a poprzez zauważenie symptomów towarzyszących mu, tworzy się konkretny obraz choroby. Ale o siłach stojących za fizycznym rezultatem nic nie wiadomo.

Wielu lekarzy uznało potrzebę głębszej wiedzy o siłach leżących u podstaw chorób, i to na prośbę wielu lekarzy Dr Steiner wygłosił trzytygodniowy cykl wykładów dla lekarzy i lekarek, w których poruszył medyczny aspekt Nauki Duchowej.

Dr Steiner postrzega ciało ludzkie jako trójczęściowe. Uważa, że ciało składa się z trzech systemów, które do pewnego stopnia są niezależne od siebie, choć ich harmonijne połączenie jest niezbędne dla zdrowia organizmu jako całości. Pierwszy system można nazwać Systemem Głowy. Jest to fizyczne podstawy świadomości, percepcji zmysłowej i zdolności tworzenia obrazów mentalnych.

Drugi, czyli Rytmiczny System, składa się z funkcji  oddychania, krążenia krwi oraz wszystkie rytmiczne funkcje ciała.

Trzeci, czyli System Trawienny, zajmuje się przekształcaniem spożywanego pokarmu. Ten system jest szczególnie zlokalizowany w brzuchu i kończynach, choć wszystkie trzy systemy przenikają każdy punkt ciała. Podświadome procesy naszego życia psychicznego mają jako fizyczną podstawę trzeci system. Według Dr. Steinera, jest on fizyczną podstawą woli. To oczywiście sprzeczne z pojęciem współczesnych psychologów, którzy bazują całe życie mentalne człowieka na systemie nerwowym.

Dr. Kolisko, w artykule opublikowanym w Fruits of Anthroposophy, mówi: „Poprzez system nerwowy i zmysłowy, światło, ciepło i to, co możemy nazwać niezmierzalnymi elementami świata fizycznego, wpływają na człowieka. System trawienny z kolei asymiluje, przekształca i włącza do organizmu mierzalne materiały. Charakterystyczne procesy człowieka górnego, człowieka nerwów i zmysłów, są zatem zupełnie różne od tych u człowieka dolnego, czyli trawiennego”.

Elementem równoważącym pomiędzy tymi dwoma systemami jest system rytmiczny. Życie uczuciowe opiera się na tym systemie, na rytmicznych procesach oddychania i krążenia krwi. Procesy systemu rytmicznego nie są destrukcyjne, jak te w systemie nerwowym, ani nie są konstruktywne jak te w systemie trawiennym, ale są pomiędzy nimi. W życiu idei opartych na systemie nerwowym, człowiek jest przebudzony. W wolition, opartej na systemie trawiennym, jest mniej świadomy; a w uczuciu lub emocji doświadcza swego rodzaju świadomości snu, pół drogi między snem a jawą.

Istnieją więc trzy systemy, każdy rządzi się swoimi własnymi prawami. Jedność ciała jest osiągana przez działanie systemu rytmicznego, który utrzymuje równowagę między dwoma innymi.

Serce, według tej nowej fizjologii, nie jest pompą, która napędza krew przez ciało. Organizm trawienny przekształca i wchłania pokarm, a powstałe płyny spotykają powietrze pobierane przez aktywności organizmu górnego. Istnieje interakcja między płynami i powietrzem, a działanie serca jest wynikiem tej interakcji systemów nerwowego i trawiennego. Serce jest wprawiane w ruch przez tę interakcję prądów, nie jest ich źródłem. Jeden biegun wewnętrznych działań ciała człowieka reprezentowany jest przez działanie nerwów i zmysłów w połączeniu z oddychaniem. Trawienie i dystrybucja pokarmu jest drugim biegunem. Te dwa są zrównoważone w rytmicznych działaniach oddychania i krążenia krwi.

„Zdrowie”, mówi Dr. Kolisko, „jest wynikiem właściwej równowagi lub dostosowania dwóch skrajności; choroba powstaje na wiele sposobów, z nadmiernego rozwoju aktywności jednej nad drugą. Dla każdego człowieka istnieje indywidualny i specyficzny, choć doskonale określony, związek między procesami w górnym systemie a procesami w dolnym – związek, który determinuje jego zdrowie.”

Dr Kolisko wskazuje, że zadaniem lekarza jest rozpoznanie objawów choroby w taki sposób, aby zrozumieć utratę równowagi między dwoma biegunami człowieka. Każda choroba ma swoje własne, specyficzne cechy wskazujące, w którym systemie brakuje równowagi. Histeria wynika z pewnych nieregularności w systemie trawiennym. Górny system nie ma siły, aby je regulować. Materiały wchłonięte przez system trawienny podlegają pewnym prawom chemicznej przemiany, które rządzą zewnętrznym środowiskiem ciała człowieka. Te prawa muszą być podporządkowane wewnętrznemu prawu organizmu człowieka. Jeśli górny lub nerwowy system nie ma mocy, aby kontrolować te procesy chemiczne, może pojawić się histeria. Histeria jest tylko jednym z objawów tego rodzaju zaburzeń.

Jeśli z kolei górny system działa zbyt mocno, pojawia się drugi skrajny typ zaburzeń w postaci neurastenii. Brak równowagi między górnym a dolnym systemem najwyraźniej pokazują te dwie formy choroby. W różnych chorobach brzucha i dolnych części ciała, a także w chorobach głowy i gardła, brak równowagi między dwoma skrajnościami jest wyraźnie zauważalny. W tych przypadkach choroba przeniknęła głębiej do ciała fizycznego.

To rozpoznanie trójdzielnego porządku w naturze prowadzi do rozważań na temat terapeutycznego. Konieczne jest zrozumienie związku między naturą rośliny a ciałem człowieka. Roślina również jest trójdzielna. Korzeń rośnie w dół, w ziemię. Wchłania płyny, w których rozprowadzane są składniki pokarmowe. W kwiatach, organach zapłodnienia, roślina sięga ku kosmosowi. Wchłania światło i ciepło. W liściach osiągana jest równowaga między ziemskimi a kosmicznymi wpływami. Roślina istnieje między dwoma biegunami grawitacji i światła.

Człowiek jest kompletnym przeciwieństwem rośliny, nawet w sposób, w jaki stoi w uniwersum. Narządy zapłodnienia skierowane są w dół, a u górnego człowieka widoczna jest tendencja do mineralizacji. Zwierzę jest prostopadłe zarówno do rośliny, jak i do człowieka.

Człowiek przeszedł od etapu roślin przez dwa kąty proste; zwierzę jest tylko w połowie tego procesu. W roślinach, w których dominuje element owoców i kwiatów, powinowactwo jest skierowane ku dolnemu systemowi. Dominacja sterny wskazuje na wpływ na dolny i górny organizm, a dominujący element liściowy daje powinowactwo z człowiekiem środkowym.

W lekach mineralnych kontrast polarnej jest między takimi substancjami jak sole, a takimi substancjami jak fosfor, które wiążą ze sobą niezmierzone elementy, szczególnie światło i ciepło. W formowaniu soli wszystkie niezmierzone elementy są wykluczone. Między solą a fosforem leży element metaliczny, który zajmuje pozycję pośrednią. Element metaliczny nie jest tak ściśle zjednoczony z niezmierzonymi jak fosfor, ani nie wydziela ich tak swobodnie jak substancje podobne do soli. Fosfor i materiał siarkowy są jednym biegunem, substancje podobne do soli są drugim. Gdzie choroba wynika z faktu, że element psychiczno-duchowy jest zbyt oderwany od ciała, fosfor, z jego zdolnością do wiązania niezmierzonych ze sobą, jest lekarstwem.

Dla przeciwnego stanu, kiedy psychiczno-duchowy jest zbyt mocno związany z fizycznym, jak w pewnych zaburzeniach organów sekrecji i wydzielania, odpowiednim lekarstwem są substancje podobne do soli, które mają moc wyrzucania niezmierzonych.

Substancje metaliczne wprowadzają równowagę między tymi warunkami, a ich właściwości i zachowanie w naturze pokazują, jak każdy indywidualny metal ma określony związek z procesami ciała.

Dr Kolisko wskazuje, że w chorobach umysłowych i psychicznych oraz w leczeniu patologicznych wzrostów, w tym raka, istnieje możliwość osiągnięcia znaczących wyników. Dr Steiner naucza, że zmiany w ludzkim mózgu są wtórne do patologicznych procesów w innych organach, które mogą być leczone za pomocą środków fizycznych. To choroby psychiczne są najmniej podatne na czysto psychiczne środki zaradcze. Dr Kolisko zauważa: „Tragedią materializmu jest jego niezdolność do rozpoznania prawdziwej natury materii”.

„Modern medical Science,” mówi Dr Kolisko, „zbyt wiele zajmuje się skutkami wtórnymi, jak w teorii bakterii choroby. Potrzebna jest zdolność do rozpoznania powodu inwazji bakteryjnej.”

Lekarze, którzy uczęszczali na wykłady Dr Steinera, podpisali deklarację uznającą wielkie znaczenie zastosowania nauki duchowej do rozwiązania problemu choroby. To uznanie przez wykwalifikowanych ludzi usuwa temat z ataków tych krytyków, którzy uważają wszelką stosowaną wiedzę duchową za tyleż bzdury.

Jednym z praktycznych wyników wykładów Dr Steinera było otwarcie kliniki i instytutu terapeutycznego w Arlesheim-Dornach w Szwajcarii. Kierownik medyczny to Dr Ita Wegmann, który jest doskonale zaznajomiony z praktycznym zastosowaniem nauk medycznych Dr Steinera.

Od czasu pierwszego cyklu wykładów Dr Steinera w 1921 roku, dokonano wiele postępów i opracowano wiele środków zaradczych z doskonałymi wynikami w przypadkach, które opierały się innym leczeniom. Ci, którzy są zainteresowani niezwykłym wysiłkiem, aby postawić naukę medyczną na nowych podstawach, powinni skontaktować się z panną D. Pethick, International Laboratories Co., Ltd., 55 Dorset Street, Baker Street, W.1, która odpowiada za medyczną pracę propagandową Anthroposophical Society w Anglii. Pełne szczegóły dotyczące składu i działania terapeutycznego różnych środków zaradczych zostaną dostarczone każdemu lekarzowi, który jest zainteresowany tym fascynującym tematem, z którego tylko nieznaczny i niekompletny zarys jest podany w tym artykule.

Autor tego artykułu pragnie podziękować za wiele swoich faktów artykułowi „Physiology, Pathology and Therapeutics”, autorstwa Dr. E. Kolisko, przetłumaczonym i odtworzonym w Fruits of Anthroposophy.

źródło: OCCULTISM AND MEDICINE By R. M. Sidgwick, The Occult Review, London july 1925


 „Fruits of Anthroposophy” to publikacja Rudolfa Steinera z 1986 roku, która zawiera wykłady na temat antropozofii . W tych wykładach Steiner przedstawia świeże i wyjątkowo jasne podejście do antropozoficznej ścieżki wiedzy. Opisuje on wyobraźnię jako poszerzenie naszego doświadczenia pamięci do kosmicznych wymiarów, inspirację jako rozszerzenie zapominania, a intuicję jako sposób, w jaki świat duchowy przynosi owoce dla przyszłości ewolucji ludzkiej . Steiner omawia również różnicę między naszymi przyczynowymi wyjaśnieniami świata przyrody wokół nas a „moralnym porządkiem świata” i jego związkiem z moralnością i wolnością człowieka. Antropozofia i jej metody są opisane nie jako nowa „religia”, ale jako ścieżka wiedzy, która pomaga nam przezwyciężyć nasze nawykowe sposoby widzenia i naprawdę postrzegać zarówno świat zmysłowy, jak i świat ponadzmysłowy .

źródło: czat bing.com