Siła Samoświadomości

Ponadto, ta osobowość jest siłą. Czujemy osobowość innych ludzi bezpośrednio oddziałującą na nas, a także dostrzegamy i w pewnym sensie nawet odczuwamy efekt naszej osobowości na innych. Zauważamy również podobne wzajemne oddziaływania między dwiema trzecimi osobami.

Jak wszystkie inne siły, ta siła działa nieuchronnie, często całkowicie nieświadomie; i nieuchronnie wywołuje swoje skutki, gdy nie jest przeciwdziałana przez siły przeciwstawne. Małżeństwa dostarczają nam uderzających codziennych przykładów tego zjawiska. Szczęśliwa para staje się monotonnie podobna do siebie, nawet do stopnia nabycia pewnego rodzinnego podobieństwa. Żona staje się kopią swojego męża, a mąż, do pewnego stopnia, duplikatem swojej żony, chociaż efekt jest bardziej zauważalny u kobiety. W obecnym świecie, na szczęście dla życia domowego, wzajemna transformacja jest regułą, ponieważ w przeciwnym razie można by wątpić, czy sąd rozwodowy byłby wyjątkiem.

Ale takie wzajemne oddziaływanie nie jest monopolem małżeństwa. Każdy z nas nieustannie wywiera wrażenie na innych lub jest przez nich wpływany, proporcjonalnie do siły naszych indywidualnych osobowości. Oryginalność oznacza wysokość jednego, naśladowanie głębokość drugiego. Działanie to jest zwykle nieświadome w chwili jego wystąpienia i rozpoznawane jest dopiero później. Faktem jest, że charakter jest zaraźliwy. Wszyscy ludzie przechodzą przez życie bardziej lub mniej zaszczepieni przez innych. Bardzo ostry przypadek Boswella z Dr. Johnsonem, patologiczny jak był, jest tylko nasilonym przykładem tego, co nie jest bez równoległych przypadków wokół nas każdego dnia. Wiele osób nabywa skuteczne podziwianie, które noszą ze sobą przez większość życia. I żaden z nas całkowicie nie unika zarażenia, zarówno dobrego, jak i złego. Stąd ważność starannego wybierania przyjaciół. Ponieważ wystarczająco silny atak jednej osoby zapewnia, na jakiś czas, praktyczną odporność na inną. Do tego stopnia wszyscy jesteśmy kameleonami w umyśle.

To, że jedna osobowość ma taki wpływ na swoich towarzyszy, wskazuje na wspólną esencję przenikającą wszystkich. Sugeruje to pewną wielką bezosobowość ducha, leżącą u podstaw naszych różnych osobistych ucieleśnień, pewien kosmiczny, komunistyczny charakter dla duszy. Szczęśliwie istnieje taka wzajemna wpływ między ludźmi. Gdyby nie to, ta izolowana kula ziemska byłaby jeszcze bardziej odizolowanym miejscem; miłość natychmiast uciekłaby przez okno, a przyjaźń sama zostałaby wyrzucona za drzwi.

Umysły różnią się znacznie w swojej zdolności do zapładniania innych umysłów. Ale jest to szczególnie cecha umysłu męskiego w porównaniu z żeńskim. Jeden jest oryginalny i silny; drugi jest chłonny i dostosowujący się. Jeden naśladuje, drugi przyjmuje.

Osobowość, czyli wpływ umysłu mężczyzny na jego towarzyszy, jest również w pewnym sensie miarą energii umysłowej tego mężczyzny.

Ponieważ spotykamy osobowości, które nas odpychają, jak i takie, które przyciągają; osobowości, nawet takie, które nie wpływają na nas poza uznaniem, że one istnieją i że wpływają na naszych sąsiadów. Jesteśmy więc świadomi osobowości jako takiej; w pewnym sensie nawet mierzymy jej ilość.

Teraz zdolność do bycia wpływanym przez innych ludzi Japończycy posiadają w niesamowitym stopniu. Zasadniczo nieoryginalni, zawsze wykazywali geniusz do samodostosowania. Obecnie są zaangażowani w demonstrowanie swojej zdolności na skalę narodową.

Nie jest to przesadą, że Japonia w tym momencie daje reszcie świata spektakl najbardziej zdumiewającego aktu hipnotycznego jaki kiedykolwiek widziano, nic innego jak hipnotyzację całego narodu z otwartymi oczami. Czterdzieści milionów ludzi są tam teraz niewinnymi ofiarami obcego sugestii. To nie jest po prostu naśladowanie obcych zwyczajów, ale natychmiastowy nieasymilowany charakter zaproszenia, który oznacza narodowy stan umysłu jako pokrewny hipnozie i nadaje obu ich krewniaczy odcień karykatury.

Nowa idea jest przyjmowana bez próby adaptacji. Takie podniosłe lekceważenie zgodności pokazuje hipnotyczną kompletność, z jaką jest odbierana. W konsekwencji Tokio jest teraz jedną wielką publiczną platformą, na której natura daje wystawę idealnej siły. Kombinacje w strojach tak pięknie niekompatybilne, jak każda, jaką można zasugerować hipnotyzowanemu podmiotowi, krążą na jej ulicach, noszone w obu przypadkach z tego samego powodu, nierozważna odpowiedź na bodziec z zewnątrz; stąd irracjonalność wyniku. Ani inni poddani nie widzą w tym niczego śmiesznego.

Działanie można powiedzieć, że zaczyna się, ale w żadnym wypadku nie kończy na stroju. Zwyczaje, od głowy do stóp, przechodzą tę samą obco-motywowaną transmogrifikację. Naśladowanie cylindra i towarzysząca mu aura billycockizmu nie mniej komicznie siedzą na kimonie i rozdwojonych skarpetkach niż nowoczesny sąd w Tokio na starym japońskim przypadku.

Hipnotoidalne naśladowanie nie jest nową cechą tych ludzi. Wykazali tę samą skłonność w dokładnie ten sam sposób ponad tysiąc lat temu. Wtedy operatorem była Chiny, tak jak teraz operatorem jest zachodni świat. Podatność na sugestie leży u podstaw rasy.

źródło: OCCULT JAPAN OR THE WAY OF THE GODS AN ESOTERIC STUDY OF JAPANESE PERSONALITY AND POSSESSION BY PERCIVAL LOWELL, Cambridge 1895.