„Wprowadzenie do Astrologii Indyjskiej”
Natalia Stala
Biblioteka Polskiego Towarzystwa Astrologicznego
Tom XII
Warszawa 2023
Niebawem będzie można nabyć tę pozycję poprzez stronę Polskiego Towarzystwa Astrologicznego: http://astrolog.org.pl/biblioteka/biblioteka-pta
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Tradycja Śri Jagannath Center, parampara (linia przekazu) Śri Achyutanandy Dasy.
Słownik..
Rozdział pierwszy
Wprowadzenie
Rozdział drugi
Planety, znaki, aspekty, retrogradacja..
Rozdział trzeci
Style horoskopów, Bhāva – domy, sygnifikatory..
Rozdział czwarty
Aprakasa, upagraha.
Rozdział piąty
Uszkodzenia.
Rozdział szósty
Bhāvapada, ārūḍha
Rozdział siódmy
Prognozowanie, tranzyty Rahu i Ketu.
Bibliografia
Fragment:
Wprowadzenie
Astrologia wedyjska (sanskr. jyotiṣa, džjotisza) to głęboka i wielowymiarowa dziedzina wiedzy. Jest ściśle związana z duchowością Wschodu, więc warto również sięgnąć do indyjskich systemów religijno-filozoficznych, by dobrze i w pełnym wymiarze ją zrozumieć. To głębokie i wspaniałe narzędzie, które pozwala nam lepiej poznać samych siebie oraz energie rządzące kosmosem. Ten ład, boski porządek, to rita (sanskr. Ṛta), uniwersalne prawo mówiące o tym, że wszystko ma swoje miejsce i funkcję. Dzjotisza pozwala to badać, pokazując mapę karmy (czyli nasze nawyki, tendencje, wzloty, upadki, doświadczenia). Gdy analizujemy wykres pokazujący plan naszej atmy (tej duchowej i subtelnej części), dużo łatwiejsze staje się poruszanie w tym kołowrocie życia, w którym z jakiegoś powodu wszyscy się znaleźliśmy. W filozofii Wschodu nazywa się go sansarą.
Istnieją różne koncepcje, które to opisują. Ale większość sprowadza się do tego, że coś jest nie tak z naszym postrzeganiem i doświadczaniem rzeczywistości. Można to nazwać mają (māyā, iluzja), która przesłania swoją niewidzialną zasłoną nasze oczy. Niektóre tradycje mówią, że nasza rzeczywistość przypomina sen, złudzenie, bańkę mydlaną. Jednak dla nas to złudzenie wydaje się być bardzo realne. Na szczęście mamy wiele technik, które pozwalają się uwolnić i osiągnąć cel, który w tradycjach Wschodu określany jest jako moksza (nirwana, kaiwalja, duchowe przebudzenie). Dżjotisza również jest o tym, czyli o naszym wyzwoleniu i duchowej praktyce.
Jest ona ściśle powiązana z myślą wschodnią i w wielu miejscach różni się od zachodniego podejścia do interpretacji gwiazd.”