Myślenie dynamiczne

Czterdzieści lat temu Prentice Mulford, jeden z pierwszych pisarzy Nowej Myśli, użył trafnego zwrotu: „Myśli są rzeczami”. Być może jest on nieco nadużywany. Możliwe, że zainspirował wielkiego starygo przyrodnika, Johna Burroughsa, do napisania jego słynnego wiersza, którego refren brzmi: „Spokojny składam ręce i czekam, bo oto moje przyjdzie do mnie”.

Nie ma nic złego w tej filozofii, oprócz tego, że nie jest prawdziwa. Poza tym nie ma z nią nic nie tak. Jako wiersz jest dziełem piękna. Nigdy nie pozwalaj sobie na ignorowanie faktów. Sto milionów Hindusów złożyło swoje ręce i czekało prawie sto lat, podczas gdy garstka Anglików, znających znaczenie działania, przejęła za nich sprawy i administrowała ich krajem na korzyść Anglii. Dwa razy tyle Chińczyków złożyło swoje ręce i czekało, podczas gdy wiekami mijały, oferując tłuste kąski terytorium i schronienie każdemu złodziejskiemu piratowi wśród narodów, który mógłby tam rzucić okiem. Z powodu tego praktycznego zastosowania filozofii pana Burroughsa, Chiny dzisiaj zwracają się do silnych, pokojowych narodów, takich jak Stany Zjednoczone o pomoc, by pozbyć się rabusiów, którzy ją złupili. Jest wystarczająco duża, silna i stara, by pomóc sobie sama. Niech myśli logicznie i poprze swoją myśl działaniem, a wyciągnie się z błota.

Myśli są rzeczami, rzeczywiście, w sensie, że jak człowiek myśli, tak jest, ale nie zastępują one działania. Kładą one fundament pod właściwe działanie. Nie usprawiedliwiają one siedzenia bezczynnie i czekania na to, co się wydarzy. Rzeczy nie zdarzają się z powodu twojego czekania. Zdarzają się z powodu twojego przymusu. Wydarzenia czekają na twoją wolę. Twoja wola to działanie lub myśl w działaniu. Myśli są także rzeczami w tym sensie, że cokolwiek dzieje się z tobą teraz, jakiekolwiek warunki cię otaczają, są wynikiem twojego własnego myślenia. Jeśli myślisz o porażce, jeśli myślisz o smutku, jeśli myślisz o chorobie, przyciągasz do siebie warunki porażki, warunki smutku, warunki choroby. Przeciwnie, jeśli myślisz o szczęściu, jeśli myślisz o radości, jeśli myślisz o sukcesie, przyciągasz te warunki do siebie i umieszczasz się mentalnie na ich płaszczyźnie. Podobne przyciąga podobne. Jeśli nie jesteś zadowolony z kierunku swojego życia dzisiaj, *jeśli chciałbyś to zmienić, masz moc, by to zmienić. Zmiana zależy od zmiany twojego myślenia. Myśl o sukcesie a przyjdzie on do ciebie, nie dlatego, że twoja myśl przyciągnęła go do ciebie z krańców ziemi, podczas gdy siedziałeś ze złożonymi rękami czekając na jego nadejście, ale dlatego, że
zmiana myślenia z przygnębiającej świadomości porażki na silnie pozytywne żądanie lepszych warunków życia jest czekiem na bank Źródła Zaopatrzenia, który jest wart swojej nominalnej wartości. Jest to czek widoczny, płatny na żądanie, ponieważ, i tylko dlatego, że twoja zmiana myślenia uczyniła cię inną osobą niż byłeś wcześniej.

Wprowadziła energię, której wcześniej nie było. Sprawiła,  że zacząłeś myśleć z sensem, jak nigdy dotąd. Otworzyła przed tobą drogi, na które wcześniej byłeś ślepy. Wyrwała cię z bezczynności i przygnębienia, podnosząc cię z krzesła i pobudzając do działania.

Spowodowało to, że zrobiłeś na ludziach wrażenie, jakiego nigdy wcześniej nie zrobili. W jednym słowie, sprawiło, że zacząłeś pomagać sobie i pokazało ci, jak sobie pomóc. W tym sensie myśli są rzeczami. Pamiętaj, że twoje prawidłowe nastawienie myślowe musi być odzwierciedleniem twojego prawidłowego nastawienia fizycznego, spokojnego wzroku, zdecydowanej miny, samodzielności, pewności siebie. Ćwiczenie tego tonu myślowego stale bardzo szybko podniesie twoje wibracje myślowe do płaszczyzny sukcesu, a wtedy rzeczy zaczną się dziać. Upewnij się, że jesteś gotowy na nie, gdy zaczną się dziać.

Arnold Bennett radzi regularne czytanie Epikteta i Marka Aureliusza wszystkim tym, którzy zaczynają naukę samodoskonalenia poprzez trenowanie umysłu do posłuszeństwa rozkazom woli, ale Epiktet to nie Emerson. Ponad wszystkimi nauczycielami, Emerson jest Przewodnikiem. Również idealnie dopasowana do twoich potrzeb jest dobra książka o jogicznych metodach oddychania. Zawsze istnieje jedna najlepsza książka na każdy temat.

  • Najlepszą książką o oddychaniu jest „Hindu – Yogi Science of Breath” autorstwa Ramacharaki, na sprzedaż przez The Yogi Publication Society, A-1000, Masonic Temple, Chicago, 111. Ma ona dodatkową zaletę bycia dość niedrogą.

To z pewnością najlepsza tego typu rzecz w druku i będzie dla ciebie wielką pomocą. Będziesz też potrzebować jasnych, pozytywnych przykładów sukcesu osiągniętego dzięki prawidłowemu myśleniu i działaniu. Te rzeczy znajdziesz w New Thought, miesięczniku.

Autor służył dwa lata i jeden miesiąc w Armii Stanów Zjednoczonych, podczas niepokojów z Niemcami, i wyraża nieme wdzięczności miliona serc, składając hołd Armii Zbawienia. Pomijając ich służbę w terenie, zapominając o pączkach i kawie, prosiłby cię, abyś pomyślał o tym, co ta organizacja zrobiła dla zniszczonych i porzuconych w slumsach wielkich miast. Który geniusz wśród nich jako pierwszy wymyślił frazę, „Człowiek może być na dnie, ale nigdy nie jest wykluczony!”?

To cudowne zdanie. W ilu tysiącach przygnębionych mężczyzn i kobiet, myślisz, te silne, mocne słowa znowu obudziły blask tej samooceny, której nigdy nie myśleli, że znów poznają? Jeśli jesteś jednym z niewypałów świata, ta wiadomość jest dla ciebie tak samo ważna jak dla każdego włóczęgi na ulicach, i zyskasz tylko wielką korzyść, powtarzając to sobie. To afirmacja sama w sobie, i kompletna w sobie. Niesie w sobie przesłanie Nowej Myśli do świata porażek. Nie ma porażek, poza tymi, które są zbyt złamane przez konflikt, by podnieść głowy. „Człowiek może być na dnie, ale nigdy nie jest wykluczony.” Powinno być wyryte w marmurze, wygrawerowane na brązie, wyhaftowane w jaskrawych literach z jedwabiu na naszych najdumniejszych sztandarach. Nie powinno być zapomniane przez ludzi dopóki świat trwa.

Kiedy rój pszczół jest przekonany, że istnieje niebezpieczeństwo dla przyszłości ula przez wymieranie królowych-larw, radzi sobie z trudnościami poprzez przekształcenie larw robotnic w larwy królowych, karmiąc wybrane osobniki specjalnym pokarmem, który pszczelarze nazwali „Królewską Galaretką”. Nie ma potrzeby specjalnego stworzenia czy wprowadzenia nadzwyczajnych istot; pszczoły przekształcają bezpłodną siostrę w wielką królową poprzez prosty proces lepszego odżywiania. Tak więc, kiedy człowiek niezadowolony z obecnych warunków lub osiągnięć, pragnący postępu, dążący do poprawy, szukający zdrowia, szczęścia i dobrobytu, aby uczynić te dobre rzeczy własnymi i mieć ich udział w swoim życiu, poszukuje drogi do tej zmiany, jest nieco zdumiony, odkrywając, że cud jest dokonywany przez prosty proces karmienia ich Królewską Galaretką Prawidłowej Myśli. Nie potrzeba specjalnego stworzenia nadczłowieka. Nosimy w sobie, zazwyczaj ukryte przed nami samymi, istotne moce, które wydobywają nas z głębin. Jeśli nie podoba ci się twoje ja, zmień siebie. Masz taką moc.

źródło: DYNAMIC THINKING from „WILL-POWER, PERSONAL MAGNETISM, MEMORYTRAINING, and SUCCESS” By SYDNEY B. FLOWER; Chicago 1921.


Wiersz „Serene I fold my hands and wait, for lo! my own shall come to me” pochodzi z poematu „Waiting” autorstwa Johna Burroughsa, amerykańskiego eseisty i naturalisty z przełomu XIX i XX wieku. Wiersz „Waiting” charakteryzuje się głęboką refleksją nad życiem, naturą i cierpliwym oczekiwaniem na to, co przyniesie przyszłość. Jest to często cytowany wiersz, znany z wyrażania spokojnego zaufania i akceptacji w obliczu niepewności życiowej.

Oto fragment wiersza:

„Serene I fold my hands and wait,
Nor care for wind, or tide, or sea;
I rave no more 'gainst time or fate,
For lo! my own shall come to me.”

Ten utwór odzwierciedla spokojną i medytacyjną postawę, gdzie autor podkreśla wartość cierpliwości i zaufania w naturalny bieg rzeczy. Burroughs, będący miłośnikiem natury, często wprowadzał do swoich prac motywy związane z obserwacją i docenianiem otaczającego świata. Wiersz „Waiting” jest wyrazem tej filozofii, sugerując, że to, co jest nam przeznaczone, znajdzie nas niezależnie od naszych starań.

John Burroughs (1837–1921) był amerykańskim eseistą i naturalistą, jednym z wczesnych liderów ruchu ochrony przyrody w Stanach Zjednoczonych. Urodził się w stanie Nowy Jork i przez większość życia był związany z obszarami wiejskimi i naturalnymi krajobrazami tego regionu. Jego prace często koncentrowały się na szczegółowych obserwacjach natury i życia na wsi.

Kilka kluczowych punktów w jego biografii:

Edukacja i kariera zawodowa: Burroughs rozpoczął swoją karierę jako nauczyciel, ale szybko zainteresował się pisaniem i nauką. Pracował także w Departamencie Skarbu Stanów Zjednoczonych.

Twórczość literacka: Burroughs był znanym autorem esejów o tematyce przyrodniczej. Jego prace były inspirowane przez transcendentalistów takich jak Ralph Waldo Emerson i Henry David Thoreau, ale Burroughs prezentował bardziej praktyczne i mniej filozoficzne podejście do natury.

Znaczenie w ochronie przyrody: Burroughs odegrał ważną rolę w rozwoju ruchu ochrony przyrody w Ameryce. Jego pisanie inspirowało wielu czytelników do docenienia i ochrony naturalnego świata.

Relacje z innymi pisarzami: Burroughs miał bliskie relacje z wieloma znaczącymi postaciami swojej epoki, w tym z Waltem Whitmanem, którego głęboko podziwiał.

Dziedzictwo: Jego prace, choć być może nie tak znane jak niektóre inne z tego okresu, nadal są cenione za ich szczerość, spokój i głębokie zrozumienie natury. Jego dom i posiadłość, „Slabsides”, stały się miejscem pielgrzymek dla miłośników przyrody i literatury.

Burroughs był postacią, która wpłynęła na sposób, w jaki ludzie widzą i doceniają przyrodę, poprzez swoje pisanie, które celebruje proste piękno otaczającego świata.