Natchnienie i Orgiastyczne Podniecenie

Przejdźmy teraz do naszego rozumowania w odniesieniu do tego tematu wróżbiarstwa. Nie możemy stwierdzić na wstępie, że Natura prowadzi wszystko do swojego, ponieważ bycie entuzjastą w żaden sposób nie jest dziełem Natury; ani też nie możemy powiedzieć, że skład i jakość powietrza oraz otoczenia tworzą inną kondycję w ciałach tych, którzy są entuzjastami, ponieważ boskie produkty natchnienia nigdy nie są modyfikowane przez cielesne moce lub składniki; ani też nie możemy przypuszczać, że boskie natchnienie daje sankcję na specjalne warunki i zdarzenia, ponieważ dar bogów dla ludzi to udzielanie własnej energii, która jest wyższa od wszystkiego w sferze powstałego istnienia. Ale ponieważ moc bóstw Korybanckich jest w pewnym stopniu charakteru opiekuńczego i doskonalącego,* a specyficzne zwyczaje kultu Sabazjańskiego przygotowują do entuzjazmu Bachicznego, oczyszczania dusz i wyzwolenia od starych oskarżeń, ich odpowiednie natchnienia są zatem różne w każdym ważnym szczególe.! Wygląda na to, że sądzisz, iż ci, którzy są uniesieni przez Matkę bogów, są mężczyznami, ponieważ nazywasz ich odpowiednio „Metrizontes”; jednakże to nie jest prawda, ponieważ „Metrizontesse*” to głównie kobiety. Jednakże bardzo niewielu jest mężczyzn, i tacy, którzy mogą być bardziej delikatni. To natchnienie ma moc zarówno dającą życie, jak i doskonalącą, w czym różni się od każdej innej formy szaleństwa.

Postępując w ten sposób, dalej, w pozostałej części obecnej dyskusji, i wyraźnie rozróżniając natchnienia Nimf lub Pana, i ich inne specyficzne różnice odnośnie do mocy bogów, będziemy traktować je oddzielnie zgodnie z ich odpowiednimi cechami; i wyjaśnimy również, dlaczego wyłaniają się i spędzają czas w górach, dlaczego niektóre z nich wydają się być związane, i dlaczego powinny być czczone przez ofiary. Podobnie przypiszemy te rzeczy do źródeł boskiego autorytetu, jako że posiadają w sobie wszelką moc; ale nie będziemy twierdzić, że nagromadzenie odpadów ciała czy duszy wymaga oczyszczenia, ani że pory roku są przyczyną takich złych warunków, ani że przyjęcie tego, co podobne i zabranie przeciwnego okaże się lekarstwem na nadmiar tego rodzaju. Bo wszystkie takie rzeczy są zaliczane do kategorii cielesnej i są całkowicie oddzielone od boskiego i duchowego życia. Każdy jednak osiąga sukces w realizacji działań, które odpowiadają jego własnej naturze. Stąd duchy, które są pobudzane przez bogów, i które pobudzają ludzi do bachicznej frenzji, przekraczają każdą inną ludzką i naturalną aktywność, i nie jest właściwe porównywanie ich operacji do tych, które zachodzą w zwykły sposób; ale w odniesieniu do tych, które są zupełnie obce i najwcześniejsze, właściwe jest odwołanie się do bogów jako autorów. Jedna forma boskiego natchnienia jest zatem tego rodzaju i zachodzi w ten sposób.

źródło: THEURGIA OR THE EGYPTIAN MYSTERIES By IAMBLICHOS, NEW YORK 1911, THE METAPHYSICAL PUBLISHING CO.


Termin „Metrizontes” pochodzi z kontekstu starożytnych rytuałów i praktyk religijnych, choć nie jest to powszechnie rozpoznawalny lub dobrze zdefiniowany termin w klasycznych studiach nad religią starożytną. Odwołuje się do uczestników pewnych rytuałów religijnych, najwyraźniej związanych z kultem bogini matki, często identyfikowanej jako Kybele lub Rhea w mitologii greckiej i rzymskiej.

Oto niektóre kluczowe punkty:

  1. Kult Bogini Matki: W starożytności, kult bogini matki, często identyfikowanej jako Kybele (w kulturze greckiej) lub Magna Mater (w kulturze rzymskiej), był powszechny. Kybele była uważana za matkę bogów i symbolizowała płodność, dziką naturę i góry.
  2. Rytuały i Praktyki: Uczestnicy kultu, zwani czasami Metrizontes, mogli brać udział w różnych rytuałach, które często obejmowały muzykę, taniec, ekstatyczne transy, a czasami nawet samookaleczenie, jako wyraz religijnego nabożeństwa i ekstazy.
  3. Ekstatyczny Stan i Trans: Praktyki te były często związane ze stanami ekstatycznymi i transowymi, które uważano za sposób na osiągnięcie mistycznego zjednoczenia z boskością lub otrzymania boskich przekazów i natchnień.
  4. Różnorodność Uczestników: Chociaż niektóre źródła mogą sugerować, że Metrizontes byli głównie mężczyznami, inni badacze zwracają uwagę na udział kobiet w tych praktykach.
  5. Znaczenie Historyczne i Kulturowe: Kulty takie jak ten, związane z Kybele, miały znaczący wpływ na rozwój religijny w starożytnym świecie, wpływając na późniejsze formy religijności w kulturach greckiej, rzymskiej i wczesnochrześcijańskiej.

Ważne jest, aby pamiętać, że nasza wiedza na temat Metrizontes i podobnych praktyk w dużej mierze opiera się na ograniczonych i czasami fragmentarycznych źródłach historycznych, co sprawia, że interpretacja tych praktyk może być przedmiotem debaty wśród uczonych.