Jaźń jako Siła

Ponadto, to jaźń jest siłą. Odczuwamy osobowość innych ludzi w bezpośrednim wpływie na nas samych, i postrzegamy oraz, w pewnym sensie, nawet czujemy wpływ naszej osobowości na innych. Zauważamy również podobne wzajemne wpływy między dwoma osobami trzecimi.

Jak każda inna siła, ta siła działa nieuchronnie, często całkowicie nieświadomie; i nieuchronnie produkuje swoje rezultaty, gdy nie jest przeciwdziałana przez siły przeciwstawne. Małżeństwa dostarczają nam uderzających codziennych przykładów tego. Szczęśliwa para staje się monotonnie podobna do siebie, nawet do stopnia nabywania pewnego rodzinnego podobieństwa. Żona staje się repliką swojego męża, a mąż, do pewnego stopnia, duplikatem swojej żony, chociaż efekt jest bardziej zauważalny u kobiety. Jak świat jest ukształtowany, jest to szczęśliwe dla domowego życia, że wzajemna transformacja jest regułą, ponieważ inaczej można by wątpić, czy sąd rozwodowy byłby wyjątkiem.

Ale taka wzajemna sympatia nie jest monopolem małżeństwa. Każdy z nas nieustannie robi wrażenie, lub jest pod wpływem innych, w proporcji do siły naszych odpowiednich jaźni. Oryginalność oznacza szczyt jednego, naśladownictwo głębię drugiego. Działanie to jest zazwyczaj nieświadome w chwili, i rozpoznawane dopiero później. Faktem jest, że charakter jest zaraźliwy. Wszyscy ludzie przechodzą przez życie bardziej lub mniej zaszczepieni tak przez innych. Bardzo bystry przypadek Boswella z Dr.  Johnsonem, patologiczny jak był, jest tylko nasilonym przykładem tego, co nie jest bez paraleli wokół nas każdego dnia. Wiele osób zakontraktuje skuteczne podziwianie, które niesie ze sobą mniej więcej przez życie.

I żaden z nas całkowicie nie unika zarażenia, zarówno dobrego, jak i złego. Stąd ważność starannego wybierania swoich przyjaciół. Ponieważ miec silny atak jednej osoby zapewnia, na ten czas, praktyczną odporność na inną. Do tego stopnia wszyscy jesteśmy kameleonami umysłu.

To, że jedno ja ma taki wpływ na swoich towarzyszy, sugeruje wspólną istotę przenikającą wszystkich. Sugeruje to jedną wielką impersonalność ducha leżącego u podstaw naszych kilku osobistych wcielenia go, pewien kosmiczny, komunistyczny charakter dla duszy. To szczęśliwe, że istnieje taka wzajemna wpływ między ludźmi. Gdyby nie to, ta izolowana kula ziemska byłaby jeszcze bardziej izolowanym miejscem; miłość natychmiast uciekłaby przez okno, a przyjaźń sama zostałaby wyrzucona za drzwi. Umysły różnią się znacznie w swojej mocy takiego zapładniania innych umysłów. Ale jest to szczególnie cecha męskiego umysłu w porównaniu z żeńskim. Jeden jest oryginalny i siłowy; drugi przyjmujący i samodostosowujący się. Jeden naśladuje, drugi przyjmuje.

Osobowość, czyli mentalna siła człowieka na swoich towarzyszach, jest także w pewnym sensie miarą mentalnej energii tego człowieka. Ponieważ spotykamy osobowości, które nas odpychają, jak również te, które przyciągają; osobowości, nawet, które nie wpływają na nas poza uznaniem, że są, i że wpływają na naszych sąsiadów.

Jesteśmy więc świadomi osobowości jako takiej; w pewnym sensie nawet oceniamy jej ilość.

Teraz zdolność do bycia pod wpływem  innych ludzi Japończycy posiadają do zdumiewającego stopnia. Zasadniczo nieoryginalni, zawsze wykazywali geniusz samodostosowania. Obecnie są zaangażowani w demonstrowanie swojej zdolności na skalę narodową hurtowo. To nie przesada powiedzieć, że Japonia w tej chwili oferuje reszcie świata spektakl najbardziej zdumiewającego aktu hipnotycznego jaki kiedykolwiek widziano, nic innego jak hipnotyzację całego narodu, z otwartymi oczami. Czterdzieści milionów ludzi tam teraz niewinne dziwactwa cudzej sugestii. To nie tylko naśladownictwo obcych zwyczajów, ale natychmiastowy nieprzyswojony charakter zaproszenia, który oznacza narodowy stan umysłu jako pokrewny hipnozie, i nadaje obu ich kuzynowski dotyk karykatury.

Nowy pomysł jest przyjmowany z małym lub bez próby dostosowania. Taka wzniosła lekceważenie zgodności pokazuje hipnotyczną kompletność, z jaką jest przyjmowany. W konsekwencji, Tokio jest teraz jedną wielką publiczną platformą, na której natura daje wystawę siły idealnej.

Połączenia w kostiumach tak pięknie niekompatybilne, jak te, które można wywołać u poddanego hipnozie, krążą po jego ulicach, noszone w obu przypadkach z tego samego powodu, nierozumnej odpowiedzi na bodźce zewnętrzne; stąd irracjonalność wyniku. Ani inni uczestnicy nie widzą w tym wszystkim nic śmiesznego. Można powiedzieć, że działanie zaczyna się, ale w żadnym wypadku się nie kończy, na kostiumie. Zwyczaje, od stóp do głów, przechodzą tę samą obcą motywowaną transmogryfikację. Naśladowanie garncarskiego kapelusza i towarzysząca mu aura „billycockizmu” nie mniej komicznie wyglądają na kimono i rozdwojonych skarpetkach niż nowoczesny sąd w Tokio na starym japońskim przypadku. Hipnotoidalne naśladownictwo nie jest nową cechą tych ludzi. Wykazywali tę samą skłonność w dokładnie ten sam sposób ponad tysiąc lat temu. Wtedy operatorem była Chiny, tak jak teraz operatorem jest świat zachodni. Podatność na sugestie leży u podstaw tej rasy.

źródło: OCCULT JAPAN OR THE WAY OF THE GODS AN ESOTERIC STUDY OF JAPANESE PERSONALITY AND POSSESSION BY PERCIVAL LOWELL, Cambridge 1895.


wyjaśnienie z chat Micosoft:

Wygląda na to, że termin “billycockism” nie jest powszechnie znany. Nie udało mi się znaleźć bezpośredniej definicji tego terminu w wynikach wyszukiwania. Najbliższy kontekst, który znalazłem, pochodzi z książki “Occult Japan”, gdzie termin “billycockism” jest używany w kontekście naśladowania zachowań zachodnich w Japonii1. Może to sugerować, że “billycockism” odnosi się do pewnego rodzaju naśladowania lub adaptacji stylu lub zachowania, ale bez dodatkowego kontekstu trudno jest dokładnie określić, co autor miał na myśli. Zalecam skonsultowanie się z autorem lub źródłem, z którego pochodzi ten termin, aby uzyskać bardziej precyzyjne wyjaśnienie.