Zjawiska okultystyczne

Zjawiska okultystyczne nie mogą być mylone ze zjawiskami spirytualizmu. Te ostatnie, czymkolwiek by nie były, są manifestacjami, których medium nie może ani kontrolować, ani rozumieć w naukowym sensie.

Pierwsze to osiągnięcia świadomego, żyjącego operatora, który rozumie prawa, z którymi pracuje. Jeśli te osiągnięcia wydają się cudowne, to jest to wina ignorancji obserwatora. Spirytualista doskonale wie, pomimo ignoranckiej kpiny ze strony osób z zewnątrz, które zadowalają się śmiechem bez zrozumienia, nad czym się śmieją, że wszelkiego rodzaju zdarzenia wykraczające poza zakres przyczynowości fizycznej stale mają miejsce dla badaczy, którzy szukają ich z wystarczającą pilnością. Ale nigdy nie był w stanie zrobić więcej niż stworzyć hipotezy na temat ukrytych praw Natury, dzięki którym zostały wyprodukowane. Przyjął pewną hipotezę faute de mieux w pierwszej instancji i zawsze pracując na tej idei, zbudował tak skomplikowany gmach teorii wokół faktów, że bardzo niechętnie toleruje wprowadzenie nowej hipotezy, która zmusi go do rewizji swoich wniosków w bardzo ważnych aspektach. Nie będzie jednak sposobu uniknięcia tej konieczności, jeśli należy do grona badaczy, którzy bardziej dbają o to, by upewnić się, że uchwycili prawdę, niż aby wzmacniać doktrynę, którą przyjęli na dobre i na złe. Ogólnie rzecz biorąc, nie ma prawie żadnego ze zjawisk spirytualizmu, które adepci okultyzmu nie mogą odtworzyć siłą własnej woli,  uzupełnione przez zrozumienie zasobów

Natury. Jak będzie widać, gdy przejdę do bezpośredniej relacji z moich własnych doświadczeń, widziałem niektóre z najbardziej znanych zjawisk spirytualizmu wytworzone przez czysto ludzką działalność. Stare, oryginalne pukanie ducha, które wprowadziło potężniejsze zjawiska spirytualizmu, zostało mi zademonstrowane na wiele sposobów, i w warunkach, które czynią hipotezę jakiegokolwiek duchowego udziału w tych zdarzeniach całkowicie absurdalną. Widziałem, jak kwiaty spadały z pustego sufitu pokoju w okolicznościach, które dały mi praktyczne zapewnienie, że żadna duchowa siła nie działała, chociaż w sposób równie „nadprzyrodzony” w sensie bycia wytworzonym bez pomocy jakichkolwiek materialnych narzędzi, jak każdy z kwiatowych deszczy, które towarzyszą niektórym medium spirytystycznym. Wielokrotnie
otrzymywałem „pismo bezpośrednie”, wytworzone na papierze w zamkniętych kopertach własnej produkcji, które zostało stworzone lub sprecypitowane przez żyjącego ludzkiego korespondenta. Mam informacje, które, chociaż pośrednie, są bardzo wiarygodne, o wielu innych znanych zjawiskach spirytualizmu wytworzonych w ten sam sposób przez ludzkich adeptów okultyzmu. Ale moim obecnym zadaniem nie jest wojna ze spirytualizmem. Ogłoszenia, które mam do zrobienia, będą rzeczywiście prawdopodobnie bardziej chętnie przyjęte wśród spirytualistów niż w zewnętrznych kręgach zwykłego świata, gdyż spirytualiści przynajmniej wiedzą z własnego doświadczenia, że ortodoksyjna nauka naszych dni nie zna ostatniego słowa na temat umysłu i materii, podczas gdy ortodoksyjny obserwator głupio trzyma się zaprzeczania faktom, gdy te należą do kategorii rzeczy, które są poza zwykłym zrozumieniem natury, których sam nie jest w stanie wyjaśnić.

Ponieważ fakty spirytualizmu, chociaż dostępne dla każdego uczciwego człowieka, który ich poszukuje, nie są rodzajem, który każdy może nosić ze sobą i rzucać w twarz pragmatycznym „sceptykom”, ci ostatni mogą utrzymywać swoje twierdzenia o niedowierzaniu bez oczywistości głupoty ich pozycji dla siebie nawzajem, co jest jasne dla „wtajemniczonych”. Jednakże, chociaż w ten sposób zwykły naukowy umysł będzie niechętny do przyznania wiarygodności mojego świadectwa lub możliwości zrozumienia moich wyjaśnień, może to złagodzić niektóre wrogie uprzedzenia, by na wstępie wyjaśnić, że nauka okultystyczna nie zajmuje się domysłami dotyczącymi pośmiertnej interwencji ludzi w sprawach tego świata. Jej metody są tak precyzyjne i jej dyscyplina umysłowa tak rygorystyczna, jak w laboratorium lub sali wykładowej uniwersytetu. Łącząc się z badaniami teozoficznymi, sam spirytualizm mógłby uchronić się od tych pochopnych wniosków, które zrobiły tak wiele, by odwrócić od niego duże sekcje wykształconych ludzi, a jeśli tylko zechcą podejść do tematu z punktu widzenia nauki okultystycznej, studenci fizycznej Natury będą w końcu mogli swobodnie zajmować się zjawiskami spirytualizmu, rozważać je niezależnie od teorii, które przedwcześnie z nich wypłynęły; i tym samym uwolnieni od wstrętu, który obecnie czują do nich, mogą włączyć je w obszar tego, co w końcu chętnie uznają za prawdziwe naukowe uogólnienia.

źródło: part Occult phenomena,  „THE OCCULT WORLD”   by A. P. SINNETT AUTHOR OF „ESOTERIC BUDDHISM „, Boston 1885.


Wyrażenie „faute de mieux” pochodzi z języka francuskiego i dosłownie oznacza „z braku lepszego”. Używa się go, aby wyrazić, że dana decyzja lub wybór został dokonany nie dlatego, że jest idealny czy najlepszy, ale ponieważ w danych okolicznościach nie było lepszej alternatywy. Innymi słowy, oznacza to wybór najlepszej dostępnej opcji w sytuacji, gdy inne, preferowane rozwiązania nie są dostępne.