Wróżenie za pomocą kart Tarota

Wróżenie za pomocą kart to bardzo starożytna praktyka. Twierdzono, że karty, tak jak je znamy, zostały wymyślone w celu zabawienia króla o słabym umyśle. Jedynym moim komentarzem do tego stwierdzenia jest to, że każdy król, który uwierzyłby w tę historię, byłby bardzo łatwo omamiony. Nie przypuszczam, kiedy karty zaczęto po raz pierwszy używać do celów hazardowych, ale Tarot, z którego oczywiście wywodzą się zwykłe karty do gry, ma bardzo starożytne pochodzenie i co więcej, bardzo głębokie. Mówi się, że Hermes Trzykrotnie Wielki wyrył symbole Tarota na 22 płytach ze złota. Różne interpretacje Tarota pojawiały się od czasu do czasu, i wszystkie zgadzają się co do związku dwudziestu dwóch Głównych Kluczy z literami alfabetu hebrajskiego, zaczynając od Alefa. Kilka prób zostało podjętych, aby powiązać symbole Tarota z Trzema Boskimi Zasadami, Dwunastoma Znakami i Siedmioma Planetami, ale wszystkie próby wydają mi się dla mnie fantazyjne.

Oprócz Dwudziestu Dwóch Głównych Kluczy istnieje pięćdziesiąt sześć Mniejszych Kluczy, które są takie same jak zwykła talia 52 kart, z wyjątkiem tego, że są 4 rycerze, jeden z każdego koloru, oprócz waletów. Ci rycerze lub heroldowie poprzedzają asa każdego koloru. Spośród pozostałych 52 kart mamy cztery kolory odpowiadające czterem porom roku – Kielichy, Buławy, Denary i Miecze, inaczej nazywane Serca, Trefle, Karo i Piki.

Są one rozłożone następująco:

  • Wiosna … Karo
  • Lato … Trefle
  • Jesień … Serca
  • Zima … Piki

52 karty odpowiadają 52 tygodniom solarnego roku. Ostatnio pojawiło się kilka prac przedstawiających znaczenia kart Tarota i metody ich wykorzystania.

Klucze Tarota Wynaleziono różne metody używania kart Tarota, które ci, którzy pragną nauczyć się sztuki wróżenia za pomocą tych kart, znajdą w pełni opisane w pracach Mons. Encausse’a (Papus), L’Abbe Constanta (Eliphas Levi) oraz P. Christiana. Dodam do nich bardziej nowoczesną pracę autorstwa pana A. E. Waite’a. Wystarczy, jeśli tutaj podam interpretację 22 Major Arcana, na temat których od czasu do czasu krążyło wiele pomysłowych teorii.

  • Klucz do Tarota. Londyn: Wm. Rider & Son, Ltd.

Dwadzieścia Dwa ARCANA

Każde Arcanum ma trzykrotne zastosowanie, odnoszące się do ducha, duszy i ciała człowieka, lub do duchowych, intelektualnych i materialnych światów, według tych kabalistów, którzy próbowali je objaśnić. Ale ja widzę czterokrotne zastosowanie, mianowicie: Duchowe, Intelektualne, Psychiczne lub Emocjonalne i Materialne lub Fizyczne; ponieważ dusza człowieka ma dwa wyraźne aspekty, Nous, czyli umysł, i Antinous, czyli zasada namiętności; te są inaczej odnoszone do Wyższego i Niższego Ja, czyli Człowieka i Człowieka Zwierzęcego, forma czyli Corpus jest całkowicie materialne i nie ma aktywnej siły poza tą, którą czerpie z duszy zwierzęcej, która ją obdarza. Na tych zasadach następująca interpretacja może okazać się przydatnym kluczem do zrozumienia:

  1. Magik – reprezentowany przez postać mężczyzny trzymającego różdżkę nad trzema symbolicznymi formami: kielichem, mieczem i denarem. Wokół niego rozkwitają róże i lilia. Nad jego głową znajduje się podwójna aureola w kształcie cyfry 8. To jest magik, pan czterech światów, czterech żywiołów i czterech zasad, który jest zdolny do wykonywania woli twórczej – adept. W świecie duchowym reprezentuje on twórczą moc. W świecie intelektualnym – czystą wolę. Przemiana; determinacja; zdolność do postawienia i rozwiązania problemu; kontrola umysłu.W świecie psychicznym – pragnienie, które jest niższym wyrazem woli; zdolność do generowania i niszczenia; kontrola sił psychicznych i panowanie nad namiętnościami. W świecie fizycznym – kontrola nad żywiołami; opanowanie sił fizycznych; zdolność do zdobywania i rozporządzania materialnymi korzyściami z życia. Wielki wynalazca.
  2. Wielka Kapłanka – postać kobiety siedzącej, jej głowa jest otoczona dyskiem słonecznym między rogami. Na jej piersi jest krzyż, a na jej kolanach Tora czyli Księga Prawa, pod jej stopami jest półksiężyc. Siedzi między filarami świątyni nazywanymi Jachin i Boaz – Bezpieczeństwo i Siła. Reprezentuje to Izydę, Mayę i Dziewiczą Matkę świata. To Arcanum nazywane jest również „Drzwiami Ukrytego Sanktuarium”. W świecie duchowym oznacza to Boską Sophię, twórczą wyobraźnię, uniwersalną matrycę, w której i przez którą jest manifestowana najwyższa wola. W świecie intelektualnym – Binarny lub odbicie Jedności, prawo alternacji, pary przeciwności, pozytywne i negatywne, itd.; rozum, który waży i balansuje, rozpoznaje poprzez porównanie znanych rzeczy. W świecie psychicznym – przyciąganie i odpychanie; relacje płci; miłość i nienawiść. W świecie fizycznym – chemiczne powinowactwo (jak kwasy i zasady); handel, wymiana, barter. Kobieta powiązana z mężczyzną dla dalszego spełnienia celów przeznaczenia.
  1. Cesarzowa, inaczej Isis-Urania. Leżąca figura kobiety. Trzyma w ręku symbol Mocy, a u jej stóp jest Ankh lub symbol życia – Wenus. U jej stóp zboże wyrasta pełne i obfite. Jest otoczona pięknem natury. Reprezentuje Naturę w związku ze światem wyższym, czyli Super-naturą. Jest pierwszym wytworem Najwyższej Woli i Wyobraźni, potomkiem Boskiej Mądrości i Miłości, łączy w sobie inteligencję i moc w najwyższej manifestacji. W świecie duchowym to Arcanum oznacza znajomość dwóch światów, manifestowanego i niewyrażonego; przeszłości i przyszłości zjednoczonych w wiecznym Teraz. W świecie intelektualnym – ideację, produktywną moc umysłu, rozróżnianie. W świecie psychicznym – sztukę generowania, płodność, rodzicielstwo. W świecie fizycznym – moc ekspansji, mnożenia; wzrost, rozwój; bogactwo, obfitość.
  2. Kamienny Sześcian, znany również jako Cesarz. Mężczyzna w dojrzałym wieku siedzący na Tronie Inicjacji, Masonicznym Sześcianie. W prawej ręce trzyma berło boskiej mocy, krzyż ansatowy; a w lewej kulę, symbol posiadania. W świecie duchowym ta postać reprezentuje urzeczywistnianie Boskich Cnót w sobie sukcesywnie i nieustannie. W świecie intelektualnym – realizację idei związanych i zależnych istnień; afirmację; negację; dyskusję i rozwiązanie. W świecie psychicznym – osiągnięcie szczęścia przez zaspokojenie pragnień; urzeczywistnienie dualnej natury w męskim i żeńskim następstwie. W świecie fizycznym – realizacja efektów materialnych. Nagroda za wysiłek i właściwy osąd. Konkretność. Założenie, ustanowienie.
  3. Hierofant, czyli Mistrz Tajemnic. Na jego głowie Mitra, w lewej ręce potrójny Krzyż. Jego prawa ręka jest uniesiona w geście Błogosławieństwa. U jego stóp są Klucze do Królestwa, które otwierają Brama Życia i Śmierci, Nieba i Piekła. Jest symbolem Wielkiego Mistrza. W świecie duchowym oznacza to Uniwersalne Prawo, które reguluje nieskończone przejawy Boskiego Bytu. W świecie intelektualnym – Religia, związek między Nieskończonym a Skończonym, Jednym i wieloma. W świecie psychicznym – Regulacja pasji; samokontrola; dyscyplina. W świecie fizycznym – Wolność w granicach prawa; kierowanie i kontrola sił naturalnych.
  4. Dwie Drogi, czyli Kochankowie. Pod rozpostartymi dłońmi płonącego Cheruba stoją mężczyzna i kobieta, z Drzewem Życia i Drzewem Wiedzy po obu stronach. Wokół Drzewa Wiedzy jest zwinięty wężyk. W świecie duchowym to Arcanum symbolizuje znajomość dobra i zła; sumienie. W świecie intelektualnym – Prawa Konieczności i Wolności, Obowiązku i Przywileju. W świecie psychicznym – Wybór między odmową czy zgodą na namowy niższej natury. Określenie postępowania. Doświadczenie pobłażliwości i wstrzemięźliwości. Instynkt. W świecie fizycznym – Antagonizm sił naturalnych; dysocjacja; rozpad; złamania, rozwody, rozstania.
  5. Rydwan Ozyrysa. Figura Boga Słońca stoi w wozie ciągniętym przez dwie sfinksy, jedną czarną, a drugą białą. Reprezentuje oświecenie niższej natury przez Wyższe Ja, ziemię przez sferę słoneczną, duszę przez Ducha. W świecie duchowym – święta siódemka, przewaga Ducha nad Materią; przenikanie tajemnic światłem Boskiej Inteligencji. W świecie intelektualnym – Rozproszenie wątpliwości i błędów światłem intelektu. Bystrość umysłu. W świecie psychicznym – Rozpowszechnianie energii życiowej przez witalność magnetyczną; życzliwość i ciepło natury; witalność. W świecie fizycznym – Gama siedmiu zmysłów. Promieniowanie; energia; siła. Spełnienie ambicji.
  6. Sprawiedliwość, czyli Miecz i Waga. Sprawiedliwość jest siedząca i odziana w szaty sędziego. W lewej ręce trzyma równo zbalansowane wagi, a w prawej podniesiony miecz. Reprezentuje bezstronność Nieba i głosi, że Bóg nie ma ulubieńców, że zawsze nagradza cnotę i karze występek. W świecie duchowym – Boska sprawiedliwość. W świecie intelektualnym – Czysty rozum, prawidłowy osąd, porównanie, równość. W świecie psychicznym – Osiągnięcie pokoju i szczęścia przez umiarkowanie, umiar i bezstronność. W świecie fizycznym – Balans sił. Prawo równowagi. Przyciąganie i odpychanie. Kompensacja. Poczucie wartości. Nagrody i kary.
  7. Zasłonięta Lampa, czyli Pustelnik. Figura mędrca czy filozofa, niosącego w jednej ręce lampę, a w drugiej laskę. Reprezentuje on pielgrzymującą duszę, poszukiwacza prawdy. W świecie duchowym oznacza to realizację Boskiego Ja przez manifestację czy ucieleśnienie. W świecie intelektualnym – Roztropność i ostrożność, rozróżnianie prawdziwego i fałszywego, dobrego i złego; klasyfikacja. W świecie psychicznym – Selekcja, wybór, sympatie i antypatie; moralność. W świecie fizycznym – Budowa molekularna; nauka; odkrycie; różnica kast; porządek i układ; ostrożność, przezorność.
  8. Sfinks, czyli Koło Fortuny. Koło, na którym siedzi Sfinks, podtrzymując miecz. Wokół koła są litery prawa, tak jak zdefiniowane w Tarocie, oraz cztery stałe znaki Zodiaku: człowiek, lew, byk i orzeł. Reprezentuje prawo związanej sukcesji. W świecie duchowym – Prawo Karmy; duchowa przyczyna i skutek; duchowy wybór. W świecie intelektualnym – Rozumowanie; indukcja i dedukcja; powiązania; postrzeganie relatywności i odstępów czasu, progresja. W świecie psychicznym – Regulacja emocji i namiętności oraz zastosowanie sił psychicznych przez prawo moralne. Reżim, trening, porządek. W świecie fizycznym – Prawo akcji i reakcji; dobre i złe szczęście; cykliczne prawo zdarzeń; okresowość; wzloty i upadki; rewolucje; krążenie.
  9. Ujarzmiony Lew, czyli Siła. Kobieta zamykająca usta lwa siłą, która nie wymaga wysiłku. W świecie duchowym – Wszechmoc. W świecie intelektualnym – Moralna i intelektualna siła; determinacja energii do realizacji rzeczy przez znajomość prawa. W świecie psychicznym – Użycie sił psychicznych w procesie rozwoju; podbój natury zwierzęcej. W świecie fizycznym – Konserwacja energii; kontrola i kierowanie siłą; panowanie nad elementami; witalność; odmłodzenie.
  10. Ofiara, czyli Wisielec. Mężczyzna ze złotą aureolą jest zawieszony jedną nogą na drzewie; wolna kończyna jest ustawiona tak, aby tworzyć odwróconą figurę 7. Reprezentuje to Boskie Darczyństwo, ujawnione prawo. W świecie duchowym – Ofiara ducha na rzecz materii dla celów ewolucji. W świecie intelektualnym – Prawo represji; antagonizm; inwersja i samopoświęcenie. W świecie psychicznym – Szaleństwo, obraźliwość, mizantropia. W świecie fizycznym – Depolaryzacja; odwrócenie; kara; reakcja; strata i niepowodzenie.
  11. Żniwiarz, czyli Śmierć. Figura szkieletu jeżdżącego na koniu, przed którym nawet wielcy tego świata składają hołd. Reprezentuje to Boskie prawo powrotu, powrotu rzeczy do ich źródła; wdech. W świecie duchowym – Oznacza manifestację Boskiej aktywności i życia. Kreacja i transformacja. W świecie intelektualnym – Prawo akcji i reakcji; introspekcja; rozumowanie indukcyjne; ekstaza. W świecie psychicznym – Rozczarowanie; zaprzeczanie uczuciom; rezygnacja; pozbawienie siły psychicznej; katalepsja. W świecie fizycznym – Śmierć; ruina; paraliż; załamanie; nicość.
  12. Dwie Urny, czyli Umiarkowanie. Anielska figura przelewa czystą wodę z jednego naczynia do drugiego. Na jego czole jest symbol Życia, a na piersi niewysłowione imię, Adonai, i trójkąt w kwadracie. Reprezentuje to Boskie życie w aktywności. W świecie duchowym – Wieczny ruch życia. W świecie intelektualnym – Kombinacja idei; przyjaźń; socjologia. W świecie psychicznym – Wzajemne oddziaływanie emocji; wzajemne uczucia; komunikacja; życie społeczne. W świecie fizycznym – Relacje płci; kombinacje chemiczne; amalgamacje; publiczne kontakty.
  13. Tyfon, czyli Diabeł. Zły, siedzący na tronie w Piekle, jego podnóżek to żelazny sześcian, do którego są przykute diabły męskie i żeńskie. Reprezentuje ducha niezgody. W świecie duchowym – Zasada zła, buntownicza wola sprzeczna z predestynowanym porządkiem rzeczy. W świecie intelektualnym – Magia, tajemnica; nieznane; kontrowersje; wolnomyslność; fatalizm. W świecie psychicznym – Gniew; namiętność; nienawiść; złośliwość i strach. W świecie fizycznym – Antypatia; niezgoda; konflikt; odpychanie; zamieszki i bezprawie.
  14. Zniszczona Wieża, czyli Błyskawica. Wieża trafiona piorunem. Z wierzchołka spada korona, a także dwaj mężczyźni. Oznacza to Boską wizytację. W świecie duchowym – Obalenie duchowej pychy; upadek Tyfona; upadek aniołów. W świecie intelektualnym – Pycha intelektu i jej konsekwencje; prawo retribucji; szaleństwo. W świecie psychicznym – Psychiczna reperkusja; ostentacja; upokorzenie autokraty. W świecie fizycznym – Kataklizmy; trzęsienia ziemi, burze; obalenie; odwrócenie; ruina; fatalność; nagła śmierć; katastrofa; wypadki.
  15. Gwiazda Magów, czyli Gwiazda. Żeńska figura nalewa wodę z jednego naczynia do jeziora, a z drugiego na suchą ziemię. Nad nią są siedem gwiazd, wśród których świeci wielka Gwiazda Polarna Magów. Reprezentuje Boską oczekiwanie. W świecie duchowym – Wiara, realizacja nadziei. Manifestacja tego, co nieujawnione. Błogosławione Widzenie. W świecie intelektualnym – Absolutna wiedza; dowody z doświadczenia; oświecenie; astrologia. W świecie psychicznym – Oczekiwanie; życzliwość; sympatia; miłosierdzie; optymizm; zaufanie. W świecie fizycznym – Narodziny; sukces; ulga; utrzymanie.
  16. Zmierzch, czyli Księżyc. Nocna scena  luminarne kondensujące rosę na ziemi, podczas gdy pies i wilk wyją do księżyca, a krab wypełza z wody. Oznacza to Wielką Nieskończoność. W świecie duchowym – Przepaść Nieskończoności; łono Czasu; Boska amplituda; nieskończoność; duchowe ciemności.
    W świecie intelektualnym – Ciemność zaprzeczenia; upośledzenie umysłowe; szaleństwo; pustka; czas i przestrzeń, odróżnione od trwania i dystansu.
    W świecie psychicznym – Wątpliwości; rozpacz; niezdecydowanie; wahanie i niekonsekwencja.
    W świecie fizycznym – Ciemność; pustka; zaprzeczenie; wrogowie; pułapki i zasadzki.
  17. Promieniujące Światło, czyli Słońce. Dziecko z sztandarem Życia siedzi na białym koniu. Głowę dziecka ozdabia wianek kwiatów, a nad nim świeci jasne słońce. Reprezentuje to Boski Blask.
    W świecie duchowym – Jest to najwyższe Niebo; Obecność Boskiego Bytu; Królestwo Niebieskie; życie aniołów.
    W świecie intelektualnym – Pierwsza zasada; początek i źródło rzeczy; prawa bytu.
    W świecie psychicznym – Energia życiowa; siła magnetyczna; promieniująca radość; szczęście; dobroć.
    W świecie fizycznym – Życie; energia, siła; sukces, honory; awans, osiągnięcie.
  18. Zmartwychwstanie, czyli Sąd. Anioł Życia gra na trąbce, podczas gdy zmarli wstają z grobów. Reprezentuje to Wielkie Powołanie.
    W świecie duchowym – Duchowe przebudzenie; wezwanie do Boskiego Życia i Obecności; Boska Świadomość.
    W świecie intelektualnym – Objawienie geniuszu; dążenie.
    W świecie psychicznym – Reagowanie; aktywność; nawrócenie; moralna regeneracja; nowy reżim.
    W świecie fizycznym – Reakcja na bodźce; akcja odruchowa; elekt
  19. Korona Magów, czyli Świat. W centrum okręgu widzimy postać kobiety, reprezentującej Naturę. Okrąg różnie przedstawia węża z ogonem w swoich ustach, reprezentującego wieczność, i wieniec laurowy oznaczający podbój lub osiągnięcie. W czterech rogach widać cztery stałe znaki, oznaczające stabilność i wytrzymałość, cztery strony świata i cztery „elementy”. Oznacza to  nieśmiertelność. W świecie duchowym – Boska ciągłość. Nieśmiertelność. W świecie intelektualnym – Tajemnica wieków. Mistrzostwo. Prawo ciągłości. Najwyższa wiedza. W świecie psychicznym – Cierpliwość; wytrzymałość; stałość; wierność; moralność; integralność; doskonałe zadowolenie; cnotliwe cieszenie się wszystkimi rozkoszami. W świecie fizycznym – Pozycja; moc; honor; wyróżnienie; bogactwo; długie życie; szczęście; dziedzictwo.

  20. Ślepy Głupiec, czyli Głupota. Marny i przystrojony młodzieniec, niosący na ramieniu laskę i pęczek, trzyma w ręku kwiat pyszności. Z wyniosłym wyrazem twarzy idzie ślepo ku skraju przepaści. Jest to symbol Boskiej Niezgłębienności.
    W świecie duchowym – Prawo Boskiej Konieczności. W świecie intelektualnym – Fatalizm; egoizm; ślepa naiwność; ignorancja; błąd. W świecie psychicznym – Nieposkromione namiętności; egoizm; próżność; spekulacja. W świecie fizycznym – Niespójność; ślepota; niebezpieczeństwo; ruina; odosobnienie; rażąca głupota.

Te interpretacje nie są uważane za wyczerpujące ani nie podążają za żadnym innym porządkiem niż ten z kart Tarota, które, nie trzeba dodawać, zostały nieco przetasowane od momentu, gdy wielki Hermes przekazał je światu. Reprezentują trzy etapy Inicjacji, z ich dziesięcioma, siedmioma i trzema krokami, kulminującymi w Osiągnięciu (21) lub Porażce (22). Ten, kto potrafi tak ułożyć symbole Tarota, czy Złotej Księgi Hermesa, nie będzie potrzebował żadnej innej inicjacji, niż tę, którą sam może przeprowadzić.

źródło: fragment książki A MANUAL OF OCCULTISM BY „SEPHARIAL”, author of „The Manual of Astrology,” „Kabalistic Astrology,” „The Kabala of Numbers,” etc., etc.  LONDON 1914,  WILLIAM RIDER & SON, Ltd.