Koło Fortuny X – Oswald Wirth

Arkana Tarota
X. KOŁO FORTUNY

Wizja opisana przez Ezechiela w pierwszym rozdziale jego niezwykłej księgi stała się punktem wyjścia dla niezliczonych kabalistycznych rozpraw. Prorok oświadcza, że ujrzał na niebie dziwne zwierzęta, ułożone w grupy po cztery, a obok nich cztery płonące koła, z których każde było podwójne.

Tutaj znajduje się klucz do Tarota, którego symbolikę ustalił Éliphas Lévi (2); wyraźnie inspirował się on tym świętym tekstem. Ponownie odnajdujemy w nim koło, które obraca się z ogromną prędkością wewnątrz innego koła, będąc obrazem podwójnego wiru – pierwotnej siły generującej całe istnienie (3).

Dla hermetystów indywiduum powstaje z połączenia dwóch przeciwnie skierowanych ruchów obrotowych: jednego o charakterze ściskającym, drugiego – rozszerzającym. Stąd wizerunek dwóch współśrodkowych obręczy Koła Fortuny, które w rzeczywistości jest Kołem Stawania Się. Obręcze te połączone są szprychami, spośród których siedem jest widocznych. Każda z nich osadzona jest w drogocennym kamieniu, odpowiadającym jednej z planet, których wpływy nadają istotom określone cechy i skazują je na monotonię życia.

Życie jednostkowe, oddzielone od życia uniwersalnego, jest siłą rzeczy ograniczone. Wynika z impulsu, który otrzymało, co symbolizuje korba pozwalająca wprawić w ruch koło istnienia jednostki. Początkowo ruch życiowy jest szybki, lecz stopniowo zwalnia – od gwałtownej młodości, przez regularność wieku dojrzałego, aż po powolne słabnięcie starości, które prowadzi do ostatecznej stagnacji – śmierci.

Podwójne koło życia wspierają maszty dwóch złączonych łodzi, z których jedna jest czerwona, a druga zielona. Unoszą się one na mrocznym wirze chaosu, błotnistym oceanie, z którego wyłonią się elementy wszelkiego stworzenia. Te łodzie, mające kształt półksiężyca, są poświęcone Izydzie. Z każdej z nich wynurza się wąż – symbol prądów życiowych, z których jedne są motoryczne (czerwony), a inne wrażliwe (zielony).

Gdyby koło jednostkowe było jedynie prostą maszyną fizjologiczną, obecność dwóch fantastycznych istot, które się go trzymają, nie miałaby sensu. Z jednej strony znajduje się Hermanubis, przyczepiony do prawej, wznoszącej się części koła. Jego głowa wskazuje, że jest Niebiańskim Psem – konstelacją bliską przesilenia letniego, której główną gwiazdą jest Syriusz, gwiazda okresu letnich upałów. Symbolizuje on dobroczynne ciepło, które rozszerza ciała, sprzyja wzrostowi i stymuluje energię życiową. Jest to duch dobra, wierności, przywiązania, oddania i hojności.

Kaduceusz, który trzyma w prawej ręce, przywodzi na myśl Merkurego, czyli Azoth alchemików (1) – eteryczną substancję przenikającą wszystko, pobudzającą, podtrzymującą i ożywiającą ruch życia w razie potrzeby.

Niebiesko-żółty pies Arkana X

Niebiesko-żółty pies z Arkana X ma za zadanie odnawiać nasze siły, odbudowywać nasze organy i pomagać nam w walce z wszelkimi przyczynami destrukcji, stagnacji i upadku.

Jego przeciwnikiem jest rogaty demon, który astronomicznie może odnosić się jedynie do znaku Koziorożca, gdyż przejął jego półwodny charakter. Jego nogi bowiem zakończone są rybim ogonem. Ten potwór, o ciele ciemnozielonoszarym, odpowiada zimowemu chłodowi, który hamuje wszelkie przejawy życia. Reprezentuje on egoizm tyfoniczny, wroga życia, który niszczy je, usiłując je zawłaszczyć i ograniczyć, zamiast pozwolić mu na swobodny przepływ i wspierać jego ekspansję.

Choć jest związany z Neptunem, o czym świadczy trójząb, który trzyma w lewej ręce, z Tyfona emanuje mroczna gorliwość, a jego rysy wykrzywia nienawiść. Pochłania go bowiem ciemny ogień – ogień ciasnych i destrukcyjnych namiętności, co podkreśla dymiąca czerwień jego twarzy i skrawka tkaniny zawiązanego wokół bioder. Całościowo symbolizuje on Hyle, czyli chaotyczną materię – Alchemiczny Tartar (2) lub, precyzyjniej, samą zasadę materializacji ucieleśniającej.

Z tego względu nie należy postrzegać potwora opadającego z Koła Stawania Się jedynie jako ducha zła, przeciwstawionego duchowi dobra. Zło jest jedynie względne i nie posiada niezależnej egzystencji.

W rzeczywistości walka między przeciwieństwami jest płodna, lecz musi podlegać kontroli arbitra – zasady regulacji i rozeznania. W Arkanie X taką rolę pełni Sfinks, uzbrojony w miecz Sprawiedliwości, wskazując w ten sposób, że to on decyduje i rozstrzyga, ingerując w konflikt przeciwstawnych sił, które wspólnie kształtują harmonijną strukturę żywego organizmu. Jest więc symbolem inteligencji konstruktywnej bytu, zasady stałości przewodzącej procesowi stawania się i zapewniającej przejściową stabilność form indywidualnych.

Jest to Arché lub Siarka (1) alchemików – Mistrz i Architekt życiowej konstrukcji.

Dlaczego ta istota przedstawiona jest jako Sfinks – synteza czterech Żywiołów?

Twarz i piersi kobiety lub syreny odpowiadają Wodzie, lwie łapy – Ogniowi, bycze boki – Ziemi, a orle skrzydła – Powietrzu. Połączenie w jednym stworzeniu cech czterech innych wyraża zwycięstwo nad elementarnymi siłami, które zostały ujarzmione i zdyscyplinowane przez wyższą zasadę jedności.

Zwierzęta z wizji Ezechiela, które później stały się symbolami czterech Ewangelistów, odnoszą się do tej samej idei, co Sfinks. W Arkanie X jest on mocno osadzony na nieruchomej platformie, pod którą wiruje nurt życiowej cyrkulacji. Surowy, niewzruszony i spokojny, góruje nad kosmogonicznym Kołem, unosząc się – niczym Duch Elohim – ponad Ciemnymi Wodami, z których wyłania się fenomenalne istnienie.

Znaczenie astronomiczne

Koło Fortuny odpowiada Zodiakowi, z dwoma przesileniami przedstawionymi przez Hermanubisa (lato, kanikuła) i Tyfona (zima, Koziorożec). Sfinks zajmuje wówczas miejsce jesiennej równonocy, oznaczonej przez znak Wagi (Sprawiedliwość – Arkan VIII), podczas gdy dwa węże zastępują Barana, symbolizując przebudzenie witalności na wiosnę.

Sam chaotyczny ocean można również powiązać z regionem nieba, w którym znajdują się konstelacje Ryb i Wieloryba, niedaleko ujścia rzeki Erydan.


ISTOTNE INTERPRETACJE

MALKUT – Królestwo, czyli organizm, domena suwerenności woli. Indywidualność. Potencjalna synteza gotowa do urzeczywistnienia się poprzez ucieleśnienie. Zalążek. Kolumna J… Męska zasada generująca. Ruch inwolucyjny, który rodzi istnienie jednostkowe. Duch przewodzący procesowi inkarnacji.

Inicjatywa, bystrość, obecność umysłu, spontaniczność, zdolność do wynalazków. Praktyczna intuicja. Sukces dzięki umiejętności wykorzystywania nadarzających się okazji.

Szczęście. Przypadkowe odkrycia prowadzące do bogactwa lub sukcesu. Pomyślny los przynoszący powodzenie bez większych osobistych zasług. Protekcja. Korzyści wynikające z kaprysu losu. Pożądana, lecz niestabilna pozycja. Naprzemienność wzlotów i upadków. Niestałość, efemeryczna fortuna.

Oswald Wirth:.

źródło:  Les Arcanes du Tarot – Arcane X;   La Lumière Maçonnique, Paris   Juillet – Août 1912.