{"id":8490,"date":"2023-04-17T12:15:36","date_gmt":"2023-04-17T10:15:36","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=8490"},"modified":"2023-04-17T12:16:19","modified_gmt":"2023-04-17T10:16:19","slug":"pratjahara","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/pratjahara\/","title":{"rendered":"Pratjahara"},"content":{"rendered":"

We filozofji indyjskiej znajdziesz poj\u0119cie, nieznane systemom filozo\u00adficznym Europy. Jest to \u201esutratma<\/strong>„, <\/em>co, prze\u0142o\u017cone ze sanskrytu, oznacza <\/em>dos\u0142ownie \u201edusz\u0119 nitkowat\u0105”. W dharanie dojdziesz do imaginacji wyra\u017aniejszej, czem jest sutratma; <\/em>tu wystarczy ci, gdy j\u0105 wyobrazisz sobie pod postaci\u0105 owego kabla, kt\u00f3ry s\u0142uchawk\u0119 twego telefonu \u0142\u0105czy z innemi stacjami zapomoc\u0105 wetkni\u0119cia k\u00f3\u0142eczka w \u0142\u0105cznik odpowiedni. Wtykaj\u0105c go raz w ten, raz w tamten, otworek, \u0142\u0105czysz si\u0119 naprzemian z r\u00f3\u017cnemi stacjami telefonicznemi i odbierasz od nich wiadomo\u015bci. Bardzo podobn\u0105 jest funkcja twej sutratmy. Przytykasz j\u0105 ju\u017cto do nerw\u00f3w ucha, aby s\u0142y\u00adsze\u0107, ju\u017cto do j\u0119zyka, aby smakowa\u0107, ju\u017cto do sk\u00f3ry, aby czu\u0107 zimno lub dotyk. Przytykaj\u0105c, zwracasz uwag\u0119 na dany zmys\u0142, odbierasz wra\u017cenia od niego. Nacz\u0119\u015bciej jednak po\u0142\u0105czony jeste\u015b ze wszystkimi zmys\u0142ami naraz, odbierasz r\u00f3wnocze\u015bnie r\u00f3\u017cne wra\u017cenia i nie wiesz, na kt\u00f3re z nich zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119. Wszystkie naraz stacje telefoniczne dzwoni\u0105 i \u017c\u0105daj\u0105 po\u0142\u0105czenia; wybierasz zwykle t\u0119, kt\u00f3ra dzwoni najnatarczywiej.<\/p>\n

Ot\u00f3\u017c zadaniem twojem w pratjaharze jest zaprowadzi\u0107 pewien \u0142ad w tem dzwonieniu; naprawi\u0107 central\u0119 telefoniczn\u0105 o tyle, aby nie dzwoni\u0142y ci naraz <\/em>r\u00f3\u017cne stacje, lecz aby\u015b m\u00f3g\u0142 sam wybiera\u0107 sobie t\u0119, z kt\u00f3r\u0105 chcesz si\u0119 po\u0142\u0105czy\u0107. Innemi s\u0142owy idzie o to, aby\u015b nauczy\u0142 si\u0119 odbiera\u0107 tylko te wra\u017cenia, kt\u00f3re odbiera\u0107 zechcesz, a nie zwraca\u0107 uwagi na inne. \u0106wi\u00adcze\u0144 najlepszych w tym kierunku dostarczy ci \u017cycie. Pewne z tych \u0107wicze\u0144 odbywa\u0142e\u015b nawet ju\u017c dotychczas, a to mimo woli. Gdy szed\u0142e\u015b ulic\u0105 ludna z kim\u015b drugim, zaj\u0119ty z nim rozmow\u0105, zwraca\u0142e\u015b uwag\u0119 tylko na to, co on m\u00f3wi, a pomija\u0142e\u015b s\u0142owa innych przechodni\u00f3w. Nie zauwa\u017cy\u0142e\u015b nawet ich wygl\u0105du; nie wiedzia\u0142e\u015b, kto przechodzi\u0142 obok was, ani nie spostrzeg\u0142e\u015b mo\u017ce uk\u0142onu kogo\u015b znajomego, chocia\u017c oczy mia\u0142e\u015b otwarte. Kiedyindziej zn\u00f3w stan\u0105\u0142e\u015b przed wystaw\u0105 sklepow\u0105, np. przed witryn\u0105 ksi\u0119garska, i zaj\u0105\u0142e\u015b tak uwag\u0119 rycinami ok\u0142adkowemi ksi\u0105\u017cek, \u017ce nie s\u0142ysza\u0142e\u015b ani turkotu doro\u017cek poza sob\u0105, ani nawet pozdrowienia twego przyjaciela. Siedz\u0105c przy obiedzie wsp\u00f3lnym w rozmowie zajmuj\u0105cej, nie odczuwasz wcale smaku potraw jedzonych, nawet nie wiesz, co wog\u00f3le jad\u0142e\u015b. Na koncercie przys\u0142uchujesz si\u0119 z tak\u0105 uwag\u0105 \u015bpiewakowi, \u017ce nie widzisz nietylko s\u0105siad\u00f3w obok siebie, ale nawet samego \u015bpiewaka; zamieniasz si\u0119\u00a0\u00a0\u201eca\u0142y w s\u0142uch”, i to do tego stopnia, \u017ce przesta\u0142e\u015b nawet czu\u0107 b\u00f3l z\u0119ba, kt\u00f3ry przed chwil\u0105 dolega\u0142 ci niezno\u015bnie.<\/p>\n

Wszystko to by\u0142y \u0107wiczenia przygodne, mimowolne, bo zwraca\u0142e\u015b uwag\u0119 w kierunku najbardziej ci\u0119 zajmuj\u0105cym w danej chwili. Teraz masz podj\u0105\u0107 \u0107wiczenia \u015bwiadome: wybiera\u0107 nie t\u0119 stacj\u0119 telefoniczn\u0105, kt\u00f3ra dzwoni najg\u0142o\u015bniej, ani te\u017c t\u0119, od kt\u00f3rej spodziewasz si\u0119 wie\u015bci najwi\u0119cej interesuj\u0105cej, lecz w\u0142a\u015bnie t\u0119, kt\u00f3ra ci w danej chwili jest do\u015b\u0107 oboj\u0119tna. Wybierzesz j\u0105 dlatego, aby \u0107wiczy\u0107 si\u0119 w kierowaniu swej uwagi wol\u0105 w\u0142asn\u0105. Oto np. czytaj\u0105c ksi\u0105\u017ck\u0119 niezwykle zajmuj\u0105c\u0105, przerwij w po\u0142owie ust\u0119pu, kt\u00f3ry najbardziej przykuwa tw\u0105 uwag\u0119, a zwr\u00f3\u0107 j\u0105 na form\u0119 czcio\u00adnek, kt\u00f3remi ksi\u0105\u017ck\u0119 drukowano, lub na liczb\u0119 wierszy druku na jednej stronicy. \u015aledz\u0105c oczyma przebieg zdarzenia zajmuj\u0105cego, u\u015bwiadom sobie nagle, jaka jest temperatura powietrza, lub te\u017c, w kt\u00f3rem miejscu nogi obuwie najmniej (nie najwi\u0119cej) ci dolega. S\u0142uchaj\u0105c koncertu, staraj si\u0119 u\u015bwiadomi\u0107 sobie odcie\u0144 zapachu perfum twej s\u0105siadki tak \u017cywo, aby\u015b na t\u0119 chwil\u0119 przesta\u0142 s\u0142ysze\u0107 muzyk\u0119. Obfito\u015b\u0107 takich sposobno\u015bci do \u0107wicze\u0144 znajdziesz w ka\u017cdej chwili \u017cycia i w ka\u017cdych warunkach. Przyk\u0142ady przy\u00adtoczone wystarcz\u0105 ci do utworzenia sobie poj\u0119cia, w jakim kierunku maj\u0105 i\u015b\u0107 te \u0107wiczenia, i na czem polegaj\u0105.<\/p>\n

Celem ich jest, zdoby\u0107 nad zmys\u0142ami w\u0142adz\u0119 do tego stopnia, aby odbiera\u0107 wra\u017cenia tylko od tego zmys\u0142u, na kt\u00f3ry zwr\u00f3cisz uwag\u0119, z kt\u00f3\u00adrym tedy nawi\u0105\u017cesz \u0142\u0105czno\u015b\u0107 przez sutratm\u0119. Masz si\u0119 nauczy\u0107 nawi\u0105zy\u00adwania tej \u0142\u0105czno\u015bci z kt\u00f3rym zechcesz zmys\u0142em i podobnie\u017c przerywa\u0107 t\u0119 \u0142\u0105czno\u015b\u0107 w ka\u017cdej chwili gdy zechcesz, a nawi\u0105za\u0107 j\u0105 znowu z innym, kt\u00f3ry mo\u017ce nie podaje ci \u017cadnego wra\u017cenia wybitnego. W ten spos\u00f3b uporz\u0105dku\u00adjesz stopniowo swoj\u0105 central\u0119 telefoniczn\u0105.<\/p>\n

Wystrzegaj si\u0119 jednak w tych \u0107wiczeniach jednostronno\u015bci. Cel ich by\u0142by chybiony, gdyby\u015b przyzwyczai\u0142 si\u0119 zawsze tylko na jeden zmys\u0142 zwra\u00adca\u0107 uwag\u0119, bo przez to mog\u0142yby ci\u0119 nieraz omin\u0105\u0107 wra\u017cenia bardzo cenne. Masz si\u0119 nauczy\u0107 panowania nad tw\u0105 central\u0105 telefoniczn\u0105, i to nietylko o tyle, aby potrafi\u0107 po\u0142\u0105czy\u0107 uwag\u0119 z kt\u00f3rym zechcesz zmys\u0142em. Masz nad t\u0105 central\u0105 panowa\u0107 ca\u0142\u0105, a wi\u0119c m\u00f3c w\u0142\u0105cza\u0107 nie zawsze tylko po jednej stacji, lecz tak\u017ce po dwie lub trzy naraz, a <\/em>nawet wszystkie r\u00f3wnocze\u015bnie. Wychodz\u0105c z domu np. postan\u00f3w sobie: \u201eteraz b\u0119d\u0119 mia\u0142 wszystkie zmys\u0142y otwarte; b\u0119d\u0119 nietylko widzia\u0142, s\u0142ysza\u0142 i czu\u0142 wszystko, co si\u0119 ko\u0142o mnie dzieje na ulicy, lecz tak\u017ce b\u0119d\u0119 to wszystko dok\u0142adnie pami\u0119ta\u0142.” A wiesz ju\u017c, \u017ce pami\u0119ta si\u0119 tylko to, na co zwr\u00f3ci si\u0119 uwag\u0119 \u015bwiadom\u0105. W spos\u00f3b podobny \u0107wicz uwag\u0119 tylko na dw\u00f3ch lub trzech zmys\u0142ach naraz; <\/em>zwr\u00f3\u0107 j\u0105 np. raz na wra\u017cenia tylko s\u0142uchowe i dotykowe z wy\u0142\u0105czeniem innych, drugi raz na wra\u017cenia w\u0119chowe i wzrokowe.<\/p>\n

Doszed\u0142szy do pewnej wprawy w tem \u015bwiadomem \u0142\u0105czeniu sutratmy ze zmys\u0142ami i w jej od\u0142\u0105czaniu wed\u0142ug woli, przyst\u0105p do dalszego stopnia \u0107wicze\u0144 w pratjaharze. Oto z wra\u017ce\u0144 jednego zmys\u0142u wybieraj tylko pewne grupy. Tu ju\u017c opu\u015bci\u0107 musisz paralel\u0119 ze stacjami telefonicznemi, bo por\u00f3w\u00adnanie to by\u0142oby za grube. Pij\u0105c kaw\u0119 \u2014 je\u017celi j\u0105 pijasz – pomi\u0144 zupe\u0142nie jej smak, a zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 wy\u0142\u0105cznie na smak cukru w tej kawie. Przys\u0142u\u00adchuj\u0105c si\u0119 grze na fortepianie, pomi\u0144 zupe\u0142nie melodj\u0119 utworu, a zwr\u00f3\u0107 wy\u0142\u0105cznie uwag\u0119 na jego harmonizacj\u0119, lub te\u017c, naodwr\u00f3t, zajmij uwag\u0119 tylko melodj\u0105, a staraj si\u0119 nie s\u0142ysze\u0107 akord\u00f3w. Na koncercie orkiestralnym obierz sobie tylko jeden instrument, np. wiolenczel\u0119, lub flet, i staraj si\u0119 nie s\u0142ysze\u0107 innych, chocia\u017c graj\u0105 o wiele g\u0142o\u015bniej. Patrz\u0105c na malowid\u0142a, usi\u0142uj widzie\u0107 osobno linje bez barw i cieni, potem osobno plamy barwne bez linij, a wreszcie sam \u015bwiat\u0142ocie\u0144 z pomini\u0119ciem barw i kontur\u00f3w. Zna\u00adlaz\u0142szy si\u0119 w t\u0142umie ludzi rozmawiaj\u0105cych, obierz sobie jedn\u0105 lub dwie osoby i zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 wy\u0142\u0105czn\u0105 na to, co one m\u00f3wi\u0105, staraj\u0105c si\u0119 nie s\u0142y\u00adsze\u0107 niczyich s\u0142\u00f3w zreszt\u0105. Cel takich \u0107wicze\u0144 jest ten, aby\u015b umia\u0142 wra\u00ad\u017cenia s\u0142absze zauwa\u017cy\u0107 pomimo nawa\u0142u wra\u017ce\u0144 silniejszych. I nie-tylko zauwa\u017cy\u0107 je, lecz nadto \u015bledzi\u0107 je dalej. Idzie o to, aby\u015b rozwin\u0105\u0142 w sobie zdolno\u015b\u0107 wy\u0142awiania wra\u017ce\u0144 subtelnych z powodzi wra\u017ce\u0144 grubych, uderzaj\u0105cych silnie o twe narz\u0105dy zmys\u0142owe. Przez <\/em>to dojdziesz nietylko do wysubtelnienia i zaostrzenia zmys\u0142\u00f3w fizycznych, lecz nadto otworzysz sobie drog\u0119 do odbierania takich wra\u017ce\u0144, na jakie niema zmys\u0142\u00f3w w ciele fizycznem.<\/p>\n

Albo ju\u017c na tym stopniu, albo nieco p\u00f3\u017aniej, zauwa\u017cysz takie zaostrze\u00adnie zmys\u0142\u00f3w. Pisk nietoperza zawiera tony tak wysokie, \u017ce wielu ludzi nie s\u0142yszy ich wcale. Mo\u017ce i ty nie s\u0142ysza\u0142e\u015b ich dotychczas; teraz jednak zaczniesz je s\u0142ysze\u0107. \u015awiat\u0142o s\u0142oneczne, za\u0142amane w pryzmacie szklanym, rozszczepia si\u0119 na wi\u0105zk\u0119 promieni barwnych, od czerwonego przez \u017c\u00f3\u0142ty, zielony i niebieski do fio\u0142kowego. Poza czerwonym i fio\u0142kowym jest dla oka ludzkiego ciemno. Ty jednak zdo\u0142asz spostrzec na tych ko\u0144cach ciem\u00adnych jeszcze dalsze \u015bwiat\u0142a barwne, innym ludziom niewidzialne. Spostrze\u017cesz t. zw. promienie podczerwone i pozafjo\u0142kowe. Pierwsze b\u0119d\u0105 koloru czarno-fioletowego, drugie gol\u0105bkowo-szarego.<\/p>\n

Opr\u00f3cz tego zauwa\u017cysz i inne zjawiska wzrokowe, wi\u0119kszo\u015bci ludzi niedost\u0119pne. Spostrze\u017cesz np., \u017ce bieguny magnesu stalowego lub elektro\u00admagnesu \u017celaznego wysy\u0142aj\u0105 promienie barwne. Na biegunie p\u00f3\u0142nocnym ujrzysz \u015bwiat\u0142o niebieskie, na po\u0142udniowym pomara\u0144czowe. Cia\u0142o ludzkie, zw\u0142aszcza g\u0142owa i r\u0119ce, uka\u017ce ci si\u0119 r\u00f3wnie\u017c otoczone po\u015bwiat\u0105 promienna. Z palc\u00f3w, oczu i ust wytryskaj\u0105 ca\u0142e snopy promieni. Zauwa\u017cysz podobnie\u017c, \u017ce \u015bwiec\u0105 ro\u015bliny, a nad kwiatami zobaczysz cale opary mgie\u0142 barwnych. Przy \u0107wiczeniach dharany <\/em>dojdziesz do dalszego rozwoju twych zmys\u0142\u00f3w, ju\u017c nie fizycznych, ale eterycznych i astralnych, i b\u0119dziesz spostrzega\u0142 rzeczy coraz cudowniejsze. Ponadto powi\u0119kszy si\u0119 sprawno\u015b\u0107 twych innych zmys\u0142\u00f3w; np. zdo\u0142asz pozna\u0107 w ciemno\u015bci dotykiem \u017celazo, nawet przykryte tkanin\u0105, i odr\u00f3\u017cni\u0107 je dotykiem od innych metali. S\u0142uchem zdo\u0142asz rozr\u00f3\u017cnia\u0107 d\u017awi\u0119ki, dla innych nieistniej\u0105ce. W\u0119ch zaostrzysz do tego stopnia, \u017ce odr\u00f3\u017cnisz nim kamie\u0144 od metalu lub drzewa, wod\u0119 oso-lon\u0105 od s\u0142odzonej i t. p.<\/p>\n

Pomocne ci w tem b\u0119d\u0105 \u0107wiczenia w\u0142a\u015bnie opisane. Ponadto jednak czekaj\u0105 ci\u0119 i \u0107wiczenia dalsze, mo\u017ce jeszcze wa\u017cniejsze od dotychczaso\u00adwych, idzie bowiem o wy\u0142\u0105czanie wszystkich naraz zmys\u0142\u00f3w fizycznych. Pomostem do tego jest zajmowanie uwagi jakim\u015b przedmiotem umys\u0142o\u00adwym, np. wspomnieniami zdarze\u0144 dawniej prze\u017cytych. Oboj\u0119tne tu b\u0119dzie, czy we\u017amiesz pod uwag\u0119 jaki\u015b wypadek, kt\u00f3ry zdarzy\u0142 si\u0119 przed godzin\u0105, czy te\u017c taki, kt\u00f3ry mia\u0142 miejsce przed laty. Staw go sobie przed oczy tak \u017cywo, zajmij nim uwag\u0119 tak wy\u0142\u0105cznie, aby\u015b w\u00f3wczas nic nie widzia\u0142, nie s\u0142ysza\u0142 i nie czu\u0142.<\/p>\n

Do takich \u0107wicze\u0144 nie chro\u0144 si\u0119 oczywi\u015bcie w tw\u00f3j k\u0105cik samotnj gdzie masz spok\u00f3j, cisz\u0119 i p\u00f3\u0142cie\u0144, lecz w\u0142a\u015bnie wybieraj dzie\u0144 jasny, oto\u00adczenie niespokojne i ha\u0142a\u015bliwe. Spr\u00f3buj r\u00f3wnie\u017c w takich warunkach, naj\u00adbardziej niekorzystnych, czyta\u0107 co\u015b z uwag\u0105 jak najwi\u0119ksz\u0105. Nie wybieraj jednak temat\u00f3w interesuj\u0105cych ci\u0119 osobi\u015bcie, gdy\u017c takie przyku\u0142yby tw\u0105 uwag\u0119 nawet bez wysi\u0142ku woli z twej strony; lecz bierz w\u0142a\u015bnie tematy, kt\u00f3re ci\u0119 wcale nie zajmuj\u0105, a wymagaj\u0105 wyt\u0119\u017cenia uwagi, aby je zrozu\u00admie\u0107. \u0106wiczenie to mo\u017cesz po\u0142\u0105czy\u0107 z poprzedniemi, przerywaj\u0105c czytanie dla spostrze\u017cenia, czy niebo jest zachmurzone, lub dla zauwa\u017cenia koloru w\u0142os\u00f3w osoby, stoj\u0105cej przed tob\u0105. Czy\u0144 to jednak wtedy, kiedy ty chcesz, a nie np. wtedy, gdy w\u0142a\u015bnie jaki\u015b cz\u0142owiek zajmie miejsce przed tob\u0105 i ten jego ruch dojdzie mimowoli do twej \u015bwiadomo\u015bci. Wy\u00adstrzega\u0107 si\u0119 bowiem musisz wszelkich wra\u017ce\u0144 pod\u015bwiadomych.<\/p>\n

\u0106wiczenia tego rodzaju mo\u017cesz mno\u017cy\u0107 w niesko\u0144czono\u015b\u0107, urozmaica\u00adj\u0105c je w\u0142asn\u0105 pomys\u0142owo\u015bci\u0105. Nie uwa\u017caj ich jednak za jakie\u015b \u0107wiczenia teoretyczne, pozbawione wynik\u00f3w bezpo\u015brednich. Jest to przygotowanie \u015bci\u015ble praktyczne i realne, a zobaczysz na stopniach wy\u017cszych, jak jest donios\u0142e i niezb\u0119dne. Je\u017celi na nich masz zdo\u0142a\u0107 my\u015ble\u0107 bez m\u00f3zgu, to ten m\u00f3zg musi by\u0107 przedtem uciszony najzupe\u0142niej; nie \u015bmie ci nigdy przerywa\u0107 tego my\u015blenia czystego swemi drganiami ci\u0119\u017ckiemi i powolnemi. Musi zamilkn\u0105\u0107 na ten czas i nie powa\u017cy\u0107 si\u0119 na przerwanie milczenia pod \u017cadnym warunkiem, dop\u00f3ki ty sam tego nie zechcesz. A \u201ety”, to nie jest twe cia\u0142o, ani tw\u00f3j m\u00f3zg, lecz twoja ja\u017a\u0144 wy\u017csza.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: fragment z rozdzia\u0142u \u2013 Pratjahara\u00a0<\/strong>(W<\/em>\u0142adanie uwag\u0105.)<\/em>\u00a0autor\u00a0 J.<\/em>A. S. \u201cDroga w \u015bwiaty nadzmyslowe\u201d 1936 wydanie II<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

We filozofji indyjskiej znajdziesz poj\u0119cie, nieznane systemom filozo\u00adficznym Europy. Jest to \u201esutratma„, co, prze\u0142o\u017cone ze sanskrytu, oznacza dos\u0142ownie \u201edusz\u0119 nitkowat\u0105”. W dharanie dojdziesz do imaginacji wyra\u017aniejszej, czem jest sutratma; tu wystarczy ci, gdy j\u0105 wyobrazisz sobie pod postaci\u0105 owego kabla, … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1535],"tags":[2291,596,2290,2289],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8490"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8490"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8490\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8492,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8490\/revisions\/8492"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8490"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8490"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8490"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}