{"id":8471,"date":"2023-04-09T08:14:23","date_gmt":"2023-04-09T06:14:23","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=8471"},"modified":"2023-04-09T08:14:42","modified_gmt":"2023-04-09T06:14:42","slug":"asana","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/asana\/","title":{"rendered":"Asana"},"content":{"rendered":"

(Postawa <\/em>\u017cyciowa.)<\/em><\/p>\n

Niemowl\u0119 dlatego uczy si\u0119 naprz\u00f3d siedzie\u0107, p\u00f3\u017aniej sta\u0107, a na ko\u0144cu chodzi\u0107, bo do tych pozycyj cia\u0142a dostosowuje swe cia\u0142a niewidzialne. Taki porz\u0105dek kolejny w uk\u0142adaniu cia\u0142a przy \u0107wiczeniach b\u0119dziesz musia\u0142 zacho\u00adwa\u0107 i ty, aby \u0107wiczenia odbywa\u0142y si\u0119 prawid\u0142owo. Dla Ind\u00f3w pozycja cia\u0142a podczas \u0107wicze\u0144 by\u0142a warunkiem bardzo szczeg\u00f3\u0142owo opracowanym, bo cia\u0142a te wdziewali na siebie dopiero od niedawna. Przepisy najbardziej dro\u00adbiazgowe opracowa\u0142a materjalistyczna hathajoga i np. dla pranajamy stwo\u00adrzy\u0142a a\u017c 66 r\u00f3\u017cnych pozycyj cia\u0142a, a to 32 asan, 24 mudr i 10 kumbhak. Rad\u017cajoga nie przywi\u0105zywa\u0142a takiej wagi do cia\u0142a fizycznego, przepisywa\u0142a zatem pozycj\u0119 cia\u0142a swobodn\u0105 o tyle, aby mo\u017cna j\u0105 by\u0142o zachowa\u0107 bez zmiany przez czas d\u0142u\u017cszy. Warunkiem jedynym by\u0142o u\u0142o\u017cenie cia\u0142a takie, aby g\u0142owa, szyja i grzbiet tworzy\u0142y hnj\u0119 prost\u0105, potrzebn\u0105 dla niezam\u0105conego przep\u0142ywu pr\u0105d\u00f3w eterycznych. T\u0119 linj\u0119 prost\u0105 zachowaj i ty w uk\u0142adzie cia\u0142a podczas pratjahary, dharany, dhjany i samadhi. Pocz\u0105t\u00adkowo uprawiaj te \u0107wiczenia w pozycji poziomej, u\u0142o\u017cywszy si\u0119 jak naj\u00adwygodniej; p\u00f3\u017aniej mo\u017cesz przej\u015b\u0107 do pozycji pionowej, siedz\u0105c prosto, lub stoj\u0105c.<\/p>\n

Na uk\u0142adzie cia\u0142a nie ograniczaj\u0105 si\u0119 jednak warunki asany. Nazwa ta oznacza <\/em>w sanskrycie \u201epostaw\u0119”, a to postaw\u0119 nietylko cielesn\u0105, lecz tak\u017ce psychiczn\u0105 lub duchow\u0105. Nawet postawa cielesna, to nie sam tylko uk\u0142ad cia\u0142a, lecz stan jego zdrowia, jego nastr\u00f3j, jego sprawno\u015b\u0107, wreszcie warunki jego otoczenia. Na nic ci si\u0119 nie przyda pozycja u\u0142o\u017cona najsta\u00adranniej, je\u017celi masz \u017co\u0142\u0105dek obci\u0105\u017cony potrawami trudno strawnemi, lub je\u017celi ci\u0119 w\u0142a\u015bnie nawiedzi\u0142a choroba, cho\u0107by tak niewinna, jak katar, lub wreszcie, je\u017celi jeste\u015b wyczerpany prac\u0105 nadmiern\u0105. Podobnie nie poprawi sytuacji uk\u0142ad cia\u0142a, je\u017celi jeste\u015b rozdra\u017cniony, przygn\u0119biony lub zanie\u00ad<\/em>pokojony. <\/em>Bezwarto\u015bciowem b\u0119dzie tak\u017ce uk\u0142adanie cia\u0142a, je\u017celi nie jeste\u015b pewien, czy za minut\u0119 nie przeszkodzi ci kto\u015b lub co\u015b pilnego. Do \u0107wicze\u0144 tedy potrzebny jest pr\u00f3cz warunk\u00f3w cielesnych tak\u017ce nastr\u00f3j odpowiedni i otoczenie.<\/p>\n

Wiesz ju\u017c, \u017ce w hathajodze \u201ejama” zawiera oczyszczanie si\u0119 nie we\u00adwn\u0119trzne, lecz cielesne, i obejmuje przepisy tak dla nas proste, jak mycie si\u0119 codzienne, p\u0142ukanie gard\u0142a i nosa, czyszczenie z\u0119b\u00f3w, sprawno\u015b\u0107 kiszek i t.p. To wszystko wykonywasz i bez znajomo\u015bci jogi, tylko na podstawie\u00a0przyzwyczaje\u0144, nabytych ju\u017c w dzieci\u0144stwie. Przypomn\u0119 ci tu zatem tylko, \u017be taka higjena cia\u0142a nie jest czem\u015b, nad co m\u00f3g\u0142by\u015b si\u0119 czu\u0107 \u201ewy\u017cszym”; bo zaniedbywa\u0107 ci jej ani niedocenia\u0107 nie wolno. Mo\u017ce niekt\u00f3re z tych wskaza\u0144 zarzuci\u0142e\u015b jako zbyteczne, ale przywr\u00f3\u0107 je napowr\u00f3t do wyko\u00adnywania codziennego, a spostrze\u017cesz, jak s\u0105 po\u017cyteczne. Wska\u017c\u0119 ci tylko lwa, mo\u017ce lekcewa\u017cone przez ciebie. Myj\u0105c si\u0119 rano, nabierz na d\u0142o\u0144 wody wci\u0105gnij j\u0105 w oba nozdrza, jak tylko mo\u017cesz najg\u0142\u0119biej, aby wn\u0119trze jamy nosowej op\u0142uka\u0107. Uchroni ci\u0119 to od kataru, a g\u0142osowi nada d\u017awi\u0119cz-” i czysto\u015b\u0107. Podobnie\u017c szklanka wody zwyczajnej, stawiana codzie\u0144 \/ieczorem przy \u0142\u00f3\u017cku, a wypijana rano nie odrazu, lecz pojedynczymi \u0142ykami co minut\u0119, podwy\u017cszy sprawno\u015b\u0107 twych kiszek tak, \u017ce \u015brodki apteczne b\u0119d\u0105 ci niepotrzebne. O myciu cowieczornem \u2014 przynajmniej r\u0105k, je\u017celi nie cia\u0142a ca\u0142ego – – wiesz zapewne, jak jest wskazane, ju\u017c nie dla niebrudzenia po\u015bcieli, lecz przedewszystkiem dla uwolnienia cia\u0142a od nacze\u00adpionych na nie cz\u0105steczek eterycznych tych ludzi i przedmiot\u00f3w, z kt\u00f3rymi si\u0119 przez dzie\u0144 styka\u0142e\u015b.<\/p>\n

Wiesz ju\u017c, \u017ce prawdziwy \u201ety”, to twoja ja\u017a\u0144 wy\u017csza; nie s\u0105 zatem tob\u0105 twe cia\u0142a, ani eteryczne, ani astralne, ani nawet my\u015blowe, a tem mniej cia\u0142o fizyczne. Musisz zatem wobec twych cia\u0142 zaj\u0105\u0107 postaw\u0119, odpo\u00adwiadaj\u0105c\u0105 uczniowi tajemnemu. Cia\u0142o fizyczne, to tylko mechanizm, silnik, kt\u00f3remu si\u0142y pop\u0119dowej u\u017cycza cia\u0142o eteryczne. Cia\u0142o astralne, to stwo\u00adrzenie \u017cywe, maj\u0105ce w\u0142asny organizm i w\u0142asne pop\u0119dy, ale to r\u00f3wnie\u017c jeszcze nie ty. Nawet cia\u0142o my\u015blowe, to tak\u017ce nie ty, tylko twoja maszyna do my\u015blenia, a wi\u0119c do por\u00f3wnywania, wnioskowania i s\u0105dzenia. Te cia\u0142a nadzmys\u0142owe, to twoje zwierz\u0119ta, kt\u00f3re – gdy chcesz – zaprz\u0119gasz do twego wozu (cia\u0142a fizycznego), aby porusza\u0107 si\u0119 i dzia\u0142a\u0107 na r\u00f3wni ziemskiej.<\/p>\n

Ustosunkowuj si\u0119 zatem tak do twych cia\u0142, jak w\u0142a\u015bciciel do swych zwierz\u0105t. Nie m\u00f3w — i nie my\u015bl — nigdy: \u201eboli mnie”, lub \u201ejestem zm\u0119\u00adczony, z\u0142y, smutny”, bo to nie ty czujesz b\u00f3l, zm\u0119czenie, smutek. To one je czuj\u0105, twoje cia\u0142a, twoje zwierz\u0119ta. Dbaj o nie tylko tyle, ile dba o swe konie rozumny w\u0142a\u015bciciel: daj im \u017cywno\u015b\u0107, spoczynek, staraj si\u0119 o utrzymanie ich w czysto\u015bci i w si\u0142ach, ale nie wypuszczaj nigdy z r\u0105k cugli w\u0142adzy nad niemi. \u015amia\u0142by\u015b si\u0119 z takiego je\u017ad\u017aca, kt\u00f3ry mimo cugli w r\u0119kach jedzie nie tam, gdzie on chce, lecz tam, dok\u0105d go ko\u0144 ponosi. Cia\u0142a twe musz\u0105 by\u0107 tak \u201euje\u017cd\u017cone”, aby nigdy nie ponios\u0142y ci\u0119 w kie\u00adrunku przez ciebie niezamierzonym. A nie ponios\u0105 ci\u0119, gdy w tobie b\u0119d\u0105 mia\u0142y pana nad sob\u0105. M\u00f3wi\u0105c lub my\u015bl\u0105c o nich, m\u00f3w zawsze: \u201eono jest g\u0142odne”, lub \u201eono si\u0119 cieszy”. Ty za\u015b, prawdziwy ty, nie czujesz nigdy ani g\u0142odu, ani uciechy; jeste\u015b zawsze tylko bezstronnym \u015bwiadkiem tego, \u017ce one g\u0142oduj\u0105 lub si\u0119 ciesz\u0105. Zachowuj\u0105c tak\u0105 postaw\u0119 wobec twych cia\u0142, zdo\u0142asz o wiele \u0142atwiej znie\u015b\u0107 ich dolegliwo\u015bci; bo wszak\u017ce mniej dolega to, co boli kogo\u015b drugiego, ni\u017c to, co boli ciebie osobi\u015bcie. A ciebie – tw\u0105 ja\u017a\u0144 wy\u017csz\u0105 – – nie mo\u017ce przecie bole\u0107 z\u0105b, ani nie mo\u017ce cieszy\u0107 zarobek pieni\u0119\u017cny w przedsi\u0119biorstwie.<\/p>\n

Warunki otoczenia niezawsze s\u0105 od ciebie zale\u017cne. Je\u017celi jednak mo\u017cesz niemi rozporz\u0105dza\u0107 do pewnego stopnia, to wybierz sobie do \u0107wi\u00adcze\u0144 miejsce ochronione od gwaru i ruchu, nie wystawione na ci\u0105g\u0142e zmiany o\u015bwietlenia i w miar\u0119 mo\u017cno\u015bci wolne od przedmiot\u00f3w obcych. Najlepsza jest do tego przestrze\u0144 ma\u0142a, nie wype\u0142niona niczem pr\u00f3cz sofy lub le\u017caka.<\/p>\n

Dobrze jest, je\u017celi da si\u0119 przyciemni\u0107; wystrzegaj si\u0119 jednak – przynaj\u00admniej w pocz\u0105tkach – ciemno\u015bci zupe\u0142nej, bo lubi\u0105 j\u0105 tylko duchy ciemne; a przedewszystkiem zwa\u017caj, aby <\/em>do niej nie wchodzi\u0142 nikt pr\u00f3cz ciebie. Idzie bowiem o stworzenie w tem zamkni\u0119ciu aury jak najczyst\u00adszej i najspokojniejszej. Nawet ty sam tam nie wchod\u017a, je\u017celi jeste\u015b wzburzony, przygn\u0119biony, lub chory. Uwa\u017caj to miejsce za swoje sanctuarium.<\/p>\n

Nie wynika z tego, jakoby niemo\u017cebne by\u0142y tobie \u0107wiczenia tajemne, je\u017celi warunki nie pozwalaj\u0105 ci na wydzielenie takiego sanctuarium dla siebie. Jest ono tylko dogodne, ale nie niezb\u0119dne.*) Nawet we wa\u00adrunkach najskromniejszych mo\u017cesz z powodzeniem uprawia\u0107 \u0107wiczenia, je\u017celi tylko b\u0119dziesz szczerze <\/em>chcia\u0142, a nie korzysta\u0142 z ka\u017cdej niedogod\u00adno\u015bci, aby si\u0119 od nich wymawia\u0107. Godzien wieczorem przed za\u015bni\u0119ciem, lub rano tu\u017c po obudzeniu, znajdziesz chwilk\u0119 swobodn\u0105 na \u0107wiczenia. Wystar\u00adczy tu 5 minut dziennie; a tych kilka minut zdo\u0142asz po\u015bwi\u0119ci\u0107 bez uszczerbku dla obowi\u0105zk\u00f3w, cho\u0107by najliczniejszych. Ponadto zdarz\u0105 <\/em>ci si\u0119 i w\u015br\u00f3d zaj\u0119\u0107 dziennych chwile czyto odpoczynku, czy czekania na co\u015b, kt\u00f3re mo\u017cesz r\u00f3wnie\u017c spo\u017cytkowa\u0107 na \u0107wiczenia. Je\u017celi u\u017cywasz przechadzki, skieruj si\u0119 opodal od gwaru i ruchu przechodni\u00f3w, najlepiej w ogr\u00f3d lub w pola, a tam znajdziesz spok\u00f3j i cisz\u0119 nie tylko na wytchnienie, lecz zara\u00adzem i na skupienie si\u0119 do \u0107wicze\u0144. Cia\u0142o fizyczne i m\u00f3zg nie bior\u0105 udzia\u0142u w \u0107wiczeniach szczebli wy\u017cszych, b\u0119d\u0105 to zatem dla nich okresy wypo\u00adczynku ca\u0142kowitego.<\/p>\n

Postaw\u0119 duchow\u0105 przygotowujesz sobie upraw\u0105 jamy i nijamy. <\/em>Psu\u0142by\u015b sobie jednak t\u0119 postaw\u0119, gdyby\u015b to, co wiesz z nauki tajemnej, zachowywa\u0142 sobie tylko na czas \u0107wicze\u0144, a podczas zaj\u0119\u0107 dziennych pos\u0142ugiwa\u0142 si\u0119 tymi samymi torami my\u015blowymi, kt\u00f3re mia\u0142e\u015b dawniej wsp\u00f3lne z lud\u017ami prze\u00adci\u0119tnymi. Jako ucze\u0144 tajemny powiniene\u015b wobec wszystkiego, co ci \u017cycie codzienne przynosi, zachowa\u0107 postaw\u0119 ca\u0142kiem inn\u0105, ni\u017c j\u0105 ma cz\u0142owiek zwyczajny. Spos\u00f3b, w jaki tworzysz sobie poj\u0119cia, nawet o rzeczach <\/em>naj-powszedniejszych, ma by\u0107 ca\u0142kiem inny od dotychczasowego. Ka\u017cde poj\u0119\u00adcie, jakie sobie tworzysz o rzeczy, musi ci o niej m\u00f3wi\u0107 co\u015b okre\u015blonego, co\u015b, co ma znaczenie, z czego m\u00f3g\u0142by\u015b wysnuwa\u0107 wnioski logiczne. Tym\u00adczasem tworzy\u0142e\u015b cz\u0119sto poj\u0119cia, kt\u00f3re nie m\u00f3wi\u0142y ci nic, by\u0142y pustemi nazwami. Teraz wystrzegaj si\u0119 przyswajania sobie takich nazw pustych, nie zawieraj\u0105cych \u017cadnej tre\u015bci dla ciebie, bo nie zbada\u0142e\u015b ich istoty; nie szafuj niemi w my\u015blach ani w s\u0142owach. Zauwa\u017cysz, jak cz\u0119sto ludzie rzucaj\u0105 na prawo i na lewo takiemi s\u0142owami, jak histerja, linotyp, moder\u00adnizm, radiograf, popularno\u015b\u0107, ba\u0142agan i t. p., nie maj\u0105c poj\u0119cia, czy i jaka jest tre\u015b\u0107 tych s\u0142\u00f3w. Wystrzegaj si\u0119 tak\u017ce przypatrywania si\u0119 r\u00f3\u017cnym rze\u00adczom bezmy\u015blnie, tylko dla nasycenia wzroku lub zaspokojenia ciekawo\u015bci. Na nic si\u0119 n\\e> <\/em>zda patrze\u0107 tylko na to, aby \u201ewidzie\u0107”: patrz na to, aby \u201ewie\u00addzie\u0107”, aby wzbogaci\u0107 swe poj\u0119cia.<\/p>\n

Postaw\u0119 odpowiedni\u0105 zachowuj r\u00f3wnie\u017c w chwilach czynienia posta\u00adnowie\u0144. Nawet w rzeczach ma\u0142ej wagi nie bierz si\u0119 do dzia\u0142ania bez rozwa\u00ad\u017cenia przedtem potrzeby i celu tego dzia\u0142ania.<\/p>\n

\n

*) \u201eKto umie post\u0119powa\u0107 wed\u0142ug wewn\u0119trznych natchnie\u0144, a na zewn\u0119trzne rzeczy mato uwa\u017ca, temu wszelkie miejsce i wszelki czas dobre s\u0105 do \u0107wicze\u0144.” (E. 141.)<\/p>\n<\/blockquote>\n

Do czego ci\u0119 nie sk\u0142ania \u017caden motyw wyrozumowany, tego zaniechaj. Nie daj si\u0119 r\u00f3wnie\u017c uwie\u015b\u0107 do dzia\u0142ania pod wp\u0142ywem wra\u017ce\u0144 lub nastroj\u00f3w chwilowych. Nie znaczy to jednak, jakobym ci zaleca\u0142 wahanie i namy\u015blanie si\u0119 bez ko\u0144ca. Szybko\u015b\u0107 decyzji nie stoi w stosunku odwrotnym do jej umotywowania. B\u0119dziesz nawet coraz cz\u0119\u015bciej znajdowa\u0142 si\u0119 w sytuacjach, kt\u00f3rych rozwi\u0105\u00adzanie pomy\u015blne zale\u017cy w\u0142a\u015bnie od decyzji natychmiast, w kt\u00f3rych ka\u017cda zw\u0142oka by\u0142aby ju\u017c utrat\u0105 sposobno\u015bci korzystnej, jaka si\u0119 ju\u017c nie powt\u00f3rzy.<\/p>\n

Podobnie\u017c r\u00f3\u017cni\u0107 si\u0119 powinna postawa twoja w m\u00f3wieniu od postawy dotychczasowej. Ka\u017cde twoje s\u0142owo niech ma wag\u0119 odpowiedni\u0105, bo wiesz, \u017ce tracisz nad niem w\u0142adz\u0119, gdy je wypowiesz. Dlatego te\u017c bezwarto\u015bciowe s\u0105 dla ciebie zwyk\u0142e rozmowy towarzyskie, w kt\u00f3rych przeskakuje si\u0119 setki razy z przedmiotu na przedmiot, w kt\u00f3rych dotyka si\u0119 temat\u00f3w tylko \u201epo \u0142ebkach” bez zg\u0142\u0119biania ich, bez zostawienia nawet czasu na zastano\u00adwienie si\u0119 nad nimi. Nie unikaj jednak takich p\u0142ytkich towarzystw, bo w nich masz sposobno\u015b\u0107 do poznania, jak ludzie my\u015bl\u0105 zazwyczaj, a nieraz mo\u017cesz im si\u0119 przyda\u0107, rzuciwszy w rozmowie jakie\u015b ziarno my\u015bli g\u0142\u0119bszej, kt\u00f3re padnie im w dusze i kiedy\u015b p\u00f3\u017aniej wykie\u0142kuje. Przytem jednak strze\u017c si\u0119 tonu mentorskiego, lub zachowania si\u0119 takiego, jakgdyby\u015b ty wszystko lepiej wiedzia\u0142 i tylko pob\u0142a\u017cliwie drugich s\u0142ucha\u0142.<\/p>\n

Postawa twoja w dzia\u0142aniu liczy\u0107 si\u0119 powinna przedewszystkiem z wa\u00adrunkami otoczenia. Dzia\u0142ania dostosowuj o ile mo\u017cno\u015bci zgodnie z otocze\u00adniem, a wystrzegaj si\u0119 dzia\u0142a\u0144 przeciw otoczeniu. B\u0142\u0119dnem by\u0142oby, gdyby\u015b np. w towarzystwie ludzi, zaj\u0119tych prac\u0105 umys\u0142ow\u0105, chcia\u0142 odbywa\u0107 \u0107wi\u00adczenia w grze na fortepianie, lub uczy\u0107 si\u0119 g\u0142o\u015bno deklamacji. Podobnie\u017c niew\u0142a\u015bciwem by\u0142oby z twej strony oczekiwa\u0107, aby uciszyli si\u0119 wszyscy woko\u0142o ciebie, poniewa\u017c ty chcesz np. spa\u0107 w porze niezwyk\u0142ej. Niezr\u0119cz-nem by\u0142oby r\u00f3wnie\u017c np. wej\u015b\u0107 do winiarni i wyg\u0142asza\u0107 wobec pij\u0105cych wyk\u0142ady o szkodliwo\u015bci alkoholu. Znacznie wi\u0119cej pomo\u017ce ci w tem harmo\u00adnizowaniu dzia\u0142a\u0144 w\u0142asnych z otoczeniem tw\u00f3j takt wrodzony, ni\u017c setki przyk\u0142ad\u00f3w. Streszcza si\u0119 to zreszt\u0105 w prostej wskaz\u00f3wce: dzia\u0142aj zawsze w stosownem miejscu i w porze stosownej.<\/p>\n

Podobn\u0105 postaw\u0119 zajmiesz i wobec \u017cycia ca\u0142ego. Uwa\u017caj \u017cycie nie za szereg cierpie\u0144, a tem mniej za szereg zadowole\u0144 osobistych, lecz za szko\u0142\u0119, w kt\u00f3rej jeste\u015b na to, aby nauczy\u0107 si\u0119 jak najwi\u0119cej. Cia\u0142o swe fizyczne uwa\u017caj za mechanizm, kt\u00f3rego jeste\u015b w\u0142a\u015bcicielem, i dbaj o nie dok\u0142adnie tyle, ile dba\u0142by\u015b o maszyn\u0119. Daj mu wszystko, czego mu potrzeba do si\u0142 i zdrowia, ale te\u017c u\u017cywaj tych si\u0142 do pracy bez oszcz\u0119dzania ich i bez roztk\u0142iwiania si\u0119 nad cia\u0142em. W\u00f3wczas \u0142atwiej zmo\u017cesz pop\u0119d do lenistwa i do dogadzania cia\u0142u, a r\u00f3wnie\u017c zniesiesz \u0142atwiej niewygody i cierpienia fizyczne.<\/p>\n

\u0141\u0105czy si\u0119 z tem twa postawa duchowa wobec d\u0105\u017ce\u0144, bo zdo\u0142asz bez\u00adstronniej ocenia\u0107 swe si\u0142y i zdolno\u015bci. Nie b\u0119dziesz d\u0105\u017cy\u0142 do niczego takiego, co przerasta\u0142oby te si\u0142y, ale te\u017c nie zaniedbasz niczego, czemu sprostaj\u0105 twe si\u0142y i zdolno\u015bci. Wype\u0142niaj\u0105c swe obowi\u0105zki, nie poddawaj si\u0119 im bez\u00admy\u015blnie jak ko\u0144 poci\u0105gowy, kt\u00f3ry nie rozumie, co ci\u0105gnie i poco ci\u0105gnie, lecz staraj si\u0119 je zrozumie\u0107 i znale\u015b\u0107 ich nast\u0119pstwa dla og\u00f3\u0142u ludzko\u015bci. Poznasz wtedy stopniowo, \u017ce ka\u017cda twoja czynno\u015b\u0107, cho\u0107by najmarniejsza pozornie, jest potrzebna dla ca\u0142o\u015bci, i b\u0119dziesz si\u0119 stara\u0142 tem usilniej zaniecha\u0107 ka\u017cdej czynno\u015bci zb\u0119dnej lub przeciwnej harmonji w post\u0119pie og\u00f3l\u00adnym ludzko\u015bci.<\/p>\n

Nauczysz si\u0119 tak\u017ce dzia\u0142a\u0107 zawsze ze skupieniem, cho\u0107by to by\u0142y czynno\u015bci drobne lub kr\u00f3tkotrwa\u0142e. Odzwyczaisz si\u0119 od my\u015blenia o czem innem, gdy pracujesz, lub od rozstrzeliwania uwagi w r\u00f3\u017cnych kierunkach. Nawet, id\u0105c ulic\u0105, powiniene\u015b i\u015b\u0107 ze skupieniem, nie zatapia\u0107 si\u0119 w my\u015blach lub w rozmowie, lecz zwa\u017ca\u0107 na otoczenie. Zbierzesz w\u00f3wczas niejedno spostrze\u017cenie, kt\u00f3re omin\u0105\u0142by\u015b w roztargnieniu, lub nawet uchronisz si\u0119 od wypadku przykrego.<\/p>\n

Tak\u017ce wobec wn\u0119trza w\u0142asnego powiniene\u015b zachowa\u0107 postaw\u0119 odpo\u00adwiedni\u0105; nie zapomina\u0107, \u017ce ono istnieje, nie \u017cy\u0107 wy\u0142\u0105cznie tylko wra\u017ce\u00adniami i zdarzeniami zewn\u0119trznemi, lecz zag\u0142\u0119bia\u0107 si\u0119 od czasu do czasu w swe wn\u0119trze. W chwilach takiego pogr\u0105\u017cenia si\u0119 w siebie odsu\u0144 na bok wszystko zewn\u0119trzne, od\u0142\u0105cz uwag\u0119 od twych cia\u0142 i od ich prze\u017cy\u0107, a staraj si\u0119 u\u015bwiadomi\u0107 sobie jak naj\u017cywiej tw\u0105 ja\u017a\u0144 wy\u017csz\u0105, odczu\u0107, \u017ce ona a ty, to jedno, \u017ce ona w\u0142ada cia\u0142ami twemi jako jedyna rzeczywisto\u015b\u0107 naprawd\u0119 realna. Potem staw sobie przed oczy twe czynno\u015bci, uczucia i my\u015bli z ca\u0142ego dnia lub tygodnia – – zale\u017cnie od tego, kiedy ostatnim razem odbywa\u0142e\u015b taki przegl\u0105d wewn\u0119trzny. Taki \u201erachunek sumienia”, znany ci ju\u017c z katechizmu, nie jest bynajmniej czem\u015b b\u0142ahem lub zb\u0119dnem. Gdy przed oczyma duszy przesun\u0105 ci si\u0119 twe post\u0119pki, s\u0142owa i my\u015bli, gdy spojrzysz na nie z odwag\u0105 i szczero\u015bci\u0105 zupe\u0142n\u0105 jak s\u0119dzia bezstronny, sprawdzisz dopiero, ile ci jeszcze do zrobienia zostaje w pracy oczyszcza\u00adj\u0105cej nad sob\u0105.<\/p>\n

Aby ci egoizm nie m\u0105ci\u0142 tej bezstronno\u015bci s\u0105du, patrz na te post\u0119pki, uczucia i my\u015bli, jak nie na twoje w\u0142asne, lecz na czyje\u015b inne, bo \u0142atwiej jest bez pob\u0142a\u017cania s\u0105dzi\u0107 kogo\u015b drugiego, ni\u017c siebie. Idzie tu w pierwszej linji o szczero\u015b\u0107 i prawd\u0119 najzupe\u0142niejsz\u0105; skoro tylko poczniesz sam przed sob\u0105 uniewinnia\u0107 kt\u00f3ry\u015b z twych post\u0119pk\u00f3w lub uczu\u0107, zas\u0142onisz przed sob\u0105 jego donios\u0142o\u015b\u0107 i wytr\u0105cisz sobie z r\u0119ki mo\u017cno\u015b\u0107 wykorzenienia tego chwastu z twej duszy. Na stopniu dalszym poznasz \u0107wiczenie, zwane \u201eprze\u00adgl\u0105dem wstecznym”, kt\u00f3re u\u0142atwi ci takie bezstronne ocenianie swych post\u0119pk\u00f3w. Tu tylko postan\u00f3w sobie taki rachunek sumienia, taki s\u0105d nad sob\u0105, odbywa\u0107 co dnia wieczorem przed za\u015bni\u0119ciem, a przyrzeczenia tego dotrzymuj \u015bwi\u0119cie, cho\u0107by dla \u0107wiczenia si\u0119 w dokonywaniu postanowie\u0144.<\/p>\n

Osiem tych w\u0142a\u015bciwo\u015bci, kt\u00f3re maj\u0105 cechowa\u0107 twoj\u0105 postaw\u0119 duchow\u0105 jako warunek asany, znajdziesz tak\u017ce w ksi\u0119gach indyjskich pod mianem \u201e\u015bwi\u0119tej \u015bcie\u017cki po\u00f3semnej”. Obejmuje ona bowiem stopnie nast\u0119puj\u0105ce:<\/p>\n

    \n
  1. wiedza odpowiednia,<\/li>\n
  2. ch\u0119ci odpowiednie,<\/li>\n
  3. s\u0142owo odpowiednie,<\/li>\n
  4. dzie\u0142o odpowiednie,<\/li>\n
  5. \u017cycie odpowiednie,<\/li>\n
  6. d\u0105\u017cno\u015bci odpowiednie,<\/li>\n
  7. skupienie odpowiednie i<\/li>\n
  8. pogr\u0105\u017cenie odpowiednie.<\/li>\n<\/ol>\n

    Nie b\u0119dziesz tedy mienia\u0142 jej stopni z o\u015bmiu szczeblami jogi, tworzy bowiem ca\u0142a zaledwie jeden ze szczebli. Znaczenie tej \u015bcie\u017cki dla rozwoju jednego ze zmys\u0142\u00f3w niewidzialnych stanie ci si\u0119 p\u00f3\u017aniej zrozumia\u0142em; tu tylko zwr\u00f3c\u0119 ci jeszcze uwag\u0119 na szczeg\u00f3ln\u0105 wa\u017cno\u015b\u0107 postawy, jak\u0105 zachowywa\u0107 powi\u00adniene\u015b wobec swego otoczenia.<\/p>\n

    Zwa\u017c, \u017ce jako ucze\u0144 tajemny stajesz w stosunku zmienionym do swego otoczenia, chocia\u017c ono tej zmiany stosunku nie spostrzega i spostrzega\u0107 nie powinno. Do\u015bwiadcza\u0142e\u015b ju\u017c nieraz w \u017cyciu dotychczasowem, jak silnie\u00a0oddzia\u0142ywaj\u0105 na ciebie czyje\u015b my\u015bli, uczucia i nastroje. W otoczeniu ludzi smutnych lub zdenerwowanych przesi\u0105ka\u0142e\u015b sam ich nastrojami. W taki sam spos\u00f3b twe w\u0142asne nastroje oddzia\u0142ywaj\u0105 na innych w twem otoczeniu. Je\u017celi tedy w pocz\u0105tkach twego \u201eprzygotowania” nie umiesz jeszcze opa\u00adnowywa\u0107 odrazu twych my\u015bli i uczu\u0107, to przynajmniej nie pozwalaj sobie na nie w otoczeniu twych bli\u017anich. Gdy ci\u0119 przykra my\u015bl, z\u0142o\u015b\u0107, lub rozpacz opadnie, a st\u0142umi\u0107 jej w zarodku nie umiesz, nie zara\u017caj ni\u0105 twego oto\u00adczenia, lecz usuwaj si\u0119 w samotno\u015b\u0107, a do ludzi wracaj wtedy dopiero, gdy okaza\u0107 im nietylko potrafisz twarz pogodn\u0105, ale i wn\u0119trze twe b\u0119dzie zupe\u0142\u00adnie spokojne.<\/p>\n

    Zwa\u017c, \u017ce z post\u0119pem twego rozwoju tajemnego wzmaga\u0107 si\u0119 b\u0119dzie nat\u0119\u017cenie twych my\u015bli i uczu\u0107, a takie my\u015bli pot\u0119\u017cne i nastroje wybitne b\u0119d\u0105 oddzia\u0142ywa\u0142y tem gwa\u0142towniej na ludzi w twem otoczeniu. Podobnie\u017c my\u015blami twemi, uczuciami i nastrojami przesi\u0105kaj\u0105 otaczaj\u0105ce ci\u0119 przed\u00admioty. Na \u015bcianach i sprz\u0119tach osiadaj\u0105 one i przylegaj\u0105 do nich warstw\u0105 niezwykle trwa\u0142\u0105. Dlatego to wra\u017cliwsi, wszed\u0142szy do czyjego\u015b mieszkania, odczuwaj\u0105 odrazu warto\u015b\u0107 duchow\u0105 mieszka\u0144ca, cho\u0107by chwilowo by\u0142 nieobecny.<\/p>\n

    A podw\u00f3jnie wystrzegaj si\u0119 oddzia\u0142ywa\u0107 twemi my\u015blami lub uczuciami ujemnie na dzieci. Natura ich, nieodporna jeszcze i wra\u017cliwa, to gleba nadzwyczaj \u017cyzna, na kt\u00f3rej ka\u017cdy posiew, czyto dobry czy z\u0142y, kie\u0142kuje niezwykle szybko. Nieraz rodzice w rozmowach uskar\u017caj\u0105 si\u0119 na swe dzieci, \u017ce one \u201eniewiadome sk\u0105d” nabieraj\u0105 sk\u0142onno\u015bci do k\u0142\u00f3tni, do k\u0142am\u00adstwa, do obmowy i t. p., chocia\u017c rzekomo w domu \u201enic podobnego nie s\u0142y\u00adsz\u0105”. Mo\u017cebne, \u017ce naprawd\u0119 nie s\u0142ysz\u0105, bo rodzice wystrzegaj\u0105 si\u0119 tych wad w obecno\u015bci dzieci, ale nie hamuj\u0105 si\u0119 wtedy, gdy dzieci s\u0105 nieobecne. Ich k\u0142\u00f3tnie, wybuchy gniewu, ploteczki towarzyskie, mo\u017ce nawet s\u0142owa dwuznaczne, przylepiaj\u0105 si\u0119 do \u015bcian i do sprz\u0119t\u00f3w, unosz\u0105 si\u0119 ob\u0142okiem brudnym w powietrzu, i gdy dzieci wr\u00f3c\u0105 do domu, wciskaj\u0105 si\u0119 w ich dusze, jak zarazki <\/em>niewidzialne. Dzieci staj\u0105 si\u0119 z\u0142e, opryskliwe, k\u0142amliwe, podst\u0119pne, chocia\u017c rodzice wobec nich staraj\u0105 si\u0119 zachowa\u0107 przyk\u0142adno\u015b\u0107.<\/p>\n

    Ale i na ciebie samego oddzia\u0142ywaj\u0105 zpowrotem twe my\u015bli i uczucia dawniejsze. Gdy w\u015br\u00f3d czterech \u015bcian twego pokoiku oddajesz si\u0119 my\u015blom pesymistycznym, zgry\u017aliwo\u015bci, zw\u0105tpieniu, niech\u0119ci do \u015bwiata i ludzi, a po przechadzce, uspokoiwszy si\u0119 znacznie, wr\u00f3cisz do tego\u017c pokoiku, wyda ci si\u0119 on odrazu wstr\u0119tnym i brzydkim. To twoje w\u0142asne my\u015bli i uczucia tak go zbrudzi\u0142y poprzednio, \u017ce teraz wydaje ci si\u0119 szpetnym. Przebywaj w nim przez chwil\u0119, a na nowo wpadniesz w zgry\u017aliwo\u015b\u0107 i pesymizm, bo ze \u015bcian i sprz\u0119t\u00f3w dzia\u0142a\u0107 b\u0119d\u0105 na ciebie te wp\u0142ywy pesymistyczne, kt\u00f3re poprzednio sam na \u015bciany rzuci\u0142e\u015b. Dlatego to ostrzega\u0142em ci\u0119, aby\u015b nigdy do twego sanctuarium nie wchodzi\u0142 w nastroju zgry\u017aliwym lub przy\u00adgn\u0119bionym.<\/p>\n

    Postawa twoja wobec otoczenia nak\u0142ada na ciebie jeszcze dalsze wy\u00admagania. Idzie tu nietylko o my\u015bli i uczucia, lecz tak\u017ce o zachowanie si\u0119 czynne wobec bli\u017anich. Ka\u017cdy, czyto jako ojciec lub matka, brat lub siostra, czy jako wychowawca, komendant, opiekun, kupiec, urz\u0119dnik, jest w pewnem, obowi\u0105zkowem niejako, otoczeniu ludzi, bli\u017cszych mu lub dal\u00adszych. Ot\u00f3\u017c zasad\u0105 twoj\u0105 ma by\u0107 to, \u017ce nie wolno ci nigdy \u017c\u0105da\u0107 od innych wi\u0119cej, ni\u017c \u017c\u0105dasz od siebie. Przeciwnie nawet, wolno ci\u00a0tylko mniej \u017c\u0105da\u0107 od drugich, ni\u017c od siebie. A przedewszystkiem nie wolno ci wpada\u0107 w gniew o to, \u017ce oni nie s\u0105 tacy, jakimi ty chcia\u0142by\u015b ich widzie\u0107. Uwagi lub wytkni\u0119cia masz prawo czyni\u0107 im tylko wtedy, gdy upowa\u017cnia ci\u0119 do tego twe wobec nich stanowisko, a wi\u0119c opiekuna, wychowawcy, prze \u0142o\u017conego, str\u00f3\u017ca prawa.<\/p>\n

    Ale nietylko uwag s\u0142ownych nie wolno ci wypowiada\u0107, je\u017celi nie s\u0105 konieczne. Tak\u017ce zachowanie si\u0119 twe w ich otoczeniu staraj si\u0119 u\u0142o\u017cy\u0107 sobie tak, aby twa w\u015br\u00f3d nich obecno\u015b\u0107 jak najmniej im ci\u0119\u017cy\u0142a. Nie daj si\u0119 nigdy skusi\u0107 do nakazywania im czynno\u015bci takiej, kt\u00f3ra tobie si\u0119 w\u0142a\u015bnie podoba. Podobnie\u017c nie przerywaj im ich zaj\u0119\u0107 dlatego tylko, \u017ce one tobie si\u0119 ju\u017c przykrzy\u0142y. Obecno\u015b\u0107 twa powinna stale tak si\u0119 harmonizowa\u0107 z oto\u00adczeniem, aby ono nigdy nie uczuwa\u0142o jej przykro, wyj\u0105wszy te wypadki niew\u0105tpliwe, w kt\u00f3rych otoczenie to b\u0142\u0105dzi rzeczywi\u015bcie. Poza tem jednak niechaj obecno\u015b\u0107 twa nigdy nikomu nie ci\u0119\u017cy. A ci\u0119\u017cy\u0107 nie b\u0119dzie, je\u017celi staraniem twem ci\u0105g\u0142em b\u0119dzie \u017c\u0105da\u0107 od otoczenia jak najmniej dla siebie. Gdzie to tylko nie jest konieczne, nie \u017c\u0105daj od nikogo, aby tobie ust\u0105pi\u0142 miejsca, aby dla ciebie si\u0119 uciszy\u0142, aby tobie w czemkolwiek pomaga\u0142 lub pos\u0142ugiwa\u0142. Ty naodwr\u00f3t ust\u0119puj ka\u017cdemu, gdzie tylko mo\u017cesz, zachowuj si\u0119 jak najciszej i najspokojniej, b\u0105d\u017a zawsze got\u00f3w do pomocy lub us\u0142ugi, ale tylko na czyje\u015b \u017cyczenie. Nie narzucaj si\u0119 nikomu sw\u0105 osob\u0105, sw\u0105 pomoc\u0105 lub swemi radami. Nie narzucaj si\u0119 tak\u017ce sw\u0105 pieczo\u0142owito\u015bci\u0105, nawet dzieciom w\u0142asnym lub krewnym. Zacie\u017cy\u0142aby im wkr\u00f3tce twa prze\u00adsadna troskliwo\u015b\u0107, uprzykrzy\u0142yby si\u0119 im twe nieustanne pytania, jak si\u0119 czuj\u0105, i czy im czego nie potrzeba. Jest to, innemi s\u0142owy, poszanowanie cudzej indywidualno\u015bci.<\/p>\n

    Im wy\u017cej b\u0119dziesz wst\u0119powa\u0142 na stopnie \u015bcie\u017cki, tem wi\u0119cej b\u0119dziesz rozwija\u0142 sw\u0105 subtelno\u015b\u0107 uczu\u0107, sw\u00f3j takt wewn\u0119trzny, kt\u00f3ry i bez \u0107wicze\u0144 lub wskaz\u00f3wek osobnych wska\u017ce ci zawsze spos\u00f3b post\u0119powania, jak najbardziej dostrojony harmonijnie do otoczenia.<\/p>\n

    \u017ar\u00f3d\u0142o: fragment z rozdzia\u0142u – Asana <\/strong>(Postawa <\/em>\u017cyciowa.) autor\u00a0 J.<\/em>A. S. „Droga w \u015bwiaty nadzmyslowe”<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    (Postawa \u017cyciowa.) Niemowl\u0119 dlatego uczy si\u0119 naprz\u00f3d siedzie\u0107, p\u00f3\u017aniej sta\u0107, a na ko\u0144cu chodzi\u0107, bo do tych pozycyj cia\u0142a dostosowuje swe cia\u0142a niewidzialne. Taki porz\u0105dek kolejny w uk\u0142adaniu cia\u0142a przy \u0107wiczeniach b\u0119dziesz musia\u0142 zacho\u00adwa\u0107 i ty, aby \u0107wiczenia odbywa\u0142y si\u0119 … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1535],"tags":[2276,2278,2282,2280,2284,2283,2279,2277,2281],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8471"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8471"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8471\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8472,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8471\/revisions\/8472"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8471"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8471"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8471"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}