{"id":8422,"date":"2023-04-03T12:38:48","date_gmt":"2023-04-03T10:38:48","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=8422"},"modified":"2024-04-01T20:35:33","modified_gmt":"2024-04-01T18:35:33","slug":"ceremonjaly-wtajemniczonych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/ceremonjaly-wtajemniczonych\/","title":{"rendered":"Ceremonja\u0142y wtajemniczonych"},"content":{"rendered":"

Circa autem ea quae ad hunc invocandi<\/em><\/strong>
\nritum primum est ut eligatur lo cus<\/em><\/strong>
\nmundus, acstus, occlusus, quietus,<\/em><\/strong>
\nsem otusque ab omni strepitu, nullis alienis<\/em><\/strong>
\nasp ectibus subjectus. Hic primo exor-<\/em><\/strong>
\ncitandus est, atque consecrandus.<\/em><\/strong>
\nCornelius Agrippa, lib. IV \u201eOcculta<\/em><\/strong>
\nPhilosofia in opera”.<\/em><\/strong>
\n<\/p>\n

Jak zaznaczy\u0142em ceremonje, szaty, wonno\u015bci, znaki – s\u0105 niezb\u0119dne dla skoncentrowania woli adepta. Rytua\u0142y, nieraz skomplikowane, zosta\u0142y przekazane przez staro\u017cytno\u015b\u0107; najszczeg\u00f3\u0142owiej nam o nich opowiadaj\u0105 poni\u017csze czarodziejskie ksi\u0119gi.<\/p>\n

1. Enchiridion, przypisywany Leonowi III. Mia\u0142 jakoby ten papie\u017c ofiarowa\u0107 go kr\u00f3lowi Karolowi Wielkiemu przez wdzi\u0119czno\u015b\u0107 za wyznaczenie terytorjum, na kt\u00f3rym w nast\u0119pstwie powsta\u0142o pa\u0144stwo ko\u015bcielne.<\/p>\n

2. Klucze Salomona, pochodz\u0105ce pono od wielkiego \u017cydowskiego kr\u00f3la i maga jednocze\u015bnie. Zbi\u00f3r ten ewokacji duch\u00f3w, datuje zapewne z czas\u00f3w znacznie p\u00f3\u017aniejszych i jest dzie\u0142em inicjowanego rabina.<\/p>\n

3. Ksi\u0119gi Alberta. Z dzie\u0142 teologa i okultysty Alberta Wielkiego (1196 – 1280) porobiono wyci\u0105gi i stworzono dwa traktaty: t. zw. \u201eAlberta Wielkiego\u201c, gdzie wraz z zakl\u0119ciami pomieszczono szereg rad z dziedziny magji naturalnej i \u201eAlberta Ma\u0142ego\u201c, w kt\u00f3rym to zbiorku, naw et wtajemniczony, nic poza stekiem najbezsensowniejszych bredni nie odnajdzie.<\/p>\n

4. Ksi\u0119ga zakl\u0119\u0107 Honorjusza, najnies\u0142uszniej przypisywana papie\u017cowi Honorjuszowi II, w istocie prawdopodobnie, dzie\u0142o anty-papie\u017ca z Avignonu, kt\u00f3ry r\u00f3wnie\u017c kaza\u0142 si\u0119 nazywa\u0107 Honorujszem II. Jest to, jak okre\u015bla j\u0105 Eliphas Levi, jedna z najbardziej szata\u0144skich i przewrotnych ksi\u0105g ludzko\u015bci. Na niej opiera si\u0119 \u201eczarna magja\u201c i daje ona sposoby ewokacji pot\u0119g z\u0142ych. Rytua\u0142y tam zawarte s\u0105 krwawe, zbrodnicze i wstr\u0119tne.,<\/p>\n

Nakoniec wiele szczeg\u00f3\u0142\u00f3w odnale\u017a\u0107 mo\u017cna w Paracelsie, kt\u00f3ry ca\u0142\u0105 sw\u0105 wiedz\u0119 zakl\u0105\u0142 w znaki, jedynie uczniom dost\u0119pne, macrocosmu i microcosmu.<\/p>\n

Opis urz\u0105dzenia komnaty, czy kaplicy magicznej, odnajdziemy w \u201eFilozofji tajnej\u201c Korneljusza Agrypy. Opis ten, zmodyfikowany i zastosowany do naszych czas\u00f3w, powt\u00f3rzy\u0142 w \u201eMagji praktycznej” – Papus:<\/p>\n

\u201eDla operacji nale\u017cy wybra\u0107 pok\u00f3j, mo\u017cliwie odosobniony, by m\u00f3dz czyni\u0107 do\u015bwiadczenia, bez przeszk\u00f3d. \u015aciany b\u0119d\u0105 pokryte bia\u0142\u0105 materj\u0105. Po okre\u015bleniu czterech stron, odpowiadaj\u0105cym czterem stronom \u015bwiata – na zachodzie ustawi\u0107 laboratorjum, sk\u0142adaj\u0105ce ze sto\u0142u, o szklanym blacie, nakrytego bia\u0142\u0105 cerat\u0105.<\/p>\n

Na wschodzie sta\u0107 b\u0119dzie oratorjum, kt\u00f3re sk\u0142ada si\u0119:<\/p>\n

a) z o\u0142tarzyka, pokrytego cienkim p\u0142\u00f3tnem,<\/p>\n

b) z szafki, na lewo od o\u0142tarzyka, r\u00f3wnie bia\u0142o wewn\u0105trz wys\u0142anej, zawieraj\u0105cej przedmioty magiczne,<\/p>\n

c) z szafy , na prawo o\u0142tarza, zawieraj\u0105cej symbole najwa\u017cniejszych kult\u00f3w uprawianych na ziemi,<\/p>\n

d) firanki , oddzielaj\u0105cej laboratorjum od oratorjum,<\/p>\n

e) miejsca \u015brednicy 2 m., przeznaczonego na \u201e ko\u0142o magiczne\u201c.<\/p>\n

Tyle Papus. Dodaj\u0119, dla nale\u017cytego zrozumienia, \u017ce najwa\u017cniejszemi przedmotami magicznemi s\u0105: pentagram, szpada, wonno\u015bci, lampa, laska, sztylet, zwierciad\u0142o, tr\u00f3jn\u00f3g, naczynia do wonno\u015bci.<\/p>\n

Operacje magiczne, odpowiadaj\u0105 kabalistycznej liczbie siedmiu. S\u0105 to:
\n1) Dzie\u0142a \u015bwiat\u0142a i bogactwa, pod auspicjami S\u0142o\u0144ca (niedziela),
\n2) Dzie\u0142a odgadywania i tajemnicy pod auspicjami Ksi\u0119\u017cyca (poniedzia\u0142ek),
\n3) Dzie\u0142a gniewu i kary pod auspicjami Marsa (wtorek),
\n4) Dzie\u0142a wiedzy i elokwencji pod auspicjami Merkurego (\u015broda),
\n5) Dzie\u0142a ambicji i polityki pod auspicjami Jowisza (czwartek),
\n6) Dzie\u0142a mi\u0142o\u015bci pod auspicjami Wenus (pi\u0105tek),
\n7) Dzie\u0142a przekle\u0144stwa i \u015bmierci po auspicjami Saturna (sobota).<\/p>\n

Mag co pragnie czyni\u0107 dzie\u0142a \u015bwiat\u0142a winien operowa\u0107 w niedziel\u0119 od p\u00f3\u0142nocy do \u00f3smej rano, lub od trzeciej popo\u0142udniu do dziesi\u0105tej wiecz\u00f3r. B\u0119dzie ubrany w szat\u0119 purpurow\u0105, w tjar\u0119 i z\u0142ote bransolety. Naczynie z wonno\u015bciami i tr\u00f3jn\u00f3g otoczone b\u0119d\u0105 girlandami z lauru i heliotrop\u00f3w; zapachy do spalania – cynamon, szafran i czerwone drzewo sanda\u0142owe. Pier\u015bcie\u0144 b\u0119dzie z chryzolitem, lub rubinem; jako dywan\u00a0sk\u00f3ra lwa.<\/p>\n

W poniedzia\u0142ek – dzie\u0144 tajemniczo\u015bci i dywinacji, szaty b\u0119d\u0105 bia\u0142e, lamowane srebrem; na szyi potr\u00f3jny naszyjnik z pere\u0142, kryszta\u0142\u00f3w i selenit\u00f3w; tjara pokryta jedwabiem \u017c\u00f3\u0142tym, z wyhaftowanemi znakami, tworz\u0105cemi po hebrajsku monogram Gabriela, jak to opisuje Cornelius Agrypa. Wonno\u015bci – ambra, kamfora, aloes i bia\u0142e drzewo santalowe. Unika\u0107 czarnych szat i czarnych przedmiot\u00f3w i nie mie\u0107 na sobie innego metalu, pr\u00f3cz srebra.<\/p>\n

Wtorek jest dniem dzie\u0142 gniewu ; te\u017c szaty b\u0119d\u0105 koloru ognia, rdzy, lub krwi ze stalowym pasem i bransoletami; tjara okolona \u017celazem; nie b\u0119dzie si\u0119 mag pos\u0142ugiwa\u0142 lask\u0105 – jedynie sztyletem i szpad\u0105; girlandy – z kwiat\u00f3w absyntu, na palcu stalowy pier\u015bcie\u0144 z ametystem,<\/p>\n

W \u015brod\u0119, dniu, po\u015bwi\u0119conym poznaniu i wiedzy, szaty s\u0105 zielone lub t\u0119czowe; naszyjnik z wydr\u0105\u017conych pere\u0142 nape\u0142nionych merkurym (rt\u0119ci\u0105); zapach – benzoes; kwiaty – narcyzy, liije, majeranek; kamie\u0144 pier\u015bcienia – agat.<\/p>\n

Czwartek po\u015bwi\u0119cony jest ambicji, polityce, r\u00f3nie\u017c dzie\u0142om religji. Ubi\u00f3r jest koloru szkar\u0142atnego, na czole mosi\u0119\u017cna opaska ze znakiem Jowisza i trzema s\u0142owy: Giarar, Bethar, Samgabiel. Zapachy – szafran, balsam, ambra; girlandy – z li\u015bci d\u0119bu i topoli; pier\u015bcie\u0144 zdobi szmaragd lub szafir.<\/p>\n

W Pi\u0105tek, dzie\u0144 mi\u0142o\u015bci, mag ubierze szaty blado niebieskie (lazurowe), obramowane zielonym i r\u00f3\u017cowym; tjara, bransolety s\u0105 z miedzi polerowanej. Girlandy – z fio\u0142k\u00f3w, r\u00f3\u017c i myrrhy. Pier\u015bcie\u0144 z turkusami, a tjar\u0119 przybior\u0105 lapis-lazuli i beryle. Na piersi mag zawiesi talizman miedziany ze znakiem Venery i napisem: Aveeva, Vadelilith.<\/p>\n

Nakoniec w sobot\u0119, dzie\u0144 przekle\u0144stwa i \u015bmierci suknia b\u0119dzie czarna, lub brunatna z pomara\u0144czowym haftem. Na szyji medal o\u0142owiany ze znakiem Saturna i s\u0142owy: Almalec, Aphiel, Zarahiel; zapachy sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 przewa\u017cnie z siarki i asafoetidy; pier\u015bcie\u0144 ma onyks za kamie\u0144, przyczem ma by\u0107 na onyksie wyryta posta\u0107 Janusa o dw\u00f3ch obliczach.<\/p>\n

Z przedmiot\u00f3w magicznych, najwa\u017cniejszemi s\u0105: pentagram, laska, szpada i lampa. W operacjach wysokiej magji adept pos\u0142uguje si\u0119 lamp\u0105 i lask\u0105; przy magji czarnej zast\u0119puje si\u0119 lask\u0119 – szpad\u0105; lamp\u0119 – \u015bwiecznikiem, ustalonym przez Cardana. R\u00f3\u017cnic\u0119 t\u0105 wyja\u015bni\u0119 w rozdziale po\u015bwi\u0119conym czarnej magji.<\/p>\n

Pentagram, zwany w szko\u0142ach gnostyckich, gwiazd\u0105 p\u0142omienist\u0105, jest symbolem wszechpot\u0119gi maga. Jest to gwiazda pi\u0119ciok\u0105tna z szeregiem wpisanych w ni\u0105 liter, znak\u00f3w lub rysunk\u00f3w. Pentagram w zale\u017cno\u015bci, czy odwr\u00f3cony jest jednym, czy dwoma szpicami do g\u00f3ry, reprezentuje r\u00f3\u017cne si\u0142y. Je\u017celi jedno rami\u0119 mamy – b\u0119dzie to obrazem dobra i \u015bwiat\u0142a, je\u017celi za\u015b strerc\u017c\u0105 dwa rogi – emblemat z\u0142a i pot\u0119g ciemnych. Symbolicznie to przedstawi\u0142 Kornelius Agrypa, wpisuj\u0105c w pierwszy z tych pi\u0119ciok\u0105t\u00f3w figur\u0119 cz\u0142owieka z napisem \u201eAdam i Eve\u201c, za\u015b w drugi potwornego koz\u0142a, kt\u00f3rego dwa rogi \u0142\u0105cz\u0105 si\u0119 ze szpicami, stercz\u0105c ku g\u00f3rze. Nazwy tam czytamy demon\u00f3w, Samael – Lilith.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Pentagramy, s\u0142u\u017c\u0105ce do ewokacji duch\u00f3w . Pierwszy z jednym szpicem skierowanym ku g\u00f3rze przedstaw ia si\u0142y \u015bw iat\u0142a, za\u015b drugi – pot\u0119gi ciemno\u015bci i piekie\u0142.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Pr\u00f3cz powy\u017cszych, znany jest jeszcze pentagram Paracelsa, zmodyfikowany przez Eliphasa Levi. Zawiera on szereg liter hebrajskich, za\u015b w otoku s\u0142owo: \u201eTe-tra-gram-maton”. W zale\u017cno\u015bci te\u017c, jakie istno\u015bci wywo\u0142ujemy zmienia si\u0119 pozycja pentagramu. Je\u015bli wywo\u0142ujemy duchy \u015bwiat\u0142a, nale\u017cy u\u0142o\u017cy\u0107 gwiazd\u0119 na o\u0142tarzu tak, by jeden jej k\u0105t by\u0142 zwr\u00f3cony do g\u00f3ry; odwrotnie, gdy chodzi o widma piekielne lecz w\u00f3wczas nale\u017cy koniec szpady trzyma\u0107 na pocz\u0105tku gwiazdy.<\/p>\n

W \u017cyciu pentagram odwr\u00f3cony r\u00f3wnie\u017c napotykamy: na czapkach bolszewickich \u017co\u0142nierzy.<\/p>\n

Po tem co powiedzia\u0142em o dw\u00f3ch o\u015brodkach wtajemniczenia – trudno by\u0107 bardziej jasnym! *).<\/p>\n

Niejednokrotnie, specjalnie w lo\u017cach maso\u0144skich, zauwa\u017cy\u0107 mo\u017cemy liter\u0119 G po\u015brodku ,,gwiazdy p\u0142omienistej”. Oznacza to \u201egnosis” (wiedz\u0119) lub \u201egenesis” – dwa \u015bwi\u0119te wyrazy staro\u017cytnej kaba\u0142y. W lo\u017cach francuskich komentuj\u0105 r\u00f3wnie\u017c jako: ,,grand architecte”, t. j. Stw\u00f3rca najwy\u017cszy. Pentagram w paru skr\u00f3tach, w paru literach wpisanych, zawiera ca\u0142\u0105 nauk\u0119, jest esencj\u0105 i kwintesencj\u0105 dogmatyki tajemnej. Nale\u017cy do<\/p>\n

\n

*) Z komentarzy \u015bwiat\u0142a i s\u0142o\u0144 ca mo\u017cna przytoczy\u0107 takie ezoteryczne t\u0142omaczenie.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Gwiazda alegoryczna mag\u00f3w nie jest niczem innem , (jak tajemniczym\u00a0 pentagramem, a trzej kr\u00f3lowie, dzieci Zoroastra, prowadzeni przez ni\u0105 do grobu Boga mikrokosmicznego, wystarczaj\u0105, by ustali\u0107 pocz\u0105tk i prawdziwie kabalistyczne i magiczne religji chrze\u015bcija\u0144skiej.<\/p>\n

Jeden z kr\u00f3li-mag\u00f3w jest bia\u0142y, drugi czarny, za\u015b trzeci brunatny.<\/p>\n

Bia\u0142y ofiarowyw uje z\u0142oto, sym bol \u017cycia i \u015bwiat\u0142a; czarny – myrrh\u0119, obraz nocy i \u015bmierci; brunatny – kadzid\u0142a, emblem at z\u0142\u0105czenia; potem wracaj\u0105 oni do swych kraj\u00f3w, lecz odmienn\u0105 drog\u0105 – co znaczy, \u017ce nowe tory powsta\u0142y, celem zaprowadzenia ludzko\u015bci do prawdy. najwy\u017cszych \u015bwi\u0119to\u015bci wtajemniczenia; adepci wymawiaj\u0105 to s\u0142owo ze specjalnym szacunkiem; komentowanie, lub wyja\u015bnianie znak\u00f3w profanom – poczytywane jest za zdrad\u0119.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Laska Magiczna (la baguette magique) inaczej pa\u0142eczka, lub r\u00f3\u017cd\u017cka. Nie nale\u017cy identyfikowa\u0107 z r\u00f3\u017cd\u017ck\u0105 czarodzejsk\u0105\u00a0 \u00a0 \u00a0(baguette divinatoire) lub tr\u00f3jz\u0119bem Paracelsa, u\u017cywanym przy iwokacjach ni\u017cszych istno\u015bci. Laska ma by\u0107 z jednego kawa\u0142ka drzewa migda\u0142owego, albo orzechowego; wewn\u0105trz, \u00a0wzd\u0142u\u017c biegnie \u017celazna sztabka, namagnetyzowana; po\u015brodku du\u017ce obr\u0105czki: jedna miedziana, druga cynkowa; zaka\u0144cza si\u0119 dworna tr\u00f3jk\u0105tami (por\u00f3w, rysunek). Laska jest poz\u0142ocona z jednej po\u0142owy, posrebrzona z drugiej; przechowuje si\u0119 w jedwabnym futerale. Po\u015bwi\u0119cenie laski nast\u0119puje wed\u0142ug specjalnego rytua\u0142u przez inicjata wysokiego stopnia i symbolicznie oznacza przekazywanie magicznego kap\u0142a\u0144stwa.<\/p>\n

Ma ona by\u0107 chroniona jakna jstaranniej; nie wolno pokazywa\u0107 r\u00f3\u017cd\u017cki niepowo\u0142anym, pod groz\u0105 utraty jej w\u0142a\u015biwo\u015bci. D\u0142ugo\u015b\u0107 nie powinna przekracza\u0107 d\u0142ugo\u015bci r\u0119ki adepta, pos\u0142uguje si\u0119 ni\u0105, gdy jest sam i nie dotyka bez potrzeby. Kardyna\u0142 Richelieu, kt\u00f3ry po\u017c\u0105da\u0142 wszelkiej w\u0142adzy, jak m\u00f3wi\u0105, pr\u00f3\u017cno ca\u0142e \u017cycie poszukiwa\u0142 maga, zdolnego ceremonji transmisji dokona\u0107. Pono jedn\u0105 z przyczyn spalania na stosie Urbana Grandier (skazanego za uwodzenie zakonnic przy pomocy czarownictwa – w rzeczy samej, na skutek histerycznych zezna\u0144 si\u00f3str, ulegaj\u0105cych halucynacjom) by\u0142o to, i\u017c s\u0105dzi\u0142, \u017ce Grandier posiada tajemnic\u0119 i wydania jej uporczywie odmawia.<\/p>\n

Gdyby biedny skazaniec j\u0105 mia\u0142, czego nie przypuszczam, czy\u017c m\u00f3g\u0142 post\u0105pi\u0107 inaczej? Laska jest verendum inicjata i nie powinien nawet o niej m\u00f3wi\u0107 w spos\u00f3b jasny i wyra\u017any, ani – chwali\u0107 posiadaniem; samo za\u015b \u015bwi\u0119cenie odbywa si\u0119 pod warunkiem wysokiego zaufania i dyskrecji.<\/p>\n

Szpada posiada mniej donios\u0142e znaczenie. Oto jak\u0105 b\u0119dzie ze stali, r\u0105czka mosi\u0119\u017cna w kszta\u0142cie krzy\u017ca, zako\u0144czona sierpami i kul\u0105. (Wed\u0142ug \u201eEnchiridion’a). Na gardzie dwa sierpy z\u0142ote z obu stron: na jednym wyryty znak makrokosmu, drugim – mikrosmu. N\u0105 r\u0105czce monogram hebrajski Michaela, na ostrzu s\u0142owa, poczerpni\u0119te z labarum Konstantyna:
\n,,Vincein hoc , Deoduce, ferro comite”. Po\u015bwi\u0119con\u0105 zostaje szpada w niedziel\u0119, w godzinach s\u0142o\u0144ca, inwokuj\u0105c Michaela:<\/p>\n

„Sis mihiglaudius Michaelis in virtute Elohim Sabaoth fugianta ate spiritus tenebra \u00a0– rume treptilia terrae”.<\/p>\n

(B\u0105d\u017a mi mieczem \u015aw. Micha\u0142a i przez moc Najwy\u017cszego niech uciekaj\u0105 od ciebie duchy ciemno\u015bci i potwory ziemi).<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Przybory magiczne: lampa, laska i miecz,<\/strong><\/em><\/p>\n

4. Lampa magiczna winna by\u0107 zrobiona z czterech metali: z\u0142ota, srebra, stali i \u017celaza; b\u0119dzie mia\u0142a dwoje ramion, a ka\u017cde z ramion trzy \u015bwiat\u0142a – zatem na og\u00f3\u0142 \u015bwiate\u0142 dziewi\u0119\u0107, gdy\u017c u g\u00f3ry lampy r\u00f3wnie\u017c trzy p\u0142on\u0105. Na podstawie wyryta piecz\u0119\u0107 Hermesa (w\u0105\u017c), ponadtem androgina dwug\u0142owa Knunrath’a.<\/p>\n

Podstawka ruchoma; mo\u017cna lamp\u0105 dowolnie obraca\u0107 i kierowa\u0107 p\u0142omie\u0144, albo na o\u0142tarz lub w inne miejsce w zale\u017cno\u015bci od ukazuj\u0105cych si\u0119 widm. Posiada znaczenie donios\u0142e, gdy\u017c stwarza nies\u0142ychanie szybko przed osobami zamagnetyzowanemi obrazy dziwnie realne, kt\u00f3re odbijaj\u0105c si\u0119 w szeregu luster, zamieniaj\u0105 gabinet magiczny w olbrzymi\u0105, zape\u0142nion\u0105 duchami sal\u0119.<\/p>\n

Sen zamieni si\u0119 w rzeczywiso\u015b\u0107, zjawy poczn\u0105 przypomina\u0107 zmar\u0142ych znajomych, przemawia\u0107, a je\u015bli, jak twierdz\u0119 ksi\u0119gi, nagle zamkn\u0105\u0107 \u015bwiat\u0142o lampy, wzmacniaj\u0105c si\u0142\u0119 kadzide\u0142, nast\u0105pi co\u0107 zgo\u0142a nieoczekiwanego, niezwyk\u0142ego.<\/p>\n

Co si\u0119 tyczy zachowania podczas wywo\u0142ywania duch\u00f3w – przepisy s\u0105 nast\u0119puj\u0105ce:<\/p>\n

Do ewokacji nale\u017cy przygotowywa\u0107 si\u0119 w ci\u0105gu dwudziestu jeden dni; podczas tego czasu wstrzyma\u0107 si\u0119 od pokarm\u00f3w\u00a0 mi\u0119snych, a siedem dni ostatnich – zachowa\u0107 post jaknaj\u015bci\u015blejszy.\u00a0 Nast\u0119pnie odosobni\u0107 si\u0119 w oratoriurn. Je\u015bli wywo\u0142ywanie odbywa si\u0119 w dzie\u0144 pozostawi\u0107 szczelin\u0119, by promie\u0144 s\u0142o\u0144ca pad\u0142 na dymy kadzide\u0142; o ile w nocy, w ten\u017ce spos\u00f3b skierowa\u0107 \u015bwiat\u0142o lampy. Mag winien dla modlitw zwraca\u0107 si\u0119 na wch\u00f3d, dla zakl\u0119\u0107 – na zach\u00f3d. Przy operacji mog\u0105 by\u0107 obecne dwie osoby, kt\u00f3re zachowuj\u0105 jaknaj\u015bci\u015blejsze milczenie (warunek konjeczny: albo jedna, albo trzy osoby). Przedtem ewokuj\u0105cy wyk\u0105pie si\u0119 a w ubiorze spodnim, pod szatami magicznemi, zachowa jak najwi\u0119ksz\u0105 czysto\u015b\u0107.<\/p>\n

Modlitwy i zakl\u0119cia musz\u0105 by\u0107 przystosowane do charakteru ducha wywo\u0142ywanego; nie b\u0119dzie si\u0119 wi\u0119c ewokowa\u0142o cara Aleksandra III cytatami z Marksa. Eliphas Levi podczas swego eksperymentu z Apoloniusem z Tyany (patrz nast, rozdz.) u\u017cywa\u0142 zda\u0144 z jego pism filozoficznych, mianowicie z \u201eNuctameronu”. O ile duch \u015bwiat\u0142a przyb\u0119dzie z zasmuconym obliczem – nale\u017cy zauwa\u017cy\u0107, czy nie obrazi\u0142o si\u0119 go w czemkolwiek, np. szat\u0105 niew\u0142a\u015bciw\u0105, lub zbytecznym u\u017cyciem szpady – i w zale\u017cno\u015bci od tego post\u0119powanie zmodyfikowa\u0107.<\/p>\n

A teraz uwaga ostatnia.<\/strong><\/em><\/p>\n

Nigdy nie robi\u0107 eksperyment\u00f3w dla zabawki, lub imponowania ciekawym. Wszyscy magowie, kt\u00f3rzy niepotrzebnie ods\u0142aniali tajemnice zmarli \u015bmierci\u0105 tragiczn\u0105, lub zako\u0144czyli \u017cycie samob\u00f3jstwem. Tu wymieni\u0119 Cardana, Schrepfera, Cagliostro…
\nWysoka magja bowiem – to nie igraszka, nie fach – lecz – sancta sanctis!<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: Stanis\u0142aw Wotowski\u00a0 \u201cMAGJA i CZARY\u201d, Warszawa 1926, rozdzia\u0142: Ceremonja\u0142y wtajemniczonych. Ksi\u0119gi magiczne. Rytua\u0142y. Szaty.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Circa autem ea quae ad hunc invocandi ritum primum est ut eligatur lo cus mundus, acstus, occlusus, quietus, sem otusque ab omni strepitu, nullis alienis asp ectibus subjectus. Hic primo exor- citandus est, atque consecrandus. Cornelius Agrippa, lib. IV \u201eOcculta … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[218],"tags":[2257,360,2255,2256],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8422"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8422"}],"version-history":[{"count":12,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8422\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":9939,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8422\/revisions\/9939"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8422"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8422"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8422"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}