{"id":8412,"date":"2023-04-01T18:12:52","date_gmt":"2023-04-01T16:12:52","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=8412"},"modified":"2023-04-01T23:13:49","modified_gmt":"2023-04-01T21:13:49","slug":"jakim-winien-byc-adept","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/jakim-winien-byc-adept\/","title":{"rendered":"Jakim winien by\u0107 adept"},"content":{"rendered":"

\u201eIstnieje wiedza, kt\u00f3ra udziela cz\u0142owiekowi prerogatyw napoz\u00f3r nadludzkich; oto te kt\u00f3re znalaz\u0142em wyliczone w pewnym\u00a0 r\u0119kopisie hebrajskim z XVI w… widzi on Boga twarz\u0105 w twarz, nie umieraj\u0105c i rozmawia poufale z siedmioma geniuszami, kt\u00f3rzy rozkazuj\u0105 armji niebieskiej.<\/p>\n

Panuje wesp\u00f3\u0142 z ca\u0142ym niebem i zmusza piek\u0142o do s\u0142u\u017cenia sobie. Jest w\u0142adny nad zdrowiem i \u017cyciem swem; nie zaskoczy go nieszcz\u0119\u015bcie, nie ugnie kl\u0119ska, nie zwyci\u0119\u017c\u0105 wrogowie. Zna przesz\u0142o\u015b\u0107, tera\u017aniejszo\u015b\u0107 i przysz\u0142o\u015b\u0107. Posiada tajemnice wskrzeszania umar\u0142ych i klucz do nie\u015bmiertelno\u015bci.<\/p>\n

To jest siedem prerogatyw wi\u0119kszych, a oto nast\u0119pne: dane mu jest odszuka\u0107 kamie\u0144 filozoficzny. Posiada lekarstwa\u00a0 uniwersalne. Zna prawa perpertuum mobile i umie udowodni\u0107 kwadratur\u0119 ko\u0142a. Zamienia w z\u0142oto wszelkie metale, ziemi\u0119, nawet nieczysto\u015bci. Poskramia najdziksze zwierz\u0119ta i umie wymawia\u0107 s\u0142owa, kt\u00f3re czaruj\u0105 w\u0119\u017ca. Posiada uniwersaln\u0105 wiedz\u0119 i rozprawia o ka\u017cdej rzeczy bez przygotowania.<\/p>\n

Nakoniec 7 pomniejszych przywilej\u00f3w: mo\u017ce zg\u0142\u0119bi\u0107 do dna dusz\u0119 cz\u0142owieka i tajemnice serca kobiety; mo\u017ce zmusi\u0107 natur\u0119 do uleg\u0142o\u015bci; udziela\u0107 skutecznej pociechy i rad, ulecza\u0107 chorych, zwalcza\u0107 mi\u0142o\u015b\u0107 i nienawi\u015b\u0107; posiada\u0107 sekret bogactw, by\u0107 zawsze ich panem, nie niewolnikiem, kontentowa\u0107 si\u0119 nawet ub\u00f3stwem lecz nie popa\u015b\u0107 nigdy w upodlenie, ani n\u0119dz\u0119.<\/p>\n

Tak pisze Eliphas. (Dogme et Rituel str. 84 – 87). Tak\u0105 jest w\u0142adza maga!<\/p>\n

Nie ka\u017cdy jednak sta\u0107 si\u0119 mo\u017ce uczniem kr\u00f3lewskiej sztuki mag\u00f3w… nie ka\u017cdy… a je\u015bli sta\u0107 si\u0119 mo\u017ce, to musi si\u0119 przetworzy\u0107 niemal na nowego cz\u0142owieka.<\/p>\n

W tym celu s\u0142u\u017cy\u0142y w staro\u017cytno\u015bci inicjacje, wtajemniczenia.<\/p>\n

Nim przypuszczano do najwy\u017cszych sekret\u00f3w przody pr\u00f3bowano charakter, odwag\u0119, pr\u00f3bowano czy cz\u0142owiek godzien posi\u0105\u015b\u0107 jest to, co przetwarza go na istot\u0119 wy\u017csz\u0105, na m\u0119drca.W Egipcie wi\u0119c owe pr\u00f3by mia\u0142y nast\u0119puj\u0105cy charakter. Adept, \u017c\u0105dny wiedzy, zg\u0142asza\u0142 si\u0119 do okre\u015blonego miejsca i tam o\u015bwiadcza\u0142 kap\u0142anowi, \u017ce pragnie \u015bwiat\u0142o poznania posi\u0105\u015b\u0107. Kap\u0142an milcz\u0105co podawa\u0142 mu niewielki kaganek oraz wskazywa\u0142 na otw\u00f3r g\u0142\u0119bokiej studni. W studni\u0119 wstawiona by\u0142a d\u0142uga drabina. Po licznych szczeblach, trzymaj\u0105c kaganek w r\u0119ku, zst\u0119powa\u0142 kandydat. Gdy znalaz\u0142 si\u0119 na dole widzia\u0142, \u017ce jest w komnacie p\u0142on\u0105cej, pe\u0142nej ognia. Przez ogie\u0144 ten musia\u0142 przej\u015b\u0107 a wtedy rozpo\u015bciera\u0142o si\u0119 przed nim jezioro, kt\u00f3rego fale szumia\u0142y gro\u017anie. Przez jezioro przerzucony by\u0142 most, lecz gdy adept zbli\u017ca\u0142 si\u0119, most unosi\u0142 si\u0119 w powietrze, musia\u0142 wi\u0119c on, chc\u0105c nie chc\u0105c, przeby\u0107 wp\u0142aw. Dalej przechodzi\u0142 przez jaskinie pe\u0142ne lw\u00f3w i dzikich zwierz\u0105t, gotowych, zda si\u0119 w ka\u017cdej chwili, rzuci\u0107 na niego. Rzecz prosta, i\u017c w wi\u0119kszo\u015bci wypadk\u00f3w wszystkie te gro\u017ane sceny by\u0142y zr\u0119czn\u0105 dekoracj\u0105 jedynie; nie m\u00f3g\u0142 tego jednak wiedzie\u0107 wtajemniczany – te\u017c d\u0105\u017c\u0105c naprz\u00f3d dawa\u0142 dow\u00f3d energji i odwagi. Cofn\u0105\u0107 nie by\u0142o mu si\u0119 wolno, gdy\u017c gdyby si\u0119 cofn\u0105\u0142, lub okaza\u0142 l\u0119k, poni\u00f3s\u0142 by \u015bmier\u0107 istotn\u0105 niechybnie. Te to ceremonie by\u0142a to tylko po\u0142owa drogi, czekaj\u0105cej adepta do przebycia. By\u0142y to pr\u00f3by fizyczne. Po nich rozpoczyna\u0142y si\u0119 pr\u00f3by moralne.<\/p>\n

Wst\u0119powa\u0142 wi\u0119c dalej w komnaty rozkosznie przybrane; wszystko w nich oddycha\u0142o lubie\u017cno\u015bci\u0105 i zmys\u0142owym czarem; przed nimi rozpo\u015bciera\u0142y si\u0119 tarasy i ogrody pe\u0142ne wspania\u0142ych kwiat\u00f3w i osza\u0142amiaj\u0105cych woni. Przepi\u0119kne kobiety, nagie niemal, ociera\u0142y si\u0119 o\u0144 wykonywuj\u0105c na jwyraf ino wa\u0144sze i najbezecniejsze ta\u0144ce. Obejmowa\u0142y za szyj\u0119, szepc\u0105c czu\u0142e s\u0142owa, pe\u0142ne s\u0142odkich obietnic, \u017c\u0105dzy i grzechu. Lecz je\u015bli, nieopatrzny, im ulega\u0142… by\u0142 zgubiony. Czeka\u0142 go r\u00f3wnie haniebny koniec, jak gdyby zadr\u017ca\u0142 przy pr\u00f3bach fizycznych. Gdy\u017c przezwyci\u0119\u017cenie swego charakteru, przezwyci\u0119\u017cenie pokus zmys\u0142owych, niemniej wa\u017cne jest, jak pogarda niebezpiecze\u0144stwa, pogarda \u015bmierci. Dopiero, je\u015bli adept przezwyci\u0119\u017cy\u0142 wszystkie pokusy szcz\u0119\u015bliwie – stawa\u0142 si\u0119 godnym by\u0107 uczniem Mistrz\u00f3w.<\/p>\n

Przybierano go w szaty od\u015bwi\u0119tne, uroczy\u015bcie oznajmiano t\u0142umom, i\u017c nowy brat przyby\u0142. Odt\u0105d zaczyna\u0142a si\u0119 nauka. A uczono ni mniej ni wi\u0119cej, jak takich misterji, jako to \u015bwiadomego wydzielania cia\u0142a astralnego z siebie, jednego z najg\u0142\u0119bszych arkan\u00f3w magji, kt\u00f3ry to fenomen, wtajemniczony uczyni\u0107 mo\u017ce niemal mechanicznym sposobem, o ile wiadomem mu b\u0119dzie nale\u017cyte przy tej operacji po\u0142o\u017cenie cia\u0142a oraz kolejno\u015b\u0107 wykonywanych rytmicznie porusze\u0144…<\/p>\n

Lecz tu zaczyna si\u0142\u0119 to czego, profanom m\u00f3wi\u0107 nie wolno…<\/p>\n

Wracajmy do tematu.<\/p>\n

Na wz\u00f3r pr\u00f3b staro\u017cytno\u015bci, odbywa\u0142a si\u0119 i odbywa ceremonia przyj\u0119cia we wszystkich stowarzyszeniach tajemnych, b\u0119d\u0105cych depozytariuszami wielkiej hermetycznej wiedzy. Wprawdzie wi\u0119kszo\u015b\u0107 obrz\u0119d\u00f3w ma w dobie dzisiejszej raczej symboliczne znaczenie i utraci\u0142a sw\u0105 pocz\u0105tkow\u0105 istotn\u0105 groz\u0119 niebezpiecze\u0144stwa. Najlepszym tego dowodem wsp\u00f3\u0142czesna masonerja kt\u00f3ra ma\u0142puj\u0105c stare obrz\u0119dy^ w wi\u0119kszo\u015bci wypadk\u00f3w nie zna ich rzeczywistego sensu; lecz ta\u017c masonerja utraci\u0142a r\u00f3wnie\u017c i klucz do najpot\u0119\u017cniejszych hermetycznych i magicznych sekret\u00f3w, kt\u00f3re w spadku odziedziczy\u0142a, zamieniaj\u0105c si\u0119 z towarzystwa tajnego okultystycznego w stowarzyszenie o rytua\u0142ach tajemniczych, lecz zadaniach politycznych, przynajmniej w stopniach najni\u017cszych. Bo w najwy\u017cszych, nie przestan\u0119 tego powtarza\u0107, jest ona \u015bwi\u0119tnic\u0105 magji, lecz niestety nie kr\u00f3lewskiej, a ni\u017cszej, uprawianej przez czarnych adept\u00f3w.<\/p>\n

Lecz, \u017ce i tak do\u015b\u0107 nienawi\u015bci temi rewelacjami \u015bci\u0105gn\u0105\u0142em na siebie ze strony tych pan\u00f3w, wi\u0119cej precyzowa\u0107 nie chc\u0119, ni\u017ali to uczyni\u0142em dotychczas.<\/p>\n

Pomijaj\u0105c spraw\u0119 tajemnych stowarzysze\u0144, do kt\u00f3rych niekoniecznie niezb\u0119dnem jest nale\u017ce\u0107, gdy\u017c najwy\u017csze wtajemniczenie osi\u0105gn\u0105\u0107 mo\u017cna nie od ludzi, a od Stw\u00f3rcy Najwy\u017cszego i samego siebie przez rozmy\u015blanie i wyt\u0119\u017con\u0105 prac\u0119 – zastan\u00f3wmy si\u0119 jakim warunkom ma odpowiada\u0107 adept, by rezultaty na tej drodze osi\u0105gn\u0105\u0142. Ucze\u0144 mag\u00f3w ma by\u0107 bez nami\u0119tno\u015bci, wstrz\u0119mi\u0119\u017aliwy, czysty; ma by\u0107 nieprzenikniony i niedost\u0119pny boja\u017ani i przes\u0105dom.<\/p>\n

Nie mog\u0105 czyni\u0107 na nim wra\u017cenia ani przykro\u015bci, ani przeciwie\u0144stwa losu. Pierwszem i najwa\u017cniejszem z zada\u0144 magicznych jest osi\u0105gni\u0119cie tej doskona\u0142o\u015bci, Lecz jak to uczyni\u0107? Cz\u0142owiek mo\u017ce si\u0119 zmieni\u0107 przez przyzwyczajenie, kt\u00f3re jest drug\u0105 natur\u0105. Mo\u017ce si\u0119 zmieni\u0107 przy pomocy sta\u0142ej i ci\u0105g\u0142ej gimnastyki psychicznej; zmieni ona jego charakter i \u015bwiatopogl\u0105d, jak \u0107wiczenia fizyczne zmieniaj\u0105 nasze cia\u0142o. Chcesz panowa\u0107 nad sob\u0105 i nad innemi? Naucz si\u0119 chcie\u0107. Lecz jak mo\u017cna nauczy\u0107 si\u0119 chcie\u0107?<\/p>\n

Tu, rozpoczyna si\u0119 pierwszy arkan inicjacji magicznej… i aby zrozumie\u0107 tre\u015b\u0107 tego arkanu staro\u017cytni otaczali przyst\u0119p da sanktuarjum tylu straszliwemi pr\u00f3bami. Nie wierzyli oni w wol\u0119, dop\u00f3ki nie widzieli jej namacalnych dowod\u00f3w. I mieli racj\u0119: si\u0142a mo\u017ce si\u0119 objawia\u0107 jedynie zwyci\u0119stwem. Chcie\u0107 -i to m\u00f3dz – a m\u00f3dz – to pot\u0119ga, to w\u0142adza!<\/p>\n

Ty wi\u0119c, co chcesz sta\u0107 si\u0119 magiem – niekoronowanym monarch\u0105 chciej… i sam siebie poddawaj pr\u00f3bom. Oczyszczanie si\u0119 twoje polega\u0107 b\u0119dzie na wyzbywaniu brutalnych, nizkich nami\u0119tno\u015bci, na uporczywej pracy. Leniuch nigdy nie stanie si\u0119 magiem, bo magja to \u0107wicze\u0144ie o ka\u017cdej godzinie, o ka\u017cdej sekundzie, Przezwyci\u0119\u017caj poci\u0105g do uciechy, zwalczaj sen, zwalczaj g\u0142\u00f3d. Panowa\u0107 winiene\u015b nad ka\u017cdym drgnieniem twego cia\u0142a. Oboj\u0119tnym b\u0119dziesz na opinj\u0119 \u015bwiata: nie przerazi ci\u0119 sarkazm, nie ucieszy – pochlebstwo. Musisz si\u0119 zamieni\u0107, jakby w magnes psychiczny – wtedy przyci\u0105gniesz to wszystko, do czego d\u0105\u017cysz.<\/p>\n

Eliphas Lewi w swym wst\u0119pie do \u201eDogme et Rituel de la Haute Magie” udziela nast\u0119puj\u0105cych rad praktycznych. \u201eOczyszczenie maga polega\u0107 b\u0119dzie na powstrzymaniu si\u0119 od potraw mi\u0119snych, na wykre\u015bleniu z swego \u017cycia napoi osza\u0142amiaj\u0105cych i na uregulowaniu godzin spoczynku.<\/p>\n

Zewn\u0119trznie zachowa\u0107 nale\u017cy czysto\u015b\u0107 jaknajwi\u0119ksz\u0105: nawet biedak znajdzie wod\u0119 w studni. Trzeba starannie czy\u015bci\u0107 ubranie i sprz\u0119ty, z kt\u00f3remi si\u0119 styka, Wszelka nieczysto\u015b\u0107 \u015bwiadczy o niedbalstwie, niedbalstwo w magji jest zab\u00f3jcze. Nie nale\u017cy chwali\u0107 si\u0119 przed nikim, z pracami kt\u00f3re si\u0119 zamierzy\u0142o: tajemnica jest jednym z koniecznych warunk\u00f3w powodzenia wszelkich przedsi\u0119wzi\u0119\u0107 nauki.<\/p>\n

Mag winien na pocz\u0105tku odosobni\u0107 si\u0119 i mo\u017cliwie powstrzyma\u0107 od zb\u0119dnych znajomo\u015bci, by skoncentrowa\u0107 w sobie sw\u0105 si\u0142\u0119; lecz ile b\u0119dzie on odosobniony i osamotniony na pocz\u0105tku, o tyle ujrzy si\u0119 otaczanym i popularnym p\u00f3\u017aniej, gdy zd\u0105\u017cy skupi\u0107 sw\u0105 wol\u0119 i niby magnes przyci\u0105ga\u0107 b\u0119dzie wielkie fale i pr\u0105dy, rz\u0105dz\u0105ce wszech\u015bwiatem.<\/p>\n

\u017bycie pracowite i skromne jest tyle podatne istotnemu wtajemniczeniu, \u017ce najwi\u0119ksi mis trze d\u0105\u017cyli! do\u0144, nawet, gdy mogli rozporz\u0105dza\u0107 skarbami \u015bwiata. Wtedy to przybywa Szatan, czyli ludzie bezmy\u015blni i g\u0142upi, przybywa, kusi: \u201eje\u015bli mo\u017cesz uczy\u0144, by kamienie zamieni\u0142y si\u0119 w z\u0142oto”. I smutny los tego, co nie oprze si\u0119 pokusie dla chwilowego poklasku, mag prawdziwy bowiem, przejdzie nad propozycjami obni\u017cenia swego poziomu, z pogard\u0105 i oboj\u0119tnie.<\/p>\n

Nale\u017cy, dalej, unika\u0107 o ile mo\u017cno\u015bci widoku rzeczy obrzydliwych i brzydkich, nie jada\u0107 z osobami, dla kt\u00f3rych si\u0119 nie ma szacunku i wystrzega\u0107 wszelkich eksces\u00f3w.<\/p>\n

Mie\u0107 dla siebie jaknajwi\u0119kszy szacunek i uwa\u017ca\u0107 si\u0119 za zapoznanego monarch\u0119, kt\u00f3ry si\u0119 by\u0107 nim zgadza, pod warunkiem, \u017ce odzyska sw\u0105 koron\u0119 i w\u0142adz\u0119.<\/p>\n

By\u0107 \u0142agodnym, lecz z godno\u015bci\u0105 wobec wszystkich – w stosunkach socjalnych nie da\u0107 si\u0119 nigdy zaprz\u0105ta\u0107 b\u0142ahostkowemi sprawami i wycofywa\u0107 si\u0119 z k\u00f3\u0142, W kt\u00f3rych by si\u0119 nie mia\u0142o jakiejkolwiek inicjatywy.<\/p>\n

Zdaje nam si\u0119, \u017ce przez to co\u015bmy powiedzieli, dali\u015bmy w dostatecznej mierze do zrozumienia, \u017ce magja nasza nie jest magj\u0105 satanist\u00f3w i czarownik\u00f3w. Ta magja, kt\u00f3r\u0105 ja uznaj\u0119 – jest to nauka i religja jednocze\u015bnie, religja, kt\u00f3ra nie ma za zadanie obalania lub o\u015bmieszania starych kult\u00f3w, lecz pragnie je odrodzi\u0107, stwarzaj\u0105c ko\u0142o nowych wtajemniczonych, kt\u00f3rzy by si\u0119 mogli sta\u0107 mistrzami t\u0142um\u00f3w.<\/p>\n

\u017byjemy w wieku, w kt\u00f3rym prawie nic do obalenia nie zosta\u0142o: lecz wszystko trzeba odbudowa\u0107, bo obalonem jest. Lecz co odbudowa\u0107? Przesz\u0142o\u015b\u0107? Nie odbudowuje si\u0119 przesz\u0142o\u015bci. Stawia\u0107 z powrotem stare \u015bwi\u0105tnice, czy trony? Po co, skoro pad\u0142y. – Jest to, jak gdyby kto\u015b powiedzia\u0142: m\u00f3j dom si\u0119 rozpad\u0142 ze staro\u015bci, po c\u00f3\u017c budowa\u0107 nowy? – Lecz czy\u017c dom, kt\u00f3ry wybudujecie, b\u0119dzie podobny do starego? – Nie: gdy\u017c tamten by\u0142 stary, a ten b\u0119dzie nowy. –\u00a0 Lecz zawsze\u0107 to b\u0119dzie dom?\u00a0 A c\u00f3\u017ce\u015bcie chcieli \u017ceby to by\u0142o”?<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: Stanis\u0142aw Wotowski\u00a0 \u201cMAGJA i CZARY\u201d, Warszawa 1926<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u201eIstnieje wiedza, kt\u00f3ra udziela cz\u0142owiekowi prerogatyw napoz\u00f3r nadludzkich; oto te kt\u00f3re znalaz\u0142em wyliczone w pewnym\u00a0 r\u0119kopisie hebrajskim z XVI w… widzi on Boga twarz\u0105 w twarz, nie umieraj\u0105c i rozmawia poufale z siedmioma geniuszami, kt\u00f3rzy rozkazuj\u0105 armji niebieskiej.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[2037],"tags":[553,118,2254,504,117,818],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8412"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8412"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8412\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8421,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8412\/revisions\/8421"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8412"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8412"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8412"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}