{"id":8160,"date":"2023-02-13T11:09:57","date_gmt":"2023-02-13T10:09:57","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=8160"},"modified":"2023-02-13T11:51:07","modified_gmt":"2023-02-13T10:51:07","slug":"trzy-pierwiastki-zasadnicze","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/trzy-pierwiastki-zasadnicze\/","title":{"rendered":"Trzy Pierwiastki Zasadnicze"},"content":{"rendered":"

Z uczuciem wcale niezwyk\u0142em zwracamy si\u0119 do naszych czytelnik\u00f3w Yogi. Widzimy tak, jak oni, by\u0107 mo\u017ce sami nie widz\u0105, \u017ce dla wielu z nich nasze my\u015bli b\u0119d\u0105 niby ziarna, rzucone w \u017cyzn\u0105 ziemi\u0119. W odpowiednim czasie z tych my\u015bli wy\u0142oni\u0105 si\u0119 kie\u0142ki, kt\u00f3re stopniowo przebija\u0107 b\u0119d\u0105 sobie drog\u0119 ku s\u0142onecznemu \u015bwiat\u0142u \u015bwiadomo\u015bci i wydadz\u0105 li\u015bcie, kwiaty i owoce.<\/p>\n

Wiele z prawd, wy\u0142o\u017conych tutaj, nie odrazu znajdzie u was uznanie, ale z biegiem czasu przekonacie si\u0119 o s\u0142uszno\u015bci przed\u0142o\u017conych wam twierdze\u0144, a w\u00f3wczas i dla was przybior\u0105 one charakter prawdy.<\/p>\n

Bed\u0119 z wami m\u00f3wi\u0142 tak, jakby\u015bmy stali przed sob\u0105 \u017cywi. Przekonany jestem, i\u017c sympatyczna ni\u0107 mi\u0119dzy nami b\u0119dzie wkr\u00f3tce tak mocna i rzeczywista, \u017ce w miar\u0119 tego* jak b\u0119dziecie czytali moje s\u0142owa, odczuwa\u0107 b\u0119dziecie nasz\u0105 obecno\u015b\u0107 tak \u017cywo, jakbym naocznie by\u0142 przed wami. Duchem b\u0119d\u0119 z wami razem a zgodnie z nasz\u0105 nauk\u0105, ucze\u0144 znajduj\u0105cy sie w sympatji harmonijnej z nauczycielem – istotnie wchodzi w \u0142\u0105czrno\u015b\u0107 psychiczn\u0105 ze swym mistrzem – i w ten spos\u00f3b stara si\u0119 pochwyci\u0107 samego \u201educha\u201c tych nauk, kt\u00f3re mu si\u0119 wyk\u0142ada i z my\u015bli swego nauczyciela stara si\u0119 wyci\u0105gn\u0105\u0107 korzy\u015b\u0107 w takim stopniu, jaki jest niedost\u0119pny temu, kt\u00f3ry czyta jedynie zimne litery drukowanego tekstu. Zjednoczeni w ca\u0142o\u015b\u0107 harmonijn\u0105, b\u0119dziemy pracowali razem dla wsp\u00f3lnego celu udoskonalenia, rozszerzenia, rozwoju i rozkwitu ducha.<\/p>\n

R\u0119dziemy na\u015bladowali system wyk\u0142ad\u00f3w, uprawiany raczej na Wschodzie, ni\u017c na Zachodzie. Na Wschodzie nauczyciel nie zatrzymuje si\u0119 w swym wyk\u0142adzie, by przytacza\u0107 \u201edowody” ka\u017cdego ze swoich twierdze\u0144. Nie wypisuje dowod\u00f3w swoich prawd duchowych na czarnej tablicy szkolnej; nie daje argument\u00f3w i nie wywo\u0142uje dyskusji ze strony uczni\u00f3w. Przeciwnie, jego wyk\u0142ad jest dogmatyczny; prawdy swe wypowiada on tak, jak je s\u0142ysza\u0142 – i nie zastanawia si\u0119 nad tem, czy wszyscy si\u0119 z nim zgadzaj\u0105. Nie troszczy si\u0119 o to, czy wszyscy przyj\u0119li jego twierdzenia, jako praw d\u0119; przekonany jest bowiem, \u017ce ci, kt\u00f3rzy s\u0105 gotowi do przej\u0119cia praw dy przeze\u0144 wyk\u0142adanej, niby w jasnowidzeniu uznaj\u0105 jej oczywisto\u015b\u0107. Co si\u0119 tyczy innych, nie przygotowanych – to \u017cadne dowody im nie pomog\u0105.<\/p>\n

Gdy dusza ludzka gotowa jest do prawdy duchowej – i gdy ta prawda lub jej cz\u0119\u015b\u0107 wypowiedzian\u0105 zostaje w jego obecno\u015bci lub przedstawiona jego uwadze na pi\u015bmie – on drog\u0105 odgadnienia intuicyjnego poznaje t\u0119 prawd\u0119 i przyswaja j\u0105 sobie.<\/p>\n

Nauczyciele wschodni wiedz\u0105, \u017ce ich nauczanie to tylko siejba i \u017ce z ka\u017cdej my\u015bli, uchwyconej przez ucznia, po pewnym przeci\u0105gu czasu na polu jego \u015bwiadomo\u015bci sto nowych my\u015bli wybuja.<\/p>\n

Nie chcemy przez to powiedzie\u0107, \u017ce nauczyciele wschodni pragn\u0105, aby ich uczniowie na \u015blepo przyjmowali wyk\u0142adane przez nich prawdy. Przeciwnie, ucz\u0105 oni swych uczni\u00f3w, aby\u00a0 przyjmowali za prawd\u0119 tylko to, czego oni mog\u0105 dowie\u015b\u0107 sami sobie, gdy\u017c nie mo\u017ce cz\u0142owiekowi okaza\u0107 si\u0119 prawd\u0105 nic, czego\u00a0 on nie zdo\u0142a dowie\u015b\u0107 na zasadzie w\u0142asnego do\u015bwiadczenia. Ale uczniowi powiada si\u0119, \u017ce zanim b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 dowie\u015b\u0107 sobie wiele z tego, czego mu si\u0119 udziela, musi przedtem podnie\u015b\u0107 si\u0119 w mocy i rozwoju. Nauczyciel jeno prosi ucznia, aby czu\u0142 do niego zaufanie, jako do tego, co drog\u0119 wskazuje – i m\u00f3wi do ucznia: \u201eoto jest droga, id\u017a ni\u0105 – a na niej znajdziesz wszystko to, o czem ci m\u00f3wi\u0142em; we\u017a, zwa\u017c, wymierz, zbadaj do\u015bwiadczeniem i poznaj dla siebie samego. Kiedy\u00a0 przejdziesz cz\u0119\u015b\u0107 tej drogi, poznasz tyle\u017c, ile pozna\u0142em ja albo inna dusza, doszed\u0142szy do tego samego miejsca drogi; lecz aby doj\u015b\u0107 do tego miejsca, musisz przyj\u0105\u0107 twierdzenia, wypowiedziane przez tych, co ju\u017c drog\u0119 t\u0119 przebyli przed tob\u0105, albo porzu\u0107\u00a0 ca\u0142\u0105 t\u0119 spraw\u0119. Nie przyjmuj nic ostatecznie, dop\u00f3ki sam sobie tego nie dowiedziesz; ale, je\u015bli masz rozs\u0105dek, skorzystasz z rady i do\u015bwiadczenia ludzi, kt\u00f3rzy przed tob\u0105 zrobili t\u0119 drog\u0119. Ka\u017cdy cz\u0142owiek powinien uczy\u0107 si\u0119 drog\u0105 do\u015bwiadczenia osobistego, ale, mimo to, niekt\u00f3rzy mog\u0105 s\u0142u\u017cy\u0107 za kierownik\u00f3w innym. Na ka\u017cdem miejscu przej\u015bcia po tej drodze zobaczycie, \u017ae ci, kt\u00f3rym si\u0119 przedtem uda\u0142o przej\u015b\u0107 t\u0105 drog\u0105, pozostawili znaki i drogowskazy dla przychodz\u0105cych p\u00f3\u017aniej. Nie \u017c\u0105dam \u015blepej wiary, tylko zaufania a\u017c do chwili, gdy staniesz si\u0119 zdolny sam sobie dowie\u015b\u0107 tych prawd, kt\u00f3re przela\u0142em w ciebie, tak jak we mnie przelali je poprzednicy moi\u201c.<\/p>\n

Prosimy czytelnik\u00f3w o cierpliwo\u015b\u0107. Niejedno, co z pocz\u0105tku wyda si\u0119 im ciemne, w miar\u0119 post\u0119pu naprz\u00f3d znakomicie si\u0119 rozja\u015bni.<\/p>\n

USTR\u00d3J CZ\u0141OWIEKA<\/strong><\/em><\/p>\n

Cz\u0142owiek jest istot\u0105 bardziej z\u0142o\u017con\u0105, ni\u017c si\u0119 zwykle s\u0105dzi. Ma on nietylko cia\u0142o i dusz\u0119, ale jest jeszcze i duch, kt\u00f3ry posiada dusz\u0119; ta za\u015b objawia si\u0119 w kilku postaciach \u201eprzewodnik\u00f3w'” (vehicles). Przewodniki te bywaj\u0105 r\u00f3\u017cnej g\u0119sto\u015bci, cia\u0142o za\u015b (fizyczne) jest to najni\u017csza forma przejawu cz\u0142owieka.<\/p>\n

R\u00f3\u017cne przewodniki ujawniaj\u0105 si\u0119 na rozmaitych \u201ep\u0142aszczyznach” czyli \u201eplanach”, jak na \u201eplanie fizycznym”, \u201eplanie astralnym” i t. d. Wszystko to b\u0119dzie ni\u017cej wyt\u0142umaczone. Rzeczywiste \u201eJa” (self) jest duchem czystym – iskr\u0105 ognia bo\u017cego. Duch ten jest zamkni\u0119ty niby w kilku pow\u0142okach, kt\u00f3re mu utrudniaj\u0105 ca\u0142kowite i swobodne wypowiedzenie si\u0119. W miar\u0119 tego, jak cz\u0142owiek urasta wr swym rozwoju – \u015bwiadomo\u015b\u0107 jego przechodzi z ni\u017cszych p\u0142aszczyzn na wy\u017csze i coraz bardziej zeznaje on sw\u0105 wysok\u0105 natur\u0119. Duch zawiera w sobie mo\u017cliwo\u015bci – i w miar\u0119 tego, jak si\u0119 cz\u0142owiek rozwija, budz\u0105 si\u0119 w nim nowe si\u0142y, wyst\u0119puj\u0105 nowe cechy.<\/p>\n

Filozofja jog\u00f3w uczy, \u017ce cz\u0142owiek sk\u0142ada si\u0119 z siedmiu pierwiastk\u00f3w. Najw\u0142a\u015bciwiej jest uwa\u017ca\u0107 cz\u0142owieka w ten spos\u00f3b, \u017ce jego prawdziwa \u201eJa\u017a\u0144” – to duch – a ni\u017csze pierwiastki – to jedynie przejawy ducha w sferach ni\u017cszych. Cz\u0142owiek mo\u017ce si\u0119 objawia\u0107 na siedmiu p\u0142aszczyznach, cho\u0107 dla wi\u0119kszo\u015bci ludzi naszego czasu wy\u017csze p\u0142aszczyzny s\u0105 niedost\u0119pne. B\u0105d\u017a jak b\u0105d\u017a ka\u017cdy cz\u0142owiek, cho\u0107by najmniej rozwini\u0119ty, posiada w sobie potencjonalnie wszystkie siedem pierwiastk\u00f3w. Pierwszych pi\u0119\u0107 plan\u00f3w przesz\u0142o wielu, do sz\u00f3stej p\u0142aszczyzny dosi\u0119g\u0142o niewielu, do si\u00f3dmej praktycznie nie dotar\u0142 nikt z nale\u017c\u0105cych do rasy ludzkiej.<\/p>\n

SIEDEM PIERWIASTK\u00d3W CZ\u0141OWIEKA<\/strong><\/em><\/p>\n

Siedem pierwiastk\u00f3w cz\u0142owieka, jak okre\u015bla je filozof]a jog\u00f3w w terminologji europejskiej – (zamiast s\u0142\u00f3w sanskryckich) – s\u0105 nast\u0119puj\u0105ce:<\/p>\n

7. Duch (Spirit).
\n6. Rozum duchowy (Spiritual Mind).
\n5. Intellekt.
\n4. Rozum instynktowy (Instinctive Mind).
\n3. Prana czyli Si\u0142a \u017byciowa.
\n2. Cia\u0142o astralne.
\n1. Cia\u0142o fizyczne.<\/p>\n

Nazwy pierwiastk\u00f3w sk\u0142adowych istoty ludzkiej s\u0105 rozmaite w r\u00f3\u017cnych szko\u0142ach nowej psychologji, kt\u00f3re powsta\u0142y ze wsp\u00f3lnego \u017ar\u00f3d\u0142a – psychologji Hind\u00f3w.<\/p>\n

1. CIA\u0141O FIZYCZNE<\/strong><\/em><\/p>\n

W rozdzia\u0142ach nast\u0119pnych opiszemy zwi\u0119\u017ale ka\u017cdy z tych siedmiu pierwiastk\u00f3w, aby czytelnik m\u00f3g\u0142 nas zrozumie\u0107 w dalszym wyk\u0142adzie. Ze wszystkich siedmiu pierwiastk\u00f3w” cz\u0142owieka najwidoczniejsze jest oczywi\u015bcie cia\u0142o fizyczne. Stoi ono na najni\u017cszym szczeblu i wyst\u0119puje jako cz\u0119\u015b\u0107 najgrubsza istoty cz\u0142owieczej. Nie znaczy to jednak, aby stron\u0119 fizyczn\u0105 w cz\u0142owieku lekcewa\u017cy\u0107 albo ni\u0105 gardzi\u0107. Przeciwnie – jest to pierwiastek nieodzowny\u00a0 do rozrostu cz\u0142owieka w obecnem stadjum jego rozwoju.<\/p>\n

Cia\u0142o nasze – to \u015bwi\u0105tynia \u017cywego Ducha i gorliwie nale\u017cy je ochrania\u0107 i rozwija\u0107 w tym celu, aby ze\u0144 uczyni\u0107 narz\u0119dzie doskonalsze. Do\u015b\u0107 spojrze\u0107 doko\u0142a siebie, aby si\u0119 przekona\u0107, \u017ce cia\u0142a fizyczne ludzi co do stopni rozwoju zale\u017c\u0105 bardzo od troskliwo\u015bci i stosunku do nich – ich w\u0142a\u015bcicieli. Obowi\u0105zkiem ka\u017cdego rozwini\u0119tego cz\u0142owieka jest doprowadzenie swego cia\u0142a do najwy\u017cszego stopnia doskona\u0142o\u015bci, aby mog\u0142o ono s\u0142u\u017cy\u0107 mu z najwy\u017cszym po\u017cytkiem. Nale\u017cy utrzymywa\u0107 swe cia\u0142o w dobrem zdrowiu i dobrym stanie – i nauczy\u0107 je pos\u0142uchu dla nakaz\u00f3w rozumu. W \u017cadnym jednak razie cia\u0142o nie powinno, jak to nieraz bywa, rz\u0105dzi\u0107 rozumem. Troska o cia\u0142o pod rozum n\u0105 kontrol\u0105 my\u015bli – jest to wa\u017cna ga\u0142\u0105\u017a filozofji jog\u00f3w, znana pod nazw\u0105 \u201eHatha-Joga” *).<\/p>\n

Filozofja jog\u00f3w uczy, \u017ce cia\u0142o fizyczne sk\u0142ada si\u0119 z kom\u00f3rek, z kt\u00f3rych ka\u017cda zawiera w sobie \u201emale\u0144kie \u017cycie”, kontroluj\u0105ce dzia\u0142ania kom\u00f3rki. Ka\u017cde takie minjaturowe \u201e\u017cycie” jest cz\u0105stk\u0105 \u017cywio\u0142u rozumnego (intelligent) o pewnem napi\u0119ciu, a kt\u00f3ry nadaje kom \u00f3rkom sprawno\u015b\u0107 w ich pracy. Owe cz\u0105stki my\u015bli rozumnej, oczywi\u015bcie podlegaj\u0105 kontroli centralnego rozumu cz\u0142owieka i pos\u0142usznie wykonywaj\u0105 rozkazy, kt\u00f3re mu rozsy\u0142aj\u0105 wy\u017csze o\u015brodki. Rozum kom\u00f3rek wykazuje doskona\u0142e dostosowanie si\u0119 do swej specjalnej pracy.<\/p>\n

Dzia\u0142alno\u015b\u0107 kom\u00f3rek, kt\u00f3ra polega na tern, \u017ce wyci\u0105gaj\u0105 one ze krwi materje, konieczne dla wy\u017cywienia i usuwaj\u0105 to, co niepotrzebne, stanowi jeden z przejaw\u00f3w rozumu powszechnego. Procesy trawienia, asymilacji i t. d. wykazuj\u0105 inteligencj\u0119 zar\u00f3wno ka\u017cdej kom\u00f3rki odosobnionej, jak i ich grup zbiorowych.<\/p>\n

Ozdrowienie ran, poruszenia kom\u00f3rek w ciele w t\u0119 stron\u0119, w kt\u00f3rej one s\u0105 najpotrzebniejsze – i setka innych przyk\u0142ad\u00f3w, znanych z fizjologji elem entarnej – wszystko to dla ucznia jog\u00f3w nale\u017cy do przejaw\u00f3w \u201e\u017cycia” wewn\u0119trzno-atomowego. Ka\u017cdy atom dla jog\u00f3w jest istot\u0105 \u017cyw\u0105, kt\u00f3ra prowadzi niezale\u017cne \u017cycie swoje. Atomy te, d\u0105\u017c\u0105c do jakiego\u015b jednego celu, gromadz\u0105 si\u0119 w grupy i grupy te wykazuj\u0105 pewien rozum gromadzki p\u00f3ty, p\u00f3ki istniej\u0105. Grupy te z kolei \u0142\u0105cz\u0105 si\u0119 w grupy wi\u0119ksze, tworz\u0105c cia\u0142a o organizacji bardziej z\u0142o\u017conej, a kt\u00f3re s\u0142u\u017c\u0105 dla wyrazu wy\u017cszych form \u015bwiadomo\u015bci. Skoro dla cia\u0142a fizycznego nadchodzi \u015bmier\u0107, kom\u00f3rki oddzielaj\u0105 si\u0119 od siebie, ich wsp\u00f3lne dzia\u0142anie si\u0119 przerywa:<\/p>\n

\n

*) Wyk\u0142ad \u201eHatha Jogi\u201c, u\u0142o\u017cony r\u00f3wnie\u017c przez Rama-Czarak\u0119, wyszed\u0142 z druku w przek\u0142adzie Antoniego Langego nak\u0142adem Trzaski, Everta i Michalskiego w r. 1922.<\/p>\n<\/blockquote>\n

nast\u0119puje to, co nazywamy rozk\u0142adem. Si\u0142a jednocz\u0105ca wszystkie kom \u00f3rki te, wyzwala si\u0119 i tworzy nowe kombinacje. Jedne\u00a0 z kom\u00f3rek, roz\u0142o\u017cywszy si\u0119 z kolei na swe cz\u0119\u015bci sk\u0142adowe, wciskaj\u0105 si\u0119 w pobli\u017cu w cia\u0142a ro\u015blinne – i mog\u0105 zn\u00f3w si\u0119 przedosta\u0107 w cia\u0142o zwierz\u0119cia; inne pozostaj\u0105 w g\u0142\u0119bi ziemi, ale \u017cycie atomu – to ci\u0105g\u0142a i nieustaj\u0105ca przem iana. Jak powiedzia\u0142 jeden g\u0142\u0119boki pisarz: \u201e\u015amier\u0107 jest to jedna z postaci \u017cycia – i rozk\u0142ad naszej formy m aterjalnej – jest to tylko pocz\u0105tek budowy drugiej formy m aterjalnej\u201c.<\/p>\n

Nie b\u0119dziemy szerzej traktowali zagadnienia cia\u0142a fizycznego, gdy\u017c jest to przedm iot nauki specjalnej – a przytem czytelnicy niew\u0105tpliwie oczekuj\u0105 niecierpliwie, bym przedstawi\u0142 im sprawy, kt\u00f3re s\u0105 mniej im znane. Powt\u00f3rzymy tu jednak uczniom, \u017ce pierwszy krok na drodze udoskonalenia w duchu jog\u00f3w, polega na umiej\u0119tno\u015bci\u00a0\u00a0panowania nad cia\u0142em fizycznem, w trosce o nie i uwadze na jego potrzeby. Nim dojdziemy do ko\u0144ca kursu naszego – niejedno jeszcze b\u0119dziemy musieli powiedzie\u0107 w tym przedmiocie.<\/p>\n

2. CIA\u0141O ASTRALNE<\/strong><\/em><\/p>\n

Drugi pierwiastek cz\u0142owieka \u201ecia\u0142o astralne” nie tak dobrze\u00a0 jest nam znane, jak cia\u0142o fizyczne, cho\u0107 bardzo \u015bci\u015ble jest z niem po\u0142\u0105czone – i cia\u0142o fizyczne stanowi jakby kopj\u0119 i odbicie cia\u0142a astralnego. Cia\u0142o astralne by\u0142o znane ludziom po\u00a0 wsze czasy i stanowi\u0142o \u017ar\u00f3d\u0142o wielu przes\u0105d\u00f3w, a to skutkiem niedostatecznych wiadomo\u015bci o jego naturze. Nazywa\u0142o si\u0119 \u201ecia\u0142em eterycznem \u201d, \u201ecia\u0142em fluidycznem\u201d, \u201esobowt\u00f3rem\u201d i t. d. Sk\u0142ada si\u0119 ono z materji niesko\u0144czenie subtelniejszej ni\u017c ta, z kt\u00f3rej si\u0119 sk\u0142ada nasze cia\u0142o fizyczne, ale b\u0105d\u017a co b\u0105d\u017a\u00a0 jest to materja. R\u00f3\u017cnicy stan\u00f3w materji poj\u0105\u0107 nie trudno. Dla por\u00f3w nania we\u017amy wod\u0119. W oda przy tem peraturze ni\u017cej zera ma kszta\u0142t lodu, cia\u0142a twardego, szorstkiego. Przy temperturze wy\u017cej zera – jest ona ciecz\u0105 \u201ewod\u0105\u201d; przy dalszem podwy\u017cszaniu tem peratury woda ulatnia si\u0119 w postaci \u201epary\u201c, cho\u0107 rzeczywista para jest niewidoczna oku ludzkiemu – i staje si\u0119\u00a0 widoczn\u0105 dopiero w\u00f3wczas, gdy zmiesza si\u0119 z powietrzem, przyczem tem peratura je] si\u0119 obni\u017ca. Cia\u0142o astralne – to orygina\u0142,\u00a0 pod\u0142ug kt\u00f3rego buduje si\u0119 cia\u0142o fizyczne – i przy pewnych warunkach mo\u017ce si\u0119 od niego od\u0142\u0105czy\u0107. Zamierzone umy\u015blnie roz\u0142\u0105czenie tych obu cia\u0142 przedstawia zazwyczaj znaczn\u0105 trudno\u015b\u0107, ale u tych ludzi, kt\u00f3rzy zdo\u0142ali zapanowa\u0107 nad swoj\u0105 psychik\u0105, cia\u0142o astralne mo\u017ce jakby od\u0142\u0105cza\u0107 si\u0119 od cia\u0142a fizycznego i od \u015bwiadomo\u015bci, mo\u017ce dzia\u0142a\u0107 i otrzymywa\u0107 wra\u017cenia bez po\u015brednictwa cia\u0142a fizycznego i jego narz\u0105d\u00f3w.<\/p>\n

Dalej cia\u0142o astralne mo\u017ce te\u017c bezpo\u015brednio oddzia\u0142ywa\u0107 na wzrok duchowy jasnowidz\u0105cych i w\u00f3wczas im si\u0119 zdaje, jakoby widzieli i s\u0142yszeli cia\u0142o fizyczne.<\/p>\n

Po \u015bmierci cz\u0142owieka jego cia\u0142o astralne w dalszym ci\u0105gu\u00a0 istnieje i przy pewnych warunkach staje si\u0119 \u201ewidzialne\u201c \u017cywym. W tych w ypadkach \u201edusza\u201c, tj. grupa wy\u017cszych pierwiastk\u00f3w cz\u0142owieka, przebywa w ciele astralnem. Ale potem dusza uchodzi z cia\u0142a astralnego. Pow\u0142oka astralna, pozostawiona przez odesz\u0142a dusz\u0119, niczem innem wtedy nie jest, jak bezdusznym\u00a0 trupem , cho\u0107 z materji subtelniejszej, ni\u017c cia\u0142o fizyczne.<\/p>\n

Niema W niej \u017cycia, ani rozumu. Jest to pow\u0142oka i nic wi\u0119cej. Takie cia\u0142o astralne mo\u017ce niekiedy by\u0107 wywo\u0142ane moc\u0105 gor\u0105cego pragnienia blizkich i wtedy ukazuje si\u0119 wobec krewnych i znajomych, po\u0142\u0105czonych \u015bcis\u0142\u0105 sympatj\u0105 ze zmar\u0142ym.<\/p>\n

O zdarzeniach takich niew\u0105tpliwie s\u0142ysza\u0142 prawie ka\u017cdy z uczni\u00f3w. Wi\u0119cej powiemy o ciele astralnem i pow\u0142oce astralnej w dalszych lekcjach tego kursu. Ni\u017cej b\u0119dziemy o tem mieli sposobno\u015b\u0107 m\u00f3wi\u0107, rozwa\u017caj\u0105c p\u0142aszczyzn\u0119 astraln\u0105. Cia\u0142o astralne jest niewidzialne zwyk\u0142emu oku, ale z \u0142atwo\u015bci\u0105 je dostrzega cz\u0142owiek, obdarzony jasnowidzeniem pewnego stopnia. Przy pewnych w arunkach cia\u0142o astralne osoby \u017cywej mo\u017ce by\u0107 widzialne przez przyjaci\u00f3\u0142 i innych, o ile nastr\u00f3j osoby i jej przyjaci\u00f3\u0142 jest analogiczny. Wyrobiony i rozwini\u0119ty okultysta mocen jest \u015bwiadomie wydzieli\u0107 swoje cia\u0142o astralne i uczyni\u0107 je pod\u0142ug swej woli widzialnem; ale taka si\u0142a jest rzadka i zdoby\u0107 j\u0105 mo\u017cna wy\u0142\u0105cznie d\u0142ugiem \u0107wiczeniem. Jasnowidz\u0105cy \u201ewidz\u0105”, jak cia\u0142o astralne cz\u0142owieka od\u0142\u0105cza si\u0119 od cia\u0142a fizycznego, kiedy si\u0119 przybli\u017ca godzina \u015bmierci.<\/p>\n

Zdaje si\u0119 im wtedy, \u017ce ono si\u0119 nad cia\u0142em fizycznem unosi, jako jego sobowt\u00f3r, po\u0142\u0105czony z niem cienk\u0105 nici\u0105. Kiedy ni\u0107 p\u0119ka- cz\u0142owiek umiera i dusza odlatuje, uprowadzaj\u0105c cia\u0142o astralne, kt\u00f3re z czasem r\u00f3wnie\u017c ulegnie rozpadni\u0119ciu, jak to przedtem si\u0119 sta\u0142o z cia\u0142em fizycznem.<\/p>\n

Osoby o subtelnej naturze psychicznej widz\u0105 czasami rozk\u0142adaj\u0105ce si\u0119 fragmenta doko\u0142a cmentarzy we mgle \u015bwiat\u0142a fjoletowego.<\/p>\n

Zwracamy uwag\u0119 na rozmaite przewodniki duszy ludzkiej – na jej siedem pierwiastk\u00f3w – i przechodzimy do najbli\u017cszego. Chcieliby\u015bmy jeszcze powiedzie\u0107 o interesuj\u0105cem zjawisku, gdy ja\u017a\u0144 (ego) *) przechodzi z cia\u0142a fizycznego w cia\u0142o astralne, a to w czasie snu. Chcieliby\u015bmy wam powiedzie\u0107, jak to cz\u0142owiek mo\u017ce w czasie snu rozkaza\u0107 swemu cia\u0142u astralnemu, aby si\u0119 o czemkolwiek dowiedzia\u0142o lub aby wykona\u0142o jakie inne zadanie w\u00f3wczas, gdy jego cia\u0142o fizyczne jest we \u015bnie pogr\u0105\u017cone. Ale wszystko to nale\u017cy do drugiej cz\u0119\u015bci naszego przedmiotu. Musimy przedewszystkiem utrwali\u0107 w naszym umy\u015ble siedem pierwiastk\u00f3w, aby\u015bcie mogli doskonale rozumie\u0107 terminy, gdy b\u0119dziemy si\u0119 niemi pos\u0142ugiwali.<\/p>\n

3. PRANA CZYLI SI\u0141A \u017bYCIOWA<\/strong><\/em>
\nM\u00f3wili\u015bmy nieco o Pranie w ksi\u0105\u017cce pt. Nauka oddychania, **) kt\u00f3r\u0105 niejeden z was czyta\u0142. M\u00f3wili\u015bmy tam, \u017ce Prana jest to energja powszechna, ale my tu rozwa\u017ca\u0107 b\u0119dziemy ten przejaw Prany, kt\u00f3ry zowiemy \u201eSi\u0142\u0105 \u017cyciow\u01054*. Owa si\u0142a \u017cyciowa znajduje si\u0119 we wszystkich formach \u017cycia – od ameby do cz\u0142owieka – od najprostszej formy \u017cycia ro\u015blinnego do najwy\u017cszej formy \u017cycia zwierz\u0119cego. Prana przenika wsz\u0119dzie. Znajduje si\u0119 we wszystkiem, co \u017cyje – jak za\u015b uczy filozofja okultystyczna, \u017cycie jest we wszystkich rzeczach – w ka\u017cdym atomie – a pozorna nie\u017cywotno\u015b\u0107 niekt\u00f3rych rzeczy jest tylko s\u0142abszym stopniem przejawu \u017cycia – s\u0142owem, Prana jest wsz\u0119-<\/p>\n

\n

*) Autor czasami wyk\u0142ada Ja\u017a\u0144 s\u0142owem.: self, czasami: ego.
\n**) Hatha-Joga czyli nauka jog\u00f3w o zdrowiu fizycznem i o sztuce oddychania. – Przek\u0142ad A. Langego.<\/p>\n<\/blockquote>\n

dzie i we wszystkiem. Prana nie jest ja\u017ani\u0105 (Ego), jest tylko form\u0105 energji, kt\u00f3r\u0105 Ja\u017a\u0144 zu\u017cytkowuje w swych przejawach materjalnych. Gdy \u201eJa\u017a\u0144\u201c odp\u0142ywa od cia\u0142a fizycznego w chwili naszej \u015bmierci, Prana, nie b\u0119d\u0105c juz pod kontrol\u0105 Ja\u017ani, odpowiada jedynie nakazom pojedynczych atom\u00f3w lub ich gromad, kt\u00f3re przedtem tworzy\u0142y cia\u0142o fizyczne, a poniewa\u017c cia\u0142o fizyczne rozpada si\u0119 na swoje cz\u0119\u015bci sk\u0142adowe, ka\u017cdy wi\u0119c atom zatrzymuje w sobie tyle tylko Prany, ile mu potrzeba,\u00a0 by by\u0107 zdolnym do wej\u015bcia w nowe kombinacje. Niezu\u017cytkowana za\u015b P rana powraca do swego \u017ar\u00f3d\u0142a wszech\u015bwiatowego, sk\u0105d wyp\u0142yn\u0119\u0142a. Prana znajduje si\u0119 we wszystkich formach materji, ale sama nie jest materj\u0105, jest energj\u0105, lub si\u0142\u0105, kt\u00f3ra o\u017cywia materj\u0119. W przedmiocie tym m\u00f3wili\u015bmy w naszej ksi\u0105\u017cce poprzedniej – i nie b\u0119dziemy si\u0119 tutaj powtarza\u0107.<\/p>\n

Zaznaczymy tylko, \u017ce Prana jest to si\u0142a, czynna w leczeniu magnetycznem, psychicznem, w nieobecno\u015bci (tj. na odleg\u0142o\u015b\u0107) i t. d. To, co powszechnie zowie si\u0119 magnetyzmem ludzkim – w istocie jest to Prana. W \u201eNauce oddychania” dali\u015bmy wskaz\u00f3wki, jak gromadzi\u0107 Prane w naszym systemie organicznym, by j\u0105 rozla\u0107 po ca\u0142ym organizmie, by nale\u017cycie ni\u0105 zaopatrzy\u0107 ka\u017cd\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 cia\u0142a, ka\u017cdy organ, pobudzaj\u0105c \u017cywotno\u015b\u0107\u00a0 ka\u017cdej kom\u00f3rki. Mo\u017cna Pran\u0105 operowa\u0107 tak, aby czy to samego siebie czy innych wyzwoli\u0107 od cierpie\u0144, kieruj\u0105c ku cz\u0119\u015bciom zbola\u0142ym wi\u0119ksz\u0105 ilo\u015b\u0107 Prany, wydobyt\u0105 z powietrza.<\/p>\n

Prana mo\u017ce drog\u0105 rzutu oddzia\u0142ywa\u0107 na inne osoby z oddalenia. My\u015bl rzutuj\u0105cego posy\u0142a i barw i Pran\u0105, zgromadzon\u0105 w tym celu – i przenika ni\u0105 psychiczny ustr\u00f3j pacjenta. Jak fale Marconiego, P rana jest niewidzialna oku (wyj\u0105wszy niekt\u00f3rych os\u00f3b, kt\u00f3re ju\u017c osi\u0105gn\u0119\u0142y wysoki stopie\u0144 jasnowidzenia); przedziera si\u0119 przez wszystkie przeszkody i szuka osoby, kt\u00f3ra wskazana jest do jej przyj\u0119cia. To przenoszenie si\u0119 Prany stosownie do nakaz\u00f3w woli jest zasadniczym pierwiastkiem przesy\u0142ania my\u015bli na odleg\u0142o\u015b\u0107, telepatji i t.d. Mo\u017cna cz\u0142owieka osnu\u0107 atm osfer\u0105 (aur\u0105) Prany, kt\u00f3ra si\u0119 ubarwi napi\u0119ciem jakiej\u015b my\u015bli silnej i ochronnej i nada mu zdolno\u015b\u0107 do oporu przeciw z\u0142owrogim falom my\u015bli innych ludzi – i budzi w nim mo\u017cno\u015b\u0107 wytrwania w atmosferze my\u015bli nieprzyjaznych i dysharmonijnych. Radzimy naszym uczniom, aby raz jeszcze przeczytali \u201eNauk\u0119 oddychania”, kt\u00f3ra uczy, jak korzysta\u0107 z Prany. Zamierzamy przyst\u0105pi\u0107 do bli\u017cszych szczeg\u00f3\u0142\u00f3w tego przedmiotu – gdy w wyk\u0142adach naszych odpowiednia chwila nadejdzie, ale \u201eNauka oddychania” daje dobr\u0105 podstaw\u0119 ku zrozumieniu natury Prany i metod\u0119 jej u\u017cywania – i uczniowie dobrze uczyni\u0105, od\u015bwie\u017cywszy sobie te zasady w pami\u0119ci.<\/p>\n

Nie chcemy was nudzi\u0107 szczeg\u00f3\u0142owym opisem ka\u017cdego z tych siedmiu pierwiastk\u00f3w, spostrzegamy za\u015b, \u017ce niecierpliwie oczekujecie bardziej interesuj\u0105cych zagadnie\u0144 naszego przedmiotu. – Jest to jednak konieczno\u015b\u0107 bezwzgl\u0119dna, by\u015bcie wyrobili sobie jasne poj\u0119cie o tych siedmiu zasadach – w takim mianowicie porz\u0105dku, w jakim one id\u0105 po sobie. Opuszczamy teraz Prane i przechodzimy do najbli\u017cszego pierwiastku; ale wy nie opuszczajcie jej, dop\u00f3ki nie wyrobicie sobie nale\u017cytego jasnego poj\u0119cia o Pranie, o jej cechach i sposobach korzystania z tej si\u0142y. Czytajcie \u201eNauk\u0119 oddychania”, p\u00f3ki nie zrozumiecie Prany dok\u0142adnie.<\/p>\n

PIERWIASTKI UMYS\u0141OWE<\/strong><\/em>
\nCzytelnik zachodni, kt\u00f3ry studjowa\u0142 pisma nowych psycholog\u00f3w europejskich – rozpozna w Rozumie instynktowym – niekt\u00f3re cechy tego, co ci pisarze nazywaj\u0105 rozumem \u201esubjektywnym” lub \u201epod\u015bwiadomym”. Pisarze ci odkryli w cz\u0142owieku zar\u00f3wno te cechy, jako te\u017c i niekt\u00f3re wy\u017csze fazy duchowo\u015bci (p\u0142yn\u0105ce z Rozumu duchowego) – i nie badaj\u0105c rzeczy g\u0142\u0119biej, og\u0142osili \u201enow\u0105” teorj\u0119, \u017ce cz\u0142owiek posiada dwoisty umys\u0142, t. j. \u201eobjektywny” i \u201esubjektywny”, albo, jak m\u00f3wi\u0105 niekt\u00f3rzy \u201e\u015bwiadomy” i \u201epod\u015bwiadomy”. Wszystko to by\u0142oby bardzo dobre, ale badacze ci, wydzieliwszy umys\u0142 \u201e\u015bwiadomy” bardzo jaskrawo, wszystko inne okre\u015blaj\u0105 jako \u201epod\u015bwiadome” lub \u201esubjektywne”, niewidz\u0105c, \u017ce w ten spos\u00f3b pomieszali najwy\u017csze i najni\u017csze cechy i pomie\u015bcili je w jednym szeregu. \u201eUmys\u0142 subjektywny” i teorje \u201epod\u015bwiadomo\u015bci” s\u0105 bardzo m\u0119tne i czytelnik znajduje razem po\u0142\u0105czone najwy\u017csze poloty geniuszu i najn\u0119dzniejsze refleksy cz\u0142owieka niedorozwini\u0119tego, kt\u00f3rego umys\u0142 zazwyczaj nosi nazw\u0119 \u201esubjektywnego” . To, co\u015bmy wy\u017cej powiedzieli o tych teorjach, mo\u017ce czytelnikowi dopom\u00f3c w rozumieniu trzech pierwiastk\u00f3w umys\u0142owych cz\u0142owieka – aby tylko\u00a0pami\u0119ta\u0142,\u00a0 \u017ce umys\u0142 \u201e\u015bwiadomy” czyli \u201eobjektywny” odpowiada bardzo blizko temu, co filozof ja jog\u00f3w zowie \u201eIntelektem „; najni\u017csze przejawy umys\u0142u \u201esubjektywnego” lub \u201epod\u015bwiadomego” odpowiadaj\u0105 temu, co Joga zowie pierwiastkiem \u201eRozumu Instynktowego”; gdy wy\u017csze i podnios\u0142e cechy, kt\u00f3re pisarze europejscy przemieszali z ni\u017cszemi objawami, tworz\u0105c swoje teorje \u201erozumu subjektywnego” lub \u201erozum u pod\u015bwiadomego”, stanowi\u0105 \u201eRozum duchowy” jog\u00f3w, z t\u0105 r\u00f3\u017cnic\u0105, \u017ce ci w \u201eRozumie Duchowym” pomie\u015bcili takie cechy, o kt\u00f3rych teoretycy europejscy nie \u015bnili nawet. Gdy nale\u017cycie zbadamy te trzy pierwiastki umys\u0142owe, zobaczymy, na czem polegaj\u0105 podobie\u0144stwa i r\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy nauk\u0105 jog\u00f3w a teorjam i uczonych zachodnich.<\/p>\n

Nie mamy bynajmniej zamiaru lekcewa\u017cy\u0107 badaczy europejskich; przeciwnie, jogowie maj\u0105 dla ich nauki nie ma\u0142y d\u0142ug wdzi\u0119czno\u015bci. Ucze\u0144, kt\u00f3ry czyta\u0142 dzie\u0142a tych autor\u00f3w, owszem, Jatwiej uchwyci ide\u0119 trzech pierwiastk\u00f3w umys\u0142owych w cz\u0142owieku, ni\u017c gdyby nigdy nie s\u0142ysza\u0142 o podziale czynno\u015bci umys\u0142u ludzkiego. G\u0142\u00f3wny pow\u00f3d, dla kt\u00f3rego rozchodzimy si\u0119 z uczonymi europejskim i oraz ich teorj\u0105 dualistyczn\u0105 umys\u0142owo\u015bci, polega na tem, \u017ce jogom bole\u015bnie jest widzie\u0107, jak najwy\u017csze objawy umys\u0142u, to co jest owini\u0119te natchnieniem i genjuszem, to w czem wypowiada si\u0119 czysty Duch (Rozum Duchowy), ten co w\u0142a\u015bnie pobudza cz\u0142owieka do rozwoju i rozrostu: jak one w\u0142a\u015bnie s\u0105 pomieszane i powi\u0105zane z najni\u017cszym pierwiastkiem umys\u0142owym (Rozumem Instynktowym) – i pomieszczone w jednej kategorji; ten za\u015b Rozum Instynktowny, konieczny i u\u017cyteczny cz\u0142owiekowi pod kierunkiem wy\u017cszej zasady – wsp\u00f3lny jest nietylko najmniej rozwini\u0119temu cz\u0142owiekowi, ale nawet ni\u017cszym formom kr\u00f3lestwa zwierz\u0119cego – ba! nawet \u017cyciu ro\u015blin.<\/p>\n

Mamy nadziej\u0119, \u017ce nasi s\u0142uchacze wyzwol\u0105 my\u015bl swoj\u0105 od wszelkich z g\u00f3ry powzi\u0119tych m niem a\u0144 w tej sprawie i wys\u0142uchaj\u0105 nas pierwej, nim sobie ustal\u0105 ostateczne przekonanie. W drugiej lekcji przejdziemy do szczeg\u00f3\u0142owego wyk\u0142adu tych wszystkich danych, kt\u00f3re dotycz\u0105 trzech pierwiastk\u00f3w umys\u0142owych.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: JOGI RAMA \u2013 CZARAKA \u201cFILOZOFJA JOGI i OKULTYZM WSCHODNI\u201d,\u00a0\u00a0Lekcja Pierwsza TRZY PIERWIASTKI ZASADNICZE<\/p>\n


\n

Celem uzupenienia lekcji\u00a0 przestudiuj za\u0142\u0105czon\u0105 pod linkiem mantr\u0119 nr 1.\u00a0 \"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Z uczuciem wcale niezwyk\u0142em zwracamy si\u0119 do naszych czytelnik\u00f3w Yogi. Widzimy tak, jak oni, by\u0107 mo\u017ce sami nie widz\u0105, \u017ce dla wielu z nich nasze my\u015bli b\u0119d\u0105 niby ziarna, rzucone w \u017cyzn\u0105 ziemi\u0119. W odpowiednim czasie z tych my\u015bli wy\u0142oni\u0105 … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1535],"tags":[1568,1549,495],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8160"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8160"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8160\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8170,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8160\/revisions\/8170"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8160"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8160"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8160"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}