{"id":8148,"date":"2023-02-12T11:16:48","date_gmt":"2023-02-12T10:16:48","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=8148"},"modified":"2023-02-12T12:34:40","modified_gmt":"2023-02-12T11:34:40","slug":"filozofia-jogi-mantry","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/filozofia-jogi-mantry\/","title":{"rendered":"Filozofia Jogi – Mantry"},"content":{"rendered":"

UZUPE\u0141NIENIE
\nMantra do lekcji pierwszej<\/p>\n

Mantra(m) – jest to s\u0142owo, frazes lub wiersz, u\u017cywany na
\nWschodzie, aby ze\u015brodkowa\u0107 si\u0119 na jakiej\u015b my\u015bli i utrwali\u0107
\nj\u0105 sobie g\u0142\u0119boko w duszy, rozwa\u017caj\u0105c j\u0105 nieustannie we dnie
\ni w nocy. Jest to co\u015b, w rodzaju \u201etwierdze\u0144” lub \u201emaksym”,
\nu\u017cywanych przez zwolennik\u00f3w \u201enauki mentalnej” lub \u201ementalist\u00f3w” Zachodu.<\/p>\n

Mantr\u0119 do pierwszej lekcji<\/strong> <\/em>stanowi\u0105 wiersze poety zachodniego, Orra:<\/a><\/p>\n

Jam jest pan tysi\u0105ca \u015bwiat\u00f3w
\nOd praczas\u00f3w jam jest pan.
\nMin\u0105 w cyklach dni i noce,
\nZanim sprawy ich rozpatrz\u0119,
\nAle czas przeminie pierwej,
\nZanim ulga na mnie sp\u0142ynie,
\nGdy\u017c jam dusz\u0105 jest cz\u0142owieka.<\/p>\n

Naucz si\u0119 tych wierszy na\u00a0 pami\u0119\u0107 i cz\u0119sto je powtarzaj, zmuszaj\u0105c umys\u0142 g\u0142\u0119boko w nika\u0107 w idej\u0119 nie\u015bmiertelno\u015bci, tak \u015bwietnie wyra\u017con\u0105 w tym wierszu – i pami\u0119taj\u0105c, \u017ce ty jeste\u015b owo \u201eJa\u201c, o kt\u00f3rem si\u0119 tam m\u00f3wi.<\/p>\n


\n

Mantra do lekcji drugiej<\/a><\/strong><\/em><\/p>\n

\u201eJam jest pan samemu sobie\u201c.<\/p>\n

Zapami\u0119tajcie te s\u0142owa i powtarzajcie je mo\u017cliwie cz\u0119sto, staraj\u0105c si\u0119 przenikn\u0105\u0107 umys\u0142em ich tre\u015b\u0107 wewn\u0119trzn\u0105. Pami\u0119taj zawsze, \u017ce \u201e Ja \u201c jest to twoja cz\u0119\u015b\u0107 wy\u017csza, kt\u00f3ra powinna by\u0107 panem natury zwierz\u0119cej ju\u017c mocno tobie podleg\u0142ej.<\/p>\n


\n

Mantra do lekcji trzeciej<\/a><\/strong><\/em><\/p>\n

Mantr\u0119 do lekcji trzeciej stanow i pierwszy wiersz hymnu kardyna\u0142a Newmana:
\n\u201eProwad\u017a nas \u015bwiat\u0142o \u0142agodne”.<\/p>\n

Wiersz ten zawiera w sobie najg\u0142\u0119bsz\u0105 prawd\u0119 duchow\u0105, bardzo niedoskonale rozumian\u0105 przez wi\u0119kszo\u015b\u0107 tych tysi\u0119cy ludzi, kt\u00f3rzy ten hymn \u015bpiewaj\u0105. Mamy nadziej\u0119, \u017ce nasze s\u0142owa o Duchu pomog\u0105 czytelnikom lepiej zrozumie\u0107 utajone pi\u0119kno\u015bci wielkiego starego hymnu.<\/p>\n

\u201eProwad\u017a nas \u015bwiat\u0142o \u0142agodne,
\nPrzez te mroki, co pierscieniem
\nOgarniaj\u0105 nas…
\nProwad\u017a nas naprz\u00f3d –
\nNoc jest ciemna, dom – daleko
\nProwad\u017a mi\u0119 naprz\u00f3d –
\nPowstrzymaj moje kroki –
\nNie chc\u0119 widzie\u0107 zbyt daleko przed sob\u0105 –
\nDla mnie do\u015b\u0107 jednego kroku!
\nProwad\u017a mi\u0119 naprz\u00f3d.”<\/p>\n


\n

Mantra do lekcji czwartej<\/a><\/strong><\/em><\/p>\n

Mantra do tej lekcji jest nast\u0119puj\u0105ca:
\n\u201ePosy\u0142am innym takie same my\u015bli, jakie chcia\u0142bym otrzymywa\u0107 od nich\u201c.<\/p>\n

Mantra niniejsza zawiera w sobie pot\u0119\u017cn\u0105 prawd\u0119 okultyzmu – i je\u017celi b\u0119dziesz j\u0105 powtarza\u0142 z dobr\u0105 wiar\u0105 – i b\u0119dziesz do niej stosowa\u0142 \u017cycie, to da ci ona mo\u017cno\u015b\u0107 szybkiego rozwoju i dosi\u0119gu prawd duchowych. Ka\u017cdy otrzymuje to, co daje. Fale my\u015blowe ludzi szerz\u0105 si\u0119 znacznie dalej od aury widzialnej; dotykaj\u0105 innych ludzi i sprowadzaj\u0105 do cz\u0142owieka, kt\u00f3ry je wys\u0142a\u0142, my\u015bli, odpowiadaj\u0105ce pod wzgl\u0119dem; cech i w\u0142a\u015bciwo\u015bci tym, kt\u00f3re p\u0142yn\u0105 z niego. – My\u015bl jest to si\u0142a \u017cywa – korzystajcie z niej m\u0105drze.<\/p>\n


\n

Mantra i temat do rozmy\u015bla\u0144 do lekcji pi\u0105tej<\/a><\/strong><\/em><\/p>\n

Mantra do lekcji pi\u0105tej jest taka:
\n\u201eMy\u015bl jest to si\u0142a \u017cywa – b\u0119d\u0119 z niej korzysta\u0142 m\u0105drze i w dobrym celu\u201c.<\/p>\n

Temat do rozmy\u015bla\u0144 lub medytacyj stanowi tu idea naszej odpowiedzialno\u015bci w stosunku do tego, co my dodajemy do my\u015bli wszech\u015bwiatowej. Je\u017celi rozwa\u017cy\u0107, \u017ce wci\u0105\u017c przy\u0142\u0105czamy swe my\u015bli do zapasu my\u015bli wszech\u015bwiatowej i wyobrazi\u0107 sobie olbrzymi\u0105 ilo\u015b\u0107 my\u015bli charakteru negatywnego, wyp\u0142ywaj\u0105c\u0105 z umys\u0142\u00f3w o ni\u017cszym rozwoju: – zrozumiemy nasz obowi\u0105zek, by bra\u0107 udzia\u0142 w pracy oczyszczenia i podwy\u017cszenia og\u00f3lnego charakteru my\u015bli ludzko\u015bci. Sami powinni\u015bmy si\u0119 wystrzega\u0107, by nie tworzy\u0107 my\u015bli niegodnych – i powinni\u015bmy si\u0119 stara\u0107 posy\u0142a\u0107 innym fale my\u015blowe pomocy, pocieszenia, pokrzepienia naszych bli\u017anich – wog\u00f3le, my\u015bli jednocz\u0105ce ludzi.<\/p>\n

Ka\u017cdy z nas mo\u017ce wykonywa\u0107 sw\u00f3j dzia\u0142 pracy – i niezb\u0119dna jest pomoc od wszystkich. Wysy\u0142ajcie my\u015bli pomocy i mi\u0142o\u015bci swoim braciom i siostrom – wszystkim wog\u00f3le – i tym, kt\u00f3rych znacie i tym, kt\u00f3rych nie znacie. Je\u017celi si\u0119 dowiecie o duszy walcz\u0105cej, po\u015blijcie jej my\u015bli ukojenia i orze\u017awienia. Je\u017celi wiesz, \u017ce kto cierpi, po\u015blij mu my\u015bli si\u0142y i pomocy. Posy\u0142ajcie \u015bwiatu swoje najlepsze my\u015bli. Mog\u0105 one doj\u015b\u0107 do waszego bli\u017aniego w momencie krytycznym. I gdy wy sami znajdujecie si\u0119 w rozpaczy, to niemasz lepszej drogi ku pozyskaniu pomocy \u017cywotnych my\u015bli innych ludzi, jak samemu posy\u0142a\u0107 nadziej\u0105 brzem ienne my\u015bli tym, kt\u00f3rzy jak ty doznaj\u0105 cierpienia. Mo\u017cemy pomaga\u0107 sobie nawzajem w ten spos\u00f3b i otwiera\u0107 drogi wewn\u0119trznej kom unikacji mi\u0119dzy lud\u017ami, u\u017cyteczne dla wszystkich. Nie nadu\u017cywajcie si\u0142y my\u015bli. Niechaj wasz\u0105 zasad\u0105 i miar\u0105, kt\u00f3r\u0105 b\u0119dziecie mierzyli swe my\u015bli, b\u0119d\u0105 s\u0142owa nast\u0119puj\u0105ce: \u201ePosy\u0142aj\u0105c drugim tylko takie my\u015bli, jakie sami chcieliby\u015bcie otrzymywa\u0107 od nich\u201c.<\/p>\n


\n

Mantra i temat do rozmy\u015bla\u0144 do lekcji sz\u00f3stej<\/a><\/strong><\/em><\/p>\n

\u201eZanim oczy przejrz\u0105, musz\u0105 si\u0119 sta\u0107 niezdolne do \u0142ez. Zanim uszy us\u0142ysz\u0105, musz\u0105 utraci\u0107 wra\u017cliwo\u015b\u0107. Zanim g\u0142os uzyska mo\u017cno\u015b\u0107 m\u00f3wienia wobec mistrza, musi utraci\u0107 zdolno\u015b\u0107 zadawania ran\u201d.<\/p>\n

S\u0142owa powy\u017csze mog\u0105 mie\u0107 wiele znacze\u0144, przytem ka\u017cde znaczenie odpowiada duchowym potrzebom ludzi na r\u00f3\u017cnych stadjach rozwoju. Znaczenia te s\u0105 psychiczne (wzruszeniowe), intellektualne i duchowe. Dla naszego rozmy\u015blania bierzemy na ten miesi\u0105c jedno z wielu znacze\u0144. Postaramy si\u0119 zrozumie\u0107 \u201ew milczeniu\u201d. Oczy nasze powinny sta\u0107 si\u0119 niezdolne do wylewania \u0142ez z powodu obra\u017conej dumy, z powodu pos\u0105dzenia, niezas\u0142u\u017conej obrazy, nieprzyjaznej uwagi, drobnych codziennych przykro\u015bci, niepowodze\u0144 i rozczarowa\u0144 – zanim osi\u0105gn\u0105 mo\u017cno\u015b\u0107 jasnego widzenia praw d duchowych. B\u0119dziemy si\u0119 starali stopniowo wznosi\u0107 ponad osobiste przykro\u015bci i b\u0119dziemy d\u0105\u017cyli do odczuwania swej osobowo\u015bci, swego \u201eJa\u201d, stoj\u0105cego ponad tem i przykro\u015bciami. B\u0119dziemy starali si\u0119 zrozumie\u0107, \u017ce zjawiska te nie mog\u0105 dotkn\u0105\u0107 naszego prawdziwego \u201eJa\u201d i \u017ce wszystkie te zjawiska w raz z piaskiem czasu zmyje ocean wieczno\u015bci. W podobny spos\u00f3b nasze ucho powinno zatraci\u0107 wra\u017cliwo\u015b\u0107 na obrazy osobiste wprz\u00f3dy, zanim zacznie dok\u0142adnie s\u0142ysze\u0107 prawd\u0119, bez przeszk\u00f3d tej wrzawy\u00a0 dysharmonijnej, jak\u0105 wywo\u0142uje walka jednostki ze \u015bwiatem.<\/p>\n

Cz\u0142owiek powinien wyrosn\u0105\u0107 na tyle, \u017ceby, s\u0142ysz\u0105c to wszystko, u\u015bmiecha\u0142 si\u0119, czuj\u0105c si\u0119 pod ochron\u0105 znajomo\u015bci swej duszy, znajomo\u015bci jej si\u0142y i przeznaczenia. Zanim g\u0142os cz\u0142owieka uzyska mo\u017cno\u015b\u0107 m\u00f3wienia z osobami, kt\u00f3re w porz\u0105dku \u017cycia i rozwoju duchowego stoj\u0105 nad nim wy\u017cej, powinien zapomnie\u0107 o mo\u017cliwo\u015bci obra\u017cenia innych nie\u017cyczliwemi s\u0142owry, drobn\u0105 z\u0142o\u015bci\u0105, niew\u0142a\u015bciw\u0105 mow\u0105. Wysoko rozwini\u0119ty cz\u0142owiek nie powinien si\u0119 waha\u0107 w wypowiadaniu prawdy, nawet gdy jest przykra: o ile to uwa\u017ca za konieczne, ale powinien j\u0105 m\u00f3wi\u0107, jak kochaj\u0105cy brat, kt\u00f3ry nie pot\u0119pia, jeno odczuwa cierpienia swego bli\u017aniego i chce ich przyczyn\u0119 oddali\u0107. Taki cz\u0142owek stoi ju\u017c wy\u017cej nad pragnieniem, by zmusi\u0107 do milczenia innego cz\u0142owieka za pomoc\u0105 nieprzyjaznych i dra\u017cni\u0105cych uwag albo \u201esko\u0144czy\u0107 z nim porachunek\u201c i t. d. – Wszystko to musi by\u0107 odrzucone, jako stare znoszone suknie. W ysoko rozwini\u0119ty cz\u0142owiek nie potrzebuje tego wszystkiego. Rozmy\u015blajcie o tem wszystkiem w milczeniu – i niechaj prawda w umy\u015ble waszym si\u0119 utrwali,\u00a0 niechaj ona zapu\u015bci tam korzenie, niechaj ro\u015bnie, niech kwitnie i daje owoce.<\/p>\n


\n

Mantra i temat do rozmy\u015bla\u0144 do lekcji si\u00f3dmej<\/a><\/strong><\/em><\/p>\n

\u201ePoch\u0142aniam z zapasu energji wszech\u015bwiata ilo\u015b\u0107 prany, potrzebn\u0105 ku wzmocnieniu mego cia\u0142a i udzieleniu mu zdrowia, si\u0142y, czynno\u015bci i \u017cywotno\u015bci”.<\/p>\n

Podana tu mantra i zawarty w niej temat do rozmy\u015bla\u0144 przeznaczony jest, aby wzmocni\u0142 cia\u0142o fizyczne i aby w ten spos\u00f3b uczyni\u0107 je doskonalszem narz\u0119dziem wyrazu \u017cycia. Mantry poprzednie i tematy do rozmy\u015bla\u0144 mia\u0142y przeznaczeniem rozw\u00f3j umys\u0142owy i duchowy, ale poniewa\u017c wiemy, \u017ce wielu ludzi posiada cia\u0142o, pozbawione harmonji i zdrowia, uwa\u017camy za w\u0142a\u015bciwe doda\u0107 do lekcji o pranie i o magnetyzmie ludzkim odpowiedni\u0105 mantr\u0119 i temat do rozmy\u015bla\u0144.\u00a0 Niechaj ucze\u0144 przybierze po\u0142o\u017cenie dogodne – i doprowadziwszy umys\u0142 do stanu spokoju – niechaj powtarza t\u0119 mantr\u0119 wiele razy kolejno, dop\u00f3ki nie osi\u0105gnie specjalnego rytmu i wra\u017cenia, \u017ce ca\u0142e cia\u0142o pulsuje. P\u00f3\u017aniej niech ze\u015brodkuje swe my\u015bli na olbrzymim zapasie energji pranicznej we wszech\u015bwiecie. Ca\u0142y wszech\u015bwiat jest przepe\u0142niony t\u0105 wielk\u0105\u00a0 si\u0142\u0105, tym wielkim pierwiastkiem \u017cyciowym, dzi\u0119ki kt\u00f3remu sta\u0142y si\u0119 mo\u017cliwe wszystkie formy ruchu, si\u0142y i energji. Niechaj czytelnik zrozumie, \u017ce mo\u017ce swobodnie i dowoli korzysta\u0107 z tego zapasu prany, \u017ce wszystka energja wszech\u015bwiatowa – jest jego w\u0142asno\u015bci\u0105, kt\u00f3r\u0105 on mo\u017ce zu\u017cytkowa\u0107 na budow\u0119 cia\u0142a tj. \u015awi\u0105tyni Ducha; i niech si\u0119 nie l\u0119ka \u017c\u0105da\u0107 tego, co do niego nale\u017cy; niech bierze to, co jest jego w\u0142asno\u015bci\u0105 – i niechaj b\u0119dzie pewien, \u017ce nie napotka odmowy, \u017ce dana mu b\u0119dzie odpowied\u017a. Pami\u0119taj\u0105c o tem, niechaj oddycha powoli, jak to wskazano w \u201eNauce oddychania”, i niech sobie wyobra\u017ca dop\u0142yw prany, id\u0105cy ku cia\u0142u za ka\u017cdym oddechem.<\/p>\n

W tym samym czasie za ka\u017cdym wydechem nale\u017cy my\u015blowo usun\u0105\u0107 z organizmu wszystkie materje niepotrzebne i te, kt\u00f3re ju\u017c swoj\u0105 prac\u0119 wykona\u0142y. Dalej wyobra\u017caj sobie w my\u015bli samego siebie – jako pe\u0142nego zdrowia, si\u0142y, \u017cywotno\u015bci i energji – jako cz\u0142owieka szcz\u0119\u015bliwego i pe\u0142nego rado\u015bci. Je\u017celi cz\u0142owiek znu\u017cy\u0142 si\u0119 w ci\u0105gu dnia, niechaj uczyni kilka g\u0142\u0119bokich wdech\u00f3w, wyobra\u017caj\u0105c sobie dop\u0142yw prany i wydzielenie niezdrowych materji za po\u015brednictwem oddychania. Natychmiast zauwa\u017cy w sobie poczucie zwi\u0119kszenia si\u0142 i \u017cywotno\u015bci. Prane mo\u017cna wysy\u0142a\u0107 we wszystkie cz\u0119\u015bci cia\u0142a, kt\u00f3re w danej chwili wymagaj\u0105 pomocy i si\u0142y, a niewielka praktyka daje cz\u0142owiekowi mo\u017cno\u015b\u0107 zdoby\u0107 sobie tak\u0105 kontrol\u0119 nad cia\u0142em, \u017ce ten dok\u0142adnie odczuwa\u0107 b\u0119dzie przep\u0142yw prany w ura\u017conej lub znu\u017conej cz\u0119\u015bci cia\u0142a. Je\u017celi cz\u0142owiek znajduje si\u0119 w po\u0142o\u017ceniu le\u017c\u0105cem, to przesuni\u0119cie r\u0105k (tzw. passy) wzd\u0142u\u017c cia\u0142a od g\u0142owy w d\u00f3\u0142, z zatrzymaniem r\u0119ki na splocie s\u0142onecznym, dzia\u0142a\u0107 b\u0119dzie bardzo skutecznie i uspakaj\u0105co.<\/p>\n

R\u0119ce mo\u017cna \u0142atwo napranizowa\u0107, wyci\u0105gaj\u0105c je swobodnie na ca\u0142\u0105 d\u0142ugo\u015b\u0107 i powolnie wymachuj\u0105c niemi w ty\u0142 i naprz\u00f3d, przyczem od czasu do czasu czy\u0144 taki ruch, jaki si\u0119 robi, gdy strz\u0105sasz z palc\u00f3w wod\u0119. Gdy w palcach poczujesz lekkie uk\u0142ucia., znaczy\u0107 to b\u0119dzie, \u017ce ca\u0142a r\u0119ka jest przesi\u0105kni\u0119ta pran\u0105.<\/p>\n

W\u00f3wczas dotkni\u0119cie r\u0119ki b\u0119dzie usuwa\u0142o b\u00f3l w innych cz\u0119\u015bciach cia\u0142a samego cz\u0142owieka i u innych ludzi. Przy tej medytacji, przechodz\u0105c do milczenia, bierz ze sob\u0105 my\u015bli o zdrowiu, sile, aktywno\u015bci, energji i \u017cywotno\u015bci.<\/p>\n


\n

Mantra i temat do rozmy\u015bla\u0144 na lekcj\u0119 \u00f3sm\u0105<\/a><\/strong><\/em><\/p>\n

\u201ePrzechodz\u0119 przez to stadjum istnienia, czyni\u0105c mo\u017cliwie najlepszy u\u017cytek z mej g\u0142owy, serca i r\u0105k\u201c.<\/p>\n

Ka\u017cdy z nas na tym \u015bwiecie ma swoj\u0105 prac\u0119, kt\u00f3r\u0105 powinien robi\u0107. Istniejemy tu dla okre\u015blonego celu – i dop\u00f3ki nie p\u00f3jdziemy zgodnie z prawem i nie wykonamy zada\u0144, jakie nam postawiono: te bez przerwy zn\u00f3w b\u0119d\u0105 stawa\u0142y wobec nas. Cel wykonania tych zada\u0144, zawiera si\u0119 w nabyciu do\u015bwiadczenia i w doskonaleniu. Dlatego, jakkolwiek zadania te mog\u0105 si\u0119 nam zdawa\u0107 przykre, maj\u0105 one bezpo\u015bredni stosunek do naszego przysz\u0142ego rozwoju i \u017cycia. Gdy czyny nasze s\u0105 zgodne z prawem – a my widzimy i czujemy to, co jest poza niem – w\u00f3wczas przestajemy si\u0119 trapi\u0107. Rozwieraj\u0105c dusze na wp\u0142ywy Ducha, gotowi zawsze do pracy ku swemu zbawieniu: czynimy pierwszy krok na drodze wyzwolenia siebie od tych przykrych zada\u0144. Gdy ju\u017c dochodzimy do tego stanu, \u017ce nie odczuwamy pracy naszej jako przykro\u015bci – otrzymujemy zadania bardziej ciekawe: znaczy to bowiem, \u017ce nasza lekcja jest wykonana.<\/p>\n

Ka\u017cdy cz\u0142owiek ma przed sob\u0105 robot\u0119, kt\u00f3rej wykonanie najlepiej odpowiada jego wzrostowi wewn\u0119trznemu w danej chwili. Wszystkie jego potrzeby wzi\u0119te s\u0105 pod uwag\u0119 i dano mu to, co mu jest potrzebne. Wypadek nie gra tu \u017cadnej roli; jest to wynik nieunikniony dzia\u0142ania wielkiego prawa. I jedyna prawdziwa filozofja, jak\u0105 cz\u0142owiek mo\u017ce znale\u017a\u0107, polega na tern, \u017ceby nakaza\u0107 sobie mo\u017cliwie najlepsze wykonanie postawionego nam zadania. P\u00f3ki cz\u0142owiek od niej si\u0119 uchyla, nie mo\u017ce si\u0119 od niej wyzwoli\u0107; ale skoro tylko zaczyna czu\u0107 zadowolenie z dobrego jej wykonania: ods\u0142aniaj\u0105 si\u0119 przed nim nowe mo\u017cliwo\u015bci. Nienawidzie\u0107 co\u015b lub l\u0119ka\u0107 si\u0119 czego\u015b – to znaczy przywi\u0105za\u0107 t\u0119 rzecz do siebie. Gdy wasze oczy duchowe si\u0119 otworz\u0105 – i widzicie istotne znaczenie rzeczy, wyzwolicie si\u0119 od niej!<\/p>\n

Przechodz\u0105c \u017cycie – i wykonywaj\u0105c sw\u0105 prac\u0119 na ziemi: musimy zrobi\u0107 mo\u017cliwie najlepszy u\u017cytek z trzech wielkich dar\u00f3w ducha: g\u0142owy, serca i r\u0105k. G\u0142owa, stanowi\u0105c intellektualn\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 naszej natury, powinna mie\u0107 mo\u017cliwo\u015b\u0107 rozwoju – pow inna otrzyma\u0107 potrzebne jej po\u017cywienie i powinna pracowa\u0107, gdy\u017c \u0107wiczenie j\u0105 wzmacnia i rozwija. Powinni\u015bmy rozwija\u0107 nasz umys\u0142 i nie l\u0119ka\u0107 si\u0119 my\u015blenia. Przytem umys\u0142 powinien by\u0107 zupe\u0142nie swobodny.<\/p>\n

Serce (wyobra\u017caj\u0105ce wzruszeniow\u0105 stron\u0119 naszej natury, si\u0142y mi\u0142o\u015bci w najlepszem znaczeniu) – r\u00f3wnie\u017c powinno by\u0107 swobodne i powinno wype\u0142ni\u0107 swe zadanie – kocha\u0107. Nie powinno by\u0107 g\u0142odne, nie powinno by\u0107 skute i pozbawione swobody. Rozumie si\u0119, nie m\u00f3wimy o ni\u017cszych formach nami\u0119tno\u015bci zwierz\u0119cej, fa\u0142szywie nazywanej mi\u0142o\u015bci\u0105, m\u00f3wimy o podnios\u0142em uczuciu, nale\u017c\u0105cem do ludzko\u015bci, a kt\u00f3re wyst\u0119puje jako zwiastun wielkich zjawisk w rozwoju przysz\u0142ym. Jest to \u017ar\u00f3d\u0142o sympatji, wsp\u00f3\u0142czucia, \u0142agodno\u015bci. Uczucia te, z kolei, nie powinny zmienia\u0107 si\u0119 w sentymentalizm lub upaja\u0107 cz\u0142owieka, ale powinny by\u0107 pod kontrol\u0105 g\u0142owy. Uczucie mi\u0142o\u015bci powinno ogarnia\u0107 wszystko, co jest \u017cywe; dawa\u0107 poczucie pokrewie\u0144stwa z ca\u0142ym \u015bwiatem. Poczucie to jest najwyra\u017aniejsz\u0105 oznak\u0105 rozwoju duchowego.<\/p>\n

R\u0119ce – przejawisko \u015bwiadomo\u015bci i pracy fizycznej – powinny by\u0107 wyuczone ile mo\u017cno\u015bci najlepiej odrabia\u0107 zadan\u0105 sobie prac\u0119. R\u0119ce – to symbol \u015bwiadomo\u015bci fizycznej i powinny by\u0107 szanowane. Cz\u0142owiek rozwini\u0119ty duchowo, przechodzi przez \u017cycie, staraj\u0105c si\u0119 uczyni\u0107 mo\u017cliwie najlepszy u\u017cytek ze swej g\u0142owy, serca i r\u0105k.<\/p>\n


\n

Mantra i temat do rozmy\u015bla\u0144 na lekcj\u0119 dziewi\u0105t\u0105<\/a><\/strong><\/em>
\nMantra na t\u0119 lekcj\u0119:<\/p>\n

\u201eJa jestem kiedy m\u00f3wisz: Ja jestem – stwierdzasz nie realno\u015b\u0107 swego istnienia, kt\u00f3ra jest tymczasowa i wzgl\u0119dna – ale twoje realne istnienie w duchu, kt\u00f3re nie jest czasowe ani wzgl\u0119dne, lecz wieczne i absolutne. Stwierdzasz realno\u015b\u0107 swego rzeczywistego \u201eJa\u201c, kt\u00f3re nie jest cia\u0142em, ale pierw iastkiem\u00a0 duchowym, objawiaj\u0105cym si\u0119 w ciele i w umy\u015ble. Rzeczywiste \u201eJa\u201c jest niezale\u017cne od cia\u0142a, kt\u00f3re stanowi tylko \u015brodek dla jego wyrazu; jest niezniszczalne i nie\u015bmiertelne. Nie mo\u017ce umrze\u0107, ani by\u0107 unicestwione. Mo\u017ce zmieni\u0107 form\u0119 swego wyrazu lub narz\u0119dzie swego przejawu, ale zawsze b\u0119dzie tern samem \u201eJa\u201c, cz\u0105stk\u0105 wielkiego Oceanu Ducha, atomem duchowym, kt\u00f3ry si\u0119 objawia w twojej obecnej \u015bwiadomo\u015bci na linjach rozwoju duchowego. Nie my\u015bl o swojej duszy, jako o czem\u015b oddzielnem od ciebie, gdy ty jeste\u015b dusz\u0105, a wszystko inne jest przemijaj\u0105ce i zmienne. Wyobra\u017caj si\u0119 sobie w swoim rozumie, jako istot\u0119 oddzieln\u0105 od cia\u0142a, kt\u00f3re jest tylko twoj\u0105 pow\u0142ok\u0105.<\/p>\n

Pomnij, \u017ce mo\u017cliwo\u015bci\u0105 jest dla ciebie porzuci\u0107 cia\u0142o, a jednak zosta\u0107 samym sob\u0105. Przez pewien czas tej medytacji, staraj si\u0119 umys\u0142owo jakby zupe\u0142nie zapomnie\u0107, nie wiedzie\u0107 o istnieniu cia\u0142a, a zobaczysz, jak powoli zacznie si\u0119 budzi\u0107 w tobie poczucie niezale\u017cnego istnienia twojej duszy tj. ciebie samego, a dojdziesz do u\u015bwiadomienia swej w\u0142asnej natury. Przy tych \u0107wiczeniach jest rzecz\u0105 konieczn\u0105 po\u015bwi\u0119ca\u0107 codziennie kilka minut niemej medytacji, a potem le\u017ce\u0107 lub siedzie\u0107 w po\u0142o\u017ceniu swobodnem, os\u0142abiwszy wszystkie mi\u0119\u015bnie cia\u0142a – i doprowadziwszy umys\u0142 do stanu spokoju. Kiedy wszystkie te warunki b\u0119d\u0105 zachowane, nastanie szczeg\u00f3lny stan spokoju, kt\u00f3ry ci wska\u017ce, \u017ce wchodzisz w stan \u201emilczenia\u201c.<\/p>\n

W\u00f3wczas nieodzown\u0105 jest rzecz\u0105 ze\u015brodkowa\u0107 my\u015bl na temacie, danym ku medytacji, powtarzaj\u0105c mantr\u0119 w tym celu, aby jej znaczenie utrwali\u0107 w umy\u015ble. W takich chwilach cz\u0142owiek otrzymuje natchnienie od swego umys\u0142u duchowego – a potem d\u0142ugi czas czu\u0107 si\u0119 b\u0119dzie coraz mocniejszym i bardziej wyzwolonym. O ile mantra tego wyk\u0142adu b\u0119dzie jasno zrozumiana i nale\u017cycie przyj\u0119ta przez \u015bwiadomo\u015b\u0107: to mo\u017ce nawet zmieni\u0107 zewn\u0119trzn\u0105 posta\u0107 cz\u0142owieka. Da si\u0119\u00a0 w nim odczu\u0107 spokojne dostoje\u0144stwo i si\u0142a wewn\u0119trzna, kt\u00f3ra nieuchronnie dzia\u0142a\u0107 b\u0119dzie na ludzi, wchodz\u0105cych z nim w zetkni\u0119cie. Mantra niniejsza otoczy cz\u0142owieka aur\u0105 my\u015blow\u0105 si\u0142y i pot\u0119gi, umo\u017cliwi mu odrzucenie wszelkiej trwogi, pozwoli mu spogl\u0105da\u0107 wszystkim w oczy spokojnie – i wiedzie\u0107 o sobie – \u017ce on jest dusz\u0105 wiekuist\u0105 – i \u017ce nic mu realnej szkody przynie\u015b\u0107 nie mo\u017ce. Ca\u0142kowite zrozumienie idei: \u201eJa jestem\u201c, unicestwi wszelk\u0105 trwog\u0119, gdy\u017c Duch nie ma si\u0119 czego l\u0119ka\u0107, nic mu zaszkodzi\u0107 nie mo\u017ce. Wielce zalecamy swoim uczniom, aby ten stan ducha w sobie rozwijali. Umo\u017cliwi to im podnie\u015b\u0107 si\u0119 ponad drobne emocje – ponad niepok\u00f3j., strach, nienawi\u015b\u0107, zazdro\u015b\u0107 i t. d. – i uczyni ich w istocie lud\u017ami ducha. Ci, kt\u00f3rzy si\u0119 wznie\u015bli do tej wy\u017cyny widz\u0105, \u017ce wyniki ich dosi\u0119gu s\u0105 wyczuwalne dla wszystkich, kt\u00f3rzy z nimi wchodz\u0105 w zetkni\u0119cie. Istnieje aura, nie daj\u0105ca si\u0119 opisa\u0107, otaczaj\u0105ca ludzi, kt\u00f3rzy osi\u0105gn\u0119li \u015bwiadomo\u015b\u0107 \u201eJa jestem\u201c, co\u015b, co wszystkich innych zmusza, aby si\u0119 stosowali do nich z szacunkiem i powa\u017caniem.<\/p>\n

KONIEC<\/strong><\/em><\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: JOGI RAMA \u2013 CZARAKA \u201cFILOZOFJA JOGI i OKULTYZM WSCHODNI\u201d, Uzupe\u0142nienie – MANTRY<\/p>\n

\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

UZUPE\u0141NIENIE Mantra do lekcji pierwszej Mantra(m) – jest to s\u0142owo, frazes lub wiersz, u\u017cywany na Wschodzie, aby ze\u015brodkowa\u0107 si\u0119 na jakiej\u015b my\u015bli i utrwali\u0107 j\u0105 sobie g\u0142\u0119boko w duszy, rozwa\u017caj\u0105c j\u0105 nieustannie we dnie i w nocy. Jest to co\u015b, … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1535],"tags":[2145,2178],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8148"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8148"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8148\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8159,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8148\/revisions\/8159"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8148"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8148"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8148"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}