{"id":7833,"date":"2023-01-03T15:28:22","date_gmt":"2023-01-03T14:28:22","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7833"},"modified":"2023-01-03T19:15:51","modified_gmt":"2023-01-03T18:15:51","slug":"rozwoj-sil-psychicznych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/rozwoj-sil-psychicznych\/","title":{"rendered":"Rozw\u00f3j si\u0142 psychicznych"},"content":{"rendered":"

Wielu bardzo ludzi pragnie rozwin\u0105\u0107 si\u0142y psychiczne, pracuj\u0105 nawet nad tem, ale czy oni wiedz\u0105 i rozumiej\u0105 do czego w\u0142a\u015bciwie d\u0105\u017c\u0105 ? ! Czy si\u0142a egoistyczna, si\u0142a brutalna, w\u0142adza nad lud\u017ami mo\u017ce by\u0107 idea\u0142em ?! Je\u017celi kto\u015b w tem widzi idea\u0142 i takiego szuka w postaciach mo\u017ce nawet cudowno\u015bci, ale dojdzie do przekonania, \u017ce sam pope\u0142ni\u0142 omy\u0142k\u0119, \u015bci\u0105gaj\u0105c na siebie skutki wszystkich b\u0142\u0119d\u00f3w, o tyle zwi\u0119kszonych, o ile -potrafi\u0142 wyrobi\u0107 jak\u0105kolwiekb\u0105d\u017a si\u0142\u0119, im pot\u0119\u017cniejsz\u0105 tem straszniejsz\u0105 w swych skutkach.<\/p>\n

Pod si\u0142\u0105 psychiczn\u0105 mo\u017cemy rozumie\u0107 rozw\u00f3j woli, nad kt\u00f3r\u0105 tyle pracuj\u0105, czy jednak to wszystko jest po\u017c\u0105dane, czy nie przynosi wi\u0119cej szkody im samym, czy zawsze dopinaj\u0105 cho\u0107 drobnej cz\u0119\u015bci tych rezultat\u00f3w do kt\u00f3rychby doj\u015b\u0107 pragn\u0119li?<\/p>\n

To wszystko jest mieczem obosiecznym.<\/p>\n

Rozw\u00f3j woli mo\u017ce da\u0107 du\u017co realnych korzy\u015bci, to praca w ewolucji poniek\u0105d nawet niezb\u0119dna, ale droga i kierunek musz\u0105 by\u0107 w\u0142a\u015bciwie dobrane. Wo\u0142a to pierwiastek cia\u0142a astralnego, to ch\u0119\u0107, pragnienie, \u017c\u0105dza, jak pisa\u0142em, tylko w po\u0142\u0105czeniu z wy\u017cszemi pierwiastkami jest dodatnia a przez to po\u017c\u0105dana. Drugim czynnikiem s\u0105 si\u0142y magnetyczne, pozornie jeszcze mniej szkodliwe, a przez to niebezpieczne. \u015amiesznem mo\u017ce si\u0119 nawet wyda\u0107, \u017ce kto\u015b m\u00f3wi o szkodliwo\u015bci \u201esi\u0142y \u017cyciowej”, jednak nadmiernie rozwini\u0119ta, bez sp\u00f3\u0142dzia\u0142ania woli i rozumu odpowiednio dostosowanego, w\u0142a\u015bnie wytwarza dziwol\u0105gi medjumistyczne, oddaje pod panowanie otoczenia swoje si\u0142y b\u0119d\u0105c
\njakby rezerwuarem i narz\u0119dziem istot przygodnych.<\/p>\n

Tylko harmonja wsp\u00f3\u0142mierno\u015b\u0107 rozwojowa to jedyna droga naturalna, omini\u0119cie kt\u00f3rej r\u00f3wnoznaczne igraszce dziecka z ogniem.<\/p>\n

Do si\u0142 psychicznych mo\u017cna zaliczy\u0107 wszelkiego rodzaju zdolno\u015bci astralne, jak to rozw\u00f3j jasnowidzenia \u201estosunkowo najbezpieczniejszy”, jasnos\u0142yszenia, telepatji itp. R\u00f3\u017cnorodne w\u0142adze i w\u0142a\u015bciwo\u015bci s\u0105 zale\u017cne w drodze racjonalnej, od dw\u00f3ch czynnik\u00f3w, od indywidualnych zdolno\u015bci i sk\u0142onno\u015bci i od poziomu rozwoju duchowego. To podstawa, na kt\u00f3rej mo\u017ce by\u0107 oparty ca\u0142y gmach pracy nad w\u0142asnem ,,ja”.<\/p>\n

Przedewszystkiem, przejawy duchowe musz\u0105 mie\u0107 dobre narz\u0119dzia wi\u0119c zdolne do pracy jak najdoskonalsze cia\u0142o fizyczne, p\u00f3\u017aniej sideryczne czyli si\u0142y \u017cyciowej, dalej astralne z jego w\u0142a\u015bciwo\u015bciami, mentalne ow\u0142adni\u0119cie jak najszersze wszystkich jego p\u0142aszczyzn itd. Praca musi i\u015b\u0107 obowi\u0105zkowo w dw\u00f3ch kierunkach, zewn\u0119trznym czyli \u0107wicze\u0144 zewn\u0119trznych pow\u0142ok i wewn\u0119trznych, nad udoskonaleniem moralnem w sta\u0142ej pracy, ku doskona\u0142o\u015bci, ku wyzbyciu si\u0119 grzechu. Nie mo\u017cna jednak pracowa\u0107 tydzie\u0144, rok, a p\u00f3\u017aniej robi\u0107 przerwy, pozwalaj\u0105c sobie na grzeszki.<\/p>\n

Wog\u00f3le kto ju\u017c raz wszed\u0142 na \u015bcie\u017ck\u0119 musi i\u015b\u0107 bez przerwy stale naprz\u00f3d, bez wytchnienia, cale \u017cycie walczy\u0107, zdoby\u0107 a\u017c do kompletnego zwyci\u0119stwa. Wielu mo\u017ce my\u015bli: zakosztuje \u201ei z tego pieca troch\u0119 chleba”, ale o skutkach tego\u017c chleba niewielu my\u015bli. \u201eOt\u00f3\u017c okultysta zwraca si\u0119 niejako twarz\u0105 do centrum i usi\u0142uje przesuwa\u0107 sw\u0105 samo\u015bwiadomo\u015b\u0107, innemi s\u0142owy w\u0119drowa\u0107” w kierunku powierzchni ku centrum. W drodze tej o w\u0142ada on r\u00f3\u017cnemi \u015brodkami poznania, r\u00f3\u017cnemi jakby zmys\u0142ami pospolicie nie dla nas utajonemi, a le\u017c\u0105cemi we w\u0142a\u015bciwych sobie g\u0142\u0119boko\u015bciach, przyczem jednak i wzloty \u015bwiata powierzchownego wyd\u0142u\u017caj\u0105 si\u0119 za nim. Tak wi\u0119c poznaje on coraz g\u0142\u0119bsze warstwy kuli, czyli \u015bwiaty, w przekrojach na jego promieniu, wszystkie wsp\u00f3\u0142\u015brodkowe, wszystkie analogiczne, b\u0119d\u0105ce wzorami stosunk\u00f3w wewn\u0119trznych, tylko w coraz innych bli\u017cszych centrum – istoty bytu proporcjach, w coraz intensywniejszej postaci. Okultysta chce powr\u00f3ci\u0107 ze sw\u0105 \u015bwiadomo\u015bci\u0105 niejako do w\u0142asnego domu, do swej dawno opuszczonej ojczyzny. Twierdzi on, i\u017c ojczyzn\u0105 jego prawdziwej niez\u0142udzonej ja\u017ani jest w\u0142a\u015bnie to centrum, z kt\u00f3rego zosta\u0142 \u0142\u0105cznie z ca\u0142ym \u015bwiatem na zewn\u0105trz wypchni\u0119ty dla zebrania tam na powierzchni pewnych do\u015bwiadcze\u0144, dla wyp\u0142awienia si\u0119 i wydoskonalenia w ogniu \u017cyciowych pr\u00f3b, i oto czas jego nadchodzi, \u017ce ma powr\u00f3ci\u0107 z dalekich i d\u0142ugich w\u0119dr\u00f3wek do siebie, do wsp\u00f3lnego ca\u0142emu stworzeniu centrum. A gdy samo\u015bwiadomo\u015b\u0107 zbli\u017ca si\u0119 do ogniska, czuje coraz wyra\u017aniej, i\u017c w niem jest prawdziwa jej \u201eJa\u017a\u0144”, gdy wreszcie dobiegnie celu, (centrum), poznaje, \u017ce pozornie przedtem odr\u0119bna (w promieniu) ja\u017ani jest \u201eJa\u017ani\u0105” ca\u0142ego wszech\u015bwiata. Okultysta traci wtedy doszcz\u0119tnie poczucie swej odr\u0119bnej osobowo\u015bci, jako \u015bmieszn\u0105 tylko z\u0142ud\u0119, ja\u017a\u0144 za\u015b jego nie ginie, lecz wyolbrzymia* si\u0119 do niesko\u0144czono\u015bci wszech\u015bwiata. Taki promie\u0144 boski, kt\u00f3ry powr\u00f3ci\u0142 ju\u017c do swego ogniska, nie musi wraca\u0107 na ziemi\u0119, ani na inne \u015bwiaty zewn\u0119trznej zjawy; czyni to jednak czasem przez najwy\u017csze ofiarowanie si\u0119 dla zbawienia \u015bwiata, dla przy\u015bpieszenia jego ewolucji” *).<\/p>\n

Na wschodzie s\u0105 metody przy pomocy \u015brodk\u00f3w odurzaj\u0105cych <\/strong><\/em>wprowadzenie siebie w stan nie\u015bwiadomy lub p\u00f3\u0142\u015bwiadomy <\/strong><\/em>celem wywo\u0142ania sztucznie wizji. Podobne \u015brodki znieczulania <\/strong><\/em>lub odurzania znane by\u0142y staro\u017cytnej Grecji i w \u015bredniowieczu <\/strong><\/em>w ca\u0142ej Europie. Za pomoc\u0105 specjalnie przeparowanych narkotycznych <\/strong><\/em>zi\u00f3\u0142, b\u0105d\u017a w formie ma\u015bci, napoi lub kadzide\u0142, wprowadzano <\/strong><\/em>siebie w stan podobny do somnambulizmu, w kt\u00f3rym <\/strong><\/em>cia\u0142o astralne opuszcza\u0142o pow\u0142ok\u0119 fizyczn\u0105 przynosz\u0105c r\u00f3\u017cnorodne <\/strong><\/em>wra\u017cenia ze swej w\u0119dr\u00f3wki. Cz\u0119sto jednak pogr\u0105\u017cenie by\u0142o tak <\/strong><\/em>znaczne, \u017ce po przebudzeniu pami\u0119\u0107 nie pozwala\u0142a uprzytomni\u0107 <\/strong><\/em>swe prze\u017cycia.<\/strong> <\/em><\/p>\n

Opr\u00f3cz tego te sposoby dawa\u0142y wi\u0119cej wira\u017cy – z\u0142udze\u0144, ni\u017c fakt\u00f3w rzeczywistych. Do takich \u015brodk\u00f3w nale\u017cy opjum bardzo rozpowszechniony zw\u0142aszcza w Chinach, o szkodliwo\u015bci i \u0142atwo\u015bci wpadania w na\u0142\u00f3g palaczy nie b\u0119d\u0119 pisa\u0107. R\u00f3wnie\u017c by\u0142a u\u017cywana ,,atropa beltadonis’\u2018 krew truj\u0105cy preparat, z kt\u00f3rego u\u017cywany preparat przez medycyn\u0119 do znieczulania, lub rozszerzania \u017arenic przez rzymskie patrycjuszki. Znany by\u0142 r\u00f3wnie\u017c nap\u00f3j zwany \u201eblekotem<\/strong><\/em>’\u2018 sporz\u0105dzony z dwuletniej ro\u015bliny \u201eDatura stramonium” (bielu\u0144<\/strong><\/em>). Zw\u0142aszcza odmiany indyjskie ju\u017c przez sw\u00f3j zapach powoduj\u0105 zawroty g\u0142owy.<\/p>\n

\n

*) K. Wycza\u0142kp. Nauka a Okultyzm.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Z naszych krzew\u00f3w r\u00f3wnie\u017c kwiat ja\u015bminu<\/strong><\/em> ma w\u0142asno\u015b\u0107 zaostrzania zdolno\u015bci widzenia astralnego. Li\u015bcie figowe<\/strong><\/em> wp\u0142ywaj\u0105 dodatnio na sen magnetyczny. Sza\u0142wja salvia oficinalis<\/strong><\/em> u\u017cyta jako nap\u00f3j wprawia, nadaje uczucie wesela i dzia\u0142a pobudzaj\u0105co na sen magnetyczny, podobnie dzia\u0142a i \u201eprimula auricula<\/strong><\/em>„.<\/p>\n

\u201ePlantago media<\/strong><\/em>” (babka \u015brednia) kwiat, dzia\u0142a budz\u0105co. Wawrzyn (laurus nobilis<\/strong><\/em>) li\u015bcie wywieraj\u0105 wp\u0142yw dodatni na jasnowidzenie i wprowadzenie w stan somnambuliczny, leszczyna za\u015b ma wp\u0142yw 'jako przewodnik magnetyczny budz\u0105cy.<\/p>\n

Nie mam zamiar\u00f3w podawa\u0107 ani przepis\u00f3w gotowania zi\u00f3\u0142, lub rodzaje pl\u0105s\u00f3w odurzaj\u0105cych, bo to prosta droga do czarnej magji. Nie gwa\u0142tem, wrywaniem si\u0119 w \u015bwiaty wy\u017csze musimy zdobywa\u0107 poznanie, ale przez w\u0142asn\u0105 prac\u0119 nad usz\u0142achetnieniem w\u0142asnej istoty d\u0105\u017cy\u0107 do podniesienia si\u0119 i stani\u0119cia tam, gdzie si\u0119 nam nale\u017cy.<\/p>\n

Do mniej szkodliwych sztucznych sposob\u00f3w nale\u017c\u0105 autosugestje, to przej\u015bcie subtelne od pracy wewn\u0119trznej na zewn\u0105trz dalej samohipnoza przez wpatrywanie si\u0119 w lustro lub b\u0142yszcz\u0105cy przedmiot, o tyle niebezpieczny, \u017ce wymaga umiej\u0119tno\u015bci w budzeniu. Wszelkie wprowadzenie w stan somnambuliczny przez kogo\u015b ujemny bo nie indywidualny spos\u00f3b, dodatni\u0105 stron\u0105 jest pewno\u015b\u0107 obudzenia i wp\u0142ywu psychicznego dzia\u0142aj\u0105cego, o ile ten stoi na dostatecznie wysokim szczeblu, w przeciwnym razie jest ujemny.<\/p>\n

Ale najpewniejszym, najbezpieczniejszym, najbardziej r\u00f3wnomiernym sposobem post\u0119pu jest indywidualna praca nad w\u0142asnem udoskonaleniem duchowem bez zastrze\u017ce\u0144.<\/p>\n

\u201eIstniej\u0105 dwa sposoby rozwoju psychicznego, kt\u00f3remi pos\u0142uguj\u0105 si\u0119 jogowie i z kt\u00f3rych chcemy da\u0107 czytelnikom poj\u0119cie. Pierwsza i wy\u017csza metoda polega na rozwoju si\u0142 psychicznych drog\u0105 uprzedniego rozwoju, zdolno\u015bci i cech duchowych. W\u00f3wczas zdolno\u015bciami psychicznemi pos\u0142ugiwa\u0107\u2019 si\u0119 mo\u017cna w pe\u0142ni i bezwzgl\u0119dnie \u015bwiadomie i bez \u017cadnych specjalnych uprzednich \u0107wicze\u0144, – gdy\u017c wy\u017csze osi\u0105gni\u0119cie (attainment) prowadzi za sob\u0105 i ni\u017csze. Jogi – d\u0105\u017c\u0105c ku doskona\u0142o\u015bci duchowej, zadawalaj\u0105 si\u0119 tylko intelektualnem, t. j. oderwanem poznaniem si\u0142 psychicznych, nie bacz\u0105c na praktyczne pos\u0142ugiwanie si\u0119 temi si\u0142ami. Zatem, zdobywaj\u0105c wy\u017csz\u0105 wiedz\u0105 duchow\u0105 i rozw\u00f3j – jednocze\u015bnie uzyskuj\u0105 umiej\u0119tno\u015b\u0107 pos\u0142ugiwania si\u0119 si\u0142ami psychicznemi; te za\u015b staj\u0105 si\u0119 w ich r\u0119kach pos\u0142usznemi narz\u0119dziami, a to dzi\u0119ki ich g\u0142\u0119bokiej wiedzy” *).<\/p>\n

Drug\u0105 metod\u0105 mo\u017cna nazwa\u0107 rozw\u00f3j si\u0142 magnetycznych, kt\u00f3re o\u017cywiaj\u0105 ca\u0142y organizm i pobudzaj\u0105 u\u015bpione lotosy do \u017cycia. Pocz\u0105tek przez odpowiedni\u0105 gimnastyk\u0119, d\u0105\u017c\u0105c\u0105 do opanowania cia\u0142a i wyrobienia sprawno\u015bci fizycznej wszystkich o ile to mo\u017cliwie mi\u0119\u015bni i gimnastyka oddechowa d\u0105\u017c\u0105ca do poch\u0142oni\u0119cia jak najwi\u0119kszego zapasu prany z powietrza.<\/p>\n

Wszystkie te \u0107wiczenia powinne by\u0107 poparte \u0107wiczeniami mentalnemi w kierunku odpowiednich kontemplacyj d\u0105\u017c\u0105cych do rozwoju duchowego, przez specjalne \u0107wiczenia skupiania i rozpraszania uwagi i wreszcie przez takie koncentracje, by nie tylko przez autosugestj\u0119, ale przez my\u015blowe pobudzenie faktycznie lepszego dzia\u0142ania, b\u0105d\u017a poch\u0142aniania magnetyzmu, po\u017cywienia, odbudowa odpowiednich tkanek zniszczonych, lub rozw\u00f3j padm.<\/p>\n

Ale i te wszystkie \u0107wiczenia, dobre s\u0105 dla pocz\u0105tkuj\u0105cych, s\u0142ab\u0105 ich stron\u0105 jest sztuczno\u015b\u0107, w dalszym rozwoju przynosz\u0105 szkod\u0119, m\u0105drze zrobi ten kt\u00f3ry je zaniecha, bo powoduj\u0105 one niewsp\u00f3lmierno\u015b\u0107 rozwoju, tworz\u0105 zaburzenia i przeszkadzaj\u0105 bardzo powa\u017cnie a nawet czasem uniemo\u017cliwiaj\u0105 kompletnie dalszy rozw\u00f3j.<\/p>\n

Niech zwodnicza pokusa nie b\u0119dzie bod\u017acem do nadmiernego korzystania z tych metod, bo p\u00f3\u017aniej drogo przyjdzie si\u0119 op\u0142aci\u0107, za nadwy\u017ck\u0119 swych si\u0142 psychicznych, du\u017co z tego wzgl\u0119du mo\u017cna mie\u0107 zgryzot i cierpie\u0144 moralnych, a \u017cadna ch\u0119\u0107 po\u015bwi\u0119cenia dotychczasowych zdobyczy nie pomo\u017ce. W\u0142asne si\u0142y mog\u0105 si\u0119 sta\u0107 w\u0142asnem przekle\u0144stwem.<\/p>\n

Zbrodni\u0105 nie tylko skrajn\u0105 lekkomy\u015blno\u015bci\u0105, by\u0142oby lekcewa\u017cenie lub niedocenianie tych ostrze\u017ce\u0144. Jeszcze jest droga wyrzeczenia si\u0119, to droga w kt\u00f3rej si\u0119 wybiera najlepszego Mistrza, bo kt\u00f3\u017c wie lepiej czego nam potrzeba?<\/p>\n

Tak mo\u017cemy w paru s\u0142owach wyrazi\u0107 og\u00f3ln\u0105 ide\u0119, ale popr\u00f3bujmy zbada\u0107 szczeg\u00f3\u0142y jak wygl\u0105da w \u017cyciu przy tej metodzie. Wszelkie wyrzeczenie si\u0119 jest opanowaniem wszelkich ch\u0119ci i \u017c\u0105dz przez to samo woli. Wyrzeczenie si\u0119 si\u0142y jest opanowaniem tej\u017ce, wyrzeczenie si\u0119 zdolno\u015bci r\u00f3wna si\u0119 opanowaniu tych\u017ce.<\/p>\n

\n

*) Jogi-Rama-Czaraka (Atkinson). Filozofja i Okultyzm Wschodni.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Z tego\u017c powodu zmienia si\u0119 r\u00f3wnie\u017c i stan psychiczny, bo ma to wszystko, co pragnie, nie mo\u017cna jednak stosowa\u0107 te sposoby solistycznie, bo to co\u015b wewn\u0119trzne nie uzna takich argument\u00f3w.<\/p>\n

Ale najprostszym, najszybszym \u015brodkiem to poznanie swej \u201eJa\u017ani<\/strong><\/em>” \u201eRzeczywistej<\/strong><\/em>” to droga nie wymagaj\u0105ca, ani czasu, ani przestrzeni, ona jest bli\u017csza ni\u017c my\u015bl sama.<\/p>\n

Ka\u017cda metoda jest dobra o ile pozwala na wej\u015bcie w ten kr\u0105g wewn\u0119trzny, a nie wszyscy s\u0105 tacy szcz\u0119\u015bliwi, by mogli obra\u0107 najkr\u00f3tsz\u0105 drog\u0119, trzeba wskaza\u0107 r\u00f3\u017cnorodne, a te, kt\u00f3re wydadz\u0105 si\u0119 dogodne czytelnikowi, one b\u0119d\u0105 dla niego najw\u0142a\u015bciwsze, byle naprz\u00f3d, byle do jasnego celu.<\/p>\n

Trzeba pami\u0119ta\u0107, \u017ce dwie jednostki post\u0119puj\u0105c na t\u0105\u017c \u015bcie\u017ck\u0119 jedna zdobywa z \u0142atwo\u015bci\u0105 prawie bez pracy, druga musi uci\u0105\u017cliwie walczy\u0107 o to samo, ale tu jest taka sprawiedliwo\u015b\u0107, \u017ce warto\u015b\u0107 zdobyczy r\u00f3wna si\u0119 wysi\u0142kom. Oboje id\u0105 naprz\u00f3d jeden swobodnie, bez troski, drugi skarby d\u017awiga zebrane po drodze a nagroda jest jasna.<\/p>\n

\u201eDuch wst\u0119puje w \u015bwiat psycho-astralny<\/strong><\/em>, lecz b\u0119dzie niemy, je\u017celi odrazu nie za\u017c\u0105da g\u0142osu i je\u017celi \u017c\u0105da\u0107 go nie b\u0119dzie ci\u0105gle. Je\u017celi zainteresuj\u0105 go tylko \u201efenomeny”, szczeg\u00f3\u0142y i warunki \u017cycia astralnego, wtedy nie wejdzie on w zetkni\u0119cie z my\u015bl\u0105 prost\u0105 i z celami \u015bwiatotw\u00f3rstwa. Przebywa on poprostu wtedy i bawi si\u0119 w \u015bwiecie astralnym, tak samo, jak by\u0142 przedtem i bawi\u0142 si\u0119 w \u015bwiecie fizycznym. Coprawda, i w \u015bwiecie astralnym skorzysta z kilku lekcyj najprostszych, tak samo jak je otrzyma\u0107 m\u00f3g\u0142 w \u015bwiecie fizycznym i intelektualnym. Lekcyj tych nauczy\u0107 si\u0119 musi. Kto chce zosta\u0107 uczniem, je\u017celi tych najpierwszych i najprostszych lekcyj si\u0119 nie nauczy\u0142, zawsze cierpie\u0107 b\u0119dzie z powodu ich nieznajomo\u015bci. S\u0105 one \u017cyciowo konieczne i trzeba ich kurs przej\u015b\u0107 \u017cyciowo we wszelkich kierunkach, od nowa i od nowa, tak aby ca\u0142a natura niemi przesi\u0105k\u0142a” *).<\/p>\n

Szko\u0142\u0105 faktyczn\u0105 jest \u017cycie, nikt nie wymy\u015bli tych przeszk\u00f3d, pokus i walk ostatecznych przy codziennej pracy. Pozosta\u0142o\u015b\u0107 sama si\u0119 wytwarza, jakby mia\u0142a zdolno\u015bci specjalne przy pewnym rodzaju uczucia, przyci\u0105gania zjawisk, nauczycieli i do\u015bwiadcze\u0144.<\/p>\n

\n

*) Mabel Collins. \u015awiat\u0142o na Drodze.<\/p>\n<\/blockquote>\n

\u00a0Dziwnem si\u0119 to wydaje, ale prze\u017cycia wielu os\u00f3b potwierdzaj\u0105 to samo. Wydaje si\u0119 jakby sama natura tworzy\u0142a dla nas szko\u0142\u0119 \u017cyciow\u0105, tak zadziwiaj\u0105co dopasowan\u0105 do chwili.<\/p>\n

W rzeczywisto\u015bci wiele rzeczy niezrozumia\u0142ych, inne daj\u0105 si\u0119 obja\u015bni\u0107 tem, \u017ce przy osi\u0105gni\u0119ciu pewnych granic wra\u017cliwo\u015b\u0107 si\u0119 pot\u0119guje nie tylko uwagi na zjawiska, kt\u00f3re by\u0142y dla nas niedostrzegalne, ale sama my\u015bl ju\u017c pracuje w tym kierunku, r\u00f3wnie\u017c wp\u0142ywy os\u00f3b z otoczenia i inne wra\u017cenia, pocz\u0105tkowo nie\u015bwiadomie pozwalaj\u0105 ju\u017c si\u0119 orjentowa\u0107 w tem co nast\u0105pi. Ka\u017cda indywidualno\u015b\u0107 inaczej reaguje, inne wywo\u0142uje skutki co r\u00f3wna si\u0119 sile przyci\u0105gania.<\/p>\n

Przyczyny identyczne nigdy nie mog\u0105 powsta\u0107, zawsze b\u0119d\u0105 r\u00f3\u017cnice, kt\u00f3re jedynie przez pewne, cechy pokrewie\u0144stwa dadz\u0105 si\u0119 uj\u0105\u0107 za pomoc\u0105 analogji przybli\u017conej. Tak wkr\u00f3tce mo\u017cemy uj\u0105\u0107 poj\u0119cia rozwoju si\u0142 psychicznych w dw\u00f3ch kierunkach zasadniczych, mianowicie drog\u0105 mechaniczn\u0105 i drog\u0105 ewolucji „ducha”, mog\u0105 powsta\u0107 st\u0105d i po\u015brednie koncepcje. Droga mechaniczna to droga \u201ehata-jogi” nad cia\u0142em fizycznem, to s\u0105 r\u00f3wnie\u017c mniej szkodliwe, cz\u0119sto po\u017cyteczne, wymagaj\u0105ce wi\u0119cej pracy ni\u017c wszelkie \u015brodki narkotyczne.<\/p>\n

Obudzenie przejaw\u00f3w duchowych jest najtrudniejsze, a zarazem naj\u0142atwiejsze. Ja\u015bniej b\u0119dzie je\u017celi zrozumiemy, \u017ce praca nad udoskonaleniem mog\u0142a ju\u017c by\u0107 dawno wykonana i tylko pobudka potrzebna dla przejawienia efektu. Praca nad kszta\u0142ceniem umys\u0142u to najbardziej charakterystyczna droga po\u015brednia, tu i mechaniczne \u0107wiczenia my\u015bli, zar\u00f3wno \u0142\u0105czniki pierwiastk\u00f3w wy\u017cszych zbli\u017caj\u0105 do centrum przez rozum duchowy.<\/p>\n

Wi\u0119c jak\u0105\u017c najlepsz\u0105 metod\u0119 mo\u017cemy wybra\u0107, kt\u00f3raby ka\u017cdemu przeci\u0119tnemu cz\u0142owiekowi dogadza\u0142a? Wszechstronno\u015b\u0107 nieograniczona do jakiejkolwiek ksi\u0105\u017cki, jakiegokolwiek b\u0105d\u017a kierunku lub systemu, ale z tem jednak ostrze\u017ceniem wyboru \u201edobrych drzew pod\u0142ug ich owoc\u00f3w”, wi\u0119c \u017cadne \u015brodki sztuczne, kt\u00f3rych nasze \u201eja” indywidualne nie potrzebuje, lub kt\u00f3remi samo nie mo\u017ce opanowa\u0107. \u201eSzukajcie a znajdziecie, ko\u0142aczcie a b\u0119dzie wam otworzono” lub \u201ejaki oracz, taka jego zap\u0142ata”. Na w\u0142asne przedewszystkiem trzeba rachowa\u0107 si\u0142y, b\u0119d\u0105c s\u0142abymi wi\u0119cej ryzykujecie by\u0107 prowadzonymi na cudzym pasku.<\/p>\n

Bez wiary nic nie da si\u0119 zrobi\u0107<\/strong><\/em>. To s\u0105 zasadnicze warunki, kt\u00f3re w \u017caden spos\u00f3b nie mog\u0105 by\u0107 omini\u0119te. Pewno\u015b\u0107 siebie i zaufanie do w\u0142asnych si\u0142, to pocz\u0105tkowa ale najpewniejsza gwarancja powodzenia. Tylko ta pewno\u015b\u0107 nie powinna by\u0107 poz\u0105, ona musi tkwi\u0107 w nas samych bez \u015bladu pow\u0105tpiewania.<\/p>\n

My\u015bl najcz\u0119\u015bciej i najlepiej dzia\u0142a pod wzgl\u0119dem swego wp\u0142ywu na odleg\u0142o\u015b\u0107. Najcz\u0119\u015bciej skierowujemy swe my\u015bli nie na osoby nas otaczaj\u0105ce, lecz na te, kt\u00f3re s\u0105 nieobecne. Nie przestrze\u0144 ma wp\u0142yw, lecz tylko nasze przyzwyczajenie rodzaj skupienia, przeciwnie, bliska odleg\u0142o\u015b\u0107 zw\u0142aszcza przy zetkni\u0119ciu si\u0119 aury, u\u0142atwia znacznie nawi\u0105zanie kontaktu i przez to mo\u017cno\u015b\u0107 dowolnego dzia\u0142ania. Du\u017co broszur i podr\u0119cznik\u00f3w spotykamy o kszta\u0142ceniu woli, ale tak ma\u0142o stosunkowo o pracach nad uczuciem, kt\u00f3re posiada tyle odcieni, a jest to si\u0142a nie mniejsza ni\u017c wola, przeciwnie zewn\u0119trznie silniej dzia\u0142a na otoczenie.<\/p>\n

Uczucie mo\u017cemy kszta\u0142ci\u0107 przy ka\u017cdej nadaj\u0105cej si\u0119 okoliczno\u015bci w \u017cyciu codziennem, zw\u0142aszcza w jej wznio\u015blejszych przejawach, muzyka to wielka pomoc w tym kierunku. Wog\u00f3le wszelkie pi\u0119kno ma dodatni wp\u0142yw; bo uczucie wyra\u017ca si\u0119 w aurze przez harmonj\u0119 barw.<\/p>\n

Ca\u0142a przyroda ma wi\u0119cej pokrewie\u0144stw, wi\u0119cej styczno\u015bci wzajemnej, kt\u00f3re tylko mo\u017cemy zbada\u0107 przez poznanie subtelno\u015bci \u0142\u0105cz\u0105cych w \u015bwiecie astralnym. Tu przychodz\u0105 z pomoc\u0105 filozofje hinduskie, kt\u00f3re zadziwiaj\u0105 nas trafno\u015bci\u0105 s\u0105du i g\u0142\u0119bok\u0105 znajomo\u015bci\u0105 natury ludzkiej. Ale w \u015bwiecie fizycznym \u0142\u0105czno\u015b\u0107, kt\u00f3r\u0105 mo\u017cna nawi\u0105za\u0107 ze \u015bwiatem niewidzialnym, wszelkie prace nad mater j\u0105 i przejawiania energji tu jedynem powa\u017cnem \u017ar\u00f3d\u0142em jest nowoczesna wiedza europejska.<\/p>\n

S\u0142ab\u0105 stron\u0105 wszystkich prawie prac okultystycznych jest w\u0142a\u015bnie jednostronno\u015b\u0107 odrzucaj\u0105ca jedne, lub drugie systemy poznania.<\/p>\n

\u201eR\u00f3wnie\u017c wed\u0142ug prawa powszechnego winna si\u0119 porusza\u0107 sfera uczu\u0107. Chocia\u017cby uprawa woli mia\u0142a by\u0107 najbardziej wyt\u0119\u017cona, nie wymaga ona, by wyrywano ze swego serca zdrowe uczucia, kt\u00f3rych zarody powierza\u0142 mu B\u00f3g.<\/p>\n

Kocha\u0107 sw\u0105 rodzin\u0119, swe miasto, sw\u0105 ojczyzn\u0119, ludzko\u015b\u0107, nie s\u0105 to s\u0142abo\u015bci, lecz doskojia\u0142e szko\u0142y dla \u201eJa”; nie mo\u017cna bowemi kocha\u0107 nie dzia\u0142aj\u0105c; i im \u015bci\u015blej \u017cyjemy z przedmiotami naszych uczu\u0107, tern ci\u0119\u017cszem staje si\u0119 zadanie zado\u015b\u0107uczynienia tej mi\u0142o\u015bci \u017cyw\u0105 w naszych s\u0142owach, czynach i w naszym charakterze. Mi\u0142o\u015b\u0107 kt\u00f3ra si\u0119 nie po\u015bwi\u0119ca, jest tylko egoizmem.<\/p>\n

Kocha\u0107 ludzko\u015b\u0107 nie jest to bardzo trudne; ludzko\u015b\u0107 to dalekie, to mgliste, a nast\u0119pnie to zbyt wielkie; niebardzo wiadomo, coby mo\u017cna zrobi\u0107 dla niej. Kocha\u0107 ojczyzn\u0119 – to ju\u017c mniej \u0142atwo, poniewa\u017c s\u0105 wojny i sprzeczno\u015bci naszych spraw poszczeg\u00f3lnych ze spraw\u0105 zbiorow\u0105. Ale najtrudniej – to kocha\u0107 naszych s\u0105siad\u00f3w, naszych koleg\u00f3w, z kt\u00f3rych osobowo\u015bci\u0105 \u015bciera si\u0119 osobowo\u015b\u0107 nasza ka\u017cdodziennie. Tu masz w br\u00f3d sposobno\u015bci do panowania nad sob\u0105. Je\u017celi si\u0119 chce skusi\u0107 nas do czynienia \u017ale; zawsze si\u0119 usuwa\u0107, zawsze pozwala\u0107 umieszcza\u0107 si\u0119 na szarym ko\u0144cu, zawsze po\u015bwi\u0119ca\u0107 swe wygody i upodobania: oto najlepsze z \u0107wicze\u0144; pokonywa ono nasze wady, odmienia nasze zboczenia, ka\u017c\u0119 nam przekracza\u0107 samych siebie” *).<\/p>\n

Panowanie nad sob\u0105, to jedna z g\u0142\u00f3wnych zasad, bez kt\u00f3rych niemo\u017cliwe jest zdobycie jakiegokolwiek b\u0105d\u017a kierunku si\u0142y psychicznej. Do tego nale\u017cy opanowanie w\u0142asnego cia\u0142a, kt\u00f3re b\u0119dzie tylko wtedy kompletne, gdy opanujemy jednocze\u015bnie my\u015bl i uczucie. My\u015bl powinna ulega\u0107 rozumowi za pomoc\u0105 woli, trzeba wi\u0119c pozna\u0107 jej przejawy, dzia\u0142anie si\u0142y i te wszystkie p\u0142aszczyzny na kt\u00f3rych si\u0119 ujawnia. W\u0142ada\u0107 uczuciem t. zn. zachowa\u0107 zimn\u0105 krew na zewn\u0105trz i wewn\u0105trz, nada\u0107 kierunek taki, jaki wskazuje sumienie i wy\u017csze pierwiastki. To r\u00f3wna si\u0119 unikni\u0119ciu os\u0142abienia samego siebie, unikni\u0119cia skutk\u00f3w, kt\u00f3re ze wzmo\u017con\u0105 si\u0142\u0105\u00a0 by powr\u00f3ci\u0142y, to opanowanie otoczenia, przez wra\u017cenie, przez zneutralizowanie prowokacji, przez nadanie w\u0142asnego kierunku my\u015bli wobec wytworzonej pustki przez zneutralizowanie z\u0142a. Nad opanowaniem tych trzech zasadniczych punkt\u00f3w, trzeba pracowa\u0107 jednocze\u015bnie i r\u00f3wnomiernie, bo zbyt s\u0105 silnie ze sob\u0105 zwi\u0105zane, przez pokonanie jednego, u\u0142atwia si\u0119 pokonanie drugiego. Detaliczniej b\u0119dzie, si\u0142a woli to pierwiastek cia\u0142a siderycznego, uczucia astralnego, my\u015bl mentalnego, praca r\u00f3wnomierna obowi\u0105zkowa, to wysi\u0142ek kt\u00f3ry dla najmniej zdolnych nawet jest mo\u017cliwy.<\/p>\n

\n

*) Sedir. Kszta\u0142cenie woli.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Wsp\u00f3\u0142mierno\u015b\u0107 rozwojowa to ta konieczno\u015b\u0107 praw przyrody, bez czego dalszy rozw\u00f3j mo\u017ce by\u0107 zahamowanym. Pisa\u0142em ju\u017c, \u017ce nadmiernie rozwini\u0119te si\u0142y magnetyczne hamuj\u0105 rozw\u00f3j uczuciowo\u015bci, one zabijaj\u0105 nawet my\u015bl. Jednostronne \u0107wiczenie mentalne r\u00f3wnie\u017c przez sw\u00f3j p\u0142odny rozum daje skutki niepo\u017c\u0105dane. Nadmierna czu\u0142ostkowo\u015b\u0107 os\u0142abia si\u0142y i organizm. Kultura cia\u0142a przesadzona wyra\u017ca egoizm, zabija wra\u017cliwo\u015b\u0107 i zasklepia na pewnym ni\u017cszym poziomie cz\u0142owieka. Post\u0119p b\u0119dzie wtedy prawdziwy i szybki, gdy jednocze\u015bnie b\u0119dziemy pracowa\u0107 nad wyzbyciem si\u0119 grzech\u00f3w. Bez \u201emocnego postanowienia poprawy” nic nie da si\u0119 zrobi\u0107. Wyzby\u0107 si\u0119 grzech\u00f3w jest nadzwyczaj trudno, wtedy gdy nam si\u0119 wydaje \u017ce\u015bmy si\u0119 wyzbyli doostatka, odnajdujemy te same grzechy tylko w formie znacznie subtelniejszej. Wiecznie powinni\u015bmy \u015bledzi\u0107 i bada\u0107 swoj\u0105 natur\u0119, by zwalczy\u0107 nawet te, kt\u00f3re w nas utajone czekaj\u0105 tylko na odpowiedni moment wydobycia si\u0119 na \u015bwiat\u0142o dzienne.<\/p>\n

W ewolucji mo\u017cemy por\u00f3wna\u0107 do linji spiralnej wznosz\u0105cej si\u0119 stale do g\u00f3ry na obwodzie ko\u0142a – s\u0105 nasze zasadnicze cechy\u00a0 charakteru, kt\u00f3re przez prac\u0119 trac\u0105 pozory swych grubszych form w miar\u0119 podnoszenia si\u0119 w wy\u017c. Kultura ducha tworzy te same niebezpiecze\u0144stwa co i cia\u0142a fizycznego, lecz w formie znacznie subtelniejszej, egoizm przybiera form\u0119 d\u0105\u017cno\u015bci ku nagrodzie, zapomina o obowi\u0105zkach \u017cycia doczesnego, o pracy dla ludzko\u015bci. \u201ePrzekonujemy si\u0119, \u017ce filozofja\u00a0 – obowi\u0105zku jak w formie etyki, tak w czysto emocjonalnych przejawach, jest taka sama we wszystkich jogach. Cel jej zawiera w os\u0142abieniu ni\u017cszego \u201eJa”, dlatego, aby mog\u0142o przejawi\u0107 si\u0119 realne, wy\u017csze \u201eJa”.<\/p>\n

Filozofja obowi\u0105zku zamierza do zmniejszenia bez korzystnej utraty energji na ni\u017cszym planie bytu, dlatego, aby dusza mog\u0142a przejawia\u0107 si\u0119 w wy\u017cszych planach. Osi\u0119ga si\u0119 to dzi\u0119ki wytrwa\u0142o\u015bci niszczeniu ni\u017cszych \u017c\u0105dz, czego wymaga \u015bci\u015ble filozof ja obowi\u0105zku. W ten spos\u00f3b \u015bwiadomie lub nie\u015bwiadomie rozwija\u0142 si\u0119 ca\u0142y ustr\u00f3j spo\u0142ecze\u0144stwa, w dziedzinach czynu i do\u015bwiadczenia, gdzie, ograniczaj\u0105c egoizm, znajdujemy drog\u0119 do nieograniczonego rozszerzenia prawdziwego charakteru cz\u0142owieka. Obowi\u0105zek rzadko bywa rozkoszny. Droga jego jest wtedy g\u0142adka, kiedy jest mi\u0142y, kiedy towarzyszy mu mi\u0142o\u015b\u0107, a mi\u0142o\u015b\u0107 promieniuje tylko na wolno\u015bci. A czy mo\u017cna nazwa\u0107 wolno\u015bci\u0105 niewol\u0119, w kt\u00f3r\u0105 popadamy cz\u0119sto podczas gniewu, zazdro\u015bci i innych tysi\u0105cznych drobnostek, zajmuj\u0105cych nasz\u0105 uwag\u0119 w okresie dnia. We wszystkich tych zawrotach, spotykanych w \u017cyciu, wy\u017cszy wyraz wolno\u015bci na tern si\u0119 zasadza, aby nie reagowa\u0107 na nich zupe\u0142nie. Kobiety bardzo cz\u0119sto znajduj\u0105ce si\u0119 w niewoli swojego rozdra\u017cnionego i zazdrosnego charakteru, s\u0105 sk\u0142onne do oskar\u017cania swoich m\u0119\u017c\u00f3w i d\u0105\u017c\u0105 do tego, co wydaje si\u0119 im wolno\u015bci\u0105. W takiem samem po\u0142o\u017ceniu znajduj\u0105 si\u0119 m\u0119\u017cowie, kt\u00f3rzy widz\u0105 wiecznie braki u swoich \u017con” *).<\/p>\n

Si\u0142y psychiczne rozwijaj\u0105 si\u0119 u ka\u017cdego z nas w miar\u0119 post\u0119pu ku zadowoleniu tych cel\u00f3w \u017cyciowych, kt\u00f3re nam postawi\u0142o przeznaczenie. Spe\u0142nienie obowi\u0105zku to spe\u0142nienie naszych w\u0142asnych \u017cycze\u0144, wszystkich potrzeb \u017cyciowych, b\u0105d\u017a to natury moralnej, b\u0105d\u017a fizycznej. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi lubi umniejsza\u0107 lub zwi\u0119ksza\u0107 w\u0142asne obowi\u0105zki wobec siebie samych i bli\u017anich swoich, stosuj\u0105c si\u0119 do tego: co przykre odrzucaj\u0105, pozostawiaj\u0105c wy\u0142\u0105cznie jako parawanik to, czego spe\u0142nienie ich egoizmowi najbardziej dogadza.<\/p>\n

Samo po\u015bwi\u0119cenie si\u0119 dla pracy, bez przywi\u0105zania do owoc\u00f3w, bez pragnienia nagrody lub pochwa\u0142, to ta rzeczywista cz\u0119\u015b\u0107 naszego zadania, tworz\u0105ca szcz\u0119\u015bcie bez obawy o sw\u00f3j los w\u0142asny. Praca nad rozwojem w\u0142asnej \u201eJa\u017ani” to te wyzwolenia, to podniesienie godno\u015bci ludzkiej do stanu i mocy jej nale\u017cnej.<\/p>\n

\u0179le zrozumiany rozw\u00f3j si\u0142 psychicznych jako d\u0105\u017cno\u015b\u0107 ograniczona, jako sam cel, w niej zawarty, to ograniczenie w\u0142asne w przyczynie skutku nie w skutku samym. Idea\u0142em jest d\u0105\u017cno\u015b\u0107 do nieosi\u0105galnego, idea\u0142 sta\u0142y nieruchomy osi\u0105galny to poni\u017cenia, tego\u017c, w miar\u0119 post\u0119pu, a przez to i siebie samych. Po spe\u0142nieniu wszystkiego co winni\u015bmy spe\u0142ni\u0107, potrzebna jest pewna doza cierpliwo\u015bci, pewien przeci\u0105g czasu, im b\u0119dziemy cierpliwsi, tern nagrody oka\u017c\u0105 si\u0119 wi\u0119ksze. Wytrwa\u0142o\u015b\u0107 i systematyczno\u015b\u0107 mo\u017ce tylko wytworzy\u0107 rozw\u00f3j, podobnie jak w gimnastyce, nie mo\u017cemy oczekiwa\u0107 widomego przyrostu si\u0142y tak samo w rozwoju okultystycznym, stwierdzamy rozw\u00f3j jako fakt dokonany.<\/p>\n

\n

*) Swami Wiwekananda Karma-Joga.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Trudno jest \u015bledzi\u0107 za w\u0142asnym post\u0119pem, ale s\u0105 pewne wskaz\u00f3wki niezawodnie okre\u015blaj\u0105ce drog\u0119 przebyt\u0105. Nawet stosunek otoczenia si\u0119 zmienia, nie przez to \u017ce zmienili\u015bmy spos\u00f3b post\u0119powania, ale przez sam\u0105 zmian\u0119 charakterystyki naszej osobowo\u015bci. Ona zbli\u017caj\u0105c si\u0119 sama do centrum bezwiednie staje si\u0119 osi\u0105 zataczaj\u0105c\u0105 coraz szersze kr\u0119gi w stosunku do naszych post\u0119p\u00f3w, r\u00f3\u017cnorodne si\u0142y skupiaj\u0105 si\u0119 doko\u0142a przynosz\u0105cy rado\u015b\u0107 i zgryzoty, walk\u0119 o nowe stanowiska.<\/p>\n

Walka b\u0119dzie staczana w\u015br\u00f3d naszych dawnych znajomych i przyjaci\u00f3\u0142, kt\u00f3rzy nawet mo\u017ce nie b\u0119d\u0105 zdawa\u0107 sobie sprawy z przyczyn swoich post\u0119pk\u00f3w. Wszelkie przyczyny mog\u0105 by\u0107 zawczasu nawet usuni\u0119te w spos\u00f3b najbardziej staranny, dogadzaj\u0105cy im wszystkim, oni nie b\u0119d\u0105 w stanie mo\u017ce da\u0107 odpowied\u017a na pow\u00f3d i przyczyny, kt\u00f3re ich sk\u0142oni\u0142y do zmiany frontu. Prawdziwym za\u015b powodem to rozszerzona osobowo\u015b\u0107, kt\u00f3ra si\u0119 ju\u017c nie mie\u015bci w ramkach poprzednich, kt\u00f3ra ju\u017c nie jest oboj\u0119tna na te same sprawy, kt\u00f3re nie obchodzi\u0142y dawniej wcale. Zmiany stosunk\u00f3w wpo\u015br\u00f3d najbli\u017cszego otoczenia, zmiana usposobienia to s\u0105 pierwsze objawy rezultat\u00f3w pracy. Dalej nast\u0119puje rozw\u00f3j innych zupe\u0142nie pogl\u0105d\u00f3w na wszystkie sprawy spotykane w \u017cyciu. Cz\u0142owiek si\u0142\u0105 fakt\u00f3w swoich post\u0119p\u00f3w odosabnia si\u0119 od dawnych przyjaci\u00f3\u0142, nie zawsze powoduje jego w\u0142asna wola bezpo\u015brednio, ale te zmiany w jego istocie. Ka\u017cda zwyci\u0119ska walka przysparza nowe si\u0142y i nowe zdolno\u015bci.<\/p>\n

Walka staje si\u0119 zwyci\u0119stwem nie przy pokonaniu przeszk\u00f3d zewn\u0119trznych, ale przez te w\u0142asne wewn\u0119trzne wzmagania si\u0119.<\/p>\n

Pierwiastki wy\u017csze pozostaj\u0105 poty u\u015bpione, p\u00f3ki nie zapanuj\u0105 nad zewn\u0119trznemi, bez star\u0107 bez tych czyn\u00f3w pozostan\u0105 one nieruchome, nie mog\u0105 si\u0119 przejawi\u0107 im wi\u0119ksze, im trudniejsze zadanie, tem rezultat jest wi\u0119kszy i szerszy. Przyczyn i powod\u00f3w nie trzeba szuka\u0107, one same przychodz\u0105, powstaj\u0105 jakby naumy\u015blnie okoliczno\u015bci i warunki tak trudne i ci\u0119\u017ckie, ilo\u015b\u0107 wrog\u00f3w niepomiernie wzrasta.<\/p>\n

Oni nie mog\u0105 by\u0107 oboj\u0119tni na zmiany zasz\u0142e, oni mog\u0105 nie wiedzie\u0107 o nich, lecz wyczuwaj\u0105, nie chc\u0105 si\u0119 podda\u0107 podejrzywaj\u0105c jak\u0105\u015b specjaln\u0105 akcj\u0119, przeciwko nim. A to tylko wzmocnienie w\u0142asnej osobowo\u015bci. Cz\u0142owiek s\u0142aby, bierny niknie w\u015br\u00f3d t\u0142umu, nikt nim si\u0119 specjalnie nie interesuje, niema wrog\u00f3w, niema przyjaci\u00f3\u0142. Si\u0142y psychiczne maj\u0105 swe charakterystyczne cechy, one zwi\u0119kszaj\u0105 horyzont rado\u015bci i cierpie\u0144.<\/p>\n

Przypu\u015b\u0107my id\u0105 dwie jednostki do teatru lub kina, jedna s\u0142aba, druga o wybitnej sile psychicznej, obie ubrane i mniej wi\u0119cej jak przeci\u0119tny og\u00f3\u0142 niczem od otoczenia si\u0119 nie r\u00f3\u017cni\u0105c.<\/p>\n

S\u0142absza przechodzi – nikt nie zwraca na\u0144 uwagi i gdyby nawet w swem zachowaniu pope\u0142ni\u0142a co\u015b ra\u017c\u0105cego wszystko si\u0119 zatuszuje jakby nic nie zasz\u0142o. Druga silna przyci\u0105ga uwag\u0119 publiczno\u015bci, kt\u00f3ra si\u0119 nawet odwraca, rzuca krytyczne wejrzenia i odrazu si\u0119 dzieli na zwolennik\u00f3w i opozycj\u0119, wszelkie starania i wysi\u0142ki, by zla\u0107 si\u0119, by nie wyr\u00f3\u017cnia\u0107 si\u0119 niczem, by unikn\u0105\u0107 zwracania na siebie uwagi, wszystko na nic, ka\u017cdy py\u0142ek, ka\u017cdy guzik b\u0119dzie policzony, odrazu powstaje krytyka. Cz\u0142owiek wielki tem si\u0119 r\u00f3\u017cni od ma\u0142ego, \u017ce wielkim wszyscy si\u0119 interesuj\u0105 o ma\u0142ym zapominaj\u0105c.<\/p>\n

Mo\u017cna s\u0105dzi\u0107 o ludziach, o ich indywidualnej warto\u015bci pod\u0142ug liczby i za\u017carto\u015bci wrog\u00f3w, kt\u00f3rych \u0142atwiej odr\u00f3\u017cni\u0107, to\u017c samo ilo\u015b\u0107 zapalonych zwolennik\u00f3w wzrasta nawet w\u015br\u00f3d takich, kt\u00f3rzy go nie znaj\u0105 wcale. Ale to samo si\u0119 dzieje nie tylko z jakimi\u015b wybitnymi dzia\u0142aczami, ale z cz\u0142owiekiem skromnym nie chc\u0105cym nawet wchodzi\u0107 na szersz\u0105 widowni\u0119. S\u0105siedzi, przechodnie uliczni, jedni b\u0119d\u0105 wynosi\u0107 pod niebiosa, inni „djablem czarnym” okrzycz\u0105.<\/p>\n

Nami\u0119tno\u015b\u0107 nie\u015bwiadoma tak wzrasta silnie, \u017ce nawet u ludzi inteligentnych, gdy zapytamy o przyczyn\u0119, b\u0119d\u0105 si\u0119 stara\u0107 na poczekaniu odnale\u017a\u0107 b\u0105d\u017a to w wygl\u0105dzie, b\u0105d\u017a w waszych przyzwyczajeniach, lub wprost w waszym fachu.<\/p>\n

Je\u017celi kto\u015b si\u0119 usuwa unika obcowania, nie mo\u017cna go uwa\u017ca\u0107 za dziwaka, on wie i \u015bwiadomie to robi, unikaj\u0105c rozszerzania wp\u0142ywu na otoczenie, w miar\u0119 gdy jego nastroje niew\u0142a\u015bciwieby oddzia\u0142ywa\u0142y, przeciwnie wobec takiej jednostki ludzie si\u0119 dziwacz\u0105, czuj\u0105c co\u015b z czego sobie zda\u0107 sprawy nie mog\u0105, a to spok\u00f3j no\u015b\u0107 im mi\u0119sza.<\/p>\n

W\u0142a\u015bnie dla tych powod\u00f3w okultyzm ma tyle zapalonych wrog\u00f3w, a czy m\u00f3zgi tych\u017ce ludzi naprawd\u0119 zdaj\u0105 sobie spraw\u0119 ze swych tendencyj. Wobe’c wzroku waszego dawni przyjaciele si\u0119 mi\u0119szaj\u0105, nawet ju\u017c sama obecno\u015b\u0107 wasza wywiera wp\u0142yw kr\u0119puj\u0105cy, c\u00f3\u017c dziwnego \u017ce oni si\u0119 usuwaj\u0105.<\/p>\n

Nastaje p\u00f3\u017aniej moment pustki, pustka ogarnia wst\u0119puj\u0105cego na \u015bcie\u017ck\u0119, niema nikogo wszyscy si\u0119 usun\u0119li, moment straszny rozpaczliwy, tylko ,,Ja\u201c z jego pot\u0119\u017cn\u0105 si\u0142\u0105 pozostawione jakby na ur\u0105gowisko.<\/p>\n

A mi\u0142o\u015b\u0107 bli\u017anich ch\u0119\u0107 niesienia pomocy, ch\u0119\u0107 czynu wznios\u0142ego wzros\u0142y niepomiernie, niepomiernie do w\u0142asnych si\u0142, bo w\u0142a\u015bnie te wy\u017csze uczucia to si\u0142a nowa. Rozpacz ogarnia i to natury nieegoistycznej ch\u0119\u0107 po\u015bwi\u0119cenia wszystkiego nawet \u017cywcem swego serca, \u017cycia, gotowo\u015b\u0107 na cierpienia i udr\u0119ki wieczne przez mi\u0142o\u015b\u0107 dla bli\u017anich.<\/p>\n

A tu pustka jak na ur\u0105gowisko. I chochlik pokusy \u015bmiech rzuca gdy zechcesz, tw\u00f3j bli\u017ani odrazu jest twym niewolnikiem. Sumienie cierpi, poszanowanie cudzej indywidualno\u015bci, ch\u0119\u0107 przyj\u015bcia z pomoc\u0105 bezosobow\u0105 nawet jest tym czynnikiem sprzeczno\u015bci i walk duchowych.<\/p>\n

To moment narodzin, otwarcia p\u0142atku lotosu serca, ten symboliczny znak, to klucz tajemnicy otwartej, zrozumia\u0142ej dla tych co j\u0105 prze\u017cyli. Gra uczu\u0107, prze\u017cycia wewn\u0119trzne, zewn\u0119trzne powik\u0142ania tak charakterystyczne, to przygotowanie do swego odpowiednika w p\u0142aszczy\u017anie astralnej, niema r\u00f3\u017cnic, niema przepa\u015bci, jest \u0142\u0105czno\u015b\u0107, kt\u00f3rej sobie nie u\u015bwiadamiamy. Nie te cia\u0142a fizyczne i ich m\u00f3zgi- stanowi\u0105 o ich dojrza\u0142o\u015bci, ale ta harmonja cia\u0142 astralnych wyra\u017cona przez uczucie sympatji lub antypatji wbrew nawet pogl\u0105dom nieraz rozumowym. S\u0105 ludzie zimni i gor\u0105cy w odczuciu wra\u017cliwem, przytem s\u0105 ludzie kt\u00f3rzy posiadaj\u0105 w sobie czynniki gor\u0105ce i zimne zarazem, natury ciep\u0142e przewa\u017cnie sympatyczne, zimne antypatyczne. Najlepszym dobrem jest r\u00f3wno\u015b\u0107 tej teperatury uczucia, jak pr\u0105d\u00f3w zimnych tak i gor\u0105cych. Przez post\u0119p w\u0142asna wra\u017cliwo\u015b\u0107 si\u0119 zwi\u0119ksza, s\u0105 chwile w kt\u00f3rych si\u0119 wydaj e \u017ce zrobili\u015bmy krok wstecz, a to tylko reakcja otoczenia. Przy pe\u0142nej harmonji dw\u00f3ch ludzi, wydaje si\u0119 \u017ce pr\u0105dy magnetyczne p\u0142yn\u0105 bez ko\u0144ca bez przerwy z tak\u0105 si\u0142\u0105, kt\u00f3r\u0105 dowolnie wydoby\u0107by by\u0142o bardzo trudno, nast\u0105pi\u0142oby rych\u0142o wyczerpanie. Odczucia \u015bcis\u0142ego kontaktu, i form przej\u015bciowych jest mn\u00f3stwo, rzadkim stosunkowo jest wypadkiem, gdy ka\u017cdy nerw najdrobniejszy promieniuje, ka\u017cdy musku\u0142 nabiera rodzaju wibracji wysy\u0142aj\u0105c niesko\u0144czenie d\u0142ugie fale o sta\u0142em i silnem napi\u0119ciu jakby w oczekiwaniu czego\u015b.<\/p>\n

Takim jest kontakt o idealnem napi\u0119ciu jakby w oczekiwaniu czego\u015b, ten kontakt idealny podobny nieco do \u201etransu medjalnego”. W tych momentach najtrudniejsze, najbardziej nieprawdopodobne do\u015bwiadczenia, s\u0105 tak pewne, \u017ce b\u0142ahe w zwyk\u0142ych warunkach mog\u0105 pr\u0119dzej zawie\u015b\u0107. Niekt\u00f3rzy nazywaj\u0105 to usposobieniem do przejaw\u00f3w eksperymentalnych, one w rzeczywisto\u015bci robi\u0105 kolosalne r\u00f3\u017cnice w amplitudzie efekt\u00f3w. Najprz\u00f3d post\u0119puj\u0105 te dotychczas niewykonalne dla ucznia w czasie podnios\u0142ego usposobienia, p\u00f3\u017aniej stopniowo staj\u0105 si\u0119 wykonalne w przeci\u0119tnym, wko\u0144cu za\u015b stale w najgorszych warunkach. Miernikiem post\u0119pu mo\u017cemy uwa\u017ca\u0107 te wyj\u0105tkowo dobre stany, w kt\u00f3rych dokonujemy dla nas wci\u0105\u017c nowych i coraz trudniejszych rzeczy, czasem by m\u00f3c powt\u00f3rzy\u0107 dowolnie to co wtedy dokonali\u015bmy; musimy pracowa\u0107 i czeka\u0107 rok ca\u0142y nim w przeci\u0119tnym stanie zdo\u0142amy to\u017c samo opanowa\u0107.<\/p>\n

Miernikiem si\u0142y jest post\u0119p ten, kt\u00f3ry pozwala na wykonanie coraz trudniejszych, coraz zawilszych do\u015bwiadcze\u0144 w warunkach najbardziej niepomy\u015blnych, to post\u0119p rzeczywisty. Okultysta, kt\u00f3ry d\u0105\u017cy do wyrobienia w sobie si\u0142 psychicznych, mo\u017ce rachowa\u0107 na to co w najgorszych dla siebie momentach mo\u017ce u\u017cy\u0107 na zawo\u0142anie. Nie mo\u017ce czeka\u0107 na nastr\u00f3j, usposobienie w chwilach, gdy bandyta zamierza go pchn\u0105\u0107 no\u017cem w serce. Ale to \u017ale wybrany przyk\u0142ad, bo w\u0142a\u015bnie w gro\u017anych momentach samo przez si\u0119 wytwarza si\u0119 rodzaj emocji i si\u0142a znacznie wydajniejsza ni\u017c przeci\u0119tna czeka na zawo\u0142anie. Jako przyk\u0142ad najlepiej bra\u0107 ujemne usposobienia w dokonaniu czynu, eksperymentu, kt\u00f3rego rezultat by\u0142by najzupe\u0142niej oboj\u0119tny. Najwi\u0119ksze podobie\u0144stwo mo\u017cemy znale\u017a\u0107 z przyp\u0142ywem morza, gdzie fale to silnie si\u0119 podnosz\u0105 to s\u0142abiej zalewaj\u0105 jednak w czasie przyp\u0142ywu coraz to wi\u0119ksz\u0105 przestrze\u0144 l\u0105du, tak idzie mniej wi\u0119cej pewien rodzaj przyp\u0142ywu zw\u0142aszcza dla rozwoju si\u0142 magnetycznych. Zdolno\u015bci jasnowidzenia i telepatyczne rozwijaj\u0105 si\u0119 prawie jednocze\u015bnie, pocz\u0105tkowo w przeb\u0142yskach mimowolnych, rzadkich bardzo, p\u00f3\u017aniej nieco cz\u0119stszych, a\u017c nakoniec pewna pocz\u0105tkowa posta\u0107 widzenia zaczyna si\u0119 pojawia\u0107 przy odpowiedniej koncentracji na zawo\u0142anie.<\/p>\n

Telepatja i wog\u00f3le rozw\u00f3j zmys\u0142\u00f3w astralnych to jest rozkwit lotos\u00f3w, ma stopniowania przerywane, raptownie pojawia si\u0119 pewna zdolno\u015b\u0107 by posta\u0107 nieruchoma a\u017c do chwili gdy r\u00f3wnie\u017c nieoczekiwanie przejawia si\u0119 drugi krok rozwojowy itd. Wszelkie post\u0119py id\u0105 w parze z naszem moralnem udoskonaleniem si\u0119, nagrody s\u0105 stopniowo od czasu do czasu rozdawane, dlatego widzimy specjaln\u0105 charakterystyk\u0119 w przejawach. Lotos o\u015bmiop\u0142atkowy w swem znaczeniu symbolicznem jeden, rozwija si\u0142\u0119 magnetyczn\u0105 stale wzrastaj\u0105c\u0105 ju\u017c wtedy, gdy jeden p\u0142atek zosta\u0142 otworzony, ale pe\u0142nia w\u0142adzy nast\u0119puje w takich samych warunkach, przez rozw\u00f3j nast\u0119pnych p\u0142atk\u00f3w, w swych kolejno\u015bciach jakie ma miejsce u innych lotos\u00f3w. Nie \u017cadna sta\u0142a ch\u0119\u0107 zdobycia jakichkolwiek b\u0105d\u017a zdolno\u015bci, ale sta\u0142e, mocne, niezachwiane i bez \u017cadnych zastrze\u017ce\u0144 postanowienie w\u0142asnego udoskonalenia przez prace i czyny d\u0105\u017c\u0105ce do doskona\u0142o\u015bci i wyrzeczenia si\u0119 w\u0142asnego „Ja” zapewnia i gruntuje wszelkie zdobycze.<\/p>\n

Lenistwo i brak wiary w siebie to najcz\u0119stsze i najpospolitsze przeszkody w jakimkolwiek b\u0105d\u017a osi\u0119gu okultystycznym. W rzeczywisto\u015bci pierwszy krok jest najtrudniejszy, najwi\u0119kszych wymaga wysi\u0142k\u00f3w, ucze\u0144 nie jest wog\u00f3le pewny czy zawdzi\u0119czaj\u0105c pracy zrobi co\u015bkolwiek b\u0105d\u017a na tem polu. Bo\u00a0 dalszy rozw\u00f3j, cho\u0107 nie jest \u0142atwiejszy, trudniejszy mo\u017ce, ale si\u0142y ju\u017c wzros\u0142y w nich na pot\u0119\u017cnego pomocnika, ma r\u00f3wnie\u017c t\u0119 pewno\u015b\u0107, bo ju\u017c otrzyma\u0142 jakby pierwszy zadatek. Inaczej rzecz si\u0119 ma z tymi, kt\u00f3rzy od urodzenia posiadaj\u0105 pewne zdolno\u015bci, zach\u0119ta jest wielka, bo bez \u017cadnej prawie pracy pocz\u0105tkowo ju\u017c zyskuj\u0105, rozporz\u0105dzaj\u0105.<\/p>\n

Dalsze walki, zbieg okoliczno\u015bci wywo\u0142any jako skutek, z ich w\u0142asnej przyczyny, otwiera oczy rozumu na pow\u00f3d i rzuca \u015bwiat\u0142o istotne, \u017ce nic darmo si\u0119 nie otrzyma, \u017ce trzeba p\u0142aci\u0107 i p\u0142aci\u0107. Ucze\u0144 mi\u0142o\u015bci z mi\u0142o\u015bci i po\u015bwi\u0119cenia sk\u0142ada ofiary, on nie mo\u017ce szemra\u0107 narzeka\u0107 bo wci\u0105\u017c otrzymuje hojne dary, a za darem nast\u0119puje wzruszenie i z now\u0105 si\u0142\u0105 sk\u0142ada z siebie ofiar\u0119, w bezliku dar\u00f3w i ofiar z\u0142o\u017conych ma sta\u0142e swe upojenie, on nie mo\u017ce nie by\u0107 szcz\u0119\u015bliwym. To symboliczna \u201eC<\/strong>zara Graala<\/strong><\/em>” kt\u00f3ra si\u0119 staje rzeczywisto\u015bci\u0105 w taki spos\u00f3b wog\u00f3le w jaki rzeczywisto\u015b\u0107 mo\u017ce egzystowa\u0107. Symbole to klucze, b\u0142\u0119dnej drogi <\/strong><\/em>niema, jest tylko b\u0142\u0119dne zrozumienie<\/strong><\/em>.<\/p>\n

Uczucia tworz\u0105 prze\u017cycia, prze\u017cycia post\u0119pu, a wszystko razem rzeczywisto\u015b\u0107 niewys\u0142owiona, tern niemniej prawdziwa cho\u0107 os\u0142oni\u0119ta. To \u201ezas\u0142ona Izys<\/strong><\/em>” to prastara egipska tajemnica niezbadana przez \u015bmiertelnika. Nic si\u0119 nie dzieje bezcelowo, motywa jak ci\u0119\u017ckieby nie by\u0142y w swych skutkach, nie tylko s\u0105 szko\u0142\u0105 \u017cyciow\u0105, podstaw\u0105 naszych udoskonale\u0144, ale maj\u0105 w sobie co\u015b wielkiego, kt\u00f3rego \u017cadne rozumowanie nie zdo\u0142a poj\u0105\u0107, jedna intuicja czasem wyczuwa. Wielko\u015b\u0107 polega nie na zdobyczach, nie na formach w przejawach zewn\u0119trznych, ona oparta na gotowo\u015bci po\u015bwi\u0119ce\u0144, na duchu kt\u00f3ry jest w pewnych momentach kierownikiem bezpo\u015brednim, im cz\u0119stszy g\u0142os zabiera sobie tern szerszy kr\u0105g szacunku rozsiewa dooko\u0142a.<\/p>\n

S\u0105 zwodnicze a tak cz\u0119ste i z\u0142udne \u015bwiat\u0142a pr\u00f3\u017cno\u015bci osnute przepychem prawdziwego z\u0142ota, to groza przekupstwa wy\u017cszych p\u0142aszczyzn ci\u0105gn\u0105ca na dno przepa\u015bci. Duch czysty jest wielki i skromny przez sw\u0105 czysto\u015b\u0107 i prostot\u0119, to s\u0105 oznaki prawdy bez imponuj\u0105cych pozor\u00f3w, dodatk\u00f3w, zawik\u0142a\u0144 upi\u0119ksze\u0144. Labirynt jest ciekawy bo zawik\u0142any, pot\u0119\u017cnych wymaga rozum\u00f3w, du\u017cych wysi\u0142k\u00f3w, sprawia zadowolenie w pracy, nie zapominajmy jednak o celu prosto wytkni\u0119tym na ciernistej drodze, nie wybieraj\u0105c drogi kobiercem wys\u0142anej, r\u00f3\u017cami wysypane. Walka z przeszkodami, zgryzotami utrapieniami moralnemi, ze wszelk\u0105 z\u0142o\u015bci\u0105, ze szpileczkami, kt\u00f3re d\u0105\u017c\u0105 do pogn\u0119bienia, do wyprowadzenia z r\u00f3wnowagi, do omotania w sza\u0142 z\u0142o\u015bci, wymaga wielkiej si\u0142y i hartu dla wytrwania na swem stanowisku.<\/p>\n

To nie s\u0105 urojenia mistyczne lub bujnej wyobra\u017ani rozbuja\u0142ej fantazj\u0105 pod wp\u0142ywem bajek ze \u015bwiata astralnego, s\u0105 to cierpienia i cierpienia nie urojone, nie autosugestje w\u0142asnej niedoli. To rzeczywisto\u015b\u0107, kt\u00f3ra si\u0119 sk\u0142ada niewiadomym porz\u0105dkiem rzeczywi\u015bcie fizycznym z jednej strony, smagaj\u0105c r\u00f3wnocze\u015bnie stron\u0119 moraln\u0105. Osi\u0119gi post\u0119pu wytwarzaj\u0105 wp\u0142yw nie tylko w\u015br\u00f3d ludzi i niewidzialnych istot, one dzia\u0142aj\u0105 czasem zupe\u0142nie jawnie na szkod\u0119 swych w\u0142asnych interes\u00f3w, ale tak, i\u017c martwa przyroda staje jakby w opozycji. Cz\u0142owiek, kt\u00f3ry naprawd\u0119 to wszystko prze\u017cy\u0142, ma si\u0142\u0119, ma moc do za\u0142amania wszelkiego oporu, je\u017celi dor\u00f3s\u0142 nie u\u017cywa tej si\u0142y dla w\u0142asnych osobowych lub materjalnych interes\u00f3w.<\/p>\n

Wkr\u00f3tce potem nastaje drugi moment rozpoczynaj\u0105cych si\u0119 walk, one s\u0105 jakby przeciwstawieniem tych ostrych, wobec bezpo\u015brednich si\u0142 wrogich gdzie walka przepleciona z panowaniem nad sob\u0105, z umiarkowaniem w zap\u0119dach i zbytniej gorliwo\u015bci, to walka si\u0142 m\u0119skich.<\/p>\n

Jak s\u0142usznie m\u00f3wi przys\u0142owie \u201egdzie djabe\u0142 nie mo\u017ce tam baba pomo\u017ce<\/strong><\/em>„.<\/p>\n

To forma przekupstwa subtelnego, to spos\u00f3b pokus, pon\u0119t wszelkich. Rzeczywi\u015bcie wszystko pozornie si\u0119 uspakaja, zasadnicza zmiana frontu, wsz\u0119dzie na wszystkich p\u0142aszczyznach. Jak po zawierusze wszystko stopniowo si\u0119 uspakaja, tak zmienia si\u0119 oblicze z gro\u017anego na u\u015bmiechni\u0119te, nawet ci sami ludzie staj\u0105 si\u0119 innymi, lecz dlaczego u\u015bmiechni\u0119te, to dno pokus nam odpowie. Reakcje nast\u0119puj\u0105 nie sprzeciwu lecz lubie\u017cnej mi\u0142o\u015bci sto razy trudniejsze do opanowania. Pi\u0119kno zach\u0119ty, b\u0142ogiego lenistwa, \u0142atwo\u015bci \u017cycia, pon\u0119ty w\u0142asnego egoizmu, pr\u00f3\u017cno\u015bci, oto w rozszerzonych rozmiarach to nowe utrapienie, rzeczywistej \u015bwiadomo\u015bci, pr\u00f3b odchylenia od celu Wielkiego Przeznaczenia w rozwoju naszej duszy,wzamian za zdawkow\u0105 monet\u0119 pon\u0119tnych \u0142usek.<\/p>\n

Materjalizm robi ostateczny sw\u00f3j wysi\u0142ek stwarza nowe sytuacje, nowe potrzeby, wszystko w ten spos\u00f3b by zgn\u0119bi\u0107 ducha. Pokusy (czarnej magji) mog\u0105 robi\u0107 swe ostateczne zakusy, ale p\u0142aszczyzna fizyczna jest prawie ca\u0142kowicie pokonana, pozostaje \u015bwiat astralny ze swemi przygodami, ze sw\u0105 bajkowo\u015bci\u0105 i swemi rzeczywistemi przejawami.<\/p>\n

\u201eSzuka\u0107 drogi pr\u00f3buj\u0105c wszelkich do\u015bwiadcze\u0144”. Wcale nie ma to znaczy\u0107: \u201eust\u0119puj wszelkim pokusom zmys\u0142\u00f3w dla poznania ich”. Pok\u0105d nie jeste\u015b okultyst\u0105 post\u0119powa\u0107 tak mo\u017cesz lecz nie p\u00f3\u017aniej. Skoro\u015b wybra\u0142 drog\u0119 i na ni\u0105 wst\u0105pi\u0142, nie mo\u017cesz ju\u017c bez wstydu pokusom tym ust\u0119powa\u0107. Patrze\u0107 jednak na nie mo\u017cesz bez przera\u017cenia, mo\u017cesz je wa\u017cy\u0107, bada\u0107 i pr\u00f3bowa\u0107 wyczekuj\u0105c cierpliwie i z ufno\u015bci\u0105 tej chwili, gdy ju\u017c przestan\u0105 ci by\u0107 gro\u017ane. Nie pot\u0119piaj jednak tego kto pokusom si\u0119 nie opar\u0142, wyci\u0105gnij do\u0144 r\u0119k\u0119, jak do brata pielgrzyma, kt\u00f3r\u0107go nogi ci\u0119\u017ca\u0142y w b\u0142ocie. Pami\u0119taj uczniu, \u017ce jakakolwiekby by\u0142a przepa\u015b\u0107 mi\u0119dzy cz\u0142owiekiem dobrym a grzesznym, to jeszcze jest wi\u0119ksza mi\u0119dzy dobrym, a tym kt\u00f3ry osi\u0105gn\u0105\u0142 poznanie, a niezmierzona mi\u0119dzy dobrym a tym kt\u00f3ry stoi na progu bosko\u015bci.<\/p>\n

Dlatego b\u0105d\u017a ostro\u017cny i nie wyobra\u017caj sobie przedwcze\u015bnie, \u017ce\u015b jest czem\u015b r\u00f3\u017cnym od og\u00f3lnej masy. Gdy znajdziesz pocz\u0105tek drogi, gwiazda twej duszy uka\u017ce swe \u015bwiat\u0142o i w \u015bwietle tem ujrzysz wielko\u015b\u0107 mroku w kt\u00f3rym ona b\u0142yszczy. Rozum, serce i m\u00f3zg – wszystko to ciemnia i pustka, dop\u00f3ki pierwsza wielka nie wygrana b\u0119dzie bitwa. Niech ci\u0119 jednak ten mrok nie przera\u017ca i oczy utkwij w \u015bwiate\u0142ku owem male\u0144kiem i ono rosn\u0105\u0107 b\u0119dzie. Lecz niech mroki twej duszy poj\u0105\u0107 ci pomog\u0105 ci\u0119\u017cko\u015b\u0107 po\u0142o\u017cenia tych, kt\u00f3rzy nigdy \u015bwiat\u0142a \u017cadnego nie widzieli i kt\u00f3rych dusze s\u0105 pogr\u0105\u017cone w ciemno\u015bci g\u0142\u0119bokiej. Nie pot\u0119piaj ich. Nie unikaj ich, staraj si\u0119 rozja\u015bni\u0107 cho\u0107 troch\u0119 karm\u0119 ci\u0119\u017ck\u0105 wszech\u015bwiata, staraj si\u0119 da\u0107 pomoc jak\u0105kolwiek tym r\u0119kom mocarnym, co powstrzymuj\u0105 zwyci\u0119stwo si\u0142 mroku. Wtedy uczestnikiem b\u0119dziesz rado\u015bci, co wprawdzie poci\u0105ga za sob\u0105 trud i b\u00f3l, lecz daje zato szcz\u0119\u015bcie ogromne i ci\u0105gle wzrastaj\u0105ce” *).<\/p>\n

Kszta\u0142cenie si\u0142 psychicznych mo\u017ce nast\u0105pi\u0107 jedynie wtedy, gdy przez odpowiednie ze\u015brodkowanie \u0142\u0105czymy nasze zewn\u0119trzne czynniki z pierwiastkami wg\u0142\u0105b. Pewno\u015b\u0107 siebie pewno\u015b\u0107 w skupieniu wewn\u0119trznem, przez wyra\u017ane odczucie utajonej wy\u017cszej ja\u017ani, to pierwszy krok przejaw\u00f3w si\u0142y.<\/p>\n

Nast\u0119pnie wyczuwamy jakby rozstrojenie naszej osobowo\u015bci t. j. rozumu, uczucia i woli, zlania si\u0119 zgodne tych czynnik\u00f3w w wsp\u00f3lnej pracy nad jednym przedmiotem daje wprost cudowne rezultaty. W ten spos\u00f3b pami\u0119\u0107 ze\u015brodkowana daje tak \u017cywe obrazy, tyle szczeg\u00f3\u0142\u00f3w, kt\u00f3rych u\u0142amk\u00f3w nawet nie mo\u017cnaby by\u0142o odszuka\u0107 zwyk\u0142ym sposobem. To inny zupe\u0142nie rodzaj my\u015bli, on wkracza w \u015bwiat astralny, pami\u0119\u0107 to kontakt tylko, widzimy mentalnie dok\u0142adnie przypomniane obrazy. Tych rzeczy nie mo\u017cna bra\u0107 jedne za drugie, one s\u0105 zbyt niepodobne do’ siebie, g\u0142\u00f3wne r\u00f3\u017cnice zachodz\u0105 w uczuciach i ilo\u015bciach szczeg\u00f3\u0142\u00f3w.<\/p>\n

Dzia\u0142alno\u015b\u0107 skupienia my\u015bli przez m\u00f3zg przez nat\u0119\u017cenia ma\u0142o dodaje dla pierwotnego przedstawienia sobie obrazu, tu pr\u0119dzej g\u0142owa si\u0119 rozboli a nic nie zdzia\u0142amy ponadto. Wielu mo\u017ce dozna\u0142o przykrego wra\u017cenia z powodu przypominania zapomnianego, a nawet nie\u017ale znanego przedmiotu, gdy si\u0119 czasem na innej p\u0142aszczy\u017anie znajdziemy wi\u0119cej ni\u017c nam trzeba.<\/p>\n

Jednostronno\u015b\u0107 w pracy, to wielka przeszkoda, to pozbawienie si\u0119 kontroli, w\u0142asnego pomocnika, uniemo\u017cliwienie nawet orjentacji w zawi\u0142ych sprawach. W ten spos\u00f3b kszta\u0142cenie je-<\/p>\n

\n

*) Mabel Collins. \u015awiat\u0142o na Drodze.<\/p>\n<\/blockquote>\n

dynie czynnik\u00f3w nadawczych t. zw. woli, magnetyzmu i my\u015bli w\u0142asnej bez r\u00f3wnomiernej pracy nad odbiorczemi, jak uczucia, wyczuwania, widzenia itp. b\u0119dzie b\u0142\u0119dem, bo zamiast szybkiej pracy w jedynie obranym kierunku przez w\u0142asn\u0105 nie\u015bwiadomo\u015b\u0107, wytwarzamy w sobie chwiejno\u015b\u0107, kt\u00f3ra podcina ju\u017c dokonane post\u0119py.<\/p>\n

\u201eWysi\u0142ki swoje ucze\u0144 kieruje ku temu, aby w tej gwiezdnej (astralnej) cz\u0105stce swojej, gdzie drzemie moc i Bosko\u015b\u0107, obudzi\u0107 \u015bwiadomo\u015b\u0107. Gdy ta \u015bwiadomo\u015b\u0107 si\u0119 budzi przeciwie\u0144stwa, tkwi\u0105ce w cz\u0142owieku staj\u0105 si\u0119 coraz ostrzejsze, paradoksy jeszcze liczniejsze. Przecie\u017c cz\u0142owiek sam stwarza sobie \u017cycie. \u201eWypadki nale\u017c\u0105 do dzielnych” oto jedno z przys\u0142\u00f3w wzi\u0119tych z \u017cycia i prawdziwych bardzo. Oddzia\u0142ywanie na cz\u0105stk\u0119 bosk\u0105 cz\u0142owieka odbija si\u0119 i na jego cz\u0105steczce materjalnej. Obudzona z milczenia dusza czyni \u017cycie codziennie cz\u0142owieka wi\u0119cej celowem, wi\u0119cej o\u017cywionem, bardziej istotnem i wlewa si\u0119 poczucie odpowiedzialno\u015bci. Okultysta chowaj\u0105cy si\u0119 do swej twierdzy wewn\u0119trznej, odnajduje tam sw\u0105 si\u0142\u0119. Odrazu te\u017c zaczyna, jako cz\u0105stce ca\u0142o\u015bci, a nie jako przywilej osobisty. Skoro tylko oddali si\u0119 od ko\u0142ysa\u0144 i waha\u0144 \u015bwiata, pozostaj\u0105c sam niezachwiany w tej chwili wezwie go do siebie \u015bwiat inny i ka\u017c\u0119 mu dla siebie pracowa\u0107. To samo dzieje si\u0119 i z sercem. Gdy nie chce ju\u017c ono bra\u0107, to musi dawa\u0107…<\/p>\n

Musi on umie\u0107 przezwyci\u0119\u017cy\u0107 ludzkie swe nami\u0119tno\u015bci i wzruszenia moc\u0105 swej w\u0142asnej woli. Pomocy nauczyciela mo\u017ce on \u017c\u0105da\u0107 dopiero, gdy tego dokona cho\u0107by w cz\u0119\u015bci. W przeciwnym bowiem razie drzwi i okna jego duszy pozostaj\u0105 zamkni\u0119te i \u017cadna wiedza przez nie nie wejdzie. Nie mam tu zamiaru wskaz\u00f3wek dawa\u0107, jak cz\u0142owiek ze sw\u0105 dusz\u0105 post\u0119powa\u0107 winien, daj\u0119 tylko uczniowi o tem wiadomo\u015b\u0107. Nie ka\u017cdy przechodzie\u0144 przeczyta\u0107 mnie potrafi. Nie pozwalaj\u0105 na to prawa nieugi\u0119te natury wy\u017cszej” *).<\/p>\n

\n

*) Mabel Collins. \u015awiat\u0142o na Drodze.<\/p>\n<\/blockquote>\n

W rozwoju okultystycznym maj\u0105 wielkie znaczenie pod\u0142o\u017ca charakteru. Nic trudniejszego w pracy nad zmian\u0105 w\u0142asnego charakteru, kt\u00f3rego opanowanie r\u00f3wna si\u0119 kompletnemu zwyci\u0119stwu. St\u0105d wynika pozorna niemo\u017cliwo\u015b\u0107 egzystencji takich usposobie\u0144 wrodzonych, sprzyjaj\u0105cych rozwojowi psychicznemu.<\/p>\n

S\u0105 ludzie, kt\u00f3rzy w samym podk\u0142adzie swoim maj\u0105 cechy sprzeczne, maj\u0105 temperament ognia i lodu zarazem, tacy s\u0105 stworzeni do pewnych zada\u0144 przez przeznaczenie. Oni znajduj\u0105 na ka\u017cdym kroku nauczyciela w \u017cyciu, okoliczno\u015bci i warunki tworz\u0105 szko\u0142\u0119, d\u0105\u017cno\u015bci ich mog\u0105 wykazywa\u0107 inny cel, inne ch\u0119ci, a jednak z czasem u nich oczy si\u0119 roztworz\u0105 na zadanie jakie maj\u0105 spe\u0142ni\u0107. Wszelkie szamotanie si\u0119 w kierunku innym ni\u017c ten, kt\u00f3ry by\u0142 im wyznaczony, to tylko op\u00f3\u017anienie rozkwitu, to w\u0142asna udr\u0119ka, to niezrozumienie a wi\u0119c nieosi\u0105gni\u0119cie tych wy\u017cyn, kt\u00f3re ju\u017c by\u0142y wyznaczone. Poznanie siebie samego, poznanie tego zadania, kt\u00f3re jak najsumienniej winni\u015bmy spe\u0142nia\u0107, r\u00f3wna si\u0119 poznaniu drogi swoich zabieg\u00f3w, unikni\u0119ciu b\u0142\u0119d\u00f3w i zbocze\u0144, pewno\u015bci w\u0142asnego istnienia. To osi\u0105gni\u0119cie szcz\u0119\u015bcia zarazem, przez zaspokojenie, przez brak waha\u0144, to krok przewidywania przysz\u0142o\u015bci, to zadatek tej wzgl\u0119dnej nieomylno\u015bci, na kt\u00f3r\u0105 maksymalnie mo\u017ce si\u0119 zdoby\u0107 nasza \u015bwiadomo\u015b\u0107.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o<\/strong><\/em>: Henryk Wo\u0142odkowicz \u201cOKULTYZM\u201d (PARAPSYCHOLOGIA) Warszawa 1928<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Wielu bardzo ludzi pragnie rozwin\u0105\u0107 si\u0142y psychiczne, pracuj\u0105 nawet nad tem, ale czy oni wiedz\u0105 i rozumiej\u0105 do czego w\u0142a\u015bciwie d\u0105\u017c\u0105 ? ! Czy si\u0142a egoistyczna, si\u0142a brutalna, w\u0142adza nad lud\u017ami mo\u017ce by\u0107 idea\u0142em ?! Je\u017celi kto\u015b w tem widzi … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[138],"tags":[2072,2066,2071,2067,546,2069,2068,2070],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7833"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7833"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7833\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7846,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7833\/revisions\/7846"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7833"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7833"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7833"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}