{"id":7695,"date":"2022-11-14T17:33:45","date_gmt":"2022-11-14T16:33:45","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7695"},"modified":"2022-11-14T17:38:40","modified_gmt":"2022-11-14T16:38:40","slug":"czteroczlonowy-czlowiek-ziemski","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/czteroczlonowy-czlowiek-ziemski\/","title":{"rendered":"Czterocz\u0142onowy Cz\u0142owiek Ziemski"},"content":{"rendered":"
\n
\n
Cz\u0142owiek jest punktem wyj\u015bcia dla niniejszego wyk\u0142adu. Obecnie \u017cyj\u0105cy na ziemi cz\u0142owiek sk\u0142ada si\u0119 z cia\u0142a fizycznego, eterycznego albo \u017cycia, cia\u0142a astralnego i \u201eja\u017ani\u201d. Ta czterocz\u0142onowa natura cz\u0142owieka posiada w sobie zarysy wy\u017cszego rozwoju. Ja\u017a\u0144, z siebie, przekszta\u0142ca \u201eni\u017csze\u201d cia\u0142a i ukszta\u0142ca w nich – w ten spos\u00f3b – wy\u017csze cz\u0142ony natury ludzkiej. Uszlachetnienie i oczyszczanie cia\u0142a astralnego przez ja\u017a\u0144 powoduje powstanie \u201educha-sobisto\u015bci\u201d (manas), przekszta\u0142cenie cia\u0142a eterycznego albo \u017cycia tworzy \u201educha-\u017cycia\u201d (budhi), a przekszta\u0142cenie cia\u0142a fizycznego tworzy \u201educha-cz\u0142owieka\u201d (atma).<\/div>\n
<\/div>\n
Przekszta\u0142canie cia\u0142a astralnego znajduje si\u0119 w obecnym okresie rozwoju ziemi w pe\u0142nym toku; \u015bwiadome przekszta\u0142canie cia\u0142a eterycznego i fizycznego nale\u017cy do czas\u00f3w p\u00f3\u017aniejszych: obecnie zacz\u0119\u0142o si\u0119 tylko u wtajemniczonych – uczonych wiedzy tajemnej i ich uczni\u00f3w. To trojakie \u015bwiadome przekszta\u0142canie si\u0119 cz\u0142owieka poprzedza mniej lub wi\u0119cej nie\u015bwiadome, jakie odbywa\u0142o si\u0119 mianowicie w dotychczasowym rozwoju Ziemi. W tej nie\u015bwiadomej przemianie cia\u0142a astralnego, eterycznego i fizycznego nale\u017cy doszukiwa\u0107 si\u0119 powstania duszy czuciowej pojmuj\u0105cej i \u015bwiadomej. (\u015aci\u015blej powiedziano o tem w \u201eTeozofji\u201d i \u201eWychowaniu ze stanowiska wiedzy duchownej\u201d D-ra Rudolfa\u00a0Steinera. Polski przek\u0142ad p.\u00a0n. \u201ePrzygotowanie do nadzmys\u0142owego poznania i przeznacze\u0144 cz\u0142owieka\u201d. Sk\u0142ad g\u0142\u00f3wny u Gebethnera i Wolfa).
\n\u2009<\/span>Nale\u017cy sobie wyja\u015bni\u0107, kt\u00f3re z trzech cia\u0142 cz\u0142owieka (fizycznego, eterycznego i astralnego) jest najdoskonalszem w swoim rodzaju. M\u00f3g\u0142by si\u0119 kto\u015b \u0142atwo pokusi\u0107 o uwa\u017canie cia\u0142a fizycznego za najni\u017csze i st\u0105d r\u00f3wnie\u017c za najmniej doskona\u0142e. Co jednak by\u0142oby b\u0142\u0119dem. Wprawdzie cia\u0142o astralne i eteryczne osi\u0105gnie w przysz\u0142o\u015bci wysok\u0105 doskona\u0142o\u015b\u0107, obecnie jednak cia\u0142o fizyczne doskonalsze jest w\u00a0swoim rodzaju<\/i>, ni\u017c tamte (w swoich rodzajach). Wzmiankowany b\u0142\u0105d mo\u017ce powsta\u0107 tylko przez to, \u017ce cz\u0142owiek posiada cia\u0142o fizyczne wsp\u00f3lnie z najni\u017cszem ziemskiem pa\u0144stwem przyrody, z pa\u0144stwem mineralnem. Cz\u0142owiek posiada mianowicie cia\u0142o eteryczne wsp\u00f3lnie z pa\u0144stwem ro\u015blin, cia\u0142o astralne – wsp\u00f3lnie z pa\u0144stwem zwierz\u0119cem. S\u0142usznem jest zreszt\u0105, \u017ce fizyczne cia\u0142o ludzkie sk\u0142ada si\u0119 z tych samych materji i si\u0142, kt\u00f3re znajdujemy w odleg\u0142em pa\u0144stwie minera\u0142\u00f3w, ale rodzaj wsp\u00f3\u0142dzia\u0142ania tych materji i si\u0142 w ciele ludzkiem jest wyrazem m\u0105dro\u015bci i doskona\u0142o\u015bci budowy. Pr\u0119dkoby si\u0119 ten o tem przekona\u0142, ktoby si\u0119 j\u0105\u0142 badania tej budowy nie samym trze\u017awym rozs\u0105dkiem, ale ca\u0142\u0105 czuj\u0105c\u0105 dusz\u0105. Rozwa\u017cmy jak\u0105b\u0105d\u017a cz\u0119\u015b\u0107 ludzkiego cia\u0142a fizycznego, np. najwy\u017csz\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 ko\u015bci udowej. Nie jest ona wcale jak\u0105\u015b masywn\u0105 konstrukcj\u0105 materjaln\u0105, ale jak najkunsztowniej z\u0142o\u017con\u0105 z beleczek, kt\u00f3re biegn\u0105 w r\u00f3\u017cnych kierunkach. Niema obecnie takiej sztuki in\u017cynieryjnej, kt\u00f3raby potrafi\u0142a z tak\u0105 m\u0105dro\u015bci\u0105 skonstruowa\u0107 szkielet mostu lub co\u015b podobnego. Temu podobne g\u00f3ruje jeszcze dzi\u015b w\u0142a\u015bnie nad wszelk\u0105 doskona\u0142o\u015bci\u0105 m\u0105dro\u015bci ludzkiej. Aby przy najmniejszym wymiarze materji\u00a0uzyska\u0107 przez uporz\u0105dkowanie belek niezb\u0119dn\u0105 si\u0142\u0119 no\u015bn\u0105 dla oparcia g\u00f3rnej cz\u0119\u015bci korpusu cz\u0142owieka, powsta\u0142a tak doskonale m\u0105dra budowa ko\u015bci. Zastosowano tu minimum materja\u0142u, aby osi\u0105gn\u0105\u0107 maximum si\u0142y sprawczej. Tylko podziwiaj\u0105c, mo\u017cna zag\u0142\u0119bi\u0107 si\u0119 w takie \u201earcydzie\u0142o sztuki budowlanej przyrody\u201d. W r\u00f3wnym podziwie trwa\u0107 mo\u017cna wobec cudownej budowy ludzkiego m\u00f3zgu czy serca, jak r\u00f3wnie\u017c wobec zespo\u0142u ludzkiego cia\u0142a fizycznego. A spr\u00f3bujmy por\u00f3wna\u0107 z tem stopie\u0144 doskona\u0142o\u015bci, jaki osi\u0105gn\u0119\u0142o cia\u0142o astralne we wsp\u00f3\u0142czesnem stadjum ludzkiego rozwoju. Jest ono piastunem zadowolenia i niezadowolenia, nami\u0119tno\u015bci, pop\u0119d\u00f3w, \u017c\u0105dz i\u00a0t.\u00a0d. Jaki\u017c jednak atak prowadzi to cia\u0142o astralne przeciwko m\u0105dremu urz\u0105dzeniu cia\u0142a fizycznego. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 \u015brodk\u00f3w u\u017cycia, jakim oddaje si\u0119 cz\u0142owiek, jest trucizn\u0105 dla serca. St\u0105d za\u015b wynika, \u017ce czynno\u015b\u0107, jak\u0105 sprawia fizyczna budowa serca, m\u0105drzej dzia\u0142a, ni\u017c czynno\u015b\u0107 cia\u0142a astralnego, kt\u00f3ra nawet przeciw tej m\u0105dro\u015bci si\u0119 zwraca. Cho\u0107 w przysz\u0142o\u015bci cia\u0142o astralne wzniesie si\u0119 do wy\u017cszej m\u0105dro\u015bci, jednak obecnie nie jest jeszcze tak doskona\u0142em w\u00a0swoim rodzaju<\/i>, jak cia\u0142o fizyczne w swoim. Podobne da si\u0119 wykaza\u0107 dla cia\u0142a eterycznego, jak r\u00f3wnie\u017c dla \u201eja\u017ani\u201d tej istoty, kt\u00f3ra z momentu na moment musi si\u0119 przedziera\u0107 poomacku przez b\u0142\u0105d i z\u0142udzenie do m\u0105dro\u015bci.
\n\u2009<\/span>Przez por\u00f3wnanie stopni doskona\u0142o\u015bci ludzkich cz\u0142on\u00f3w nie trudno wykry\u0107, \u017ce obecnie najdoskonalszem w swoim rodzaju jest cia\u0142o fizyczne, \u017ce mniejszy stopie\u0144 doskona\u0142o\u015bci posiada cia\u0142o eteryczne, jeszcze mniejszy cia\u0142o astralne, a najmniej doskona\u0142\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 cz\u0142owieka jest obecnie w swoim rodzaju \u201eja\u017a\u0144\u201d. Pochodzi to st\u0105d, \u017ce w planetarnym rozwoju ludzkiego miejsca zamieszkania pracowano najd\u0142u\u017cej nad cia\u0142em\u00a0fizycznem cz\u0142owieka. To, co tkwi obecnie w fizycznem ciele cz\u0142owieka, prze\u017cy\u0142o wszystkie stopnie rozwoju Saturna, S\u0142o\u0144ca, Ksi\u0119\u017cyca i Ziemi (a\u017c do stadjum dzisiejszego). Wszystkie si\u0142y tych cia\u0142 planetarnych pracowa\u0142y kolejno nad tem cia\u0142em, a\u017c powoli osi\u0105gn\u0119\u0142o ono tera\u017aniejszy stopie\u0144 doskona\u0142o\u015bci. Jest zatem\u00a0najstarszym<\/i>\u00a0cz\u0142onem wsp\u00f3\u0142czesnej natury ludzkiej. Cia\u0142o eteryczne, jak ono si\u0119 teraz w cz\u0142owieku przedstawia, nie istnia\u0142o jeszcze wog\u00f3le podczas okresu Saturna. Przyby\u0142o dopiero podczas s\u0142onecznego rozwoju. Nad niem pracowa\u0142y zatem si\u0142y trzech planetarnych cia\u0142: S\u0142o\u0144ca, Ksi\u0119\u017cyca i Ziemi, a nie czterech, jak nad cia\u0142em fizycznem. Mo\u017ce wi\u0119c dopiero w przysz\u0142ym okresie rozwoju sta\u0107 si\u0119 tak doskona\u0142em w swoim rodzaju, jak obecnie cia\u0142o fizyczne. Cia\u0142o astralne przy\u0142\u0105czy\u0142o si\u0119 dopiero podczas epoki ksi\u0119\u017cycowej do cia\u0142a fizycznego i eterycznego, a \u201eja\u017a\u0144\u201d dopiero podczas epoki ziemskiej.<\/div>\n
<\/div>\n
Wystawmy sobie tedy, \u017ce ludzkie cia\u0142o fizyczne osi\u0105gn\u0119\u0142o na Saturnie pewien stopie\u0144 swego ukszta\u0142cenia i \u017ce poprowadzono je dalej na S\u0142o\u0144cu w ten spos\u00f3b, i\u017c mog\u0142o sta\u0107 si\u0119 w\u00f3wczas piastunem swego\u00a0cia\u0142a<\/span>\u00a0eterycznego. Na Saturnie to cia\u0142o fizyczne posun\u0119\u0142o si\u0119 mianowicie tak daleko, \u017ce zosta\u0142o nader z\u0142o\u017conym mechanizmem, nie mia\u0142o jednak jeszcze nic \u017cycia w sobie. Z\u0142o\u017cono\u015b\u0107 sk\u0142adu sprawi\u0142a, \u017ce wreszcie si\u0119 rozpad\u0142o. Poniewa\u017c z\u0142o\u017cono\u015b\u0107 dosz\u0142a do takiego stopnia, \u017ce samemi tylko si\u0142ami mineralnemi, kt\u00f3re w niej dzia\u0142a\u0142y nie mog\u0142a si\u0119 ju\u017c utrzyma\u0107. I ten upadek cia\u0142a fizycznego cz\u0142owieka sprowadzi\u0142 wog\u00f3le zanik Saturna. Na tym Saturnie istnia\u0142o z liczby obecnych pa\u0144stw przyrody, mineralnego, ro\u015blinnego, zwierz\u0119cego i ludzkiego, tylko to ostatnie. Co obecnie znamy, jako zwierz\u0119ta, ro\u015bliny i minera\u0142y, nie istnia\u0142o jeszcze na Saturnie. Na\u00a0tem ciele kosmicznem istnia\u0142 z tera\u017aniejszych czterech pa\u0144stw przyrody tylko cz\u0142owiek, jako (jego) cia\u0142o fizyczne, kt\u00f3re by\u0142o zreszt\u0105 pewnego rodzaju skomplikowanym mechanizmem. Inne pa\u0144stwa przez to powsta\u0142y, \u017ce na id\u0105cych po sobie cia\u0142ach kosmicznych nie wszystkie istoty mog\u0142y osi\u0105gn\u0105\u0107 zupe\u0142ny cel rozwoju. W ten spos\u00f3b na Saturnie tylko cz\u0119\u015b\u0107 ukszta\u0142towanych cia\u0142 ludzkich osi\u0105gn\u0119\u0142a ca\u0142kowity cel Saturna. Te cia\u0142a ludzkie, kt\u00f3re to osi\u0105gn\u0119\u0142y, zbudzone tedy zosta\u0142y podczas epoki s\u0142onecznej – jakby w swej starej formie – do nowego bytu, a form\u0119 t\u0119 przenikn\u0119\u0142o cia\u0142o eteryczne. Rozwin\u0119\u0142y si\u0119 przeto do wy\u017cszego stopnia doskona\u0142o\u015bci. Sta\u0142y si\u0119 pewnego rodzaju ro\u015blino-lud\u017ami. Ta jednak cz\u0119\u015b\u0107 cia\u0142 ludzkich, kt\u00f3re nie mog\u0142y na Saturnie osi\u0105gn\u0105\u0107 ca\u0142kowitego celu rozwoju, musia\u0142a w epoce S\u0142o\u0144ca podj\u0105\u0107 nanowo, co by\u0142o op\u00f3\u017anione – w istotnie mniej sprzyjaj\u0105cych warunkach dla tego rozwoju od istniej\u0105cych na Saturnie. Pozosta\u0142a zatem w tyle poza cz\u0119\u015bci\u0105, kt\u00f3ra na Saturnie osi\u0105gn\u0119\u0142a (sw\u00f3j) cel w zupe\u0142no\u015bci. Przez to powsta\u0142o na S\u0142o\u0144cu drugie pa\u0144stwo przyrody obok pa\u0144stwa cz\u0142owieka.<\/div>\n
<\/div>\n
B\u0142\u0119dnem by\u0142oby mniemanie, jakoby wszystkie organy wsp\u00f3\u0142czesnego cz\u0142owieka zosta\u0142y zapocz\u0105tkowane ju\u017c na Saturnie. Tak nie jest. S\u0105 to raczej przedewszystkiem organy zmys\u0142\u00f3w w ciele ludzkiem, kt\u00f3rych pocz\u0105tek nale\u017cy odnie\u015b\u0107 do owej dawnej epoki. Tak dawny pocz\u0105tek posiadaj\u0105 pierwsze zarysy oczu, uszu i\u00a0t.\u00a0d., kt\u00f3re tworzy\u0142y si\u0119 na Saturnie, jak teraz na ziemi \u201enieo\u017cywione kryszta\u0142y\u201d; sw\u0105 obecn\u0105 form\u0119 otrzyma\u0142y odno\u015bne organy jednak przez to, \u017ce przekszta\u0142ca\u0142y si\u0119 w ka\u017cdej z nast\u0119pnych epok planetarnych wci\u0105\u017c od nowa do wy\u017cszej doskona\u0142o\u015bci. Na Saturnie by\u0142y fizykalnymi aparaty, niczem wi\u0119cej. Na S\u0142o\u0144cu\u00a0przekszta\u0142ci\u0142y si\u0119 nast\u0119pnie, poniewa\u017c przenikn\u0119\u0142o je cia\u0142o eteryczne czyli \u017cycia. Sta\u0142y si\u0119\u00a0o\u017cywionymi<\/i>\u00a0aparatami fizykalnymi. Przyby\u0142y mu te cz\u0142ony ludzkiego cia\u0142a fizycznego, kt\u00f3re mog\u0142y wog\u00f3le rozwin\u0105\u0107 si\u0119 tylko pod wp\u0142ywem cia\u0142a eterycznego: organy ro\u015bni\u0119cia, od\u017cywiania, rozrod\u017acze. Rozumie si\u0119 samo przez si\u0119, \u017ce pierwsze zacz\u0105tki tych organ\u00f3w, jakie wytworzy\u0142y si\u0119 na S\u0142o\u0144cu, r\u00f3wnie\u017c niepodobne s\u0105 pod wzgl\u0119dem doskona\u0142o\u015bci form do obecnych. Najwy\u017cszymi organami, jakie w\u00f3wczas wydzieli\u0142y si\u0119 w ciele cz\u0142owieka (kiedy cia\u0142o fizyczne wsp\u00f3\u0142dzia\u0142a\u0142o z eterycznem) by\u0142y te, z kt\u00f3rych obecnie rozwin\u0119\u0142y si\u0119\u00a0gruczo\u0142y<\/i>. Na S\u0142o\u0144cu zatem cia\u0142o fizyczne cz\u0142owieka jest systemem gruczo\u0142\u00f3w, w kt\u00f3ry wt\u0142oczone s\u0105 organy zmys\u0142\u00f3w, stoj\u0105ce na odno\u015bnym stopniu (rozwoju). Na Ksi\u0119\u017cycu rozw\u00f3j posuwa si\u0119 dalej. Do cia\u0142a fizycznego i eterycznego przybywa astralne. Skutkiem tego cia\u0142o gruczo\u0142owo-zmys\u0142owe w\u0142\u0105cza pierwszy zarys systemu nerwowego. Widzimy, jak coraz to komplikuje si\u0119 fizyczne cia\u0142o ludzkie w nast\u0119puj\u0105cych po sobie planetarnych epokach rozwoju. Na Ksi\u0119\u017cycu sk\u0142ada si\u0119 ono z nerw\u00f3w, gruczo\u0142\u00f3w, zmys\u0142\u00f3w. Zmys\u0142y maj\u0105 ju\u017c poza sob\u0105 dwukrotn\u0105 przemian\u0119 i udoskonalanie si\u0119, nerwy znajduj\u0105 si\u0119 na swym pierwszym stopniu rozwoju. Cz\u0142owiek ksi\u0119\u017cycowy jako ca\u0142o\u015b\u0107 sk\u0142ada si\u0119 z trzech cz\u0142on\u00f3w: cia\u0142a fizycznego, eterycznego i astralnego. Cia\u0142o fizyczne jest tr\u00f3jcz\u0142onowe: rozcz\u0142onkowanie\u00a0jego<\/i>\u00a0stanowi praca si\u0142 Saturna, S\u0142o\u0144ca i Ksi\u0119\u017cyca (w nim, w cz\u0142owieku tkwi\u0105ca). Cia\u0142o eteryczne jest dopiero dwucz\u0142onne. Posiada ono w sobie tylko skutki pracy s\u0142onecznej i ksi\u0119\u017cycowej, a cia\u0142o astralne jest jeszcze jednocz\u0142onne. Nad niem pracowa\u0142y tylko si\u0142y ksi\u0119\u017cycowe. Przez przyj\u0119cie cia\u0142a astralnego sta\u0142 si\u0119 cz\u0142owiek na Ksi\u0119\u017cycu zdolnym do \u017cycia\u00a0odczuciowego, do pewnej wewn\u0119trzno\u015bci. Mo\u017ce formowa\u0107 sobie wewn\u0105trz swego cia\u0142a astralnego\u00a0obrazy<\/i>\u00a0tego, co zachodzi w jego otoczeniu. Obrazy te daj\u0105 si\u0119 por\u00f3wna\u0107 pod pewnym wzgl\u0119dem z obrazami snu wsp\u00f3\u0142czesnej ludzkiej \u015bwiadomo\u015bci, tylko s\u0105 \u017cywsze, barwniejsze, a co g\u0142\u00f3wna odpowiadaj\u0105 zdarzeniom \u015bwiata zewn\u0119trznego, kiedy wsp\u00f3\u0142czesne obrazy snu s\u0105 tylko echem \u017cycia codziennego albo zreszt\u0105\u00a0niejasnemi<\/i>\u00a0od\u017awierciadleniami wewn\u0119trznych czy zewn\u0119trznych proces\u00f3w. Obrazy \u015bwiadomo\u015bci ksi\u0119\u017cycowej odpowiada\u0142y doskonale temu, do czego si\u0119 nazewn\u0105trz odnosi\u0142y. Przypu\u015b\u0107my np., \u017ce taki ksi\u0119\u017cycowy cz\u0142owiek, sk\u0142adaj\u0105cy si\u0119 z cia\u0142a fizycznego, eterycznego i astralnego, jak go mianowicie scharakteryzowano, zbli\u017cy\u0142 si\u0119 do innej istoty ksi\u0119\u017cycowej. Wprawdzie nie m\u00f3g\u0142by spostrzedz tej ostatniej, jako przedmiotu przestrzennego, poniewa\u017c taki sta\u0142 si\u0119 mo\u017cliwym dopiero w \u015bwiadomo\u015bci ziemskiej cz\u0142owieka, ale wewn\u0105trz jego cia\u0142a astralnego powsta\u0142by obraz, kt\u00f3ry w barwie i formie wyra\u017ca\u0142by zupe\u0142nie \u015bci\u015ble, czy inna istota przeciwstawia temu cz\u0142owiekowi ksi\u0119\u017cycowemu sympatj\u0119 lub antypatj\u0119, czy mo\u017ce sta\u0107 si\u0119 dla niego u\u017cyteczn\u0105 lub niebezpieczn\u0105. Cz\u0142owiek ksi\u0119\u017cycowy m\u00f3g\u0142 tedy \u015bci\u015ble kierowa\u0107 si\u0119 w swojem post\u0119powaniu obrazami, jakie powstawa\u0142y w jego \u015bwiadomo\u015bci obrazowej. Te obrazy by\u0142y dla niego doskona\u0142ym \u015brodkiem orjentacyjnym. A fizycznym narz\u0105dem, kt\u00f3rego cia\u0142o astralne potrzebowa\u0142o, aby wej\u015b\u0107 w kontakt z ni\u017cszemi pa\u0144stwami przyrody, by\u0142 w ciele fizycznem system nerwowy.<\/div>\n
<\/div>\n
\u017beby mog\u0142o si\u0119 dokona\u0107 opisane tutaj przekszta\u0142cenie cz\u0142owieka (podczas epoki ksi\u0119\u017cycowej), by\u0142o koniecznem wsp\u00f3\u0142dzia\u0142anie wielkiego kosmicznego zdarzenia. Sta\u0142o si\u0119 mo\u017cliwem w\u0142\u0105czenie cia\u0142a astralnego i\u00a0odpowiadaj\u0105ce temu ostatniemu uformowanie systemu nerwowego w ciele fizycznem – tylko dlatego, \u017ce\u00a0S\u0142o\u0144ce<\/i>, kt\u00f3re by\u0142o uprzednio jednem cia\u0142em, rozdzieli\u0142o si\u0119 na\u00a0dwa<\/i>, na\u00a0S\u0142o\u0144ce<\/i>\u00a0i\u00a0Ksi\u0119\u017cyc<\/i>. Pierwsze awansowa\u0142o na stopie\u0144 gwiazdy sta\u0142ej, ostatnie pozosta\u0142o planet\u0105 – czem uprzednio r\u00f3wnie\u017c by\u0142o S\u0142o\u0144ce – i pocz\u0119\u0142o okr\u0105\u017ca\u0107 s\u0142o\u0144ce (z kt\u00f3rego si\u0119 wydzieli\u0142o). Przez to zasz\u0142a wa\u017cka przemiana we wszystkiem co \u017cy\u0142o na S\u0142o\u0144cu i Ksi\u0119\u017cycu. Tutaj zbada si\u0119 narazie ten proces przemiany o tyle tylko, o ile odnosi si\u0119 to do \u017cycia na Ksi\u0119\u017cycu. Przy oddzieleniu si\u0119 Ksi\u0119\u017cyca od S\u0142o\u0144ca cz\u0142owiek, sk\u0142adaj\u0105cy si\u0119 z cia\u0142a fizycznego i eterycznego, pozosta\u0142 w po\u0142\u0105czeniu z tym pierwszym. Wszed\u0142 przeto do zupe\u0142nie nowych warunk\u00f3w \u017cycia. Poniewa\u017c Ksi\u0119\u017cyc zabra\u0142 ze sob\u0105 ze S\u0142o\u0144ca cz\u0119\u015b\u0107 si\u0142 zawartych w ostatniem; tylko ta cz\u0119\u015b\u0107 dzia\u0142a\u0142a teraz na cz\u0142owieka z jego w\u0142asnego cia\u0142a kosmicznego, drug\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 cia\u0142 zatrzyma\u0142o w sobie s\u0142o\u0144ce. Ta (ostatnia) cz\u0119\u015b\u0107 by\u0142a zatem przysy\u0142ana Ksi\u0119\u017cycowi – a przeto i mieszka\u0144cowi jego, cz\u0142owiekowi – od zewn\u0105trz. Gdyby przetrwa\u0142y poprzednie warunki, gdyby wszystkie si\u0142y s\u0142oneczne sp\u0142ywa\u0142y dalej na cz\u0142owieka z jego w\u0142asnej widowni, nie mog\u0142oby powsta\u0107 owo \u017cycie wewn\u0119trzne, kt\u00f3re wykazuje si\u0119 w wyst\u0119powaniu obraz\u00f3w cia\u0142a astralnego. S\u0142oneczna si\u0142a dzia\u0142a nadal\u00a0z zewn\u0105trz<\/i>\u00a0na fizyczne i eteryczne cia\u0142o, na kt\u00f3re dzia\u0142a\u0142a ju\u017c przedtem. Odda\u0142a jednak pewn\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 tych obu cia\u0142 oddzia\u0142ywaniom, kt\u00f3re w\u0142a\u015bnie wychodzi\u0142y z Ksi\u0119\u017cyca, nowowytworzonego przez podzia\u0142 – cia\u0142a kosmicznego. W ten spos\u00f3b cz\u0142owiek na Ksi\u0119\u017cycu znajdowa\u0142 si\u0119 pod podw\u00f3jnem oddzia\u0142ywaniem, S\u0142o\u0144ca i Ksi\u0119\u017cyca. I oddzia\u0142ywaniu Ksi\u0119\u017cyca nale\u017cy przypisa\u0107, \u017ce si\u0119 uformowa\u0142y z cia\u0142a fizycznego i eterycznego owe cz\u0142ony, kt\u00f3re pozwoli\u0142y na\u00a0wt\u0142oczenie cia\u0142a astralnego. A cia\u0142o astralne mo\u017ce tylko wtedy obrazy tworzy\u0107, kiedy dochodz\u0105 go si\u0142y s\u0142oneczne nie z w\u0142asnej planety, ale z zewn\u0105trz. Dzia\u0142ania ksi\u0119\u017cycowe tak przekszta\u0142ci\u0142y zarodzi zmys\u0142\u00f3w i organy gruczo\u0142\u00f3w, \u017ce m\u00f3g\u0142 si\u0119 do nich w\u0142\u0105czy\u0107 system nerwowy; a dzia\u0142ania s\u0142oneczne sprawi\u0142y, \u017ce obrazy, kt\u00f3rych narz\u0105dem by\u0142 ten system nerwowy, odpowiada\u0142y w wy\u017cej opisany spos\u00f3b zewn\u0119trznym zdarzeniom Ksi\u0119\u017cyca.<\/div>\n
<\/div>\n
Tylko do pewnego punktu m\u00f3g\u0142 si\u0119 rozw\u00f3j odbywa\u0107 w ten spos\u00f3b. Gdyby ten punkt zosta\u0142 przekroczony, zakrzep\u0142by cz\u0142owiek ksi\u0119\u017cycowy w swem \u017cyciu wewn\u0119trznem, obrazowem i musia\u0142by przez to utraci\u0107 wszelki zwi\u0105zek ze s\u0142o\u0144cem. Kiedy ju\u017c dochodzi\u0142o do tego, znowu przyj\u0119\u0142o S\u0142o\u0144ce w siebie Ksi\u0119\u017cyc, tak, \u017ce oba sta\u0142y si\u0119 znowu na pewien czas jednem cia\u0142em. Po\u0142\u0105czenie trwa\u0142o tak d\u0142ugo, dop\u00f3ki cz\u0142owiek nie posun\u0105\u0142 si\u0119 do\u015b\u0107 daleko, aby m\u00f3dz powstrzyma\u0107 – dzi\u0119ki nowemu stopniowi rozwoju – swe krzepni\u0119cie, jakie musia\u0142oby zaj\u015b\u0107 na Ksi\u0119\u017cycu.<\/div>\n
<\/div>\n
Kiedy to si\u0119 dokona\u0142o, nast\u0105pi\u0142 nowy rozdzia\u0142, jednak tym razem Ksi\u0119\u017cyc zabra\u0142 ze sob\u0105 (te) jeszcze si\u0142y s\u0142oneczne, kt\u00f3re nie by\u0142y mu udzielone poprzednio. A skutkiem tego, po up\u0142ywie pewnego czasu, zasz\u0142o powt\u00f3rne oddzielenie si\u0119. Co wreszcie oddzieli\u0142o si\u0119 od s\u0142o\u0144ca, by\u0142o cia\u0142em kosmicznem, zawieraj\u0105cem pod wzgl\u0119dem si\u0142 i istot to wszystko, co \u017cyje obecnie na ziemi i ksi\u0119\u017cycu. Ziemia mia\u0142a zatem ksi\u0119\u017cyc, kt\u00f3ry obecnie j\u0105 okr\u0105\u017ca, jeszcze we w\u0142asnem ciele. Gdyby by\u0142 w niej pozosta\u0142, nigdyby nie mog\u0142a sta\u0107 si\u0119 widowni\u0105 obecnego rodzaju ludzkiego. Najpierw musia\u0142y by\u0107 odrzucone si\u0142y tera\u017aniejszego ksi\u0119\u017cyca, a cz\u0142owiek musia\u0142 na tak oczyszczonej widowni ziemskiej kontynuowa\u0107 sw\u00f3j rozw\u00f3j. W ten spos\u00f3b powsta\u0142y trzy cia\u0142a\u00a0\u015bwiata ze starego S\u0142o\u0144ca. A si\u0142y dwu tych cia\u0142, nowego s\u0142o\u0144ca i nowego ksi\u0119\u017cyca s\u0105 dosy\u0142ane ziemi i przeto jej mieszka\u0144cowi z zewn\u0105trz. Ten post\u0119p rozwoju cia\u0142 kosmicznych uczyni\u0142 mo\u017cliwem, \u017ce tr\u00f3jcz\u0142onowa natura ludzka, jak\u0105 by\u0142a jeszcze na Ksi\u0119\u017cycu, wzi\u0119\u0142a w siebie\u00a0czwarty cz\u0142on<\/i>, \u201eja\u017a\u0144\u201d. W\u0142\u0105czenie to znajdowa\u0142o si\u0119 w zwi\u0105zku z udoskonaleniem cia\u0142a fizycznego, eterycznego i astralnego. Wydoskonalenie cia\u0142a fizycznego polega\u0142o na tem, \u017ce w\u0142\u0105czy\u0142o si\u0119 do niego serce, jako czynnik\u00a0ciep\u0142ej krwi<\/i>. Rozumie si\u0119 samo przez si\u0119, \u017ce te systemy zmys\u0142\u00f3w, gruczo\u0142\u00f3w i nerw\u00f3w musia\u0142y si\u0119 tak przekszta\u0142ci\u0107, \u017ce przystosowa\u0142y si\u0119 do nowo-przyby\u0142ego w ludzkim organi\u017amie systemu ciep\u0142ej krwi. Zmys\u0142owe organy jednak tak si\u0119 przekszta\u0142ci\u0142y, \u017ce z obrazowej tylko \u015bwiadomo\u015bci dawnego Ksi\u0119\u017cyca mog\u0142a powsta\u0107 \u015bwiadomo\u015b\u0107 przedmiotowa, kt\u00f3ra udziela\u0142a postrze\u017ce\u0144\u00a0zewn\u0119trznych<\/span><\/i>\u00a0rzeczy i kt\u00f3r\u0105 posiada cz\u0142owiek obecnie od rozbudzenia si\u0119 nad ranem do za\u015bni\u0119cia wieczorem. Na dawnym Ksi\u0119\u017cycu zmys\u0142y nie by\u0142y jeszcze do zewn\u0105trz otwarte; od wewn\u0105trz powstawa\u0142y w nich obrazy \u015bwiadomo\u015bci; w\u0142a\u015bnie to otwarcie zmys\u0142\u00f3w do zewn\u0105trz jest zdobycz\u0105 rozwoju ziemskiego.<\/div>\n
<\/div>\n
Zaznaczono wy\u017cej, \u017ce nie wszystkie zarodzone na Saturnie cia\u0142a ludzkie osi\u0105gn\u0119\u0142y tak wyznaczony im cel, i jak w ten spos\u00f3b na S\u0142o\u0144cu obok pa\u0144stwa cz\u0142owieka w jego \u00f3wczesnej postaci powsta\u0142o drugie pa\u0144stwo przyrody. Nale\u017cy sobie tedy wyobrazi\u0107, \u017ce na ka\u017cdym nast\u0119pnym stopniu rozwoju, na S\u0142o\u0144cu, Ksi\u0119\u017cycu i Ziemi, stale pozostaj\u0105 istoty poza swoim celem i \u017ce przez to powsta\u0142y ni\u017csze pa\u0144stwa przyrody. Najbli\u017cej cz\u0142owieka stoj\u0105ce pa\u0144stwo zwierz\u0105t jest tem, kt\u00f3re ju\u017c pozosta\u0142o na Saturnie, a cz\u0119\u015bciowo i w niekorzystnych warunkach dogoni\u0142o rozw\u00f3j na S\u0142o\u0144cu i Ksi\u0119\u017cycu; na\u00a0Ziemi nie by\u0142o wprawdzie tak dalece posuni\u0119tem jak cz\u0142owiek, ale r\u00f3wnie jak on posiada\u0142o (pocz\u0119\u015bci) zdolno\u015b\u0107 przyj\u0119cia ciep\u0142ej krwi. Bowiem ciep\u0142ej krwi nie by\u0142o przed epok\u0105 ziemsk\u0105 w\u00a0\u017cadnem<\/i>\u00a0z pa\u0144stw przyrody. Obecnie zimnokrwiste (albo zmienno-ciep\u0142e) zwierz\u0119ta oraz pewne ro\u015bliny st\u0105d powsta\u0142y, \u017ce pewne istoty ni\u017cszego pa\u0144stwa s\u0142onecznego znowu pozosta\u0142y poza stopniem, osi\u0105gni\u0119tym przez inne istoty tego pa\u0144stwa. Wsp\u00f3\u0142czesne pa\u0144stwo mineralne powsta\u0142o najp\u00f3\u017aniej, mianowicie dopiero podczas epoki ziemskiej.<\/div>\n
<\/div>\n
Czterocz\u0142onowy cz\u0142owiek ziemski przyjmuje od s\u0142o\u0144ca i ksi\u0119\u017cyca wp\u0142ywy si\u0142, kt\u00f3re pozosta\u0142y w po\u0142\u0105czeniu z temi cia\u0142ami kosmicznemi. Ze s\u0142o\u0144ca przybywaj\u0105 mu si\u0142y post\u0119pu, ro\u015bni\u0119cia, stawania si\u0119, z ksi\u0119\u017cyca zestalaj\u0105ce, formuj\u0105ce. Gdyby cz\u0142owiek znajdowa\u0142 si\u0119 tylko pod wp\u0142ywem s\u0142o\u0144ca, tedy rozpad\u0142by si\u0119 w niezmiernie spiesznym post\u0119pie ro\u015bni\u0119cia. Dlatego musia\u0142 niegdy\u015b – w odpowiednim czasie – porzuci\u0107 S\u0142o\u0144ce i na oddzielonym dawnym Ksi\u0119\u017cycu uledz powstrzymaniu nazbyt pr\u0119dkiego post\u0119pu. Gdyby jednak stale trwa\u0142 w po\u0142\u0105czeniu z tym ostatnim, (spowodowane tem) zahamowanie ro\u015bni\u0119cia zestali\u0142oby go w skrzep\u0142\u0105 form\u0119. Dlatego mia\u0142 przej\u015b\u0107 do rozwoju ziemskiego, gdzie oba wp\u0142ywy odpowiednio si\u0119 r\u00f3wnowa\u017c\u0105. Temsamem podany jest moment, kiedy do czterocz\u0142onowej istoty cz\u0142owieka w\u0142\u0105cza si\u0119 (istota) wy\u017csza: dusza, jako istota – wewn\u0119trzna.<\/div>\n
<\/div>\n
Cia\u0142o fizyczne cz\u0142owieka jest w swojej formie, w swych urz\u0105dzeniach, poruszeniach i t.d. wyrazem i skutkiem tego, co odbywa si\u0119 w innych cz\u0142onach: w ciele eterycznem, astralnem i ja\u017ani. Pokazano w dotychczasowych rozwa\u017caniach kroniki Akasha, jak stopniowo – w toku rozwoju – bra\u0142y udzia\u0142 w ukszta\u0142towaniu cia\u0142a fizycznego inne cz\u0142ony. Podczas rozwoju Saturna jeszcze \u017caden z tych cz\u0142on\u00f3w nie by\u0142 po\u0142\u0105czony z fizycznem cia\u0142em ludzkiem. Wtedy jednak nadane zosta\u0142o pierwsze pod\u0142o\u017ce dla tego kszta\u0142towania. Nie nale\u017cy wszak\u017ce mniema\u0107, \u017ce czynne p\u00f3\u017aniej si\u0142y cia\u0142a eterycznego, astralnego i ja\u017ani (dzia\u0142aj\u0105ce na cia\u0142o fizyczne), nie oddzia\u0142ywa\u0142y na nie ju\u017c podczas epoki Saturna. Dzia\u0142a\u0142y one ju\u017c wtedy, tylko w pewnym sensie od zewn\u0105trz, nie od wewn\u0105trz. Inne cz\u0142ony nie by\u0142y jeszcze utworzone, nie by\u0142y jeszcze po\u0142\u0105czone (w specjalnej formie) z cia\u0142em fizycznem; si\u0142y, kt\u00f3re p\u00f3\u017aniej w nich po\u0142\u0105czy\u0142y si\u0119 (skoordynowa\u0142y), dzia\u0142a\u0142y jakby z okola – z atmosfery – Saturna i kszta\u0142towa\u0142y pierwszy zarys tego cia\u0142a. Ten zarys dlatego przetworzy\u0142 si\u0119 nast\u0119pnie na S\u0142o\u0144cu, poniewa\u017c cz\u0119\u015b\u0107 tych si\u0142 uformowa\u0142a osobne ludzkie cia\u0142o eteryczne i dzia\u0142a\u0142a odt\u0105d na cia\u0142o fizyczne od zewn\u0105trz, nie za\u015b od wewn\u0105trz. To samo mia\u0142o miejsce z cia\u0142em astralnem na Ksi\u0119\u017cycu. A na Ziemi fizyczne cia\u0142o ludzkie przetworzone zosta\u0142o po raz czwarty, kiedy sta\u0142o si\u0119 pomieszczeniem \u201eja\u017ani\u201d, kt\u00f3ra pracuje odt\u0105d wewn\u0105trz niego.<\/div>\n
<\/div>\n
Wida\u0107 st\u0105d, \u017ce fizyczne cia\u0142o ludzkie (z punktu widzenia badacza wiedzy duchowej) nie jest niczem sta\u0142em w swej postaci, niczem trwa\u0142em w rodzaju swej dzia\u0142alno\u015bci. Pomy\u015blane jest w ci\u0105giem przetwarzaniu si\u0119. I takie przetwarzanie dokonywa si\u0119 r\u00f3wnie\u017c w obecnej ziemskiej epoce jego rozwoju. Zrozumie\u0107 \u017cycie ludzkie mo\u017cna tylko wtedy, kiedy potrafi si\u0119 wyrobi\u0107 sobie wyobra\u017cenie o tem przekszta\u0142caniu.<\/div>\n
<\/div>\n
Z badania duchoznawczego ludzkich organ\u00f3w wynika, \u017ce znajduj\u0105 si\u0119 one na bardzo r\u00f3\u017cnych stopniach swego rozwoju. S\u0105 w ciele ludzkiem takie organy, kt\u00f3re znajduj\u0105 si\u0119 w swej obecnej postaci w stanie\u00a0zanikania (wyradzania si\u0119), inne za\u015b w stanie rozwoju.\u00a0Pierwsze<\/span>\u00a0b\u0119d\u0105 traci\u0107 coraz bardziej w przysz\u0142o\u015bci swe znaczenie dla ludzi. Przemin\u0105\u0142 czas rozkwitu ich zada\u0144, b\u0119d\u0105 marnie\u0107 i wreszcie zanikn\u0105 w ciele ludzkiem. Inne organy wschodz\u0105 (obecnie) w swoim rozwoju, wiele z tego, co w nich tkwi, znajduje si\u0119 teraz dopiero jakby w zacz\u0105tku; rozwin\u0105 si\u0119 one w przysz\u0142o\u015bci w\u00a0doskonalsz\u0105<\/span>\u00a0posta\u0107 o wy\u017cszem zadaniu. Do pierwszych organ\u00f3w nale\u017c\u0105 mi\u0119dzy innemi rozrod\u017acze, kt\u00f3re s\u0142u\u017c\u0105 do rodzenia istot sobie podobnych. Zdadz\u0105 one swe zadania w przysz\u0142o\u015bci na inne organy, a same utrac\u0105 znaczenie. Przyjdzie czas, kiedy b\u0119d\u0105 si\u0119 znajdowa\u0107 w zmarnia\u0142ym stanie w ciele ludzkiem i wtedy widzie\u0107 si\u0119 w nich b\u0119dzie tylko \u015bwiadectwo dawnego ludzkiego rozwoju.<\/div>\n
<\/div>\n
Inne organy, jak np. serce i utwory s\u0105siednie, znajduj\u0105 si\u0119 w pocz\u0105tkach swego rozwoju. Co tkwi w nich teraz w zarodku, doprowadz\u0105 dopiero w przysz\u0142o\u015bci do rozwoju. Duchoznawcze uj\u0119cie widzi mianowicie w sercu i jego stosunku do t.\u00a0zw. krwiobiegu co\u015b zupe\u0142nie innego, ni\u017c wsp\u00f3\u0142czesna fizjologja, kt\u00f3ra pod tym wzgl\u0119dem zale\u017cna jest ca\u0142kowicie od mechanistyczno-materjalistycznych wyobra\u017ce\u0144. W zwi\u0105zku z powy\u017cszem udaje si\u0119 wiedzy duchowej rzuci\u0107 pewne \u015bwiat\u0142o na fakty, w kt\u00f3rych wsp\u00f3\u0142czesna nam wiedza jest zupe\u0142nie bieg\u0142a, nie zdo\u0142a jednak do pewnego stopnia rozwi\u0105za\u0107 ich zadawalaj\u0105co przy pomocy swoich \u015brodk\u00f3w. Anatomia wykazuje, \u017ce mi\u0119\u015bnie cia\u0142a ludzkiego s\u0105 w swej budowie dwojakiego rodzaju. S\u0105 takie, kt\u00f3re w swych najmniejszych cz\u0119\u015bciach wykazuj\u0105 g\u0142adkie pasma i takie, kt\u00f3rych najmniejsze cz\u0119\u015bci wykazuj\u0105 prawid\u0142owe poprzeczne pr\u0105\u017ckowanie. G\u0142adkie mi\u0119\u015bnie s\u0105 wog\u00f3le te, kt\u00f3rych poruszenia nie zale\u017c\u0105 od ludzkiej\u00a0samowoli. G\u0142adkiemi s\u0105 np. mi\u0119\u015bnie jelit, kt\u00f3re przesuwaj\u0105 pokarm prawid\u0142owym ruchem, bez wp\u0142ywu woli ludzkiej na te poruszenia. Dalej g\u0142adkiemi s\u0105 te mi\u0119\u015bnie, kt\u00f3re znajduj\u0105 si\u0119 w t\u0119cz\u00f3wce oka. Te mi\u0119\u015bnie s\u0142u\u017c\u0105 do porusze\u0144, powoduj\u0105cych rozszerzenie \u017arenicy oka, kiedy wystawiona jest na sk\u0105pe \u015bwiat\u0142o i zw\u0119\u017caj\u0105, kiedy wiele \u015bwiat\u0142a wpada do oka. R\u00f3wnie\u017c te poruszenia s\u0105 niezale\u017cne od ludzkiej samowoli. Natomiast te mi\u0119\u015bnie s\u0105 pr\u0105\u017ckowane, kt\u00f3re powoduj\u0105 ruchy pod wp\u0142ywem woli ludzkiej, np. mi\u0119\u015bnie poruszaj\u0105ce r\u0119ce i nogi. Od tej og\u00f3lnej w\u0142a\u015bciwo\u015bci wyj\u0105tek stanowi serce, kt\u00f3re r\u00f3wnie\u017c jest mi\u0119\u015bniem. R\u00f3wnie\u017c serce – w obecnym czasie ludzkiego rozwoju – nie mo\u017ce by\u0107 poruszane dowolnie, a jest jednak \u201epoprzecznie pr\u0105\u017ckowanem\u201d mi\u0119\u015bniem. Wiedza duchowa podaje na sw\u00f3j spos\u00f3b przyczyn\u0119 tego. Serce nie pozostanie takiem na zawsze, jakiem jest teraz. B\u0119dzie mia\u0142o w przysz\u0142o\u015bci zupe\u0142nie inn\u0105 form\u0119 i inne zadania. Jest na drodze do zostania mi\u0119\u015bniem dowolnym. W przysz\u0142o\u015bci b\u0119dzie wykonywa\u0107 poruszenia na skutek wewn\u0119trznych impuls\u00f3w duszy ludzkiej. Wykazuje mianowicie ju\u017c obecnie, jakie znaczenie mie\u0107 b\u0119dzie w przysz\u0142o\u015bci, kiedy to poruszenia serca b\u0119d\u0105 podobnie wyrazem woli ludzkiej, jak obecnie podniesienie r\u0119ki lub wysuni\u0119cie nogi. Ten pogl\u0105d na serce \u0142\u0105czy si\u0119 z obfit\u0105 wiedz\u0105, jak\u0105 posiada duchoznawstwo o stosunku serca do t.\u00a0zw. krwiobiegu. Mechanistyczno-materjalistyczna nauka o \u017cyciu widzi w sercu pewien rodzaj pompy, kt\u00f3ra p\u0119dzi krew w ciele w prawid\u0142owy spos\u00f3b. Poniewa\u017c serce jest przyczyn\u0105 obiegu krwi. Duchoznawcze poznanie wykazuje zgo\u0142a co\u015b innego. Dla niej pulsacja krwi, jej ca\u0142a wewn\u0119trzna ruchliwo\u015b\u0107 jest wyrazem i skutkiem dzia\u0142ania zdarze\u0144 duszy (proces\u00f3w psychicznych). Dusza\u00a0warunkuje zachowanie si\u0119 krwi. Bledni\u0119cie skutkiem uczucia l\u0119ku, czerwienienie si\u0119 pod wp\u0142ywem odczuwa\u0144 wstydu – s\u0105 \u201egrubymi\u201d (przyp. t\u0142\u00f3m. bardziej pospolitymi i, jako najmniej subtelne, \u0142atwo widocznymi) skutkami oddzia\u0142ywania psychiki na krew. Jednak wszystko, co we krwi zachodzi, jest tylko wyrazem tego, co dzieje si\u0119 w \u017cyciu duszy. Tylko, \u017ce zale\u017cno\u015b\u0107 pomi\u0119dzy pulsacj\u0105 krwi a pulsami duszy jest g\u0142\u0119boko tajemn\u0105. I nie przyczyn\u0105, ale skutkiem pulsacji krwi s\u0105 poruszenia serca. W przysz\u0142o\u015bci serce nie\u015b\u0107 b\u0119dzie w \u015bwiat zewn\u0119trzny – za pomoc\u0105 dowolnych porusze\u0144 – oddzia\u0142ywania tego, co snuje si\u0119 w \u017cyciu duszy.<\/div>\n
<\/div>\n
Innymi organami, znajduj\u0105cymi si\u0119 w podobnym rozwoju wst\u0119pnym, s\u0105 narz\u0105dy oddechowe, a mianowicie, spe\u0142niaj\u0105ce zadanie narz\u0105d\u00f3w mowy. Dzi\u0119ki nim mo\u017ce cz\u0142owiek obecnie przemienia\u0107 swe my\u015bli w fale powietrzne. A przeto, co wewn\u0105trz prze\u017cywa, wpaja zewn\u0119trznemu \u015bwiatu. Przemienia swe wewn\u0119trzne prze\u017cycia w fale powietrzne. Te poruszenia fal powietrza oddaj\u0105 to, co zachodzi wewn\u0105trz niego. W przysz\u0142o\u015bci coraz wi\u0119cej i wi\u0119cej ze swej wewn\u0119trznej istoty b\u0119dzie wydziela\u0107 na zewn\u0105trz w ten spos\u00f3b. Ostatnim wynikiem w tym kierunku b\u0119dzie to, \u017ce cz\u0142owiek przez swe dosi\u0119g\u0142e wy\u017cyn rozwoju organy mowy b\u0119dzie rodzi\u0107 (wydawa\u0107 na \u015bwiat) siebie samego – r\u00f3wn\u0105 sobie istot\u0119. Zatem organy mowy zawieraj\u0105 obecnie w sobie w zarodku przysz\u0142e organy rozrod\u017acze. A (ten) fakt, \u017ce w indywiduum ludzkiem, w czasie dojrza\u0142o\u015bci p\u0142ciowej, wyst\u0119puje mutacja (zmiana g\u0142osu) jest skutkiem tajemniczego zwi\u0105zku pomi\u0119dzy narz\u0119dziami mowy a istot\u0105 rozradzania si\u0119.<\/div>\n
<\/div>\n
Cia\u0142o ludzkie, cia\u0142o fizyczne ze wszystkiemi jego organami, mo\u017cna rozwa\u017ca\u0107 podobnie w duchoznawczy\u00a0spos\u00f3b. Na razie podaje si\u0119 tu tylko pewne pr\u00f3by. Istnieje duchoznawcza anatomja i fizjologja. A wsp\u00f3\u0142czesna b\u0119dzie musia\u0142a w niezbyt dalekiej przysz\u0142o\u015bci zap\u0142odni\u0107 si\u0119 od tamtej, a nawet zupe\u0142nie przemieni\u0107 si\u0119 w tamt\u0105.<\/div>\n
<\/div>\n
Tu, w tej dziedzinie, staje si\u0119 szczeg\u00f3lnie oczywistem, \u017ce takie wyniki, jak powy\u017csze, nie mog\u0105 by\u0107 budowane na samych tylko wnioskowaniach, na spekulacjach my\u015bli (jakby na wnioskowaniu przez analogj\u0119), ale jedynie na duchoznawczem badaniu. Nale\u017cy to podkre\u015bli\u0107 z konieczno\u015bci, poniewa\u017c nazbyt \u0142atwo zdarza si\u0119 wyznawcom wiedzy duchowej – po przyj\u0119ciu pewnych wiadomo\u015bci – snu\u0107 dalsze idee bezpodstawnie. St\u0105d nie dziw, \u017ce powstaj\u0105 z tego urojenia, kt\u00f3re szczeg\u00f3lnie w tych dziedzinach bujnie rosn\u0105.<\/div>\n
<\/div>\n
Mo\u017cnaby np. z powy\u017cszego przedstawienia rzeczy wywnioskowa\u0107: Poniewa\u017c ludzkie organy rozrod\u017acze w swej obecnej formie utrac\u0105 w przysz\u0142o\u015bci jak najwcze\u015bniej swe znaczenie, zatem otrzyma\u0142y je w przesz\u0142o\u015bci r\u00f3wnie\u017c najwcze\u015bniej, s\u0105 wi\u0119c niejako najdawniejszymi organami ludzkiego cia\u0142a. Jednak s\u0142usznem jest \u015bcis\u0142e tego przeciwie\u0144stwo. Otrzyma\u0142y sw\u00f3j kszta\u0142t obecny najp\u00f3\u017aniej, a utrac\u0105 go najwcze\u015bniej.<\/div>\n
<\/div>\n
Badaniu wiedzy duchowej przedstawia si\u0119 co nast\u0119puje. Na S\u0142o\u0144cu fizyczne cia\u0142o cz\u0142owieka wznios\u0142o si\u0119 pod pewnym wzgl\u0119dem na stopie\u0144 bytu ro\u015blinnego. Przenikni\u0119te by\u0142o w\u00f3wczas tylko cia\u0142em eterycznem. Na Ksi\u0119\u017cycu przyj\u0119\u0142o charakter cia\u0142a zwierz\u0119cego, poniewa\u017c przenikn\u0119\u0142o je cia\u0142o astralne. Ale nie wszystkie organy wzi\u0119\u0142y udzia\u0142 w tej przemianie charakteru na zwierz\u0119cy. Niekt\u00f3re cz\u0119\u015bci pozosta\u0142y w stadjum ro\u015blinnem. I r\u00f3wnie\u017c wtedy, kiedy cz\u0142owiek na Ziemi przez\u00a0w\u0142\u0105czenie ja\u017ani do (ludzkiego) cia\u0142a fizycznego wzni\u00f3s\u0142 si\u0119 do swej obecnej formy, nosi\u0142y jeszcze niekt\u00f3re organy omawiany charakter ro\u015blinny. Nie nale\u017cy sobie zreszt\u0105 wyobra\u017ca\u0107, \u017ce organy te \u015bci\u015ble tak wygl\u0105da\u0142y, jak nasze wsp\u00f3\u0142czesne ro\u015bliny. Do tych organ\u00f3w nale\u017c\u0105 organy rozrod\u017acze. Nawet jeszcze na pocz\u0105tku rozwoju ziemskiego posiada\u0142y ro\u015blinny charakter. Wiedzia\u0142a o tem m\u0105dro\u015b\u0107 dawnych misterj\u00f3w. A dawniejsza sztuka, kt\u00f3ra zachowa\u0142a w sobie du\u017co z poda\u0144 misterj\u00f3w: przedstawia np. hermafrodyt\u00f3w z organami rozrod\u017aczymi w rodzaju li\u015bci ro\u015blin. S\u0105 to poprzednicy ludzi, kt\u00f3rzy posiadali jeszcze dawny rodzaj organ\u00f3w rozrod\u017aczych (byli dwup\u0142ciowi). Mo\u017cna to pi\u0119knie ogl\u0105da\u0107 np. na hermofrodycie w zbiorze Kapitolijskim w Rzymie. I je\u015bli raz przeniknie si\u0119 te rzeczy, b\u0119dzie si\u0119 r\u00f3wnie\u017c wiedzia\u0142o o prawdziwej przyczynie istnienia figowego listka u Ewy. Otrzyma si\u0119 prawdziwe wyja\u015bnienia niekt\u00f3rych dawnych wyobra\u017ce\u0144, podczas gdy obecne pochodz\u0105 tylko z niedoprowadzonego do ko\u0144ca my\u015blenia. Nawiasem nale\u017cy zauwa\u017cy\u0107, \u017ce wzmiankowany wy\u017cej hermafrodyta wykazuje inne jeszcze ro\u015blinne przydatki. Kiedy powsta\u0142 posiadano jeszcze w\u0142a\u015bnie podania o tem, \u017ce w odleg\u0142ej przesz\u0142o\u015bci pewne organy ludzkie zmieni\u0142y ro\u015blinny charakter na zwierz\u0119cy.<\/div>\n
<\/div>\n
Wszystkie te przemiany cia\u0142a ludzkiego s\u0105 wyrazem tkwi\u0105cych w ciele eterycznem, astralnem i ja\u017ani – si\u0142 przekszta\u0142caj\u0105cych. Przemianom fizycznego cia\u0142a ludzkiego towarzyszy\u0142a dzia\u0142alno\u015b\u0107 wy\u017cszych cz\u0142on\u00f3w cz\u0142owieka. St\u0105d tylko wtedy mo\u017cna rozumie\u0107 budow\u0119 i spos\u00f3b dzia\u0142ania tego cia\u0142a ludzkiego, kiedy wniknie si\u0119 w kronik\u0119 Akasha, kt\u00f3ra w\u0142a\u015bnie pokazuje, jak odbywaj\u0105 si\u0119 wy\u017csze przekszta\u0142cenia bardziej dusznych i duchowych cz\u0142on\u00f3w cz\u0142owieka. Wszystko to, co jest\u00a0fizycznem i materjalnem, znajduje swoje wyja\u015bnienie w duchowo\u015bci. A nawet na\u00a0przysz\u0142o\u015b\u0107<\/i> tej fizyczno\u015bci pada \u015bwiat\u0142o, o ile wnikniemy w ducha *1<\/sup>.<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n

<\/h2>\n

przypisy<\/span><\/em><\/h2>\n
\n
\n
    \n
  1. Dalszy ci\u0105g z \u201eKroniki Akasha\u201d znajduje si\u0119 w \u201eWiedzy tajemnej\u201d (Geheimwissenschaft) Dr. R. Steinera, kt\u00f3rej polskie t\u0142omaczenie uka\u017ce si\u0119 niebawem.<\/span><\/li>\n<\/ol>\n

    \u017ar\u00f3d\u0142o:<\/strong><\/em> Rudolf Steiner \u201cKRONIKA AKSHA\u201d\u00a0 Wtajemniczenie w Odwieczn\u0105 Pami\u0119\u0107 Wszech\u015bwiata, WARSZAWA, SK\u0141AD G\u0141\u00d3WNY, GEBETHNER i WOLFF, rozdzia\u0142 Wyst\u0105pienie Ksi\u0119\u017cyca.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Cz\u0142owiek jest punktem wyj\u015bcia dla niniejszego wyk\u0142adu. Obecnie \u017cyj\u0105cy na ziemi cz\u0142owiek sk\u0142ada si\u0119 z cia\u0142a fizycznego, eterycznego albo \u017cycia, cia\u0142a astralnego i \u201eja\u017ani\u201d. Ta czterocz\u0142onowa natura cz\u0142owieka posiada w sobie zarysy wy\u017cszego rozwoju.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[2033,1245,650,2034],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7695"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7695"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7695\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7698,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7695\/revisions\/7698"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7695"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7695"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7695"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}