{"id":7632,"date":"2022-10-16T08:23:41","date_gmt":"2022-10-16T06:23:41","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7632"},"modified":"2022-10-16T09:29:15","modified_gmt":"2022-10-16T07:29:15","slug":"annie-besant-wtajemniczenie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/annie-besant-wtajemniczenie\/","title":{"rendered":"Annie Besant Wtajemniczenie"},"content":{"rendered":"

CZ\u0141OWIEK ZWYK\u0141Y<\/strong><\/em>
\nJego pierwsze kroki<\/strong><\/em><\/p>\n

Istnieje \u015acie\u017cka, wiod\u0105ca ku tak zwanemu W tajemniczeniu, a przez nie ku Doskona\u0142o\u015bci Cz\u0142owieka; \u015acie\u017cka to uznana przez wszystkie wielkie religje; zasadnicze
\njej w\u0142a\u015bciwo\u015bci opisuje w wyrazach jednoznacznych ka\u017cda z wielkich religji \u015bwiata.<\/p>\n

Czytamy o niej w naukach Ko\u015bcio\u0142a rzymsko-katolickiego, gdzie podzielona jest na trzy cz\u0119\u015bci:<\/p>\n

1) \u015acie\u017ck\u0119 Oczyszczenia,
\n2) \u015acie\u017ck\u0119 O\u015bwiecenia,<\/p>\n

3) \u015acie\u017ck\u0119 Zjednoczenia z Bogiem.<\/p>\n

O dnajdujemy j\u0105 u Muzu\u0142man\u00f3w w ksi\u0119gach Sufi, naukach mistycznych Islamu, gdzie znan\u0105 jest pod mianem Drogi Prawdy i \u017bywota; spotykamy j\u0105 r\u00f3wnie\u017c, posuwaj\u0105c si\u0119 dalej na Wsch\u00f3d. Tam, w wielkiej religji Buddyzm u dzieli si\u0119 na liczniejsze dzia\u0142y, kt\u00f3re jednak mo\u017cna zamkn\u0105\u0107 i w og\u00f3lnym zarysie; podobny\u00a0 podzia\u0142 widzimy i w Hinduizm ie, gdy\u017c w obydwu tych wielkich religjach, w kt\u00f3rych znajomo\u015b\u0107 psychologji, umys\u0142owo\u015bci i ustroju cz\u0142owieka tak wielk\u0105 odgrywa rol\u0119, – znajdujemy szczeg\u00f3\u0142owy jej podzia\u0142. W\u0142a\u015bciwie jednak nie chodzi tu o to, do jakiej zwr\u00f3cimy si\u0119 religji, jakie obierzemy nazwy, jako bardziej lub \u015bci\u015blej wyra\u017caj\u0105ce nasze w\u0142asne poj\u0119cia;<\/p>\n

\u015acie\u017cka Oczyszczenia — to \u015acie\u017cka Pr\u00f3by, na kt\u00f3rej nale\u017cy rozwin\u0105\u0107 pewne okre\u015blone cechy; \u015acie\u017cka O\u015bwiecenia\u00a0 to \u015acie\u017cka \u015awi\u0119to\u015bci o czterech wielkich stadjach, do kt\u00f3rych prowadz\u0105 cztery\u00a0 wielkie Wtajemniczenia, symbolami ich w Chrze\u015bcija\u0144stwie Narodzenie, Chrzest, Przemienienie, M\u0119ka Chrystusa; \u015acie\u017cka Zjednoczenia – to osi\u0105gni\u0119cie Wyzwolenia, Zbawienia, czyli doj\u015bcie do stopnia nadcz\u0142owieka, Mistrza.<\/p>\n

\u015acie\u017cka jest jedna; stopnie jej s\u0105 zawsze te same. Od niepami\u0119tnych czas\u00f3w wiod\u0142a zawsze od \u017cycia zwyk\u0142ego ku \u017cyciu Boskiemu. Przez tysi\u0105ce wiek\u00f3w wst\u0119powali na ni\u0105 niekt\u00f3rzy przedstawiciele ludzko\u015bci; przez tysi\u0105ce wiek\u00f3w przysz\u0142ych zawsze niekt\u00f3rzy b\u0119d\u0105 ni\u0105 kroczy\u0107, a\u017c po kres naszej ziemskiej historji, a\u017c do zako\u0144czenia naszego cyklu ewolucji ludzko\u015bci. Jest to \u015acie\u017cka, na kt\u00f3rej si\u0119 cz\u0142owiek uczy stopniowo urzeczywistnia\u0107 Chrystusowe przykazanie: \u201eB\u0105d\u017acie tedy doskona\u0142ymi, jako i Ojciec wasz Niebieski doskona\u0142ym jest\u201c.<\/p>\n

Jest to \u015acie\u017cka, o kt\u00f3rej ten sam Wielki Nauczyciel, Chrystus, powiada: \u201eCiasn\u0105 jest brama i w\u0105sk\u0105<\/em> jest \u015bcie\u017cka, kt\u00f3ra wiedzie do \u017bywota, i niewielu j\u0105 odnajdzie!<\/strong>\u201c. (\u015aw. Mateusz V II. 14.) Wiem, \u017ce w dobie p\u00f3\u017aniejszej, kiedy ju\u017c wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi zapomnia\u0142a o istnieniu \u015acie\u017cki, tym prawdziwym s\u0142owom nadano zupe\u0142nie fa\u0142szywe znaczenie, m\u00f3wi\u0105c, i\u017c w\u0105sk\u0105 jest bram a i droga, wiod\u0105ca do kr\u00f3lestwa niebieskiego, za\u015b szerok\u0105 i \u0142atw\u0105 droga do pot\u0119pienia wiecznego.<\/p>\n

Lecz jest to ska\u017cona, b\u0142\u0119du a interpretacja g\u0142\u0119bokiej\u00a0 prawdy okultystycznej. Jest to przekr\u0119cenie s\u0142owa Chrystusa, nigdy bowiem Ten, kt\u00f3rego uczniowie nazwali Zbawicielem \u015bwiata, nie m\u00f3g\u0142 by\u0142 powiedzie\u0107, i\u017c tylko garstka niewielka znajdzie zbawienie, natomiast\u00a0 t\u0142umy niezliczone p\u00f3jd\u0105 na zatracenie.<\/p>\n

M\u00f3wi\u0105c o \u015acie\u017cce, nie operujemy wierzeniami egzoterycznemi, gdzie si\u0119 wspomina o niebie i piekle. \u017bycie, ku kt\u00f3rem u \u015acie\u017cka wiedzie pielgrzyma, nie jest \u017cyciem rzemijaj\u0105cego szcz\u0119\u015bcia niebia\u0144skiego; jest to \u017cycie, o kt\u00f3rem si\u0119 m\u00f3wi w czwartej ewangelji, w s\u0142owach: \u201ePoznanie Boga jest \u017cywotem wiecznymi \u017bycie to nie mierzy si\u0119 niezliczonemi wieki, lecz oznacza zmian\u0119 w samym stanie, w samej wewn\u0119trznej postawie cz\u0142owieka; nie jest ograniczane czasem, bowiem jest niesko\u0144czone. Nie mo\u017cna by go mierzy\u0107 wschodami i zachodami s\u0142o\u0144ca, cho\u0107by nawet owe brzaski i zachody stanowi\u0142y cz\u0105stk\u0119 nieod\u0142\u0105czn\u0105 wieczystego \u017cycia, bowiem ono jest t\u0105 doskona\u0142\u0105 r\u00f3wnowag\u0105 \u015bmia\u0142o\u015bci Zjednoczenia si\u0119 z Bogiem, w kt\u00f3rem czas jest tylko przemija j\u0105cem zjawiskiem bytu, a jedyn\u0105 obecn\u0105 rzeczywisto\u015bci\u0105 – \u017bycie Ducha.<\/p>\n

A wi\u0119c \u015acie\u017cka, o kt\u00f3rej b\u0119dziemy m\u00f3wi\u0107 w czasie tych niedzielnych wyk\u0142ad\u00f3w, staraj\u0105c si\u0119 kr\u00f3tko tre\u015bciwie (cho\u0107 z konieczno\u015bci niedoskonale) przedstawi\u0107, czem ona jest dla ludzi, – to droga kr\u00f3tsza, lecz trudna, na kt\u00f3rej cz\u0142owiek rozwija si\u0119 szybciej, ni\u017celi w zwyk\u0142ym biegu normalnej ludzkiej ewolucji. Id\u0105c t\u0105 \u015acie\u017ck\u0105, \u017ce u\u017cyj\u0119 tu znanego por\u00f3wnania, cz\u0142owiek zamiast wznosi\u0107 si\u0119 pod g\u00f3r\u0119 drog\u0105, wij\u0105c\u0105 si\u0119 spiralnie i okr\u0105\u017caj\u0105c\u0105 g\u00f3r\u0119 niezliczone razy, idzie, w dzieraj\u0105c si\u0119 wprost przed siebie po zboczach spadzistych, nie bacz\u0105c na urwiska, niebezpieczne rozpadliny skalne, nie bacz\u0105c na bezdenne otch\u0142anie i g\u0142\u0119bokie przepa\u015bcie, bowiem \u015bwiadom jest, \u017ce nic nie zdo\u0142a powstrzyma\u0107 Wiecznego Ducha, \u017ce \u017cadna przeszkoda nie ostoi si\u0119 wobec jego si\u0142y, kt\u00f3ra jest wszechmocn\u0105, maj\u0105c za \u017ar\u00f3d\u0142o swe Wszechmoc sam\u0105.<\/p>\n

Tak\u0105 jest \u015acie\u017cka, kt\u00f3r\u0105 mamy tu wsp\u00f3lnie rozpatrywa\u0107, nietylko dlatego, \u017ce przedm iot to g\u0142\u0119boko ciekawy i porywaj\u0105cy, ale raczej z mej strony, a ufam ze i ze strony cho\u0107by\u00a0 kilk u moich s\u0142uchaczy, by jej badanie zdo\u0142a\u0142o \u017cycie przetworzy\u0107, by obudzi\u0142o pragnienie wej\u015bcia na t\u0119 \u015acie\u017ck\u0119” i poznania jej osobi\u015bcie, w\u0142asnem do\u015bwiadczeniem, nietylko teoretycznie, by te studja dopomog\u0142y nam do zrozumienia cho\u0107by w cz\u0119\u015bci tych tajemnych, najg\u0142\u0119bszych misterjow, dzi\u0119ki kt\u00f3rym cz\u0142owiek poznaje sw\u0105 Bosko\u015b\u0107 od wiek\u00f3w w nim ukryt\u0105, zawsze d\u0105\u017c\u0105c\u0105 do doskona\u0142ego przejawienia si\u0119,- co wzniesie go zczasem nad cz\u0142owiecze\u0144stwo i ponad ludzko\u015b\u0107.<\/p>\n

Takim wi\u0119c b\u0119dzie ce\u0142 naszych studj\u00f3w. Chc\u0105c by da\u0142y wyniki praktyczne, musimy, chocby chwilowo,\u00a0 Przyj\u0105\u0107 za pewnik istnienie w Naturze pewnych wielkich fakt\u00f3w. Nie chc\u0119 przez to powiedzie\u0107, by ludzie poch\u0142oni\u0119ci sprawami tego \u015awiata, czyni\u0105cy zaledwie pierwsze kroki ku \u015acie\u017cce, musieli zna\u0107 lub uznawa\u0107 te\u00a0 fakty. Prawa przyrody nie zmieniaj\u0105 si\u0119 nigdy, czy je znamy, czy nie znamy. Pozostaj\u0105 zawsze niewzruszone, czy uznajemy je, czy te\u017c nie uznajemy, a \u017cyj\u0105c w kr\u00f3lestwie Przyrody, podlegamy jej prawom. Znajomo\u015b\u0107 ich dok\u0142adna nie jest nieodzown\u0105 w pierwszych naszych\u00a0 krokach ku \u015acie\u017cce. Do\u015b\u0107, \u017ce fakty te istniej\u0105, by oddzia\u0142ywa\u0142y po za \u015bwiadomo\u015bci\u0105 cz\u0142owieka na jego \u017cycie wewn\u0119trzne jak i zewn\u0119trzne. Wystarcza istnienie tych praw, cho\u0107 cz\u0142owiek mo\u017ce o nich nie wiedzie\u0107. Promienie s\u0142oneczne nie przestaj\u0105 nas ogrzewa\u0107, je\u015bli nic nie wiemy o budowie s\u0142o\u0144ca; ogie\u0144 nie przestanie nas parzy\u0107, je\u015bli nie\u015bwiadomi jego w\u0142asno\u015bci – w\u0142o\u017cymy\u00a0 r\u0119k\u0119 w p\u0142omienie. Prawa przyrody zabezpieczaj\u0105 nietylko \u017cycie, lecz i jego rozw\u00f3j i post\u0119p, unosz\u0105 nas same pr\u0105dem ewolucji, niezale\u017cnie od wiedzy lub niewiedzy naszej. Lecz znaj\u0105c je, zyskujemy wiele, gdy\u017c mo\u017cemy wsp\u00f3\u0142dzia\u0142a\u0107 z niemi, czego czyni\u0107 nie jeste\u015bmy w stanie, dop\u00f3ki trwamy w mroku nie\u015bwiadomo\u015bci. Znaj\u0105c prawa, mo\u017cemy je u\u017cytkowa\u0107; znaj\u0105c fakty – mo\u017cemy si\u0119 na nieb opiera\u0107. Mie\u0107 wiedz\u0119, zna\u0107 prawa – to st\u0105pa\u0107 w \u015bwietle, zamiast b\u0142\u0105ka\u0107 si\u0119 poomaeku w ciemno\u015bci; zrozumie\u0107 prawa Przyrody – to zdoby\u0107 nowe przyspieszenie w\u0142asnej ewolucji, korzystaj\u0105c z czynnik\u00f3w pomocnych, unikaj\u0105c innych, kt\u00f3reby mog\u0142y ewolucj\u0119 utrudni\u0107, lub op\u00f3\u017ani\u0107. Jednym z najg\u0142\u00f3wniejszych czynnik\u00f3w, od kt\u00f3rego zale\u017cy ca\u0142a mo\u017cliwo\u015b\u0107 doskonalenia si\u0119 cz\u0142owieka na \u015acie\u017cce, jest Reinkarnacja, b\u0119d\u0105ca jednem z zasadniczych praw Przyrody; w wyk\u0142adach niniejszych musimy j\u0105 Przyj\u0105\u0107, jako pewnik, – gdy\u017c roztrz\u0105sanie jej i udowodnienie zaj\u0119\u0142oby mi zbyt du\u017co czasu i oddali\u0142o od mego przedmiotu.<\/p>\n

Dzi\u0119ki temu prawu mo\u017cliwy jest stopniowy wzrost cz\u0142owieka, w szeregu nast\u0119puj\u0105cych po sobie \u017cywot\u00f3w, przez niezliczone do\u015bwiadczenia w \u015bwiecie fizycznym i uczuciowym, oraz w \u015bwiecie, kt\u00f3ry zwiemy Niebem. Ewolucja by\u0142aby zbyt kr\u00f3tkotrwa\u0142\u0105 i nie pozwoli\u0142aby cz\u0142owiekowi wyj\u015b\u0107 z niedoskona\u0142o\u015bci, a urosn\u0105\u0107 w doskona\u0142o\u015b\u0107, gdyby nie\u00a0 mia\u0142 niezliczonych sposobno\u015bci do tego podczas d\u0142ugiej, d\u0142ugiej drogi wzwy\u017c.<\/p>\n

Cz\u0142owiek \u015bwiecki, pragn\u0105cy uczyni\u0107 pierwszy krok ku \u015acie\u017cce i przygotowany, ma ju\u017c za sob\u0105 d\u0142ug\u0105 ewolucj\u0119, w ci\u0105gu kt\u00f3rej nauczy\u0142 si\u0119 rozpoznawa\u0107 dobro i z\u0142o i wybiera\u0107 dobro, a odrzuca\u0107 z\u0142o; zdo\u0142a\u0142 rozwin\u0105\u0107 i wy\u0107wiczy\u0107 umys\u0142, charakter, jednem s\u0142owem, doj\u015b\u0107 od stanu cz\u0142owieka pierwotnego i amoralnego do stopnia wysokiej dzisiejszej kultury. Musimy wi\u0119c przyj\u0105\u0107 reinkarnacj\u0119 za fakt, bo nikt z nas nie zdo\u0142a\u0142by przej\u015b\u0107\u00a0 d\u0142ugiej drogi ewolucyjnej i nie osi\u0105gn\u0105\u0142by boskiej doskona\u0142o\u015bci w czasie jednego \u017cycia.<\/p>\n

Lecz nie jest koniecznem, by cz\u0142owiek, zbli\u017caj\u0105cy si\u0119 do \u015acie\u017cki, wiedzia\u0142 o reinkarnacji. Zna j\u0105 zreszt\u0105 i tak w swej pami\u0119ci duchowej, cho\u0107 jego m\u00f3zg fizyczny mo\u017ce jej jeszcze nie obj\u0105\u0142. Eozw\u00f3j jego b\u0119dzie nieuniknionem przed\u0142u\u017ceniem jego przesz\u0142o\u015bci i dojdzie do chwili, gdy Duch i m\u00f3zg ustosunkuj\u0105 si\u0119 w\u0142a\u015bciwie i \u015bci\u015blej zjednocz\u0105 ze sob\u0105, w\u00f3wczas wszystko, co zna jego wewn\u0119trzna istota, stanie si\u0119 oczywistem dla jego my\u015bli konkretnej.<\/p>\n

Nast\u0119pny wa\u017cny fakt, niezb\u0119dny do uznania przynajmniej w zasadzie, da si\u0119 uj\u0105\u0107 w tern jednem zdaniu z Pisma \u015aw. ,,Jaka Siejba – taki plon\u201c. Jest to prawo przyczynowo\u015bci, prawo akcji i reakcji, dzi\u0119ki kt\u00f3remu Przyroda przynosi cz\u0142owiekowi nieuchronnie owoce tego, co my\u015bla\u0142, pragn\u0105\u0142 i czyni\u0142. Wreszcie fakt istnienia \u015acie\u017cki, kt\u00f3r\u0105 wielu ludzi kroczy\u0142o przed nami. Istotnie, faktem jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 przyspieszenia ludzkiej ewolucji, poznania praw, kt\u00f3re ni\u0105 rz\u0105dz\u0105, warunk\u00f3w, kt\u00f3re do niej prowadz\u0105 i przej\u015bcia samemu wszystkich jej szczebli. Niekt\u00f3rzy ju\u017c przeszli je dawno i dzi\u015b stoj\u0105 u kresu \u015acie\u017cki i Ci niegdy\u015b byli lud\u017ami, jak my tu na ziemi, a teraz stali si\u0119 Str\u00f3\u017cami, Kierownikami \u015bwiata; to Starsi Bracia naszej rasy, Nauczyciele i Prorocy przesz\u0142o\u015bci, wznosz\u0105cy si\u0119 w coraz bardziej ol\u015bniewaj\u0105cej \u015bwiat\u0142o\u015bci a\u017c do ostatniego szczebla, do szczytu \u015acie\u017cki, gdzie stoi Ten, kt\u00f3ry jest Najwy\u017cszym Kierownikiem ca\u0142ego \u015bwiata, w kt\u00f3rym \u017cyjemy. Gdyby nikt nie utorowa\u0142 tej Drogi, gdyby nikt nie przebywa\u0142 jej przed nami, zaiste, daremn\u0105 by\u0142aby nasza nadzieja. Lecz Ci, kt\u00f3rzy niegdy\u015b wyst\u0119powali, jako Nauczyciele ludzko\u015bci, przebyli w zamierzch\u0142ej przesz\u0142o\u015bci t\u0119 olbrzymi\u0105 i \u015bwi\u0119t\u0105 pielgrzymk\u0119; Ci, kt\u00f3rych dzi\u015b czcimy, jako Mistrz\u00f3w, zachowali i nadal \u0142\u0105czno\u015b\u0107 z naszym \u015bwia tem, bior\u0105 Oni Uczni\u00f3w i pomagaj\u0105 im w ich wspinaniu si\u0119 po stromej \u015acie\u017cce.<\/p>\n

A wi\u0119c wielkie fakta Przyrody, istniej\u0105ce niezale\u017cnie od czyjegokolwiek uznania, na kt\u00f3rych si\u0119 opiera mo\u017cliwo\u015b\u0107 ludzkiego doskonalenia si\u0119 – to : Prawo Reinkracji, prawo Karmy, istnienie Mistrz\u00f3w, Nauczycieli i \u015acie\u017cki do Nich wiod\u0105cej. Cztery prawdy, kt\u00f3re musz\u0119 przyj\u0105\u0107 za uznane, nie dlatego bym nie mog\u0142a ich kolejno udowodni\u0107 drog\u0105 prawid\u0142owego rozumowania, argumentacji, ale wprost uwa\u017caj\u0105c je za punkt wyj\u015bcia i podstaw\u0119 niniejszych wyk\u0142ad\u00f3w.<\/p>\n

Jakie\u017c s\u0105 tedy pierwsze kroki zwyk\u0142ego \u015bwieckiego cz\u0142owieka, gdy zbli\u017ca\u0107 si\u0119 poczyna ku \u015acie\u017cce? Jak ju\u017c wspomnia\u0142am, nie jest koniecznem, aby zna\u0142, rozumia\u0142 lub uznawa\u0142 cztery wielkie prawdy, o kt\u00f3rych m\u00f3wi\u0142am. Jest to zaiste rzecz\u0105 pocieszaj\u0105c\u0105, \u017ce mo\u017ce by\u0107, a nawet jest pomi\u0119dzy wami wielu, kt\u00f3rzy nic jeszcze nie wiedz\u0105 o tych prawdach, a jednak zbli\u017caj\u0105 si\u0119 nieustannie ku \u015acie\u017cce. W przysz\u0142o\u015bci b\u0119dziecie o wiele bardziej \u015bwiadomi waszej ewolucji, ale jest ona i dzi\u015b faktem niezbitym, cho\u0107 mo\u017cemy nic o niej nie wiedzie\u0107. Pragn\u0119 w dzisiejszym wyk\u0142adzie pokaza\u0107 wam drog\u0119 i stopnie takiego rozwoju, aby\u015bcie zrozumieli, \u017ce ze stanowiska okultystycznego jentowa\u0107 si\u0119 sami, w jakim punkcie ewolucji jeste\u015bcie, aby ka\u017cdy z was umia\u0142 sam os\u0105dzi\u0107, czy zwr\u00f3ci\u0142 si\u0119 ju\u017c ku \u015acie\u017cce i czy kiu niej pod\u0105\u017ca. Bowiem wielu nie\u015bwiadomie zmierza w jej kierunku, inni za\u015b zwracaj\u0105 si\u0119 ku niej \u015bwiadomie, – po zbadaniu i zrozumieniu jej znaczenia.<\/p>\n

Niech wi\u0119c pierwszy z tych wyk\u0142ad\u00f3w dopomo\u017ce, by nie\u015bwiadoma ewolucja wasza sta\u0142a si\u0119 \u015bwiadom\u0105, niech dopomo\u017ce wam do \u0142atwiejszego zrozumienia samego siebie i poznania swego miejsca w ewolucji; niech ci, z was, kt\u00f3rzy wierz\u0105 w istnienie \u015acie\u017cki, dowiedz\u0105 si\u0119, jaki rodzaj \u017cycia do niej prowadzi, za\u015b ci, kt\u00f3rzy zbli\u017caj\u0105 si\u0119 ku niej mimowiednie, – niech pojm\u0105 i oceni\u0105 szcz\u0119\u015bcie, kt\u00f3rego s\u0105 bliscy.<\/p>\n

Pierwszym i najwa\u017cniejszym krokiem ku \u015acie\u017cce, niemo\u017cliwym do pomini\u0119cia, krokiem, kt\u00f3ry prowadzi do niej najpro\u015bciej jest: \u201eS\u0142u\u017cenie Cz\u0142owiekowi”. Jest to najpierwszy, sine qua non, warunek. Dla samolub\u00f3w post\u0119p taki jest niepodobie\u0144stwem, dla ludzi bezinteresownych, zapominaj\u0105cych o sobie, jest rzecz\u0105 prost\u0105 i pewn\u0105. W jakiejkolwiek dziedzinie cz\u0142owiek zaczyna wi\u0119cej my\u015ble\u0107 o innych, ani\u017celi o sobie, troszczy\u0107 si\u0119 o dobro og\u00f3lne wi\u0119cej, ni\u017c o w\u0142asny interes, czy to b\u0119dzie w s\u0142u\u017cbie miasta, gminy, narodu, czy te\u017c w pracy dla zbli\u017cenia narod\u00f3w, a\u017c do s\u0142u\u017cenia ca\u0142ej ludzko\u015bci, ka\u017cdy taki czyn b\u0119dzie krokiem ku \u015acie\u017cce, najlepiej przygotowuj\u0105cym cz\u0142owieka do wst\u0105pienia na ni\u0105. Jaki jest spos\u00f3b i rodzaj s\u0142u\u017cenia – nie robi r\u00f3\u017cnicy, byle by czyny by\u0142y prawdziwie bezinteresowne, a z wytrwa\u0142o\u015bci\u0105 spe\u0142niane, byle pobudk\u0105 ich by\u0142 idea\u0142 s\u0142u\u017cenia, niesienia pomocy i ulgi innym. Mog\u0105 to by\u0107 czyny czysto intelektualne, jak np. dzie\u0142a pisarza i autora, pragn\u0105cego podzieli\u0107 si\u0119 z innymi wiedz\u0105 zdobyt\u0105, by tym sposobem ulepszy\u0107 i podnie\u015b\u0107 \u015bwiat tak, aby mo\u017cna by\u0142o powiedzie\u0107, i\u017c \u017cycie, praca i dzie\u0142a tego cz\u0142owieka powi\u0119kszy\u0142y nieco dorobek ludzko\u015bci, pomno\u017cy\u0142y jej wiedz\u0119. Mo\u017ce to by\u0107 s\u0142u\u017cenie ludzko\u015bci przez Sztuk\u0119 – gdy idea\u0142em muzyka, malarza, rze\u017abiarza, architekta jest wniesienie pi\u0119kna w \u017cycie \u00a0ludzi, dodanie mu czaru, wdzi\u0119ku i wy\u017cszej kultury. Mo\u017ce to byc droga S\u0142u\u017cby Spo\u0142ecznej, gdzie cz\u0142owiek, wiedziony wsp\u00f3\u0142czuciem dla ubogich i cierpi\u0105cych, ca\u0142e swe \u017cycie po\u015bwi\u0119ca pracy dla nich, usi\u0142uj\u0105c zmieni\u0107 ustr\u00f3j spo\u0142eczny wsz\u0119dzie, gdzie ten jest niesprawiedliwy i nies\u0142uszny, stara si\u0119 przetworzy\u0107 warunki \u017cycia, usuwa\u0107 wszystko, co, niegdy\u015b u\u017cyteczne sta\u0142o si\u0119 dzi\u015b przestarza\u0142ym anachronizmem, tamuje i utrudnia drog\u0119 naprz\u00f3d; usi\u0142uje stosowa\u0107 wy\u017cyciu zewn\u0119trznem kulturalny dorobek ludzko\u015bci, walczy\u0107 o lepsze warunki, szlachetniejsze otoczenie dla swych braci. Mo\u017ce to by\u0107 droga Pracy Politycznej, gdzie \u017cycie ca\u0142ego narodu, \u017cycie wewn\u0119trzne czy zen\u0119trzne, staje si\u0119 przedmiotem s\u0142u\u017cenia. Mo\u017ce to by\u0107 r\u00f3wnie\u017c droga Leczenia, gdzie lekarz stara si\u0119 zwalcza\u0107 choroby, nie\u015b\u0107 zdrowie pacjentom i stworzy\u0107 dla organizmu najodpowiedniejsze warunki, aby podnie\u015b\u0107
\nog\u00f3lny stan zdrowotny i zmniejszy\u0107 \u015bmiertelno\u015b\u0107 w\u015br\u00f3d spo\u0142ecze\u0144stwa.<\/p>\n

Nie mog\u0119 tu wymieni\u0107 niezliczonych dzia\u0142\u00f3w Drogi S\u0142u\u017cenia. Obejmuje ona wszystko, co mo\u017ce pomoc \u017cyciu ludzkiemu, co ma dla\u0144 jak\u0105kolwiek warto\u015b\u0107. Mo\u017cecie wi\u0119c obra\u0107 ka\u017cd\u0105 drog\u0119, zgodnie z zami\u0142owaniem i zdolno\u015bciami waszemi, zale\u017cnie od mo\u017cliwo\u015bci.<\/p>\n

Handel, przemys\u0142, wszystko, co jest u\u017cyteczne cz\u0142owiekowi, wytw\u00f3rczo\u015b\u0107 zar\u00f3wno jak zarz\u0105dzanie, czy rozdzia\u0142 d\u00f3br – wszystko to s\u0105 odmiany S\u0142u\u017cenia ludziom. Odpowiecie mi, \u017ce ka\u017cdy cz\u0142owiek oddaje si\u0119 i tak temu lub innemu fachowi \u017cyciowemu, tej lub innej z wymienionych ga\u0142\u0119zi pracy. Tak jest, bowiem droga ku \u015acie\u017cce pocz\u0105tek sw\u00f3j bierze w zwyk\u0142em \u017cyciu ludzkiem i ka\u017cda rzecz, kt\u00f3ra s\u0142u\u017cy jego post\u0119powi i rozwojowi, mo\u017ce by\u0107 u\u017cyta i przetworzona na krok, zbli\u017caj\u0105cy ku \u015acie\u017cce. Istotnie, ludzie obieraj\u0105 zawody, drogi, kt\u00f3re wym ieni\u0142am , zajm uj\u0105 si\u0119 wytw\u00f3rczo\u015bci\u0105, rozsy\u0142aniem towar\u00f3w, handlem, przemys\u0142em, bywaj\u0105 pisarzam i, artystam i, politykam i, reform atoram i spo\u0142ecznymi, lekarzam i, wszystkiem, czem chcecie, – lecz idzie o to, co jest dla nich g\u0142\u00f3wnym bod\u017acem?<\/p>\n

Wtem kryje si\u0119 ca\u0142a r\u00f3\u017cnica mi\u0119dzy cz\u0142owiekiem, id\u0105cym zwyk\u0142\u0105 drog\u0105 ewolucji, rozw ijaj\u0105cym si\u0119 normalnie przez sw\u0105 prac\u0119 lub nauk\u0119, a cz\u0142owiekiem, kt\u00f3ry wprawdzie te\u017c w zrasta, ale kt\u00f3rego jedynym celem jest S\u0142u\u017cenie, nie osobisty rozw\u00f3j lub w\u0142asne zdobycze, kt\u00f3ry pragnie prac\u0105 Sw\u0105 podnie\u015b\u0107 og\u00f3lny poziom ludzko\u015bci, przyczynie si\u0119 do jej dobrobytu, nietylko do dobrobytu w\u0142asnego, lub swej rodziny.<\/p>\n

Nie m\u00f3wi\u0119 tego z lekcewa\u017cenia dla tych, kt\u00f3rzy id\u0105 zwyk\u0142\u0105 drog\u0105 \u015bwiata, maj\u0105c jeno najpospolitsze cele. I oni stanowi\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 ewolucji konieczn\u0105 i nieodzown\u0105. Bo w jaki\u017c spos\u00f3b cz\u0142owiek m\u00f3g\u0142by rozwin\u0105\u0107, wy\u0107wiczy\u0107 sw\u00f3j umys\u0142, obudzi\u0107 i przejaw i\u0107 swe nam i\u0119tno\u015bci i uczucia, a nawet zdoby\u0107 sprawno\u015b\u0107 i pe\u0142en rozw\u00f3j w\u0142adz fizycznych, gdyby nie walczy\u0142 o zdobycie i powodzenie na zwyk\u0142ych drogach ludzkiego \u017cycia, w r\u00f3\u017cnych dziedzinach ludzkiej dzia\u0142alno\u015bci? A wi\u0119c dobrem jest i s\u0142usznem, \u017ce ludzie pracuj\u0105 dla zdobyczy i rezultat\u00f3w swych czyn\u00f3w, \u017ce walcz\u0105 o powodzenie, \u017ce s\u0105 ambitni i si\u0119gaj\u0105 po w\u0142adz\u0119 i s\u0142aw\u0119, po stanowiska, zaszczyty, honory i szcz\u0119\u015bcie.<\/p>\n

Dziecinne igraszki – powiecie!<\/p>\n

Tak, ale igraszki po\u017cyteczne i pomocne, dzi\u0119ki nim dzieci ucz\u0105 si\u0119 chodzi\u0107 i dzia\u0142a\u0107. Zabawy z nagrodami, kt\u00f3re zach\u0119caj\u0105 w szkole \u017cycia do \u0107wicze\u0144, wysi\u0142k\u00f3w, zapas\u00f3w, w kt\u00f3rych krzepnie si\u0142a, rozbudza si\u0119 energja i rozwijaj\u0105 si\u0119 przysz\u0142e mo\u017cliwo\u015bci. Nie lekcewa\u017cmy nigdy pospolitego \u015bwiata, w kt\u00f3rym ludzie zmagaj\u0105 si\u0119, walcz\u0105 i wsp\u00f3\u0142zawodnicz\u0105 ze sob\u0105, pope\u0142niaj\u0105c przytem wiele pomy\u0142ek, b\u0142\u0119d\u00f3w, win, niejeden grzech, niejedn\u0119 zbrodni\u0119, bowiem wszystko to s\u0105 nauki w wielkiej szkole \u017cycia, stadja kolejne, przez kt\u00f3re przej\u015b\u0107 musi ka\u017cdy. Jak za\u017carta walka w \u015bwiecie zwierz\u0119cym rozwija si\u0142\u0119, spryt, przebieg\u0142o\u015b\u0107 i zdolno\u015b\u0107 ochrony \u017cycia, tak analogicznie walka rozwija
\nw cz\u0142owieku si\u0142\u0119 woli, wszechstronne w\u0142adze umys\u0142u oraz bogactwo uczu\u0107 i wzrusze\u0144, zar\u00f3wno jak si\u0142\u0119 musku\u0142\u00f3w i nerw\u00f3w. W \u015bwiecie, kt\u00f3rego \u017ar\u00f3d\u0142em jest niesko\u0144czona M\u0105dro\u015b\u0107 i Mi\u0142o\u015b\u0107 bezgraniczna, ani jedna nauka \u017cyciowa nie jest bezu\u017cyteczn\u0105, ka\u017cda ma sw\u00f3j sens i cel. We wszystkich \u201enagrodach \u201c i \u201elaurach\u201c \u015bwieckich,\u00a0 mo\u017cecie je z wy\u017cszego punktu widzenia nazwa\u0107 igraszkami – we wszystkich rezultatach czyn\u00f3w, kt\u00f3rych wyrzec si\u0119 musimy i odrzuci\u0107 w \u017cyciu wy\u017cszem, w ka\u017cdym z nich B\u00f3g si\u0119 ukrywa, w ka\u017cdym Jego \u017cycie jest jedyn\u0105 si\u0142\u0105, kt\u00f3ra przyci\u0105ga i wabi urokiem ; a cho\u0107 krusz\u0105 si\u0119 nam w r\u0119ku, ledwie\u015bmy ich dotkn\u0119li, cho\u0107 ambicja, raz zaspokojona, nico\u015bci\u0105 si\u0119 staje, cho\u0107 nagromadzone bogactwo rych\u0142o si\u0119 staje ci\u0119\u017carem, a ka\u017cda uciecha, przepe\u0142niaj\u0105ca kielich rozkoszy – w przesyt si\u0119 zamienia; – to\u00a0 przecie\u017c nawet ta znikomo\u015b\u0107 jest pouczaj\u0105c\u0105. Prze\u015blicznie\u00a0 wyrazi\u0142 to poeta chrze\u015bcija\u0144ski, Jerzy Herbert:<\/p>\n

Kiedy cz\u0142owieka stworzy\u0142 B\u00f3g,
\nMia\u0142 w pe\u0142nej czarze b\u0142ogos\u0142awie\u0144stw krocie;
\nWylejmy, rzecze, ilem zebra\u0107 m\u00f3g\u0142;
\nBezcenne skarby \u0142ask, w bogactwie, cnocie.
\nZestrzelmy w jeden strug.
\nWi\u0119c nasamprz\u00f3d cz\u0142owiekiem moc ow\u0142adnie,
\nI sp\u0142ynie pi\u0119kno, m\u0105dro\u015b\u0107, cze\u015b\u0107 na skro\u0144 pielgrzyma.
\nLecz gdy zabrak\u0142o \u0142ask – Bozdawcy d\u0142o\u0144 opadnie,
\nBo w czar\u0119 spojrza\u0142 B\u00f3g – dno b\u0142ys\u0142o – wi\u0119c
\nsi\u0119 wstrzyma,
\nA spok\u00f3j zosta\u0142 na dnie.
\n* * *
\n\u201eDo\u015b\u0107… (rzecze g\u0142os Mocarza),
\nGdybym w ten klejnot przybra\u0142 moje dzieci\u0119,
\nUwielbi\u0142by on dar, miast Tego, co obdarza,
\nI spok\u00f3j czci\u0142, miast Boga, we wszech\u015bwiecie.
\nTo\u0107 strata nam zagra\u017ca!
\n* * *
\nNiech przyjmie dar i niechaj mu si\u0119 sporzy,
\nLecz niech pracuje wci\u0105\u017c, o skarbu dr\u017c\u0105c istnienie,
\nBogacz lecz w niepokoju wci\u0105\u017c – a\u017c wreszcie
\ntrud go zmorzy.
\nGdy dobro\u0107 jest bez si\u0142 to mo\u017ce cho\u0107 znu\u017cenie
\nNa Moj\u0105 pier\u015b go z\u0142o\u017cy<\/p>\n

Jest w tem ogromna prawda, ogarniaj\u0105ca ca\u0142\u0105 warto\u015b\u0107, a zarazem i bezwarto\u015bciowo\u015b\u0107 ludzkiej \u017cyciowej pogoni. Pogo\u0144 ta cenna jest, bowiem wyrabia w nas w\u0142adze i rozwija zdolno\u015bci, bez czego post\u0119p by\u0142by niemo\u017cliwym; znikom\u0105 jest i bez warto\u015bci, bowiem wszystko, co uchwycimy – \u0142amie si\u0119 nam i kruszy, i r\u0119ce wci\u0105\u017c pozostaj\u0105 puste, a\u017c wreszcie kiedy\u015b odnajd\u0105 i dotkn\u0105 st\u00f3p Boga. Takiem jest wi\u0119c znaczenie i warto\u015b\u0107 zwyk\u0142ego ludzkiego \u017cycia. W pewnym okresie swej ewolucji, id\u0105cej dot\u0105d za biegiem zwyk\u0142ego \u017cycia, cz\u0142owiek zaczyna powoli rozumie\u0107, \u017ce nie w egoistycznej pogoni za rozkosz\u0105, bogactwem i zaszczytami znajduje si\u0119 prawdziwa, nieprzemijaj\u0105ca rado\u015b\u0107,-\u017ce s\u0142u\u017c\u0105c innym, pomagaj\u0105c cierpi\u0105cym i nieszcz\u0119\u015bliwym, nios\u0105c wiedz\u0119 tym, kt\u00f3rzy jej nie znaj\u0105, walcz\u0105c za pogn\u0119bionych, rozja\u015bniaj\u0105c wsz\u0119dzie smutek, nios\u0105c ulg\u0119 n\u0119dzy zbiera si\u0119 b\u0142yski tej rado\u015bci. Wielu jest dzi\u015b ludzi, kt\u00f3rzy posiadaj\u0105c dobrobyt, – nie potrafi\u0105 u\u017cywa\u0107 go spokojnie, wiedz\u0105c, i\u017c tylu innych przymiera g\u0142odem, jest w n\u0119dzy i poniewierce. Pomimo w\u0142asnego dostatku, gn\u0119bi\u0105 si\u0119 trosk\u0105 o cierpienie bli\u017anich, o n\u0119dz\u0119 cz\u0142owieka na ca\u0142ym \u015bwiecie.<\/p>\n

Oto zbudzenie spo\u0142ecznego sumienia, uznanie spo\u0142ecznego obowi\u0105zku i odpowiedzialno\u015bci. Jest to najszlachetniejszy dow\u00f3d ewolucji cz\u0142owieka, wskaz\u00f3wka rych\u0142ego pojawienia si\u0119 nowej Basy, kt\u00f3rej cechami b\u0119d\u0105 wsp\u00f3\u0142czucie i wsp\u00f3\u0142praea, zamiast oboj\u0119tno\u015bci i wsp\u00f3\u0142zawodnictwa, stosowane stale we wszystkich dziedzinach zewn\u0119trznego \u017cycia. W\u00a0 miar\u0119 jak te cechy rozpowszechni\u0105 si\u0119, wzrosn\u0105, poczn\u0105 kierowa\u0107 \u017cyciem praktycznem, coraz wi\u0119cej ludzi b\u0119dzie si\u0119 zbli\u017ca\u0107 ku \u015acie\u017cce, czyni\u0107 ku niej te pierwsze kroki, kt\u00f3re i dzi\u015b wielu ju\u017c czyni. Przytem warunkiem koniecznym jest wytrwa\u0142o\u015b\u0107 i ci\u0105g\u0142o\u015b\u0107; nie do\u015b\u0107 przelotnego wzruszenia si\u0119 wsp\u00f3\u0142czuciem, w kt\u00f3rem oddajemy cz\u0105stk\u0119 zbywaj\u0105cego i zbytecznego nam dobra,\u00a0 nie uszczuplaj\u0105c w tem niczem naszych wyg\u00f3d na rzecz dobrej sprawy lub ubogiej rodziny, nie do\u015b\u0107 jest wyrzec si\u0119 cz\u0105stki swych zbytk\u00f3w na rzecz kogo\u015b, komu na niezb\u0119dne nie starcza. O ile\u017c wi\u0119cej oczekuje si\u0119 od tych, kt\u00f3rzy zapragn\u0119li zbli\u017cy\u0107 si\u0119 ku \u015acie\u017cce! same odda\u0107 trzeba, a nie to, co posiadamy – w tem ca\u0142y ogrom r\u00f3\u017cnicy. Musimy nauczy\u0107 si\u0119 czu\u0107 innych smutek jak w\u0142asny, m\u0119k\u0119 innych – jak b\u00f3l przeszywaj\u0105cy nasze serce. Musi to p\u0142yn\u0105\u0107 samodzielnie, jak nieodparta, pal\u0105ca podnieta do czynu, jak wewn\u0119trzna konieczno\u015b\u0107 p\u00f3j\u015bcia drog\u0105 S\u0142u\u017cenia; jak mus od kt\u00f3rego uj\u015b\u0107, ni uchyli\u0107 si\u0119 niepodobna.<\/p>\n

Spotykamy nieraz takich ludzi, kt\u00f3rzy nie potrafi\u0105 by\u0107 bezczynni, nie potrafi\u0105 spocz\u0105\u0107. Nie jest to bynajm niej po\u015bwi\u0119ceniem, – stadjum to pozostawili za sob\u0105. Dla nich to, co \u015bwiat zwie ofiar\u0105 – stanowi rozkosz;\u00a0 oddawa\u0107 siebie innym – jest ich rado\u015bci\u0105. Ofiar\u0105 mo\u017cna to nazwa\u0107 chyba dlatego tylko, \u017ce tchnienie \u017bycia samego ofiarowuje si\u0119 wci\u0105\u017c innym , p\u0142yn\u0105c ku nim nieustannie, lecz to jest rado\u015bci\u0105, nie sm utkiem, rozkosz\u0105, nie m\u0119k\u0105, jest prost\u0105 niemal konieczno\u015bci\u0105. Gdziekolwiek tedy ujrzycie tak\u0105 nami\u0119tno\u015b\u0107 S\u0142u\u017cenia, tak\u0105 gotowo\u015b\u0107 oddania wszystkiego, by by\u0142o gdzie spotkacie ludzi, kt\u00f3rzy wci\u0105\u017c my\u015bl\u0105, gdzie komu i w czem mogliby dopom\u00f3c i us\u0142u\u017cy\u0107, – czy to b\u0119dzie w kole rodzinnem, czy te\u017c na szerszym terenie publicznego \u017cycia; o ile tylko d\u0105\u017cenie to jest\u00a0trwa\u0142em i nieustannem usi\u0142owaniem oddania wszystkiego, by inni mogli z tego korzysta\u0107, – wsz\u0119dzie tam przejawia si\u0119 istotny wew n\u0119trzny Duch, kt\u00f3rego \u017cyciem jest wolne, swobodne, szerokie dawanie, kt\u00f3rego jedynem zadowoleniem – S\u0142u\u017cenie cz\u0142owiekowi.<\/p>\n

Takim wi\u0119c jest pierwszy wielki krok. W kimkolwiek to dostrze\u017cecie, mo\u017cecie by\u0107 pewni, \u017ce zbli\u017ca si\u0119 on ku \u015acie\u017cce, cho\u0107 mo\u017ce nigdy o niej nie s\u0142ysza\u0142. Idzie ku Mistrzom, choc nic wie o Ich istnieniu. S\u0105 ludzie, kt\u00f3rzy, cho\u0107 trw aj\u0105 jeszcze w p\u00f3\u0142m roku niewiary w \u017cycie duchowe, – znajduj\u0105 si\u0119 jednak bli\u017cej \u015acie\u017cki, ani\u017celi w ielu t. zw. ludzi religijnych, kt\u00f3rzy wprawdzie znaj\u0105 teorj\u0119 religji, lecz\u00a0 dalecy s\u0105 od praktykowania jej w \u017cyciu. Jedn\u0105 z prawdziwie cennych korzy\u015bci, zdobywanych, gdy si\u0119 przechodzi przez okres m aterjalizm u, jest bezinteresowno\u015b\u0107, – bo materjalizm nie obiecuje absolutnie \u017cadnej nagrody, nie m\u00f3wi o rado\u015bciach niebieskich, nie wspomina\u00a0 \u201eten, kto lituje si\u0119 nad biedakiem, po\u017cycza Panu, a zaiste, to co po\u017cyczy\u0142, b\u0119dzie mu odp\u0142acone. Je\u015bli cz\u0142owiek niewierz\u0105cy po\u015bwi\u0119ca si\u0119 dla ludzko\u015bci, a nie spodziewa si\u0119 \u017cadnej nagrody, nie oczekuje zwrotu oddanych bogactw, – to w tej bezinteresowno\u015bci ofiara, kt\u00f3r\u0105 sk\u0142ada ze swego ni\u017cszego \u201e ja \u201c, osi\u0105ga doskona\u0142o\u015b\u0107 rzeczywistej g\u0142\u0119bi, kt\u00f3rej m\u00f3g\u0142by mu pozazdro\u015bci\u0107 niejeden szczery chrze\u015bcijanin, buddysta albo brahmin.<\/p>\n

Mia\u0142am dobrego przyjaciela, kt\u00f3ry umar\u0142 kilkana\u015bcie lat temu, – niekt\u00f3rzy z was pami\u0119taj\u0105 go zapewne: nazywa\u0142 si\u0119 Karol Bradlaugh. By\u0142 on przyk\u0142adem cz\u0142owieka zupe\u0142nie niewierz\u0105cego w \u017cycie pozagrobowe; wytrwa\u0142 w tem do ko\u0144ca, – by\u0142 przekonany, \u017ce \u015bmier\u0107 przecina wszystko, \u017ce nic po nim nie pozostanie, pr\u00f3cz spu\u015bcizny pracy, spe\u0142nionej dla ludzi.<\/p>\n

B\u0119d\u0105c zagorza\u0142ym ateist\u0105, g\u0142osi\u0142 ideje, nad kt\u00f3re nie znam bardziej uduchowionych, – m\u00f3wi\u0142 o wolno\u015bci i szcz\u0119\u015bciu ludzi, a cho\u0107 sam nie spodziewa\u0142 si\u0119 tego do\u017cy\u0107, lecz wierzy\u0142, \u017ce kiedy\u015b czasy te przyjd\u0105 dla ludzko\u015bci.<\/p>\n

Rzek\u0142: \u201eWystarczy, je\u015bli me cia\u0142o, padaj\u0105c w przepa\u015b\u0107, dziel\u0105c\u0105 ludzko\u015b\u0107 od wielkiej przysz\u0142o\u015bci, pos\u0142u\u017cy za pomost, po kt\u00f3rym inni b\u0119d\u0105 mogli i\u015bc ku szcz\u0119\u015bciu, kt\u00f3rego sam nie ujrz\u0119 nigdy!\u201c Cz\u0142owiek, kt\u00f3ry m\u00f3g\u0142 wypowiedzie\u0107 podobne s\u0142owa z g\u0142\u0119bi przekonania, jakie wog\u00f3le cechowa\u0142o wszystkie jego czyny, zbliza\u0142 si\u0119 ju\u017c ku \u015acie\u017cce, w nast\u0119pnem \u017cyciu znajdzie j\u0105 niezawodnie.<\/p>\n

Wiedzcie tedy, \u017ce s\u0142u\u017cenie bezinteresowne, ofiarne, oddaj\u0105ce wszystko, nie \u017c\u0105daj\u0105ce nic wzamlan, jest onieczne, je\u015bli stwierdzicie, \u017ce jest ono potrzeb\u0105 waszej natury, nie wyborem \u015bwiadomym, lecz przemo\u017cnym mpulsem – mo\u017cecie by\u0107 pewni, \u017ce jeste\u015bcie jednym z tych, kt\u00f3\u017cy pracuj\u0105c na \u015bwiecie, czyni\u0105 pierwsze kroki ku \u015acie\u017cce.<\/p>\n

To s\u0142u\u017cenie wi\u0119c nale\u017cy uwa\u017ca\u0107 za krok pierwszy Drugi wyda si\u0119 wam zapewne dziwny. Cz\u0142owiek, kt\u00f3ry mo\u017ce by\u0107 ogarni\u0119ty jak\u0105\u015b jedn\u0105 ide\u0105 tak ze \u017cadne przekonania, \u017cadne osobiste wygody, \u017cadne racje i czynniki, zazwyczaj oddzia\u0142ywuj\u0105ce na ludzi, nie mog\u0105 go odwie\u015b\u0107 od tej idei – cz\u0142owiek taki jest bliski \u015acie\u017cki. Wielki psycholog hinduski, Patanjali, kt\u00f3ry opisa\u0142 pewne zasadnicze podkre\u015bla\u0142 Stadja ludzkiego \u017cycia, przez kt\u00f3re kolejno przechodzi umys\u0142owo\u015b\u0107 cz\u0142owieka. A wiec by\u0142a ona pierwotnie w stadjum motyla, stadjum dziecinnem, gdy przebiega\u0142a z przedmiotu na przedmiot, jak motyl przelatuje z kwiatu na kwiat, – to tu, to tam zbieraj\u0105c nieco miodu, co chwila porzucaj\u0105c jeden dla drugiego – w poszukiwaniu uciechy, zabawy, rozkoszy. Wsz\u0119dzie umys\u0142 motyli, twierdzi m\u0119drzec, dalekim jest od Yogi. Nast\u0119pne stadjum, to stadjum m\u0142odzie\u0144cze, umys\u0142 impulsywny, poddaj\u0105cy si\u0119 falom wzrusze\u0144, w p\u0119dzie swym zwracaj\u0105cy si\u0119 w ro\u017cne strony, przez pewien czas opanowany jedn\u0105 mysi\u0105, za chwil\u0119 ow\u0142adni\u0119ty inn\u0105, stalszy ani\u017celi umys\u0142 motyli, lecz ci\u0105gle zmieniaj\u0105cy kierunek, jakkolwiek posiaaaj\u0105cy ju\u017c pewn\u0105 wytrwa\u0142o\u015b\u0107. I ten umys\u0142 r\u00f3wnie\u017c g\u0142osi m\u0119drzec dalekim jest od Yogi. W nast\u0119pnym okresie umys\u0142 cz\u0142owieka poddaje si\u0119 w\u0142adzy jednej<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

p\u00f3\u017aniejsze poznanie i sprawdzenie prawdy. Najwa\u017cniejszy jest stosunek cz\u0142owieka – do idei, jego wewn\u0119trzna postawa. Wezm\u0119 inny przyk\u0142ad, by wykaza\u0107 i\u017c nie gloryfikuj\u0119 tylko tych. wypadk\u00f3w, z kt\u00f3remi sama zgadzam si\u0119 ca\u0142kowicie.<\/p>\n

Jedn\u0105 z pal\u0105cych kwestji wsp\u00f3\u0142czesnej epoki jest taktyka obrana obecnie przez skrajne Stronnictwo Kobiet Sufra\u017cystek. Co do samej taktyki – nie do mnie nale\u017cy wyg\u0142asza\u0107 o niej zdanie. Je\u017celi w czem\u015b nie bior\u0119 udzia\u0142u, nie s\u0105dz\u0119 nigdy tych, kt\u00f3rzy nara\u017caj\u0105 si\u0119 na jakie\u015b niebezpiecze\u0144stwo, kt\u00f3re mnie nie grozi. Lecz, powtarzam raz jeszcze, nie chodzi o to byczy ludzie, kt\u00f3rzy tak post\u0119puj\u0105, maj\u0105 s\u0142uszno\u015b\u0107, czy te\u017c nie maj\u0105, czy si\u0119 im wiedzie, czy te\u017c odnosz\u0105 pora\u017cki. Mniejsza o to, czy ich pogl\u0105d jest trze\u017awy i s\u0142uszny, czy szalony, to nie wp\u0142ywa na ich charakter, na \u017cycie i natur\u0119, jaka wyrabia si\u0119 w tem po\u015bwi\u0119ceniu, kt\u00f3re nie cofa si\u0119 nawet przed konsekwencj\u0105 S\u0105du, celi wi\u0119ziennej.<\/p>\n

Wybra\u0142am ten przyk\u0142ad, gdy\u017c po\u015br\u00f3d moich s\u0142uchaczy znajd\u0105 si\u0119 zapewne r\u00f3\u017cnice zda\u0144, co do rozs\u0105dku lub szale\u0144stwa samego czynu; a mnie chodzi, aby\u015bcie zrozumieli, \u017ce ze stanowiska okultystycznego czyn zewn\u0119trzny jest \u0142upin\u0105, kt\u00f3r\u0105 si\u0119 rozbija i odrzuca; lecz wewn\u0105trz \u0142upiny wida\u0107 owoc – tre\u015b\u0107 tej pobudki: szlachetno\u015b\u0107 charakteru, bohaterstwo i odwag\u0119, ca\u0142kowito\u015b\u0107 samooddania. Gdy wi\u0119c spotykacie ludzi tak opanowanych jak\u0105\u015b ide\u0105, \u017ce \u017cadne argumenty ani wp\u0142ywy \u015bwiata nie zdo\u0142aj\u0105 ich zachwia\u0107 – w\u00f3wczas mo\u017cecie by\u0107 pewni na mocy wielkiego prawa okultystycznego, kt\u00f3re wielu z nas zna jako prawd\u0119,- \u017ce s\u0105 oni bliscy wr\u00f3t \u015acie\u017cki. Bowiem b\u0142\u0119dy my\u015blowe, umys\u0142owe szybko, prawie w jednej chwili poprawi\u0107 mo\u017cna; ale wyrobienie bohaterstwa, samooddania i samoofiary jest prac\u0105 wielu istnie\u0144 i niezliczonych tru d\u00f3w.<\/p>\n

W podobny spos\u00f3b ocenia okultyzm wszystkie takie wypadki. Czyn zewn\u0119trzny jest wyrazem dawniejszej, poprzedzaj\u0105cej my\u015bli, poprzedniego wzruszenia; j\u0105drem najistotniejszem jest czynu tego pobudka. Rozg\u0142\u0105daj\u0105c si\u0119 tedy po \u015bwiecie, nie s\u0105dzimy o szczeblu duchowego rozwoju ludzi pod\u0142ug ich czyn\u00f3w, lecz pod\u0142ug ich my\u015bli, woli i wzrusze\u0144. One to bowiem trwaj\u0105, za\u015b czyny mijaj\u0105 szybko.<\/p>\n

Wspomn\u0119 wam o fakcie z mego w\u0142asnego \u017cycia, kt\u00f3ry, jak mi potem powiedzia\u0142a pani B\u0142awatska, doprowadzi\u0142 mi\u0119 w tern \u017cyciu do Bram Wtajemniczenia. Istotnie tak by\u0142o; a przecie\u017c by\u0142 to z mojej strony wielki b\u0142\u0105d, wielka pomy\u0142ka; tern \u0142atwiej mi te\u017c o tem wspomnie\u0107, \u017ce to by\u0142a pomy\u0142ka, a nie m\u0105drze obmy\u015blony i wykonany czyn. Chodzi tu mianowicie o obron\u0119 broszurki Knowltona, – b\u0142ahego, nic nieznacz\u0105cego \u015bwistka, kt\u00f3rego autor zmar\u0142 przed mojem urodzeniem, kt\u00f3rym nikt nie m\u00f3g\u0142 si\u0119 pyszni\u0107, kt\u00f3ry nikomu nie m\u00f3g\u0142 si\u0119 podoba\u0107, – a broni\u0142am go tylko dlatego, \u017ce mi si\u0119 zdawa\u0142o, \u017ce najskuteczniej mo\u017ce ukr\u00f3ci\u0107 plag\u0119 ub\u00f3stwa – nieskr\u0119powane roztrz\u0105sanie kwestji ograniczenia liczby urodze\u0144 w\u015br\u00f3d najbiedniejszej klasy. Wiem, \u017ce dzisiaj tysi\u0105ce ludzi s\u0105 tego zdania. W\u00f3wczas by\u0142o inaczej. W\u00f3wczas projekt ten oznacza\u0142 kompromitacj\u0119 i ha\u0144b\u0119 publiczn\u0105, niemal wyrzucenie poza nawias spo\u0142ecze\u0144stwa, zw\u0142aszcza dla kobiety; by\u0142o to chyba najbardziej wyzywaj\u0105cym czynem, na jaki kto\u015b m\u00f3g\u0142 sobie pod\u00f3wczas pozwoli\u0107, wedle s\u0105du \u015bw iata; dlatego wspominam dzi\u015b o tem. Istotnie, wszystko tu by\u0142o nies\u0142uszne, opr\u00f3cz ch\u0119ci ul\u017cenia n\u0119dzy ludzkiej i gotowo\u015bci cierpie\u0107 za t\u0119 spraw\u0119. Lecz w\u0142a\u015bnie dzi\u0119ki wewn\u0119trznej pobudce, dzi\u0119ki zdecydowaniu si\u0119 odrzucenia wszystkiego, co dla kobiety ma warto\u015b\u0107, – by m\u00f3c pomaga\u0107 innym, czyn \u00f3w doprowadzi\u0142 mi\u0119 w tem \u017cyciu do Wr\u00f3t Wtajemniczenia. Trudno o bardziej jaskrawy przyk\u0142ad.<\/p>\n

Teraz przedstawia si\u0119 wam mo\u017ce ja\u015bniej, dlaczego twierdz\u0119, \u017ce wed\u0142ug okultystycznego prawa s\u0105dzi si\u0119 pod\u0142ug pobudki, nie za\u015b pod\u0142ug formy czynu zewn\u0119trznego, w kt\u00f3rym si\u0119 przejawia. I nie mia\u0142o p\u00f3\u017aniej najmniejszego znaczenia, \u017ce jednym z moich pierwszych czyn\u00f3w po wst\u0105pieniu do Towarzystwa Teozoficznego, by\u0142o zupe\u0142ne odrzucenie ca\u0142ej tej teorji, logicznej z materjalistycznego punktu widzenia, lecz niemo\u017cliwej do przyj\u0119cia z punktu widzenia duchowego. Tak\u0105 by\u0142a moja pr\u00f3ba, kt\u00f3r\u0105 przesz\u0142am. Mo\u017ce wi\u0119c rozumiecie ju\u017c obecnie, \u017ce pobudki nasze nale\u017cy bada\u0107 staranniej ani\u017celi czyny. Starajmy\u00a0 si\u0119, by czyny nasze by\u0142y jaknaj rozumniejsze; u\u017cywajmy ca\u0142ej przenikliwo\u015bci naszej my\u015bli i najlepszych usi\u0142owa\u0144, na jakie nas sta\u0107, by, zanim co\u015b uczynimy, os\u0105dzi\u0107, czy b\u0119dzie to s\u0142uszne; lecz wiedzmy, na nasz\u0105 pociech\u0119, \u017ce wzrok, kt\u00f3ry bada nietylko zewn\u0119trzn\u0105 stron\u0119 rzeczy, ale i serca ludzkie, – s\u0105dzi lepiej, ani\u017celi zwyk\u0142y s\u0105d \u015bwiata. Oddajcie si\u0119 ca\u0142kowicie S\u0142u\u017ceniu, nic nie zatrzymuj\u0105c dla siebie; pomagajcie wsz\u0119dzie, gdzie si\u0119 da, ofiarowujcie wasz\u0105 prac\u0119 wsz\u0119dzie, gdzie potrzeba; po\u015bwi\u0119\u0107cie si\u0119 jakiemu\u015b wielkiemu idea\u0142owi, d\u0105\u017c\u0105c ku niemu zar\u00f3wno w jasno\u015bci, jak w mroku, b\u0105d\u017acie mu wierni zar\u00f3wno w czasie pokoju, jak burzy. A skoro wasze dawne, poprzednie istnienia, wydadz\u0105 w tern \u017cyciu tak bogaty plon bohaterstwa, s\u0142u\u017cenia, samooddania, – w\u00f3wczas, cho\u0107 byliby\u015bcie lud\u017ami zwyk\u0142ymi, nie\u015bwiadomymi rzeczy, o kt\u00f3rych m\u00f3wi\u0119, i nie wiedzieli\u015bcie o istnieniu Mistrz\u00f3w, ani o pi\u0119knie okultystycznego \u015bwiata* jednak nie\u015bwiadomie zrobicie ku niemu pierwsze kroki.<\/p>\n

Wkr\u00f3tce znajdziecie pocz\u0105tek \u015acie\u017cki i poczniecie\u00a0 \u015bwiadomie ju\u017c szuka\u0107 Mistrza. On za\u015b o wiele dawniej, zanim zacz\u0119li\u015bcie swe poszukiwania, odnalaz\u0142 was Sam. Chocia\u017c w tym ni\u017cszym \u015bwiecie szukanie jest konieczne, a ca\u0142kowita zgoda m\u00f3zgu z sercem potrzebn\u0105 jest tutaj, by kierowa\u0107 naszem szukaniem Tego, kt\u00f3rego uczniami chcemy zosta\u0107 – jednak dobrze jest wiedzie\u0107, \u017ce Mistrz jest z nami, zanim zaczynamy Go szuka\u0107; \u017ce Mistrz czuwa w\u00f3wczas, gdy jeszcze \u015blepi jeste\u015bmy. I gdy si\u0119 nam zdaje, \u017ce tylko ludziom s\u0142u\u017cymy, \u017ce pomagamy krzywdzonym, nieszcz\u0119\u015bliwym, ciemnym, cierpi\u0105cym – w \u015bwiecie wy\u017cszym, gdzie rz\u0105dzi wy\u017cszy s\u0105d, cho\u0107 my nie wiemy o tern, Ich, Wielkich, rozlega si\u0119 g\u0142os: \u201eCokolwiek uczynili\u015bcie najmniejszemu z tych maluczkich, bracia moi, Mnie\u015bcie uczynili*’*.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: rozdzia\u0142 – Cz\u0142owiek Zwyk\u0142y –\u00a0 Annie Besant „WTAJEMNICZENIE CZYLI DROGA DO NADCZ\u0141OWIECZE\u0143STWA” Biblioteka Narodowa, Warszawa<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

CZ\u0141OWIEK ZWYK\u0141Y Jego pierwsze kroki Istnieje \u015acie\u017cka, wiod\u0105ca ku tak zwanemu W tajemniczeniu, a przez nie ku Doskona\u0142o\u015bci Cz\u0142owieka; \u015acie\u017cka to uznana przez wszystkie wielkie religje; zasadnicze jej w\u0142a\u015bciwo\u015bci opisuje w wyrazach jednoznacznych ka\u017cda z wielkich religji \u015bwiata.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[420],"tags":[2015,2014,27,2011,2012,2013],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7632"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7632"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7632\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7642,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7632\/revisions\/7642"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7632"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7632"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7632"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}