{"id":7586,"date":"2022-10-12T21:52:55","date_gmt":"2022-10-12T19:52:55","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7586"},"modified":"2022-10-13T12:20:01","modified_gmt":"2022-10-13T10:20:01","slug":"rozdzial-viii-przeszkody-w-skupieniu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/rozdzial-viii-przeszkody-w-skupieniu\/","title":{"rendered":"Rozdzia\u0142 VIII Przeszkody w skupieniu"},"content":{"rendered":"

\u00a0<\/strong><\/em>Umys\u0142 rozproszony<\/strong><\/em>
\nPowszechn\u0105 skarg\u0105 pocz\u0105tkuj\u0105cych jest, i\u017c sam wysi\u0142ek skupienia pot\u0119guje niepok\u00f3j umys\u0142u. Jest to s\u0142uszne w pewnej mierze, gdy\u017c prawo akcji i reakcji dzia\u0142a tu jak i wsz\u0119dzie i nacisk na umys\u0142 w pewnym kierunku wywo\u0142uje odpowiedni\u0105 reakcj\u0119.<\/p>\n

Lecz stwierdziwszy to, widzimy jednak przy bli\u017cszem zbadaniu, \u017ce spot\u0119gowane rozproszenie umys\u0142u jest w du\u017cej mierze pozornem. Odczuwanie tego zwi\u0119kszonego niepokoju zawdzi\u0119czamy g\u0142\u00f3wnie powsta\u0142emu nagle przeciwie\u0144stwu pomi\u0119dzy Ego, d\u0105\u017c\u0105cem do sta\u0142o\u015bci i umys\u0142em w stanie jego Zwyk\u0142ej ruchliwo\u015bci. Poprzez wieki wciele\u0144 Ego porywane . by\u0142o przez umys\u0142 i uczestniczy\u0142o w jego szybkich ruchach, podobnie jak cz\u0142owiek jest zawsze unoszony w przestrzeni przez wiruj\u0105c\u0105 ziemi\u0119. Nie jest \u015bwiadomy ruchu, nie wie, \u017ce \u015bwiat si\u0119 porusza, tak ca\u0142kowicie jest cz\u0119\u015bci\u0105 jego unosz\u0105c\u0105 s\u0119 wraz z nim. Gdyby zdolny by\u0142 na chwil\u0119 oddzieli\u0107 si\u0119 od ziemi i zatrzyma\u0107 w ruchu, nie b\u0119d\u0105c przytem zmia\u017cd\u017cony, m\u00f3g\u0142by w\u00f3wczas u\u015bwiadomi\u0107 sobie szybki ruch ziemi. Dop\u00f3ki cz\u0142owiek poddaje si\u0119 ka\u017cdemu ruchowi swego umys\u0142u, nie u\u015bwiadamia sobie jego nieustannej aktywno\u015bci i niepokoju, lecz gdy uciszy si\u0119 w sobie, gdy przestanie si\u0119 porusza\u0107, odczuwa ten nieregularny ruch umys\u0142u, w kt\u00f3rym dotychczas uczestniczy\u0142.<\/p>\n

Je\u015bli pocz\u0105tkuj\u0105cy zna\u0107 b\u0119dzie te fakty, nie zniech\u0119ci si\u0119 on na progu tych usi\u0142owa\u0144, wiedz\u0105c, i\u017c napotyka je ka\u017cdy i przyjmuj\u0105c je, jako nieuniknione wytrwanie na raz obranej drodze. W rzeczywisto\u015bci powt\u00f3rzy jedynie do\u015bwiadczenie, o kt\u00f3rym Arjuna m\u00f3wi\u0142 pi\u0119\u0107 tysi\u0119cy lat temu. \u201eTa Yoga, kt\u00f3r\u0105 Ty\u015b og\u0142osi\u0142, o zab\u00f3jcy Madhu, i\u017c jest w r\u00f3wnowadze, nie ma sta\u0142ych podstaw dzi\u0119ki niepokojowi, gdy\u017c umys\u0142 jest zaprawd\u0119 niespokojny, o Krishno, jest on gwa\u0142towny, silny i trudny do opanowania.<\/p>\n

S\u0105dz\u0119, i\u017c jest tak trudny do poskromienia jak wicher\u201c. I r\u00f3wnie\u017c s\u0142uszna jest odpowied\u017a Krishny, wskazuj\u0105ca jedyn\u0105 drog\u0119 do zwyci\u0119stwa. \u201eBezw\u0105tpienia, o Silnie Uzbrojony, umys\u0142 jest trudny do poskromienia i pe\u0142en niepokoju, lecz mo\u017ce by\u0107 opanowany przez sta\u0142e \u0107wiczenie i beznami\u0119tno\u015b\u0107\u201c. (Bhagawat – Gita VI. 35 i 36).<\/p>\n

Umys\u0142 urobiony w ten spos\u00f3b nie traci \u0142atwo r\u00f3wnowagi pod wp\u0142ywem b\u0142\u0105kaj\u0105cych si\u0119 my\u015bli innych ludzi, my\u015bli otaczaj\u0105cych nas niespokojnym t\u0142umem i szukaj\u0105cych do nas dost\u0119pu. Umys\u0142 przyzwyczajony do koncentracji zawsze zachowuje pewn\u0105 odporno\u015b\u0107 i nie da si\u0119 kszta\u0142towa\u0107 nieuprawnionym napastnikom.<\/p>\n

Wszyscy pragn\u0105cy \u0107wiczy\u0107 umys\u0142 powinni mie\u0107 si\u0119 stale na baczno\u015bci w stosunku do my\u015bli, kt\u00f3re im przychodz\u0105 do g\u0142owy i dokonywa\u0107 nad niemi nieustannej selekcji. Niedopuszczanie z\u0142ych my\u015bli, ich szybkie odrzucanie, gdy si\u0119 wcisn\u0105, natychmiastowe zast\u0105pienie z\u0142ej my\u015bli odpowiedni\u0105 dobr\u0105 pwoduje, \u017ce po pewnym czasie przyzwyczaja si\u0119 do automatycznego odrzucania tych my\u015bli. Harmonijne, rytmiczne drgania odrzucaj\u0105 drgania nieharmonijne i nieprawid\u0142owe. Te ostatnie odskakuj\u0105 od rytmicznie drgaj\u0105cej powierzchni, jak kamie\u0144 uderzaj\u0105cy w szybko obracaj\u0105ce si\u0119 ko\u0142o.<\/p>\n

\u017byj\u0105c, jak to jest naszym udzia\u0142em, w\u015br\u00f3d nieustaj\u0105cych pr\u0105d\u00f3w z\u0142ych i dobrych my\u015bli, musimy rozwija\u0107 zdolno\u015bci rozpoznawcze naszego umys\u0142u i \u0107wiczy\u0107 go w automatycznem przyci\u0105ganiu dobra, a odpychaniu z\u0142a.<\/p>\n

Umys\u0142 jest podobny do magnesu, przyci\u0105ga i odpycha, lecz charakter tego przyci\u0105gania i odpychania nadany mu jest przez nas samych. Je\u017celi obserwowa\u0107 b\u0119dziemy my\u015bli przychodz\u0105ce nam do g\u0142owy, zauwa\u017cymy, i\u017c podobne s\u0105 do tych, kt\u00f3re zazwyczaj goszcz\u0105 w naszym umy\u015ble. Umys\u0142 przyci\u0105ga my\u015bli odpowiadaj\u0105ce jego zwyk\u0142ej dzia\u0142alno\u015bci. To te\u017c, je\u015bli przez pewien czas b\u0119dziemy zdecydowanie dokonywa\u0107 wyboru, umys\u0142 szybko nauczy si\u0119 sam wybiera\u0107 w kierunku jemu wskazanym; z\u0142e my\u015bli nie b\u0119d\u0105 przenika\u0107 do umys\u0142u, podczas gdy dobre znajd\u0105 wolny dost\u0119p. Ludzie przewa\u017cnie s\u0105 zbyt podatni na zewn\u0119trzne bod\u017ace, co jest skutkiem sta\u0142o\u015bci nie za\u015b dobrowolnego otwarcia si\u0119 na przyj\u0119cie wy\u017cszych wp\u0142yw\u00f3w. Dobrze jest wi\u0119c nauczy\u0107 si\u0119, jak sta\u0107 si\u0119 pozytywnym i jak stawa\u0107 si\u0119 czasem negatywnym, czyli odbiorczym, gdy zajdzie tego potrzeba. Przyzwyczajenie do skupienia samo przez si\u0119 wzmaga si\u0142\u0119 umys\u0142u, tak, i\u017c ten ostatni z coraz wi\u0119ksz\u0105 \u0142atwo\u015bci\u0105 kontroluje i dobiera my\u015bli, przychodz\u0105ce z zewn\u0105trz, za\u015b o \u0107wiczeniu go w odrzucaniu z\u0142ych my\u015bli, m\u00f3wili\u015bmy powy\u017cej. Nale\u017cy jednak doda\u0107, \u017ce bezpo\u015brednie zwalczanie z\u0142ej my\u015bli, kt\u00f3ra si\u0119 wdar\u0142a do umys\u0142u nie jest skuteczne, lepiej jest zu\u017cytkowa\u0107 fakt, \u017ce umys\u0142 mo\u017ce naraz my\u015ble\u0107 tylko o jednej rzeczy; skierujmy umys\u0142 bez zw\u0142oki ku my\u015bli dobrej, a z\u0142a przez to samo zostanie odrzucona.<\/p>\n

Zmagaj\u0105c si\u0119 bezpo\u015brednio z czemkolwiek wprowadzamy si\u0142\u0119, wywo\u0142uj\u0105c\u0105 odpowiedni\u0105 reakcj\u0119, co utrudnia zwyci\u0119stwo, podczas gdy zwr\u00f3cenie mentalnego wzroku ku obrazowi w innym kierunku powoduje ciche znikni\u0119cie poprzedniego obrazu z pola widzenia. Wielu ludzi sp\u0119dza lata na zwalczaniu nieczystych my\u015bli, podczas gdy spokojne zaj\u0119cie umys\u0142u czystemi my\u015blami zamkn\u0119\u0142oby dost\u0119p tamtym; dalej – w miar\u0119 przyci\u0105gania przez umys\u0142 materji nie odd\u017awi\u0119kuj\u0105cej na z\u0142o, umys\u0142 przebudowuje si\u0119 stopniowo, staj\u0105c si\u0119 pozytywnym i odpornym na ujemne my\u015bli.<\/p>\n

Na tym polega tajemnica prawid\u0142owej odbiorczo\u015bci.<\/p>\n

Umys\u0142 odd\u017awi\u0119ka zale\u017cnie od swego charakteru, odpowiada na to, co ma podobn\u0105 do niej natur\u0119. My czynimy go odpornym na my\u015bli z\u0142e, odbiorczym na my\u015bli dobre, a osi\u0105gamy to przez nawyk kultywowania dobrych my\u015bli, przez co, wprowadzamy w nasz umys\u0142 materja\u0142y odd\u017awi\u0119kuj\u0105ce na dobro, a g\u0142uche na z\u0142o. Powinni\u015bmy my\u015ble\u0107 o tern, co pragniemy, by dociera\u0142o do nas z zewn\u0105trz, nie my\u015ble\u0107 za\u015b o tem, czemu chcemy zamkn\u0105\u0107 dost\u0119p.<\/p>\n

W ten spos\u00f3b wy\u0107wiczony umys\u0142 z oceanu otaczaj\u0105cych nas my\u015bli przyci\u0105ga dobre i odpycha z\u0142e, staj\u0105c si\u0119 czystszym i silniejszym w\u015br\u00f3d tych warunk\u00f3w, kt\u00f3re innego cz\u0142owieka mog\u0105 uczyni\u0107 gorszym i s\u0142abszym.<\/p>\n

Metoda zast\u0119powania jednej my\u015bli drug\u0105, mo\u017ce by\u0107 skutecznie u\u017cyta w r\u00f3\u017cnorodny spos\u00f3b. Je\u017celi jaka\u015b niepoczciwa my\u015bl o kim\u015b wtargnie do naszego umys\u0142u, winna by\u0107 natychmiast zast\u0105piona my\u015bl\u0105 o warto\u015bci dodatniej, jak\u0105 on posiada, o dobrym czynie, kt\u00f3rego dokona\u0142. Je\u017celi umys\u0142 targa si\u0119 w niepokoju, zajmujemy go my\u015bl\u0105 o celowo\u015bci, kt\u00f3ra przenika \u017cycie i o dobrem prawie, kt\u00f3re pot\u0119\u017cnie i s\u0142odko rz\u0105dzi wszech\u015bwiatem.<\/p>\n

Je\u017celi jaki bardzo niepo\u017c\u0105dany rodzaj my\u015bli uporczywie narzuca si\u0119 nam, dobrze jest zaopatrzy\u0107 si\u0119 w specjaln\u0105 bro\u0144, w jaki\u015b werset lub zdanie, wyra\u017caj\u0105ce my\u015bl przeciwn\u0105; gdy tylko my\u015bl ujemna pojawi si\u0119, powt\u00f3rzymy to zdanie, skupiaj\u0105c si\u0119 na niem; po tygodniu lub dw\u00f3ch natr\u0119tna my\u015bl odpada. Jest m\u0105dr\u0105 rzecz\u0105 nieustannie zasila\u0107 umys\u0142 wznios\u0142emi my\u015blami, przynosz\u0105cemi natchnienie s\u0142owami otuchy, pobudk\u0105 do szlachetnego \u017cycia. Codziennie przed wej\u015bciem w zam\u0119t zwyk\u0142ego \u017cycia, dobrze jest uzbroi\u0107 umys\u0142 w dobre my\u015bli.<\/p>\n

NIEBEZPIECZE\u0143STWA SKUPIENIA SI\u0118<\/strong><\/em>
\nS\u0105 pewne niebezpiecze\u0144stwa, zwi\u0105zane z praktyk\u0105 koncentracji, o kt\u00f3rych pocz\u0105tkuj\u0105cy powinien by\u0107 powiadomiony, gdy\u017c wielu gorliwych, chc\u0105c zaj\u015b\u0107 daleko, idzie za pr\u0119dko i w ten spos\u00f3b szkodzi swemu rozwojowi, zamiast go przyspieszy\u0107.<\/p>\n

Cia\u0142o mo\u017ce by\u0107 nara\u017cone na cierpienia z powodu nie\u015bwiadomo\u015bci i nieuwagi pocz\u0105tkuj\u0105cego. Gdy cz\u0142owiek skupia sw\u00f3j umys\u0142, nast\u0119puje pewnego rodzaju napr\u0119\u017cenie cia\u0142a fizycznego, kt\u00f3rego zazwyczaj nie zauwa\u017ca, poniewa\u017c jest mimowolne. W licznych jednak drobnych wypadkach nat\u0119\u017cenie to daje si\u0119 stwierdzi\u0107: wysi\u0142ek przypomnienia sobie czego\u015b powoduje zmarszczenie czo\u0142a, znieruchomienie oczu, \u015bci\u0105gni\u0119cie brwi; g\u0142\u0119bokiej uwadze zawsze towarzyszy znieruchomienie wzroku, z niepokojem \u0142\u0105czy si\u0119 b\u0142agalne, lub smutne spojrzenie. Od wiek\u00f3w wysi\u0142kowi umys\u0142u towarzyszy\u0142 wysi\u0142ek cia\u0142a, gdy\u017c mental by\u0142 ca\u0142kowicie skierowany ku zaspokajaniu potrzeb cia\u0142a z pomoc\u0105 ruch\u00f3w, wykonywanych przez to ostatnie. Nast\u0105pi\u0142a wi\u0119c asocjacja, dzia\u0142aj\u0105ca automatycznie.<\/p>\n

Gdy zaczynamy skupia\u0107 si\u0119, cia\u0142o swoim zwyczajem czyni to, co umys\u0142: musku\u0142y robi\u0105 si\u0119 sztywne, a nerwy napinaj\u0105 si\u0119. St\u0105d wielkie fizyczne mi\u0119\u015bniowa zm\u0119czenie i nerwowe wyczerpanie, cz\u0119sto ostry b\u00f3l g\u0142owy, wskutek czego wiele os\u00f3b zaprzestaje \u0107wicze\u0144 w przypuszczeniu, \u017ce wzmiankowane powy\u017cej objawy s\u0105 nieod\u0142\u0105cznemi skutkami koncentracji.<\/p>\n

Faktycznie wszystkiego tego da si\u0119 unikn\u0105\u0107 przy pewnej ostro\u017cno\u015bci. Pocz\u0105tkuj\u0105cy powinien co pewien czas na tyle oderwa\u0107 si\u0119 od koncentracji, by m\u00f3c zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na swe cia\u0142o i je\u015bli stwierdzi stan nat\u0119\u017cenia, czy zm\u0119czenia, winien natychmiast odpr\u0119\u017cy\u0107 musku\u0142y i nerwy. Po kilkakrotnem uczynieniu tego unicestwi asocjacj\u0119 i cia\u0142o jego nie przestanie by\u0107 gi\u0119tkie i spokojne, gdy umys\u0142 b\u0119dzie skupiony. Patanjali uczy, \u017ce podczas medytacji pozycja cia\u0142a powinna by\u0107 \u201ewygodna i przyjemna”, cia\u0142o nie mo\u017ce w medytacji pomaga\u0107 umys\u0142owi nat\u0119\u017ceniem, przez co szkodzi\u0142oby sobie tylko.<\/p>\n

Przytocz\u0119 osobiste wspomnienie, jako ilustracj\u0119. Pewnego razu – podczas przechodzenia przezemnie powy\u017cszych \u0107wicze\u0144 pod kierunkiem H. P. B\u0142awatskiej, wyrazi\u0142a ona \u017cyczenie, abym uczyni\u0142a wysi\u0142ek woli. Zabra\u0142am si\u0119 intensywnie do pracy, a wynikiem by\u0142o nabrzmienie \u017cy\u0142 na g\u0142owie. \u201eMoja droga – rzek\u0142a oschle – nie \u017cy\u0142ami na g\u0142owie masz chcie\u0107.”<\/p>\n

Inne niebezpiecze\u0144stwo fizyczne powstaje przez dzia\u0142anie koncentracji na kom\u00f3rki nerwowe m\u00f3zgu. Zwi\u0119kszenie si\u0119 pot\u0119gi skupienia, zdolno\u015bci uspakajania umys\u0142u i pracy Ego poprzez mental wymaga od kom\u00f3rek nerwowych m\u00f3zgu nowego wysi\u0142ku. Kom\u00f3rki te, oczywi\u015bcie, sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 z atom\u00f3w, kt\u00f3rych \u015bcianki s\u0105 utworzone ze zwoj\u00f3w spiryl, przez kt\u00f3re przep\u0142ywaj\u0105 pr\u0105dy energji \u017cyciowej. Jest siedem rodzaj\u00f3w tych spiryl, z kt\u00f3rych na razie tylko cztery s\u0105 czynne, pozosta\u0142e za\u015b stanowi\u0105 dopiero jakby organy zacz\u0105tkowe. Gdy energja wy\u017csza sp\u0142ywa, staraj\u0105c si\u0119 torowa\u0107 sobie drog\u0119 w atomach, kategorja spiryl, maj\u0105ca w p\u00f3\u017aniejszej ewolucji s\u0142u\u017cy\u0107 tej energji za kana\u0142y, zaczyna by\u0107 czynna. Przy wolnem i ostro\u017cnem dzia\u0142aniu nie powoduje to z\u0142ych rezultat\u00f3w, lecz zbyt wielki ucisk mo\u017ce uszkodzi\u0107 delikatn\u0105 budow\u0119 spiryl. Te drobne, delikatne rureczki stykaj\u0105 si\u0119 w stanie bezczynnym \u015bciankami, jak np. cienkie rurki gumowe. Gdy \u015bcianki s\u0105 raptownie rozpychane, mo\u017ce nast\u0105pi\u0107 ich p\u0119kni\u0119cie. Uczucie ucisku na m\u00f3zg jest sygna\u0142em ostrzegawczym, je\u017celi nie zwr\u00f3cimy na to uwagi, zjawi si\u0119 silny b\u00f3l, kt\u00f3ry mo\u017ce si\u0119 sko\u0144czy\u0107 d\u0142ugotrwa\u0142em zapaleniem. Skupienie wi\u0119c powinno by\u0107 w pocz\u0105tkach stosowane z wielk\u0105 ostro\u017cno\u015bci\u0105, nie posuwane nigdy a\u017c do zm\u0119czenia m\u00f3zgu. Kilka minut wystarczy na pocz\u0105tek, czas ten mo\u017ce by\u0107 stopniowo przed\u0142u\u017cany.<\/p>\n

Lecz nawet najkr\u00f3tsza koncentracja musi by\u0107 stosowana regularnie. Je\u017celi jeden dzie\u0144 zostanie opuszczony, atom powr\u00f3ci do poprzedniego stanu i ca\u0142a praca musi by\u0107 podj\u0119ta od nowa. R\u00f3wnomierne i regularne lecz nied\u0142ugie \u0107wiczenia daj\u0105 najlepsze wyniki, usuwaj\u0105c niebezpiecze\u0144stwo.<\/p>\n

W niekt\u00f3rych szko\u0142ach tak zwanej Hatha Yogi zalecaj\u0105 uczniom, jako pomoc w koncentracji, nat\u0119\u017cone wpatrywanie si\u0119 w jeden punkt ciemny, silnie odcinaj\u0105cy si\u0119 na bia\u0142ej \u015bcianie, a\u017c do wej\u015bcia w stan transu.<\/p>\n

Tego jednak z dw\u00f3ch powod\u00f3w czyni\u0107 nie nale\u017cy. Po pierwsze: takie \u0107wiczenie po pewnym czasie \u017ale wp\u0142ywa na wzrok i oczy trac\u0105 sw\u0105 zdolno\u015b\u0107 przystosowywaniu si\u0119. Po drugie za\u015b: \u0107wiczenie to wywo\u0142uje znieczulenie m\u00f3zgu. Zaczyna si\u0119 ono od zm\u0119czenia, odczuwanego w kom\u00f3rkach siatk\u00f3wki, gdy fale \u015bwietlne dosi\u0119gaj\u0105 ich, przyczem czarny punkt ginie, poniewa\u017c wskutek zbyt przed\u0142u\u017conego \u0107wiczenia miejsce w siatk\u00f3wce, w kt\u00f3rem obraz punktu si\u0119 twoirzy\u0142, staje si\u0119 nieczu\u0142e. Zm\u0119czenie to przechodzi ku centrom, p\u00f3\u017aniej za\u015b nast\u0119puje rodzaj parali\u017cu, pogr\u0105\u017caj\u0105cego osobnika w trans hipnotyczny. I rzeczywi\u015bcie, na Zachodzie wiadome jest, \u017ce nadmierne pobudzanie jakiego\u015b organu zmys\u0142\u00f3w wywo\u0142uje sen hipnotyczny, to te\u017c obracaj\u0105ce si\u0119 zwierciad\u0142o, lampa elektryczna itd. s\u0105 u\u017cywane do tego celu. Ot\u00f3\u017c parali\u017c m\u00f3zgu nietylko wstrzymuje wszelkie my\u015blenie na planie fizycznym, ale czyni m\u00f3zg niewra\u017cliwym na pozafizyczne wibracje tak, \u017ce Ego nie mo\u017ce na niego oddzia\u0142ywa\u0107. Parali\u017c m\u00f3zgu nie wyzwala Ego, odbiera mu jedynie potrzebne narz\u0119dzie. Cho\u0107by cz\u0142owiek tygodnie ca\u0142e sp\u0119dzi\u0142 w takim transie, nie b\u0119dzie po przebudzeniu m\u0105drzejszy ani troch\u0119, nie zyska wiedzy, lecz tylko zmarnuje czas. Te metody nie daj\u0105 pot\u0119gi duchowej, powoduj\u0105 natomiast niedomagania fizyczne.<\/p>\n

MEDYTACJA<\/strong><\/em><\/p>\n

Mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce medytacja zosta\u0142a ju\u017c om\u00f3wiona, gdy\u017c jest to poprostu trwa\u0142a postawa skupienia, przyjmowana przez umys\u0142 w obliczu przedmiotu religijnego uwielbienia, albo wobec problematu wymagaj\u0105cego o\u015bwietlenia, by sta\u0142 si\u0119 zrozumia\u0142ym, lub innego przedmiotu, kt\u00f3ry pragniemy przenikn\u0105\u0107 i zg\u0142\u0119bi\u0107, wch\u0142on\u0105\u0107 niejako w siebie, nie za\u015b pozna\u0107 od zewn\u0105trz. Gdy umys\u0142 skupiony jest na jakim\u015b przedmiocie z celem przebicia zewn\u0119trznej zas\u0142ony i dotarcia do \u017cycia, kt\u00f3rego jest wyrazem i gdy \u017cycie umys\u0142u jednoczy si\u0119 z \u017cyciem przedmiotu poznawanego, w\u00f3wczas zachodzi zjawisko zwane medytacj\u0105. Skupienie mo\u017cemy uwa\u017ca\u0107 za urabianie narz\u0119dzia, medytacj\u0119 za pos\u0142ugiwanie si\u0119 niem. Umys\u0142 sta\u0142 si\u0119 skupiony przez koncentracj\u0119, mo\u017cemy go teraz skierowa\u0107 dowolnie i zatrzyma\u0107 na przedmiocie, kt\u00f3ry pragniemy pozna\u0107.<\/p>\n

Ka\u017cdy, kto decyduje si\u0119 na \u017cycie duchowe, musi po\u015bwi\u0119ci\u0107 codziennie troch\u0119 czasu na medytacj\u0119. Jak \u017cycie fizyczne zale\u017cne jest od pokarmu, tak \u017cycie duchowe od medytacji. Ci, kt\u00f3rzy nie potrafi\u0105 znale\u015b\u0107 p\u00f3\u0142 godziny czasu dziennie na wyodr\u0119bienie si\u0119 ze zgie\u0142ku \u015bwiata i skupienie, w czasie kt\u00f3rego umys\u0142 ich otwarty b\u0119dzie na pr\u0105dy \u017cycia z duchowych \u015bwiat\u00f3w, nie mog\u0105 \u017cy\u0107 duchowem \u017cyciem. Tylko skupionemu, uciszonemu, zamkni\u0119temu na gwar zewn\u0119trznego \u015bwiata, umys\u0142owi, mo\u017ce si\u0119 objawi\u0107 b\u00f3stwo. B\u00f3g si\u0119 przejawia we wszech\u015bwiecie w niesko\u0144czonej ilo\u015bci form, lecz sercu ludzkiemu odkrywa On swe \u017cycie i Sw\u0105 natur\u0119, objawiaj\u0105c si\u0119 temu, co jest cz\u0119\u015bci\u0105 Jego. W milczeniu pok\u00f3j i pot\u0119ga sp\u0142ywaj\u0105 na dusz\u0119 i cz\u0142owiek umiej\u0105cy medytowa\u0107 nale\u017cy zawsze do najsilniejszych tego \u015bwiata. Lord Rosebery m\u00f3wi\u0105c o Cromvelu nazwa\u0142 go „mistykiem praktycznym”, o\u015bwiadczaj\u0105c, \u017ce \u201epraktyczny mistyk” jest si\u0142\u0105 najwi\u0119ksz\u0105 w \u015bwiecie. Jest to s\u0142uszne. Skupiony umys\u0142, zdolno\u015b\u0107 wyodr\u0119bniania si\u0119 z zewn\u0119trznego zgie\u0142ku pot\u0119guje energj\u0119 i skuteczno\u015b\u0107 pracy, wzmaga wytrwa\u0142o\u015b\u0107, samoopanowanie i pogod\u0119. Umiej\u0105cy medytowa\u0107 nie traci czasu, nie rozprasza energji, nie opuszcza sposobno\u015bci, rz\u0105dzi on zjawiskami, gdy\u017c w nim dzia\u0142a pot\u0119ga, kt\u00f3rej zjawiska s\u0105 tylko zewn\u0119trznym wyrazem. Uczestniczy on w boskiem \u017cyciu, a wi\u0119c zasilony jest bosk\u0105 pot\u0119g\u0105.<\/p>\n

powr\u00f3\u0107 do spisu tre\u015bci<\/strong>\"\"<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n


\n

Patand\u017aali<\/strong><\/em> (dewanagari \u092a\u0924\u091e\u094d\u091c\u0932\u093f<\/strong>, transliteracja Pata\u00f1j\u0101li, ang. Patanjali) \u2013 indyjski filozof z ok. II w. p.n.e., jogin, gramatyk sanskrytu, autor jednego z najwa\u017cniejszych traktat\u00f3w na temat jogi, jakim s\u0105 Jogasutry (Yogas\u016btra), a tak\u017ce prawdopodobnie Mah\u0101bh\u0101\u1e63yi, wielkiego komentarza do gramatyki Paniniego A\u1e63\u1e6d\u0101dhy\u0101y\u012b. Hinduska tradycja uwa\u017ca go za inkarnacj\u0119 \u015aeszy i przypisuje mu dzie\u0142o zapocz\u0105tkowania systemu jogi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00a0Umys\u0142 rozproszony Powszechn\u0105 skarg\u0105 pocz\u0105tkuj\u0105cych jest, i\u017c sam wysi\u0142ek skupienia pot\u0119guje niepok\u00f3j umys\u0142u. Jest to s\u0142uszne w pewnej mierze, gdy\u017c prawo akcji i reakcji dzia\u0142a tu jak i wsz\u0119dzie i nacisk na umys\u0142 w pewnym kierunku wywo\u0142uje odpowiedni\u0105 reakcj\u0119.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1982],"tags":[2004,616,2003,1010,538,2005,2002],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7586"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7586"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7586\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7630,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7586\/revisions\/7630"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7586"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7586"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7586"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}