{"id":7555,"date":"2022-10-06T19:20:43","date_gmt":"2022-10-06T17:20:43","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7555"},"modified":"2022-10-13T12:19:04","modified_gmt":"2022-10-13T10:19:04","slug":"rozdzial-iv-poczatki-mysli","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/rozdzial-iv-poczatki-mysli\/","title":{"rendered":"Rozdzia\u0142 IV Pocz\u0105tki My\u015bli"},"content":{"rendered":"

POCZ\u0104TKI MY\u015aLI
\nNiewielu z poza ko\u0142a psycholog\u00f3w zada\u0142o sobie pytanie: jak powstaje my\u015bl? Gdy obecnie przychodzimy na \u015bwiat, znajdujemy si\u0119 w posiadaniu ca\u0142ego szeregu gotowych my\u015bli, mamy ca\u0142y zapas t. zw. \u201ewrodzonych poj\u0119\u0107”. S\u0105 to poj\u0119cia, kt\u00f3re przynosimy z sob\u0105 na ten \u015bwiat, suma naszych do\u015bwiadcze\u0144 z \u017cy\u0107 poprzednich. Z tym zapasem zaczynamy swoje \u017cycie i \u017caden psycholog nie mo\u017ce przy pomocy bezpo\u015bredniej obserwacji bada\u0107 pocz\u0105tk\u00f3w my\u015bli.<\/p>\n

Mo\u017ce on jednak co\u015bkolwiek nauczy\u0107 si\u0119 z obserwacji niemowl\u0119cia, gdy\u017c podobnie, jak nowe cia\u0142o fizyczne w okresie przed urodzeniem przechodzi w skr\u00f3cie ca\u0142\u0105 sw\u0105 przesz\u0142\u0105 ewolucj\u0119, tak i nowe cia\u0142o mentalne szybko przebiega stopnie swego dawnego rozwoju. \u201eCia\u0142o mentalne” jednak bynajmniej nie jest identyczne z \u201emy\u015bl\u0105” i dlatego nawet badaj\u0105c wprost nowe cia\u0142o mentalne, jeszcze nie badamy \u201epocz\u0105tk\u00f3w my\u015bli”.<\/p>\n

Jest to tembardziej s\u0142uszne, gdy zwa\u017cymy, \u017ce tylko niewielu ludzi ma mo\u017cno\u015b\u0107 badania cia\u0142a mentalnego bezpo\u015brednio; zwykle jeste\u015bmy ograniczeni do obserwacji skutk\u00f3w jego oddzia\u0142ywania na m\u00f3zg fizyczny i system nerwowy. \u201eMy\u015bl” jest tak czem\u015b ro\u017cnem od cia\u0142a mentalnego, jak jest ro\u017cnem od cia\u0142a fizycznego. My\u015bl nale\u017cy do \u015bwiadomo\u015bci, do aspektu \u017cycia, podczas gdy zar\u00f3wno cia\u0142o mentalne, jak i fizyczne nale\u017c\u0105 do formy, do aspektu materj i i s\u0105 tylko czasowemi przewodnikami lub narz\u0119dziami. Jak to ju\u017c by\u0142o powiedziane, studjuj\u0105cy musi zawsze pami\u0119ta\u0107 o r\u00f3\u017cnicy mi\u0119dzy tym, kt\u00f3ry wie a umys\u0142em, b\u0119d\u0105cym jego narz\u0119dziem do otrzymywania wiedzy, oraz o uprzednio podanem okre\u015bleniu s\u0142owa \u201eumys\u0142”, oznaczaj\u0105cem \u201epo\u0142\u0105czenie cia\u0142a mentalnego i manasu”, czyli o czem\u015b z\u0142o\u017conem.<\/p>\n

Studjuj\u0105c jednak wyniki dzia\u0142ania my\u015bli na te cia\u0142a, gdy s\u0105 one jeszcze nowe, mo\u017cemy przez analogj\u0119 wywnioskowa\u0107 co\u015bnieco\u015b o pocz\u0105tkach my\u015bli, o chwili, gdy ja\u017a\u0144 w jakim\u015b danym \u015bwiecie styka si\u0119 po raz pierwszy z \u201eNie-Ja”. Te spostrze\u017cenia mog\u0105 nam pom\u00f3c, zgodnie z zasad\u0105: \u201ejak w g\u00f3rze, tak i na dole\u201c. Wszystko jest tutaj tylko odbiciem i, studjuj\u0105c te odbicia, mo\u017cemy si\u0119 czego\u015b nauczy\u0107 o przedmiotach, kt\u00f3re je powoduj\u0105.<\/p>\n

Obserwuj\u0105c \u015bci\u015ble niemowl\u0119, mo\u017cna zauwa\u017cy\u0107, \u017ce odczucia, b\u0119d\u0105ce reakcj\u0105 na podniety wywo\u0142ane uczuciem przyjemno\u015bci a g\u0142\u00f3wnie b\u00f3lu, s\u0105 wcze\u015bniejsze, ni\u017c jakiekolwiek oznaki inteligencji. To znaczy, \u017ce mgliste odczucia poprzedzaj\u0105 okre\u015blone poznawanie. Si\u0142y \u017cyciowe, przep\u0142ywaj\u0105ce przez cia\u0142o matki, utrzymywa\u0142y niemowl\u0119 przed jego urodzeniem. Gdy rozpoczyna si\u0119 samodzielne \u017cycie dziecka, dop\u0142yw tych si\u0142 ustaje. \u017cycie odp\u0142ywa od cia\u0142a i nie odnawia si\u0119 natychmiast i w miar\u0119, jak si\u0142y \u017cyciowe si\u0119 zmniejszaj\u0105, daje si\u0119 odczu\u0107 brak, a ten brak jest b\u00f3lem. Zaspokojenie braku sprawia ulg\u0119, przyjemno\u015b\u0107, i niemowl\u0119 wpada zn\u00f3w w stan nie\u015bwiadomo\u015bci. Wkr\u00f3tce przedmioty widzialne i g\u0142osy wzbudzaj\u0105 odczucia, ale wci\u0105\u017c dziecko nie okazuje \u017cadnego znaku my\u015bli. Pierwsz\u0105 oznak\u0105 inteligencji jest, gdy widok lub g\u0142os matki czy mamki jest po\u0142\u0105czony z zaspokojeniem wci\u0105\u017c odnawiaj\u0105cego si\u0119 pragnienia, z dostarczeniem przyjemno\u015bci za pomoc\u0105 jedzenia. Pierwsz\u0105 oznak\u0105 inteligencji jest \u0142\u0105czenie w pami\u0119ci lub przez pami\u0119\u0107 szeregu powtarzaj\u0105cych si\u0119 odczu\u0107 z przedmiotem zewn\u0119trznym, kt\u00f3ry b\u0119dzie uwa\u017cany jako odr\u0119bny od tych odczu\u0107 i r\u00f3wnocze\u015bnie jako ich przyczyna. My\u015bl jest poznaniem zwi\u0105zku, zachodz\u0105cego mi\u0119dzy wielu odczuciami a jednem odczuciem, jak\u0105\u015b jedno\u015bci\u0105, wi\u0105\u017c\u0105c\u0105 je razem. To jest pierwszym przejawem inteligencji, pierwsz\u0105 my\u015bl\u0105, technicznie m\u00f3wi\u0105c \u201ewyobra\u017ceniem”. Istot\u0105 tego zjawiska jest przeprowadzenie takiego zwi\u0105zku, jak wy\u017cej opisano, pomi\u0119dzy jednostk\u0105 \u015bwiadomo\u015bci – Jiva – a jakim\u015b przedmiotem. Zawsze, ilekro\u0107 taki zwi\u0105zek nast\u0105pi, my\u015bl jest obecn\u0105.<\/p>\n

Ten prosty i zawsze daj\u0105cy si\u0119 stwierdzi\u0107 fakt mo\u017ce s\u0142u\u017cy\u0107 za og\u00f3lny przyk\u0142ad pocz\u0105tku my\u015bli w oddzielnej Ja\u017ani, to znaczy w troistej Ja\u017ani, otulonej os\u0142on\u0105 najcie\u0144szej materji, w Ja\u017ani oddzielnej, w odr\u00f3\u017cnieniu od Pra – Ja\u017ani; w takiej oddzielnej Ja\u017ani odczucia wyst\u0119puj\u0105 przed my\u015blami. Wra\u017cenie, sprawione na Ja\u017ani, budzi jej uwag\u0119 i wywo\u0142uje w odpowiedzi czucie. Og\u00f3lne uczucie braku z powodu zmniejszania si\u0119 energji \u017cyciowej niezdolne jest obudzi\u0107 my\u015bl samo przez si\u0119, lecz zetkni\u0119cie si\u0119 z mlekiem zaspakaja ten brak, powoduj\u0105c okre\u015blone miejscowe wra\u017cenie, kt\u00f3rego nast\u0119pstwem jest uczucie przyjemno\u015bci. Gdy si\u0119 to wielokrotnie powtarza, ja\u017a\u0144 si\u0119ga na zewn\u0105trz, mglisto, nao\u015blep lecz na zewn\u0105trz \u00a0z powodu kierunku wra\u017cenia, kt\u00f3re przysz\u0142o z zewn\u0105trz. W ten spos\u00f3b energja \u017cyciowa wp\u0142ywa do cia\u0142a mentalnego i o\u017cywia je, tak \u017ce jest ono w stanie odzwierciadli\u0107, pocz\u0105tkowo s\u0142abo, przedmiot, kt\u00f3ry, stykaj\u0105c si\u0119 z cia\u0142em, spowodowa\u0142 odczucie. Gdy si\u0119 ta zmiana w ciele mentalnem powtarza raz za razem, pobudza ona w jej aspekcie wiedzy Ja\u017a\u0144, kt\u00f3ra wytwarza odpowiednie wibracje. Odczuwa ona brak, zetkni\u0119cie, przyjemno\u015b\u0107 i wraz z zetkni\u0119ciem ukazuje si\u0119 pewien obraz. Oko odbiera wra\u017cenie jednocze\u015bnie z ustami, gdy\u017c obydwa te wra\u017cenia zla\u0142y si\u0119 w jedno.<\/p>\n

Ja\u017a\u0144, dzi\u0119ki swej wrodzonej, wewn\u0119trznej naturze, spaja te trzy czynniki: brak, obraz podczas zetkni\u0119cia oraz przyjemno\u015b\u0107 i to po\u0142\u0105czenie jest my\u015bl\u0105. My\u015bl nie istnieje, p\u00f3ki Ja\u017a\u0144 nie da takiej odpowiedzi, gdy\u017c Ja\u017a\u0144 sama (a nic innego, nic ni\u017cszego), jest tym, kt\u00f3ry poznaje.<\/p>\n

To poznawanie wyodr\u0119bnia pragnienie, przestaje ono by\u0107 mglistem po\u017c\u0105daniem czego\u015b nieokre\u015blonego i staje si\u0119 sprecyzowanem po\u017c\u0105daniem jakiej\u015b okre\u015blonej rzeczy, mleka. Lecz poznanie to wymaga rewizji, gdy\u017c Poznaj\u0105cy po\u0142\u0105czy\u0142 razem trzy rzeczy, z kt\u00f3rych jedna musi by\u0107 odrzucona: brak. Znamienne jest, \u017ce we wczesnem stadjum widok daj\u0105cego mleko wywo\u0142uje uczucie braku. Poznaj\u0105cy bowiem doznaje uczucia braku, gdy ukazuje si\u0119 obraz z brakiem z\u0142\u0105czony. Dziecko nieg\u0142odne b\u0119dzie domaga\u0142o si\u0119 piersi, gdy ujrzy matk\u0119. P\u00f3\u017aniej to omy\u0142kowe skojarzenia ustaje i poj\u0119cie tego, kt\u00f3ry daje mleko, \u0142\u0105czy si\u0119 z poj\u0119ciem przyjemno\u015bci, jako wywo\u0142uj\u0105cy j\u0105 pow\u00f3d. Dziecko widzi w daj\u0105cym mleko przedmiot przyjemny. W ten spos\u00f3b umacnia si\u0119 t\u0119sknota za matk\u0105 i staje si\u0119 odt\u0105d nowym bod\u017acem dla my\u015bli.<\/p>\n

STOSUNEK WRA\u017bE\u0143 I MY\u015aLI<\/strong><\/em><\/p>\n

Liczne ksi\u0105\u017cki psychologiczne zar\u00f3wno Wschodu jak i Zachodu bardzo jasno stwierdzaj\u0105, \u017ce wszelka my\u015bl ma swoje \u017ar\u00f3d\u0142o w wra\u017ceniu, \u017ce zanim niema nagromadzonej wi\u0119kszej ilo\u015bci wra\u017ce\u0144, nie mo\u017ce by\u0107 mowy o my\u015bleniu. \u201eUmys\u0142 jakim go znamy\u201c, m\u00f3wi H. P. B\u0142awatska, \u201edaje si\u0119 roz\u0142o\u017cy\u0107 na stany \u015bwiadomo\u015bci, r\u00f3\u017cni\u0105ce si\u0119 pomi\u0119dzy sob\u0105 co do d\u0142ugo\u015bci trwania, co do si\u0142y, stopnia zale\u017cno\u015bci etc., kt\u00f3rych jednak ostatecznem pod\u0142o\u017cem jest wra\u017cenie. Niekt\u00f3rzy pisarze zaszli dalej w swych wnioskach, twierdz\u0105c, i\u017c wra\u017cenia s\u0105 nietylko materja\u0142em, z kt\u00f3rego pomoc\u0105 my\u015bl si\u0119 buduje, lecz \u017ce same my\u015bli s\u0105 wytworem wra\u017ce\u0144, przez co odrzucali wszelkie poj\u0119cie My\u015bl\u0105cego lub Poznaj\u0105cego. Inni, stoj\u0105c na przeciwleg\u0142em stanowisku, uwa\u017caj\u0105, \u017ce my\u015bl jest wynikiem dzia\u0142alno\u015bci poznaj\u0105cego, rozpocz\u0119tej przez niego od wewn\u0105trz, bez otrzymania pierwszego bod\u017aca<\/p>\n

*) Tajna doktryna I. 38<\/p>\n

z zewn\u0105trz. Wra\u017cenia za\u015b wed\u0142ug nich s\u0105 mater ja\u0142em, na kt\u00f3rym My\u015bl\u0105cy \u0107wiczy swe wewn\u0119trzne specyficzne w\u0142adze, nie s\u0105 one jednak koniecznym warunkiem, umo\u017cliwiaj\u0105cym My\u015bl\u0105cemu to dzia\u0142anie.
\nZar\u00f3wno pogl\u0105d, \u017ce my\u015bl jest wytworem wra\u017ce\u0144, jak i pogl\u0105d, \u017ce jest wytworem Poznaj\u0105cego, zawiera cz\u0119\u015bciowo prawd\u0119, ale ca\u0142kowita prawda le\u017cy pomi\u0119dzy niemi.<\/p>\n

Wprawdzie dla obudzenia Poznaj\u0105cego jest konieczne, aby wra\u017cenia dzia\u0142a\u0142y na\u0144 od zewn\u0105trz i wprawdzie pierwsza my\u015bl powstaje wskutek bod\u017ac\u00f3w, kt\u00f3rych dostarcza wra\u017cenie, i wra\u017cenia z konieczno\u015bci poprzedzaj\u0105 my\u015bl – gdyby jednak Ja\u017a\u0144 nie posiada\u0142a wewn\u0119trznej zdolno\u015bci kojarzenia zjawisk, gdyby w\u0142asna jej natura nie by\u0142a poznawaniem, wra\u017cenia mog\u0142yby nieustannie dzia\u0142a\u0107 na Ja\u017a\u0144, nie wywo\u0142uj\u0105c \u017cadnej my\u015bli. Jest wi\u0119c po\u0142ow\u0105 tylko prawdy, \u017ce my\u015bli maj\u0105 sw\u00f3j pocz\u0105tek w wra\u017ceniach.<\/p>\n

Wra\u017cenia bowiem musz\u0105 jeszcze podlega\u0107 dzia\u0142aniu si\u0142y, kt\u00f3ra je odpowiednio koordynuje, spaja w odpowiednie zwi\u0105zki i ustanawia wzajemny ich stosunek do siebie i do zewn\u0119trznego \u015bwiata. My\u015bl\u0105cy jest ojcem, wra\u017cenie – matk\u0105, my\u015bl dzieckiem. Je\u015bli my\u015bli bior\u0105 pocz\u0105tek z wra\u017ce\u0144, wywo\u0142anych zetkni\u0119ciem si\u0119 ze \u015bwiatem zewn\u0119trznym, to najwa\u017cniej szem jest dok\u0142adne zaobserwowanie natury i rozci\u0105g\u0142o\u015bci danego wra\u017cenia w chwili, gdy ono powstaje. Najpierwsz\u0105 prac\u0105 Poznaj\u0105cego (The Knower) jest obserwacja. Gdyby nie by\u0142o nic do obserwowania, pozostawa\u0142by on zawsze w stanie snu. Lecz gdy zjawi si\u0119 przed nim jaki\u015b przedmiot, gdy stanie si\u0119 on – jako Ja\u017a\u0144\u00a0 \u015bwiadomym zetkni\u0119cia si\u0119 z czem\u015b, wtedy – jako Poznaj\u0105cy – obserwuje. Od dok\u0142adno\u015bci zaobserwowania zale\u017cy my\u015bl, kt\u00f3r\u0105 ma Poznaj\u0105cy ukszta\u0142towa\u0107 z tych mnogich, analogicznych wra\u017ce\u0144. Je\u015bli zaobserwuje niedok\u0142adnie, je\u015bli mylnie przeprowadzi zwi\u0105zek pomi\u0119dzy przedmiotem, kt\u00f3ry spowodowa\u0142 zetni\u0119cie, a sob\u0105, kt\u00f3ry to zetni\u0119cie obserwuje, wtedy z tej pomy\u0142ki w jego w\u0142asnej pracy wyro\u015bnie szereg dalszych pomy\u0142ek, kt\u00f3rych nic nie b\u0119dzie w stanie naprawi\u0107, chyba* zawr\u00f3cenie i rozpocz\u0119cie na nowo.<\/p>\n

Zobaczmy teraz, jak wra\u017cenie i postrzeganie dzia\u0142aj\u0105 w jakim\u015b poszczeg\u00f3lnym wypadku. Przypu\u015b\u0107my, \u017ce czuj\u0119 dotkni\u0119cie na swojej r\u0119ce, dotkni\u0119cie to wywo\u0142uje odpowied\u017a, kt\u00f3r\u0105 jest wra\u017cenie. Rozpoznanie za\u015b przedmiotu, kt\u00f3ry wywo\u0142a\u0142 wra\u017cenie, jest my\u015bl\u0105. Je\u015bli czuj\u0119 dotyk, to czuj\u0119 i nie mo\u017cna nic wi\u0119cej o tern powiedzie\u0107, o ile chodzi o samo wra\u017cenie. Lecz kiedy przechodz\u0119 od uczucia do przedmiotu, kt\u00f3ry wywo\u0142a\u0142 to odczucie, wtedy rozpoznaj\u0119\u00a0 ten przedmiot i to rozpoznawanie jest my\u015bl\u0105. To rozpoznawanie oznacza, \u017ce ja, jako Poznaj\u0105cy, rozpoznaj\u0119 pewien zwi\u0105zek pomi\u0119dzy sob\u0105 a danym przedmiotem, kt\u00f3ry wywo\u0142a\u0142 we mnie pewne wra\u017cenie. To jednak nie wszystko, gdy\u017c do\u015bwiadczam r\u00f3wnie\u017c, innych wra\u017ce\u0144, pochodz\u0105cych od barwy, kszta\u0142tu, mi\u0119kko\u015bci, ciep\u0142a i t. p. Odbieram je jako Poznaj\u0105cy i przy pomocy pami\u0119ci o podobnych, uprzednio otrzymanych, wra\u017ceniach, t. j. por\u00f3wnywuj\u0105c dawne obrazy z obrazem przedmiotu, kt\u00f3ry obecnie mej r\u0119ki dotyka, oznaczam rodzaj przedmiotu, dotykaj\u0105cego jej.<\/p>\n

W tem rozpoznawaniu rzeczy, kt\u00f3re wywo\u0142uj\u0105 w nas czucie, le\u017cy pocz\u0105tek my\u015bli. Wyra\u017caj\u0105c to samo zwyk\u0142ym metafizycznym zwrotem – pocz\u0105tkiem poznawania jest rozpoznanie pewnej Nie-Ja\u017ani, jako przyczyny danych wra\u017ce\u0144 w Ja\u017ani. Samo czucie, gdyby taka rzecz by\u0142a mo\u017cliwa, nie zdo\u0142a\u0142oby si\u0119 przyczyni\u0107 do poznania Nie-Ja\u017ani. Powsta\u0142oby tylko uczucie przyjemno\u015bci lub b\u00f3lu w Ja\u017ani, wewn\u0119trzna \u015bwiadomo\u015b\u0107 rozszerzania si\u0119 lub zmniejszania. Gdyby cz\u0142owiek tylko czu\u0142, nie by\u0142aby \u017cadna dalsza ewolucja mo\u017cliwa. Jego rozw\u00f3j rozpoczyna si\u0119 dopiero z chwil\u0105, gdy rozpoznaje przedmioty, jako przyczyny przyjemno\u015bci lub b\u00f3lu. Ca\u0142a przysz\u0142a jego ewolucja zale\u017cy od ustalenia \u015bwiadomego zwi\u0105zku mi\u0119dzy Ja\u017ani\u0105 a Nie-Ja\u017ani\u0105 i ewolucja ta b\u0119dzie w znacznej mierze polega\u0142a na tern, \u017ce zwi\u0105zki te b\u0119d\u0105 ros\u0142y w liczbie, b\u0119d\u0105 stawa\u0142y si\u0119 coraz bardziej skomplikowane, coraz dok\u0142adniejsze ze strony Poznaj\u0105cego. Poznaj\u0105cy rozpoczyna sw\u00f3j rozw\u00f3j na zewn\u0105trz od chwili, gdy przebudzona \u015bwiadomo\u015b\u0107, czuj\u0105c przyjemno\u015b\u0107 lub b\u00f3l, kieruje uwag\u0119 sw\u0105 ku zewn\u0119trznemu \u015bwiatu, m\u00f3wi\u0105c: \u201eTen przedmiot sprawi\u0142 mi przyjemno\u015b\u0107; ten przedmiot sprawi\u0142 mi b\u00f3l.\u201c<\/p>\n

Ja\u017a\u0144 musi do\u015bwiadczy\u0107 wi\u0119kszej ilo\u015bci wra\u017ce\u0144, zanim b\u0119dzie mog\u0142a na nie odpowiada\u0107 ruchem na zewn\u0105trz. Wtedy przychodzi okres mglistego poszukiwania przyjemno\u015bci, kt\u00f3rego powodem jest po\u017c\u0105danie Ja\u017ani, obdarzonej wol\u0105, powt\u00f3rnego do\u015bwiadczenia przyjemno\u015bci. Jest to dobrym przyk\u0142adem uprzednio wzmiankowanego faktu, \u017ce ani uczucie, ani my\u015bl samoistnie nie istniej\u0105, gdy\u017c \u201epragnienie powt\u00f3rzenia przyjemno\u015bci\u201c wskazuje na to, \u017ce obraz tej przyjemno\u015bci pozostaje, cho\u0107by s\u0142abo wyryty, w \u015bwiadomo\u015bci, a to jest ju\u017c pami\u0119ci\u0105, nale\u017c\u0105c\u0105 do dziedziny my\u015bli. Przez czas d\u0142u\u017cszy wp\u00f3\u0142obudzona Ja\u017a\u0144 b\u0142\u0105ka si\u0119 od jednej rzeczy do drugiej, zderzaj\u0105c si\u0119 z Nie-Ja\u017ani\u0105 w spos\u00f3b przypadkowy, a \u015bwiadomo\u015b\u0107 temi ruchami nie kieruje, Ja\u017a\u0144 za\u015b do\u015bwiadcza przyjemno\u015bci i b\u00f3lu, nie poznaj\u0105c ich przyczyn.<\/p>\n

Dopiero gdy to potrwa czas d\u0142u\u017cszy, rozpoznawanie, o kt\u00f3rem by\u0142a mowa wy\u017cej, stanie si\u0119 rzecz\u0105 mo\u017cliw\u0105 i zwi\u0105zek pomi\u0119dzy Poznaj\u0105cym a Poznawanem ustanowi si\u0119.<\/p>\n

powr\u00f3\u0107 do spisu tre\u015bci\"\"<\/a><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

POCZ\u0104TKI MY\u015aLI Niewielu z poza ko\u0142a psycholog\u00f3w zada\u0142o sobie pytanie: jak powstaje my\u015bl? Gdy obecnie przychodzimy na \u015bwiat, znajdujemy si\u0119 w posiadaniu ca\u0142ego szeregu gotowych my\u015bli, mamy ca\u0142y zapas t. zw. \u201ewrodzonych poj\u0119\u0107”. S\u0105 to poj\u0119cia, kt\u00f3re przynosimy z sob\u0105 … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1982],"tags":[1991],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7555"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7555"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7555\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7626,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7555\/revisions\/7626"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7555"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7555"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7555"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}