{"id":7534,"date":"2022-10-05T11:14:28","date_gmt":"2022-10-05T09:14:28","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7534"},"modified":"2022-10-13T12:15:45","modified_gmt":"2022-10-13T10:15:45","slug":"rozdzial-i-natura-myslenia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/rozdzial-i-natura-myslenia\/","title":{"rendered":"Rozdzia\u0142 I Natura My\u015blenia"},"content":{"rendered":"

Natura My\u015blenia<\/strong><\/em><\/p>\n

My\u015blenie mo\u017ce by\u0107 rozpatrywane z dw\u00f3ch punkt\u00f3w widzenia: od strony \u015bwiadomo\u015bci, kt\u00f3ra jest wiedz\u0105, albo od strony formy, za kt\u00f3rej pomoc\u0105 wiedz\u0119 si\u0119 zdobywa, a kt\u00f3ra, posiadaj\u0105c zdolno\u015b\u0107 zmieniania si\u0119, umo\u017cliwia zdobywanie wiedzy. Mo\u017cliwo\u015b\u0107 ta doprowadzi\u0142a w filozofji do dw\u00f3ch kra\u0144cowo\u015bci, kt\u00f3rych nale\u017cy unika\u0107, gdy\u017c ka\u017cda z nich pomija jedn\u0105 ze stron przejawionego \u017cycia. Jedna kra\u0144cowo\u015b\u0107 uwa\u017ca rzecz ka\u017cd\u0105 za \u015bwiadomo\u015b\u0107 i nie uznaje \u017ce forma uwarunkowuj\u0105ca \u015bwiadomo\u015b\u0107, jedynie czyni jej przejawienie mo\u017cliwem.<\/p>\n

Druga uwa\u017ca ka\u017cd\u0105 rzecz za form\u0119 i pomija fakt, \u017ce forma mo\u017ce istnie\u0107 tylko dzi\u0119ki \u017cyciu, kt\u00f3re j\u0105 o\u017cywia. Forma\u00a0 i \u017cycie, materja i duch, narz\u0119dzie i \u015bwiadomo\u015b\u0107 s\u0105 nierozdzielne w przejawieniu, s\u0105 nieroz\u0142\u0105cznemi aspektami Tego, w czem obie tkwi\u0105, Tego, co nie jest ani \u015bwiadomo\u015bci\u0105, ani jej narz\u0119dziem, lecz \u017ar\u00f3d\u0142em obu. Filozof ja, usi\u0142uj\u0105ca wyja\u015bni\u0107 wszystko od strony formy, z pomini\u0119ciem \u017cycia, napotka problematy nie do rozwi\u0105zania. Filozof ja, usi\u0142uj\u0105ca wyja\u015bni\u0107 wszystko od strony \u017cycia, pomijaj\u0105c form\u0119, znajdzie si\u0119 w obliczu \u015bcian martwych, kt\u00f3rych przekroczy\u0107 nie zdo\u0142a. Wynikiem ostatecznym b\u0119dzie, i\u017c \u015bwiadomo\u015b\u0107 i jej narz\u0119dzia, \u017cycie i forma, duch i mater ja s\u0105 czasowemi wyra\u017ceniami dw\u00f3ch postaci jedynego i nieuwarunkowanego Bytu, nieznanego poza swem przejawieniem si\u0119 jako Pra – Duch (hinduski Pratyag – Atman, Istno\u015b\u0107 Abstrakcyjna, Logos Abstrakcyjny), od kt\u00f3rego wszystkie ja\u017anie indywidualne pochodz\u0105, i Pra-Mater ja (Mulaprakriti), od kt\u00f3rej pochodz\u0105 wszystkie formy. Gdy odbywa si\u0119 przejawienie, Pra-Duch daje pocz\u0105tek troistej \u015bwiadomo\u015bci, a Pra-Materja troistej materji; poza niemi jest Rzeczywisto\u015b\u0107 jedyna, na wieki niepoznawalna dla \u015bwiadomo\u015bci ograniczonej. Kwiat nie widzi korzenia, z kt\u00f3rego wyrasta, aczkolwiek czerpie z niego ca\u0142e swe \u017cycie i nie m\u00f3g\u0142by bez niego istnie\u0107.<\/p>\n

Charakterystyczn\u0105 funkcj\u0105 Ja, jako Poznaj\u0105cego, jest odzwierciedlanie w sobie Nie – Ja. Jak czu\u0142a klisza przyjmuje w siebie promienie \u015bwiat\u0142a, odbite od przedmiot\u00f3w i promienie te powoduj\u0105 zmian\u0119 w materjale, na kt\u00f3ry padaj\u0105, tak i\u017c tworz\u0105 si\u0119 obrazy przedmiot\u00f3w, podobnie dzieje si\u0119 z Ja\u017ani\u0105 w aspekcie poznania, odno\u015bnie do wszelkiej rzeczy zewn\u0119trznej. Narz\u0119dziem jej jest sfera, w kt\u00f3rej Ja\u017a\u0144 otrzymuje od Nie-Ja odbite promienie Jedynej Ja\u017ani, tworz\u0105ce na powierzchni sfery obrazy, b\u0119d\u0105ce odbiciem tego, co nie jest Ja\u017ani\u0105. Poznaj\u0105cy w pierwszych stadjach rozwoju swej \u015bwiadomo\u015bci nie zna rzeczy samych, lecz tylko obrazy, wytworzone na jego czu\u0142ej pow\u0142oce przez dzia\u0142anie Nie-Ja, to znaczy, zna fotograf je \u015bwiata zewn\u0119trznego. Dlatego cia\u0142o mentalne, b\u0119d\u0105c narz\u0119dziem Ja\u017ani jako Poznaj\u0105cego, zosta\u0142o przyr\u00f3wnane do zwierciad\u0142a, w kt\u00f3rem odbijaj\u0105 si\u0119 przedmioty, postawione przed niem. Nie znamy rzeczy samych w sobie, tylko wra\u017cenie, jakie wywieraj\u0105 na nasz\u0105 \u015bwiadomo\u015b\u0107. Nie przedmioty, lecz obrazy przedmiot\u00f3w, znajdujemy w naszym umy\u015ble. Zwierciad\u0142o zdaje si\u0119 zawiera\u0107 w sobie przedmioty, kt\u00f3re odbija, a przecie s\u0105 to tylko obrazy ich widma, wywo\u0142ane a promieniami \u015bwiat\u0142a, odbijanemi przez przedmioty, nie za\u015b przedmioty same. Podobnie\u017c mental w swej wiedzy o \u015bwiecie zewn\u0119trznym zna tylko obrazy z\u0142udne, nie rzeczy same w sobie. Obrazy te, stworzone w ciele mentalnem, postrzega Poznaj\u0105cy jako przedmioty, a postrzeganie to polega na odbijaniu ich w sobie samym. Por\u00f3wnanie jednak ze zwierciad\u0142em i u\u017cycie wyrazu \u201eodbicie\u201c mo\u017ce \u0142atwo wprowadzi\u0107 w b\u0142\u0105d, gdy\u017c obrazy s\u0105 odtworzeniem, a nie odbiciem przedmiot\u00f3w. Substancja umys\u0142u kszta\u0142tuje si\u0119 momentalnie na podobie\u0144stwo danego przedmiotu, a to podobie\u0144stwo zostaje z kolei odtworzone przez Poznaj\u0105cego.<\/p>\n

Gdy Poznaj\u0105cy tak zmienia si\u0119 na podobie\u0144stwo przedmiotu zewn\u0119trznego, m\u00f3wi si\u0119, i\u017c zna ten przedmiot, lecz w danym wypadku poznaje on tylko obraz przedmiotu, wywo\u0142any w jego narz\u0119dziu (mentalu), a nie sam przedmiot. Obraz ten nie jest odtworzeniem dok\u0142adnem przedmiotu dla powod\u00f3w, kt\u00f3re wy\u0142uszczymy w rozdziale nast\u0119pnym. \u201eLecz – mo\u017cemy zapyta\u0107 – czy b\u0119dzie tak zawsze? czy nie poznamy nigdy rzeczy samych w sobie ?\u201c<\/p>\n

Prowadzi nas to ku zasadniczemu odr\u00f3\u017cnianiu \u015bwiadomo\u015bci i materji, przez kt\u00f3r\u0105 ona dzia\u0142a. W\u00f3wczas mo\u017cemy znale\u015b\u0107 odpowied\u017a na to pytanie, tak bardzo w\u0142a\u015bciwe umys\u0142owi ludzkiemu. Gdy po d\u0142ugiej ewolucji \u015bwiadomo\u015b\u0107 rozwin\u0119\u0142a zdolno\u015b\u0107 odtwarzania wszystkiego, co istnieje poza ni\u0105, w\u00f3wczas pow\u0142oka materj i, narz\u0119dzie, przez kt\u00f3re dzia\u0142a\u0142a, odpada i \u015bwiadomo\u015b\u0107, b\u0119d\u0105ca poznaniem, uto\u017csamia swoj\u0105 Ja\u017a\u0144 z wszystkiemi Ja\u017aniami, w\u015br\u00f3d kt\u00f3rych si\u0119 rozwija\u0142a, uznaj\u0105c za Nie-Ja tylko materj\u0119, zwi\u0105zan\u0105 r\u00f3wnie z ni\u0105, jak z ka\u017cd\u0105 Ja\u017ani\u0105 poszczeg\u00f3ln\u0105. Wtedy to staje si\u0119 \u201eDzie\u0144 z nami\u201c – zjednoczenie, b\u0119d\u0105ce triumfem ewolucji, gdy \u015bwiadomo\u015b\u0107 zna siebie, jako innych, a innych jako siebie. Dzi\u0119ki wsp\u00f3lno\u015bci natury doskona\u0142e poznanie zostaje osi\u0105gni\u0119te i staje si\u0119 dla Ja\u017ani rzeczywisto\u015bci\u0105, owym stanem cudownym, gdzie to\u017csamo\u015b\u0107 nie ginie, gdzie pami\u0119\u0107 si\u0119 nie zatraca, lecz gdzie rozdzielno\u015b\u0107 si\u0119 ko\u0144czy, a poznaj\u0105cy, poznawane i poznanie stanowi\u0105 jedno. Musimy bada\u0107 te cudowne w\u0142a\u015bciwo\u015bci Ja\u017ani, rozwijaj\u0105cej si\u0119 w nas teraz przez poznawanie, aby zrozumie\u0107 natur\u0119 my\u015bli. Trzeba te\u017c jasno widzie\u0107 ca\u0142\u0105 z\u0142udn\u0105 stron\u0119 wiedzy, aby\u015brny mogli u\u017cy\u0107 tej z\u0142udy dla wyzwolenia si\u0119 z niej. Studjujmy wi\u0119c, jak tworzy si\u0119 poznanie – stosunek pomi\u0119dzy Poznaj\u0105cym a Poznaniem, a zrozumiemy lepiej natur\u0119 my\u015blenia.<\/p>\n

\u0141A\u0143CUCH POZNAJ\u0104CEGO, POZNAWANEGO i POZNAWANIA.<\/strong><\/em><\/p>\n

Termin \u201ewibracja”, od wiek\u00f3w u\u017cywany przez nauk\u0119 Wschodu, staje si\u0119 coraz bardziej zasadniczym tonem nauki Zachodu. Ruch jest \u017ar\u00f3d\u0142em wszystkiego. \u017cycie jest ruchem, \u015bwiadomo\u015b\u0107 jest ruchem, a ruch, dzia\u0142aj\u0105cy na materj\u0119, nazywamy wibracj\u0105. Jedyne, Wszystko\u015b\u0107 uwa\u017camy za niezmienne, traktujemy jako Ruch Absolutny, albo jako Bezruch ca\u0142kowity, gdy\u017c w Jedynem ruchu wzgl\u0119dnego by\u0107 nie mo\u017ce. Tylko tam, gdzie istnieje zr\u00f3\u017cniczkowanie lub podzia\u0142 na cz\u0119\u015bci, mo\u017ce by\u0107 pomy\u015blane to co nazywamy ruchem, b\u0119d\u0105cym zmian\u0105 miejsca w nast\u0119pczo\u015bci czasu. Gdy Jedyne staje si\u0119 wielo\u015bci\u0105, powstaje ruch. Rytmiczny i regularny jest znrowiem, \u015bwiadomo\u015bci\u0105, \u017cyciem, nierytmiczny i nieregularny jest chorob\u0105, nie\u015bwiadomo\u015bci\u0105, \u015bmierci\u0105, \u017cycie i \u015bmier\u0107 bowiem – s\u0105 to siostry bli\u017anie, obie zrodzone z ruchu, kt\u00f3ry jest przejawieniem. Ruch z konieczno\u015bci pojawia si\u0119, gdy Jedyne staje si\u0119 wielo\u015bci\u0105, gdy Wszechobecne bowiem przejawia si\u0119 pod postaci\u0105 oddzielnych cz\u0105stek, ruch niesko\u0144czony przedstawia wszechobecno\u015b\u0107, albo, inaczej m\u00f3wi\u0105c, jej obraz lub odbicie w materji. Istot\u0105 materji jest rozdzielno\u015b\u0107, jak istot\u0105 Ducha – jedno\u015b\u0107, i kiedy w Jedynem powstaje dw\u00f3jnia, jak \u015bmietana w mleku, odbicie wszechobecno\u015bci’ tego Jedynego w wielo\u015bci materj i tworzy ruch nieustanny i niesko\u0144czony. Ruch absolutny – obecno\u015b\u0107 ka\u017cdej ruchomej jednostki w ka\u017cdym z punkt\u00f3w przestrzeni, w ka\u017cdym momencie czasu – identyczny jest ze spokojem, b\u0119d\u0105c bezruchem z innego punktu widzenia, od strony materji, a nie ducha. Z punktu widzenia ducha jest zawsze Jedno, z punktu widzenia materj i\u00a0 zawsze wielo\u015b\u0107.<\/p>\n

Ten niesko\u0144czony ruch pojawia si\u0119 pod postaci\u0105 rytmicznych drga\u0144 w materji, kt\u00f3ra go przejawia. Ka\u017cdy Jiva bowiem, czyli jednostka \u015bwiadomo\u015bci, jest oddzielony od innych Jiv \u015bciank\u0105 otaczaj\u0105cej go materji. (Jiv\u0105 – wyraz sanskrycki, dos\u0142ownie znaczy: \u017cyj\u0105cy, od pierwiastka Jiv – \u017cycie, istota sama w sobie, \u201esubstancja” emanowana z Logosu i identyczna z nim, lecz ograniczona przez mater j\u0119, z kt\u00f3r\u0105 \u0142\u0105cznie stanowi jednostk\u0119 \u017cyj\u0105c\u0105, to znaczy, – \u201ejednostk\u0119 \u015bwiadomo\u015bci”).<\/p>\n

Ka\u017cdy Jiva nast\u0119pnie wciela si\u0119 i odziewa w par\u0119 pow\u0142ok materji. Ka\u017cda z tych pow\u0142ok wibruje i przekazuje w\u0142asne wibracje otaczaj\u0105cej materji, staj\u0105cej si\u0119 po\u015brednikiem, przez kt\u00f3ry wibracje przedostaj\u0105 si\u0119 na zewn\u0105trz, a stamt\u0105d udzielaj\u0105 si\u0119 materji, otaczaj\u0105cej innego Jiva, pobudzaj\u0105c go do wibrowania w podobny spos\u00f3b, jak pierwszy. Serja wibracyj, poczynaj\u0105ca si\u0119 w jednym Jiva, odtworzona w jego ciele, oddana przez to cia\u0142o \u015brodowisku otaczaj\u0105cemu, a przez nie przekazana innemu cia\u0142u, przez to ostatnie za\u015b temu Jiva, kt\u00f3re w niem mieszka, stanowi \u0142a\u0144cuch wibracyj, przez kt\u00f3ry jeden Jiva poznaje drugiego. Drugi poznaje pierwszego, gdy\u017c odtwarza ruch jego w sobie, wi\u0119c prze\u017cywa jego prze\u017cywania z pewn\u0105 jednak r\u00f3\u017cnic\u0105. Drugi znajduje si\u0119 ju\u017c w stanie wibrowania w chwili otrzymania bod\u017aca, wi\u0119c ruch, wywo\u0142any w nim, nie jest tylko prostem odtworzeniem tego bod\u017aca, lecz kombinacj\u0105 jego w\u0142asnych pierwotnych wibracyj z temi, kt\u00f3re przysz\u0142y z zewn\u0105trz. Otrzymuje si\u0119 wibracje coraz bardziej podobne, lecz nigdy identyczne, dop\u00f3ki istniej\u0105 cia\u0142a.<\/p>\n

Nast\u0119pczo\u015b\u0107 dzia\u0142ania wibracyj obserwujemy nieraz w przyrodzie. P\u0142omie\u0144 jest o\u015brodkiem czynno\u015bci wibracyjnych w eterze, zwanych ciep\u0142em. Wibracje te, czyli fale cieplne, wywo\u0142uj\u0105 w eterze otaczaj\u0105cym fale podobne, te wprawiaj\u0105 w ruch eter w kawa\u0142ku \u017celaza, le\u017c\u0105cego w pobli\u017cu, nast\u0119pnie wibracje udzielaj\u0105 si\u0119 cz\u0105steczkom \u017celaza, kt\u00f3re si\u0119 rozgrzewa i z kolei staje si\u0119 \u017ar\u00f3d\u0142em ciep\u0142a. W taki sam spos\u00f3b serja wibracyj przechodzi od jednego Jiva ku drugiemu i wszelkie istoty s\u0105 wzajemnie z\u0142\u0105czone t\u0105 jakby sieci\u0105 \u015bwiadomo\u015bci. Na planie fizycznym r\u00f3\u017cne rodzaje wibracyj nazywamy r\u00f3\u017cnie: \u015bwiat\u0142em, ciep\u0142em, elektryczno\u015bci\u0105, d\u017awi\u0119kiem i t.d., lecz wszystkie one s\u0105 tej samej natury, s\u0105 rodzajami ruchu w eterze *), r\u00f3\u017cni\u0105cemi si\u0119 tylko stopniem szybko\u015bci i charakteru fal. My\u015bli, Pragnienia, Dzia\u0142ania, czynne przejawienia si\u0119 w materji Wiedzy, Woli i Energji, wszystkie s\u0105 tej samej natury, wszystkie utworzy\u0142y si\u0119 z wibracyj, a r\u00f3\u017cni\u0105 si\u0119 w swych przejawieniach dzi\u0119ki odmiennemu rodzajowi wibracyj. Istnieje szereg wibracyj<\/p>\n

\n

*) D\u017awi\u0119k zasadniczo jest r\u00f3wnie\u017c wibracj\u0105 eteryczn\u0105.<\/p>\n<\/blockquote>\n

w specjalnym rodzaju materji ,maj\u0105cych specjalny charakter. Te zwiemy wibracjami my\u015bli. Istniej\u0105 inne, kt\u00f3re zwiemy wibracjami pragnienia, i jeszcze inne, kt\u00f3re zwiemy wibracjami dzia\u0142ania. Nazwy te okre\u015blaj\u0105 pewne fakty w przyrodzie. Pewien rodzaj eteru, wprawiony w ruch, dzia\u0142a na nasz wzrok; ruch ten nazywamy \u015bwiat\u0142em. Inny rodzaj eteru, o wiele subtelniejszy, wprawiony w ruch, jest postrzegany, t. j. wywo\u0142uje odpowied\u017a w umy\u015ble i ruch ten nazywamy my\u015bl\u0105. Jeste\u015bmy otoczeni materj\u0105 r\u00f3\u017cnej g\u0119sto\u015bci, a ruchowi w tej materji dajemy\u00a0 nazwy zale\u017cnie od tego ,jak na nas samych wp\u0142ywa, na jakie organa cia\u0142 naszych, grubszych czy subtelniejszych, dzia\u0142a. Nazywamy \u201e\u015bwiat\u0142em” pewne drgania, oddzia\u0142ywaj\u0105ce na oko; nazywamy my\u015bl\u0105 drgania, oddzia\u0142ywaj\u0105ce na inny organ, na umys\u0142. \u201eWidzenie” ma miejsce, gdy w eterze \u015bwielnym zachodzi falowanie od przedmiotu ku naszemu oku; \u201emy\u015blenie” ma miejsce, gdy w eterze my\u015blowym zachodzi falowanie od jakiego\u015b przedmiotu ku naszemu umys\u0142owi. Jedno nie jest ani bardziej, ani mniej tajemnicze od drugiego.<\/p>\n

Studjuj\u0105c mental, przekonamy si\u0119, \u017ce pewne zmiany w uk\u0142adzie jego cz\u0105stek zale\u017c\u0105 od uderzenia my\u015blowych fal i \u017ce gdy my\u015blimy o rzeczach konkretnych, odczuwamy znowu wra\u017cenia, pierwotnie otrzymane z zewn\u0105trz. Poznaj\u0105cy dzia\u0142a w tych wibracjach, a wszystko, na co one mog\u0105 odpowiedzie\u0107, to znaczy co mog\u0105 odtworzy\u0107, stanowi Poznane. My\u015bl jest to odtworzenie w umy\u015ble Poznaj\u0105cego tego, co nie jest nim, co nie jest Ja\u017ani\u0105. Jest to dos\u0142ownie obraz, wywo\u0142any kombinacj\u0105 ruch\u00f3w fal. Cz\u0119\u015b\u0107 Nie – Ja wibruje, a gdy w odpowiedzi wibruje Poznaj\u0105cy, ta cz\u0119\u015b\u0107 staje si\u0119 Poznanem;\u00a0 najduj\u0105ca si\u0119 pomi\u0119dzy niemi mater ja, wprawiona w lekki ruch, umo\u017cliwia Poznanie, wprowadzaj\u0105c Ja\u017a\u0144 i cz\u0119\u015b\u0107 Nie – Ja w wzajemny kontakt. W ten spos\u00f3b powstaje i utrzymuje si\u0119 stosunek mi\u0119dzy Poznaj\u0105cym, Poznawanem i Poznawaniem.<\/p>\n

 <\/p>\n

powr\u00f3\u0107 do spisu tre\u015bci<\/strong>\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Natura My\u015blenia My\u015blenie mo\u017ce by\u0107 rozpatrywane z dw\u00f3ch punkt\u00f3w widzenia: od strony \u015bwiadomo\u015bci, kt\u00f3ra jest wiedz\u0105, albo od strony formy, za kt\u00f3rej pomoc\u0105 wiedz\u0119 si\u0119 zdobywa, a kt\u00f3ra, posiadaj\u0105c zdolno\u015b\u0107 zmieniania si\u0119, umo\u017cliwia zdobywanie wiedzy. Mo\u017cliwo\u015b\u0107 ta doprowadzi\u0142a w filozofji … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1982],"tags":[1986],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7534"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7534"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7534\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7622,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7534\/revisions\/7622"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7534"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7534"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7534"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}