{"id":7474,"date":"2022-09-15T21:48:54","date_gmt":"2022-09-15T19:48:54","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7474"},"modified":"2022-09-15T22:25:01","modified_gmt":"2022-09-15T20:25:01","slug":"dlaczego-hindusi-sa-jaroszami","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/dlaczego-hindusi-sa-jaroszami\/","title":{"rendered":"Dlaczego Hindusi s\u0105 jaroszami?"},"content":{"rendered":"

Swami Abhedananda<\/p>\n

W czasach dzisiejszych wybitni lekarze i reform atorzy djetetyki usilnie pracuj\u0105 nad rozwi\u0105zaniem wielkiego problematu zdrowego po\u017cywienia dla ludzi, oraz nad przekszta\u0142ceniem trybu \u017cycia w krajach zachodnich. Dzi\u0119ki ich usi\u0142owaniom my\u015bl\u0105cy Europejczycy i Ame\u00adrykanie poczynaj\u0105 zapoznawa\u0107 si\u0119 potrosze z zdrow\u0105 nawskro\u015b ide\u0105 jarstwa, i rozwa\u017ca\u0107, czyby nie by\u0142o dobrze zosta\u0107 jaroszami.<\/p>\n

Na Zachodzie nigdy jeszcze ta kwestja nie by\u0142a roztrz\u0105sana tak powa\u017cnie, jak teraz. Ju\u017c w\u015br\u00f3d staro\u017cytnych filozof\u00f3w greckich znajdujemy powa\u017cnych przedstawicieli wegietarjanizmu w osobach Pytagorasa, Sokratesa, Seneki, Plutarcha, Platona, Tertuljana, Porfirjusza i innych, lecz wielkie masy lud\u00f3w zachodnich zapatruj\u0105 si\u0119 na kierunek ten pogardliwie i o\u015bmieszaj\u0105 go. W Indjach problemat ten na d\u0142ugo przed urodzeniem Pytagorasa rozstrzygni\u0119ty zosta\u0142 przez filozof\u00f3w indyjskich, kt\u00f3rzy w pismach swoich podaj\u0105 logiczne i naukowe argumenty przeciwko zabijaniu zwierz\u0105t i spo\u017cywaniu ich mi\u0119sa. Wielu historyk\u00f3w i uczonych wschodnich s\u0105dzi, \u017ce\u00a0Pytagoras ideje swoje, dotycz\u0105ce djety ro\u015blinnej, zawdzi\u0119cza\u0142 filo\u00adzofom indyjskim, kt\u00f3rzy ju\u017c w czasach przedhistorycznych \u017cywili si\u0119 wy\u0142\u0105cznie pokarmami ro\u015blinnemi.<\/p>\n

Indje s\u0105 jedynym krajem na \u015bwiecie, w kt\u00f3rym od wiek\u00f3w jarstwo panowa\u0142o w narodzie; Hindusi s\u0105 jedynym na ziemi narodem, kt\u00f3ry poj\u0105\u0142 podstawowe zasady teorji jarskiej. Od Hindus\u00f3w zasada, i\u017c mordowanie zwierz\u0105t dla pokarmu jest okrutne, nieludzkie i z\u0142e, przesz\u0142a i do innych narod\u00f3w, jako to: do Japo\u0144czyk\u00f3w, Chi\u0144czyk\u00f3w, Sjamczyk\u00f3w, Cejlo\u0144czyk\u00f3w i Pers\u00f3w.<\/p>\n

\u00a0Najznakomitsi my\u015bliciele i m\u0119drcy staroindyjscy przemawiaj\u0105 dowodnie na korzy\u015b\u0107 jarstwa z rozlicznych punkt\u00f3w widzenia, jak np. ze stanowiska zdrowia, fizjologicznej budowy naszych narz\u0105d\u00f3w, chemicznego sk\u0142adu po\u017cywienia, oraz moralnego i duchowego idea\u0142u \u017cycia.<\/p>\n

Lekarze hinduscy przeciwni s\u0105 u\u017cywaniu po\u017cywienia mi\u0119snego i zgadzaj\u0105 si\u0119 z wielu lekarzami zachodniemi, \u017ce mi\u0119so jest g\u0142\u00f3wn\u0105 przyczyn\u0105 licznych chor\u00f3b, jak np. niestrawno\u015bci, podagry, suchot i r\u00f3\u017cnych cierpie\u0144 nerwowych. Dowodz\u0105 oni, \u017ce zwierz\u0119ta, tuczone na rze\u017a, wskutek nienaturalnego po\u017cywienia, jakie zmuszone s\u0105 przyjmowa\u0107, oraz niehigjenicznych warunk\u00f3w, w jakich przebywaj\u0105, znajduj\u0105 si\u0119 w mniej lub wi\u0119cej chorobliwym stanie zdrowia.<\/p>\n

Spo\u017cywanie przeto takiego mi\u0119sa mo\u017ce wywo\u0142ywa\u0107 najrozmaitsze choroby w ustroju ludzkim i t\u0105 drog\u0105 przedostaj\u0105 si\u0119 rozliczne paso\u017cyty i zarazki do naszego cia\u0142a. Dalej twierdz\u0105 oni, \u017ce ka\u017cde mi\u0119so, jako produkt czynno\u015bci organicznych, zawiera substancje odpadkowe nieczyste, kt\u00f3rych wydzielanie zosta\u0142o przez zabicie zwierz\u0119cia nagle wstrzymane. Niekt\u00f3re z tych substancji s\u0105 wysoce truj\u0105ce, w szczeg\u00f3lno\u015bci kreatyna. Mi\u0119so wprowadza do krwi zbyt wielk\u0105 ilo\u015b\u0107 w\u0142\u00f3knika, skutkiem czego w ustroju wywi\u0105zuje si\u0119 nadmierne ciep\u0142o, powoduj\u0105ce ze swej strony nienaturaln\u0105 niespokojno\u015b\u0107 i podniecenie, ostatecznie ko\u0144cz\u0105ce si\u0119 rozstrojem nerwowym, kt\u00f3ry tak cz\u0119sto spostrzegamy u \u017cywi\u0105cych si\u0119 mi\u0119sem.<\/p>\n

Sta\u0142e u\u017cywanie mi\u0119sa przyspiesza dzia\u0142alno\u015b\u0107 serca i powoduje przedwczesn\u0105 utrat\u0119 si\u0142 \u017cywotnych. Fizjologowie i anatomowie, \u015bledz\u0105cy anatomj\u0119 por\u00f3wnawcz\u0105 mi\u0119dzy innemi Ewerard Home – opieraj\u0105c si\u0119 na budowie z\u0119b\u00f3w, \u017co\u0142\u0105dka i ca\u0142ego przewodu pokarmowego, na drobniutkich cia\u0142kach krwi, w reszcie na procesie trawienia, dowiedli, \u017ce cz\u0142owiek przedstawia o wiele wi\u0119ksze podobie\u0144stwo do zwierz\u0105t owoco-\u017cernych ani\u017celi do mi\u0119so\u017cernych.<\/p>\n

Rozbi\u00f3r chemiczny jarzyn, ziarn, owoc\u00f3w, orzech\u00f3w i t. p., jako te\u017c r\u00f3\u017cnych mi\u0119siw, dalej zestawienie por\u00f3wnawcze sk\u0142adnik\u00f3w pokarm\u00f3w ro\u015blinnych ze sk\u0142adnikami mi\u0119sa zwierz\u0119cego, przeko\u00adnywa nas, \u017ce wszystko, co nam potrzebne jest do rozwoju musku\u0142\u00f3w, do wzmacniania nerw\u00f3w i od\u017cywiania ca\u0142ego cia\u0142a, czerpa\u0107 obficie mo\u017cemy z kr\u00f3lestwa ro\u015blinnego. Taksamo jak po\u017cywienie mi\u0119sne zawiera cia\u0142a proteinowe (bia\u0142ko), t\u0142uszcze i pierwiastki mineralne, czyli najwa\u017cniejsze czynniki w sprawie odnawiania naszego cia\u0142a, tak i \u015bwiat ro\u015blinny obfituje w powy\u017csze substancje, a opr\u00f3cz tego jeszcze i w w\u0119glowodany (krochmal i cukier), kt\u00f3rych mi\u0119sne pokarmy wcale nie zawieraj\u0105. W obec takiego stanu rzeczy nie\u00ad przeparcie nasuwa nam si\u0119 pytanie:<\/p>\n

Dlaczego jadamy mi\u0119so?
\nCzy jest ono potrzebne do od\u017cywiania?<\/p>\n

Nie. Tych samych pierwiastk\u00f3w od\u017cywczych dostarczaj\u0105 nam jarzyny, ziarna i ro\u015bliny str\u0105czkowe.<\/p>\n

Czy zatym jadamy mi\u0119so dla zdrowia?
\nI to nie. Jarosze, na og\u00f3\u0142 bior\u0105c, zdrowsi s\u0105 od jedz\u0105cych mi\u0119so.
\nDlaczeg\u00f3\u017c wi\u0119c jadamy mi\u0119so?<\/p>\n

Z nawyknienia, kt\u00f3re jedno pokolenie drugiemu przekazuje wskutek przes\u0105du, uprzedzenia i nie\u015bwiadomo\u015bci. W czasach przedhistorycznych, kiedy uprawa roli nie by\u0142a jeszcze znana, ludzie \u017cywili si\u0119 owocami, orzechami i innemi pro\u00adduktami ro\u015blinnemi, kt\u00f3rych w owej epoce mieli a\u017c do zbytku.<\/p>\n

Ale, skoro walka o byt, tak silnie uwydatniaj\u0105ca si\u0119 w kr\u00f3lestwie zwierz\u0119cym, przybra\u0142a charakter ostrzejszy, ludzie pocz\u0119li zaspakaja\u0107 g\u0142\u00f3d wszystkim, co im w r\u0119ce wpad\u0142o. Oczywi\u015bcie, w walce tej kwestja bytu ludzkiego zepchn\u0119\u0142a na drugi plan kwestj\u0119 jako\u015bci po\u017cywienia. Dzikie plemiona, nie znaj\u0105ce uprawy roli i nie po\u00adsiadaj\u0105ce w swym kraju odpowiednich ow oc\u00f3w i ro\u015blin jadalnych, \u017cyj\u0105 przewa\u017cnie mi\u0119sem dzikich zwierz\u0105t, gadami i owadami. Od tego rozpocz\u0105\u0142 si\u0119 zwyczaj jadania mi\u0119sa.<\/p>\n

Niekt\u00f3re ludy trwaj\u0105 w przekonaniu, \u017ce mi\u0119so jest w\u0142a\u015bciwym po\u017cywieniem cz\u0142owieka, gdy tymczasem zwyczaj jadania mi\u0119sa pod wp\u0142ywem konieczno\u015bci i z biegiem stulecia dziedzicznie prze\u00adchodzi\u0142 z ojca na syna. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi w krajach cywilizowanych uczy si\u0119 w dzieci\u0144stwie je\u015b\u0107 mi\u0119so za przyk\u0142adem rodzic\u00f3w i t\u0105 drog\u0105 wcze\u015bnie oswaja si\u0119 z my\u015bl\u0105, \u017ce mi\u0119so jest konieczne dla \u017cycia.<\/p>\n

Niekt\u00f3re ludy dzikie, kt\u00f3rym ro\u015blinno\u015b\u0107 ich kraju nie dostar\u00adcza\u0142a dostatecznego po\u017cywienia, zosta\u0142y ludo\u017cercami. Czy\u017c z tego wnosi\u0107 nale\u017cy, \u017ce mi\u0119so ludzkie powinno by\u0107 naturalnym po\u017cy\u00adwieniem cz\u0142owieka?<\/p>\n

W Australji krajowcy \u017cywi\u0105 si\u0119 gadami i robakami wstr\u0119tnemi.<\/p>\n

W Indjach istnieje pewna klasa mieszka\u0144c\u00f3w g\u00f3rskich, kt\u00f3rzy z wielkim smakiem spo\u017cywaj\u0105 w\u0119\u017ce jadowite. Czy\u017c dlatego mamy twierdzi\u0107, \u017ce powy\u017csze przysmaki stanowi\u0105 w\u0142a\u015bciwe po\u017cywienie cz\u0142owieka ?<\/p>\n

Cz\u0142owiek mo\u017ce przy pom ocy sztuki kucharskiej je\u015b\u0107 rzeczy najprzer\u00f3\u017cniejsze mo\u017cliwe i niemo\u017cliwe – ale czy\u017c to dowodzi, \u017ce jest on z natury jak \u015awinia wszystko\u017cernym ?<\/p>\n

W Kaplandji krowy \u017cywi\u0105 si\u0119 odpadkami ryb. Konie przy\u00adzwyczai\u0107 mo\u017cna do jedzenia wo\u0142owiny, nied\u017awiedzie do palenia tytoniu, ma\u0142py z \u0142atwo\u015bci\u0105 ucz\u0105 si\u0119 pi\u0107 herbat\u0119, kaw\u0119 i wino.<\/p>\n

Czy takie sztuczne nawyknienia mog\u0105 by\u0107 uwa\u017cane za dow\u00f3d, \u017ce mi\u0119so jest w\u0142a\u015bciwym po\u017cywieniem cz\u0142owieka?<\/p>\n

Bezwarunkowo nie. Naturalnym po\u017cywieniem cz\u0142owieka s\u0105 jarzyny, owoce, orzechy, zbo\u017ce i t. p. p\u0142ody ziemi. Gdy dzieci hinduskie id\u0105 do szko\u0142y i ucz\u0105 si\u0119 sk\u0142ada\u0107 pierwsze wyrazy, ju\u017c zaznajamiaj\u0105 si\u0119 z najwznio\u015blejszemi zasadami moralnemi, a gdy podrosn\u0105, mi\u0142o\u015b\u0107 do wszystkich istot \u017cyj\u0105cych jest im niejako w krew zaszczepiona. Oto, czego si\u0119 ucz\u0105 od lat najm\u0142odszych:<\/p>\n

\u201eB\u0105d\u017acie lito\u015bciwi i dobrzy dla ni\u017cszych stworze\u0144. Nie zabi\u00adjajcie ich na pokarm, albowiem zwierz\u0119 nie jest naturalnym po\u017cy\u00adwieniem cz\u0142owieka.” Pami\u0119tam dobrze zdanie nast\u0119puj\u0105ce z pierwszej ksi\u0105\u017cki nauki j\u0119zyka sanskryckiego:<\/p>\n

\u201eDop\u00f3ki z tego, co dobrowolnie ro\u015bnie na ziemi, mo\u017cemy do\u015b\u0107 czerpa\u0107 po\u017cywienia, nikt nie powinien maza\u0107 si\u0119 grzechem tak wielkim, jakim jest zabijanie zwierz\u0105t dla nape\u0142nienia sobie \u017co\u0142\u0105dka ich cia\u0142em i chwilowego zadowolenia zmys\u0142u smaku.”<\/p>\n

\u201ePor\u00f3wnaj jedz\u0105cego ze zwierz\u0119ciem jedzonym; pierwszy do\u015bwiadcza przyjemno\u015bci, kt\u00f3rej trwanie ogranicza si\u0119 kilku sekun\u00addami, drugie utraca wszystkie rado\u015bci \u017cyciowe.”<\/p>\n

Seneka podobn\u0105 my\u015bl wyrazi\u0142 w zdaniu nast\u0119puj\u0105cym : \u201eSubstancje ro\u015blinne s\u0105 po\u017cywieniem wystarczaj\u0105cym dla \u017co\u0142\u0105dka, kt\u00f3remu my po\u015bwi\u0119camy cenne twory \u017cywe”.
\n(C. d. n.)<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: \u201cTEOZOFJA\u201d Organ Polskiego Towarzystwa Teozoficznego na \u015al\u0105sku Ciesz, w Czechos\u0142owacji. Pismo nieperiodyczne po\u015bwi\u0119cone piel\u0119gnowaniu wy\u017cszej kultury duchowej i brataniu ludzko\u015bci. Wychodzi w Nydku nak\u0142adem P. T. Teozoficznego. Redaktor odpowiedzialny: A. Kajfosz w Nydku, \u015al\u0105sk Ciesz. Czeski. 1923.<\/p>\n


\n

\"\"<\/a>Abhedananda<\/strong><\/em>, swami Abhedananda (1866- 1939) \u2013 indyjski mnich hinduistyczny z zakonu swamich, ucze\u0144 \u015bri Ramakryszny Paramahansy z Kalkuty. Za\u0142o\u017cyciel Ramakrishna Vedanta Society i pisma Visvavani, autor Gospel of Ramakryszna – opracowania pi\u0119ciotomowego dzie\u0142a Mahendranatha Gupty o naukach \u015ari Ramakryszny Paramahansy.<\/p>\n

\u017byciorys<\/strong>
\nJako syn Rasiklal Chandra i Nayantara Devi nosi\u0142 imi\u0119 Kaliprasad Chandra. Po \u015bmierci rodzic\u00f3w formalnie przyj\u0105\u0142 \u015bwi\u0119cenia w zakonie dasanamisawmi. By\u0142 przyjacielem Swamiego Wiwekanandy. Odbywa\u0142 pielgrzymki do \u015bwi\u0119tych miejsc hinduizmu, spotykaj\u0105c takie znane osoby jak Paohari Baba, Trailanga Swami i Swami Bhaskaranand. Znany jest z propagowania nauk wedanty w USA, gdzie przebywa\u0142 w latach 1897 – 1921 po czym powr\u00f3ci\u0142 do Indii.<\/p>\n

Od 1922 podr\u00f3\u017cowa\u0142 po Himalajach, studiuj\u0105c buddyzm i buddyzm tybeta\u0144ski. W Hemis Monastery odnalaz\u0142 manuskrypt zawieraj\u0105cy informacje o Jezusie. Relacje z w\u0119dr\u00f3wek i studi\u00f3w opisa\u0142 w ksi\u0105\u017cce Swami Abhedananda’s Journey Into Kashmir & Tibet wydanej przez Ramakrishna Vedanta Math w Kalkucie.<\/p>\n

By\u0142 za\u0142o\u017cycielem Ramakrishna Vedanta Society (1923) znanego obecnie jako Ramakrishna Vedanta Math, kt\u00f3rego plac\u00f3wk\u0119 w Dard\u017cylingu otworzy\u0142 w 1924 roku. Od 1927 rozpocz\u0105\u0142 publikacj\u0119 pisma Visvavani- miesi\u0119cznika Ramakrishna Vedanta Society, wydawanego do chwili obecnej.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o \u017cyciorysu<\/strong><\/em>: wikipedia.org\u00a0 https:\/\/pl.wikipedia.org\/wiki\/Abhedananda<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Swami Abhedananda W czasach dzisiejszych wybitni lekarze i reform atorzy djetetyki usilnie pracuj\u0105 nad rozwi\u0105zaniem wielkiego problematu zdrowego po\u017cywienia dla ludzi, oraz nad przekszta\u0142ceniem trybu \u017cycia w krajach zachodnich. Dzi\u0119ki ich usi\u0142owaniom my\u015bl\u0105cy Europejczycy i Ame\u00adrykanie poczynaj\u0105 zapoznawa\u0107 si\u0119 potrosze … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1535],"tags":[1963,1965,1964,1962,1961],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7474"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7474"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7474\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7487,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7474\/revisions\/7487"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7474"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7474"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7474"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}