{"id":7375,"date":"2022-08-31T12:39:35","date_gmt":"2022-08-31T10:39:35","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7375"},"modified":"2022-08-31T13:01:49","modified_gmt":"2022-08-31T11:01:49","slug":"ze-studjow-porownawczych-nad-religjami","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/ze-studjow-porownawczych-nad-religjami\/","title":{"rendered":"Ze studj\u00f3w por\u00f3wnawczych nad religjami"},"content":{"rendered":"

W najdawniejszej staro\u017cytno\u015bci Egiptu odnajdujemy ju\u017c Tr\u00f3jc\u0119: Ra – Ojciec, p\u00f3\u017aniej dw\u00f3jnia Ozyrysa-Izydy, jako drugi Logos – wreszcie Horus. Przypomnijmy wznios\u0142y hymn do Amon – Ra:<\/p>\n

\u05f4Bogowie przed majestatem Twoim k\u0142oni\u0105 g\u0142owy, wielbi\u0105c dusz\u0119, kt\u00f3ra je pocz\u0119\u0142a i m\u00f3wi\u0105 do Ciebie w te s\u0142owa: Pok\u00f3j niech b\u0119dzie emanacjom Ojca nie\u015bwiadomego \u015bwiadomych Ojc\u00f3w Bog\u00f3w… O Tw\u00f3rco i \u0179r\u00f3d\u0142o Stworzenia, wielbimy emanuj\u0105ce z Ciebie dusze. Poczynasz nas Ty, nieznany i oto sk\u0142adamy Ci ho\u0142d, wszelk\u0105 Dusz\u0119 Bosk\u0105 wielbi\u0105c, co wysz\u0142a od Ciebie i w nas \u017cyje\u201c.<\/p>\n

\u05f4Trzy Logosy\u201c – oto Ojcowie \u015bwiadomi bog\u00f3w za\u015b Ojciec Nie\u015bwiadomy – to Wszechbyt w jedno\u015bci swej, nie\u015bwiadomym nazwany jako w bezmiary wychodz\u0105cy poza granice tego, co nazwali\u015bmy \u015bwiadomo\u015bci\u0105.<\/p>\n

Fragmenty Ksi\u0119gi Umar\u0142ych zawieraj\u0105 koncepcje reinkarnacji duszy ludzkiej – pielgrzymki jej na wy\u017cyny, gdzie, zamieszkuje. Logos, i jej wiernego z logosem zjednoczenia. W s\u0142ynnym papy- rusie \u05f4 skryby Ani tryumfuj\u0105cego w pokoju\u201c napotykamy niejedno, przypominaj\u0105ce Pisma \u015awi\u0119te innych wiar. A wi\u0119c z st\u0105pienie do ni\u017cszych \u015bwiat\u00f3w, oczekiwanie powrotu duszy w swe w\u0142asne cia\u0142o (tak\u0105 by\u0142a forma reinkarnacji w uj\u0119ciu Egipcjan) – wreszcie zjednoczenie si\u0119 jej z Logosem:<\/p>\n

Rzek\u0142 Ozyrys Ani, Ja jestem wielkiem Jednem, synem Wielkiego Jednego. Ogniem ja jestem, Synem Ognia. Po\u0142\u0105czy\u0142em ko\u015bci moje, ca\u0142ym uczyni\u0142em si\u0119 i zdrowym, i raz jeszcze powr\u00f3ci\u0142em w m\u0142odo\u015b\u0107 moj\u0105. Ja, Ozyrys, Wieczno\u015bci Pan…<\/p>\n

W dokonanem przez Prerrefa opracowaniu Ksi\u0119gi Umar\u0142ych trafiamy na uderzaj\u0105ce, donios\u0142e s\u0142owa:<\/p>\n

\u05f4Istot\u0105 jestem o tajemniczych imionach, co na miljony lat gotuje sobie mieszkanie… O serce, otrzymane od matki mej, serce, niezb\u0119dne bytowaniu memu na ziemi. Serce, otrzymane od matki mej, serce, niezb\u0119dne dla mojej przemiany<\/strong><\/em>\u201c.<\/p>\n

W religji Zoroastra koncepcja Jedno\u015bci Wszechbytu wyra\u017cona jest w obrazie Przestrzeni bezkresnej, wy\u0142aniaj\u0105cej z siebie Logos, Ahuramazda Stw\u00f3rc\u0119:<\/p>\n

\u05f4Najwy\u017cszy w Wszechwiedzy i Dobroci… w \u015bwietlistej swej chwale Jedyny… sfer\u0119 \u015awiat\u0142a zamieszkuj\u0105cy Ahuramazda<\/em><\/strong>\u201c.<\/p>\n

Oto ho\u0142d Jemu z\u0142o\u017cony w tek\u015bcie \u05f4Yasna\u201c zasadniczej ksi\u0119gi liturgicznej Zoroastryzmu:<\/p>\n

\u05f4G\u0142osz\u0119 i spe\u0142ni\u0119 (m\u00f3j \u05f4Yasna\u201c t. j. \u05f4Kult) Ahura-Mazdy, tw\u00f3rcy promienistego i uwielbionego, kt\u00f3ry Najmocniejszy jest i w Dobroci Swojej Jedyny – Uwielbiony (w naszem poj\u0119ciu) – najtrwalszy, najm\u0119drszy, w najdoskonalsze z po\u015br\u00f3d Wszechistot przyobleczony w cia\u0142o – a i\u017c prawa ustanowi\u0142 najm\u0119drsze, najniezawodniej spe\u0142niaj\u0105cy cele swoje… Jego uwielbi\u0119, kt\u00f3ry dusze nasze stwarza w prawo\u015bci i promienieje z oddali radosnem ja\u015bnieniem \u0141aski tw\u00f3rczej – kt\u00f3ry stworzy\u0142 i ukszta\u0142towa\u0142 nas, nakarmi\u0142 i opiek\u0105 os\u0142oni\u0142, Duch dobroczynny nad wszystkie\u201c.<\/p>\n

Poczem wierny sk\u0142ada ho\u0142d Ahmeshaspend\u2019om i innym Bogom. Lecz najwy\u017cszy B\u00f3g Objawiony – Logos – nie jest tu wyobra\u017cony jako Tr\u00f3jjednia. W kulcie egzoterycznym zauwa\u017ca si\u0119 tu, zar\u00f3wno jak w Hebraizmie, d\u0105\u017cno\u015b\u0107 do stracenia z oczu tej zasadniczej prawdy. Szcz\u0119\u015bciem, \u015blady Nauki zasadniczej, cho\u0107 p\u00f3\u017aniej zatracone w popularnych wierzeniach, dadz\u0105 si\u0119 jeszcze odnale\u017a\u0107. Dr. Haug w dziele swem : \u05f4Essays sur les Parsis\u201c *) twierdzi \u017ce Ahuramazda (Auharmazd lub Hormazd) jest Istot\u0105 Najwy\u017csz\u0105 – i \u017ce z Niego – to powsta\u0142y:
\n\u05f4Dwie najpierwotniejsze Praprzyczyny, zjednoczone, cho\u0107 r\u00f3\u017cne – z \u0142ona kt\u00f3rych wyprowadzony zosta\u0142 \u015bwiat materjalny, jak i \u015bwiat Ducha\u201c. Te dwie, bli\u017aniaczemi nazwane, Przyczyny – Zasady obecne s\u0105 wsz\u0119dzi\u0119 – w Ahuramazdzie jak i w cz\u0142owieku. Jedna z nich rodzi Istotne, druga Nieistotne – dwa przejawy wyst\u0119puj\u0105ce w p\u00f3\u017aniejszym Zoroastryzmie w postaci wrogich sobie Genjusz\u00f3w Dobra i Z\u0142a. W formie pierwotnej religji wszystko wskazuje na to, \u017ce z\u0142\u0105czone by\u0142y i tworz\u0105ce Drugie Logos kalistyczne w swej Istocie.<\/p>\n

Dobro i Z\u0142o, to poprostu ; \u05f4\u015awiat\u0142o i Mrok, Duch i Materja – dzieci bli\u017aniacze Wszech\u015bwiata, Dw\u00f3jnia zrodzona z Jedno\u015bci.\u201c Dr. Hung w nast\u0119puj\u0105cy spos\u00f3b krytykuje koncepcj\u0119 p\u00f3\u017aniejsz\u0105 (o dw\u00f3ch Genjuszach:) \u05f4Takiem jest w Zorostryzmie pierwotne poj\u0119cie o Duchach tw\u00f3rczych, kt\u00f3re nie s\u0105 niczem innem jak tylko dwiema cz\u0119\u015bciami – stronami Boskiej Istoty. Dopiero w b\u0142\u0119dnej interpretacji p\u00f3\u017aniejszych wiek\u00f3w doktryna Wielkiego Za\u0142o\u017cyciela uleg\u0142a zmianie. Spentomainyusha (Ducha Dobrego) uwa\u017ca\u0107 \u201docz\u0119to za jedno z imion Ahuramazdy i st\u0105d wynik\u0142o, ze roz\u0142\u0105czony z Nim Angromainyush (Duch Z\u0142y) odegra\u0142 rol\u0119 jego wiekuistego nieprzyjaciela. Tak powsta\u0142 dualizm: Boga i Szatana\u201c.<\/p>\n

A oto ust\u0119p z Gatha Ahounavaiti – podyktowany Zoroastrowi (Zarathustrze) przez \u05f4Archanio\u0142\u00f3w\u201c.<\/p>\n

\u05f4Na pocz\u0105tku by\u0142o bli\u017ani\u0105t dwoje – dwa Duchy odr\u0119bnie dzia\u0142aj\u0105ce – Ojciec dobra i Ojciec z\u0142a. I te dwa Duchy z\u0142\u0105czone stworzy\u0142y pierwociny\u00a0 istniej\u0105cych rzeczy (rzeczy materjalnych?) – Jeden Istotno\u015b\u0107, drugi Nie – Istotno\u015b\u0107 stworzy\u0142. I w celu wzmo\u017cenia tego \u017cycia pojawi\u0142a si\u0119 bogactw szafarka Armaiti, Inteligencja obejmuj\u0105ca Dobro i Prawd\u0119. Ona, Wieczysta, Byt materjalny stworzy\u0142a. Wszystko, co doskona\u0142e jest a mi\u0119dzy istnieniem najlepsze, \u017cyje w mieszkaniu \u015bwietlistem Inteligencji Dobrej, Sprawiedliwej. M\u0105drej. (Yasne, XXX.)\u201c.<\/p>\n

Odnajdujemy tu trzy Logosy!<\/p>\n

    \n
  1. Ahuramazda, Pierwszy, (Prapocz\u0105tek)<\/li>\n
  2. \u017bycie Najwy\u017csze – \u05f4bli\u017ani\u0119ta\u201c w Nim i przez Niego istniej\u0105ce,\u00a0Drugie Logos – i wreszcie<\/li>\n
  3. Trzecie Logos: Armaiti, Inteligencja, Tw\u00f3rczyni bezpo\u015brednia Wszech\u015bwiata.’)<\/li>\n<\/ol>\n

    Zjawione p\u00f3\u017aniej poj\u0119cie Mithry zaciemnia do pewnego stopnia, w religji egzoterycznej, pierwotn\u0105 prawd\u0119.<\/p>\n

    Oto co powiedziano o nim:<\/p>\n

    \u05f4Naznaczy\u0142 go Ahuramazda, by zachowywa\u0142 i ochrania\u0142 ca\u0142o\u015b\u0107 poruszaj\u0105cego si\u0119 Wszech\u015bwiata. Nie \u015bpi\u0105cy nigdy, zawsze czujny, strze\u017ce On stworzenia Mazdy\u201c. Mithra by\u0142 Bogiem podrz\u0119dnym, \u015awiat\u0142em Nieba; Waruna za\u015b Niebem samem, jedn\u0105 z wielkich Inteligencji kierowniczych z kt\u00f3rych najwy\u017csze : Ahmeshaspend w liczbie sze\u015bciu, mia\u0142y na* czele Vohumana – Dobr\u0105 My\u015bl Ahuramazdy. One to \u05f4rz\u0105dz\u0105 wszystkiem, co przejawione w Materji<\/strong><\/em>\u201c.<\/p>\n

    W dotychczas przet\u0142omaczonych dzie\u0142ach nie znajdujemy ni \u015bladu doktryny reinkarnacji – niema jej te\u017c w nauce dzisiejszych Pars\u00f3w. Natomiast g\u0142osz\u0105 oni \u017ce Duch w cz\u0142owieku jest iskr\u0105, kt\u00f3rej przeznaczeniem jest: w p\u0142omie\u0144 wytrysn\u0105\u0107 i po\u0142\u0105czy\u0107 si\u0119 z Ogniem Najwy\u017cszym. Mamy tu implicite zawart\u0105 koncepcj\u0119 rozwoju, do kt\u00f3rego drog\u0105 jedyn\u0105 i konieczn\u0105 – odrodzenie. Zreszt\u0105, Zoroastryzm stanie si\u0119 zrozumia\u0142ym dopiero poodnalezieniu Wyroczni Chaldejskich i zwi\u0105zanych z niemi pism – \u017ar\u00f3de\u0142 w\u0142a\u015bciwych, z kt\u00f3rych pochodzi.<\/p>\n

    \n

    \u2018) Armaiti: pocz\u0105tkowo M\u0105dro\u015b\u0107, B\u00f3stwo M\u0105dro\u015bci. P\u00f3\u017aniej – jako Stworzycielka – z Ziemi\u0105 uto\u017csamiona – czczona jako Bogini Ziemi.<\/p>\n

    *) Essays sur les Parsis –\u00a0 1907. The author’s principal objective in publishing these essays was to present all the materials for impartial judgment of the scriptures and religion of the Parsis. Contents: Essay I. History of the Researches into the Sacred Writings and Religion of the Parsis; Essay II. Languages of the Parsi Scriptures; Essay III. The Zend-Avesta, or the Scripture of the Parsis; and Essay IV. The Zoroastrian Religion as to its Origin and Development. A biographical memoir of Dr. Haug by Professor E.P. Evans is also included in this volume. (source – amazon.fr)<\/p>\n<\/blockquote>\n

    \u017arod\u0142o: \u201cPrzegl\u0105d Teozoficzny\u201d nr. 1-2. Warszawa \u2013 stycze\u0144, luty, marzec, kwiecie\u0144 1922<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    W najdawniejszej staro\u017cytno\u015bci Egiptu odnajdujemy ju\u017c Tr\u00f3jc\u0119: Ra – Ojciec, p\u00f3\u017aniej dw\u00f3jnia Ozyrysa-Izydy, jako drugi Logos – wreszcie Horus. Przypomnijmy wznios\u0142y hymn do Amon – Ra:<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[1890,293,1887,1889,1504,1778,1888,1891,1892],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7375"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7375"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7375\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7378,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7375\/revisions\/7378"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7375"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7375"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7375"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}