{"id":7240,"date":"2022-06-16T12:15:58","date_gmt":"2022-06-16T10:15:58","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7240"},"modified":"2022-06-16T13:34:36","modified_gmt":"2022-06-16T11:34:36","slug":"o-doktrynie-ezoterycznej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/o-doktrynie-ezoterycznej\/","title":{"rendered":"O doktrynie ezoterycznej"},"content":{"rendered":"

Przekonany jestem, i\u017c nadejdzie czas, kiedy fizjolog, poeta i filozof jedn\u0105 Prawd\u0119 g\u0142osi\u0107 b\u0119d\u0105.\u00a0Claude Bernard<\/strong><\/p>\n

\u201e Uzbr\u00f3j si\u0119 w pochodni\u0119 tajemnic,<\/strong><\/em>
\nA w ciemnicy ziemskiego bytu<\/strong><\/em>
\nO dnajdziesz tw\u00f3j sobowt\u00f3r promienny,<\/strong><\/em>
\nNie\u015bmierteln\u0105 dusz\u0119 twoj\u0105.<\/strong><\/em>
\nOna to bowiem dzier\u017cy klucz od przesz\u0142ych<\/strong><\/em>
\ni przysz\u0142ych twych egzystencji „.<\/strong><\/em><\/p>\n

Najbole\u015bniejsze dolegliwo\u015bci naszych czas\u00f3w wyp\u0142ywaj\u0105 z faktu, i\u017c wiedza i religja wrogiemi s\u0105 sobie wzajem. Z g\u0142\u0119bokiego przeciwie\u0144stwa obu tych niezmiernych pot\u0119g wynika nietylko walka mi\u0119dzy pa\u0144stwem a Ko\u015bcio\u0142em, lecz i w \u0142onie wiedzy samej, a nawet w sumieniu ka\u017cdego my\u015bl\u0105cego osobnika, gdy\u017c zar\u00f3wno\u00a0 religja, jak wiedza odpowiadaj\u0105 niezb\u0119dnym potrzebom istoty ludzkiej.<\/p>\n

Stan taki, od stu lat z g\u00f3r\u0105 trwaj\u0105cy, rozwin\u0105\u0142 wprawdzie poszczeg\u00f3lne zdolno\u015bci cz\u0142owieka, wzajemne ich wsp\u00f3\u0142zawodnictwo zaostrzaj\u0105c, natchn\u0105\u0142 poezj\u0119 i muzyk\u0119 dzie\u0142ami wznios\u0142emi i patetycznemu, lecz na zasadzie prawa natury, i\u017c po ataku gor\u0105czki upadek si\u0142 wyst\u0119puje, zmieni\u0142 si\u0119 on obecnie w wycie\u0144czenie, niesmak i niemoc.<\/p>\n

Wiedza zaprz\u0105ta si\u0119 jedynie \u015bwiatem materji. Pilozofja moralna ju\u017c nie jest mistrzyni\u0105 i kierowniczk\u0105 inteligiencji ludzkich. Religja, jeszcze poniek\u0105d masami w\u0142adaj\u0105ca, na szczyty spo\u0142eczne wp\u0142ywu ju\u017c nie wywiera, a jakkolwiek zawsze jeszcze pot\u0119ga mi\u0142osierdzia wielka, nie stanowi ju\u017c promiennego centrum wiary. Literatura i sztuka utraci\u0142y swe boskie pi\u0119tno. Niezmierzonych horyzont\u00f3w ducha nie przeczuwaj\u0105ca, wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzko\u015bci ugrz\u0119z\u0142a w tak zwanym naturalizmie, obni\u017caj\u0105cym znaczenie \u015bwi\u0119tego miana Natury. Bo dzi\u015b zw\u0105 nim apologj\u0119 nizkich instynkt\u00f3w, ka\u0142u\u017c\u0119 wyst\u0119pku, lub wsp\u00f3\u0142czuj\u0105ce odbicie banalno\u015bci spo\u0142ecznych systematyczne przeczenie duszy i inteligiencji praw dziwej.<\/p>\n

Skrzyd\u0142a swe zatraciwszy, Psyche j\u0119kiem bolesnym protestuje z samej g\u0142\u0119bi tych w\u0142a\u015bnie, co jej przecz\u0105 i co j\u0105 zniewa\u017caj\u0105.<\/p>\n

Materjalizm, pozytywizm i sceptycyzm zdeprawiaj\u0105 poj\u0119cie Prawdy i Post\u0119pu. Wyobra\u017cenie o samej istocie Prawdy w\u015br\u00f3d uczonych naszych, bywa z gruntu materjalnem i powierzchownem. Pod inn\u0105\u00a0 zgo\u0142a postaci\u0105 widzieli j\u0105 m\u0119drcy i teozofowie Wschodu, spostrzegaj\u0105c jej odblaski w dusz w\u0142asnych g\u0142\u0119biach.<\/p>\n

Dusza ta stanowi\u0142a dla nich jedyn\u0105 \u015bwi\u0119t\u0105 Rzeczywisto\u015b\u0107 – klucz do wszech\u015bwiata ca\u0142ego. Rozwijaj\u0105c swoje zdolno\u015bci u\u015bpione, wol\u0119 sw\u0105 w jedno ognisko skupiaj\u0105c, umieli dostrzec to \u015awiat\u0142o \u015bwiata, kt\u00f3re zwali Bogiem, przy blaskach kt\u00f3rego ludzie i rzeczy przyczynowemi si\u0119 staj\u0105. Post\u0119p, czy historja \u015bwiata i ludzko\u015bci by\u0142a dla nich ewolucj\u0105 w czasie i przestrzeni tej w\u0142a\u015bnie Przyczyny przyczyn i ostatecznego kresu wszechrzeczy. Nie byli to bynajmniej marzyciele, lecz ludzie najpot\u0119\u017cniejszego, najpodnio\u015blejszego czynu. Dla idei swej \u017cyj\u0105c, w ka\u017cdej chwili gotowi rado\u015bnie ponie\u015b\u0107 \u015bmier\u0107 dla niej, w przekonaniu, i\u017c \u017cy\u0107 dla Prawdy i za ni\u0105 umiera\u0107 stanowi rzeczywiste przeznaczenie cz\u0142owieka; byli tw\u00f3rcami nauk i religji, a co za tem idzie, sztuk pi\u0119knych i literatury lud\u00f3w, kt\u00f3rych spadkobiercami jeste\u015bmy.<\/p>\n

A pozytywizm i sceptycyzm c\u00f3\u017c stworzy\u0142y?<\/p>\n

Generacj\u0119 bez idea\u0142u, nie wierz\u0105c\u0105 ani w dusz\u0119,\u00a0 ani w Boga, ani w przysz\u0142o\u015b\u0107 ludzko\u015bci, ani w przysz\u0142e, ani w obecne \u017cycie, pe\u0142n\u0105 zw\u0105tpienia w siebie i w woln\u0105 wol\u0119 ludzko\u015bci.<\/p>\n

\u201ePo ich owocach (czynach) poznacie ich\u201d – wyrzek\u0142 Jezus. Probierz ten, zar\u00f3wno do zasad jak do ludzi zastosowa\u0107 si\u0119 daje. Albo wi\u0119c Prawda pozostaje niedo\u015bcig\u0142\u0105 dla cz\u0142owieka, lub te\u017c by\u0142a ona w pewnej mierze widom\u0105 dla m\u0119drc\u00f3w i tw\u00f3rc\u00f3w religji i jako taka musi by\u0107 podstaw\u0105 wszystkich wielkich system\u00f3w religijnych i stanowi\u0107 j\u0105dro wszystkich ksi\u0105g \u015bwi\u0119tych.<\/p>\n

Je\u017celi z punktu tej inicjacji *)\u00a0 wewn\u0119trznej, spojrzymy na historj\u0119 religijn\u0105 ludzko\u015bci, zdumienie i zachw yt nas ogarnie.<\/p>\n

\n

*) inicjacja \u2014 wtajemniczenie.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Okazuje si\u0119 bowiem, i\u017c wszystkie wielkie systemy religijne posiadaj\u0105 poza stron\u0105 zewn\u0119trzn\u0105, stron\u0119 ukryt\u0105, wewn\u0119trzn\u0105 i \u017ce ta w\u0142a\u015bciwa tre\u015b\u0107 wszystkich tak z pozoru r\u00f3\u017cnych kult\u00f3w i religji, razem okiem ducha ogarni\u0119ta, przedstawia ca\u0142o\u015b\u0107 zupe\u0142n\u0105, boskiej harmonji pe\u0142n\u0105.<\/p>\n

Mo\u017cnaby j\u0105 zatem nazwa\u0107 historj\u0105 Religji wiekuistej i wszech\u015bwiatowej. Znajdujemy w niej bowiem przyczyn\u0119 i cel ostateczny olbrzymiej pracy wiek\u00f3w – dzie\u0142o Opatrzno\u015bci, w przejawach bytu ziemskiego dzia\u0142aj\u0105cej.<\/p>\n

Zastosowanie metody ezoteryzmu\u00a0 por\u00f3wnawczego do historji r\u00f3\u017cnych religji daje nam wi\u0119c\u00a0 pozna\u0107 odwieczno\u015b\u0107, ci\u0105g\u0142o\u015b\u0107 i jedno\u015b\u0107 Prawdy, udowodniaj\u0105c, i\u017c m\u0119drcy i prorocy r\u00f3\u017cnych czas\u00f3w dochodzili drog\u0105 kontemplacji i inicjacji wewn\u0119trznej do wniosk\u00f3w w zasadzie identycznych, chocia\u017c\u00a0 r\u00f3\u017cnych co do przejaw\u00f3w, a byli oni najwi\u0119kszymi dobroczy\u0144cam i ludzko\u015bci, zbawcami, kt\u00f3rych moc\u00a0 ducha w znios\u0142a j\u0105 ponad przepa\u015b\u0107 \u015blepych instynkt\u00f3w i negacji.<\/p>\n

Powracaj\u0105c do wiedzy wsp\u00f3\u0142czesnej i z tego\u017c samego punktu obserwacyjnego na ni\u0105 spozieraj\u0105c, dostrzegamy ze zdumieniem , i\u017c od czasu Bacon\u2019a i Descartes\u2019a d\u0105\u017cy ona nie\u015bwiadomie, lecz z si\u0142\u0105 prawa ci\u0105\u017cenia do tych\u017ce samych podstaw owych
\nzasad teozofji *) staro\u017cytnej.<\/p>\n

\n

*) ezoteryzm – charakter nauki, przeznaczony wy\u0142\u0105cznie dla wtajemniczonych<\/p>\n

*) teozofja – znajom o\u015b\u0107 Boga i rzeczy Boskich na podstawie mniema\u0144 filozoficznych<\/p>\n<\/blockquote>\n

Czy\u017c bowiem fizyka nowoczesna nie dosz\u0142a mimo teorji atom\u00f3w do uto\u017csamienia idei materji z ide\u0105 si\u0142y, czy\u017c dla wyt\u0142omaczenia zjawisk \u015bwiat\u0142a, magnetyzmu i elektryczno\u015bci uczeni nie rzucili hipotezy istnienia materji subtelnej i niewa\u017ckiej, zape\u0142niaj\u0105cej przestrze\u0144 i wszystkie cia\u0142a przenikaj\u0105cej, nazwanej przez nich eterem, co jest w rzeczywisto\u015bci krokiem naprz\u00f3d ku idei staro\u017cytnej teozofji o \u201eDuszy \u015bwiata\u201c? Czy\u017c psychologja eksperymentalna, na fizjologji wsparta, nie doprowadzi\u0142a wsp\u00f3\u0142czesnych uczonych na sam pr\u00f3g Nieznanego, pr\u00f3g \u015awiata Duszy o prawach dot\u0105d niezbadanych.<\/p>\n

M\u00f3wi\u0105c o badaniach, tycz\u0105cych magnetyzmu zwierz\u0119cego, somnambulizmu i wszystkich tych stan\u00f3w duszy, co si\u0119 od jej stanu zwyk\u0142ego r\u00f3\u017cni\u0105, pocz\u0105wszy od snu wieszczego do jasnowidzenia i ekstazy. Wiedza wsp\u00f3\u0142czesna post\u0119puje wi\u0119c po omacku niejako po tych samych labiryntach, po kt\u00f3rych wiedza staro\u017cytna kroczy\u0142a pewnie i orjentowa\u0107 si\u0119 umia\u0142a. Poezja, muzyka i literatura wsp\u00f3\u0142czesna odczuwaj\u0105 pot\u0119\u017cnie tchnienie nieu\u015bwiadomionego, budz\u0105cego si\u0119 dopiero ezoteryzmu. T\u0119sknota do \u017cycia ducha przemawia w j\u0119kach \u017calu, zw\u0105tpienia, meiancholji, a nawet w blu\u017anierstwach naszych romansopisarzy i\u00a0poet\u00f3w dekadentyzmu.<\/p>\n

Nigdy mo\u017ce dusza ludzka nie odczuwa\u0142a pot\u0119\u017cniej n\u0119dzy i z\u0142udy \u017cycia, nigdy mo\u017ce nie t\u0119skni\u0142a nami\u0119tniej do Nieznanego. Duch i wiedza wsp\u00f3\u0142czesna d\u0105\u017c\u0105 wi\u0119c nie\u015bwiadomie do wskrzeszenia staro\u017cytnej teozofji na pod stawach pewniejszych, gdy\u017c o ca\u0142\u0105 zdobycz cywilizacji naszej zbogaconych.<\/p>\n

Ksi\u0119ga ta powsta\u0142a z p\u0142omiennego po\u017c\u0105dania prawdy wiekuistej, wszystko ogarniaj\u0105cej, bez kt\u00f3rej steru wszystkie inne prawdy ludzko\u015bci s\u0105 jedynie chocho\u0142em pustym.<\/p>\n

T\u0119sknot\u0119 t\u0119 podzielaj\u0105 wraz ze mn\u0105 wszyscy,\u00a0 rozumiej\u0105cy, i\u017c czasy obecne, tak bogate pod wzg\u0119dem materjalnych wynik\u00f3w cywilizacji, s\u0105 bezp\u0142odn\u0105 pustyni\u0105 z punktu widzenia duszy i jej wiekuistych po\u017c\u0105da\u0144.<\/p>\n

Zaiste, wielkiej wagi godzin\u0119 zegar dziej on wskazuje. Straszliwe skutki agnostycyzmu\u00a0 daj\u0105 si\u0119 ju\u017c odczu\u0107 we wzrastaj\u0105cej dezorganizacji ustroju spo\u0142ecznego w gr\u0119 tu wchodzi. Bowiem albo uda jej si\u0119 ustali\u0107 podstawowe prawdy \u017cycia na niezbitych podwalinach, lub tez otch\u0142a\u0144 anarchi j\u0105 ogarnie.<\/p>\n

I wiedza i religja, te stra\u017cniczki istotnej cywilizacji, utraci\u0142y dzi\u015b dar urabiania dusz. \u015awi\u0105tynie Indii i Egiptu wyda\u0142y najwi\u0119kszych m\u0119drc\u00f3w \u015bwiata, \u015bwi\u0105tynie greckie da\u0142y \u015bwiatu bohater\u00f3w i poet\u00f3w; aposto\u0142owie Chrystusa byli podnios\u0142ymi m\u0119czennikami i siewcami tysi\u0119cy m\u0119czennik\u00f3w dla idei, Ko\u015bci\u00f3\u0142 \u015bredniowiecza pomimo swej teologji pierwotnej wyda\u0142 ze swego \u0142ona poczet \u015bwi\u0119tych i rycerzy, gdy\u017c by\u0142 jeszcze pe\u0142en wiary i duch Chrystusa wstrz\u0105sa\u0142 nim niekiedy. Dzi\u015b przecie\u017c ani Ko\u015bci\u00f3\u0142 ju\u017c, ani wiedza nie tworz\u0105 ludzi zupe\u0142nych.<\/p>\n

Sztuka urabiania dusz zagin\u0119\u0142a i odnajdzie si\u0119 dopiero w\u00f3wczas, kiedy Wiedza i Religja, zar\u00f3wno odrodzone, podadz\u0105 sobie d\u0142onie ku zbawieniu ludzko\u015bci.<\/p>\n

Czasy te nadejd\u0105. Wiele ju\u017c znak\u00f3w je zwiastuje. Tym przecie\u017c, co ju\u017c dzi\u015b wierz\u0105, \u017ce Idea\u0142 jest jedyn\u0105 Rzeczywisto\u015bci\u0105 w tej krainie zjawisk przemijaj\u0105cych, co wierz\u0105 w sankcj\u0119 i dope\u0142nienie jego promiennych obietnic zar\u00f3wno w biegu historji, jak w krainie Nieznanego, jako w nagrod\u0119, oraz naturalny rezultat rzeczywistego braterstwa ludzko\u015bci, jako w przyczyn\u0119 istnienia \u015bwiata i konsekwencj\u0119 naturaln\u0105 my\u015bli Bo\u017cej o nim, pozostaje jedynie dzi\u015b ju\u017c Prawd\u0119 t\u0119 \u015bmia\u0142o g\u0142osi\u0107, rzuci\u0107 si\u0119 w jej imi\u0119 na aren\u0119 czynu i stara\u0107 si\u0119 wkroczy\u0107 si\u0142\u0105 ducha w \u015awi\u0105tyni\u0119 Wiekuistych Idei, a\u017ceby si\u0119 w niej uzbroi\u0107 w tarcz\u0119 zasad niez\u0142omnych. D\u0105\u017cenie to jest w\u0142a\u015bnie celem tej ksi\u0105\u017cki. A ufam, i\u017c inni pod\u0105\u017c\u0105 t\u0105\u017c drog\u0105.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: „Wielcy Watjemniczeni” z serii Ksi\u0119gi \u017bycia i Ducha, autor Edward Schure<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Przekonany jestem, i\u017c nadejdzie czas, kiedy fizjolog, poeta i filozof jedn\u0105 Prawd\u0119 g\u0142osi\u0107 b\u0119d\u0105.\u00a0Claude Bernard<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[1834,1063,1783,1837,1838,1835,1836,395,1767],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7240"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7240"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7240\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7251,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7240\/revisions\/7251"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7240"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7240"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7240"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}