{"id":7076,"date":"2022-05-22T15:48:57","date_gmt":"2022-05-22T13:48:57","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7076"},"modified":"2022-05-23T17:37:23","modified_gmt":"2022-05-23T15:37:23","slug":"siedem-bram","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/siedem-bram\/","title":{"rendered":"Siedem Bram"},"content":{"rendered":"

Siedem bram
\n(Urywek z „G\u0142osu Ciszy” B\u0142awackiej. Prze\u0142. A.P.)<\/p>\n

Upadyo *1, dokona\u0142em wyboru. Pragn\u0119 m\u0105dro\u015bci. Rozerwa\u0142e\u015b zas\u0142on\u0119 kryj\u0105c\u0105 tajemn\u0105 drog\u0119, nauczaj\u0105c o wi\u0119kszem Jana *2. S\u0142uga tw\u00f3j got\u00f3w jest i\u015b\u0107 \u015bladami twych wskaz\u00f3wek.<\/p>\n

Dobrze, Sravaka *3, Przygotuj si\u0119, albowiem sam i\u015b\u0107 b\u0119dziesz musia\u0142. Nauczyciel mo\u017ce wskaza\u0107 ci tylko drog\u0119. Droga jest jedna dla wszystkich; metody do osi\u0119gni\u0119cia celu s\u0105 r\u00f3\u017cne, dla r\u00f3\u017cnych podr\u00f3\u017cnych. Kt\u00f3r\u0105\u017c z dr\u00f3g obierzesz, ty nieustraszonego serca?<\/p>\n

Samtan *4 \u201enauk\u0119 oka*,poczw\u00f3rn\u0105 Dhyan\u0119, czy te\u017c drog\u0119 poprzez Paramita *5, kt\u00f3rych sze\u015b\u0107 jest – tych szlachetnych bram cnoty, prowadz\u0105cych do Bodhi i Prajny, czyli si\u00f3dmego stopnia m\u0105dro\u015bci.<\/p>\n

Trudna droga poczw\u00f3rnej dhyany wznosi si\u0119 przykro w g\u00f3r\u0119. Trzy razy wielkim jest, kto dopnie szczytu jej.<\/p>\n

Wy\u017cyny paramit osi\u0105ga si\u0119 jeszcze na przykrzejszej \u015bcie\u017cce. Tu wywalczy\u0107 musisz sobie najprz\u00f3d drog\u0119 poprze z siedm bram, siedm twierdz, bronionych przez okrutne i chytre si\u0142y – przez wcielone nami\u0119tno\u015bci.<\/p>\n

\n

1) Upadya jest duchowym przew\u00f3dc\u0105, \u015bwi\u0119ty cz\u0142owiek, nauczyciel tajemnej wiedzy, Guni.
\n2) Jana zn. \u201enosz\u0105ce naczynie” ma\u0142e i wielkie Jana s\u0105 to oznaczenia 2 szk\u00f3\u0142 Buddhyzmu p\u00f3\u0142nocnego.
\n3) Sravaka jest ucze\u0144, s\u0142uchacz.
\n4) Samtani (tyba\u0144skie) to samo co dhyana w sanskr. oznacza stan w medytacyi.
\n5) Paramitas, sze\u015b\u0107 wy\u017cszych cn\u00f3t.<\/p>\n<\/blockquote>\n

B\u0105d\u017a dobrej my\u015bli, uczniu, w spomnij na z\u0142ot\u0105 regu\u0142\u0119. Gdy kiedy\u015b przejdziesz bram\u0119 Sr\u00f3ta patti, t. j. bram\u0119 \u201etego, kt\u00f3ry wszed\u0142 w pr\u0105d” (prowadz\u0105cy do oceanu Nirwany), gdy stop\u0105 dotkniesz koryta pr\u0105du Nirwany w tem lub w jednem z przysz\u0142ych \u017cy\u0107, to czeka ci\u0119 ju\u017c tylko siedmiokrotne wcielenie, ciebie, ty z dyamantow\u0105 wol\u0105.<\/p>\n

Spojrzyj! Co widzi twe za bogom r\u00f3wn\u0105 m\u0105dro\u015bci\u0105 szukaj\u0105ce oko? \u201eCiemna zas\u0142ona pokrywa wszystko co materyalne i wi\u0119zi mnie w swych fa\u0142dach. G dy patrz\u0119 tam, Panie, ciemno\u015b\u0107 staje si\u0119 jeszcze g\u0119stsz\u0105, ale za poruszeniem r\u0119ki twej, znika. Jaki\u015b cie\u0144 porusza si\u0119 tam, pe\u0142\u017c\u0105c jako w\u0119\u017ce, zwijaj\u0105c si\u0119 i proszcz\u0105c, ro\u015bnie, nadyma si\u0119 i niknie w ciemno\u015bci.” Jest to tw\u00f3j w\u0142asny cie\u0144 poza \u015bcie\u017ck\u0105, kt\u00f3ry pada na ciemno\u015b\u0107 twoich grzech\u00f3w . \u201eZaprawd\u0119, Panie!<\/p>\n

Widz\u0119 t\u0119 \u015acie\u017ck\u0119. Wychodzi z bagna a ko\u0144czy si\u0119 na wysoko\u015bciach wspania\u0142ego \u015awiat\u0142a Nirwany. A teraz widz\u0119 ci\u0105gle zw\u0119\u017caj\u0105ce si\u0119 bramy na twardej i ciernistej drodze do Gnyany” *6.<\/p>\n

Widzisz dobrze, uczniu.<\/p>\n

Bramy te prowadz\u0105 szu\u00adkaj\u0105cego ponad wod\u0119 \u201edo drugiego brzegu” (do Nir\u00adwany \u2014 t\u0142.).<\/p>\n

Ka\u017cda z bram ma z\u0142oty klucz, kt\u00f3rym si\u0119 otwieraj\u0105:<\/p>\n

1. Dana, klucz do nie\u015bmiertelnej mi\u0142o\u015bci i mi\u0142o\u00adsierdzia.<\/p>\n

2. Shila, klucz harmonii w s\u0142owach i uczynkach, klucz sprowadzaj\u0105cy r\u00f3w nowag\u0119 pomi\u0119dzy przyczyn\u0105 a nast\u0119pstw em a niezostawiaj\u0105cy pola dla dzia\u0142ania karmy.<\/p>\n

3. Kshanti, b\u0142ogos\u0142awiona cierpliwo\u015b\u0107, kt\u00f3rej nic zachwia\u0107 nie potrafi.<\/p>\n

4. Virag\u2019, oboj\u0119tno\u015b\u0107 na rado\u015b\u0107 i b\u00f3l, zwyci\u0119stwo z\u0142udy i wy\u0142\u0105czne spostrzeganie prawdy.<\/p>\n

5. Virya, nieustraszona energia potrzebna do wy\u00adwalczenia drogi z bagna ziemskich k\u0142amstw do Naj\u00adwy\u017cszej – Prawdy.<\/p>\n

\n

*6 Gnyana: poznanie, m\u0105dro\u015b\u0107.<\/p>\n<\/blockquote>\n

6. Dhyana, kt\u00f3rej z\u0142ota brama, raz otworzona, w prowadza Narjal\u01197) do rzeszy wiecznego Sa\u0165a i jego, wci\u0105\u017c trwaj\u0105cego ogl\u0105dania.
\n7. Prajna. Klucz ten czyni cz\u0142owieka Bogiem B\u00f3ddhisattw\u0105, synem Dhyany.<\/p>\n

Te s\u0105 bram z\u0142ote klucze.<\/p>\n

Zanim o\u015bmielisz si\u0119 zbli\u017cy\u0107 do ostatniej z bram, musisz sta\u0107 si\u0119 mistrzem doskona\u0142o\u015bci, mistrzem cn\u00f3t sze\u015bciu i dziesi\u0119ciu *8 transcendentalnych na drodze ci\u0119\u017ckiej. Zanim zbli\u017cysz si\u0119 do pierwszych z bram, naucz si\u0119 odr\u00f3\u017cnia\u0107 cia\u0142o twoje od ducha, naucz rozpr\u00f3szy\u0107 cie\u0144 a \u017cy\u0107 w tern co wieczne. W tym celu \u017cy\u0107 i oddecha\u0107 musisz we wszystkiem jako i wszystko co wko\u0142o widzisz, w tobie oddecha. Musisz odczu\u0107, \u017ce mieszkasz wsz\u0119dzie i we wszystkich rzeczach – w Sobie. Nie obni\u017caj sumienia twego (Manas) do us\u0142ug zmy\u00ads\u0142owo\u015bci.<\/p>\n

Nie czy\u0144 r\u00f3\u017cnicy pomi\u0119dzy twoim bytem a Bytem i tern innem, lecz zlej kropl\u0119 z oceanem a ocean z kropl\u0105. W ten spos\u00f3b wejdziesz w zgod\u0119 zupe\u0142n\u0105 z wszystkiem co \u017cyje a umi\u0142ujesz ludzi jako braci twoich i wsp\u00f3\u0142uczni\u00f3w, jako zwolennik\u00f3w jednego jedynego nauczy\u00ad ciela i syn\u00f3w jedynej mi\u0142ej matki. Jest wielu nauczycieli ale Mistrz jeden tylko *9, Alaya, duch \u015bwiata. \u017byj w Nim, jako promienie Jego w Tobie \u017cyj\u0105. \u017byj w bli\u017anich, sprzyjaj\u0105cych tobie, jako oni w Tobie.<\/p>\n

Zanim staniesz u progu \u015bcie\u017cki, by przekroczy\u0107 pierwsz\u0105 bram\u0119, zla\u0107 musisz oboje w Jedpo i ofiarowa\u0107 osobiste nieosobistemu Sobie. W ten spos\u00f3b zniszczysz drog\u0119 pomi\u0119dzy Antaskaranami *10 si\u0119 wij\u0105c\u0105.<\/p>\n

\n

7) \u015awi\u0119ty, adept.
\n8) Dziesi\u0119\u0107 cn\u00f3t dla kap\u0142an\u00f3w.
\n9) Mistrz-dusz, Alaya, dusza powszechna czyli Atman (duch \u015bwiata), kt\u00f3rego promyk ka\u017cdy cz\u0142owiek w sobie nosi a kt\u00f3ry \u0142\u0105czy cz\u0142owieka z Nim.
\n10) Antaskaranas oznacza ni\u017csze Manas \u0142\u0105cz\u0105ce osobisto\u015b\u0107 z wy\u017cszem Manas, kt\u00f3re j est dusz\u0105 nieosobist\u0105 cz\u0142owieka.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Przygotowanym by\u0107 musisz do odpowiedzi Dharmie kt\u00f3re jest surowem prawem i kt\u00f3rego g\u0142os najprz\u00f3d zapyta si\u0119 ciebie przy pierwszym kroku twoim:<\/p>\n

\u201eWype\u0142ni\u0142e\u015b, o pe\u0142en nadziei, wszystkie przepisy? Zjednoczy\u0142e\u015b serce twoje i ducha twego z wielkim du\u00adchem i sercem ca\u0142ej ludzko\u015bci? Bowiem jako grzmot \u015bwi\u0119tego pr\u0105du skupia w sobie wszystkie tony przyrody, tak te\u017c serce tego, kt\u00f3ry w pr\u0105d wej\u015b\u0107 chce musi wsp\u00f3\u0142drga\u0107 z ka\u017cdym westchnieniem i z ka\u017cd\u0105 my\u015bl\u0105 wszyst\u00adkiego co \u017cyje i oddecha.”<\/p>\n

Ucze\u0144 duchowy podobnym jest do stron Viny o kt\u00f3re ocieraj\u0105 si\u0119 d\u017awi\u0119ki duszy. Ludzko\u015b\u0107 stanowi rezonator, za\u015b r\u0119k\u0119 graj\u0105c\u0105 na strunach stanowi d\u017awi\u0119czny dech wielkiej Duszy Wszech\u015bwiata. Strona niechc\u0105ca dostroi\u0107 si\u0119 do harmonijnego wsp\u00f3\u0142dzwi\u0119ku, pod r\u0119k\u0105 Mistrza – p\u0119ka i bywa odrzucon\u0105. Tosa mo odnosi si\u0119 i do dusz uczni\u00f3w Sravaka.<\/p>\n

Musz\u0105 d\u017awi\u0119cze\u0107 z Duchem Wszech\u015bwiata jako w sp\u00f3\u0142dusza Wszech\u015bwiata inaczej odrzuceni b\u0119d\u0105. Tak stanie si\u0119 z \u201ebra\u0107mi ciemno\u015bci” – zab\u00f3jcami w\u0142asnych dusz, z tym strasznym bractwem Dad-Dugpas.*11 Pogodzi\u0142e\u015b istot\u0119 twoj\u0105 z b\u00f3lem wielkim ludzko\u015bci, ty bojowniku za \u015bwiat\u0142em?<\/p>\n

Tedy wst\u0119puj. Nim jednak podniesiesz nog\u0119, by kroczy\u0107, ogl\u0105dnij pa\u015bci po\u0142o\u017cone na drodze. (C. d. n.)<\/p>\n

\n
*11 Dad-Dugpas, bractwo magii czarnej.<\/div>\n<\/blockquote>\n

 <\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: \u201eTeozofia\u201d pa\u017adziernik\/listopad 1920r.<\/p>\n


\n
\n

Siedem bram
\nUrywek z \u201eG\u0142osu Ciszy\u201c B\u0142awackiej. Prze\u0142. A. P.
\n(Ci\u0105g dalszy.)<\/p>\n

Z kluczem mi\u0142osierdzia, mi\u0142o\u015bci i delikatnego wsp\u00f3\u0142czucia mo\u017cesz \u015bmia\u0142o przyst\u0105pi\u0107 do wej\u015bcia na \u015bcie\u017ck\u0119. Spojrzyj szcz\u0119\u015bliwy w\u0119drowcze, brama przed tob\u0105 jest obszern\u0105 i \u0142atwo znale\u017a\u0107 wej\u015bcie. Droga prowadz\u0105ca przez ni\u0105 jest r\u00f3wna i pokryta zielonym trawnikiem i\u00a0 podobna do s\u0142onecznego miejsca w g\u0142\u0119bi lasu, miejsce na ziemi podobne do raju Amitabhy. \u015apiew s\u0142owik\u00f3w\u00a0 nadziei i prze\u015blicznych pi\u00f3rek ptaszk\u00f3w rozlega si\u0119 z zie\u00adlonych ga\u0142\u0105zek. Wielbi\u0105 one szcz\u0119\u015bcie nieustraszonego pielgrzyma i \u015bpiewaj\u0105 o pi\u0119ciu cnotach Bodhisattwy, o pi\u0119ciorakiem \u017ar\u00f3dle B\u00f3dhi – mocy i o siedmiu stopniach (duchowego) poznania.<\/p>\n

Id\u017a \u015bmia\u0142o! Przynios\u0142e\u015b z sob\u0105 klucz. Jeste\u015b bezpieczny. I do drugiej bramy zieleni si\u0119 droga. Droga ta jest przykr\u0105 i wije si\u0119 w\u015br\u00f3d wy\u017cyn do kamienistego szczytu. Szare mg\u0142y otaczaj\u0105 szczyt ten a co wy\u017cej wszystko jest w ciemno\u015bciach. Pie\u015b\u0144 nadziei rozbrzmiewa tu s\u0142abiej w sercu naprz\u00f3d krocz\u0105cego pielgrzyma. Cie\u0144 w\u0105tpli\u00adwo\u015bci otrz\u0119sa nim, kroki staj\u0105 si\u0119 mniej pewne.<\/p>\n

Przygotuj si\u0119 na to i strze\u017c si\u0119 przestrachu, rozta\u00adczaj\u0105cego swe czarne nieszeleszcz\u0105ce skrzyd\u0142a pomi\u0119dzy ksi\u0119\u017cycowem \u015bwiat\u0142em duszy twojej a celem twoim wielkim w dali si\u0119 wynosz\u0105cym.<\/p>\n

Strach, uczniu, zabija wol\u0119 i przeszkadza wszelkiemu dzia\u0142aniu. Pielgrzym bez cnoty Shila upada a kamienie karmy porani\u0105 nogi jego na \u015bcie\u017cce kamienistej. St\u0105paj \u015bmia\u0142o, druhu. W kshanti – esencyi (cierpliwo\u015bci) k\u0105p dusz\u0119 twoj\u0105 gdy\u017c zbli\u017casz si\u0119 do bramy tego\u017c imienia: bramy si\u0142y i cierpliwo\u015bci.<\/p>\n

Nie opuszczaj wzroku i nie tra\u0107 z oczu Dorji *). Strza\u0142y Mary trafiaj\u0105 bowiem wci\u0105\u017c tego, kt\u00f3ry Viragi**) nie osi\u0105g\u0142 jeszcze. Nie dr\u017cyj. W dechu boja\u017ani rdzewieje klucz kshanty, a klucz zardzewia\u0142y nie odmyka. Im dalej kroczysz, tym wi\u0119cej pa\u015bci czeka na ciebie.<\/p>\n

\u015acie\u017ck\u0119 prowadz\u0105c\u0105 dalej o\u015bwieca jeden tylko ogie\u0144, ogie\u0144 odwagi, m\u0119stwa gorej\u0105cego w twem sercu. Im \u015bmielej post\u0105pisz, tym wi\u0119cej zdob\u0119dziesz. Im wi\u0119cej ba\u0107 si\u0119 b\u0119dziesz, tym bardziej przygasa\u0107 b\u0119dzie \u015bwiat\u0142o jedynie ci\u0119 prowadz\u0105ce. \u015awiat\u0142o serca jest bowiem po\u00addobne do promyka drgaj\u0105cego z poza g\u00f3ry, po zapad\u00adni\u0119ciu kt\u00f3rego nastaje ciemna noc. Gdy \u015bwiat\u0142o to wy\u00adpali si\u0119, to ciemny gro\u017any cie\u0144 zapadnie do serca twego i staniesz przestraszony w miejscu.<\/p>\n

Strze\u017c si\u0119, uczniu, tego u\u015bmiercaj\u0105cego cienia. \u017badne \u015bwiat\u0142o ducha nie rozp\u0119dzi \u0107my nizkiej duszy, je\u017celi z niej nie ulecia\u0142y jeszcze samolubne my\u015bli i je\u017celi pielgrzym nie mo\u017ce rzec sobie: \u201eZwolni\u0142em si\u0119 od znikomej formy, zniszczy\u0142em jej przyczyn\u0119; cie\u0144 jest jej nast\u0119pstwem, wi\u0119c by\u0107 (trwa\u0107) nie mo\u017ce.\u201c<\/p>\n

Teraz rozpoczyna si\u0119 wielka walka wy\u017cszego z ni\u017cszem ja. Nawet pole walki przepada w wielkim boju i niema go.<\/p>\n

Przeszed\u0142szy bram\u0119 ksanty uczyni\u0142e\u015b krok trzeci. Cia\u0142o jest teraz niewolnikiem twoim. Teraz gotuj si\u0119 na drog\u0119 do bramy czwartej, bramy do\u015bwiadcze\u0144 (pokusze\u0144) czekaj\u0105cych cz\u0142owieka wewn\u0119trznego. Zanim zbli\u017cysz si\u0119 by usun\u0105\u0107 rygiel bramy czwartej, \u015bledzi\u0107 musisz wszystkie duchowe zmiany w sobie i zabi\u0107 armi\u0119 uczu\u0107 my\u015blowych, kt\u00f3re niespostrze\u017cenie i bez zawo\u0142ania wdzieraj\u0105 si\u0119 do jasnej \u015bwi\u0105tyni duszy.<\/p>\n

Je\u017celi nie chcesz, by one ciebie zabi\u0142y, to uczy\u0144 je nieszkodliwemi te twoje w\u0142asne twory, dzieci twych my\u015bli, kr\u0105\u017c\u0105cych niewidzialnie oko\u0142o g\u0142\u00f3w ludzkich jako spadkobiercy cz\u0142owieka i jego ziemskich skarb\u00f3w. Ucz –<\/p>\n

\n

1* Okultystyczna bro\u0144 przeciw z\u0142ym wp\u0142ywom.
\n2** Viraga jest uczucie zupe\u0142nej oboj\u0119tno\u015bci na \u015bwiat zewn\u0119trzny, na rado\u015b\u0107 i smutek.<\/p>\n<\/blockquote>\n

– si\u0119 pozna\u0107 pr\u00f3\u017cni\u0119 tego co pozornie pe\u0142ne jest. O nieu\u00adstraszony i pe\u0142ny nadziei ty, spojrzyj do g\u0142\u0119bi twego w\u0142asnego serca i odpowiedz: znasz mocy osobowo\u015bci, ty, kt\u00f3ry umiesz poznawa\u0107 cienie zewn\u0119trzne? Je\u017celi nie, to jeste\u015b zgubiony. Bowiem na czwartej \u015bcie\u017cce najl\u017cejszy wiatr na\u0142ogu lub chuci zachwieje spokojne \u015bwiat\u0142o na \u015bcianach twojej duszy. Najmniejsza fala t\u0119sknoty lub \u017calu za darami z\u0142udnej Maji na \u015bcie\u017cce pomi\u0119dzy duchem twoim a tob\u0105 (przej\u015bcie Antaskarana), jedyna my\u015bl osobowo\u015bciowa (Anhankara) mo\u017ce pozby\u0107 ci\u0119 trzech zdobytych ju\u017c nagr\u00f3d.<\/p>\n

Wiedz bowiem, i\u017c co wieczne to nie zna zmiany.
\n(C. d. n.)<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: \u201eTeozofia\u201d grudzie\u0144 1920r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Siedem bram (Urywek z „G\u0142osu Ciszy” B\u0142awackiej. Prze\u0142. A.P.) Upadyo *1, dokona\u0142em wyboru. Pragn\u0119 m\u0105dro\u015bci. Rozerwa\u0142e\u015b zas\u0142on\u0119 kryj\u0105c\u0105 tajemn\u0105 drog\u0119, nauczaj\u0105c o wi\u0119kszem Jana *2. S\u0142uga tw\u00f3j got\u00f3w jest i\u015b\u0107 \u015bladami twych wskaz\u00f3wek.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[1763,644,1754,1756,1751,1752,1755,1753,1750],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7076"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7076"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7076\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7093,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7076\/revisions\/7093"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7076"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7076"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7076"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}