{"id":7048,"date":"2022-05-12T10:49:35","date_gmt":"2022-05-12T08:49:35","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=7048"},"modified":"2022-05-12T11:32:50","modified_gmt":"2022-05-12T09:32:50","slug":"rozokrzyz-epoka-ii","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/rozokrzyz-epoka-ii\/","title":{"rendered":"R\u00f3\u017cokrzy\u017c – epoka II"},"content":{"rendered":"

Okres ten w dziejach R\u00f3\u017cokrzy\u017aowc\u00f3w rozpoczyna Jan Walentyn Andreae, ur. 1586 w Herrenbergu, zmar\u0142y 1654 w Stuttgardzie. Po uko\u0144czeniu studi\u00f3w teologicznych w Tiibingen, zwiedzi\u0142 jako wychowawca m\u0142odych szlachcic\u00f3w Niemcy, Itali\u0119 i Francj\u0119, nast\u0119pnie w r. 1614 zosta\u0142 diakonem w YaUntigen, 1620 superintendentem w Kahr, 1639 kaznodziej\u0105 nadwornym w Stuttgardzie, wreszcie 1650 opatem w Adelbergu.<\/p>\n

Cz\u0142owiek ten o wysokim wykszta\u0142ceniu i warto\u015bci moralnej wydaje w r. 1613 pismo r\u00f3\u017cokrzy\u017cowe „Fama Fraternitatis: Oder Entdeckung der Bruderschaft des Hochl\u00f6blichen Ordens des R.C”, a wkr\u00f3tce potem trzy dalsze: \u201eChymische Hochzeit Christian Rosenkreuz”, „Reformatron der ganzen Welt” i \u201eConfessio Fraternitatis R. C.” Dzie\u0142a te wy\u00adwo\u0142a\u0142y ogromne wra\u017cenie i zostaty natychmiast prze\u0142o\u017cone na wiele j\u0119zyk\u00f3w.<\/p>\n

Fakt opublikowania i niewiarogodnego wprost rozpowszechnienia tych pism, a zw\u0142aszcza \u201eFama Fraternitatis”, sk\u0142ania nas do kr\u00f3tkiego streszczenia tej pracy, kt\u00f3ra po raz pierwszy rzuca historyczne \u015bwiat\u0142o na istnienie ca\u0142kiem prawie do tej pory nieznanego Bractwa.<\/p>\n

Pismo to, zwr\u00f3cone do ksi\u0105\u017c\u0105t, uczonych i znakomito\u015bci Europy, podaje \u017cyciorys legendarnego Christiana Rusenkreutza (od kt\u00f3rego imienia – jak na pocz\u0105tku zaznaczyli\u015bmy – nies\u0142usznie wywodz\u0105 nazw\u0119 R\u00f3\u017cokrzy\u017co-wc\u00f3w), nast\u0119pnie opis za\u0142o\u017cenia Zakonu, wreszcie przepowiedni\u0119 publicznego wyst\u0105\u00adpienia po 120 latach.<\/p>\n

W drugiej po\u0142owie XIV wieku w czasie podr\u00f3\u017cy na Wsch\u00f3d, braciszek za\u00adkonny Christian Rosunkreutz, zwiedziwszy Cypr, Damaszek i Jeroaolirn\u0119, za\u00adtrzyma\u0142 si\u0119 z\u0142o\u017cony chorob\u0105 w jakim\u015b klasztorze na p\u00f3\u0142wyspie arabskim. Dzi\u0119ki troskliwej opiece zakonnik\u00f3w szybko powr\u00f3ci\u0142 do zdrowia. Szeikowi spodoba\u0142 si\u0119 ten m\u0142ody, wykszta\u0142cony cz\u0142owiek, \u017c\u0105dny poznania najg\u0142\u0119bszych tajemnic przyrody. Zaproponowa\u0142 mu tedy, by pozosta\u0142 czas d\u0142u\u017cszy w klasztorze, a otrzyma rozwi\u0105zanie wszystkich trapi\u0105cych go zagadek. Christian przysta\u0142 z rado\u015bci\u0105. A gdy po kilkunastu latach wyt\u0119\u017conej pracy i wstrzemi\u0119\u017aliwego \u017cycia osi\u0105gn\u0105\u0142 najwy\u017csze stopnic wtajemniczenia, wr\u0119czy\u0142 mu szejk ksi\u0119g\u0119 \u201eLiber Mundi” i kaza\u0142 i\u015b\u0107 w \u015bwiat, celem udzielania swej wiedzy tym, kt\u00f3rzy\u00a0przygotowani s\u0105 do poznania tajemnic bytu. Uda\u0142 si\u0119 w\u00f3wczas Rosenkreutz przez Egipt do Hiszpanii, a nast\u0119pnie do Niemiec. Tutaj wybra\u0142 sobie trzech towarzysz\u00f3w i wraz z nimi za\u0142o\u017cy\u0142 Konfraternie R\u00f3\u017cy i\u00a0<\/em>Krzy\u017ca. Z czasem przy\u00adj\u0119to Jeszcze czterech cz\u0142onk\u00f3w i wybudowano gmach Sanct Spiritus, maj\u0105cy stanowi\u0107 siedzib\u0119 Bractwa. Po czym rozjechano si\u0119 po ca\u0142ej Europie, zobowi\u0105\u00adzawszy si\u0119 jednak raz do roku w oznaczonym terminie zbiera\u0107 w kwaterze mistrza, Przed roz\u0142\u0105czeniem si\u0119 z bra\u0107mi ustanowi\u0142 dla nich regu\u0142y Zakonu, kt\u00f3re podajemy w przek\u0142adzie dos\u0142ownym:<\/p>\n

    \n
  1. Nie wolno zajmowa\u0107 si\u0119 inna prac\u0105, jak tylko bezinteresownym lecze\u00adniem chorych,<\/li>\n
  2. Nie wolno nosi\u0107 specjalnych szat, kt\u00f3reby wyr\u00f3\u017cnia\u0142y cz\u0142onk\u00f3w Bractwa, lecz stosowa\u0107 si\u0119 w tym wzgl\u0119dzie do zwyczaju miejscowego,<\/li>\n
  3. Ka\u017cdy brat obowi\u0105zany jest raz do roku w dzie\u0144 Wielkiego Pi\u0105tku sta\u00adwi\u0107 si\u0119 w gmachu St. Spiritus, lub nades\u0142a\u0107 usprawiedliwienie swej nieobecno\u015bci.<\/li>\n
  4. Ka\u017cdy brat winien za \u017cycia wyznaczy\u0107 swego nast\u0119pc\u0119.<\/li>\n
  5. S\u0142owo R\u00f3\u017cany Krzy\u017c ma by\u0107 wasz\u0105 piecz\u0119ci\u0105, has\u0142em i celem.<\/li>\n
  6. Bractwo przez stolat ma pozosta\u0107 w ukryciu.<\/li>\n<\/ol>\n

    Rosenkreutz mia\u0142 umrze\u0107 maj\u0105c 106 lat. Zakon dowiedzia\u0142 si\u0119 o tym, lecz nie zna\u0142 jego grobu, gdy\u017c w og\u00f3le by\u0142o zasad\u0105 pierwszych r\u00f3\u017cokrzy\u017cowc\u00f3w ukry\u0107 miejsce swego wiecznego spoczynku nawet przed w\u0142asnymi wsp\u00f3\u0142bra\u0107mi. Dopiero po up\u0142ywie 120 lat natrafiono na ukryte drzwi, prowadz\u0105ce do krypty grobowca. Na \u015brodku znajdowa\u0142 si\u0119 okr\u0105g\u0142y o\u0142tarz z p\u0142yt\u0105 mosi\u0119\u017cn\u0105, na kt\u00f3rej by\u0142 napis: „A. C. R. C. Hoc universi compendium vivus mihi sepulcrum fec”, kraw\u0119dzi\u0105 bieg\u0142y s\u0142owa: „Jesus mihi omnia”, za\u015b wewn\u0105trz: „Nequaquam vacuum. Legis jufium. Libertas Evangelii. Dei Gloria intacta”. Ody podniesiono p\u0142yt\u0119, z-nale\u017cii bracia zw\u0142oki Cliristiana Rosenkreutza, trzymaj\u0105cego w d\u0142oniach zw\u00f3j pergaminu z napisem \u201eT”.<\/p>\n

    Zaczyna\u0142 si\u0119 on s\u0142owami: \u201eEx Deo nascimur, in Jesu morimur! Per spiritum sanctum – reviviscismus”. Z Boga si\u0119 rodzimy, w Jezusie umieramy, przez Ducha \u015bw. zmartwychwstajemy. Nast\u0119pnie czytamy: \u201eNadszed\u0142 czas odrodze\u00adnia boskiego i ludzkiego”, zatem nale\u017cy si\u0119 godnie do tej nowej epoki przygo\u00adtowa\u0107. R\u00f3\u017cokrzy\u017cowcy \u201es\u0105 chrze\u015bcijanami i przyjmuj\u0105 dwa sakramenty. Co si\u0119 tyczy wyrobu z\u0142ota, to jest ono wprawdzie dla Zakonu R. K. rzecz\u0105 \u0142atwa, lecz mimo to, lub w\u0142a\u015bnie dlatego kwesti\u0105 uboczn\u0105. Zwi\u0105zek jest w <\/em>posiadaniu tysi\u0105ca lepszych umiej\u0119tno\u015bci, lecz g\u0142\u00f3wnie dba o zbawienie duszy”. Kto na to wezwanie odpowie, wejdzie w kontakt z Stowarzyszeniem R\u00f3\u017cokrzy\u017cowc\u00f3w, za\u015b \u201eorganizacja ta nie pozostanie na zawsze ukryt\u0105”. \u201eSub umbra alarum, tuarum Adonai” – tymi s\u0142owami ko\u0144czy si\u0119 tekst „Famy”,<\/p>\n

    Nast\u0119pne dzie\u0142o Andreaego \u201eConfessio Frateniitatis Rosae Crucis” podaje dalsze cele Bractwa, oraz rok 1378, jako dat\u0119 urodzenia Christiana Rosen\u00adkreutza. Zmar\u0142 zatem 1484 – \u201eFama” bowiem podaje, \u00a0<\/em>\u017cy\u0142 106 lat. Otwarcie za\u015b grobu przypada\u0142oby na rok 1604.<\/p>\n

    Trzecie z kolei pismo Jana Walentyna to \u201eChymische Hochzeit Christiani Rosenkreute” – niezwykle zawi\u0142a alchemiczna praca, w kt\u00f3rej pod obrazem wesela przedstawiony jest proces tworzenia kamienia m\u0119drc\u00f3w. Opis jednak jest tak dziwaczny, tak pozbawiony wszelkiego zwi\u0105zku z chemicznymi proce\u00adsami, i\u017c trudno si\u0119 w nim doszuka\u0107 nawet najmniejszego sensu, a wyci\u0105g z niego nie jest ani mo\u017cliwy, ani wart zachodu.<\/p>\n

    Ju\u017c w sto lat p\u00f3\u017aniej Hermann Fictuld w ksi\u0105\u017cce \u201eDer langst gewiinsciiie\u00a0und -versprochene Chemisch-philosoplusche Probierstein”, 1740, skar\u017cy\u0142 si\u0119. na niesprawno\u015b\u0107 pracy Andreae’so: \u201eCliristian Rosenkreuzers Chymische Hochzeit ist eine sehr parabolische und verdeckte Schrifit, die weder den Sohnen der Weisheit, noch den Sopliisten einigen Nutzen giebet. Der Autor hat gar keine christliche Liebe und Barmherztjfkeit besessen, urn etwa der Nachwelt damit zu dienen: sondern es ist alles so dunkel geschrieben, dass kaum ein Meister denselbert versterien karm.”<\/p>\n

    W \u201eGeneralreformation der ganzen Welt” wreszcie daje autor utopi\u0119, opart\u0105 na chrze\u015bcija\u0144sko-teozoficznycli podstawach – pismo to jednak jest tak samo niezrozumia\u0142e, jak poprzednie.<\/p>\n

    A jednak pisma te sta\u0142y si\u0119 niezwykle popularne i doczeka\u0142y licznych wy\u00adda\u0144 i przek\u0142ad\u00f3w na wszystkie niemal je\u017cyki europejskie – coby by\u0142o nie do pomy\u015blenia, gdyby znaczna liczba wsp\u00f3\u0142czesnych nie posiada\u0142a klucza do zawitej symboliki!<\/p>\n

    \u017ar\u00f3d\u0142o: J. R. BIBLIOTEKA WIEDZY DUCHOWEJ, \u201eR\u00d3\u017bOKRZY\u017bOWCY ZARYS DZIEJ\u00d3W I DOKTRYNY PRAKTYCZNY SYSTEM ALCHEMII DUCHOWEJ\u201d rok 1937, Nak\u0142adem \u201eHEJNA\u0141U\u201d, Wis\u0142a (\u015al\u0105sk Cieszy\u0144ski)<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Okres ten w dziejach R\u00f3\u017cokrzy\u017aowc\u00f3w rozpoczyna Jan Walentyn Andreae, ur. 1586 w Herrenbergu, zmar\u0142y 1654 w Stuttgardzie. Po uko\u0144czeniu studi\u00f3w teologicznych w Tiibingen, zwiedzi\u0142 jako wychowawca m\u0142odych szlachcic\u00f3w Niemcy, Itali\u0119 i Francj\u0119, nast\u0119pnie w r. 1614 zosta\u0142 diakonem w YaUntigen, … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[1741,1742],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7048"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7048"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7048\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7053,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7048\/revisions\/7053"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7048"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7048"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7048"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}