{"id":6774,"date":"2022-03-31T16:45:04","date_gmt":"2022-03-31T14:45:04","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=6774"},"modified":"2022-03-31T16:56:19","modified_gmt":"2022-03-31T14:56:19","slug":"czlowiek-jako-tworca-swego-losu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/czlowiek-jako-tworca-swego-losu\/","title":{"rendered":"Cz\u0142owiek jako tw\u00f3rca swego losu"},"content":{"rendered":"

Wed\u0142ug zapatryw a\u0144 m\u0119drc\u00f3w wschodnich sk\u0142aniaj\u0105 cz\u0142owieka do uczynienia tego lub owego, czem sam tworzy los sw\u00f3j po tej i potam tej stronie.<\/p>\n

\u017byczenia wi\u0105\u017c\u0105 go z jego losem, stworzonym przez w\u0142asne my\u015blenie, przeciwko kt\u00f3remu powstaje napr\u00f3\u017cno, zamiast wyczerpa\u0107 go przez poddanie si\u0119, oraz w\u0142a\u015bciwe my\u015blenie\u00a0 i dzia\u0142anie i stworzy\u0107 sobie tem lepszy los. Powiadaj\u0105 o niejednym cz\u0142owieku, \u017ce ma siln\u0105 wol\u0119, a jego p\u0119dzi\u0142a tymczasem tylko nami\u0119tno\u015b\u0107, kt\u00f3ra zmusza\u0142a wol\u0119 jego do czynu.<\/p>\n

To cia\u0142o nie jest naszem \u201eja\u201c. A jednak wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi identyfikuje si\u0119 ze swojem materyalnem cia\u0142em. \u017be to maj\u0105 na my\u015bli, m\u00f3wi\u0105c \u201eja\u201c. W zrastaj\u0105 na wierze w to, \u017ce s\u0105 cielesnym cz\u0142owiekiem, kt\u00f3ry ma dusz\u0119,\u00a0 gdy tymczasem cz\u0142owiek prawdziwy sam jest dusz\u0105, kt\u00f3ra czasowo okrywa si\u0119 cielesn\u0105 pow\u0142ok\u0105. Cia\u0142o i wszystko, co si\u0119 do niego odnosi, nie jest nasz\u0105 w\u0142a\u015bciw\u0105 istot\u0105, zar\u00f3wno jak jedzenie i picie, ubrania i t.p. nie s\u0105 naszem prawdziwem \u201eja\u201c. Im wi\u0119cej uwagi po\u015bwi\u0119ca cz\u0142owiek rozkoszom cia\u0142a, tem czulszym staje si\u0119 na jego cierpienia i zaczyna coraz to bardziej obawia\u0107 si\u0119 \u015bmierci.<\/p>\n

Pot\u0119ga woli jest wa\u017cnym \u017cywio\u0142em, a\u017ceby osi\u0105gn\u0105\u0107 zdrowie, szcz\u0119\u015bcie i d\u0142ugie \u017cycie.<\/p>\n

Nawet przedstawiciele nowo\u017cytnej wiedzy, kt\u00f3rzy nie znaj\u0105 jeszcze si\u0142 duchowych w ich ca\u0142ym zakresie, przypisuj\u0105 sile woli wielk\u0105 w\u0142adz\u0119, jako \u015brodkowi przed\u0142u\u017cenia \u017cycia. Dr. G. Beard powiada o tem: \u201eZ dwu jednakowych ludzi, postawionych w tych samych warunkach, b\u0119dzie ten \u017cy\u0142 d\u0142u\u017cej, kt\u00f3ry ma wi\u0119cej odwagi i wytrzyma\u0142o\u015bci. Nie potrzeba d\u0142ugo uczy\u0107 si\u0119 i wykonywa\u0107 medycyny, a\u017ceby si\u0119 dowiedzie\u0107, \u017ce umiera wiele ludzi, kt\u00f3rzy nie musieliby umrze\u0107, gdyby mieli byli silne postanowienie \u017cy\u0107 dalej. Tysi\u0105ce ludzi s\u0142abowitych nabra\u0142oby si\u0142, gdyby posiadali przyswojon\u0105 lub wrodzon\u0105 wol\u0119 do \u017cycia”.<\/p>\n

Ci, kt\u00f3rzy nie maj\u0105 cia\u0142a silnego \u017cywotnie, kt\u00f3rych organy fizyczne prawie wszystkie choruj\u0105, kt\u00f3rych dzie\u0144 ka\u017cdy jest dniem cierpienia, kt\u00f3rzy poddani s\u0105 zewsz\u0105d wp\u0142ywom, skracaj\u0105cym \u017cycie, wszyscy tacy mog\u0105 jednak \u017cy\u0107 dzi\u0119ki woli. Jest jedna prawda, tworz\u0105ca podstaw\u0119 wszystkich m\u0105drych nauk, \u017ce ka\u017cdy, kto chce osi\u0105gn\u0105\u0107 d\u0142ugie \u017cycie, wyrzec si\u0119 musi najpierw zmys\u0142owych chuci i \u017cycze\u0144. Nale\u017cy zaniecha\u0107 tak\u017ce z czasem u\u017cywania alkoholu i mi\u0119sa. Alkohol nie jest w rzeczywisto\u015bci \u015brodkiem od\u017cywczym, jest on jednak przyczyn\u0105 wielu nieszcz\u0119\u015b\u0107 i wywiera na ludzk\u0105 zdolno\u015b\u0107 spostrzegawcz\u0105 wp\u0142yw bardzo szkodliwy.<\/p>\n

Alkohol i oliw\u0119 do palenia mo\u017cna uwa\u017ca\u0107 za \u015bwiat\u0142o duchowo ubogich. Im wi\u0119cej ducha ma cz\u0142owiek z natury, tem mniej pragnie ducha (spiritus) w napojach.<\/p>\n

Swami Vivekananda wyra\u017ca si\u0119 o tem nast\u0119puj\u0105co: \u201e…Podobne skutki, jak alkohol, wywo\u0142uje tak\u017ce i mi\u0119so. Po\u017cywienie zwierz\u0119ce wzmaga gwa\u0142towno\u015b\u0107 nami\u0119tno\u015bci, szybko\u015b\u0107 dzia\u0142ania i drgania czynno\u015bci \u017cyciowej. Mo\u017cemy przypatrzy\u0107 si\u0119 temu u zwierz\u0105t. Chod\u017amy do mena\u017ceryi, a zobaczymy, \u017ce s\u0142onie, \u017cywi\u0105ce si\u0119 ro\u015blinami, s\u0105 \u0142agodne i cierpliwe. Udajmy si\u0119 natomiast do klatek z tygrysami i lwami, a zastaniemy je w ci\u0105g\u0142ym niepokoju.<\/p>\n

Ka\u017cde po\u017cywienie ma okre\u015blone fizyologiczne skutki, wiod\u0105ce do okre\u015blonych moralnych i intelektualnych rezultat\u00f3w”. Ksi\u0119ga wielkiego m\u0119drca Laotsego powiada: \u201eDrog\u0105 \u017cywienia si\u0119 (przed\u0142u\u017cenia) \u017cycia jest uspokojenie cia\u0142a, nieobecno\u015b\u0107 \u017c\u0105dzy, rado\u015bci i gniewu. Nie ma zmartwie\u0144, wi\u0119c posiada si\u0119 d\u0142ugie \u017cycie\u201c. To musi si\u0119 potwierdzi\u0107. Kto chce osi\u0105gn\u0105\u0107 d\u0142ugie \u017cycie, szcz\u0119\u015bcie i zadowolenie, musi si\u0119 przed nieczystemi, zwierz\u0119cemi my\u015blami mie\u0107 szczeg\u00f3lnie na baczno\u015bci.<\/p>\n

Najlepsz\u0105 ochron\u0105 przeciwko wszelkim szkodliwym wp\u0142ywom jest szlachetne my\u015blenie. Wiedza o sposobie dzia\u0142ania my\u015bli wykazuje, \u017ce my\u015bl dzia\u0142a dynamicznie i \u017ce rozprzestrzenia si\u0119 na zewn\u0105trz. Wola cz\u0142owieka nie zale\u017cy od \u017cycia uczu\u0107 i my\u015bli jego waha\u0144; jak nale\u017cy je opanowa\u0107, to powiedziano ju\u017c w rozdzia\u0142ach poprzednich. W \u017cyciu z wyczajnem nie jest wola s\u0142ug\u0105 cz\u0142owieka, lecz poniewa\u017c kieruj\u0105 tu ni\u0105 wy\u0142\u0105cznie \u017c\u0105dze, czyni ona cz\u0142owieka niewolnikiem \u017c\u0105dz. St\u0105d dawne kabalistyczne powiedzenie: \u201eZa wol\u0105 stoi \u017cyczenie<\/strong><\/em>\u201c.<\/p>\n

Przez wol\u0119 mo\u017ce cz\u0142owiek zapanowa\u0107 nad matery\u0105, lecz wol\u0119 t\u0119 wstrzymuje cz\u0119sto wy\u017csza m\u0105dro\u015b\u0107, a\u017ceby u\u017cywa\u0107jej tylko do wy\u017cszych cel\u00f3w i \u017ceby \u015bwiat nie poni\u00f3s\u0142 szkody przez nieregularne i z\u0142e jej u\u017cywanie. Wola cz\u0142owieka jest niejako miot\u0142\u0105, kt\u00f3r\u0105 mo\u017ce on ze swego wn\u0119trza wymie\u015b\u0107 nieczyste i nizkie my\u015bli. Wielu ludzi nie wie, jaka si\u0142a mieszka w woli, poniewa\u017c zama\u0142o zaznaczaj\u0105 j\u0105 czynem.<\/p>\n

Dobrze jest budzi\u0107 wol\u0119 zaraz rano. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi znajduje si\u0119 jeszcze w p\u00f3\u0142\u015bnie podczas wstawania, ubierania si\u0119 i \u015bniadania. Mo\u017cna temu przeszkodzie w ten spos\u00f3b, \u017ce prze\u0142o\u017cy si\u0119 ze \u015bwiadomo\u015bci\u0105 celu godzin\u0119 w stawania o kwadrans wcze\u015bniej, zaczerpnie si\u0119 kilka g\u0142\u0119kokich oddech\u00f3w lub wykona si\u0119 kilka \u0107wicze\u0144 gimnastycznych przy oknie otwartem, odb\u0119dzie si\u0119 energiczn\u0105 przechadzk\u0119, albo zmyje si\u0119 ch\u0142odn\u0105 wod\u0105, poczem mog\u0105 nast\u0105pi\u0107 powy\u017csze \u0107wiczenia. W ten spos\u00f3b uzyskuje si\u0119 \u0142atwiej koncentracy\u0119, a \u017cycie my\u015bli i uczu\u0107 nie m\u0105ci si\u0119 potem przez ca\u0142y dzie\u0144.<\/p>\n

Je\u015bli potem nast\u0105pi\u0105 szkodliwe nastroje i podniety, zastan\u0105 nas uzbrojonymi. Lenistwo, rozmarzenie i zadumanie mog\u0105 potem nast\u0105pi\u0107.<\/p>\n

Niewola duszy i cia\u0142a jest stanem , kt\u00f3remu winni s\u0105 ludzie sami, post\u0119puj\u0105c wbrew naturalnym i duchowym prawom. R\u00f3\u017cne nauki starodawnych religii, jakote\u017c Ind\u00f3w i rozlicznych sekt chrze\u015bcija\u0144skich wskazuj\u0105 na to, \u017ceby pogardzi\u0107 cia\u0142em i obchodzi\u0107 si\u0119 z niem, jak z czem\u015b niegodnem. Ale to nie jest prawdziwa nauka tych religii, ani chrze\u015bcija\u0144stwa. \u201eCzy\u017c nie wiecie, \u017ce jeste\u015bcie \u015bwi\u0105tyni\u0105 <\/strong><\/em>Boga i \u017ce duch bo\u017cy w was mieszka? Albowiem <\/strong><\/em>\u015bwi\u0105tynia Boga \u015bwi\u0119t\u0105 jest, a wy ni\u0105 <\/strong><\/em>jeste\u015bcie<\/strong><\/em>” (1. Kor. III. 16. 17). Znaczenie tych s\u0142\u00f3w musi sobie cz\u0142owiek wry\u0107 jasno, \u017cywo i g\u0142\u0119boko w dusz\u0119, je\u015bli ca\u0142e \u017cycie ma dozna\u0107 udoskonalenia.<\/p>\n

Musi powiedzie\u0107 sam sobie: \u201eJam jest t\u0105 \u015bwi\u0105tyni\u0105<\/strong><\/em>„. Pawe\u0142 powiada, \u017ce cz\u0142owiek jest siedzib\u0105 Boga, zar\u00f3wno jak ka\u017cde s\u0142o\u0144ce, ksi\u0119\u017cyc, gwiazda, ogie\u0144 i t. p. s\u0105 siedzibami \u015bwiat\u0142a (1. Kor. 15. 28).<\/p>\n

Biblia pe\u0142n\u0105 jest nauk o wysokiem stanowisku cz\u0142owieka, a pierwotne teksty innych religii og\u0142aszaj\u0105 to samo.<\/p>\n

Cz\u0142owiek jest siedzib\u0105 \u015bwiat\u0142a i \u015bwi\u0105tyni\u0105 Boga \u017cywego.<\/strong><\/em><\/p>\n

Cz\u0142owiek musi doj\u015b\u0107 tak\u017ce do tego, \u017ceby czu\u0142 si\u0119 tem, co m\u00f3wi. Osobliwie rano i wiecz\u00f3r, kiedy uczucia i my\u015bli s\u0105 jasne, a cia\u0142o \u015bwie\u017ce, nale\u017ca\u0142oby przedsi\u0119bra\u0107 takie \u0107wiczenia my\u015blowe. Jak mo\u017cna skoncentrowa\u0107\u00a0 uwag\u0119 na to, co si\u0119 chce my\u015bli, pokazanie tego jest celem tej rozprawy. Przez sta\u0142y zwyczaj panowania nad my\u015blami i uczuciami, zdobywamy z czasem w\u0142adz\u0119 zwracania uwagi na urzeczywistnienie najwy\u017cszych idea\u0142\u00f3w. Trzeba nauczy\u0107 si\u0119 najpierw , jak si\u0119 rozpoczyna od rzeczy drobnych i niepozornych i we wszystkiem, co si\u0119 czyni, zachowuje si\u0119 pe\u0142n\u0105 \u015bwiadomo\u015b\u0107.<\/p>\n

Post\u0119powanie bezmy\u015blne, dzia\u0142anie mechaniczne, bez koncentracyi (skupienia), bez przykucia uwagi do rzeczy, ponosi win\u0119 cz\u0119\u015bciowego, niedoskona\u0142ego wykonania pracy a co ma jeszcze gorsze skutki\u00a0 ulatywanie my\u015bli (kt\u00f3re zawsze s\u0105 gdzie\u015b indziej, a nie przy podj\u0119tej czynno\u015bci), co niechybnie wiedzie do s\u0142abo\u015bci pami\u0119ci, roztrzepania, do og\u00f3lnego os\u0142abienia woli, do ospa\u0142o\u015bci i chwiejno\u015bci, a w przewa\u017cnej liczbie wypadk\u00f3w do nerwowego przeczulenia.<\/p>\n

Brak w\u0142a\u015bciwego duchowego skupienia przy zabieraniu si\u0119 do jakiej\u015b pracy i jej wykonaniu, czy by\u0142aby fizyczna czy duchowa, jest prawie zawsze ostateczn\u0105 przyczyn\u0105 nerwowo\u015bci. Do tego przy\u0142\u0105cza si\u0119 pospiech i gor\u0105czkowo\u015b\u0107 wsp\u00f3\u0142czesnego \u017cycia, zw\u0142aszcza po wielkich\u00a0 miastach, kt\u00f3re nie pozwala cz\u0142owiekowi osi\u0105gn\u0105\u0107 spokoju i\u00a0odwraca my\u015bli na wiele rzeczy nic nie znacz\u0105cych. Dusza niema ani\u00a0 chwili czasu na przypatrzenie si\u0119 sobie i na
\nskupienie.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: \u201cYOGA TAJEMNA WIEDZA INDYI\u201d, przez BAPT. WIEDENMANNA PRZE\u0141O\u017bY\u0141 STANIS\u0141AW WOMELA, LW\u00d3W WYDAWNICTWO \u201eKULTURA I SZTUKA<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Wed\u0142ug zapatryw a\u0144 m\u0119drc\u00f3w wschodnich sk\u0142aniaj\u0105 cz\u0142owieka do uczynienia tego lub owego, czem sam tworzy los sw\u00f3j po tej i potam tej stronie.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1535],"tags":[616,1617,1618,1616],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6774"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6774"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6774\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6780,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6774\/revisions\/6780"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6774"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6774"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6774"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}