{"id":6673,"date":"2022-03-23T13:59:38","date_gmt":"2022-03-23T12:59:38","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=6673"},"modified":"2022-03-23T14:01:33","modified_gmt":"2022-03-23T13:01:33","slug":"mesmeryzm-i-hypnotyzm-w-indyach","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/mesmeryzm-i-hypnotyzm-w-indyach\/","title":{"rendered":"Mesmeryzm i hypnotyzm w Indyach"},"content":{"rendered":"

W Gobaghat (Assam) zdarzy\u0142 si\u0119 nast\u0119puj\u0105cy wypadek. Artyku\u0142 o tem pojawi\u0142 si\u0119 w Assam Neos dnia 29. maja 1884. \u201eOkradziono pewnego bramina. Pomimo wszelkich wysi\u0142k\u00f3w nie m\u00f3g\u0142 on ani pochwyci\u0107 z\u0142odzieja, ani znale\u017a\u0107 swoich rzeczy. Wobec tego postanowi\u0142 u\u017cy\u0107 \u015brodka czarodziejskiego, znanego w Assam pod nazw\u0105 Huka-Mulla, \u201eporuszaj\u0105cy si\u0119 kij\u201c. (W niekt\u00f3rych krajach europejskich wierz\u0105 ludzie, \u017ce \u201eczarownik” mo\u017ce wys\u0142a\u0107 kij za z\u0142odziejem, kt\u00f3ry samoistnie dop\u00f3ty ta\u0144czy po grzbiecie z\u0142odzieja, dop\u00f3ki on nie odniesie rzeczy zrabowanej).<\/p>\n

Kaza\u0142 wi\u0119c sprowadzi\u0107 znanego czarnoksi\u0119\u017cnika, imieniem Mahidar, kt\u00f3ry po wyci\u0119ciu sobie na miejscu kija bambusowego, stan\u0105\u0142 na progu domu i czeka\u0142 dop\u00f3ki kto\u015b nie nadejdzie. Wtem zjawi\u0142 si\u0119 naraz na ulicy pisarz komisyonera, niejaki Rachzar. Czarownik przywo\u0142a\u0142 go, obja\u015bni\u0142 go, o co idzie, i zapyta\u0142, czy chce dopom\u00f3dz braminowi do odzyskania skradzionego mienia. Rachzar przysta\u0142 na to i wzi\u0105\u0142 w r\u0119k\u0119 kij, nad kt\u00f3rym Mahidar wypowiedzia\u0142 by\u0142 w\u0142a\u015bnie ca\u0142y szereg zakl\u0119\u0107.<\/p>\n

Zaledwie Rachzar dotkn\u0105\u0142 si\u0119 kija, wyda\u0142o si\u0119, \u017ce opanowa\u0142a go jaka\u015b tajemnicza si\u0142a. Zacz\u0105\u0142 bied\u017a i krzycze\u0107, \u017ce kij przyr\u00f3s\u0142 mu do r\u0119ki i \u017ce go ci\u0105gnie za sob\u0105. Rozumie si\u0119 samo przez si\u0119, \u017ce za nim spieszy\u0142 wielki t\u0142um ludzi razem z okradzionym braminem. Nad ma\u0142\u0105 tank\u0105 (woda stoj\u0105ca w cysternie) zatrzyma\u0142 si\u0119 Rachzar i wrzuci\u0142 bez wahania kij do wody, wo\u0142aj\u0105c: \u201eKopcie tutaj”! Spuszczono wod\u0119 i znaleziono cz\u0119\u015b\u0107 skradzionych rzeczy. Zach\u0119cony tym wynikiem, zapragn\u0105\u0142 bramin odzyska\u0107 reszt\u0119. Mahidar wyg\u0142osi\u0142 nowe zakl\u0119cia nad kijem i w\u0142o\u017cy\u0142 go ponownie w r\u0119k\u0119 Rachzara. Tym razem pobieg\u0142 pisarz, p\u0119dzony niepowstrzymanie t\u0105 sam\u0105 si\u0142\u0105 do drzewa, rosn\u0105cego w pobli\u017cu domu bramina i zawo\u0142a\u0142 do ludzi: \u201eKopcie tutaj!\u201c<\/p>\n

Zacz\u0119to kopa\u0107 i znaleziono w ziemi to, czego brakowa\u0142o. Policya, niezadowolona prawdopodobnie z tego \u0142atwego sposobu znalezienia, poniewa\u017c jej nic z tego nie przysz\u0142o, zaaresztowa\u0142a Rachzara, oskar\u017caj\u0105c o kradzie\u017c jego samego. Na skutek prostego podejrzenia wtr\u0105cono go do wi\u0119zienia, a w kilka dni potem postawiono przed s\u0119dzi\u0105 Tryphosnem. O skar\u017cony nie m\u00f3g\u0142 oczywi\u015bcie przyzna\u0107 si\u0119 do niczego. Wobec publiczno\u015bci i ca\u0142ego s\u0105du opowiedzia\u0142, jak si\u0119 rzecz mia\u0142a. Powiedzia\u0142, \u017ce przechodzi\u0142 obok domu nieznanego mu bramina i zgodzi\u0142 si\u0119 na pr\u00f3b\u0119, nie wierz\u0105c w skutek. \u201eW ka\u017cdym razie\u201c, powiedzia\u0142 (bardzo rozumna uwaga), \u201egdybym by\u0142 sam ukrad\u0142 te rzeczy, nie by\u0142bym przechodzi\u0142 t\u0105 ulic\u0105 i nie przysta\u0142bym by\u0142 nigdy na to, \u017cebym ich szuka\u0142\u201c. Opowiada\u0142, \u017ce za ka\u017cdym razem, gdy wzi\u0105\u0142 kij w r\u0119k\u0119, traci\u0142 przytomno\u015b\u0107 i \u017ce nie on ni\u00f3s\u0142 kij, lecz kij ci\u0105gn\u0105\u0142 jego za sob\u0105\u201c.<\/p>\n

Chocia\u017c jednak z wyj\u0105tkiem policyi nikt nie wyst\u0105pi\u0142 jako oskar\u017cyciel, przeciwnie ca\u0142y t\u0142um ludzi, kt\u00f3ry obecny by\u0142 przy Huka-Mulla,\u00a0 zeznawa\u0142 na jego korzy\u015b\u0107, a nawet prze\u0142o\u017cony nieszcz\u0119\u015bliwego m\u0142odzie\u0144ca zar\u0119czy\u0142 za niego, skaza\u0142 go s\u0119dzia, materyalista z krwi i ko\u015bci na rok i trzy tygodnie wi\u0119zienia.<\/p>\n

Rachzar odwo\u0142a\u0142 si\u0119 do s\u0105du wy\u017cszego, lecz drugi s\u0119dzia Luttmann Johnson potwierdzi\u0142 wyrok z tem uzasadnieniem, \u017ce skoro bez namys\u0142u znalaz\u0142 rzeczy, musia\u0142 ju\u017c z g\u00f3ry wiedzie\u0107, gdzie si\u0119 znajduj\u0105. Niema wi\u0119c \u017cadnej w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce albo sam jest z\u0142odziejem, albo ukrywaczem rzeczy skradzionych. W ten spos\u00f3b z\u0142amano raz na zawsze karyer\u0119 m\u0142odzie\u0144ca, a materyalizm tryumfowa\u0142”. Je\u015bli pomimo to nie musi si\u0119 \u201elaskom czarodziejskim” przypisywa\u0107 owego pe\u0142nego znaczenia, ani wierzy\u0107 w czarnoksi\u0119stwo w tej formie, jakiej u\u017cywaj\u0105 w Indyach, to jednak s\u0105 zjawiska magnetyzmu, jasnowidzenia, somnambulizmu itp. faktami, na podstawie kt\u00f3rych mamy prawo pot\u0119pi\u0107 wyrok s\u0119dziego, kt\u00f3ry zatwardzia\u0142em przeczeniem wyklucza mo\u017cliwo\u015b\u0107 si\u0142 takich. Owego Rachzara zahypnotyzowa\u0142 bezw\u0105tpienia Mahidar, przyczem pos\u0142u\u017cy\u0142 si\u0119 kijem, jako \u015brodkiem pomocniczym i udzieli\u0142 mu szczeg\u00f3lnych w\u0142a\u015bciwo\u015bci.<\/p>\n

Podobny wypadek opowiedzia\u0142a w jednem ze swoich dzie\u0142 (Ods\u0142oni\u0119ta Isis) H. P. B\u0142awacka, znana i wybitna autorka w dziedzinie teozofii i okultyzmu. Pewnego razu\u00a0ukradziono jej w Indyach z\u0142oty zegarek i broszk\u0119.Jedno i drugie znalaz\u0142a w tym samym dniu pi\u0119cioletnia dziewczynka, kt\u00f3rej pewien fakir przywi\u0105za\u0142 tak\u0105 lask\u0119 do r\u0119ki. Dziewczyn\u0119 sprowadzono umy\u015blnie jako medyum ze wsi, a fakir nie przyj\u0105\u0142 nawet wynagrodzenia za swoj\u0105 przys\u0142ug\u0119.<\/p>\n

Cz\u0142owieka mo\u017cna zapomoc\u0105 hypnotyzmu i suggestyi u\u017cy\u0107 do z\u0142ych cel\u00f3w, je\u015bli s\u0105 w nim zarodki z\u0142ego i nie zosta\u0142y jeszcze ca\u0142kiem wyt\u0119pione. Najlepszym \u015brodkiem przeciwko wp\u0142ywom wszelakim jest dobre my\u015blenie i czyste serce. Przy zaka\u017ceniach psychicznych, zara\u017cenie si\u0119 przez my\u015bli jest to samo, co przy zaka\u017ceniach fizycznych.<\/p>\n

M\u00f3wi si\u0119 o zara\u017aliwych i niezara\u017aliwych chorobach, a w rzeczywisto\u015bci \u017cadna choroba nie jest zara\u017aliwa, je\u015bli ju\u017c w ciele maj\u0105cego si\u0119 zarazi\u0107 nie zawiera si\u0119 zarodek danej choroby. Prawa natury s\u0105 niezmienne. Skutki ich mo\u017cna na pewien czas odwlec, ale znie\u015b\u0107 ich nie mo\u017cna. Wiedza znalaz\u0142a \u015brodki immunizacyi cia\u0142a przeciwko zara\u017ceniom.<\/p>\n

Za pomoc\u0105 \u201emetody szczepienia” wytwarza si\u0119 zatrucie eteru \u017cyciowego (Prany, \u017cycia) tak, \u017ce okazuje si\u0119 zahartowanym na dalsze zanieczyszczenia. Rozum natomiast powiada nam, \u017ce istotne leczenie chor\u00f3b i zachowanie zdrowia polega na tern, \u017ce uwalnia si\u0119 cia\u0142o od wszelkich nieczysto\u015bci i zachowuje si\u0119 je w czysto\u015bci. Jak nam okazuje codzienna obserwacya, jad nagromadzony w ciele wyrz\u0105dza po d\u0142u\u017cszym lub kr\u00f3tszym przeci\u0105gu czasu spustoszenia o wiele gorsze, ani\u017celi te, kt\u00f3rym przeszczepienie mia\u0142o przeszkodzi\u0107.<\/p>\n

Co do leczenia ze z\u0142ych nawyknie\u0144 i chor\u00f3b przez hypnoz\u0119, ma si\u0119 rzecz podobnie, jak z u\u017cywaniem jadowitych, albo patycznych lekarstw. Choroba zniknie mo\u017ce na pewien czas, ale pr\u0119dzej czy p\u00f3\u017aniej wybuchnie tem gwa\u0142towniej, albo usuni\u0119te zarodki chorobowe sprowadz\u0105 now\u0105 chorob\u0119.<\/p>\n

Wszelkie zmiany w wszech\u015bwiecie, jak i w cz\u0142owieku dokonuj\u0105 si\u0119 przez magiczn\u0105 si\u0142\u0119 ducha. Od cz\u0142owieka zale\u017cy, czy te si\u0142y pos\u0142u\u017c\u0105 do wzmocnienia dobrego czy z\u0142ego. Egoizm to przeszkadza wi\u0119kszo\u015bci ludzi we wyjrzenia poza sfer\u0119 osobistego zjawiska i uj\u0119cia wielkich nie\u015bmiertelnych idei, przynosz\u0105cych po\u017cytek ca\u0142ej ludzko\u015bci. Tacy ludzie nie powinni nigdy zapomina\u0107, \u017ce cia\u0142o ich i wszystko, co si\u0119 do niego odnosi, nie b\u0119dzie istnia\u0142o ju\u017c za kilka dziesi\u0105tk\u00f3w lat i \u017ce oni sami b\u0119d\u0105 wkr\u00f3tce zapomniani. Cz\u0142owiek podziela zawsze los rzeczy, z kt\u00f3r\u0105 si\u0119 uto\u017csamia, t.zn. na kt\u00f3r\u0105 zwraca my\u015bli i \u015bwiadomo\u015b\u0107. Je\u015bli wi\u0119c cz\u0142owiek identyfikuje si\u0119 tylko z rzeczami materyalnemi i przemijaj\u0105cemi, jak mo\u017ce m\u00f3wi\u0107 o nie\u015bmiertelno\u015bci?<\/p>\n

W zmianach tego \u015bwiata pogr\u0105\u017cone s\u0105 wszystkie sprawy ziemi i jej mieszka\u0144c\u00f3w, wszystkie \u017cyj\u0105ce istoty s\u0105 tem, czem sta\u0142y si\u0119 przez swoje poprzednie \u017cycie i czyny, t. zn. tem, czego chcia\u0142y. Idea, do kt\u00f3rej bardzo lgniemy, a kt\u00f3rej mo\u017ce dla niepomy\u015blnych okoliczno\u015bci zewn\u0119trznych nie mo\u017cemy urzeczywistni\u0107, nie umrze, lecz \u017cy\u0107 b\u0119dzie dalej, cho\u0107by nie\u015bwiadomie dla nas i dalej dzia\u0142a\u0107 na drugich ludzi. \u017be idee, powo\u0142ane przez cz\u0142owieka do \u017cycia, istniej\u0105 dalej po \u015bmierci jego cia\u0142a, w to nikt chyba nie w\u0105tpi.<\/p>\n

Poeta m\u00f3wi: Niejeden dawno le\u017cy w grobie, A ci\u0105gle jeszcze w\u0142ada \u015bwiatem.<\/p>\n

Chocia\u017cby my\u015bli cz\u0142owieka by\u0142y najbardziej rozpr\u00f3szone i nieobecne w jego \u015bwiadomo\u015bci, mimo to tworz\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 jego istoty i \u0142\u0105cz\u0105 si\u0119 z nim niewidzialnymi magicznymi wi\u0119zami. Cz\u0142owiek umiej\u0105cy trzyma\u0107 my\u015bli swoje na wodzy, mo\u017ce je moc\u0105 swej woli wysy\u0142a\u0107 w najwi\u0119ksze dale. Na tem polega przenoszenie my\u015bli, czyli telepatya.<\/p>\n

Na naszym \u015bwiecie zmys\u0142owym wystawieni jeste\u015bmy bardzo cz\u0119sto na omy\u0142ki i z\u0142udzenia, ale w \u015bwiecie astralnym z\u0142udzenia i niebezpiecze\u0144stwa s\u0105 daleko wi\u0119ksze, przynajmniej dla cz\u0142owieka nie\u015bwiadomego jeszcze na tej r\u00f3wni i nierozwini\u0119tego. Najpierw musi cz\u0142owiek uzdolni\u0107 si\u0119 do panowania nad w\u0142asnymi pop\u0119dami, nami\u0119tno\u015bciami, sk\u0142onno\u015bciami i my\u015blami, zanim zdo\u0142a wywiera\u0107 wp\u0142yw na drugich.<\/p>\n

Kto chce przedwcze\u015bnie wtargn\u0105\u0107 w \u015bwiat astralny, zanim posi\u0119dzie potrzebne do tego panowanie nad sob\u0105, znajomo\u015b\u0107 i si\u0142\u0119, a istotom stoj\u0105cym pod sob\u0105 otworzy sw\u0105 dziedzin\u0119 uczu\u0107 i my\u015bli, ten nara\u017ca si\u0119 na niebezpiecze\u0144stwo \u201eop\u0119tania” przez nich, przez co nietylko fizycznie, lecz moralnie i intelektualnie musi z czasem zgin\u0105\u0107.<\/p>\n

\u201eStarajcie si\u0119 zatem o kr\u00f3lestwo bo\u017ce (w was) a wszystko inne przypadnie wam samo z siebie” – powiada biblia. Pomimo, \u017ce s\u0105 'duchy rozmaite, istnieje w rzeczywisto\u015bci tylko jeden duch, z kt\u00f3rego wynikaj\u0105 wszystkie inne. Tego jednego ducha powinni\u015bmy pozna\u0107, zanim zajmiemy si\u0119 pochodz\u0105cymi od niego duchami. Ten duch, mieszkaj\u0105cy w sanktuaryum w\u0142asnej naszej duszy, jest duchem prawdy, kt\u00f3ry ma si\u0119 w nas sta\u0107 istot\u0105 i cia\u0142em.<\/p>\n

To boskie \u201esam”, o kt\u00f3rem mowa w pismach teozoficznych, dawnych i nowych czas\u00f3w, a kt\u00f3re ma w nas doj\u015b\u0107 do samo wiedzy poznania. Mistyk chrze\u015bcija\u0144ski, Angelus Silesius (Jan Scheffler), m\u00f3wi podobnie w nast\u0119puj\u0105cych s\u0142owach: \u201eB\u00f3g mieszka w \u015bwietle, do kt\u00f3rego nikt nie mo\u017ce si\u0119 zbli\u017cy\u0107; sam sta\u0144 si\u0119 \u015bwiat\u0142em, a w\u00f3wczas go poznasz<\/strong>„.<\/p>\n

A\u017ceby\u00a0 we wszystkich rzeczach rozr\u00f3\u017cni\u0107 to, co dobre, od tego, co z\u0142e, musi cz\u0142owiek przedewszystkiem w sobie samym odr\u00f3\u017cni\u0107 to, co wieczne, od tego, co przemija. Ta zdolno\u015b\u0107 jest podstaw\u0105, bez kt\u00f3rej nie mo\u017cna wykonywa\u0107 prawdziwego yogi, jak uczy\u0142 tak\u017ce m\u0119drzec Sankaracharya.<\/p>\n

\u00a0\u017ar\u00f3d\u0142o: \u201cYOGA TAJEMNA WIEDZA INDYI\u201d, przez BAPT. WIEDENMANNA PRZE\u0141O\u017bY\u0141 STANIS\u0141AW WOMELA, LW\u00d3W WYDAWNICTWO \u201eKULTURA I SZTUKA\u201d<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W Gobaghat (Assam) zdarzy\u0142 si\u0119 nast\u0119puj\u0105cy wypadek. Artyku\u0142 o tem pojawi\u0142 si\u0119 w Assam Neos dnia 29. maja 1884. \u201eOkradziono pewnego bramina. Pomimo wszelkich wysi\u0142k\u00f3w nie m\u00f3g\u0142 on ani pochwyci\u0107 z\u0142odzieja, ani znale\u017a\u0107 swoich rzeczy. Wobec tego postanowi\u0142 u\u017cy\u0107 \u015brodka … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1535],"tags":[1562,1563,1561,510],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6673"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6673"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6673\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6676,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6673\/revisions\/6676"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6673"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6673"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6673"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}