{"id":6321,"date":"2022-01-26T08:55:06","date_gmt":"2022-01-26T07:55:06","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=6321"},"modified":"2022-01-26T09:36:40","modified_gmt":"2022-01-26T08:36:40","slug":"wiara-w-duchy-inspirujace-i-posredniczace-u-kabalistow-hebrajskich","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wiara-w-duchy-inspirujace-i-posredniczace-u-kabalistow-hebrajskich\/","title":{"rendered":"Wiara w duchy inspiruj\u0105ce i po\u015brednicz\u0105ce u kabalist\u00f3w hebrajskich"},"content":{"rendered":"

\u201eCa\u0142y \u015bwiat ni\u017cszy stworzony zosta\u0142 na podobie\u0144stwo \u015bwiata wy\u017cszego. Wszystko co istnieje w \u015bwiecie wy\u017cszym, pojawia si\u0119 tu u nas, jako odbicie tam tego obrazu, a wszystko to jednak\u017ce jest jedn\u0105 tylko rzecz\u0105.
\n(Ksi\u0119ga Zohar).<\/p>\n

\u201eTrzeba aby\u015b wiedzia\u0142, \u017ce mi\u0119dzy \u015bwiatem cielesnym a \u015bwiatem duchowym jest taki stosunek jak mi\u0119dzy naszym cieniem, a cia\u0142em naszem\u201d.
\n(Al-Gazali pisarz kabalistyczny.)<\/p>\n

Nadzwyczajne podobie\u0144stwo zachodz\u0105ce mi\u0119dzy poj\u0119ciami pagod indyjskich, a doktrynami kaba\u0142y hebrajskiej nie ogranicza si\u0119 na kwestjach filozoficznych. Kabali\u015bci, jak to zaraz wyka\u017cemy, wierzyli w duchy inspiruj\u0105ce i po\u015brednicz\u0105ce, a wierzenie to by\u0142o tylko nast\u0119pstwem koniecznem zasad jakie przyj\u0119li. Stworzenie ca\u0142e, wszech\u015bwiat, by\u0142 dla nich pr mieniowaniem tylko natury boskiej, a przestrzenie niesko\u0144czono\u015bci zaludnione by\u0142y duchami, kt\u00f3re, z jednej strony, wydobywaj\u0105 si\u0119 z Wielkiego Wszystkiego w postaci iskier, atom\u00f3w obdarzonych \u017cyciem, z drugiej za\u015b powracaj\u0105 do\u0144, przebywszy ca\u0142y szereg przekszta\u0142ce\u0144 stopniowych.<\/p>\n

Oto w jaki spos\u00f3b ruch ten okre\u015bla Zohar w postaci alegorji poetycznej:<\/p>\n

Duchy, dusze sprawiedliwych, m\u00f3wi owo g\u0142o\u015bne dzie\u0142o kabalistyczne, s\u0105 ponad wszystkiemi pot\u0119gami… A je\u015bli zapytasz dla czego z miejsca tak wynios\u0142ego zst\u0119puj\u0105 na ten \u015bwiat i oddalaj\u0105 si\u0119 od swego \u017ar\u00f3d\u0142a, to ci odpowiem: oto na wz\u00f3r owego kr\u00f3la, kt\u00f3remu gdy si\u0119 syn rodzi, odnosi on go na wie\u015b, aby tam si\u0119\u00a0 \u017cywi\u0142 i wychowywa\u0142, dop\u00f3ki nie doro\u015bnie i nie b\u0119dzie przygotowany do zwyczaj\u00f3w pa\u0142acu swego ojca. Gdy donios\u0105 kr\u00f3lowi \u017ce wychowanie jego syna ju\u017c uko\u0144czone, c\u00f3\u017c czyni on dla\u0144 w swej mi\u0142o\u015bci? Posy\u0142a poniego, dla obchodu jego powrotu, kr\u00f3lowe matk\u0119, wprowadza go do swego pa\u0142acu i cieszy si\u0119 nim ju\u017c ci\u0105gle.<\/p>\n

\u015awi\u0119ty, niechaj imi\u0119 jego b\u0119dzie b\u0142ogos\u0142awione, ma r\u00f3wnie syna z kr\u00f3lowej; ten syn to\u00a0 dusza wy\u017csza i \u015bwi\u0119ta. Wysy\u0142a go na wie\u015b, t. j. na ten \u015bwiat, aby wyr\u00f3s\u0142 i by\u0142 potem wtajemniczony w zwyczaje zachowywane\u00a0 w pa\u0142acu kr\u00f3la. Gdy przychodzi do poznania przedwiecznego nad przedwiecznemi, gdy syn jego ju\u017c dor\u00f3s\u0142; gdy nadszed\u0142 czas wprowadzenia go przede\u0144, c\u00f3\u017c czyni on wtedy dla\u0144 w swej mi\u0142o\u015bci?<\/p>\n

Posy\u0142a dla uczczenia go kr\u00f3low\u0119 i sprowadza syna do swego pa\u0142acu. Dusza w istocie nie opuszcza ziemi, dop\u00f3ki nie przyb\u0119dzie kr\u00f3lowa, aby j\u0105 wprowadzi\u0107 do pa\u0142acu kr\u00f3la, gdzie przebywa\u0107 ma wiecznie. A jednak mieszka\u0144cy wsi maj\u0105 zwyczaj p\u0142aka\u0107, gdy syn kr\u00f3lewski roz\u0142\u0105cza si\u0119 z nimi. Lecz je\u015bli jest mi\u0119dzy nimi cz\u0142owiek o\u015bwiecony, powie im: Poc\u00f3\u017c p\u0142aczecie? nie jest\u017ce on synem kr\u00f3lewskim? czy\u017c nie s\u0142uszna jest, \u017ce nas opu\u015bci\u0142, aby zamieszka\u0107 w pa\u0142acu ojca swego?<\/p>\n

Gdyby wszyscy sprawiedliwi mogli zna\u0107 te rzeczy, oczekiwaliby z rado\u015bci\u0105 dnia w kt\u00f3rym maj\u0105 opuszcza\u0107 \u015bwiat ten. Czy\u017c nie jestto szczyt chwa\u0142y, gdy kr\u00f3lowa (szehinah czyli obecno\u015b\u0107 boska) zst\u0119puje w po\u015br\u00f3d nich, ab y byli dopuszczeni do pa\u0142acu kr\u00f3la, i aby osi\u0105gn\u0119li rozkosze wieczne?”<\/p>\n

W ust\u0119pie nast\u0119pnym Zohar twierdzi, \u017ce wszech\u015bwiat zaludniony jest duchami. \u201eB\u00f3g o\u017cywi\u0142 duchem poszczeg\u00f3lnym ka\u017cd\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 firmamentu, zaraz te\u017c wojska niebieskie zosta\u0142y sformowane i stan\u0119\u0142y przed nim… Tchnieniem ust swoich stworzy\u0142 w szystkie wojska. Duchy \u015bwi\u0119te s\u0105 pos\u0142a\u0144cami Pana”.<\/p>\n

Dla wykazania,\u00a0 \u017ce kabali\u015bci \u017cydowscy tak samo,\u00a0 ni mniej ni wi\u0119cej, jak sekciarze hinduscy pitri, wierzyli w duchy kierownicze, po\u015brednicz\u0105ce, inspiruj\u0105ce jako i w z\u0142e duchy, przytoczymy\u00a0 tu jeszcze s\u0142owa znakomitego t\u0142omacza i komentatora kaba\u0142y, na kt\u00f3rego ju\u017c tyle razy powo\u0142ywali\u015bmy si\u0119:<\/p>\n

\u201eLepiej jeszcze zrozumiemy co pojmowano pod owemi duchami o\u017cywiaj\u0105cemi cia\u0142a niebieskie i wszystkie \u017cywio\u0142y ziemi, gdy we\u017amiemy pod uwag\u0119 imiona i czynno\u015bci, jakie im nadano. Przedew szystkiem usun\u0105\u0107 tu trzeba uosobienia czysto poetyczne, kt\u00f3rychch arakter wywo\u0142ywa\u0107 mo\u017ce najmniejsz\u0105 w\u0105tpliwo\u015b\u0107. Tak\u017ce wszyscy anio\u0142owie, nosz\u0105cy imiona, ju\u017cto natury moralnej, ju\u017cto jako abstrakcje metafizyczne, np. dobre i z\u0142e pragnienia, kt\u00f3re przedstawiaj\u0105 si\u0119 oczom naszym jako osoby rzeczywiste: Tahariel duch czysto\u015bci, Rachmiel, duch mi\u0142osierdzia, Tsadkiel, duch sprawiedliwo\u015bci, Padael, duch oswobodzenia, i s\u0142ynny Raziel, duch tajemnic, czuwaj\u0105cy okiem zazdrosnem nad sekretam i m\u0105dro\u015bci kabalistycznej. Zreszt\u0105, jest to zasad\u0105 przyj\u0119t\u0105 przez kabalist\u00f3w, i b\u0119d\u0105c\u0105 w zwi\u0105zku z systematem og\u00f3lnym istot, \u017ce hierarchja anielska zaczyna si\u0119 dopiero w trzecim \u015bwiecie, tym kt\u00f3ry nazywaj\u0105 \u015bwiatem tworzenia czyli w sferze planet i cia\u0142 niebieskich.<\/p>\n

Naczelnikiem tej stra\u017cy niewidzialnej jest anio\u0142 Metatron, tak nazwany poniewa\u017c znajduje si\u0119 bezpo\u015brednio pod tronem Boga, kt\u00f3ry sam stanowi dla\u0144 \u015bwiat tworzenia czyli duch\u00f3w czystych. Zadaniem jego jest utrzymywa\u0107 jedno\u015b\u0107, harmonj\u0119 i ruch wszystkich sfer; jestto w\u0142a\u015bnie \u015bci\u015ble owa si\u0142a niesko\u0144czona a \u015blepa, kt\u00f3r\u0105, niekiedy podstawiaj\u0105 w miejsce Boga pod nazw\u0105 Przyrody. Ma on pod swemi rozkazami mirjady podw\u0142adnych, kt\u00f3rzy si\u0119 dziel\u0105 na dziesi\u0119\u0107 kategoryj, zapewne na cze\u015b\u0107 dziesi\u0119ciu Zefirot\u00f3w. Owe duchy podw\u0142adne s\u0105 dla r\u00f3\u017cnych cz\u0119\u015bci przyrody tem czem ich pan dla wszech\u015bwiata. Tak wi\u0119c jeden z nich przewodniczy ruchom ziemi, drugi ksi\u0119\u017cyca, to\u017c samo ma miejsce co do wszystkich cia\u0142 niebieskich. Ten zwie si\u0119 duchem ognia Nuriel, inny duchem \u015bwiat\u0142a – Uriel, trzeci zn\u00f3w przewodniczy zmianom p\u00f3r roku, czwarty ro\u015blinno\u015bci. S\u0142owem wszystkie wytw\u00f3rczo\u015bci, wszelkie si\u0142y i zjawiska przyrody kierowane s\u0105 w podobny spos\u00f3bw.<\/p>\n

Co do z\u0142ych duch\u00f3w w kt\u00f3rych istnienie kabali\u015bci wierz\u0105 r\u00f3wnie\u017c, to uwa\u017caj\u0105 ich za postacie nieokrzesane, najniedoskonalsze z istot. W ciemno\u015bciach i nieczysto\u015bci, w jakich si\u0119 poruszaj\u0105, dziel\u0105 si\u0119 oni r\u00f3wnie\u017c jak duchy wy\u017csze na dziesi\u0119\u0107 kategoryj, uosabiaj\u0105cych z\u0142e wszelkiego stopnia.<\/p>\n

Jak widzieli\u015bmy te\u017c same poj\u0119cia natchn\u0119\u0142y ca\u0142kowicie Ksi\u0119g\u0119 Pitri hindus\u00f3w i Zohar hebrajsk\u0105; te\u017c same podstawy metafizyczne, ta\u017c sama wiara w dobre i z\u0142e duchy, ten\u017ce sam system uk\u0142adu wszech\u015bwiata. Jakkolwiek nie posiadamy nic dok\u0142adnego o wywo\u0142ywaniu duch\u00f3w przez kabalist\u00f3w, kt\u00f3rzy zapewne przekazywali sobie odno\u015bne formu\u0142y \u017cywym g\u0142osem, to jednak podania hebrajskie s\u0105 tak prze\u0142adowane zjawiskami wywo\u0142ywa\u0144 i objaw\u00f3w tajemniczych, tak nieodbicie potrzebnych wierzeniom metafizycznym, jakie przedstawili\u015bmy, \u017ce by\u0142oby dziecinnem stawia\u0107 pytanie, czy staro\u017cytni kabali\u015bci, podobnie jak wtajemniczeni indyjscy, przypisywali sobie w\u0142adz\u0119 nadprzyrodzon\u0105?<\/p>\n

Nie mo\u017cna zarzuci\u0107 nam, \u017ce kaba\u0142a hebrajska nie mo\u017ce ro\u015bci\u0107 pretensji do takiej staro\u017cytno\u015bci. Og\u00f3lnem jest zdanie wszystkich kabalistow, \u017ce owa tajna nauka pochodzi od wtajemniczania pierwotnego lewit\u00f3w, i \u017ce zrodzi\u0142a si\u0119 z potrzeby tych ostatnich przypisywania sobie wierze\u0144 wy\u017cszych ni\u017c te jakiemi lud obdzielali. Zako\u0144czmy legend\u0105 nast\u0119puj\u0105ca, poczerpni\u0119t\u0105 z poda\u0144 kabalistycznych*).<\/p>\n

Pewnego dnia nasz mistrz Jochanan ben Zachai uda\u0142 si\u0119 w podr\u00f3\u017c wsiad\u0142szy na os\u0142a w towarzystwie rabiego Eleazara ben Aroch. Natenczas ten\u017ce prosi\u0142, aby on wy\u0142o\u017cy\u0142 mu jeden rozdzia\u0142 Merkaby. A\u017cali nie powiedzia\u0142em ci, odezwa\u0142 si\u0119 nasz mistrz, \u017ce nie wolno jest wyk\u0142ada\u0107 Merkaby jednej osobie, je\u015bli jej m\u0105dro\u015b\u0107 i w\u0142asna inteligencja nie mog\u0105 tu wystarczy\u0107. Niech mi wolno b\u0119dzie przynajmniej powt\u00f3rzy\u0107 przed tob\u0105 to co mi wy\u0142o\u017cy\u0142e\u015b ju\u017c z tej nauki. Wi\u0119c m\u00f3w, powiedzia\u0142 nasz mistrz. Rzek\u0142szy to zesiad\u0142 na ziemi\u0119, nakry\u0142 g\u0142ow\u0119 i spocz\u0105\u0142 na kamieniu w cieniu drzewa oliwnego…<\/p>\n

Zaledwie Eleazar sym Arocha, zacz\u0105\u0142 m\u00f3wi\u0107 o Merkabie, natychmiast z nieba sp\u0142yn\u0105\u0142 ogie\u0144, kt\u00f3ry ogarn\u0105\u0142 wszystkie drzewa okolicy, a zpo\u015br\u00f3d ognia us\u0142yszano ducha wyra\u017caj\u0105cego sw\u0105 rado\u015b\u0107 z s\u0142uchania owych tajemnic”…<\/p>\n

Ten\u017ce sam ust\u0119p opowiada dalej o tern, \u017ce gdy rabi Jozue i rabi Josse, za przyk\u0142adem Eleazara, wyg\u0142osili jeden rozdzia\u0142 Merkaby, sta\u0142y si\u0119 cudy nadzwyczajne.<\/p>\n

\u201eNiebo okry\u0142o si\u0119 nagle g\u0119stemi ob\u0142okami, meteor podobny do t\u0119czy zaja\u015bnia\u0142 nad widnokr\u0119giem, i widziano duchy zlatuj\u0105ce si\u0119 aby s\u0142ucha\u0107, t\u0142ocz\u0105c si\u0119 jako ciekawi podczas pochodu wesela”.<\/p>\n

\n

*) Thaim. Bab. Traii. Chaguiga, str. 14.<\/p>\n<\/blockquote>\n

Dowiedziawszy si\u0119 o cudach spe\u0142nionych przez swych uczni\u00f3w, Jochanan ben Zachai opowiada o tem z kolei w spos\u00f3b nast\u0119puj\u0105cy:<\/p>\n

\u201eZostali\u015bmy przeniesieni na g\u00f3r\u0119 Synai, gdy g\u0142os pochodz\u0105cy z wysoko\u015bci niebios przem\u00f3wi\u0142 w te s\u0142owa: Wst\u0105pcie tu, gdzie \u015bwietna uczta zosta\u0142a przygotowana dla was, waszych uczni\u00f3w, i wszystkich pokole\u0144, kt\u00f3re s\u0142ucha\u0107 b\u0119d\u0119 ich nauk. Jeste\u015bcie przeznaczeni dla przyj\u0119cia do trzeciej kategorji<\/strong>.<\/p>\n

Tak wi\u0119c: fenomeny objaw\u00f3w zewn\u0119trznych, ogie\u0144 lataj\u0105cy oko\u0142o drzew, meteor ukazuj\u0105cy si\u0119. nagle w\u015br\u00f3d oblok\u00f3w, zjawiska wywo\u0142ywania: duchy przybywaj\u0105ce s\u0142ucha\u0107\u00a0 tajemniczych nauk Merkaby, zjawiska przenoszenia Jochanan i jego uczniowie przeniesieni na g\u00f3r\u0119 Sinai dla rozmowy z niewidzialnymi nakoniec wst\u0105pienie do trzeciej kategorji wtajemniczonych – s\u0142owem, niebrak nic w owym ust\u0119pie kabalistycznym dla wykazania, \u017ce sekciarze Zohary mieli pretensj\u0119 do rozkazywania duchom i wywo\u0142ywania zjawisk zewn\u0119trznych.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o:<\/strong><\/em>\u00a0LUDWIK JACOLLIOT, \u015aWIAT ZAGROBOWY w \u015bwietle NAUK TAJEMNYCH ORAZ ICH OBJA\u015aNIENIE wedle poj\u0119\u0107 staro\u017cytnych j nowo\u017cytnych lud\u00f3w. WARSZAWA, NAK\u0141ADEM KSI\u0118GARNI M. WO\u0141OWSKIEGO. 12 Nieca\u0142a 12, rok 1892<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u201eCa\u0142y \u015bwiat ni\u017cszy stworzony zosta\u0142 na podobie\u0144stwo \u015bwiata wy\u017cszego. Wszystko co istnieje w \u015bwiecie wy\u017cszym, pojawia si\u0119 tu u nas, jako odbicie tam tego obrazu, a wszystko to jednak\u017ce jest jedn\u0105 tylko rzecz\u0105. (Ksi\u0119ga Zohar).<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[218],"tags":[453,181],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6321"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6321"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6321\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6327,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6321\/revisions\/6327"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6321"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6321"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6321"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}