{"id":6303,"date":"2022-01-24T10:18:54","date_gmt":"2022-01-24T09:18:54","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=6303"},"modified":"2022-01-24T10:25:48","modified_gmt":"2022-01-24T09:25:48","slug":"o-istocie-boskiej-wedlug-kabalistow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/o-istocie-boskiej-wedlug-kabalistow\/","title":{"rendered":"O istocie boskiej wed\u0142ug kabalist\u00f3w"},"content":{"rendered":"

Rabi Simon zgromadziwszy swych uczni\u00f3w, zasiad\u0142 pod cieniem drzewa \u015bwi\u0119tego i oznajmia im, \u017ce zanim umrze wyjawi im wielk\u0105 tajemnic\u0119 zasady zasad: \u201eNatenczas da\u0142 si\u0119 s\u0142ysze\u0107 g\u0142os, a kolana ich potr\u0105ci\u0142y si\u0119 ze strachu. C\u00f3\u017c to by\u0142 za g\u0142os?<\/p>\n

By\u0142 to g\u0142os zgromadzenia niebia\u0144skiego (obejmuj\u0105cego wszystkie duchy wy\u017csze) kt\u00f3re si\u0119 zebra\u0142o dla s\u0142uchania. Rabi Simon, pe\u0142en rado\u015bci, wypowiedzia\u0142 te s\u0142owa: \u201ePanie nie powiem jak jeden z twych prorok\u00f3w, \u017ce s\u0142ysz\u0105c twoj g\u0142os, przej\u0119ty jestem boja\u017ani\u0105, bo teraz ju\u017c nie jest czas boja\u017ani, lecz mi\u0142o\u015bci, jako napisano jest: kocha\u0107 b\u0119dziesz Przedwiecznego, Boga twegou.<\/p>\n

Zohar k\u0142adzie w\u00f3wczas w usta rabiego nast\u0119puj\u0105cy opis Istoty najwy\u017cszej:<\/p>\n

\u201eJest on przedwieczny nad przedwiecznymi, tajemnic\u0105 nad tajemnicami, nieznanym nad nieznanemi. Ma on posta\u0107 sobie w\u0142a\u015bciw\u0105, poniewa\u017c ukazuje si\u0119 nam jako starzec nad starcami, jako przedwieczny nad przedwiecznymi, jako najbardziej nieznany z pomi\u0119dzy nieznanych. Ale pod postaci\u0105 ow\u0105, kt\u00f3ra daje nam go pozna\u0107, pozostaje jednak nieznanym. Szaty jego s\u0105 bia\u0142e, a widok jego jest jako twarzy ods\u0142oni\u0119tej; si\u0119dzi na snopie iskier, kt\u00f3re poddaje swej woli. Bia\u0142e \u015bwiat\u0142o jego g\u0142owy o\u015bwietla czterysta tysi\u0119cy \u015bwiat\u00f3w.<\/p>\n

Czterysta tysi\u0119cy \u015bwiat\u00f3w zrodzonych z tego bia\u0142ego \u015bwiat\u0142a, staj\u0105 si\u0119 dziedzictwem sprawiedliwych w \u017cyciu przysz\u0142em. Ka\u017cdy dzie\u0144 widzi rodz\u0105ce si\u0119 trzyna\u015bcie tysi\u0119cy mirjad \u015bwiat\u00f3w, kt\u00f3re otrzymuj\u0105 ode\u0144 swe istnienie i kt\u00f3rych ca\u0142y ci\u0119\u017car on sam podtrzymuje.<\/p>\n

Z g\u0142owy swej otrz\u0105sa ros\u0119 dobroczynn\u0105 wskrzeszaj\u0105c\u0105 zmar\u0142ych i budz\u0105c\u0105 ich do nowego \u017cycia. Dla tego napisano jest: Twoja rosa jest ros\u0105 \u015bwiat\u0142o\u015bci, ona jest pokarmem duch\u00f3w najwy\u017cszego rz\u0119du, ona jest mann\u0105 jak\u0105 przygotow uj\u0105 dla sprawiedliwych w \u017cyciu przysz\u0142em.<\/p>\n

Spada ona na pola p\u0142od\u00f3w \u015bwi\u0119tych. Widok rosy tej jest bia\u0142y, jako diament\u00f3w, kt\u00f3rych kolor zawiera wszystkie kolory. D\u0142ugo\u015b\u0107 twarzy jego, od wierzcho\u0142ka g\u0142owy, wynosi trzysta sze\u015b\u0107dziesi\u0105t i dziesi\u0119\u0107\u00a0 razy dziesi\u0119\u0107 tysi\u0119cy \u015bwiat\u00f3w. Nazywaj\u0105 go d\u0142ug\u0105 twarz\u0105, albowiem takie jest imi\u0119 przedwiecznego …<\/p>\n

\u201eZanim stworzy\u0142 jak\u0105b\u0105d\u017a posta\u0107 \u015bwiata tego, zanim zrobi\u0142 jakieb\u0105d\u017a wyobra\u017cenie, by\u0142 sam, bez kszta\u0142tu, do niczego niepodobny. I kt\u00f3\u017c poj\u0105\u0107 go m\u00f3g\u0142, jako by\u0142 przed stworzeniem, skoro nie mia\u0142 kszta\u0142t\u00f3w; to te\u017c zabronionem jest przedstawia\u0107 go w jakimb\u0105d\u017a obrazie, pod jak\u0105kolwiek postaci\u0105, nawet w jego \u015bwi\u0119tem imieniu, nawet w literze lub punkcie. Taka jest my\u015bl s\u0142\u00f3w owych: Niewidzieli\u015bcie \u017cadnej postaci w dniu, w kt\u00f3rym przedwieczny do nas przem\u00f3wi\u0142…<\/p>\n

\u201eBiada temu, ktoby chcia\u0142 go por\u00f3wnywa\u0107 cho\u0107by do jednego z przymiot\u00f3w swoich! Tern mniej ma on by\u0107 por\u00f3wnywany do cz\u0142owieka, zrodzonego z ziemi i przeznaczonego na \u015bmier\u0107. Trzeba go pojmowa\u0107 ponad wszystkiemi stworzeniami i wszelakiemi przymiotami . . .<\/p>\n

\u201eWiedzmy wszelako, \u017ce jest si\u0119 rozumnym i m\u0105drym przez jego w\u0142asn\u0105 istot\u0119, poniewa\u017c m\u0105dro\u015b\u0107 nie zas\u0142uguje na to miano sama przez si\u0119, ale tylko przez niego kt\u00f3ry jest m\u0105drym, i kt\u00f3ry j\u0105 wytwarza przez \u015bwiat\u0142o ze\u0144 wyp\u0142ywaj\u0105ce. Nie przez ni\u0105 r\u00f3wnie\u017c pojmowa\u0107 mo\u017cna inteligencj\u0119, lecz przez niego, kt\u00f3ry jest istot\u0105 inteligentn\u0105 i kt\u00f3ry j\u0105 nape\u0142nia swoj\u0105 w\u0142asn\u0105 istot\u0105*. (Wyj\u0105tek z Zohar, dzie\u0142a kabalistycznego).<\/p>\n

\u201ePrzedwieczny nad przedwiecznemi jest zarazem nieznany nad nieznanemi, oddziela si\u0119 od wszystkiego a nie jest od niczego oddzielony, bo w szystko z nim si\u0119 \u0142\u0105czy , jak zn\u00f3w on \u0142\u0105czy si\u0119 ze wszystkiem; niema nic coby w nim nie by\u0142o. Ma on posta\u0107, a rzecz mo\u017cna, \u017ce jej nie ma. Przybieraj\u0105c posta\u0107 nada\u0142 kszta\u0142t wszystkiem u co istnieje; a najprz\u00f3d wytrysn\u0105\u0142 z \u0142ona swego dziesi\u0119\u0107 \u015bwiate\u0142 (dziesi\u0119\u0107 zefirot\u00f3w) b\u0142yszcz\u0105cych kszta\u0142tem jaki wzi\u0119li od niego, i roz\u0142\u0105czaj\u0105cych na w szystkie strony \u015bwiat\u0142o\u015b\u0107 ol\u015bniewaj\u0105c\u0105. Podobnie latarnia m orska rozsy\u0142a na w szystkie strony swe promienie \u015bwietlne. Przedwieczny nad przedwiecznemi, nieznany nad nieznanemi, jest latarni\u0105 wynios\u0142\u0105, kt\u00f3r\u0105 znamy tylko przez \u015bwiat\u0142o, kt\u00f3re ja\u015bnieje przed oczyma naszemi z takim blaskiem i obfito\u015bci\u0105. To co nazywaj\u0105 imieniem jego jest nie czem innem jeno \u015bwiat\u0142am i owemi.\u00a0(Wyj\u0105tek z ldra Suta, dzie\u0142a kabalistycznego).<\/p>\n

\u201ePosta\u0107 przedwiecznego, kt\u00f3rego imi\u0119 niech si\u0119 \u015bwi\u0119ci, jest postaci\u0105 jedyn\u0105 obejmuj\u0105c\u0105 w sobie w szystkie postacie. Jest ona m\u0105dro\u015bci\u0105 najwy\u017csz\u0105 i tajemnicz\u0105 obejm uj\u0105c\u0105 wszystko pozosta\u0142e*. (Wyj\u0105tek z Zohar).<\/p>\n

Teksty owe streszczaj\u0105 prawie wszystko co kabali\u015bci wymy\u015blili w przedm iocie samej istoty boskiej, a my zaznaczy\u0107 mo\u017cemy, \u017ce ca\u0142o\u015b\u0107 wierze\u0144 my\u015blicieli owych da si\u0119 stre\u015bci\u0107 z kolei w tych s\u0142owach Ksi\u0119gi Pitri:<\/p>\n

Jest wszystkiem we wszystkiem, A wszystko jest w nim!<\/p>\n

Jest on przyczyn\u0105 wszystkiego, a wszelki skutek w nim jest. Ten\u017ce sam panteizm ze sw\u0105 jedno\u015bci\u0105 niesko\u0144czono\u015bci\u0105 co u wtajemniczonych Indyj, g\u0142osz\u0105 nam ksi\u0119gi kaba\u0142y:<\/p>\n

Przedwieczny nad przedwiecznemi ksi\u0119gi Zohar jest w\u0142a\u015bciwie przedwiecznym Manu, Wed i Agntszada-Parikszai. Te\u017c same poj\u0119cia zasadnicze odnajdujemy zaraz na wst\u0119pie obu filozofij, oddane cz\u0119sto temi\u017c samemi wyra\u017ceniami.<\/p>\n

Zobaczymy teraz jak \u00f3w nieznany nad nieznanemi objawia si\u0119 w stworzeniu.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o:<\/strong><\/em> LUDWIK JACOLLIOT, \u015aWIAT ZAGROBOWY w \u015bwietle NAUK TAJEMNYCH ORAZ ICH OBJA\u015aNIENIE wedle poj\u0119\u0107 staro\u017cytnych j nowo\u017cytnych lud\u00f3w. WARSZAWA, NAK\u0141ADEM KSI\u0118GARNI M. WO\u0141OWSKIEGO. 12 Nieca\u0142a 12, rok 1892<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Rabi Simon zgromadziwszy swych uczni\u00f3w, zasiad\u0142 pod cieniem drzewa \u015bwi\u0119tego i oznajmia im, \u017ce zanim umrze wyjawi im wielk\u0105 tajemnic\u0119 zasady zasad: \u201eNatenczas da\u0142 si\u0119 s\u0142ysze\u0107 g\u0142os, a kolana ich potr\u0105ci\u0142y si\u0119 ze strachu. C\u00f3\u017c to by\u0142 za g\u0142os?<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[218],"tags":[1424,1417,1425,181],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6303"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6303"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6303\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6307,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6303\/revisions\/6307"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6303"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6303"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6303"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}