{"id":6292,"date":"2022-01-23T12:37:00","date_gmt":"2022-01-23T11:37:00","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=6292"},"modified":"2022-01-23T12:46:18","modified_gmt":"2022-01-23T11:46:18","slug":"o-interpretacji-ksiag-swietych-wedle-kabalistow-hebrajskich","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/o-interpretacji-ksiag-swietych-wedle-kabalistow-hebrajskich\/","title":{"rendered":"O interpretacji ksi\u0105g \u015bwi\u0119tych wedle kabalist\u00f3w hebrajskich"},"content":{"rendered":"

Dla wykazania, \u017ce nie nale\u017cy si\u0119 trzyma\u0107 litery przepis\u00f3w i \u017ce trzeba wyprowadza\u0107 z nich wszelkie prawdy ukryte, zawarte w nich w zarodku, Zohar podaje alegorj\u0119 nast\u0119puj\u0105c\u0105:<\/p>\n

\u201eWyobra\u017amy sobie cz\u0142owieka mieszkaj\u0105cego samotnie w g\u00f3rach i nieznaj\u0105cego zwyczaj\u00f3w miejskich. Sieje on zbo\u017ce i \u017cywi si\u0119 niem w stanie naturalnym. Pewnego dnia cz\u0142owiek \u00f3w udaje si\u0119 do miasta, pokazuj\u0105 mu chleb wyborowy a on pyta:<\/p>\n

– Do czeg\u00f3\u017c to s\u0142u\u017cy?
\nOdpowiadaj\u0105 mu:
\n– To chleb do jedzenia.
\nBierze go i kosztuje z przyjemno\u015bci\u0105, nast\u0119pnie znowu zapytuje.
\n– A z czeg\u00f3\u017c si\u0119 to robi?
\nOdpowiadaj\u0105 mu:
\n– Ze zbo\u017ca.
\nPo jakim\u015b czasie daj\u0105 mu ciasto sma\u017cone w oliwie.
\nKosztuje go, a potem zapytuje:
\n– A to z czego si\u0119 robi?<\/p>\n

Odpowiadaj\u0105, mu:
\n– To ze zbo\u017ca.<\/p>\n

Nast\u0119pnie stawiaj\u0105 przed nim ciasto kr\u00f3lewskie sma\u017cone z oliw\u0105 i miodem.
\nStawia to\u017c samo pytanie jak pierwej:<\/p>\n

– C\u00f3\u017c to jest?<\/p>\n

I zn\u00f3w mu odpowiadaj\u0105:
\n– To ciasto zrobione ze zbo\u017ca.<\/p>\n

Natenczas rzecze on:
\nJestem posiadaczem wszystkich tych rzeczy, i spo\u017cywam je w zarodku, poniewa\u017c \u017cywi\u0119 si\u0119 zbo\u017cem z kt\u00f3rego s\u0105 zrobione.<\/p>\n

W tej my\u015bli by\u0142 on obcym przyjemno\u015bci jakie zt\u0105d wydobywaj\u0105, a przyjemno\u015bci te s\u0105 dla\u0144 stracone. Tak samo dzieje si\u0119 z tym, co si\u0119 zatrzymuje powierzchownie na zasadach og\u00f3lnych nauki, poniewa\u017c nie wie on jakie rozkosze pozyska\u0107 mo\u017cna z owych zasad\u201c.<\/p>\n

I ko\u0144czy Zohar: \u201etrzeba z litery zakonu wydobywa\u0107 rozkosze m\u0105dro\u015bci, kt\u00f3re s\u0105 w nim ukryte”.<\/p>\n

W tym\u017ce dziele napotykamy jeszcze aforyzmy nast\u0119puj\u0105ce:<\/p>\n

\u201eBiada cz\u0142owiekowi, kt\u00f3ry w opowiadaniach zakonu
\nwidzi tylko puste zdarzenia i s\u0142owa pospolite.<\/p>\n

\u201eOpowie\u015bci zakonu s\u0105 jego ubraniem, biada temu,
\nkto owo ubranie zakonu bierze za sam zakon.”<\/p>\n

„S\u0105 g\u0142upcy, kt\u00f3rzy spostrzeg\u0142szy cz\u0142owieka ubranego
\nw pi\u0119kne suknie, nie patrz\u0105 g\u0142\u0119biej i bior\u0105 ubranie
\nza cia\u0142o samo, gdy tymczasem jest rzecz dro\u017csza,
\nkt\u00f3r\u0105 jest dusza.”<\/p>\n

\u201eZakon ma r\u00f3wnie\u017c swoje cia\u0142o, s\u0105 przykazania, pospolite, kt\u00f3re si\u0119 tam mi\u0119szaj\u0105, s\u0105 jakby ubraniem okrywaj\u0105cem owo cia\u0142o.”<\/p>\n

\u201eProstacy zwa\u017caj\u0105 tylko na ubi\u00f3r, na przypowie\u015bci
\nzakonu; nie znaj\u0105 nic innego i nie widz\u0105 co jest
\nukryte pod owem ubraniem. Ludzie o\u015bwieceni nie
\nzwracaj\u0105 uwagi na ubi\u00f3r, lecz na cia\u0142o, kt\u00f3re on pokrywa
\ni na Ducha kt\u00f3rego ukrywa”.<\/p>\n

\u201eS\u0142udzy kr\u00f3la najwy\u017cszego, ci kt\u00f3rzy zamieszkuj\u0105
\nwy\u017cyny Synai, zajmuj\u0105 si\u0119 tylko dusz\u0105, kt\u00f3ra jest podstaw\u0105
\nreszty rzeczy, kt\u00f3ra jest zakonem samym, a w przysz\u0142o\u015bci
\nb\u0119d\u0105 przygotowani do rozpatrywania duszy,
\ntej duszy, kt\u00f3ra oddycha w zakonie…”<\/p>\n

Tworz\u0105c w ten spos\u00f3b alegorj\u0119 w ksi\u0119gach \u015bwi\u0119tych, kabali\u015bci nie zrywaj\u0105c z tradycj\u0105 i Biblj\u0105, w prowadzili do przepis\u00f3w religijnych prastare poj\u0119cia wtajemniczonych Wschodu.<\/p>\n

Owe ostatnie cytaty zdaj\u0105 si\u0119 by\u0107 jakby komentarzem do ksi\u0119gi Pitri, w tych samych przedmiotach, kt\u00f3re w\u0142a\u015bnie rozpatrujemy. Poprzestajemy, nie nalegaj\u0105c, na zaznaczeniu podobie\u0144stwa w metodzie interpretacji przyj\u0119tej w obu doktrynach.<\/p>\n

Przypomnijmy sobie, \u017ce Agruszada-Parikszai m\u00f3wi\u0142a:<\/p>\n