{"id":6286,"date":"2022-01-23T12:04:41","date_gmt":"2022-01-23T11:04:41","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=6286"},"modified":"2022-01-23T12:30:36","modified_gmt":"2022-01-23T11:30:36","slug":"poczatek-kabaly","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/poczatek-kabaly\/","title":{"rendered":"Pocz\u0105tek Kaba\u0142y"},"content":{"rendered":"

Kaba\u0142a, jest to nauka tajemnicza, znana pod nazw\u0105 Kaba\u0142y hebrajskiej.<\/p>\n

Zwolennicy tej nauki, kt\u00f3ra mia\u0142a na celu odkrycie tajnik\u00f3w przyrody b\u00f3stwa i stworzenia, podobnie jak wtajemniczeni Indyj otaczali si\u0119 milczeniem i zagadkowo\u015bci\u0105,\u201eOd czasu do czasu, m\u00f3wi znakomity Franek, w swem pi\u0119knem dziele o owej mistycznej filozofji*),\u00a0 po tysi\u0105cznych ostro\u017cno\u015bciach, uchylali napo\u0142y drzwi swego sanktuarjum przed adeptem wybranym zawsze mi\u0119dzy przoduj\u0105c\u0105 inteligencj\u0105, kt\u00f3rego wiek p\u00f3\u017any mia\u0142 stanowi\u0107 r\u0119kojmi\u0119 pow\u015bci\u0105gliwo\u015bci i m\u0105dro\u015bci\u201d. Gdy nowy wtajemniczony mia\u0142 by\u0107 w prowadzony do kaba\u0142y, jeden ze starc\u00f3w szepta\u0142 mu do ucha s\u0142owa nast\u0119puj\u0105ce:<\/p>\n

*) \u201eKaba\u0142a, czyli filozof ja religijna hebrajczyk\u00f3w”.<\/p><\/blockquote>\n

\u201eO ty, kt\u00f3ry masz czerpa\u0107 b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwa u ich \u017ar\u00f3d\u0142a, strze\u017c si\u0119, gdy ci\u0119 b\u0119d\u0105. kusi\u0107, aby\u015b wyjawi\u0142 wiar\u0119 emanencji, kt\u00f3ra jest wielk\u0105 tajemnic\u0105 w ustach wszystkich kabalist\u00f3w, druga tajemnica zawiera si\u0119 w tych s\u0142owach zakonu: \u201eNie b\u0119dziemy wodzi\u0107 na pokuszenie Pana\u201c.<\/p>\n

Konieczno\u015b\u0107 wtajemniczenia osobnego, kt\u00f3re osi\u0119gn\u0105\u0107 by\u0142o mo\u017cna zbli\u017caj\u0105c si\u0119 do staro\u015bci i sekret bezwzgl\u0119dny, jakiego dotrzyma\u0107 by\u0142 winien wtajemniczony co do wszystkiego, co by\u0142o objawionem – stanowi\u0105 dwa kardynalne punkty karno\u015bci zewn\u0119trznej, zbli\u017caj\u0105ce wyznawc\u00f3w \u00a0Pitri hinduskich oraz Kaba\u0142y hebrajskiej.<\/p>\n

W dziedzinie wierze\u0144 zobaczymy ich zwi\u0105zanych w\u0119z\u0142ami jeszcze \u015bci\u015blejszemi. Po wszystkie czasy nauka zajmowa\u0142a si\u0119 pochodzeniem owej filozofji hebrajczyk\u00f3w, przedstawiaj\u0105cej mn\u00f3stwo punkt\u00f3w zetkni\u0119cia z pewnemi systematami filozof\u00f3w greckich Aleksandrji, oraz wierzeniami mistycznemi arab\u00f3w.<\/p>\n

Kaba\u0142a by\u0142a widocznie starsz\u0105 od szko\u0142y aleksandryjskiej, nie mo\u017cna wi\u0119c twierdzi\u0107 aby by\u0142a jej c\u00f3r\u0105; co najwy\u017cej utrzymywa \u0107by mo\u017cna, \u017ce obie czerpa\u0142y z jednego \u017ar\u00f3d\u0142a. Co do \u015bcis\u0142ego zwi\u0105zku jaki kaba\u0142a zdaje si\u0119 mie\u0107 z filozofj\u0105 mistyczn\u0105 arab\u00f3w, mo\u017cemy wraz z panami Franck\u2019iem i Toluck\u2019iem, kt\u00f3rzy kwestj\u0119 t\u0119 zbadali wszechstronnie, zapyta\u0107:<\/p>\n

\u201eJaki\u017c wniosek podobie\u0144stwowy”. \u201eTo co owe dwa systematy maj\u0105 wsp\u00f3lnego, znale\u017a\u0107
\nmo\u017cna i gdzieindziej, w doktrynach starszych jeszcze, w ksi\u0119gach sabejczyk\u00f3w i pers\u00f3w, oraz u nowoplato\u0144czyk\u00f3w. Natomiast, forma niezwyk\u0142a pod jak\u0105 idee te wyst\u0119puj\u0105 w kabale, jest ca\u0142kiem obca mistykom arabskim. Dla przekonania si\u0119, \u017ce kaba\u0142a wzi\u0119\u0142a pocz\u0105tek od tych ostatnich, nale\u017ca\u0142oby przedewszystkiem wykry\u0107 u nich nauk\u0119 o Zefirotach. Ot\u00f3\u017c tej w\u0142a\u015bnie ani \u015bladu u nich nie znajdujemy, poniewa\u017c znaj\u0105 jeden tylko spos\u00f3b w jaki B\u00f3g objawia si\u0119 samemu sobie. Pod tym wzgl\u0119dem kaba\u0142a zbli\u017ca si\u0119 znacznie wi\u0119cej do sabeizmu i gnostycyzmu.<\/p>\n

\u201eU arab\u00f3w nieznajdujemy r\u00f3wnie \u017cadnych \u015blad\u00f3w metempsychozy, zajmuj\u0105cej tak wa\u017cne stanowisko w systemacie hebrajskim. Napr\u00f3\u017cno te\u017c szukaliby\u015bcie w ich dzie\u0142ach nieustannych alegoryj, jakie napotyka si\u0119 w Zohar, owego powo\u0142ywania si\u0119 na tradycj\u0119, owych uosobie\u0144 \u015bmia\u0142ych, mno\u017c\u0105cych si\u0119 przez rodowody bez ko\u0144ca, owych wreszcie metafor olbrzymich i dziwacznych odpowiadaj\u0105cych tak bardzo duchowi Wschodu”.<\/p>\n

\u015amia\u0142e uosobienia, mno\u017c\u0105ce si\u0119 przez rodowody bez ko\u0144ca, t. j. ludzie wznosz\u0105cy si\u0119 ku niesko\u0144czono\u015bci przez doskonalenie ich natury duchowej, wiara w metempsychoz\u0119 i doktryna o dziesi\u0119ciu Zefirotach czyli w\u0142a\u015bciwo\u015bci tw\u00f3rczej b\u00f3stwa to s\u0105 zasadnicze podstawy filozofji kabalistycznej.<\/p>\n

Widzieli\u015bmy; \u017ce na tych w\u0142a\u015bnie zasadach opieraj\u0105 si\u0119 wierzenia wyznawc\u00f3w Pitri. Dziesi\u0119ciu Zefirot\u00f3w hebraiskich s\u0105 dziesi\u0119cioma Prad\u017capatfam i hinduskimi, kt\u00f3rym wszystkie stworzenia byt sw\u00f3j winny. Zohar, kt\u00f3ra jest g\u0142\u00f3wnem dzie\u0142em kaba\u0142y, m\u00f3wi
\no filozofji jakiej naucza, \u017ce \u201ejest ona m\u0105dro\u015bci\u0105, kt\u00f3r\u0105 dzieci Wschodu znaj\u0105 od pierwszych dni”.<\/p>\n

\u201eOczywi\u015bcie, m\u00f3wi Franek, nie mo\u017ce tu by\u0107 mowy o arabach, kt\u00f3rych pisarze hebrajscy nazywaj\u0105 niezmiennie dzie\u0107mi Izmaela albo dzie\u0107mi Arabji, nie w takich to s\u0142owach m\u00f3wionoby o filozofji wsp\u00f3\u0142czesnej cudzoziemskiej… Zohar nie odnosi\u0142aby jej do pierwszych wiek\u00f3w ludno\u015bci”.<\/p>\n

Je\u015bli zasad kaba\u0142y nie mo\u017cna spotyka\u0107 ani w rozmaitych systematach Grecji, ani w doktrynach szko\u0142y aleksandryjskiej, pomimo niekt\u00f3rych wierze\u0144 wsp\u00f3lnych, ani w filozofji mistycznej arab\u00f3w je\u015bli z drugiej strony Zohar, przypisuj\u0105c je pierwszym dniom, widzi kolebk\u0119 ich na Wschodzie, czy\u017c nie mamy podstawy, wobec staro\u017cytno\u015bci Indyj i podobie\u0144stwa zasad obu system\u00f3w s\u0105dzi\u0107, \u017ce nauka kaba\u0142y pochodzi od doktryny Pitri.<\/p>\n

Nie zapominajmy, \u017ce Indje, owe olbrzymie ognisko\u00a0 o\u015bwiaty staro\u017cytnej, opr\u00f3cz tego, i\u017c promieniowa\u0142y swe ide od pierwszych wiek\u00f3w przez emigracj\u0119 na ca\u0142y Wsch\u00f3d by\u0142y tak\u017ce w ci\u0105g\u0142ych stosunkach ze wszystkiemi ludami Azji, i ze tam w\u0142a\u015bnie wszyscy filozofowie i m\u0119drcy staro\u017cytno\u015bci udawali si\u0119 dla badania nauki \u017cycia.<\/p>\n

Niema wi\u0119c w tem nic dziwnego, \u017ce w epoce niewoli, starszyzna hebrajczyk\u00f3w by\u0142a wtajemniczona przez mag\u00f3w Persji, w stare wierzenia brama\u0144skie.<\/p>\n

Kilka wyj\u0105tk\u00f3w z Zefer Jeszirah i Zohar, dw\u00f3ch \u017ar\u00f3de\u0142 kaba\u0142y najbardziej cenionych, o naturze Boga, stworzeniu i duszy ludzkiej, nadadz\u0105 pogl\u0105dowi temu powag\u0119 prawdy dziejowej.<\/p>\n

Nie b\u0119dziemy si\u0119 rozszerza\u0107, gdy\u017c je\u015bli dajemy folg\u0119 pragnieniu naszemu po\u015bwi\u0119cenia kilku stronnic tym por\u00f3wnaniom, pami\u0119ta\u0107 musimy, aby ich zbyt nie rozwija\u0107 ze szkod\u0105 naszego przedmiotu g\u0142\u00f3wnego.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o:<\/strong><\/em>\u00a0LUDWIK JACOLLIOT, \u015aWIAT ZAGROBOWY w \u015bwietle NAUK TAJEMNYCH ORAZ ICH OBJA\u015aNIENIE wedle poj\u0119\u0107 staro\u017cytnych j nowo\u017cytnych lud\u00f3w.
\nWARSZAWA, NAK\u0141ADEM KSI\u0118GARNI M. WO\u0141OWSKIEGO.
\n12 Nieca\u0142a 12, rok 1892<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kaba\u0142a, jest to nauka tajemnicza, znana pod nazw\u0105 Kaba\u0142y hebrajskiej.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[218],"tags":[180,456,1417,1418,181],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6286"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6286"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6286\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6291,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6286\/revisions\/6291"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6286"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6286"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6286"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}