{"id":5815,"date":"2021-03-09T09:43:16","date_gmt":"2021-03-09T08:43:16","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=5815"},"modified":"2021-03-09T10:28:56","modified_gmt":"2021-03-09T09:28:56","slug":"dr-juljan-ochorowicz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/dr-juljan-ochorowicz\/","title":{"rendered":"dr. Juljan Ochorowicz"},"content":{"rendered":"

Chlub\u0105 ca\u0142ego \u015bwiata naukowego i Polski s\u0105 g\u0142o\u015bne imiona i zas\u0142ugi Dra Juljana Ochorowicza i Curie-Sk\u0142odowskiej, prawdziwych dobroczy\u0144c\u00f3w ludzko\u015bci. Szczeg\u00f3lnie pierwszemu nale\u017cy si\u0119 szersza wzmianka.Ochorowicz by\u0142 z pochodzenia szlachcicem, chocia\u017c nigdy nie powo\u0142ywa\u0142 si\u0119 na swoje szlachectwo rodowe, nie dbaj\u0105c o nie. Urodzi\u0142 si\u0119 w r. 1850 w Radzyniu. Ojciec jego by\u0142 wizytatorem szk\u00f3\u0142, a matka jego – Jadwiga z Sumi\u0144skich – by\u0142a prze\u0142o\u017con\u0105 Instytutu Maryjskiego w Warszawie.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Po chlubnem sko\u0144czeniu Szko\u0142y G\u0142\u00f3wnej i wydzia\u0142u matematyczno- fizycznego na Uniwersytecie warszawskim, gdzie kolegowa\u0142 z Boi. Prusem, Sienkiewiczem oraz z ca\u0142ym szeregiem ludzi zas\u0142u\u017conych na polu narodowem, naukowem i literackim, uda\u0142 si\u0119 na wszechnic\u0119 w Lipsku, gdzie sko\u0144czy\u0142 z odznaczeniem wydzia\u0142 filozoficzny i uzyska\u0142 doktorat z filozofii. B\u0119d\u0105c jeszcze studentem, zainteresowa\u0142 si\u0119 medjumizmem, kiedy to pod wp\u0142ywem szeroko si\u0119 w\u00f3wczas rozpowszechniaj\u0105cego spirytyzmu, hipnotyzmu i mesmeryzmu pocz\u0105\u0142 w gronie koleg\u00f3w robi\u0107 do\u015bwiadczenia hipnotyczne i ze stolikiem wiruj\u0105cym, przypisuj\u0105c zjawiska te przyczynom czysto przyrodniczym.<\/p>\n

Po odbyciu studj\u00f3w wyk\u0142ada\u0142 filozofj\u0119 na uniwersytecie lwowskim, a straciwszy, pomimo gorliwej pracy i \u017cyczliwo\u015bci student\u00f3w oraz wi\u0119kszo\u015bci cz\u0142onk\u00f3w swego wydzia\u0142u, wszelk\u0105 nadziej\u0119 uzyskania sta\u0142ej posady wskutek podst\u0119pnego przeciwdzia\u0142ania jego zwierzchnika w ministerjum we Wiedniu, musia\u0142 po 6 latach owocnej pracy opu\u015bci\u0107 Lw\u00f3w i uda\u0107 si\u0119 do Pary\u017ca. Opuszczaj\u0105c z \u017calem Lw\u00f3w, poda\u0142 si\u0119 o stypendjum Akad. Krakowskiej, w\u0142a\u015bnie w\u00f3wczas og\u0142oszone dla doktora filozofji, udaj\u0105cego si\u0119 dla dalszych studj\u00f3w zagranic\u0119. Poniewa\u017c by\u0142 jedynym kandydatem, odpowiadaj\u0105cym \u015bci\u015ble warunkom konkursu, przyznano mu stypendjum, zmniejszaj\u0105c je atoli do po\u0142owy z 5.000 na 2.500 frank\u00f3w, kt\u00f3re mia\u0142 odebra\u0107 wprost w Pary\u017cu. Pope\u0142ni\u0142 atoli t\u0119 nieostro\u017cno\u015b\u0107, \u017ce w my\u015bl przez ca\u0142e \u017cycie przestrzeganej zasady jawno\u015bci i prawdom\u00f3wno\u015bci poda\u0142 otwarcie w podaniu, i\u017c g\u0142\u00f3wnym przedmiotem studj\u00f3w jego b\u0119dzie psychologja, a w niej badania hipnotyzmu. To te\u017c, gdy mia\u0142 odebra\u0107 stypendjum, otrzyma\u0142 od Akademji zawiadomienie, \u017ce Rada Nadzorcza nie zatwierdzi\u0142a jej wyboru, chocia\u017c poprzednio nigdy nie zachodzi\u0142a potrzeba podobnego zatwierdzenia; stypendjum przyznano jakiemu\u015b „hrabiczowi”<\/p>\n

Zostawszy w obcem mie\u015bcie na bruku, w dodatku z d\u0142ugami, poniewa\u017c na rachunek stypendjum poczyni\u0142 zakupy ksi\u0105\u017cek i przyrz\u0105d\u00f3w do do\u015bwiadcze\u0144, zwr\u00f3ci\u0142 si\u0119 naprz\u00f3d na pole wynalazk\u00f3w. Chcia\u0142 unikn\u0105\u0107 praktyki leczniczej, kt\u00f3ra mog\u0142aby mu da\u0107 nie tylko utrzymanie, ale i maj\u0105tek, pragn\u0105c po\u015bwi\u0119ci\u0107 si\u0119 przedewszystkiem studjom psychologji, mesmeryzmu i tajemniczych przejaw\u00f3w \u017cycia duchowego \u00a0cz\u0142owieka.<\/p>\n

Podobny zaw\u00f3d spotka\u0142 go p\u00f3\u017aniej w r. 1912, gdy Kasa Mianowskiego, pomimo zabezpieczenia hipotecznego i przez r\u0119czycieli, odm\u00f3wi\u0142a mu po\u017cyczki w kwocie 2.000 rubli na wydanie dw\u00f3ch podstawowych i niezmiernie dla nauki i \u017cycia wa\u017cnych dzie\u0142: „Nowe formy energji” i „O skojarzeniach ideoorganicznych”, kt\u00f3re niestety do dzi\u015b nie znalaz\u0142y wydawcy. Z wynalazk\u00f3w jego, kt\u00f3re przynosi\u0142y mu wi\u0119cej zaszczyt\u00f3w ni\u017c dochod\u00f3w, wymieniamy tu „hypnoskop<\/strong><\/em>„, s\u0142u\u017c\u0105cy do sprawdzania wra\u017cliwo\u015bci hipnotycznej i rozpoznawania chor\u00f3b nerwowych, mog\u0105cy tam mie\u0107 bardzo szerokie i skuteczne zastosowanie. Ochorowicz wyprzedzi\u0142 te\u017c o lat sze\u015b\u0107 wynalazek fonografu Edisona. Przedstawi\u0142 go na wystawie paryskiej, lecz spotka\u0142 go w\u00f3wczas los wynalazcy – mianowicie wynalazek zbagatelizowano na to\u00a0 by po paru latach podj\u0105\u0107 z entuzjazmem wynalazek Edisona! Nast\u0119pnie na powszechnej wystawie w Antwerpji otrzyma\u0142 z\u0142oty medal za wynalazek termomikrofonu, odznaczony r\u00f3wnie\u017c dyplomem honorowym na wystawach w Warszawie i Petersburgu.<\/p>\n

W Pary\u017cu odda\u0142 si\u0119 ca\u0142kowicie studjum medycyny i badaniom zjawisk hipnotyzmu, mesmeryzmu i g\u0142o\u015bnych w\u00f3wczas przejaw\u00f3w medjalnych. Poniewa\u017c nie mia\u0142 zamiaru zosta\u0107 lekarzem, nie stara\u0142 si\u0119 o uzyskanie dyplomu lekarskiego, gdy\u017c w zasadzie by\u0142 zawsze przeciwny pa\u0144stwowym dyplomom lekarskim, a z historji wiedzia\u0142 doskonale, i\u017c posiadanie dyplomu bynajmniej nie chroni nowator\u00f3w od prze\u015bladowania. Z tego powodu spotka\u0142o go te\u017c p\u00f3\u017aniej wiele szykan i ur\u0105ga\u0144 od lekarzy warszawskich, gdy zaj\u0105\u0142 si\u0119 metod\u0105 leczenia magnetyzmem, kt\u00f3re to leczenie stosowa\u0142 szeroko przedtem w Pary\u017cu, potem w Warszawie – ju\u017c do ko\u0144ca \u017cycia. Po dziesi\u0119cioletnim, pracowitym, pe\u0142nym trudu i boryka\u0144 z losem pobycie w Pary\u017cu, gdzie nawi\u0105za\u0142 stosunki i wsp\u00f3\u0142pracowa\u0142 z najpowa\u017cniejszymi przedstawicielami ca\u0142ego \u015bwiata naukowego, szczeg\u00f3lnie w dziedzinie bada\u0144 zjawisk duchowych, chor\u00f3b nerwowych i umys\u0142owych, wr\u00f3ci\u0142 do kraju i z kolei przebywa\u0142 dziesi\u0119\u0107 lat w Wi\u015ble, dwa lata w \u017beraniu, a na koniec a\u017c do \u015bmierci w Warszawie, oddaj\u0105c si\u0119 ca\u0142kowicie pracy pisarskiej, zebraniu, uporz\u0105dkowaniu i wydaniu owoc\u00f3w swego \u017cmudnego i niestrudzonego \u017cywota. Umar\u0142 w Warszawie 1 maja 1917 r. na atak sercowy.<\/p>\n

Na czas pobytu jego w Pary\u017cu i w kraju przypadaj\u0105 jego najwa\u017cniejsze prace i do\u015bwiadczenia z zakresu medjumizmu, hipnotyzmu, magnetyzmu, psychologji, pedagogiki, etyki, estetyki i t.d. G\u0142o\u015bne na ca\u0142y \u015bwiat by\u0142y jego do\u015bwiadczenia ze s\u0142awnemi medjami Euzapj\u0105 Palladino, Stanis\u0142aw\u0105 Tomczyk\u00f3wn\u0105, Jadwig\u0105 Doma\u0144sk\u0105 i innemi. Do\u015bwiadczenia te urz\u0105dza\u0142 z najpowa\u017cniejszymi badaczami medjumizmu w Europie, ju\u017c to w Rzymie, to w Medjolanie, Warszawie, na wyspie Roubaud na Morzu \u015ar\u00f3dziemnem, w Pary\u017cu i w Anglii. W do\u015bwiadczeniach, opr\u00f3cz innych, brali udzia\u0142 Lombroso, Schiaparelli, Brofferio, Myers, Sidwick, Lodge, Hodgson, de Rochas, du Prel, K. Richet, Dr. Geley, Schrenck Notzing, K. Flamarion, malarz Henryk Siemiradzki, Dr. Watraszewski, Dr. Rzeczniowski i in\u017c. Lebiedzi\u0144ski.<\/p>\n

Dorobek naukowy Ochorowicza jest ogromny, niestety tylko cz\u0119\u015bciowo dotychczas wydany i wykorzystany, poniewa\u017c \u015bmier\u0107 zaskoczy\u0142a go w toku zbierania i wydawania swoich prac. By\u0142 obywatelem, badaczem, uczonym, pedagogiem i publicyst\u0105 miary niepowszedniej, odznaczaj\u0105cym si\u0119 nadzwyczajn\u0105 bystro\u015bci\u0105 i przenikliwo\u015bci\u0105 w wyk\u0142adaniu i rozpoznawaniu najtrudniejszych i najzawilszych zagadnie\u0144 z dziedziny psychologji, fizjologji i medycyny, pedagogiki, estetyki, etyki i logiki, historji, socjologji i filozofji, a przedewszystkiem medjumizmu; ujmowa\u0142 rzeczy nietylko ze strony teoretycznej, ale i praktycznej. Zas\u0142ugi jego na tern polu s\u0105 \u00a0ogromne.<\/p>\n

By\u0142 to badacz wyj\u0105tkowy, jedyny w tym rodzaju u nas, zwalczany, zamilczany, wyszydzany zajadle u swoich, natomiast ciesz\u0105cy si\u0119 wielkiem powa\u017caniem i uznaniem \u015bwiata naukowego zagranic\u0105. Poniewa\u017c cz\u0119stokro\u0107 widzia\u0142 i wiedzia\u0142, \u017ce w ojczy\u017anie w\u0142asnej nie znajdzie pos\u0142uchu, ni zrozumienia, wydawa\u0142 wiele swoich prac i wynik\u00f3w bada\u0144 w j\u0119zyku francuskim i niemieckim i dopiero pod koniec \u017cycia wyda\u0142 w Polsce wa\u017cniejsze swoje prace, jak: ,,Pierwsze zasady psycholog j i, Wiedza tajemna w Egipcie, Zjawiska medjumiczne, Psychologja, pedagogika i etyka, Psychologja i Medycyna\u00a0 i Uk\u0142ad genetyczny pierwiastk\u00f3w”, kt\u00f3ry wobec najnowszych zdobyczy nauk przyrodniczych uwa\u017cany jest przez uczonych za rewelacj\u0119 daleko id\u0105c\u0105 w przysz\u0142o\u015b\u0107. Poprzednio za\u015b wyda\u0142 w Polsce jeszcze: Pierwiastki charakteru narodowego, Bezwiedne tradycje ludzko\u015b\u0107 i, Z dziennika\u00a0 psychologa, Listy do przysz\u0142ej narzeczonej
\ni O tw\u00f3rczo\u015bci poetyckiej”, by\u0142 bowiem w m\u0142odo\u015bci i poet\u0105, og\u0142aszaj\u0105c swoje poezje pod przybranem imieniem „Mohorta”.<\/p>\n

Odznacza\u0142 si\u0119 rzadk\u0105 gruntowno\u015bci\u0105 i \u015bcis\u0142o\u015bci\u0105 swoich bada\u0144, rozporz\u0105dzaj\u0105c przy tem ogromn\u0105 i szerok\u0105 wiedz\u0105 zgo\u0142a we wszystkich kierunkach. St\u0105d te\u017c posiadaj\u0105 dzie\u0142a jego nadzwyczajn\u0105 \u017cywo\u015b\u0107, jasno\u015b\u0107 i pe\u0142no\u015b\u0107 w przedstawianiu zjawisk i przedmiot\u00f3w badanych – wyprzedzaj\u0105c nieraz leniwy bieg bada\u0144 naukowych w kraju i zagranic\u0105, ch\u0142oszcz\u0105c zacofanie, ciasnot\u0119 i ciemnot\u0119, przes\u0105dy i uczono\u015b\u0107 skamienia\u0142\u0105 sfer naukowych u nas, ods\u0142aniaj\u0105c nowe horyzonty dla nauki i pracy ducha ludzkiego i za\u015bwiata, dociekaj\u0105c\u00a0 jego najg\u0142\u0119bszych przejaw\u00f3w utajonych, odkrywaj\u0105c jego dzia\u0142anie na \u015bwiat fizyczny, umys\u0142owy, moralny i duchowy cz\u0142owieka. Z najwa\u017cniejszych dzie\u0142 jego, wydanych w j\u0119zyku francuskim, a czekaj\u0105cych na spolszczenie, wymieniamy tu: ,,Zagadnienia\u00a0suggestji my\u015blowej”, Nowe zjawiska medjumiczne, Suggestja my\u015blowa, Zjawiska \u015bwietlne i fotografje \u015bwiata niewidzialnego i Hipnotyzm i Mesmeryzm” – wszystkie odznaczone i nagrodzone nagrod\u0105 konkursow\u0105 Akademji Nauk w Pary\u017cu i na konkursie mi\u0119dzynarodowym dla fotografji transcendentalnej.<\/p>\n

Szczeg\u00f3lnie najlepsze i najwa\u017cniejsze dzie\u0142o jego o Sugestji my\u015blowej zyska\u0142o uznanie niepodzielne. H. Taine powiedzia\u0142, \u017ce to najwybitniejsza praca psychologiczna lat ostatnich. Dr. Hericourt za\u015b o\u015bwiadczy\u0142: ,,Do jakiejkolwiek szko\u0142y kto nale\u017cy, musi w tem dziele uzna\u0107 doskona\u0142ego przewodnika. Autor jest badaczem, kochaj\u0105cym prawd\u0119 nade wszystko i posiadaj\u0105cym bardzo przenikliwy zmys\u0142 krytyczny.”<\/p>\n

Opr\u00f3cz dzie\u0142 i prac wymienionych og\u0142osi\u0142 Ochorowicz mn\u00f3stwo artyku\u0142\u00f3w i rozpraw w r\u00f3\u017cnych czasopismach polskich, francuskich i angielskich. Wed\u0142ug orzeczenia medjum p. Doma\u0144skiej, kt\u00f3ra pod koniec \u017cycia z nim pracowa\u0142a, pozosta\u0142 po nim jeszcze olbrzymi materja\u0142 do uporz\u0105dkowania i wydania, o czem sam wspomina w przedmowie do dwutomowego dzie\u0142a ,,Psychologja i Medycyna”; niestety nie zdo\u0142a\u0142 go ju\u017c wyko\u0144czy\u0107 i wyda\u0107. Zapowiada\u0142 tam osobny zbi\u00f3r i wydanie dzie\u0142: Psychologja i fizjologja, Psychologja i filozofja, Psychologja i pedagogja, Psychologja i historja, Psychologja i socjologja, Medycyna i logika, Nowe formy energji, Psychologja uczu\u0107, O leczeniu r\u0119k\u0105, s\u0142owem, my\u015bl\u0105.<\/p>\n

Opr\u00f3cz tego posiada p. Doma\u0144ska, kt\u00f3ra by\u0142a jego sekretark\u0105 w ostatnich latach, obszerny materja\u0142 po\u015bmiertnych rewelacyj medjalnych, dyktowanych jej po jego \u015bmierci jako ci\u0105g dalszy jego prac i bada\u0144 za \u017cycia na ziemi. Cz\u0119\u015bciowo tylko wyda\u0142 nieco\u015b z owych rewelacyj Dr. Watraszewski w Warszawie i red. „Odrodzenia” w Cieszynie.<\/p>\n

Przechodz\u0105c do streszczenia i scharakteryzowania najwa\u017cniejszych jego pogl\u0105d\u00f3w i zasad w dziedzinie psychologji, pedagogji, medycyny, hipnotyzmu, spirytyzmu, magnetyzmu i medjumizmu, zaznaczamy z nim, \u017ce wszystkie owe cudowne napoz\u00f3r zjawiska na tym terenie, kt\u00f3re dotychczas tyle spor\u00f3w, walk i niezrozumienia wywo\u0142a\u0142y, s\u0105 zjawiskami naturalnemi, a nie nadprzyrodzonemi, chocia\u017c nieraz wymykaj\u0105cemi si\u0119 z pod kontroli zmys\u0142\u00f3w naszych i pojmowania ich przez nasze w\u0142adze umys\u0142owe i sprzecznemi napoz\u00f3r ze znanemi dotychczas prawami przyrody.<\/p>\n

Zjawiska te t\u0142umaczy on ma\u0142o lub wcale jeszcze nieznanem dzia\u0142aniem si\u0142y my\u015bli, uczu\u0107 i woli, jako te\u017c istnieniem cia\u0142a eterycznego – astralnego cz\u0142owieka i dzia\u0142aniem niewidzialnych i nieuchwytnych dla naszych zmys\u0142\u00f3w promieni i pr\u0105d\u00f3w, wydzielanych z cia\u0142a cz\u0142owieka.<\/p>\n

I tak stwierdza on, \u017ce my\u015bli i w og\u00f3le wyobra\u017cenia medjum mog\u0105 w pewnych wyj\u0105tkowych warunkach wywo\u0142a\u0107 zjawiska s\u0142uchowe, wzrokowe i dotykowe. Wyobra\u017cenie zmys\u0142owe – np. wyobra\u017cenie d\u017awi\u0119ku mo\u017ce wywo\u0142a\u0107 d\u017awi\u0119k, wyobra\u017cenie ciep\u0142a – ciep\u0142o, wyobra\u017cenie \u015bwiat\u0142a –\u00a0\u015bwiat\u0142o i t. p. Na \u017c\u0105danie np. by rzekomy duch ,,John – przemawiaj\u0105cy przez medjum – da\u0142 nam s\u0142ysze\u0107 tupanie but\u00f3w, to wyobra\u017cenie tupania nogami, opanowawszy umys\u0142 medjum, uzewn\u0119trzni\u0142o si\u0119 przez ideop\u0142astj\u0119 fizyczn\u0105 lakierni drganiami powietrza, kt\u00f3re w uszach naszych wytworzy\u0142y znany odg\u0142os tupania butami. W transie i \u015bnie medjumicznym, m\u00f3wi on, mo\u017ce si\u0119 nie tylko energja czuciowa, ale i ruchowa, nerwowo-mi\u0119\u015bniowa, w pewnych warunkach rozlewa\u0107, wyst\u0119powa\u0107, przejawia\u0107 si\u0119 poza granicami organizmu dzi\u0119ki \u0142\u0105cznikowi eterycznemu, wszystko wype\u0142niaj\u0105cemu i wszystko \u0142\u0105cz\u0105cemu tak, \u017ce ca\u0142y cz\u0142owiek my\u015bl\u0105cy, czuj\u0105cy i wywo\u0142uj\u0105cy ruchy przed\u0142u\u017ca si\u0119 poza granice cia\u0142a swojego.<\/p>\n

M\u00f3wi on dalej, \u017ce u medjum jedno jedyne wyobra\u017cenie – monoideizm – mo\u017ce wyst\u0105pi\u0107 z si\u0142\u0105 wyj\u0105tkow\u0105, a trac\u0105c swoje asocjacje organiczne, odzyskuje swe asocjacje kosmiczne. A wi\u0119c np. wyobra\u017cenie nast\u0105pi\u0107 maj\u0105cego d\u017awi\u0119ku odtworzy w otoczeniu te drgania powietrza, z kt\u00f3remi by\u0142y wielokrotnie skojarzone, przenosz\u0105c potrzebn\u0105 do tego si\u0142\u0119 z cia\u0142a medjum i uczestnik\u00f3w do otoczenia. Jest to ideoplastja kosmiczna, albo fizyczna.<\/p>\n

Wywo\u0142ywanie takich zjawisk fizycznych w otoczeniu poza obr\u0119bem organizmu – pod wp\u0142ywem \u015bwiadomego lub bezwiednego (w transie) wyobra\u017cenia tych\u017ce zmian – dzieje si\u0119 na zasadzie og\u00f3lnego prawa natury, prawa odwrotno\u015b\u0107 i, kt\u00f3re okre\u015bla nam z g\u00f3ry mo\u017cliwo\u015b\u0107 pewnych zjawisk przy wzajemnej zamianie r\u00f3\u017cnych form energji.<\/p>\n

Organizm bowiem cz\u0142owieka jest ogniskiem dynamicznem, promieniuj\u0105cem nazewn\u0105trz, ma wi\u0119c swoj\u0105 atmofer\u0119 i materjaln\u0105 i dynamiczn\u0105, kt\u00f3ra przed\u0142u\u017ca mniej lub wi\u0119cej jego granice indywidualne. Zjawiska duch\u00f3w, wyczuwanych, widzialnych i dotykalnych, a nawet daj\u0105cych si\u0119 wa\u017cy\u0107, t\u0142umaczy si\u0119 istnieniem cia\u0142a eterycznego. Ogranicza ono z g\u00f3ry form\u0119, wzrost danego organizmu sta\u0142emi linjami si\u0142, oko\u0142o kt\u00f3rych gromadz\u0105 si\u0119 cz\u0105stki materji organizowanej, jakby rodzaj kanwy i wzoru, wed\u0142ug kt\u00f3rych kszta\u0142tuje si\u0119 dane cia\u0142o.<\/p>\n

Dowodem najdobitniejszym istnienia cia\u0142a eterycznego w cz\u0142owieku jest ukazywanie si\u0119 go w ca\u0142o\u015bci w do\u015bwiadczeniach medjum\u00a0 ulicznych tak zwanych dwojnik\u00f3w, czyli sobowt\u00f3r\u00f3w. Wed\u0142ug tego mo\u017ce cia\u0142o eteryczne nie tylko w cz\u0119\u015bci wychyla\u0107 si\u0119 z organizmu medjum (r\u0119ka, noga), ale nawet rozszczepi\u0107 si\u0119 z nim ca\u0142kowicie na czas pewien, zachowuj\u0105c tylko jaki\u015b niewidzialny \u0142\u0105cznik, pozwalaj\u0105cy mu na powr\u00f3t zla\u0107 si\u0119 z cia\u0142em pod nazw\u0105 p\u0119powiny medjumicznej w formie smugi \u015bwietlnej, \u0142\u0105cz\u0105cej sobowt\u00f3ra z piersi\u0105 medjum.<\/p>\n

Stwierdzono wi\u0119c, \u017ce organizm ludzki jest podw\u00f3jny, i \u017ce eteryczna, czyli subtelniejsza jego posta\u0107, mo\u017ce si\u0119 odrywa\u0107 od grubej, dotykalnej, daj\u0105c wra\u017cenie mniej lub wi\u0119cej do zwyk\u0142ego podobne. Hipoteza cia\u0142a eterycznego jest stara jak \u015bwiat. Jest to \u00f3w cie\u0144 cz\u0142owieka, kt\u00f3ry p\u0142acze w r\u00f3\u017cnych legendach, jest to dw\u00f3jnik kap\u0142an\u00f3w egipskich, kt\u00f3ry mia\u0142 b\u0142\u0105dzi\u0107 jaki\u015b czas przy grobie, jest to cia\u0142o duchowe \u015bw. Paw\u0142a (Kor. I, XV, ), jest to oko\u0142oduch – perisprit spirytyst\u00f3w, cia\u0142o astralne okultyst\u00f3w, metaorganizm Hellenbacha, sobowt\u00f3r Trentowskiego i si\u0142a nerwowa Hartmanna – jest to tylko czwarty czy pi\u0105ty stan rozrzedzenia materji.<\/p>\n

Widziad\u0142a medjumiezne – cia\u0142o eteryczne medjum – czerpi\u0105 atomy potrzebne do takiego zg\u0119szczenia si\u0119, czyli materjalizacji z medjum i otoczenia – medjum traci nawet po\u0142ow\u0119 swego ci\u0119\u017caru.<\/strong><\/em><\/p>\n

A wi\u0119c formowanie si\u0119 owych mg\u0142awic, a nast\u0119pnie i ca\u0142ych postaci\u0105 odbywa si\u0119 g\u0142\u00f3wnie na rachunek cia\u0142a medjum, czyli \u017ce medjum daje nietylko swoje cia\u0142o eteryczne, jako \u017cyw\u0105 kanw\u0119 dla ukazuj\u0105cych si\u0119 postaci, ale nadto ust\u0119puje jeden po drugim swoje atomy, kt\u00f3re formuj\u0105 chwilowo inny, podobny, kosztem tamtego, znacznie pr\u0119dzej, ni\u017c to by\u0142o w akcie rozwoju i wzrostu, ale za to mniej trwale i mniej solidnie.<\/p>\n

Czarownice-medja oskar\u017cano o zmian\u0119 wagi cia\u0142a i dla sprawdzenia rzucano je do wody – p\u0142awienie czarownic. Kt\u00f3ra nie ton\u0119\u0142a, t\u0119 uwa\u017cano za winn\u0105.<\/p>\n

Widziad\u0142a ukazuj\u0105 si\u0119 zawsze w ubraniu po prostu dlatego, \u017ce zdaniem Ochorowicza nie s\u0105 to duchy, ale wytwory imaginacji ludzkiej, kt\u00f3ra odbija tylko to, co pami\u0119\u0107 zachowa\u0142am).<\/p>\n

W\u0142asno\u015b\u0107 bowiem cia\u0142a ludzkiego rozszczepiania swoich atom\u00f3w jest wsp\u00f3lna wszystkim cia\u0142om sta\u0142ym, a wi\u0119c i kwiatom i cia\u0142om martwym, a poniewa\u017c wszelka materjalizacja odbywa si\u0119 pod kierunkiem wyobra\u017ce\u0144, posta\u0107 jej zmienia\u0107 si\u0119 mo\u017ce i musi stosownie do tre\u015bci tych wyobra\u017ce\u0144. Ochorowicz m\u00f3wi dalej, \u017ce wszystko, co widzia\u0142 w do\u015bwiadczeniach medjumicznych, nie dostarczy\u0142o mu \u017cadnego dowodu istnienia duch\u00f3w (bo ich zreszt\u0105 nie widzia\u0142 i nie m\u00f3g\u0142 si\u0119 z nimi porozumiewa\u0107, nie b\u0119d\u0105c jasnowidzem).<\/p>\n

Ostatecznie wysnu\u0142 Ochorowicz na podstawie swoich do\u015bwiadcze\u0144 medjumicznych nast\u0119puj\u0105ce wnioski:<\/p>\n