{"id":5698,"date":"2021-02-11T13:59:53","date_gmt":"2021-02-11T12:59:53","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=5698"},"modified":"2021-02-11T22:23:53","modified_gmt":"2021-02-11T21:23:53","slug":"okultyzm-w-fauscie-goethego","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/okultyzm-w-fauscie-goethego\/","title":{"rendered":"Okultyzm\u00a0w \u201eFau\u015bcie” Goethego"},"content":{"rendered":"

Stanis\u0142awa Hausnerowa (Warszawa).
\nOkultyzm\u00a0\u00a0 w \u201eFau\u015bcie” Goethego<\/p>\n

W\u00a0 ostatnich\u00a0\u00a0 latach\u00a0 w\u00a0\u00a0 Niemczech\u00a0\u00a0 hitlerowskich\u00a0\u00a0 rozp\u0119ta\u0142a\u00a0\u00a0 si\u0119\u00a0 burza o\u00a0\u00a0 Goethego.\u00a0 Walka z masonerj\u0105,\u00a0 zapocz\u0105tkowana przez genera\u0142a Ludendorffa i jego \u017con\u0119 Matyld\u0119, obj\u0119\u0142a tak\u017ce i tw\u00f3rczo\u015b\u0107 Goethego. Broszura E. Rosta „Goethes Faust eine Freimaurertrag\u00f6die” daje obraz nastawienia krytycznego do tego najwi\u0119kszego z geniusz\u00f3w \u015bwiata, kt\u00f3rego tw\u00f3rczo\u015b\u0107 stanowi\u0142a przez ca\u0142e stulecie najwi\u0119ksz\u0105 chlub\u0119 Niemiec i podstaw\u0119 wycho\u00adwania tego narodu.<\/p>\n

O Goethem i jego tw\u00f3rczo\u015bci napisano oko\u0142o 20,000 tom\u00f3w, z kt\u00f3rych wi\u0119ksza cz\u0119\u015b\u0107 odnosi si\u0119 do najs\u0142awniejszego jego dzie\u0142a: Fausta.<\/p>\n

Broszura Rosta i jego krytyka jest wyrazem obecnego kierunku walki z masonerj\u0105, \u017cydami i chrze\u015bcija\u0144stwem w imi\u0119 wskrzeszenia mitologji starogerma\u0144skie j,<\/p>\n

Faust Goethego wywo\u0142a\u0142 w ci\u0105gu wieku\u00a0\u00a0 tyle\u00a0\u00a0 r\u00f3\u017cnych\u00a0\u00a0 interpretacyj\u00a0 i komentarzy,\u00a0 jak \u017cadne\u00a0 dzie\u0142o\u00a0 \u015bwiatowej\u00a0\u00a0\u00a0 literatury,\u00a0\u00a0\u00a0 lecz\u00a0\u00a0 tre\u015b\u0107\u00a0\u00a0 w\u00a0\u00a0 nim zawarta nie by\u0142a dla krytyk\u00f3w \u017cadnego z tych dzie\u0142 tak trudn\u0105 do zrozu\u00admienia.<\/p>\n

Autor wspomnianej broszury uwa\u017ca Fausta za spowied\u017a \u017cycia Goethego. M\u00f3wi on, \u017ce poniewa\u017c Goethe nale\u017ca\u0142 przez 50 lat do lo\u017cy ma\u00adso\u0144skiej, wszystkie w tem dziele zawarte symbole podporz\u0105dkowa\u0142 ideom masonerji. Mefisto, wed\u0142ug niego, to symbol wtajemniczonego wolnomularza, kt\u00f3ry opanowa\u0142 Fausta, szukaj\u0105cego rozwi\u0105zania zagadki bytu. Gretchen, to nar\u00f3d niemiecki, ufny i prostoduszny i przez chrze\u015bcija\u0144stwo pozba\u00adwiony t\u0119\u017cyzny i zdolno\u015bci samoobrony. Faust w pierwszej cz\u0119\u015bci, to mason ni\u017cszego stopnia, kt\u00f3ry dopiero po wtajemniczeniu przez Mefista osi\u0105ga wy\u017cszy szczebel. Homunkulus to mason, kt\u00f3ry przez duchow\u0105 niezale\u017cno\u015b\u0107 nie mo\u017ce wznie\u015b\u0107 si\u0119 na wy\u017cszy stopie\u0144, a ca\u0142a tragedja zawarta w drama\u00adcie wyp\u0142ywa z tego, \u017ce Goethe jako mason pozbawiony by\u0142 w\u0142asnej woli i musia\u0142 podporz\u0105dkowa\u0107 si\u0119 pod rozkazy i dyrektywy lo\u017cy. Katolickie za\u015b zako\u0144czenie Fausta powsta\u0142o pod wp\u0142ywem koncepcji R\u00f3\u017cokrzy\u017cowc\u00f3w.<\/p>\n

W tym steku dowolnych interpretacyj, p\u0142ytko\u015bci i naci\u0105gnie\u0144, jedno tylko twierdzenie jest zas\u0142uguj\u0105ce na wiar\u0119: Goethe by\u0142 w istocie inspiro\u00adwany przez tajemne Bractwo R\u00f3\u017cokrzy\u017cowc\u00f3w i dramat jego jest syntez\u0105 g\u0142\u0119bokich kosmicznych i ezoterycznych wtajemnicze\u0144 tego Bractwa i tylko w tem o\u015bwietleniu mo\u017ce by\u0107 zrozumiany i interpretowany.<\/p>\n

Symbole zawarte w Fau\u015bcie maj\u0105, pr\u00f3cz aktualnych wsp\u00f3\u0142cze\u015bnie i oso\u00adbistych polemik, g\u0142\u0119bokie okultystyczne znaczenie; s\u0105 tam ods\u0142aniane tajem\u00adnice kosmogonicznych wstrz\u0105s\u00f3w i dramat\u00f3w, na kt\u00f3rych tle powsta\u0142y wiel\u00adkie legendy i symbole religijne wszystkich czas\u00f3w i narod\u00f3w. Rozumia\u0142 to wielki okultysta, r\u00f3\u017cokrzy\u017cowiec Rudolf Steiner, kt\u00f3ry widzia\u0142 w Goethem jednego z najwi\u0119kszych geniusz\u00f3w ludzko\u015bci, i siedzib\u0119 za\u0142o\u017conego przez siebie Towarzystwa Antropomorficznego w Dornach w Szwajcarji nazwa\u0142 imieniem Mistrza \u201eGoetheanum”.<\/p>\n

Faust jako posta\u0107 historyczna ma\u0142o jest znany, Wspomina o nim Geissler w ksi\u0105\u017cce \u201eGestaltungen des Faust”, \u017ce \u017cy\u0142 w po\u0142owie XVI stulecia\u00a0cz\u0142owiek tego nazwiska, kt\u00f3rego pojawienie si\u0119 i dzia\u0142alno\u015b\u0107 tak silnie podzia\u0142a\u0142a na umys\u0142y wsp\u00f3\u0142czesnych, \u017ce jeszcze za \u017cycia jego wytworzy\u0142a si\u0119 legenda o jego niesamowitych wyczynach, czarnoksi\u0119\u017cnictwie, pakcie z djab\u0142em, co da\u0142o r\u00f3\u017cnym pisarzom, jeszcze przed Goethem, temat do opracowania tej postaci w poezjach i dramatach.<\/p>\n

Goethe wybra\u0142 t\u0119 posta\u0107 przez pokrewie\u0144stwo idei – poszukiwacza Prawd duchowych – rozwi\u0105zania zagadki bytu, co da\u0142o mu mo\u017cno\u015b\u0107 przez usta tego \u015bredniowiecznego okultysty wypowiedzenia swoich wtajemnicze\u0144, do\u015bwiadcze\u0144 i prze\u017cy\u0107, a zarazem dania odpowiedzi na odwiecznie gn\u0119\u00adbi\u0105ce ludzko\u015b\u0107 zagadnienie z\u0142a i dobra, cnoty i zbrodni, rado\u015bci i cierpienia.<\/p>\n

Zagadnienie to zasadnicze, w kt\u00f3rem zamkni\u0119ta jest ca\u0142a tragedja ludz\u00adko\u015bci, by\u0142o przedmiotem nieustannych docieka\u0144 tw\u00f3rc\u00f3w religji i filozofji od najdawniejszych czas\u00f3w i jest do dzi\u015b dla wi\u0119kszo\u015bci ludzi nierozwi\u0105zaln\u0105 zagadk\u0105.<\/p>\n

Wskazania mistyczne o istnieniu Boga, duszy nie\u015bmiertelnej, kary i nagrody po \u015bmierci, spada\u0142y na glob nasz we wszystkich wiekach przez usta prorok\u00f3w i nauczycieli w postaci mitu-symbolu, bo jest to owo \u201emleko”, kt\u00f3rem, wed\u0142ug s\u0142\u00f3w \u015aw. Paw\u0142a, mo\u017cna jedynie karmi\u0107 niemowl\u0119ce ludzkie dusze. Jednak przez te wszystkie alegorje i ba\u015bnie, zawarte w \u015bwi\u0119tych ksi\u0119gach egipskich, perskich, hinduskich i \u017cydowskich, przewija si\u0119 jedna i ta sama idea, \u015bwiadcz\u0105ca, \u017ce s\u0105 tu przedstawione symbolicznie jakie\u015b wiel\u00adkie prawdy kosmiczne i mistyczne, kt\u00f3rych jednak nie t\u0142umaczy \u017cadna religja, tylko zmuszaj\u0105c do \u015blepej wiary, pokrywa ca\u0142unem dr\u0119cz\u0105cej, bolesnej tajemnicy. Poszukiwacze tych prawd, badaj\u0105cy prawa przyrody, kosmogonj\u0119, astrologj\u0119 – na Wschodzie r\u00f3wnie\u017c i na Zachodzie – – docho\u00addzili do pewnych rozwi\u0105za\u0144, a natchnieni prorocy i geniusze ludzko\u015bci przy\u00adnosili mo\u017cno\u015b\u0107 wtajemniczenia si\u0119 w najg\u0142\u0119bsze koncepcje ezoteryczne, jako rezultat do\u015bwiadcze\u0144 i wtajemnicze\u0144 w poprzednich \u017cywotach.<\/p>\n

Tak jak wieszcze i filozofowie polscy, tak samo Goethe by\u0142 wtajemni\u00adczony we wielkie koncepcje okultystyczne, kt\u00f3re w \u00f3wczesnych czasach by\u0142y przedmiotem bada\u0144 wielu umys\u0142\u00f3w niezale\u017cnych i g\u0142\u0119bokich, czego najlepszym dowodem jest w\u0142a\u015bnie najwa\u017cniejsze i najg\u0142\u0119bsze dzie\u0142o jego: Faust.<\/p>\n

Dramat Goethego poprzedzaj\u0105 dwa prologi, jeden odbywa si\u0119 w teatrze, drugi w niebie, gdzie postaciami scenicznemi s\u0105 istoty symbo\u00adliczne – dobre i z\u0142e duchy, W pierwszej scenie trzej synowie Bo\u017cy, duchy planet, przedstawieni s\u0105 w chwili sk\u0142adania ho\u0142du Stw\u00f3rcy, g\u0142osy ich brzmi\u0105 harmonj\u0105 sfer. Archanio\u0142 Rafael \u015bpiewa:<\/p>\n

W melodji bratnich sfer wszech\u015bwiata gra s\u0142o\u0144ce pie\u015b\u0144 wieczy\u015bcie m\u0142od\u0105, torem znaczonym w skrach wyla\u0142a i dr\u017cy jak burza nad pogod\u0105.<\/p><\/blockquote>\n

 <\/p>\n

Cz\u0119\u015b\u0107 pierwsza.<\/strong><\/em><\/p>\n

Odpowiadaj\u0105 mu anio\u0142owie Gabrjel i Micha\u0142, zjednoczeni w podziwie i uwielbieniu dla Stw\u00f3rcy wo\u0142aj\u0105c razem:<\/p>\n

Cud niepoj\u0119ty darzy moc\u0105,<\/p>\n

zachwyt z serc naszych wypromienia,<\/p>\n

dzie\u0142a r\u0105k Bo\u017cych tak si\u0119 z\u0142oc\u0105<\/p>\n

dzi\u015b, jak za pierwszych dni stworzenia.<\/p><\/blockquote>\n

Goethe musia\u0142 w natchnieniach swoich ws\u0142uchiwa\u0107 si\u0119 w muzyk\u0119 sfer i pozna\u0142 rozliczne tony poszczeg\u00f3lnych pie\u015bni planet, z kt\u00f3rych ka\u017cda ma swoj\u0105 odr\u0119bn\u0105 melodj\u0119.<\/p>\n

Tony te, to pr\u0105dy niewidzialnych wzajemnych wp\u0142yw\u00f3w promienio\u00adwania gwiazd, zap\u0142adniaj\u0105cych globy coraz nowszemi ideami i znacz\u0105ce drogi orbity ewolucyjnej wszech\u015bwiata.<\/p>\n

Trzej ci archanio\u0142owie, s\u0105 to owe najwy\u017csze pot\u0119gi, stanowi\u0105ce stra\u017c nieba, s\u0105 oni odzwierciadleniem my\u015bli i zamiar\u00f3w Bo\u017cych, pie\u015b\u0144 ich to harmonja doskona\u0142a.<\/p>\n

Lecz tony pie\u015bni wszech\u015bwiata nie s\u0105 harmonj\u0105 niezak\u0142\u00f3con\u0105. Droga ewolucyjna planet zakre\u015bla linj\u0119 zygzakowat\u0105, Makrokosm zbudowany jest na tych samych prawach, jakie rz\u0105dz\u0105 mikrokosmem. Wszystko pod\u00addane jest zasadzie ewolucji, Harmonj\u0105 bezwzgl\u0119dna wy\u0142oni si\u0119 po miljar-dach wiek\u00f3w z toni chaosu dysharmonji kosmicznej, gdy ludzko\u015b\u0107 na glo\u00adbach w\u0142asnym wysi\u0142kiem przerobi ka\u017cdy ton pie\u015bni swych \u015bwiat\u00f3w na hymn zgodny z pie\u015bni\u0105 melodji Bo\u017cej,<\/p>\n

– \u201eWzi\u0105li\u015bmy glob ten b\u0142otem, musimy odda\u0107 go s\u0142o\u0144cem<\/strong><\/em>” \u2014 m\u00f3wi nasz wieszcz natchniony S\u0142owacki,<\/p>\n

Harmonj\u0119 t\u0119 wypracowuje si\u0119 walk\u0105 i cierpieniem, niemi przerabiamy osobowo\u015b\u0107 na indywidualno\u015b\u0107 i urabiamy powoli ducha na \u015bwiadome siebie narz\u0119dzie, pos\u0142uszne woli Stw\u00f3rcy, jakby instrument muzyczny nastawiony na ton Wszechharmonji,<\/p>\n

Dlatego Lucyfer, niegdy\u015b anio\u0142 \u015bwiat\u0142o\u015bci, nazwany jest jednym ze syn\u00f3w Bo\u017cych, bo \u017cywio\u0142 sprzeciwu stanowi czynnik potrzebny, a nawet konieczny w pocz\u0105tkach pracy ewolucyjnej planet,<\/p>\n

W obecnej epoce g\u0142os Lucyfera brzmi uzupe\u0142niaj\u0105cym dysonansem w symfonii \u017cywio\u0142\u00f3w, anio\u0142\u00f3w i ludzko\u015bci,<\/p>\n

I podczas, gdy duchy glob\u00f3w pochylaj\u0105 si\u0119 w pie\u015bni podziwu i uwiel\u00adbienia przed dzie\u0142em Stw\u00f3rcy, Lucyfer wnosi w t\u0119 pie\u015b\u0144 ton krytyki i sprzeciwu:<\/p>\n

\n

Panie w\u0142adn\u0105cy dniem i mrokiem, raczy\u0142e\u015b zej\u015b\u0107 przed nieba pr\u00f3g, Patrzysz \u0142askawem na mnie okiem, przeto tu stoj\u0119 w gronie Twych s\u0142ug.<\/p>\n

Gwiazdami, bezkresami w\u0142ada my\u015bl Twa Boska,<\/p>\n

nie znam\u00a0\u00a0 si\u0119\u00a0 natem,\u00a0 jedno\u00a0 wiem:\u00a0 Cz\u0142owiek\u00a0 si\u0119\u00a0 troska.<\/p>\n

Ten ma\u0142y bo\u017cek ziemi, w \u017cycia b\u0142\u0119dnem kole<\/p>\n

pcha ci\u0119\u017car sw\u00f3j w jednakim upartym mozole,<\/p><\/blockquote>\n

\n

Rzek\u0142e\u015b \u201ez\u0142ud\u0119 mu dam, niechaj go krzepi<\/em><\/strong>„, Wierzaj Panie, bez tego by\u0142oby mu lepiej. Rozumem z\u0142ud\u0119, nazwa\u0142, spaczy\u0142 ten dar Bo\u017cy, w rezultacie jak zwierz\u0105 \u017cyje…<\/p>\n<\/blockquote>\n

Na to odpowiada Pan<\/strong>;<\/p>\n

Oskar\u017ca\u0107 jeno umiesz, nic wi\u0105cej Mefi\u015bcie, pe\u0142ne niesnaski s\u0105 twe s\u0142owa!…<\/p><\/blockquote>\n

S\u0105 trzy etapy ewolucji, na kt\u00f3re sk\u0142ada si\u0119: teza i antyteza – jako czynnik wzrostu zd\u0105\u017caj\u0105cego do syntezy.<\/p>\n

Dlatego Chrystus pozwoli\u0142 si\u0119 kusi\u0107 szatanowi, aby nam da\u0107 pozna\u0107 plan Bo\u017cy, jako konieczno\u015b\u0107 walki i pokonania z\u0142a w samym sobie, gdy za g\u0142osem Lucyfera powtarzamy \u201eFiat voluntas mea”. Sta\u0144 si\u0119 wola moja w\u0142asna. A\u017c po wiekach walki z pokusami i cierpie\u0144, jako nast\u0119pstwo upad\u00adk\u00f3w i grzech\u00f3w, zawo\u0142amy w ogr\u00f3jcu skruchy i poddania si\u0119: ,,Fiat voluntas Tua”!<\/p>\n

Lecz im wy\u017cej wzniesiony jest duch na drodze poznania prawdy, tem wi\u0119ksze przeszkody pi\u0119trz\u0105 si\u0119 przed nim, tem silniejsze pokusy; bo duchy te to pionierzy post\u0119pu, to przyw\u00f3dcy rasy. W ich zwyci\u0119stwie i tryumfie najwi\u0119ksze niebezpiecze\u0144stwo pora\u017cki ducha z\u0142ego.<\/p>\n

B\u0119d\u0105c pewnym tego zwyci\u0119stwa pozwala Pan<\/strong> kusi\u0107 Fausta szatanowi i pyta:<\/p>\n

Znasz ty Fausta?<\/p>\n

 <\/p>\n

MEFISTOFELES<\/strong><\/em>: Doktora?<\/p>\n

PAN<\/strong>:\u00a0Tak. Mojego s\u0142ug\u0119.<\/p>\n

 <\/p>\n

MEFISTOFELES<\/strong><\/em> (m\u00f3wi z ironj\u0105):<\/p>\n

Przedziwnie on Ci s\u0142u\u017cy! My\u015bl\u0105 nieodgad\u0142\u0105!<\/p>\n

Nie cz\u0142owieczy jest jego napitek i jad\u0142o.<\/p>\n

Rozterka gna go w otch\u0142a\u0144, spok\u00f3j ducha p\u0142oszy,<\/p>\n

po\u017c\u0105da\u0144 ob\u0142\u0105kanych zalewa go fala,<\/p>\n

z nieba po\u017c\u0105da gwiazd – z ziemi rozkoszy,<\/p>\n

w tej zamieszce od Ciebie czucia swe oddala…<\/p><\/blockquote>\n

PAN<\/strong><\/em>, przekonany o ostatecznem zwyci\u0119stwie dobra w duszy Fausta, chce go podda\u0107 pr\u00f3bie i pozwala kusi\u0107 go szatanowi \u2014 m\u00f3wi:<\/p>\n

W tej s\u0142u\u017cbie jego opatrznej, w tej my\u015bli jego opornej pomocn\u0105 podam mu r\u0119k\u0119, \u015bwiat\u0142o wskrzesz\u0119 w pomroce.<\/p><\/blockquote>\n

MEFISTOFELES.<\/strong><\/em><\/p>\n

O zak\u0142ad id\u0119 \u2014 utracisz go Panie. Daj zezwolenie, a ja go w otch\u0142anie zawiod\u0105 zgrabnie i niespotrze\u017cenie.<\/p><\/blockquote>\n

PAN:<\/strong><\/em><\/p>\n

Zezwalam. Czy\u0144 co Ci dogadza<\/p>\n

z Faustowym duchem: Od \u017ar\u00f3de\u0142 \u015bwiat\u0142o\u015bci<\/p>\n

niechaj odci\u0105ga go przewrotna w\u0142adza<\/p>\n

i wyw\u0142\u00f3czy po drogach pustki i nico\u015bci.<\/p>\n

Lecz bacz, i\u017c pycha we wstyd si\u0119, przeradza,<\/p>\n

gdy stwierdzi\u0107 musi, \u017ce cz\u0142ek szlachetny prawdziwie<\/p>\n

po omacku odnajdzie drog\u0119 sw\u0105 szcz\u0119\u015bliwie.<\/p><\/blockquote>\n

Jak cia\u0142u potrzebna jest gimnastyka dla uzyskania sprawno\u015bci cz\u0142on\u00adk\u00f3w, tak\u0105 gimnastyk\u0105 dla ducha jest zmaganie si\u0119 z pokusami. Ma on wolny wyb\u00f3r drogi i celu i mo\u017ce i\u015b\u0107 we wszystkich kierunkach.<\/p>\n

Faust wpada w zastawione na niego sieci, kt\u00f3rym ka\u017cda szukaj\u0105ca Boga dusza w swych wiekowych pielgrzymkach ulec musi. Przyczyna tej pora\u017cki le\u017cy w tem, \u017ce duch w zacz\u0105tku swej drogi ewolucyjnej jest istot\u0105 niewinn\u0105, lecz nie posiadaj\u0105c\u0105 poczucia osobowo\u015bci, kt\u00f3r\u0105 zdobywa powoli, przechodz\u0105c przez szereg do\u015bwiadcze\u0144. Ka\u017cd\u0105 cnot\u0119, ka\u017cd\u0105 w\u0142a\u015bciwo\u015b\u0107 swego charakteru musi cz\u0142owiek zdoby\u0107 w\u0142asnym wysi\u0142kiem, zas\u0142ug\u0105 i cierpieniem,<\/p>\n

W dramacie Goethego, kt\u00f3ry zaczyna si\u0119 w niebie, znajdujemy w stre\u00adszczeniu ca\u0142y system drogi ewolucyjnej szukaj\u0105cej Prawdy duszy, krocz\u0105\u00adcej poprzez upadki i cierpienia do coraz wy\u017cszych wtajemnicze\u0144.<\/p>\n

W pracowni swej pogr\u0105\u017cony w dociekaniach m\u00f3wi Faust:<\/p>\n

W \u017c\u0105dzy wiedzy pozna\u0142em wszechnauk dziedzin\u0119, zg\u0142\u0119bi\u0142em filozofj\u0119, prawo, medycyn\u0105, niestety teologj\u0119 te\u017c!\u00a0 C\u00f3\u017c? pozosta\u0142em mizernym g\u0142upcem! Tyle wiem, ile wiedzia\u0142em!<\/p><\/blockquote>\n

Studja naukowe nie da\u0142y Faustowi rozwi\u0105zania zagadki bytu. Wszyst\u00adkie drogi, kt\u00f3re otwiera sucha nauka, prowadz\u0105 w labirynt bez wyj\u015bcia, Duch cz\u0142owieka musi sam prze\u017cy\u0107 i do\u015bwiadczeniem sprawdzi\u0107 wszystkie artyku\u0142y wiary, bez tego, wierz\u0105c \u015blepo, jest bezmy\u015blnym manekinem. Pe\u0142\u00adnym cz\u0142owiekiem staje si\u0119 dopiero, gdy pokona nietylko z\u0142e sk\u0142onno\u015bci w sobie lecz i bierno\u015b\u0107 w\u0142asn\u0105 i \u015blepot\u0119. Nie osi\u0105gn\u0105wszy doskona\u0142ego roz\u00adwoju osobowo\u015bci, nie mo\u017ce duch cz\u0142owieka podnie\u015b\u0107 si\u0119 ponad egoizm (kt\u00f3ry jest w\u0142a\u015bciwo\u015bci\u0105, jak\u0105 zdobywa si\u0119 przy pomocy Lucyfera, t. j. sprze\u00adciwu woli Bo\u017cej) i wnie\u015b\u0107 si\u0119 do wy\u017cyn duchowych. Znaczy to w j\u0119zyku okultyst\u00f3w: ze sfer astralnych, kt\u00f3re s\u0105 pa\u0144stwem Maji – Lucyfera, podnie\u015b\u0107 si\u0119 do dziedzin mentalnych, gdzie zdob\u0119dzie Poznanie,<\/p>\n

Studja okultystyczne zaprowadzi\u0142y Fausta ku granicom wiedzy, gdzie fizyka staje si\u0119 metafizyk\u0105, chemja alchemj\u0105, \u017c\u0105dza panowania nad \u017cywio\u00ad\u0142ami prowadzi do teurgji i magji,<\/p>\n

Przeto magji odda\u0142em i czas m\u00f3j i si\u0142y, mo\u017ce przez ni\u0105 odnajd\u0119 \u015blad bytu zawi\u0142y. Mo\u017ce przez tajne moce i przez pomoc ducha,\u00a0Duch m\u00f3j si\u0119 prawd odwiecznych dopatrzy, doslucha… Gdy poznam m\u0105dro\u015b\u0107 ziemi, gwiazd sferyczne kr\u0119gi, duch wyro\u015bnie strzeli\u015bcie, nabierze pot\u0119gi. Poznam \u017cywe ogniwa wszech\u015bwiata \u0142a\u0144cucha, poznam jak z duchem m\u00f3wi\u0107 i duchem do ducha. Napr\u00f3\u017cno umys\u0142 w znak\u00f3w wpatruje si\u0119 dziwa. Otocz mnie rzeszo duch\u00f3w wiedz\u0105ca i \u017cywa, mo\u017ce st\u0105d sp\u0142ynie na mnie wielkiej \u0142aski cisza, Nostradamusie, bior\u0119 ci\u0119 za towarzysza!<\/p><\/blockquote>\n

Znajduje w ksi\u0119dze Nostradamusa znak Makrokosmu \u2014 zdaje mu si\u0119, \u017ce;<\/p>\n

Wszystkie moce przyrody stan\u0119\u0142y niez\u0142omnie, w tej chwili uroczystej pomocne ko\u0142o mnie!<\/p><\/blockquote>\n

Lecz po chwili przychodzi rozczarowanie. Jak wzrok, wpatrzony w pro\u00admienie s\u0142o\u0144ca, zaciemnia si\u0119 pora\u017cony blaskiem, tak dusza, szukaj\u0105ca roz\u00adwi\u0105zania zagadki bytu, wpada w ciemno\u015b\u0107 zw\u0105tpienia, zetkn\u0105wszy si\u0119 z o\u015blepiaj\u0105cym blaskiem Absolutu. Rozczarowany Faust wo\u0142a:<\/p>\n

Przecudna \u015bwiate\u0142 gra, pusta cho\u0107 \u015bliczna<\/p>\n

Jako\u017c ci\u0119 pojm\u0119 o ty bezgraniczna – przyrodo!*)<\/p>\n

Odwraca z niech\u0119ci\u0105 karty ksi\u0119gi, zobaczy\u0142 znak Ducha ziemi;<\/p>\n

Jak\u017ce\u017c inaczej ten znak na mnie dzia\u0142a!<\/p>\n

O ile\u017c bli\u017cszy jeste\u015b duchu ziemi!…<\/p>\n

Uka\u017c, zjaw si\u0119! Serce me p\u0119ka –\u00a0 Twoja r\u0119ka<\/p>\n

Wzrok mi zas\u0142ania – Sta\u0144 si\u0119 w godzinie zwiastowania!<\/p>\n

Tw\u00f3j jestem ca\u0142y na tej chwili szczycie,<\/p>\n

Zjawi\u0107 si\u0119 musisz, cho\u0107bym straci\u0142 \u017cycie!<\/p><\/blockquote>\n

Faust nie mo\u017ce ogarn\u0105\u0107 poznaniem Absolutu pok\u0105d stopie\u0144 po stopniu nie przejdzie ca\u0142ej drabiny ewolucji i nie pozna ducha ziemi, na kt\u00f3rej \u017cyje. Musimy zg\u0142\u0119bi\u0107 najpierw niziny \u017cycia, nim b\u0119dziemy zdolni wzbi\u0107 si\u0119 na szczyty, gdzie \u015bwieci o\u015blepiaj\u0105ce \u015bwiat\u0142o Absolutu-Boga,<\/p>\n

\u201eKto\u00a0 nie dotkn\u0105\u0142 ziemi \u00a0ni razu, Ten nigdy nie b\u0119dzie w niebie”<\/p><\/blockquote>\n

m\u00f3wi Mickiewicz w chwili jasnowidzenia tej niez\u0142omnej zasady ludz\u00adkiej ewolucji,<\/p>\n

*) Panteistyczne\u00a0 koncepcje wsp\u00f3\u0142czesne\u00a0 Goethemu\u00a0\u00a0 system\u00f3w\u00a0\u00a0 filozoficznych identyfikowa\u0142y istot\u0119\u00a0 B\u00f3stwa z\u00a0 poj\u0119ciem Przyrody.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

C.d.n.<\/strong><\/em><\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: Lotos Lipiec i Sierpie\u0144 1939<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Stanis\u0142awa Hausnerowa (Warszawa). Okultyzm\u00a0\u00a0 w \u201eFau\u015bcie” Goethego W\u00a0 ostatnich\u00a0\u00a0 latach\u00a0 w\u00a0\u00a0 Niemczech\u00a0\u00a0 hitlerowskich\u00a0\u00a0 rozp\u0119ta\u0142a\u00a0\u00a0 si\u0119\u00a0 burza o\u00a0\u00a0 Goethego.\u00a0 Walka z masonerj\u0105,\u00a0 zapocz\u0105tkowana przez genera\u0142a Ludendorffa i jego \u017con\u0119 Matyld\u0119, obj\u0119\u0142a tak\u017ce i tw\u00f3rczo\u015b\u0107 Goethego. Broszura E. Rosta „Goethes Faust eine … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[1131,1130,1134,586,1133,1132],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5698"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5698"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5698\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5703,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5698\/revisions\/5703"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5698"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5698"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5698"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}