{"id":5265,"date":"2020-09-22T11:48:05","date_gmt":"2020-09-22T09:48:05","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=5265"},"modified":"2020-09-22T12:44:43","modified_gmt":"2020-09-22T10:44:43","slug":"potega-suggestyi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/potega-suggestyi\/","title":{"rendered":"Pot\u0119ga Suggestyi"},"content":{"rendered":"

POT\u0118GA SUGGESTYI<\/strong><\/em>
\nWyk\u0142ad o mocy woli ludzkiej i wskaz\u00f3wki do je j wykonywania w \u017cyciu codziennem z licznymi przyk\u0142adami
\ni dowodami z dzie\u0142 najwybitniejszych psycholog\u00f3w i badaczy, Opracowa\u0142 Dr J.D.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

LW\u00d3W
\nWYDAWNICTWO \u201eKULTURA i SZTUKA”
\nWARSZAWA E. W ENDE i SP. (T.HI\u017b. i A.TURKU\u0141).<\/p>\n

wydane Lw\u00f3w : „Kultura i Sztuka” ; Warszawa : E. Wende, [1911] (Lw\u00f3w : Druk. Mieszcza\u0144ska)<\/p>\n

Spis Rzeczy<\/strong><\/em><\/p>\n

UWAGI WST\u0118PNE
\nI. AUTOSUGGESTYA\u00a0 (autosugestia)
\nII. ZASTOSOWANIE PRAKTYCZNE AUTOSUGGESTYI
\nIII. SUGGESTYA W \u017bYCIU CODZIENNEM METODY JEJ ZASTOSOWANIA i \u015aRODKI
\nIV. SUGGESTYA HYPNOTYCZNA<\/p>\n


\n

UWAGI WST\u0118PNE.<\/strong><\/em>
\n(Wolno\u015b\u0107 woli ludzkiej. – Przeszkody w osi\u0105gni\u0119ciu cel\u00f3w naszej woli. – Sk\u0105d one powstaj\u0105. – Los. – Szcz\u0119\u015bcie i nieszcz\u0119\u015bcie. – Przypadki i katastrofy. – Z\u0142o w \u017cyciu codziennem. – Kto winien? – Chcie\u0107 a nie m\u00f3dz. – K\u0105t widzenia. – Zapatrywania i zasady wog\u00f3le. – Jak\u0105 drog\u0105 cz\u0142owiek je nabywa. – Istota i rodzaje suggestyi).<\/p>\n

\"\"<\/a>Wiadomo, \u017ce najwybitniejszym objawem \u017cycia duszy ludzkiej jest – wola, albo tak zwane chcenie, oparte na r\u00f3\u017cnych czynno\u015bciach psychicznych, jak namys\u0142, jakimi \u015brodkami doj\u015b\u0107 do celu chcenia, ocena tych \u015brodk\u00f3w i rozstrzygni\u0119cie w ich wyborze. Zdolno\u015b\u0107 t\u0119 swobodnego wyboru w przedmiotach chcenia okre\u015blamy wyrazami: wolno\u015b\u0107 woli.<\/strong><\/em><\/p>\n

Cz\u0142owiek, posiadaj\u0105cy woln\u0105 wol\u0119, jest odpowiedzialnym w zupe\u0142no\u015bci za swe czyny. Przys\u0142owia: \u201eKa\u017cdy jest kowalem w\u0142asnego szcz\u0119\u015bcia”, \u201eJak sobie kto po\u015bcieli tak si\u0119 wy\u015bpi” i w. i. tego rodzaju uzyska\u0142y aprobat\u0119, a jednak… jak\u017ce inaczej, jak odmiennie dzieje si\u0119 w \u017cyciu codziennem !<\/p>\n

Niema, zdaje si\u0119, ani jednego cz\u0142owieka na \u015bwiecie, kt\u00f3ryby nie pragn\u0105\u0142 w \u0142asnego dobra. Ka\u017cdy chce , ale nie ka\u017cdemu udaje si\u0119 uzyska\u0107 cel tego chcenia \u201ei chcie\u0107, a nie m\u00f3dz… o ha\u0144bo, o wstydzie!”, wo\u0142a na jednem miejscu S\u0142owacki krzykiem, rozdzieraj\u0105cym niebiosa. Ot\u00f3\u017c to \u201enie m\u00f3dz\u201c, w\u0142a\u015bnie chodzi tu w gr\u0119, zawala naszym pragnieniom drog\u0119, jak olbrzymi g\u0142az i ani rusz dalej.<\/p>\n

Z jakiej racyi, z jakich przyczyn?<\/p>\n

Ile to mamy na \u015bwiecie n\u0119dzarzy, \u017cebrak\u00f3w, kalek, nieszcz\u0119\u015bliwc\u00f3w wszelkiego rodzaju, zrozpaczonych i naw et kandydat\u00f3w na samob\u00f3jc\u00f3w. Czy wszyscy oni nie pragn\u0119li swego dobra, swego szcz\u0119\u015bcia, czy nie mieli woli? Ile\u017c to z nich pracowa\u0142o w pocie czo\u0142a, gorliwie, z ostatnim niemal wysi\u0142kiem, ile z nich sz\u0142o uczciw\u0105, drog\u0105 pracy, a mimo to j\u0119cz\u0105 pod groz\u0105 niepowodze\u0144 i n\u0119dzy.<\/p>\n

Oni chcieli osi\u0105gn\u0105\u0107 sw\u00f3j cel, a nie zdobyli go. I czemu? Czy mo\u017ce ci\u0119\u017cy na nich kara za winy? To\u017c wielu z nich winy \u017cadnej niema na sumieniu!<\/p>\n

Wynika st\u0105d, \u017ce nie ka\u017cdy mo\u017ce wyklepa\u0107 sobie szcz\u0119\u015bcie m\u0142otem pilno\u015bci, gorliwo\u015bci i cnoty – na kowadle \u017cycia, nie ka\u017cdy, kto mi\u0119kkie u\u015bcieli\u00a0 sobie pos\u0142anie, wy\u015bpi si\u0119 na niem. Rzetelnie zas\u0142u\u017cone dobro lub z\u0142o otrzyma\u0142by z w szelk\u0105 pewno\u015bci\u0105 ka\u017cdy \u017cyj\u0105cy cz\u0142owiek, gdyby w \u017cyciu dzia\u0142o si\u0119 wszystko wedle prawa, wedle logiki i wedle sprawiedliwo\u015bci, gdyby cnota by\u0142a z regu\u0142y i na czas nagradzana, a z\u0142o karane. Niestety \u00f3w wymiar sprawiedliwo\u015bci odbywa si\u0119 dopiero na ko\u0144cu, a czas leci, a \u017cycie kr\u00f3tkie, w ci\u0105gu kt\u00f3rego stosunki uk\u0142adaj\u0105 si\u0119 nie wed\u0142ug wytyczonych praw, lecz zale\u017cnie od w p\u0142yw\u00f3w i okoliczno\u015bci. \u017bycie jest kapry\u015bne, nielogiczne, niesprawiedliwe i st\u0105d nieraz cz\u0142owiek niezdolny, przewrotny, z\u0142y i zepsuty za\u017cywa szcz\u0119\u015bcia i s\u0142awy w ca\u0142ej pe\u0142ni, a niejeden uczciwy, pracowity, dobry znosi n\u0119dz\u0119 i niedostatek.<\/p>\n

Taki los. \u00d3 w nieszcz\u0119\u015bliwy \u201elos\u201c winien wszystkiemu. Jego przeklina si\u0119 na ka\u017cdym kroku, jakby to by\u0142a jaka\u015b istota, jaki\u015b duch, obdarzony rozumem i pe\u0142nomocnictwem do szafowania szcz\u0119\u015bciem lub nieszcz\u0119\u015bciem. Kto\u015b zas\u0142u\u017cy\u0142 sobie na nagrod\u0119 – los nie dopu\u015bci\u0142 do niej. Kto\u015b powinien cierpie\u0107 za z\u0142o, kt\u00f3re pope\u0142nia, los go os\u0142ania. I wielu, bardzo wielu ludzi upada z si\u0142 w po\u0142owie drogi, rezygnuje z osi\u0105gni\u0119cia swych cel\u00f3w, bo to si\u0119 nie op\u0142aci, bo los tak czy owak zarz\u0105dzi wedle w\u0142asnego widzimi si\u0119. To opuszczenie r\u0105k, to zdanie si\u0119 na \u0142ask\u0119 lub nie\u0142ask\u0119 losu jest jednym z czynnik\u00f3w, kt\u00f3re staj\u0105 w poprzek naturalnemu biegowi sprawiedliwo\u015bci w \u017cyciu.<\/p>\n

Przyk\u0142ad: O jaki\u015b mandat ubiega si\u0119 dwu kandydat\u00f3w. Jeden posiada wszelkie warunki do osi\u0105gni\u0119cia swego celu, ale napotkawszy na trudno\u015bci w drodze, zra\u017ca si\u0119, porzuca spraw\u0119 \u201elosowi” i siedzi z za\u0142o\u017conemi r\u0119koma. Drugi nicpo\u0144 ostatniej sorty, nie zaniedbuje \u017cadnej sposobno\u015bci, lecz wytrwale i z zaparciem si\u0119 samego siebie prze naprz\u00f3d i dobija do mety.<\/p>\n

Gzy w tym wypadku mia\u0142 los co do powiedzenia, czy on rozstrzygn\u0105\u0142?<\/p>\n

B\u0142\u0119dne te\u017c jest og\u00f3lne poj\u0119cie szcz\u0119\u015bcia.<\/strong><\/em><\/p>\n

Kto\u015b pr\u00f3buje dorobi\u0107 si\u0119 w tym lub owym kierunku, lecz napotkawszy na trudno\u015bci i niepowodzenie, wynikaj\u0105ce oczywi\u015bcie z rozmaitych ubocznych przyczyn, lub z jego w\u0142asnej nieudolno\u015bci, zra\u017ca si\u0119 i wmawia w siebie: nie mam szcz\u0119\u015bcia, szkoda trudu i pracy!<\/p>\n

To zw\u0105tpienie we w\u0142asne si\u0142y jest w\u0142a\u015bnie u wielu ludzi przyczyn\u0105 niepowodzenia i biedy. Na \u015bwiecie niema szcz\u0119\u015bcia lub nieszcz\u0119\u015bcia przypadkowego. To, co nazywamy szcz\u0119\u015bciem lub nieszcz\u0119\u015bciem jest tylko wynikiem jakich\u015b przyczyn. Nie osi\u0105gnie celu, kto zawr\u00f3ci od niego w po\u0142owie drogi, nie zerwie jab\u0142ka, kto si\u0119 nie w drapie na drzewo.<\/p>\n

A z drugiej strony, kto widz\u0105c przed sob\u0105 przepa\u015b\u0107, a nie wstrzyma swych krok\u00f3w lecz idzie dalej, ten w t\u0119 przepa\u015b\u0107 upa\u015b\u0107 musi! Pierwszy za trud w drapania si\u0119 na jab\u0142o\u0144 otrzyma\u0142 smaczny owoc.<\/p>\n

By\u0142 to skutek zu\u017cytkowania jego energii, drugi w pad\u0142 w przepa\u015b\u0107 i uleg\u0142 nieszcz\u0119\u015bciu, kt\u00f3re nie jest przecie\u017c niczem innem, jak tylko skutkiem jego nieostro\u017cno\u015bci.<\/p>\n

A ludzie nazywaj\u0105 to nieszcz\u0119\u015bcie przypadkiem. I znowu zaprzeczamy stanowczo, jakoby na \u015bwiecie istnia\u0142y przypadki.<\/p>\n

Przypadkowo bowiem nie dzieje si\u0119 nic. <\/strong><\/em><\/p>\n

Ka\u017cde usuni\u0119cie kamyka na zboczu g\u00f3ry, ka\u017cde poruszenie ga\u0142\u0105zki na drzewie ma swoje przyczyny.<\/p>\n

Kl\u0119ski, nieszcz\u0119\u015bcia, \u201eprzypadki” okropne wszelakiego rodzaju musia\u0142y zaj\u015b\u0107, musia\u0142y si\u0119 sta\u0107, bo by\u0142y logicznem, nieuniknionem nast\u0119pstwem przyczyn. Dla nas s\u0105 one wypadkami dlatego, \u017ce nie mamy zazwyczaj czasu zastanowi\u0107 si\u0119 nad niemi. Dziwi\u0105 nas, bo przysz\u0142y niespodzianie i nagle.<\/p>\n

Je\u017celi wypadki takie wyrz\u0105dzaj\u0105 nam szkod\u0119, w \u00f3w czas bli\u017ani lituj\u0105 si\u0119 nad nami, wyra\u017caj\u0105 nam wsp\u00f3\u0142czucie, albowiem ich zdaniem, katastrofa spad\u0142a bez niczyjej winy, a tem bardziej\u00a0 naszej i unieszcz\u0119\u015bliwi\u0142a nas zupe\u0142nie \u201eprzypadk\u00f3w”, dla kaprysu, a mo\u017ce nawet kaza\u0142 tak los !…<\/p>\n

Kto\u015b zbudowa\u0142 sobie will\u0119 w prze\u015blicznem miejscu, z obszernym widokiem, zamieszka\u0142 w niej i cieszy si\u0119, \u017ce oszcz\u0119dzaj\u0105c przez ca\u0142e lata, zebra\u0142 fundusik i ma teraz w\u0142asny, pi\u0119kny domek. Nagle podczas burzy uderza piorun i pi\u0119kna willa idzie z dymem. Kto winien temu? Przypadek \u00a0– los – nieszcz\u0119\u015bcie.<\/p>\n

A jednak to nieprawda!<\/p>\n

Budynek by\u0142by nie sp\u0142on\u0105\u0142, gdyby by\u0142 jego w\u0142a\u015bciciel postara\u0142 si\u0119 o grom ochron. Przyczyn\u0105 spalenia dom u by\u0142a w prawdzie iskra elektryczna, ale w\u0142a\u015bciciel powinien by\u0142 przewidzie\u0107 tak\u0105\u00a0 ewentualno\u015b\u0107 i zabezpieczy\u0107 si\u0119 od razu przed ni\u0105. W rozprawce niniejszej jednak nie idzie o wielkie katastrofy, jak powodzie, po\u017cary, epidemie, i tym podobne kl\u0119ski. Przyczyny ich s\u0105 bardzo skomplikowane i zale\u017cne od ca\u0142ych spo\u0142ecze\u0144stw.\u00a0 My we\u017amiemy pod uwag\u0119 jedynie wypadki z \u017cycia codziennego, dotycz\u0105cy poszczeg\u00f3lnych jednostek lub rodzin. \u0179r\u00f3d\u0142em wszelkich nieszcz\u0119\u015b\u0107 niepowodze\u0144 i n\u0119dzy, jest u nich w\u0142asna ich nieudolno\u015b\u0107, z\u0142e przyzwyczajenia, na\u0142ogi, wyst\u0119pki, brak wykszta\u0142cenia silnej woli, charakteru i wiele innych ujemnych cech. A wi\u0119c wszelkie choroby, przedwczesne wypadki \u015bmierci w rodzinie, straty materyalne, niedostatek, n\u0119dza, zgryzoty, k\u0142\u00f3tnie, swary i t. p., s\u0105 skutkiem pewnych, \u015bci\u015ble okre\u015blonych przyczyn, wywo\u0142anych przez nich samych \u015bwiadomie lub nie\u015bwiadomie, b\u0105d\u017a te\u017c wywo\u0142anych przez czynniki obce, ale przez nich nie uchylone zawczasu, nie skierowane w inn\u0105 stron\u0119.<\/p>\n

W tych wszystkich wypadkach nieszcz\u0119\u015bcie nie przychodzi nagle i niespodziewanie, lecz zbli\u017ca si\u0119 nieraz lata ca\u0142e stale i systematycznie, ale dotycz\u0105cy osobnik nie przera\u017ca si\u0119 niem, bo ono jeszcze daleko, a potem… potem coraz bardziej oswaja si\u0119 z jego widokiem i uderza w dzwon trwogi, gdy go ju\u017c ci\u0119\u017carem swoim przygniot\u0142o.<\/p>\n

Pijak wie bardzo dobrze, co go czeka niebawem, jak\u0105 straszn\u0105 przysz\u0142o\u015b\u0107 gotuje sobie i swej rodzinie, uznaje to nawet, ale – nie porzuca szklanki, bo nie mo\u017ce. U niego na\u0142\u00f3g op\u0119ta\u0142 i ubezw\u0142adni\u0142 wol\u0119 i rz\u0105dzi w jej zast\u0119pstwie niepodzielnie.<\/p>\n

To samo da\u0142oby si\u0119 powiedzie\u0107 o wszystkich na\u0142ogowcach, jak karciarze, loteryjnicy, ludzie rozpusty, leniuchy, z\u0142odzieje i w. i. Ka\u017cdy z nich jest \u015bwiadom skutk\u00f3w, kt\u00f3re pr\u0119dzej czy p\u00f3\u017aniej b\u0119d\u0105 uwie\u0144czeniem przyczyn przez niego wywo\u0142anych, a jednak, chocia\u017c obraz ten przera\u017caj\u0105cy jest i okropny, nie zawraca ze z\u0142ej drogi, chocia\u017c chce. Chce, ale nie mo\u017ce. I w\u0142a\u015bnie \u201echcie\u0107, a nie m\u00f3dz, jest ha\u0144b\u0105 i wstydem”. Wszystkie czyny cz\u0142owieka wynikaj\u0105 z pewnych \u015bci\u015ble okre\u015blonych pobudek, podyktowanych przez zasady. Zasady te mog\u0105 by\u0107 z\u0142e i niedorzeczne b\u0105d\u017a te\u017c rozs\u0105dne i dobre. S\u0105 one w cz\u0119\u015bci wrodzone, a w cz\u0119\u015bci nabyte od otoczenia w ci\u0105gu ca\u0142ego \u017cycia.<\/p>\n

My wszyscy posiadamy do\u015b\u0107 znaczny zas\u00f3b rozwini\u0119tych zapatrywa\u0144 zasad i poj\u0119\u0107 dobrych, i z\u0142ych, pod\u0142ug kt\u00f3rych oceniamy rzeczy i zjawiska, czyli ka\u017cdy z nas posiada sw\u00f3j w\u0142asny k\u0105t widzenia.<\/p>\n

Kto\u015b na przyk\u0142ad jest zdania, \u017ce najlepiej b\u0119dzie dla niego, je\u015bli jak najmniejszym wk\u0142adem pracy zdob\u0119dzie jak najwi\u0119kszy zysk i tem kieruje si\u0119 we wszystkich swoich chceniach i d\u0105\u017cno\u015bciach, uwa\u017ca ten spos\u00f3b za racyonalny i pot\u0119pia innych, kt\u00f3rzy tak sam o nie czyni\u0105. Z pogard\u0105 te\u017c patrzy hulaka na ludzi wstrzemi\u0119\u017aliwych, rozs\u0105dnych i uwa\u017ca ich za g\u0142upich lub niedo\u0142\u0119g\u00f3w. Jest to jego przekonanie, jego pogl\u0105d, jego zasada w korzeniona w dusz\u0119 bardzo g\u0142\u0119boko. Zdarzy si\u0119 jednak chwila opami\u0119tania, w kt\u00f3rej jak to m\u00f3wi\u0105 otwieraj\u0105 si\u0119 oczy dotycz\u0105cemu osobnikowi. Przekonuje si\u0119, \u017ce on, \u017ce zasady jego, pokrycia, nawyknienia, na\u0142ogi s\u0105 z\u0142e – ale porzuci\u0107 ich ju\u017c nie mo\u017ce, nie ma ku temu si\u0142y i brnie dalej w z\u0142em, a\u017c nareszcie stoczy\u0107 si\u0119 musi w przepa\u015b\u0107 przedwcze\u015bnie i zmarnie\u0107, bo jest niedo\u0142\u0119\u017cny duchem, nie posiada nieugi\u0119tej woli.<\/p>\n

\u017bycie naje\u017cone jest tysi\u0105cami i niebezpiecze\u0144stw i ten tylko mo\u017ce si\u0119 nazwa\u0107 szcz\u0119\u015bliwym, kto si\u0119 nauczy\u0142 wymija\u0107 je zr\u0119cznie lub nawet opanowywa\u0107. Przedewszystkiem a\u017ceby nie pa\u015b\u0107 ofiar\u0105 nast\u0119pstw r\u00f3\u017cnych w\u0142asnych nami\u0119tno\u015bci i sk\u0142onno\u015bci, trzeba si\u0119 strzedz niew\u0142a\u015bciwych poj\u0119\u0107 i zasad, nie dopu\u015bci\u0107 ich, lecz zamkn\u0105\u0107 im drog\u0119. Id\u0105 one ku nam z wewn\u0105trz i zewn\u0105trz.<\/p>\n

Jedne powstaj\u0105 w naszej duszy i z pomoc\u0105 rozwa\u017cania, rozmy\u015blania, pot\u0119guj\u0105 si\u0119, rosn\u0105 i wywieraj\u0105 na nasze czynno\u015bci w p\u0142yw wi\u0119kszy, lub lub mniejszy, zale\u017cnie od ich si\u0142y. Inne znowu zapatrywania wytworzone przez umys\u0142y obce, dostaj\u0105 si\u0119 do naszej duszy drog\u0105 wm\u00f3wienia.<\/p>\n

Je\u017celi zatem kto\u015b wmawia w siebie to lub owo zapatrywanie, w\u00f3wczas suggestyonuje siebie samego, a czynno\u015b\u0107 t\u0105 nazywamy auto – suggesty\u0105. Wmawianie w nas pogl\u0105d\u00f3w i zapatrywa\u0144 obcych, czy to \u017cywem s\u0142owem, czy za pomoc\u0105 ksi\u0105\u017cki, obraz\u00f3w i film\u00f3w jest autosuggesty\u0105, suggesty\u0105 obc\u0105.<\/p>\n

Oba te rodzaje okre\u015bla si\u0119 wyra\u017ceniem \u201esuggesty\u0105 na jawie\u201c. Istnieje jeszcze jedna jej ga\u0142\u0105\u017a, a to jest suggesty\u0105 hipnotyczna. W ksi\u0105\u017cce niniejszej om\u00f3wimy wszystkie te od\u0142amy suggestyi z podaniem sposob\u00f3w ich zastosowania w praktyce \u017cyciowej.<\/p>\n


\n

Rozdzia\u0142y I, II, III i IV znajd\u0105 Pa\u0144stwo w materiale zamieszczonym poni\u017cej, format PDF.<\/p>\n

Ca\u0142y materia\u0142 do przeczytania:\u00a0 potega_sugestyi<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

POT\u0118GA SUGGESTYI Wyk\u0142ad o mocy woli ludzkiej i wskaz\u00f3wki do je j wykonywania w \u017cyciu codziennem z licznymi przyk\u0142adami<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1,470],"tags":[1008],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5265"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5265"}],"version-history":[{"count":14,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5265\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5282,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5265\/revisions\/5282"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5265"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5265"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5265"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}