{"id":5210,"date":"2020-08-07T10:56:07","date_gmt":"2020-08-07T08:56:07","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=5210"},"modified":"2020-08-07T11:05:54","modified_gmt":"2020-08-07T09:05:54","slug":"tarot-zwierciadlo-swiatla-i-mroku-cz-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/tarot-zwierciadlo-swiatla-i-mroku-cz-2\/","title":{"rendered":"Tarot – zwierciad\u0142o \u015awiat\u0142a i Mroku cz. 2"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

Jan Witold Suliga<\/em><\/p>\n

G\u0142upiec i Merkuriusz<\/strong><\/p>\n

Aczkolwiek \u015bwiat\u0142o anio\u0142a Rezurekcji przynosi pok\u00f3j tr\u00f3jce ludzi (a\u017c prosi si\u0119, by odczyta\u0107 w starcu reprezentacj\u0105 Ojca, w kobiecie \u2013 Ducha, w m\u0119\u017cczy\u017anie \u2013 Syna), nie on jest owym czwartym elementem, lecz ten, w kt\u00f3rego imieniu anio\u0142a wyst\u0119puje. Widzimy go na XXI karcie tarota (\u015awiat). Arkan ten przedstawia nag\u0105 kobiet\u0119 okolon\u0105 wie\u0144cem zwyci\u0119stwa. Niewiasta pl\u0105sa rado\u015bnie, trzymaj\u0105c w jednej d\u0142oni b\u0119benek, w drugiej \u2013 pa\u0142eczk\u0119. Cztery rogi ikony zajmuj\u0105 symbole \u015awi\u0119tych Stworze\u0144 Rydwanu (anio\u0142, orze\u0142, byk, lew).<\/p>\n

Uosabiaj\u0105ca \u015awiat posta\u0107 kobiety przesz\u0142a znamienn\u0105 metamorfoz\u0119. Jacques Vievill, producent najstarszej talii tarota marsylskiego, ukaza\u0142 \u015awiat jako zmartwychwsta\u0142ego Chrystusa z niebem nad g\u0142ow\u0105. Na wydrukowanym w latach siedemdziesi\u0105tych XVII wieku tarocie Jeana Nobleta, Zbawiciel przemieni\u0142 si\u0119 w \u201ejezuspodobnego\u201d androgyna (utraci\u0142 nimb, \u201edorobi\u0142 si\u0119\u201d natomiast kobiecych piersi). Dopiero datowany na 1718 rok tarot Fran\u00e7oisa Heriego prezentuje \u015awiat \u201euciele\u015bniony\u201d w nagiej tancerce (i ta forma do dzi\u015b uwa\u017cana jest za ikonograficznie poprawn\u0105).<\/p>\n

Pierwsza wersja \u015awiata nawi\u0105zuje do religijnej sztuki, kt\u00f3r\u0105 siedemnastowieczni kabali\u015bci wykorzystywali do ilustrowania ro\u017cnych aspekt\u00f3w doktryny wywodz\u0105cej si\u0119 z hermetyczno \u2013 teozoficznej nauki r\u00f3\u017cokrzy\u017cowc\u00f3w. Podobne, aczkolwiek bardziej rozbudowane wizerunki odnajdujemy w wielu kabalistycznych traktatach63. Chrystus-Logos personifikuje w nich S\u0142owo pojmowane jako stw\u00f3rczy pierwiastek Boskiej energii, o\u015b, centrum oraz punkt odniesienia wszelkich cz\u0105stek wszech\u015bwiata, kt\u00f3re ze\u0144 wytryskuj\u0105 i do niego powracaj\u0105. Androgyn z tarota Jeana Nobleta poszerza t\u0119 wizj\u0119. Z jednej strony jest \u201ejezusopodobnym\u201d Adamem-Kadmonem \u2013 androgynicznym przedwiecznym cz\u0142owiekiem stworzonym u pocz\u0105tku procesu emanacji, uformowanym z sze\u015bciu ni\u017cszych sefirot\u00f3w Drzewa \u017bycia, w kt\u00f3rym rozbite \u015bwiaty odnajd\u0105 u kresu czasu swe pe\u0142ne odzwierciedlenie. Z drugiej \u2013 \u00f3w upodobniony do Jezusa androgyn jawi si\u0119 jako Merkuriusz: duch \u201epierwszej materii\u201d (pierwotnego tworzywa uniwersum).<\/p>\n

\"Tarot<\/a><\/p>\n

Paralela Chrystus-Adam Kadmon-Merkuriusz wynika z prostego za\u0142o\u017cenia, i\u017c materialn\u0105 i duchow\u0105 sfer\u0105 kosmosu rz\u0105dzi jedna si\u0142a, kt\u00f3ra w zale\u017cno\u015bci od punktu widzenia bywa \u201eczym\u015b\u201d lub \u201ekim\u015b\u201d, zawsze jednak objawia w sobie moc restytuowania pierwotnej harmonii. W\u00a0Szmaragdowej Tablicy<\/em>\u00a0jest ona nazywana \u201et\u0105 Jedn\u0105 rzecz\u0105\u201d przenikaj\u0105c\u0105 niebo i ziemi\u0119, czerpi\u0105c\u0105 moc z wy\u017cszych i ni\u017cszych sfer kosmosu, i dzi\u0119ki kt\u00f3rej we wszech\u015bwiecie panuje harmonizuj\u0105ce opozycje prawo analogii (to samo w g\u00f3rze, co na dole, i na odwr\u00f3t). Natomiast zamieszony jako motto do rozwa\u017ca\u0144 Junga o naturze Merkuriusza hermetyczny tekst z II w. po Chrystusie okre\u015bla go mianem W\u0142adcy \u015awiata mieszkaj\u0105cego w ludzkich sercach, wynalazcy s\u0142\u00f3w oraz proroka przemawiaj\u0105cego do \u015bmiertelnych64.\u00a0Jest on wi\u0119c Moc\u0105, S\u0142owem, i M\u0105dro\u015bci\u0105 przekazywan\u0105 ludziom. \u201eDlatego \u2013 powiada o sobie w ostatnim wersie Szmaragdowej Tablicy\u00a0<\/em>\u2013 jestem nazywany Hermesem Potr\u00f3jnie Wielkim (Hermes Trismegistos), posiadaj\u0105cym trzy cz\u0119\u015bci filozofii ca\u0142ego \u015bwiata\u201d65.<\/p>\n

Odczytuj\u0105c ten akapit\u00a0Szmaragdowej Tablicy<\/em>\u00a0kabalista doda\u0142by ironicznie, \u017ce owo \u201eposiadanie trzech cz\u0119\u015bci \u015bwiata\u201d ogranicza si\u0119 do trzech pi\u0119ter kosmos\u00f3w formowania i czynienia (siedmiu nieb, ziem i piekie\u0142). Merkuriusz \u201ekr\u0105\u017cy\u201d pomi\u0119dzy nimi niczym d\u017cin zamkni\u0119ty w butelce, kt\u00f3rego uwolnienie (tj. wysublimowanie z \u201epierwszej materii\u201d) stanowi finaln\u0105 faz\u0119 Wielkiego Dzie\u0142a alchemicznego.\u00a0Lapis philosophorum\u00a0<\/em>to po prostu inna posta\u0107 Merkuriusza przeobra\u017caj\u0105cego \u201ewszystko we wszystko\u201d, wszystko podlega bowiem prawom analogii i magicznym zasadom odpowiednio\u015bci. Jedno\u015b\u0107 dwoisto\u015bci jego natury ma niesko\u0144czone wr\u0119cz wymiary66.\u00a0Dokonawszy jej gruntownej analizy Jung powiada o nim, i\u017c Merkuriusz to istota sk\u0142adaj\u0105ca si\u0119 \u201eze wszystkich daj\u0105cych si\u0119 pomy\u015ble\u0107 przeciwie\u0144stw\u201d. Jest on \u2013 ci\u0105gnie dalej \u2013 \u201ewyra\u017an\u0105 dw\u00f3jni\u0105, kt\u00f3ra jednak zawsze nazywa si\u0119 jedni\u0105 […]. Jest on istot\u0105 fizyczn\u0105 i duchow\u0105. Jest procesem przemiany tego, co niskie, fizyczne, w to, co wy\u017csze, duchowe i\u00a0vice versa<\/em>. Jest diab\u0142em [czyli poszukiwanym przez nas \u201eczwartym elementem\u201d \u2013 uwaga J.W.S], wskazuj\u0105cym drog\u0119 Zbawicielem, ulotnym\u00a0tricksterem\u00a0<\/em>oraz B\u00f3stwem, w tej postaci, w jakiej odbija si\u0119 ono w macierzy\u0144skiej naturze\u201d 67.<\/p>\n

Odbi\u0142o si\u0119 ono w trzeciej, ostatecznej wersji \u015awiata, kt\u00f3r\u0105 pojmuje si\u0119 jako obraz wyobra\u017caj\u0105cy Dusz\u0119 Wszech\u015bwiata (Anima Mundi<\/em>) \u2013 \u017ce\u0144ski archetyp Boga po\u015brednicz\u0105cy mi\u0119dzy \u015bwiatem stworzonym a Stw\u00f3rc\u0105. Naga posta\u0107 Animy pojawia si\u0119 na licznych rycinach i diagramach zdobi\u0105cych dzie\u0142a Roberta Fludda (1574-1637)68. Jej tarotowym pierwowzorem by\u0142y najprawdopodobniej alegorie \u015awiata obrazowane w szesnastowiecznych tarotach niderlandzkich. Wykazuje r\u00f3wnie\u017c podobie\u0144stwo do karty \u015awiat z wydanego w 1610 roku tarota paryskiego 69.<\/p>\n

Do\u0142\u0105czenie do niej wyobra\u017ce\u0144 lwa, byka, or\u0142a i anio\u0142a mo\u017ce by\u0107 interpretowane dwojako. Je\u015bli symbolizuj\u0105 one cztery \u017cywio\u0142y, XXI arkan jest \u201ekomentarzem\u201d czwartego wersu\u00a0Szmaragdowej Tablicy<\/em> informuj\u0105cego nas, \u017ce \u201eOjcem jego (Merkuriusza) jest S\u0142o\u0144ce (ogie\u0144), matk\u0105 Ksi\u0119\u017cyc (woda), wiatr nosi\u0142 go w swym \u0142onie (powietrze), karmicielk\u0105 jego jest ziemia\u201d70. Je\u017celi uznamy wszelako, i\u017c s\u0105 to \u015awi\u0119te Stworzenia Rydwanu, dostrze\u017cemy w pl\u0105saj\u0105cej nudystce jej \u201ekabalistyczn\u0105 siostr\u0119\u201d \u2013 Szechin\u0119 (Bo\u017c\u0105 Obecno\u015b\u0107 w \u015bwiecie) reprezentuj\u0105c\u0105 \u017ce\u0144ski aspekt B\u00f3stwa 71.<\/p>\n

Kimkolwiek pragnie jawi\u0107 si\u0119 niewiasta z karty \u015awiat, nie jest tym, kto za ni\u0105 si\u0119 ukrywa. Wiemy, \u017ce po\u015bredniczy mi\u0119dzy nim a \u015bwiatem, \u017ce skupia w sobie ca\u0142\u0105 osnow\u0119 uniwersum, a przenosz\u0105c j\u0105 na wy\u017cszy poziom pozwala mu ni\u0105 manipulowa\u0107. Jej rola po\u015bredniczki zdaje si\u0119 predestynowa\u0107 j\u0105 do rz\u0119du innych \u201epo\u015bredniczek\u201d: Maryi oraz Matki Bo\u017cej M\u0105dro\u015bci, czyli \u015awi\u0119tej Sofii ukazywanej na bizantyjskich ikonach pod postaci\u0105 uskrzydlonej niewiasty, o kt\u00f3rej W\u0142odzimierz So\u0142owiow pisa\u0142, i\u017c jest \u201enajprawdziwszym, najczystszym i najdoskonalszym cz\u0142owiecze\u0144stwem, najwy\u017csz\u0105 form\u0105 spo\u0142eczn\u0105, \u017cyw\u0105 dusz\u0105 przyrody i wszech\u015bwiata, od pocz\u0105tku z\u0142\u0105czon\u0105 z Bogiem i \u0142\u0105cz\u0105c\u0105 z Nim wszystko, co \u017cyje\u201d72, a w kt\u00f3rej rozpoznajemy M\u0105dro\u015b\u0107 Bo\u017c\u0105, kt\u00f3ra od zarania dziej\u00f3w towarzyszy ludziom, \u201ea przez pokolenia zst\u0119puj\u0105c w dusze \u015bwi\u0119tych, wzbudza przyjaci\u00f3\u0142 Bo\u017cych i prorok\u00f3w\u201d73. Odepchnijmy jednak pokus\u0119 ustawienia w jednym szeregu wszystkich tych po\u015bredniczek. Wbrew temu, co niekt\u00f3rzy s\u0105dz\u0105 nie s\u0105 one przejawami tego samego archetypu Matki, Niewiasty, Bogini. Kim\u015b innym jest Matka Bo\u017ca, kim\u015b innym tarotowa Anima Mundi. Dwie odmienne pot\u0119gi wynosz\u0105 je do godno\u015bci w\u0142adczy\u0144 nieba i ziemi. Dwaj r\u00f3\u017cni Ojcowie powo\u0142ali je do istnienia.<\/p>\n

I oto le\u017cy przed nami XXI arkan tarota: okultystyczny\u00a0koan\u00a0<\/em>otwieraj\u0105cy bramy nico\u015bci ’74. Wymieszano w nim, tak jak zreszt\u0105 w ca\u0142ym tarocie, wszelkie mo\u017cliwe symbole, sensy, znaczenia, alegorie, odbieraj\u0105c im sakraln\u0105 tre\u015b\u0107, a przede wszystkim moc ukierunkowania na Sacrum.\u00a0<\/em>Mo\u017cemy wmawia\u0107 sobie, i\u017c Anima Mundi pl\u0105sa niczym swawolne dziecko, \u017ce odkrywa przed nami \u201esens bezsensu\u201d, \u017ce za absurdem, kt\u00f3ry w niej wyczuwamy skrywa si\u0119 wy\u017cszy porz\u0105dek rzeczy umykaj\u0105cy s\u0142owom w jakie pr\u00f3bujemy je odzia\u0107. Wolno nam \u017cywi\u0107 z\u0142udzenia, \u017ce tak w\u0142a\u015bnie jest. Lecz nie jest. I nigdy nie by\u0142o. Ten, kto kreuje owe mira\u017ce pod\u0105\u017ca dalej niesiony szalonym pl\u0105sem unicestwienia \u015bwi\u0119to\u015bci i obracania na nice pe\u0142ni, kt\u00f3r\u0105 \u015awi\u0119to\u015b\u0107 ofiarowuje cz\u0142owiekowi. By uton\u0105\u0107 w odm\u0119tach lub pogr\u0105\u017cy\u0107 si\u0119 w \u015bmietnisku \u201eskorup\u201d najrozmaitszych skojarze\u0144, podobie\u0144stw, analogii.<\/p>\n

Z tego Chaosu wydobywa si\u0119 ON \u2013 wieloimienny mocarz \u015bwat\u0142ocienia. W Zakonie Z\u0142otego Brzasku obdarzono go tytu\u0142em \u201eWielkiego Po\u015br\u00f3d Nocy Czasu\u201d ’75. Metod\u0105 upiornych por\u00f3wna\u0144 imi\u0119 to wywo\u0142uje wspomnienie pobytu w Indiach i w Tybecie. Gdzie\u015b w odleg\u0142ych pok\u0142adach pami\u0119ci majacz\u0105 obrazy przedstawiaj\u0105ce rz\u0105dc\u0119 Kalaczakry demona Mahakal\u0119, wizerunki ukazuj\u0105ce posta\u0107 Mahadewy \u2013 \u015aiw\u0119 Natarad\u017c\u0119 tak niepokoj\u0105co podobnego do tancerki z XXI arkanu76. Nasz wzrok zatrzymuje si\u0119 na symbolu planety Saturn, kt\u00f3rym arkan \u00f3w jest sygnowany. I ju\u017c widzimy pos\u0119pnego Kronosa, str\u0105conego do Tartaru w\u0142adc\u0119 nocnego nieba, przyw\u00f3dc\u0119 tytan\u00f3w, kt\u00f3rzy \u2013 wed\u0142ug orfik\u00f3w \u2013 uosabiali demoniczn\u0105 si\u0142\u0119 piekie\u0142 makro- i mikrokosmosu oraz byli prarodzicami \u201ewszystkiego co \u015bmierci podlega […], istot ziemnych, morskich i opierzonych\u201d77. Identyfikujemy go z Chronosem-Czasem \u2013 rodzicielem i po\u017ceraczem byt\u00f3w. \u201eCzas to \u015bmier\u0107\u201d, my\u015blimy zerkaj\u0105c na hebrajsk\u0105 liter\u0119 taw,\u00a0<\/em>kt\u00f3rej karta \u015awiat jest podporz\u0105dkowana, a kt\u00f3ra wyznacza jej najwy\u017csze i najni\u017csze miejsce na Drzewie \u017bycia oraz czyni z \u201eWielkiego Po\u015br\u00f3d Nocy Czasu\u201d\u00a0alf\u0105 i omeg\u0105<\/em>\u00a0wszystkich pi\u0119ter uniwersum78. I ogarnia nas coraz wi\u0119kszy niepok\u00f3j, albowiem wed\u0142ug kabalistycznych legend, litera ta spocznie kiedy\u015b na czo\u0142ach sprawiedliwych raduj\u0105cych si\u0119 wiecznym \u017cyciem, ale te\u017c pos\u0142u\u017cy\u0142a ona Bogu jako znak pi\u0119tna wypalony na czole Kaina…<\/p>\n

Wystarczy. G\u0142upiec znalaz\u0142 sw\u00f3j \u201eukryty kamie\u0144\u201d, kubiczny kamie\u0144 system\u00f3w analogii i magicznych odpowiednio\u015bci79. Ozdobi\u0142 g\u0142ow\u0119 \u201eKoron\u0105 Mag\u00f3w\u201d ’80. Wyruszy\u0142 w drog\u0119 dawno temu, gdy po raz pierwszy spotka\u0142 ojca \u0142garstwa. Zst\u0105pi\u0142 do \u201ewn\u0119trza ziemi\u201d i ponownie go ujrza\u0142. W\u0119druj\u0105c z\u0142o\u017cy\u0142 pok\u0142on wszystkim postaciom imitatio Dei\u00a0<\/em>jakie mu \u00f3w ojciec w tym czasie podsun\u0105\u0142. \u0141ama\u0142 przykazanie za przykazaniem, kala\u0142 b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwa, pl\u0105ta\u0142 \u015bcie\u017cki Pa\u0144skie. Zarysowa\u0142 kr\u0105g, przest\u0105pi\u0142 pr\u00f3g, stan\u0105\u0142 po \u015brodku mandali, ujrza\u0142 Drzewo o czarno-bia\u0142ych ga\u0142\u0119ziach. Zerwa\u0142 z niego owoc poznania dobrego i z\u0142ego, powtarzaj\u0105c grzeszny czyn prarodzic\u00f3w ludzko\u015bci. Jad\u0142 go z upodobaniem, dawa\u0142 innym do skosztowania, mami\u0142 ich prawdami o\u00a0conjunctio et unio oppositorum,\u00a0<\/em>o przeciwie\u0144stwie i wsp\u00f3\u0142istnieniu dw\u00f3ch Bog\u00f3w, o pradawnej m\u0105dro\u015bci mag\u00f3w, kabalist\u00f3w, gnostyk\u00f3w, alchemik\u00f3w i mystagog\u00f3w. By\u0142 Magiem dla G\u0142upc\u00f3w, G\u0142upcem dla Mag\u00f3w, poszukuj\u0105cym i poszukiwanym, oszukuj\u0105cym i oszukanym, bo gdy na ko\u0144cu umar\u0142 \u2013 nie zmartwychwsta\u0142, bo cho\u0107 w tej grze du\u017co m\u00f3wi si\u0119 o zmartwychwstaniu, zmartwychwstania tam nie ma.<\/p>\n

Rezurekcja przychodzi z takiej sfery, w kt\u00f3rej wszystko jest jednoznaczne i proste. W tej sferze nie istniej\u0105 koniunkcj\u0119, opozycje, przenikania si\u0119, analogie. Diabe\u0142 niczego jej nie zabra\u0142, w niczym nie uszczupli\u0142. S\u0105dzi, \u017ce z ni\u0105 walczy, a nie jest dla niej ani wrogiem, ani przeciwnikiem, ani tym bardziej partnerem. Nie ma w niej \u017cadnego udzia\u0142u czy to w niebie, czy na ziemi. To my sycimy nasze umys\u0142y wiar\u0105, \u017ce\u00a0demon est deus inversus,\u00a0<\/em>napychaj\u0105c ni\u0105 ka\u0142dun mrocznego\u00a0trickstera<\/em>. To my, ku jego uciesze, wymy\u015blamy gnostyckie g\u0142upstwa o \u015awietle i Cieniu, o doskonaleniu si\u0119, oczyszczaniu, o uwik\u0142aniu w materi\u0119 i wyrywaniu z jej okow\u00f3w. To my czerpiemy rado\u015b\u0107 z babrania si\u0119 w astralnych \u015bwiatach, z obcowania z mocami, duchami, si\u0142ami, duchowymi przewodnikami. To nas upaja m\u0105dro\u015b\u0107 \u201euczonych w Pi\u015bmie\u201d, kt\u00f3rym \u201eukryty kamie\u0144\u201d okultyzmu i gnozy s\u0142u\u017cy jako metoda wyja\u015bniania \u201erzeczy ukrytych\u201d (a wi\u0119c i dowodzenia, \u017ce by\u0107 mo\u017ce i tym razem Lucyfer by\u0142 dla G\u0142upca \u201eroz\u015bwietlaczem umys\u0142u\u201d).<\/p>\n

Nic z \u201etych rzeczy\u201d. Lucyfer nie ma tu nic do gadania. Opami\u0119tanie ma swoje \u017ar\u00f3d\u0142o w Chrystusowym Krzy\u017cu roz\u0142upuj\u0105cym konary czarno-bia\u0142ego Drzewa. To jego moc sprawia, \u017ce owo udaj\u0105ce Drzewo \u017bycia\u00a0Arbor Gnosis<\/em>\u00a0znika, a razem z nim wszystkie imitacje zbawczego \u015awiat\u0142a i pozory wszechogarniaj\u0105cego Mroku.<\/p>\n

Przypisy<\/strong><\/p>\n

1. Bu\u0142awy nazywane s\u0105 r\u00f3wnie\u017c kijami, pa\u0142kami, r\u00f3\u017cd\u017ckami lub maczugami; kielichy \u2013 pucharami; pentakle \u2013 denarami, monetami b\u0105d\u017a dyskami.<\/p>\n

2. Teoria ta zyska\u0142a najwi\u0119ksz\u0105 popularno\u015b\u0107 w kr\u0119gach francuskiego okultyzmu (patrz: Papus, Tarot Cygan\u00f3w, Warszawa, 1994). Szerzej omawiam j\u0105 w\u00a0Biblii szatana<\/em>\u00a0(J.W.Suliga,\u00a0Biblia szatana<\/em>, \u0141\u00f3d\u017a, 1991).<\/p>\n

3. Rafa\u0142 T. Prinke,\u00a0Tarot. Dzieje niezwyk\u0142ej talii kart<\/em>, Warszawa, 1991; J. W. Suliga,\u00a0Biblia szatana.<\/em><\/p>\n

4. Szerzej omawia to Rafa\u0142 T. Prinke,\u00a0Tarot. Dzieje niezwyk\u0142ej talii kart.<\/em><\/p>\n

5.\u00a0Pewnego razu \u2013 pisze Girolamo Bargagli w wydanej w 1572 ksi\u0105\u017cce\u00a0Dialogo da Giuochi<\/em>\u00a0\u2013 widzia\u0142em m\u0119\u017cczyzn zabawiaj\u0105cych si\u0119 gr\u0105 w tarocco. Ka\u017cdy z jej uczestnik\u00f3w wylosowa\u0142 z talii jedn\u0105 kart\u0119 i przybiera\u0142 imi\u0119 tej karty, po czym g\u0142o\u015bno wyja\u015bniano przyczyny dla kt\u00f3rych ka\u017cdy z graczy by\u0142 reprezentowany przez t\u0119 kart\u0119, kt\u00f3r\u0105 wylosowa\u0142. Tym, kt\u00f3ry to wyja\u015bnia\u0142 by\u0142 cz\u0142owiek rozdaj\u0105cy karty, wielce obznajomiony z ich znaczeniami.<\/p>\n

Cytat za: R. S. Kaplan,\u00a0The Encyklopedia of Tarot<\/em>, vol. I, New York, 1985, s.30.<\/p>\n

6.\u00a0Wed\u0142ug \u017cyj\u0105cego na prze\u0142omie XVI i XVII wieku niemieckiego pisarza Jacoba Cammerlandera system ten by\u0142 bardzo rozpowszechniony w\u015br\u00f3d hazardzist\u00f3w. I tak, na przyk\u0142ad, pi\u0105tka koloru Kielich\u00f3w mia\u0142a uosabia\u0107 pi\u0119\u0107 Ksi\u0105g Moj\u017ceszowych, czw\u00f3rka \u2013 czterech ewangelist\u00f3w, dw\u00f3jka \u2013 dwie Tablice Przykaza\u0144 itp. Patrz: J.W.Suliga,\u00a0Biblia szatana<\/em>.<\/p>\n

7.\u00a0Wyobra\u017amy sobie \u2013 pisze Gebelin \u2013 ogarniaj\u0105ce nas zdumienie, kiedy niezawodnie przekonujemy si\u0119, i\u017c ta ksi\u0119ga staro\u017cytnych Egipcjan wci\u0105\u017c istnieje w naszych czasach; ta jedyna w \u015bwiecie ksi\u0119ga uratowana z p\u0142omieni, kt\u00f3re strawi\u0142y najwspanialsze biblioteki Egiptu, zawieraj\u0105ca ich wierzenia i tysi\u0105ce tak bardzo interesuj\u0105cych rzeczy […]. Ta egipska ksi\u0119ga \u2013 powtarzam \u2013 jest wszystkim, co ocala\u0142o […]. Z\u0142o\u017cona jest z 77 wzgl\u0119dnie z 78 kart lub obrazk\u00f3w podzielonych na pi\u0119\u0107 cz\u0119\u015bci […]. \u015awiat zna t\u0119 ksi\u0119g\u0119 jako gr\u0119 w tarota.<\/p>\n

Cytat za R. S. Kaplan,\u00a0The Encyklopedia of Tarot<\/em>, s. 13.<\/p>\n

8.\u00a0Proces ten Mathers przedstawi\u0142 w kr\u00f3tkiej formule, w kt\u00f3rej symbolami etap\u00f3w magicznej inicjacji s\u0105 (podane przez nas w nawiasach) karty Wielkich Wtajemnicze\u0144:<\/p>\n

Ludzka wola (Mag) o\u015bwiecona przez wiedz\u0119 (Kap\u0142anka) i wyra\u017caj\u0105ca si\u0119 \u015bwiadomym i zdecydowanym dzia\u0142aniem (W\u0142adczyni) winna by\u0107 zrealizowana (W\u0142adca) poprzez g\u0142\u0119bokie pok\u0142ady mi\u0142osierdzia i dobroczynno\u015bci (Kap\u0142an). W\u00f3wczas m\u0105dre wskaz\u00f3wki (Kochankowie) przynios\u0105 zwyci\u0119stwo (Rydwan) dzi\u0119ki umiej\u0119tno\u015bci zachowania r\u00f3wnowagi (Sprawiedliwo\u015b\u0107) i umiarkowania (Eremita) wobec ci\u0105g\u0142ych zmian losu (Ko\u0142o Fortuny). Hart ducha (Moc) u\u015bwi\u0119cony ofiarowywaniem samego siebie (Wisielec) zatryumfuje nad nieszcz\u0119\u015bciem (\u015amier\u0107) albowiem intelektualna tylko d\u0105\u017cno\u015b\u0107 do ujednolicania przeciwie\u0144stw (Umiarkowanie) nie mo\u017ce przeciwstawia\u0107 si\u0119 nieuchronemu fatum (Diabe\u0142). Jednak\u017ce z ka\u017cdej kl\u0119ski (Wie\u017ca) jest wyj\u015bcie i zawsze gwiazda nadziei (Gwiazda) rozja\u015bnia zapadaj\u0105cy mrok u\u0142udy (Ksi\u0119\u017cyc) i zapowiada najwy\u017csze szcz\u0119\u015bcie (\u015awiat) jako ostateczny i ko\u0144cowy wynik (S\u0105d Ostateczny) tej drogi. I tak oto pocz\u0105tkowe szale\u0144stwo (G\u0142upiec) niweczy z\u0142y urok, przynosz\u0105c niezniszczalna nagrod\u0119 (\u015awiat).<\/p>\n

Cytat za: R. S. Kaplan,\u00a0The Encyklopedia of Tarot<\/em>, s. 5.<\/p>\n

9.\u00a0Szczeg\u00f3\u0142owy ich opis czytelnik znajdzie w ksi\u0105\u017cce Nevilla Drurego\u00a0Don Juan, Mescalito i wsp\u00f3\u0142czesna magia. Mitologia przestrzeni wewn\u0119trznej<\/em>, Warszawa, 1992.\u00a0Ujawni\u0142 je i opisa\u0142 Israel Regardie w\u00a0The Complete Golden Dawn System of Magic<\/em>, vol. I-IV, Phoenix 1984. Pisze te\u017c o nich ucze\u0144 Regardiego Robert Wang w\u00a0An Introduction to the Golden Dawn System Tarot<\/em>, New York 1978 i w\u00a0The Qabalistic Tarot<\/em>, New York 1980.<\/p>\n

10. Autork\u0105 malowide\u0142 by\u0142a Frieda Harris, kt\u00f3r\u0105 Crowley pono\u0107 hipnotyzowa\u0142 po to, by wszed\u0142szy w trans, lepiej odczuwa\u0142a prze\u017cyte przeze\u0144 wizje.\u00a0Patrz: F. King,\u00a0The Magical World of Aleister Crowley<\/em>, London 1987.<\/p>\n

11. Co oczywi\u015bcie doprowadzi\u0142o do ogromnego zamieszania i dowolno\u015bci w sposobach przedstawiania arkan\u00f3w. Tylko nieliczne wsp\u00f3\u0142czesne taroty mog\u0105 by\u0107 uznawane za okultystyczne czy ezoteryczne, gdy\u017c powsta\u0142y jako \u201eprodukt finalny\u201d cyklu medytacji wizualizacyjnych. W ka\u017cdym jednak przypadku mamy do czynienia z TAROTEM, tj. jak\u0105\u015b jego (mniej lub bardziej udan\u0105) wersj\u0105. Pe\u0142n\u0105 gam\u0119 wsp\u00f3\u0142czesnych tarot\u00f3w prezentuje R. S. Kaplan w trzech tomach swej\u00a0Encyklopedii tarota<\/em>\u00a0oraz R.Pollack w\u00a0The New Tarot<\/em>, London 1989.<\/p>\n

12. Jej zasady Crowley opisa\u0142 w wielu ksi\u0105\u017ckach. W Polsce ukaza\u0142a si\u0119 najwa\u017cniejsza z nich\u00a0Magija w teorii i praktyce<\/em>, Krak\u00f3w 1999.\u00a0Patrz r\u00f3wnie\u017c: A. Crowley,\u00a0The Magical Record of the Beast 666<\/em>, London 1972, oraz\u00a0The Book of Toth<\/em>, London 1978.<\/p>\n

13.\u00a0Analogia \u2013 pisze Eliphas Levi w\u00a0Magii transcendentalnej\u00a0<\/em>\u2013 jest kluczem wszystkich sekret\u00f3w natury i jedyn\u0105 fundamentaln\u0105 podstaw\u0105 wszelkich objawie\u0144. To dlatego mamy wra\u017cenie, jakby religie napisane by\u0142y w niebie oraz w ca\u0142ej przyrodzie. I tak powinno by\u0107, poniewa\u017c dzie\u0142o Boga jest ksi\u0119g\u0105 Boga, i to, co On pisze, winno si\u0119 dostrzega\u0107 zar\u00f3wno w wyrazie Jego my\u015bli, jak i te\u017c w Jego bycie (je\u015bli uwa\u017camy, \u017ce jest On najwy\u017csz\u0105 my\u015bl\u0105). Analogia jest kwintesencj\u0105 kamienia filozoficznego […] kluczem wielkiego arkanu, korzeniem drzewa \u017cycia, nauk\u0105 dobra i z\u0142a. Odnale\u017a\u0107 dok\u0142adn\u0105 skal\u0119 analogii w rzeczach przyswajalnych przez nauk\u0119 oznacza ustali\u0107 podstawy wiary, a przez to wej\u015b\u0107 w posiadanie r\u00f3\u017cd\u017cki czarodziejskiej.<\/p>\n

Cytat za: A. Kosto\u0142owski,\u00a0Eliphas Levi \u2013 mag jako artysta<\/em>, w:\u00a0Interpretacja dzie\u0142a sztuki<\/em>, Warszawa 1976, s.126.<\/p>\n

14. Sztuk\u0119 t\u0119, kt\u00f3rej wyrazem jest tarot, a zw\u0142aszcza tarot marsylski, opanowa\u0142 do perfekcji Eliphas Levi, ilustruj\u0105c swoje ksi\u0105\u017cki w\u0142asnor\u0119cznie wykonywanymi rysunkami (w\u015br\u00f3d nich znalaz\u0142y si\u0119 przedstawienia dw\u00f3ch arkan\u00f3w tarota (Rydwan i Diabe\u0142).<\/p>\n

Jak przysta\u0142o na dobrego znawc\u0119 alchemicznych ksi\u0105g \u2013 komentuje t\u0119 umiej\u0119tno\u015b\u0107 Levi\u2019ego Andrzej Kosto\u0142owski \u2013 nie wyja\u015bnia […] \u201etajemnic\u201d swoimi rysunkami (raczej nawet rozci\u0105ga znany z dawnych traktat\u00f3w system ukrywania pod pozorem ujawniania ostatecznych \u201ekluczy\u201d tajemnic), z jednej strony pragnie trafi\u0107 do prawdziwych adept\u00f3w, kt\u00f3rzy mogliby b\u0142yskawicznie zrozumie\u0107, o co chodzi, z drugiej strony, wobec wszystkich kt\u00f3rzy traktuj\u0105 okultyzm jako jeszcze jedn\u0105 wypraw\u0119 w rejony ezoteryczne […] akcentuje ornamentalne zasnuwanie problemu mg\u0142\u0105 tajemnicy, spoza kt\u00f3rej raz po raz wyzieraj\u0105 symbole fanatastyczno\u015bci.<\/p>\n

A. Kosto\u0142owski,\u00a0Eliphas Levi \u2013 mag jako artysta<\/em>, s. 147.<\/p>\n

15. Allan W. Watts,\u00a0Droga zen<\/em>, Pozna\u0144 1997, s. 211.<\/p>\n

16. Ramsey Dukes,\u00a0Seksualne tajemnice czarnych mag\u00f3w obna\u017cone<\/em>, Pozna\u0144 1992.<\/p>\n

17.\u00a0Glossariusz okultyzmu<\/em>\u00a0podaje nast\u0119puj\u0105c\u0105 definicj\u0119 \u015bwiata astralnego, czyli astralu:<\/p>\n

Okultyzm uznaje zasadniczo istnienie trzech \u015bwiat\u00f3w: \u015bwiata duchowego, \u015bwiata astralnego i \u015bwiata fizycznego. Dla \u015bwiata astralnego substancj\u0105 jest uczucie, \u017c\u0105dza. Astral wyra\u017ca si\u0119 kszta\u0142tami i barwami; znajduje si\u0119 w ruchu nieustannym. Pe\u0142en jest r\u00f3\u017cnych istot, po cz\u0119\u015bci \u015bwiadomych, po cz\u0119\u015bci nie\u015bwiadomych […]. Eliphas Levi nazywa \u015bwiat astralny \u201ewielkim w\u0119\u017cem\u201d.<\/p>\n

A. K. Gleic,\u00a0Glossariusz okultyzmu<\/em>, Krak\u00f3w 1936.<\/p>\n

18. Termin zaczerpni\u0119ty z teorii C. G. Junga i przyswojony przez literatur\u0119 New Age. Z grubsza rzecz bior\u0105c \u201ewy\u017csza ja\u017a\u0144\u201d to rodzaj duchowej nad\u015bwiadomo\u015bci ka\u017cdego cz\u0142owieka, kt\u00f3ra po\u015bredniczy miedzy zwyczajn\u0105 (codzienn\u0105) ja\u017ani\u0105 a Bogiem i zachowuje pami\u0119\u0107 wszystkich swoich wciele\u0144. W teozofii \u201ewy\u017csz\u0105 ja\u017a\u0144\u201d okre\u015blano mianem \u201emanasu\u201d (wy\u017cszego, duchowego umys\u0142u). Wszystkie magiczne systemy okultyzmu uzale\u017cniaj\u0105 powodzenie magicznej operacji, medytacji czy modlitwy od stopnia sprz\u0119gni\u0119cia ni\u017cszych form \u015bwiadomo\u015bci (a zw\u0142aszcza pod\u015bwiadomo\u015bci) z \u201ewy\u017csz\u0105 ja\u017ani\u0105\u201d.<\/p>\n

19. Hebr.\u00a0sefiroth<\/em>. S\u0142owo to wywodzi si\u0119 od\u00a0sefer<\/em>\u00a0\u2013 liczba (lub \u2013 ksi\u0119ga).<\/p>\n

20. W j\u0119zyku hebrajskim nosz\u0105 one nazwy:\u00a0Kether, Chokmah, Binah, Chesed, Geburah, Tifereth, Necach, Hod, Jesod, Malkuth.<\/em><\/p>\n

21. S\u0105 to kosmosy:\u00a0aciluth, briah,\u00a0<\/em>lub\u00a0beriah, jecirach, i assijah<\/em>. Ten ostatni nosi nazw\u0119 kosmosu czynienia a\u017c dw\u00f3ch powod\u00f3w. Po pierwsze dlatego, poniewa\u017c w nim dokonuj\u0105 si\u0119 zbawcze (tj. wyzwalaj\u0105ce uwi\u0119zione \u201eiskry Bo\u017ce\u201d) czyny ludzi wsp\u00f3\u0142dzia\u0142aj\u0105cych z Bogiem. Po drugie z przyczyny, \u017ce jest to \u015bwiat poddany prawu przyczyny i skutku (czyn\u00a0x\u00a0<\/em>wywo\u0142uje skutek\u00a0y; y<\/em>\u00a0jest przyczyn\u0105 skutku\u00a0z<\/em>\u00a0itd.).<\/p>\n

22. Grecka nazwa Imienia JHWH.<\/p>\n

23. Pierwsz\u0105 liter\u0119 imienia JHWH (litera\u00a0jod<\/em>) symbolizuj\u0105 w tarocie: as Bu\u0142aw, kr\u00f3lowie czterech kolor\u00f3w. Drug\u0105 liter\u0119\u00a0(he<\/em>) \u2013 as Kielich\u00f3w, kr\u00f3lowe. Trzeci\u0105 liter\u0119\u00a0(waw<\/em>) \u2013 as Mieczy, rycerze. Ostatni\u0105 liter\u0119 (\u201edrugie\u201d\u00a0he<\/em>) \u2013 as Pentakli, giermkowie.<\/p>\n

24. Ksi\u0119ga Wyj\u015bcia, 3,14.<\/p>\n

25. Pomocnikami Raphaela s\u0105: anio\u0142 Chassan, w\u0142adca Ariel, kr\u00f3l Pralada; Gabriela \u2013 anio\u0142 Taliahad, w\u0142adca Tharsis, kr\u00f3l Neksa; Michaela \u2013 anio\u0142 Aral, w\u0142adca Seraph, kr\u00f3l Djin; Uriela \u2013 anio\u0142 Phorlakh, wladca Kerub, kr\u00f3l Ghob.\u00a0Patrz: David Godwin,\u00a0Godwin<\/em>\u2019s Cabalistic Encyklopedia. A Complete Guide to Cabalistic Magick<\/em>, Llewellyn Publications, USA 1989.<\/p>\n

26. I tak, na przyk\u0142ad, kr\u00f3lowa Bu\u0142aw (zodiak Barana) uosabia: anio\u0142a I domu astrologicznego (Ajel), anio\u0142a zodiakalnego o imieniu Szarhiel, \u201estra\u017cnika trzydziestu dni\u201d (Sateraton) oraz \u201estra\u017cnika trzydziestu mocy\u201d (Septawi). Natomiast giermek Bu\u0142aw (zodiak Strzelca) reprezentuje kolejno: anio\u0142a IX domu astrologicznego (Sojasel), anio\u0142a zodiakalnego (Saritiel), oraz \u201estra\u017cnik\u00f3w\u201d o imionach Ahoz i Lebarim. Oznakowane symbolami Barana i Strzelca s\u0105 w Wielkich Wtajemniczeniach arkana W\u0142adcy i Umiarkowania. Personifikuj\u0105 Archanio\u0142\u00f3w okre\u015blanych imionami: Malkidiel i Adwakiel.\u00a0Wg. Dawid Godwin,\u00a0Godwin<\/em>\u2019s Cabalistic Encyklopedia.<\/em><\/p>\n

27. Astrologiczn\u0105 symbolik\u0119 blotek podaj\u0119 w: J. W. Suliga,\u00a0Tarot mag\u00f3w<\/em>, Warszawa, 1992 (II wyd. 1994). Imiona\u00a0dekanoi<\/em>\u00a0i ich pomocnik\u00f3w czytelnik znajdzie w: Dawid Godwin,\u00a0Godwin<\/em>\u2019s Cabalistic Encyklopedia<\/em>. Na przyk\u0142ad, 2, 3, 4 Bu\u0142aw symbolizuj\u0105 trzy dekanaty zodiaku Barana oraz\u00a0dekanoi<\/em>\u00a0o imionach Zazer, Behahemi, Satander, a tak\u017ce duchy pi\u0119ciu dni dekanatu (Wehuel, Daniel, Hechasziah, Amamiah, Nanael, Nithael). Asy upostaciowiaj\u0105 \u017cywio\u0142y: as Bu\u0142aw \u2013 ogie\u0144, as \u2013 Kielich\u00f3w \u2013 wod\u0119, as Mieczy \u2013 powietrze, as Pentakli \u2013 ziemi\u0119. Oczywi\u015bcie ka\u017cdym z tych \u017cywio\u0142\u00f3w opiekuj\u0105 si\u0119 ro\u017cne grupy duch\u00f3w anielskich i podleg\u0142ych im byt\u00f3w ni\u017cszego rz\u0119du.<\/p>\n

28. W istocie ca\u0142a Biblia jest wg kabalist\u00f3w jednym, wielkim Imieniem Boga, kt\u00f3re winno spocz\u0105\u0107 w sercu (hebr.\u00a0leb<\/em>)\u00a0<\/em>kabalisty, poniewa\u017c ofiarowuj\u0105c cz\u0142owiekowi swoje Imi\u0119 B\u00f3g da\u0142 mu swoje serce. Dlatego ostatni\u0105 liter\u0105 hebrajskiego tekstu Tory jest litera\u00a0lamed<\/em>\u00a0(L), pierwsz\u0105\u00a0beth\u00a0<\/em>(B). Ich z\u0142\u0105czenie tworzy s\u0142owo\u00a0leb<\/em>\u00a0\u2013 serce (w zapisie: LB). Wi\u0119cej na ten temat pisz\u0119 w: J. W. Suliga,\u00a0Wielcy Magowie \u015bwiata. Dzieje ezoterycznej tradycji Zachodu.<\/em>\u00a0Tom I.\u00a0Historia przymierzy<\/em>. Warszawa 1997.<\/p>\n

29.\u00a0Ksi\u0119ga Wyj\u015bcia 14,19-21, w przek\u0142adzie W. O. Jakuba Wujka S. J., Wyd.\u00a0III, Krak\u00f3w 1962.<\/p>\n

30. Patrz: Aryeh Kaplan,\u00a0Meditation and Kabbalah<\/em>, York Beach, Maine 1993.\u00a0Metod\u0119 t\u0119 rozbudowa\u0142 i szczeg\u00f3\u0142owo opracowa\u0142 \u017cyj\u0105cy w XIII wieku kabalista \u017cydowski Abraham Abulafia.<\/p>\n

31. Analogia do trzech kolumn Drzewa \u017bycia.<\/p>\n

32. Tj. w chwili ekspansji \u015bwiat\u0142a z Boskiej niesko\u0144czono\u015bci nazywanej\u00a0ajin sof.<\/em><\/p>\n

33.\u00a0Zdarzy\u0142o si\u0119 to wed\u0142ug kabalistycznych legend, pi\u0105tego dnia stworzenia, kiedy B\u00f3g nakaza\u0142 anio\u0142om z\u0142o\u017cy\u0107 ho\u0142d Adamowi, a oni odm\u00f3wili wykonania polecenia i wzniecili przeciw Bogu bunt, za co zostali str\u0105ceni z niebios. Wg kaba\u0142y przyw\u00f3dc\u0105 rebeliant\u00f3w by\u0142 archanio\u0142 Samael (\u201eOgie\u0144 Bo\u017cy\u201d). W chrze\u015bcija\u0144stwie zwie si\u0119 on Lucyferem (\u201eNosiciel \u015awiat\u0142a\u201d).<\/p>\n

34. Pi\u0119knie ujmuje to rabi Nachman:<\/p>\n

\u015awiat\u0142o Niesko\u0144czonego nie ma formy i przybiera kszta\u0142t \u2013 dobry i z\u0142y \u2013 tylko w odbiorcy. A zatem wszystko zale\u017cy od nas. Musimy stara\u0107 si\u0119 najlepiej jak potrafimy, by nada\u0107 Boskiemu \u015bwiat\u0142u form\u0119 b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwa, a nie kl\u0105twy.<\/p>\n

Cytat za:\u00a0Puste krzes\u0142o. Ponadczasowa m\u0105dro\u015b\u0107 chasydzkiego mistrza Rabiego Nachmana z Brac\u0142awia<\/em>, opracowa\u0142 M. Mykoff i Breslov Research Institute, Pozna\u0144 1996, s. 59.<\/p>\n

35. \u0141ac.: Diabe\u0142 jest odwr\u00f3ceniem Boga. Okultystyczna formu\u0142a zapisywana wok\u00f3\u0142 sze\u015bcioramiennej gwiazdy zwanej \u201epiecz\u0119ci\u0105 Salomona\u201d. Gwiazd\u0119 tworz\u0105 dwa przeplecione tr\u00f3jk\u0105ty: bia\u0142y i czarny. Bia\u0142y tr\u00f3jk\u0105t symbolizuje \u015awiat\u0142o (Boga), czarny Ciemno\u015b\u0107 (diabe\u0142). Sens formu\u0142y i diagramu mo\u017cna najpro\u015bciej uj\u0105\u0107 w ten spos\u00f3b: B\u00f3g jest tez\u0105 (aspektem pozytywnym), diabe\u0142 anty-tez\u0105 (aspekt negatywny). Z ich z\u0142\u0105czenia rodzi si\u0119 synteza, czyli ca\u0142o\u015b\u0107 uniwersum, kt\u00f3rego symbolowy wizerunek prezentuje wspomniana \u201epiecz\u0119\u0107 Salomona\u201d.<\/p>\n

36. S\u0142owa te wypowiada do Fausta Mefistofeles.<\/p>\n

37. Hebr.\u00a0sitra achra<\/em>.\u00a0Mocarzami s\u0105 wspomniani w Ksi\u0119dze Rodzaju \u201esynowie bo\u017cy\u201d, kt\u00f3rzy p\u0142odzili z ziemskimi kobietami potomstwo (Genesis 6.1 i 4).<\/p>\n

38. Korelacje te zna ka\u017cdy, kto para si\u0119 tarotow\u0105 kartomancj\u0119. Po\u015bwiadcza to r\u00f3wnie\u017c nasze w\u0142asne, d\u0142ugoletnie do\u015bwiadczenie.<\/p>\n

39. \u201eKr\u00f3lami Edomu\u201d wzmiankowanymi w ksi\u0119dze Rodzaju (Genesis 36, 31-43) s\u0105 byty w\u0142adaj\u0105ce sefirotami ciemnego Drzewa \u017bycia. Ka\u017cd\u0105 sefir\u0105 rz\u0105dzi kr\u00f3l i ksi\u0105\u017c\u0119. Pierwszy zawiaduje ca\u0142ym obszarem sefirotu, drugi \u2013 miastem usytuowanym wewn\u0105trz sefiry.\u00a0David Godwin,\u00a0Godwin\u2019s Cabalistic Encyklopedia<\/em>.<\/p>\n

40. Demonami\u00a0goetii<\/em>\u00a0(dos\u0142. \u201ewyj\u0105cymi\u201d) s\u0105 najciemniejsze si\u0142y piekie\u0142, kt\u00f3rych imiona pochodz\u0105 ze staro\u017cytnych i \u015bredniowiecznych tekst\u00f3w magicznych, piecz\u0119ci, talizman\u00f3w i amulet\u00f3w. Najwi\u0119kszy ich zbi\u00f3r zwiera przypisywany Salomonowi manuskrypt nosz\u0105cy tytu\u0142\u00a0Lemegeton<\/em>.<\/p>\n

41. Wiedza o znaczeniu imienia ducha, daje magowi nad nim w\u0142adz\u0119. Przekonanie to si\u0119ga korzeniami g\u0142\u0119bokiej staro\u017cytno\u015bci, o czym \u015bwiadcz\u0105 chocia\u017cby liczne fragmenty Biblii (zapa\u015bnik walcz\u0105cy z patriarch\u0105 Jakubem nie ujawnia swojego imienia, za\u015b B\u00f3g na pytanie Moj\u017cesza o imi\u0119 odpowiada zagadkowo \u201eJestem, kt\u00f3ry jestem\u201d).<\/p>\n

42.\u00a0Dzia\u0142a tu ten sam mechanizm, kt\u00f3ry doskonale znaj\u0105 wyznawcy buddyzmu tybeta\u0144skiego stosuj\u0105cy do odmawiania modlitw m\u0142ynki modlitewne (zapisana na zwoju papieru i umieszczona we wn\u0119trzu cylindra modlitwa obraca si\u0119 i \u201emodli\u201d za poruszaj\u0105cego m\u0142ynkiem cz\u0142owieka) oraz wywieszaj\u0105cy w miejscach kultu chor\u0105giewki z wypisanymi na nich tekstami sutr (wiatr porusza chor\u0105gwi\u0105, uruchamiaj\u0105c mechanizm \u201emodlitewnego automatu\u201d). W przypadku tarota \u201erzecz ta\u201d dzieje si\u0119 r\u00f3wnie\u017c automatycznie bez wzgl\u0119du na to kto to robi i jak\u0105 wersj\u0105 tych kart si\u0119 pos\u0142uguje.<\/p>\n

43.\u00a0Formu\u0142a liczy 56 liter. Zbie\u017cno\u015b\u0107 z liczb\u0105 kart Ma\u0142ych Wtajemnicze\u0144 tarota nie jest przypadkowa. Stanowi jeden z licznych dowod\u00f3w po\u015brednich, \u017ce tarot od pocz\u0105tku swego istnienia by\u0142 \u015bci\u015ble zwi\u0105zany z tradycj\u0105 hermetyczn\u0105.<\/p>\n

44. \u0141ac. kamie\u0144 filozoficzny. Finalny efekt Wielkiego Dzie\u0142a.<\/p>\n

45. Wg\u00a0Krytycznego s\u0142ownika analizy jungowskiej<\/em>\u00a0indywiduacja to \u201eproces stawania si\u0119 jednostki sob\u0105, niepodzieln\u0105 ca\u0142o\u015bci\u0105, r\u00f3\u017cn\u0105 od innych ludzi czy zbiorowej psychiki, cho\u0107 pozostaj\u0105c\u0105 z nimi w zwi\u0105zku\u201d (A. Samuels, B. Shorter, F. Plaut,\u00a0Krytyczny s\u0142ownik analizy jungowskiej<\/em>, Warszawa 1994). Na zwi\u0105zki indywiduacji i inicjacji Jung zwraca\u0142 uwag\u0119 wielokrotnie.<\/p>\n

46. W Zakonie Z\u0142otego Brzasku system owych stopni by\u0142 bardziej rozbudowany i korelowa\u0142 z dziesi\u0119cioma sefirotami Drzewa \u017bycia (Patrz: Israel Regardie,\u00a0The Complete<\/em>…; R.Wang,\u00a0An Introduction.<\/em>..). By\u0142 on podporz\u0105dkowany kolejno\u015bci \u201eprzechodzenia\u201d przez poszczeg\u00f3lne arkana Wielkich Wtajemnicze\u0144 i wi\u0105za\u0142 si\u0119 z do\u015bwiadczeniem fenomen\u00f3w \u201egenerowanych\u201d przez \u201ekana\u0142y\u201d spinaj\u0105ce sefiroty Drzewa \u015awiata formowania.<\/p>\n

47. Opisuj\u0105c je opieramy si\u0119 na marsylskiej wersji tarota. W innych odmianach tych kart anielskie byty pojawiaj\u0105 si\u0119 jeszcze na arkanach VII (Rydwan) i X (Ko\u0142o Fortuny). Ich om\u00f3wienie \u201ezag\u0119\u015bci\u0142oby\u201d tylko wyw\u00f3d i nie wprowadzi\u0142o \u017cadnych istotnych zmian poza stwierdzeniem faktu, \u017ce Rydwan jest symbolem mikrokosmosu odzwierciedlaj\u0105cego makrokosmos (\u015awiat) i \u017ce Ko\u0142o Fortuny to obraz dynamiki uniwersum, w kt\u00f3rym objawia si\u0119 moc uosabiana przez XXI arkan.<\/p>\n

48. Dlatego francuska wersja tarota marsylskiego nadaje VI arkanowi tytu\u0142 \u201eZakochani\u201d.<\/p>\n

49. \u0141ac.\u00a0Bifurcatio<\/em>. Okultystyczny tytu\u0142 VI arkanu. Patrz: Grigorij Ossipowicz Mebes,\u00a0Wiedza tajemna. Encyklopedyczny wyk\u0142ad wiedzy duchowej opracowany na podstawie egipskiej symboliki<\/em>, t. 1-2, Wis\u0142a 1920-1921.<\/p>\n

50. Co podkre\u015bla okultystyczny tytu\u0142 tej karty w systemie Z\u0142otego Brzasku (\u201eDzieci G\u0142osu\u201d). Crowley nazywa\u0142 j\u0105 \u201eWyroczni\u0105 Pot\u0119\u017cnych\u201d.<\/p>\n

51. Czego alegoria ta nie ukrywa, gdy\u017c Kochanek pragnie jednocze\u015bnie dw\u00f3ch kobiet, kt\u00f3re uosabiaj\u0105 Erosa.<\/p>\n

52. I na odwr\u00f3t.<\/p>\n

53. Arkan XIV nosi\u0142 w Zakonie Z\u0142otego Brzasku tytu\u0142 \u201eC\u00f3ry Pojednania\u201d. Crowley nazywa j\u0105 \u201eC\u00f3rk\u0105 Pojednawc\u00f3w\u201d i \u201eDarczyni\u0105 \u017bycia\u201d. O ile wi\u0119c Umiarkowanie reprezentuje aspekt \u017ce\u0144ski, diabe\u0142 z arkanu XV uosabia aspekt m\u0119ski (i zwie si\u0119 \u201eDzieckiem Si\u0142 Czasu\u201d b\u0105d\u017a \u201ePanem Bram Materii\u201d).<\/p>\n

54. \u0141ac.: \u201eKsi\u0119\u017cyc l\u015bni\u0105cy biel\u0105\u201d. Faza ta znamionuje dokonanie po\u0142owy Wielkiego Dzie\u0142a. Alchemik s\u0105dzi, ze to koniec, w rzeczywisto\u015bci to dopiero w\u0142a\u015bciwy pocz\u0105tek operacji.<\/p>\n

55. Tak naprawd\u0119 Umiarkowanie i Diabe\u0142 s\u0105 jedn\u0105 i t\u0105 sam\u0105 pot\u0119g\u0105 jawi\u0105c\u0105 si\u0119 na dwa sposoby. \u015awietlisty jej aspekt okultyzm i wsp\u00f3\u0142czesna gnoza \u0142\u0105cz\u0105 z moc\u0105 lucyferyczn\u0105, mroczny \u2013 z arymaniczn\u0105 (od imienia boga ciemno\u015bci zoroastryzmu Arymana). Spotkanie z t\u0105 pot\u0119g\u0105 owocuje przekonaniem, \u017ce to ona \u201ezrodzi\u0142a\u201d cz\u0142owieka id\u0105cego \u015bcie\u017ck\u0105 magicznej inicjacji. Poniewa\u017c inicjacja ma zawsze na celu \u201epowr\u00f3t do \u017ar\u00f3de\u0142\u201d (do mocy i miejsca sk\u0105d cz\u0142owiek pochodzi, gdy\u017c tylko stamt\u0105d mo\u017ce czerpa\u0107 autentyczn\u0105 si\u0142\u0119 swej przemiany), G\u0142upiec niejako automatycznie lokalizuje swe \u201educhowe korzenie\u201d w czarno-bia\u0142ej pot\u0119dze. I nie tylko \u201educhowe\u201d, tak\u017ce \u201ematerialne\u201d (co przejawia si\u0119 na r\u00f3\u017cne sposoby). \u00d3w matczyny aspekt Umiarkowania i ojcowski Diab\u0142a odbierany jest jako manifestacje \u201educha gnozy i \u015bwiat\u0142a\u201d (Umiarkowanie) i przejaw zakorzenienia w czym\u015b dobrze znanym (Diabe\u0142). W XV arkanie wszystko si\u0119 wyja\u015bnia i, je\u015bli tak mo\u017cna powiedzie\u0107, materializuje (krystalizuje). Poniewa\u017c ma\u0142o kto chce pochodzi\u0107 \u201eod Z\u0142ego\u201d (bo ka\u017cdy wierzy, \u017ce w swym wn\u0119trzu jest \u201edobry\u201d), przewodnik G\u0142upca \u201ewycofuje si\u0119\u201d i przygotowuje do wykonania nast\u0119pnego ruchu. By tego dokona\u0107 musi objawi\u0107 si\u0119 jako kto\u015b zupe\u0142nie inny; kto\u015b za kim G\u0142upiec p\u00f3jdzie wierz\u0105c, \u017ce nie idzie za Diab\u0142em.<\/p>\n

56. Opowiadaj\u0105 o tym arkana XVI (Wie\u017ca) i XVII (Gwiazda). W kabale tytu\u0142 \u201eSyna Jutrzenki\u201d nadawany jest Chrystusowi i Lucyferowi.<\/p>\n

57. Okultystyczny tytu\u0142 arkanu. Patrz: G. O. Mebes,\u00a0Wiedza tajemna.<\/em><\/p>\n

58. Carl Gustav Jung,\u00a0Rebis czyli kamie\u0144 filozof\u00f3w<\/em>, Warszawa 1989, s. 439.<\/p>\n

59. Tam\u017ce, s. 442.<\/p>\n

60. Patrz: Carl Gustav Jung,\u00a0Archetypy i symbole<\/em>, Warszawa 1981, s. 201-247.<\/p>\n

61. Jest to jeden z najwa\u017cniejszych mit\u00f3w dawnej i wsp\u00f3\u0142czesnej gnozy. Zachowa\u0142 do dzi\u015b \u017cywotno\u015b\u0107 w folklorze Ba\u0142kan\u00f3w. Rozpoznajemy w nim stary, indoeuropejski mit o bli\u017aniaczych lub paralelnych b\u00f3stwach, z kt\u00f3rych jeden jest jasny, drugi \u2013 ciemny (w hindui\u017amie np. Kryszna i Balarama, Rama i Lakszmana). W parze tej szatan jest starszym bratem, Chrystus \u2013 m\u0142odszym.<\/p>\n

62. Mechanizm scalaj\u0105cej mocy \u201eczwartego\u201d wida\u0107 r\u00f3wnie\u017c w przypadku Niewymawialnego Imienia Boga JHWH. Wg kaba\u0142y czwarta litera Imienia (litera\u00a0he<\/em>) \u201eogarnia\u201d sob\u0105 ca\u0142e Imi\u0119 i czyni je pe\u0142nym Imieniem. W kabale okultystycznej przyjmuje si\u0119, \u017ce litera\u00a0jod<\/em>\u00a0to Ojciec,\u00a0waw<\/em>\u00a0\u2013 Duch \u015awi\u0119ty, \u201epierwsze\u201d\u00a0he<\/em>\u00a0\u2013 Chrystus, \u201edrugie\u201d\u00a0he<\/em>\u00a0(czyli ostatnia litera Tetragrammatonu) \u2013 szatan. R\u00f3wnie\u017c chrze\u015bcija\u0144skie pi\u015bmiennictwo akcentuje dope\u0142niaj\u0105c\u0105 rol\u0119 \u201eczwartego\u201d, jednak\u017ce owym \u201eczwartym\u201d ma by\u0107 cz\u0142owiek, nie diabe\u0142. Pi\u0119knie ukazuje to\u00a0\u00a0ikona \u015awi\u0119tej Tr\u00f3jcy Andrieja Rublowa, na kt\u00f3rej widzimy trzech anio\u0142\u00f3w siedz\u0105cych przy czworok\u0105tnym stole. Czwarty bok jest pusty i \u201eczeka\u201d na cz\u0142owieka (patrz: Benoit Standeart OSB,\u00a0Ikona Tr\u00f3jcy Andrieja Rublowa<\/em>, Bydgoszcz 1995; O. Grigorij Krug,\u00a0My\u015bli o ikonie<\/em>, Bia\u0142ystok 1991; pisz\u0119 o tym r\u00f3wnie\u017c w: J. W. Suliga,\u00a0Krocz\u0105c drogami anio\u0142\u00f3w. Anio\u0142y w sztuce i tradycji judeochrze\u015bcija\u0144skiej<\/em>, katalog wystawy, Warszawa 1998). Mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce pr\u00f3buj\u0105c sta\u0107 si\u0119 \u201eczwartym elementem\u201d \u015awi\u0119tej Tr\u00f3jcy, diabe\u0142 ponawia sw\u00f3j bunt przeciw Bogu, poniewa\u017c jest ono przeznaczone dla cz\u0142owieka, kt\u00f3remu str\u0105cony anio\u0142 nie chcia\u0142 z\u0142o\u017cy\u0107 pok\u0142onu i wszcz\u0105\u0142 rebeli\u0119.<\/p>\n

63.\u00a0Np. w\u00a0Amphitetrum sapientiae aeternae solis versae<\/em>\u00a0Henryka Kuhnrata (rok wydania 1609), w diagramie narysowanym przez Abrahama Franckenberga (koniec XVII wieku), zatytu\u0142owanym\u00a0Jesus mihi omnia<\/em>, czy w\u00a0Oedipus Aegyptiacus<\/em>\u00a0Athanasiusa Kirchera (1602-1680) na rycinie zatytu\u0142owanej \u201eSiedemdziesi\u0105t dwa Imiona Bo\u017ce\u201d.<\/p>\n

64.\u00a0Hermes, W\u0142adca \u015awiata, kt\u00f3ry mieszka w naszych sercach, sfera Ksi\u0119\u017cyca, okr\u0105g\u0142y i czworok\u0105tny, wynalazca s\u0142\u00f3w j\u0119zyka, pos\u0142uszny sprawiedliwo\u015bci, odziany w chlamid\u0119, o uskrzydlonych stopach, w\u0142adca j\u0119zyka wydaj\u0105cego wszystkie d\u017awi\u0119ki, prorok przemawiaj\u0105cy do \u015bmiertelnych…<\/p>\n

Cytat za : C. G. Jung,\u00a0Rebis, czyli kamie\u0144 filozof\u00f3w<\/em>.<\/p>\n

65. W t\u0142um. Romana Bugaja. Roman Bugaj,\u00a0Hermetyzm<\/em>, Wroc\u0142aw-Warszawa-Krak\u00f3w 1991, s. 120.<\/p>\n

66. I dlatego pierwszym, a wi\u0119c wprowadzaj\u0105cym, arkanem Wielkich Wtajemnicze\u0144 tarota jest arkan Mag oznaczony znakiem planety Merkury i identyfikowany z Hermesem Trismegistosem, a szerzej \u2013 z Merkuriuszem.<\/p>\n

67. C. G. Jung,\u00a0Rebis, czyli kamie\u0144 filozof\u00f3w<\/em>\u00a0s. 333.<\/p>\n

68. Wi\u0119cej na ten temat: Joscelyn Godwin,\u00a0Robert Fludd.\u00a0<\/em>Hermetic philosopher and surveyor of two worlds<\/em>, London 1979.<\/p>\n

69.\u00a0R. S. Kaplan,\u00a0The Encyklopedia<\/em>…<\/p>\n

70.\u00a0R. Bugaj,\u00a0Hermetyzm,<\/em>\u00a0s.120. Uwagi w nawiasach \u2013 J. W. Suliga.<\/p>\n

71.\u00a0Wed\u0142ug \u017cydowskiej kaba\u0142y Szechina uosabia immanentny aspekt B\u00f3stwa \u201ezamieszkuj\u0105cego\u201d \u015bwiat i si\u0119 w nim uobecniaj\u0105cego. Niekt\u00f3rzy kabali\u015bci, pisze Alan Unterman<\/p>\n

postrzegali j\u0105 jako odr\u0119bny, powo\u0142any do \u017cycia byt, istot\u0119 \u015bwietln\u0105, z kt\u00f3r\u0105 cz\u0142owiek mo\u017ce nawi\u0105za\u0107 kontakt […]. Szechina spowija ca\u0142y lud Izraela, lecz jest te\u017c natchnieniem poszczeg\u00f3lnych jednostek, zw\u0142aszcza tych, kt\u00f3rzy s\u0142u\u017c\u0105 Bogu z rado\u015bci\u0105. W tym uj\u0119ciu Szechin\u0119 i\u00a0Ruach ha-Kodesz<\/em>\u00a0[Ducha \u015awi\u0119tego \u2013 uwaga J. W. S.] mo\u017cna traktowa\u0107 zamiennie.<\/p>\n

Alan Unterman,\u00a0Encyklopedia tradycji i legend \u017cydowskich<\/em>, Warszawa 1994.<\/p>\n

72. Cytat za: Pawe\u0142 Florenski,\u00a0Ikonostas i inne szkice<\/em>, Bia\u0142ystok 1997, s. 70.<\/p>\n

73. Mdr 7.26-28.<\/p>\n

74.\u00a0Koan<\/em>\u00a0to rodzaj zagadki, podchwytliwego pytania, kt\u00f3re zadaj\u0105 uczniom mistrzowie buddyzmu zen. Odpowied\u017a zawsze jest absurdalna i nielogiczna, poniewa\u017c\u00a0koan<\/em>\u00a0nic nie znaczy, s\u0142u\u017cy natomiast do intuicyjnego zrozumienia \u201eistoty rzeczy\u201d. \u201eKa\u017cdy\u00a0koan<\/em>\u00a0\u2013 m\u00f3wi Roshi Yasutani \u2013 jest szczeg\u00f3lnym wyra\u017ceniem natury Buddy, \u017cywym i niepodzielnym, kt\u00f3re nie mo\u017ce by\u0107 uchwycone przez intelekt\u201d (cytat za: Clude Durix,\u00a0Sto kluczy zen<\/em>, Pozna\u0144 1999, s. 232).\u00a0Koan<\/em>\u00a0mo\u017ce by\u0107 \u201eobrazoburczy\u201d i cz\u0119sto nawet taki jest, nie traci jednak mocy ukierunkowania na natur\u0119 Buddy, kt\u00f3r\u0105 jest\u00a0\u015bunjata<\/em>\u00a0(pustka). Karta \u015awiat r\u00f3wnie\u017c kieruje nas ku \u201epustce\u201d, s\u0119k w tym, \u017ce buddyjska pustka nie jest nico\u015bci\u0105, za\u015b \u201epustka\u201d XXI arkanu to po prostu\u00a0nihilo.<\/em><\/p>\n

75. Jest to okultystyczny tytu\u0142 XXI arkanu.<\/p>\n

76. Mahakala (skr. \u201eWielki Czarny\u201d), demon trzymaj\u0105cy w r\u0119kach Kr\u0105g Czasu (skr.\u00a0Kalaczakra<\/em>). W buddyzmie tybeta\u0144skim uosobienie u\u0142udy, iluzji \u015bwiata (po\u017c\u0105dliwo\u015bci oraz pragnie\u0144, kt\u00f3re nadaj\u0105 \u015bwiatu pozory rzeczywisto\u015bci i le\u017c\u0105 u podstaw\u00a0karmana<\/em>: prawa przyczyny i skutku). Mahadewa (skr.: Wielki B\u00f3g) \u2013 przydomek hinduskiego Boga \u015aiwy (skr.: \u0142askawy). \u015aiwa Natarad\u017ca (\u015aiwa Kr\u00f3l Ta\u0144ca) to niszczycielski aspekt \u015aiwy \u2013 kosmicznego jogina, kt\u00f3ry medytuj\u0105c stwarza iluzje \u015bwiata, a potem j\u0105 niszczy pl\u0105saj\u0105c po\u015br\u00f3d p\u0142omieni swej mocy. Niszcz\u0105c \u015bwiat \u015aiwa zbawia jednocze\u015bnie swych wyznawc\u00f3w. Podobie\u0144stwo \u015aiwy Natarad\u017cy i tancerki z XXI arkanu tarota jest uderzaj\u0105ce. Z tego, co nam wiadomo, Rudolf Steiner (tw\u00f3rca antropozofii) twierdzi\u0142, \u017ce b\u00f3g \u015aiwa reprezentuje Lucyfera w hinduistycznej triadzie naczelnych b\u00f3stw (Brahama, Wisznu, \u015aiwa) (Wisznu by\u0142by zatem \u201eChrystusem\u201d, a b\u00f3g-stw\u00f3rca Brahma \u201eOjcem\u201d).<\/p>\n

77. Cytat za: Andrzej M. Kempi\u0144ski,\u00a0S\u0142ownik mitologii lud\u00f3w indoeuropejskich<\/em>, Pozna\u0144 1993, s. 429. Warto zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na to, \u017ce w\u0142adza tytan\u00f3w obejmowa\u0142a trzy sfery kosmosu symbolizowane w cytowanym tek\u015bcie przez \u017cywio\u0142y (ziemi\u0119, wod\u0119, powietrze). Odpowiadaj\u0105 one trzem pi\u0119trom \u015bwiat\u00f3w formowania i czynienia (piek\u0142om, ziemiom, niebiosom).<\/p>\n

78.\u00a0Alfa i omega<\/em>\u00a0to odpowiednio pierwsza i ostatnia litera alfabetu greckiego. W alfabecie hebrajskim odpowiadaj\u0105 im\u00a0alef i taw<\/em>. Poniewa\u017c hebrajskie litery to zarazem liczby, kaba\u0142a stosuje kilka sposob\u00f3w ich z nimi identyfikowania. Najbardziej rozpowszechnione s\u0105 systemy: prosty i odwr\u00f3cony. W systemie prostym\u00a0alef<\/em>\u00a0to 1, taw \u2013 400. W systemie odwr\u00f3conym\u00a0alef<\/em>\u00a0przyjmuje warto\u015b\u0107 400,\u00a0taw<\/em>\u00a0\u2013 1. W zale\u017cno\u015bci od systemu litera\u00a0taw<\/em>\u00a0spoczywa na ostatniej \u015bcie\u017cce Drzewa spinaj\u0105cej Podstaw\u0119 z Kr\u00f3lestwem, lub na pierwszej (Korona -M\u0105dro\u015b\u0107). Jest wi\u0119c najni\u017cej i najwy\u017cej jednocze\u015bnie i obejmuje ca\u0142e Drzewo \u017bycia.<\/p>\n

79. Kamieniem kubicznym nazywano w Zakonie Z\u0142otego Brzasku system magicznych analogii i odpowiednio\u015bci, kt\u00f3rych znajomo\u015b\u0107 koronuje inicjacj\u0119. Przedstawiano go w formie czworobocznej figury obrazuj\u0105cej siedem kierunk\u00f3w przestrzeni i dwana\u015bcie kra\u0144c\u00f3w rozci\u0105g\u0142o\u015bci makro i mikrokosmosu opisanych w kabalistycznym traktacie\u00a0Sefer Jecirach<\/em>\u00a0datowanym na II-VI stulecie po Chrystusie (w Polsce ukaza\u0142y si\u0119 dwa przek\u0142ady tej ksi\u0119gi :\u00a0Sefer Jecira czyli Ksi\u0119ga Stworzenia<\/em>, t\u0142um. W. Bojer, J. Dokt\u00f3r, B. Kos, Warszawa 1995 oraz\u00a0Ksi\u0119ga Jecirah. Klucz kaba\u0142y<\/em>, t\u0142um. M. Prokopowicz, Warszawa 1994). Do jego zrozumienia konieczna jest znajomo\u015b\u0107 czterech praw magicznych: prawa si\u0142y ludzkiej woli dzia\u0142ania na \u015bwiat, prawa w\u0142a\u015bciwo\u015bci \u015bwiata astralnego, prawa magicznych analogii w \u015bwiecie materialnym i astralnym, prawa tw\u00f3rczej mocy wyobra\u017ani. Ich praktyczna znajomo\u015b\u0107 po\u0142\u0105czona z kabalistyczn\u0105 wiedz\u0105 o strukturze kubicznego kamienia owocuje moc\u0105 wp\u0142ywu na bieg rzeczy, a na poziomie poznawczym umo\u017cliwia rozumienie wszelkich zjawisk naturalnych i kulturowych poprzez wnikni\u0119cie w ich wewn\u0119trzn\u0105, ukryt\u0105 struktur\u0119. Na jeszcze wy\u017cszym poziomie kubiczny kamie\u0144 pozwala dokonywa\u0107 wgl\u0105du w obszar zwany\u00a0aka\u015b\u0105<\/em>, kt\u00f3ry jest rodzajem \u201ekosmicznej pami\u0119ci\u201d zawieraj\u0105cej informacje o przesz\u0142o\u015bci, tera\u017aniejszo\u015bci i przysz\u0142o\u015bci. Jest to, pisa\u0142 Eliphas Levi:<\/p>\n

wsp\u00f3lne zwierciad\u0142o wszystkich my\u015bli i wszelkich form, zachowuje ono obrazy tego wszystkiego, co by\u0142o, odbicie minionych \u015bwiat\u00f3w i przez analogi\u0119 \u2013 zarysy przysz\u0142ego \u015bwiata. Jest to narz\u0119dzie cudotw\u00f3rstwa i jasnowidzenia.<\/strong><\/em><\/p>\n

Okultystyczna kaba\u0142a identyfikuje kubiczny kamie\u0144 z kryszta\u0142owym sklepieniem oraz z szafirowym tronem Istoty powo\u017c\u0105cej Rydwanem opisanym w wizji Ezechiela. Wi\u0119cej na ten temat: R. Wang,\u00a0The Qabalistic<\/em>…<\/p>\n

80.\u00a0Corona Magica<\/em>. Okultystyczny tytu\u0142 XXI arkanu. G. O. Mebes,\u00a0Wiedza tajemna<\/em>…<\/p>\n

Tarot – zwierciad\u0142o \u015awiat\u0142a i Mroku cz. 1<\/strong><\/em><\/a><\/p>\n


\n

autor artyku\u0142u:\u00a0 Jan Witold Suliga\u00a0 <\/b>(ur. 1951), etnograf, podr\u00f3\u017cnik i pisarz, jest tak\u017ce dyrektorem Pa\u0144stwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.<\/p>\n


\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: portal GNOSIS http:\/\/www.gnosis.art.pl\/<\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jan Witold Suliga G\u0142upiec i Merkuriusz Aczkolwiek \u015bwiat\u0142o anio\u0142a Rezurekcji przynosi pok\u00f3j tr\u00f3jce ludzi (a\u017c prosi si\u0119, by odczyta\u0107 w starcu reprezentacj\u0105 Ojca, w kobiecie \u2013 Ducha, w m\u0119\u017cczy\u017anie \u2013 Syna), nie on jest owym czwartym elementem, lecz ten, w … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[164],"tags":[988,165],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5210"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5210"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5210\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5215,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5210\/revisions\/5215"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5210"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5210"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5210"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}