{"id":5062,"date":"2020-06-23T13:39:34","date_gmt":"2020-06-23T11:39:34","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=5062"},"modified":"2020-06-23T13:59:45","modified_gmt":"2020-06-23T11:59:45","slug":"mysl","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/mysl\/","title":{"rendered":"My\u015bl"},"content":{"rendered":"

Leon Denis
\nMY\u015aL\u00a0<\/strong><\/em>
\n(Prze\u0142o\u017cy\u0142a J. Kreczy\u0144ska.)<\/p>\n

My\u015bl jest tw\u00f3rcz\u0105. Jak my\u015bl wieczna bezustannie wysy\u0142a w przestrze\u0144 zarodki istot i \u015bwiat\u00f3w, tak samo my\u015bl pisarza, m\u00f3wcy, poety,\u00a0 artysty rozsypuje niesko\u0144czone kwiecie idei, dzie\u0142, poj\u0119\u0107, kt\u00f3re\u00a0 wp\u0142ywa\u0107 b\u0119d\u0119, w z\u0142em lub dobrem, stosownie do swej natury, na\u00a0 niezliczony t\u0142um ludzki. <\/p>\n

Oto dlaczego powo\u0142anie pracownik\u00f3w my\u015bli Jest zarazem wielkie, \u015bwi\u0119te i niebezpieczne.<\/p>\n

Wielkie i \u015bwi\u0119te, bo my\u015bl rozprasza ciemno\u015b\u0107 drogi, rozwi\u0105zuje zagadki \u017cycia i wyznacza drog\u0119 ludzko\u015bci; jej to p\u0142omie\u0144 ogrzewa dusze i rozja\u015bnia pustynie istnienia.<\/p>\n

Jest niebezpieczne, bo skutki jego s\u0105, pot\u0119\u017cne zar\u00f3wno przy schodzeniu w d\u00f3\u0142, jak przy wst\u0119powaniu.<\/p>\n

Wcze\u015bniej czy p\u00f3\u017aniej ca\u0142y wytw\u00f3r umys\u0142u wraca do autora wraz ze skutkiem, przynosz\u0119,c mu, zale\u017cnie od swej jako\u015bci, cierpienia, zmniejszenie lub pozbawienie wolno\u015bci, albo te\u017c uciechy wewn\u0119trzne, rozszerzenie i podniesienie istoty jego. Zycie obecne jest, jak wiemy, prostym epizodem d\u0142ugiej historii, urywkiem wielkiego \u0142a\u0144cucha, ci\u0105gn\u0105cego si\u0119 dla wszystkich przez niezmierzono\u015b\u0107.<\/p>\n

I nieustannie spadaj\u0105, na nas, jak mg\u0142y lub promienie, skutki czyn\u00f3w naszych. Dusza ludzka przebiega sw\u0105, drog\u0119 w atmosferze \u015bwietlanej lub ponurej, zaludnionej tworami jej my\u015bli. I tam w\u0142a\u015bnie, w \u017cyciu tamtego \u015bwiata, odnajdzie chwa\u0142\u0119 sw\u0105 lub ha\u0144b\u0119.<\/p>\n

Aby nada\u0107 my\u015bli ca\u0142\u0105 Jej si\u0142\u0119 i rozleg\u0142o\u015b\u0107, najskuteczniejszym jest badanie wielkich zagadnie\u0144.<\/p>\n

Chc\u0105c dobrze wyrazi\u0107, trzeba czu\u0107 pot\u0119\u017cnie; aby zazna\u0107 wra\u017ce\u0144 wielkich i g\u0142\u0119bokich, trzeba zwr\u00f3ci\u0107 si\u0119 do \u017ar\u00f3d\u0142a, sk\u0105d wyp\u0142ywa ca\u0142e \u017cycie, ca\u0142a harmonia, ca\u0142e pi\u0119kno.<\/p>\n

Wszystko szlachetne i podnios\u0142e w dziedzinie inteligencji wyp\u0142ywa z przyczyny wiecznej, \u017cywej i my\u015bl\u0105cej. Im wysi\u0142ek my\u015bli ku tej przyczynie jest wi\u0119kszy, tem wy\u017cej kr\u0105\u017cy my\u015bl, tem promienniejsze ogl\u0105danie jasno\u015bci, tem bardziej upajaj\u0105ce odczuwanie uciechy, pot\u0119\u017cniejsze si\u0142y zdobywane, genjalniejsze natchnienia! Po ka\u017cdym wysi\u0142ku my\u015bl o\u017cywiona, o\u015bwiecona zst\u0119puje na ziemskie przestrzenie, by podj\u0105\u0107 zadanie, przez kt\u00f3re sama wzro\u015bnie, bo praca stwarza inteligencj\u0119, jak inteligencja tworzy pi\u0119kno, wspania\u0142o\u015b\u0107 czynu dokonanego.<\/p>\n

Podnie\u015b wzrok, my\u015blicielu, poeto! niech si\u0119 rozlegnie krzyk twego wezwania, natchnienia, modlitwy! Wobec morza o zmiennych odblaskach, na widok bia\u0142ych szczyt\u00f3w w oddali, lub roziskrzonego gwiazdami nieba, czy nie dozna\u0142e\u015b nigdy chwil ekstazy i upojenia, kiedy dusza pogr\u0105\u017ca si\u0119 w \u015bnie boskim, kiedy zbli\u017ca si\u0119 natchnienie
\npot\u0119\u017cne, jak b\u0142yskawica, szybki pos\u0142annik z nieba ku ziemi? Nadstaw ucha! Czy nie s\u0142ysza\u0142e\u015b nigdy w g\u0142\u0119biach swej istoty dr\u017cenia harmonij dziwnych a zmieszanych, echa \u015bwiata niewidzialnego, g\u0142os\u00f3w cienia, ko\u0142ysz\u0105cych tw\u0105 my\u015bl do przyj\u0119cia natchnie\u0144 wy\u017cszych?<\/p>\n

W ka\u017cdym poecie, arty\u015bcie, pisarzu s\u0105, zarodki mediumizmu, nie\u015bwiadome, niepodejrzewane, kt\u00f3re czekaj\u0105, na rozw\u00f3j; przez nie to pracownik my\u015bli wchodzi w zwi\u0105zek ze \u017ar\u00f3d\u0142em niewyczerpanym i otrzymuje sw\u0105, cz\u0105stk\u0119 objawienia. To objawienie estetyczne, przystosowane do jego natury i rodzaju talentu, powinien wyrazi\u0107 w swych dzie\u0142ach, kt\u00f3re przelej\u0119, w dusz\u0119 t\u0142umu wibracje boskich si\u0142, promieniowanie prawd wiecznych.<\/p>\n

W cz\u0119stym i \u015bwiadomym obcowaniu ze \u015bwiatem Duch\u00f3w geniusze przysz\u0142o\u015bci czerpa\u0107 b\u0119d\u0119, pierwiastki swych dzie\u0142. Dzisiaj ju\u017c zrozumienie tajemnic \u017cycia dwoistego przynosi cz\u0142owiekowi pomoc i \u015bwiat\u0142o, jakich upadaj\u0105ce religie nie mog\u0119 mu ofiarowa\u0107. We wszystkich dziedzinach idea spirytystyczna zap\u0142odni my\u015bl pracuj\u0105ce.<\/p>\n

Nauka zawdzi\u0119cza\u0107 jej b\u0119dzie odnowienie teorji i metod. Otrzyma od niej odkrycie si\u0142 nieobrachowanych i zdobycie \u015bwiata niewidzialnego. FiIozofja zyska szersz\u0105, i \u015bci\u015blejsz\u0105 znajomo\u015b\u0107 osobisto\u015bci ludzkiej, kt\u00f3ra w transie i eksterioryzacji jest niby krypt\u0105 otwieraj\u0105c\u0105 si\u0119, pe\u0142n\u0105, osobliwych rzeczy, w kt\u00f3rej si\u0119 chowa klucz, tajemnicy istoty.<\/p>\n

Religie przysz\u0142o\u015bci znajd\u0119, w spirytyzmie dowody nie\u015bmiertelno\u015bci i prawa \u017cycia zagrobowego, a jednocze\u015bnie zasad\u0119 \u015bcis\u0142ego zwi\u0105zku dwu ludzko\u015bci, widzialnej i niewidzialnej w pochodzie do wsp\u00f3lnego Ojca.<\/p>\n

Sztuka we wszystkich formach znajdzie w nim niewyczerpane \u017ar\u00f3d\u0142a natchnienia i wzrusze\u0144.<\/p>\n

Cz\u0142owiek prosty zaczerpnie st\u0105d odwag\u0119 moraln\u0105, w godzinie znu\u017cenia. Zrozumie on, \u017ce dusza mo\u017ce wzrasta\u0107 tak dobrze przy ci\u0119\u017ckiej pracy, jak przy zaszczytnej, i \u017ce \u017cadnym obowi\u0105zkiem gardzi\u0107 nie nale\u017cy, \u017ce zazdro\u015b\u0107 jest siostr\u0105 nienawi\u015bci i \u017ce nieraz mniej\u00a0 szcz\u0119\u015bcia bywa w zbytku, ni\u017c w stanie miernym. Pot\u0119\u017cny nauczy si\u0119 dobroci z uczuciem tej solidarno\u015bci, kt\u00f3ra brata nas wszystkich poprzez wszystkie \u017cycia i mo\u017ce nas zmusi\u0107 do powrotu maluczkimi. by nabra\u0107 cnoty skromno\u015bci.<\/p>\n

Sceptyk odnajdzie wiar\u0119, w\u0105tpi\u0105cy d\u0142ugie nadzieje i m\u0119skie postanowienia, wszyscy cierpi\u0105cy g\u0142\u0119bok\u0105 ide\u0119, \u017ce prawo sprawiedliwo\u015bci towarzyszy wszystkim rzeczom; \u017ce niema w \u017cadnej dziedzinie skutku bez przyczyny, porodu bez b\u00f3lu. zwyci\u0119stwa bez, walki niema tryumfu bez trudnych wysi\u0142k\u00f3w, lecz, \u017ce ponad wszystkim panuje doskona\u0142a i majestatyczna sankcja i \u017ce nikt nie jest opuszczony od Boga, kt\u00f3rego jest cz\u0105steczk\u0119,.<\/p>\n

W ten spos\u00f3b powoli odbywa\u0107 si\u0119 b\u0119dzie odrodzenie ludzko\u015bci, tak m\u0142odej jeszcze, tak nie\u015bwiadomej siebie, a kt\u00f3rej pragnienia d\u0105\u017c\u0119, poma\u0142u do zrozumienia swego zadania i celu, a jednocze\u015bnie zwi\u0119ksza si\u0119 pole widzenia i perspektywa przysz\u0142o\u015bci bez ko\u0144ca. I oto p\u00f3jdzie naprz\u00f3d bardziej \u015bwiadoma siebie i swej si\u0142y, \u015bwiadoma wspania\u0142ego przeznaczenia. Za ka\u017cdym przebytym etapem, widz\u0119,c i chc\u0105c\u00a0 wi\u0119cej, czuj\u0105c jak o\u017cywia si\u0119 i ja\u015bnieje ognisko jej wewn\u0119trzne, ujrzy r\u00f3wnie\u017c jak ust\u0105pi\u0105, znikn\u0105, lub rozwi\u0105\u017c\u0119, si\u0119 ponure zagadki \u015bwiata.<\/p>\n

A droga roz\u015bwietli si\u0119 promieniem pot\u0119\u017cnym. Wraz z mrokami zgasn\u0119, powoli przes\u0105dy i pr\u00f3\u017cne obawy; rozpr\u00f3sz\u0119, si\u0119 pozorne sprzeczno\u015bci wszech\u015bwiata; w duszach i rzeczach nastanie harmonia. Wtedy wst\u0105pi w ni\u0105, ufno\u015b\u0107 i rze\u015bko\u015b\u0107 i cz\u0142owiek „poczuje, jak ro\u015bnie w nim my\u015bl i serce. I p\u00f3jdzie zn\u00f3w dalej po drodze stuleci do ko\u0144ca swego dzie\u0142a; a dzie\u0142o jego jest bez ko\u0144ca. Bo ile razy ludzko\u015b\u0107 wznosi si\u0119 do nowego idea\u0142u, wierzy, \u017ce osi\u0105gn\u0119\u0142a idea\u0142 doskona\u0142y; w rzeczywisto\u015bci jednak zdoby\u0142a tylko wierzenie lub system, odpowiadaj\u0105cy stopniowi swego rozwoju. Ale za ka\u017cdym razem z tych poryw\u00f3w, wysi\u0142k\u00f3w sp\u0142ywaj\u0105, na ni\u0105, rado\u015bci i si\u0142y nowe i nagrod\u0119 swych trud\u00f3w i przykro\u015bci odnajduje ludzko\u015b\u0107 w samym trudzie, w rado\u015bci \u017cycia i post\u0119pu, kt\u00f3ry jest prawem istot, w zwi\u0105zku \u015bci\u015blejszym z Wszech\u015bwiatem, w troch\u0119 pe\u0142niejszym posiadaniu Dobra i Pi\u0119kna.<\/p>\n

O arty\u015bci, pisarze, poeci, kt\u00f3rych liczba co dzie\u0144 wzrasta, kt\u00f3rych dzie\u0142a si\u0119 mno\u017c\u0119, i p\u0142yn\u0119, jak potok, dzie\u0142a cz\u0119sto pi\u0119kne form\u0119” lecz s\u0142abe w za\u0142o\u017ceniu, sztuczne i materialne, i bez talentu wydajecie dla przyczyn miernych! Ile wysi\u0142k\u00f3w zmarnowanych, lub oddanych w s\u0142u\u017cb\u0119 niezdrowych nami\u0119tno\u015bci, niskich rozkoszy i brudnych interes\u00f3w!<\/p>\n

Kiedy wschodz\u0119, szerokie i wspania\u0142e horyzonty, kiedy otwiera si\u0119 cudowna ksi\u0119ga wszech\u015bwiata i duszy ca\u0142a przed wami, kiedy Geniusz my\u015bli wzywa was do zada\u0144 szlachetnych, do dzie\u0142 pe\u0142nych sok\u00f3w zap\u0142adniaj\u0105cych post\u0119p ludzko\u015bci, wy zabawiacie si\u0119 nazbyt cz\u0119sto dziecinnymi i ja\u0142owymi \u0107wiczeniami, prac\u0105 w kt\u00f3rej \u015bwiadomo\u015b\u0107 wi\u0119dnie, inteligencja si\u0119 obni\u017ca i os\u0142abia w przesadzonym kulcie zmys\u0142\u00f3w i nieczystych instynkt\u00f3w.<\/p>\n

Kto z was opowie epopej\u0119 duszy, walcz\u0105cej o zdobycie swych przeznacze\u0144 w niezmierzony’m cyklu wiek\u00f3w i \u015bwiat\u00f3w; jej cierpienia i rado\u015bci, jej upadki i d\u017awiganie si\u0119; zst\u0119powanie do przepa\u015bci \u017cycia, uderzenia skrzyde\u0142 o \u015bwiat\u0142o, ofiary i ca\u0142opalenia, b\u0119d\u0105ce odkupieniem, misje zbawcze, wzrastaj\u0105cy udzia\u0142 w pocz\u0119ciach bo\u017cych!<\/p>\n

Kto wypowie r\u00f3wnie\u017c pot\u0119\u017cne harmonie wszech\u015bwiata<\/strong><\/em>, olbrzymiej harfy, drgaj\u0105cej pod my\u015bl\u0119, Boga, \u015bpiew \u015bwiat\u00f3w, rytm wieczny, ko\u0142ysz\u0119,cy genez\u0119 gwiazd i ludzko\u015bci?<\/p>\n

Albo powolne urabianie si\u0119, bolesne poczynanie \u015bwiadomo\u015bci przez etapy ni\u017csze, wykszta\u0142canie si\u0119 mozolne indywidualno\u015bci, istoty moralnej! Kto opowie zdobywanie \u017cycia coraz pe\u0142niejszego, szerszego, pogodniejszego, rozja\u015bnianego promieniami z wysoka, poch\u00f3d ze szczytu na szczyt w pogoni za szcz\u0119\u015bciem, pot\u0119g\u0105 i czyst\u0105 mi\u0142o\u015bci\u0105? Kto wy\u015bpiewa dzie\u0142o cz\u0142owieka, bojownika nie\u015bmiertelnego wznosz\u0105cego po\u015br\u00f3d zw\u0105tpie\u0144, kl\u0119sk, cierpie\u0144 i \u0142ez budowl\u0119, „harmonijn\u0105, i cudown\u0105, swej osobowo\u015bci my\u015bl\u0105cej i \u015bwiadomej?<\/p>\n

Zawsze naprz\u00f3d, zawsze dalej, zawsze wy\u017cej! \u00a0Odpowiecie: my nie wiemy. I pytacie: kto nauczy nas tych rzeczy?<\/p>\n

Kto! G\u0142osy wewn\u0119trzne i g\u0142osy z za\u015bwiata! <\/strong><\/em><\/p>\n

Nauczcie si\u0119 otwiera\u0107, przegl\u0105da\u0107 i czyta\u0107 ksi\u0119g\u0119 w was ukryt\u0105” ksi\u0119g\u0119 przemian istoty.\u00a0 Ona wam powie, czem byli\u015bcie i czem b\u0119dziecie. Ona was nauczy\u00a0 najwi\u0119kszej tajemnicy, stworzenia siebie przez wysi\u0142ek nieustanny; czynno\u015b\u0107 to wszechw\u0142adna, kt\u00f3ra w milczeniu my\u015bli ka\u017ce\u00a0 kie\u0142kowa\u0107 dzie\u0142u i stosownie do waszych zdolno\u015bci, rodzaju talentu\u00a0 ka\u017ce wam namalowa\u0107 najpi\u0119kniejsze p\u0142\u00f3tna, wyrze\u017abi\u0107 najidealniejsze kszta\u0142ty, skomponowa\u0107 najbardziej harmonijne symfonie, napisa\u0107 stronice najpi\u0119kniejsze, urzeczywistni\u0107 najcudniejsze poematy.<\/em> <\/strong><\/p>\n

Wszystko jest tam, w was, doko\u0142a was! Wszystko m\u00f3wi, wszystko\u00a0 wibruje, widzialne i niewidzialne, wszystko \u015bpiewa i s\u0142awi chwa\u0142\u0119\u00a0 \u017cycia, upojno\u015b\u0107 my\u015blenia, stwarzania, jednoczenia si\u0119 z dzie\u0142em powszechnem. Przepych morza i nieba, usianego gwiazdami, majestat\u00a0 szczyt\u00f3w, wo\u0144 kwiat\u00f3w, tchnienia i promienie, tajemnicze szmery las\u00f3w, melodie ziemi i przestrzeni, g\u0142osy niewidzialnego, m\u00f3wi\u0105ce\u00a0 w ciszy wieczoru, g\u0142os sumienia, echo g\u0142osu bo\u017cego, wszystko jest\u00a0 nauk\u0119, i objawieniem, kto widzie\u0107 umie, s\u0142ucha\u0107, pojmowa\u0107, my\u015ble\u0107\u00a0 i czu\u0107!<\/p>\n

A ponad wszystkiem Wizja najwy\u017csza, wizja bez, kszta\u0142t\u00f3w, My\u015bl niestworzona, prawda ca\u0142kowita, harmonja ostateczna tre\u015bci i praw,\u00a0 kt\u00f3ra pocz\u0105wszy od g\u0142\u0119bi naszej istoty a\u017c do najodleglejszej gwiazdy,\u00a0 \u0142\u0105czy wszystko i wszystkich w ol\u015bniewaj\u0105cej jedno\u015bci.\u00a0A \u0142a\u0144cuch\u00a0 \u017cycia rozwijaj\u0105cy si\u0119 w niesko\u0144czono\u015b\u0107, drabina pot\u0119g duchowych nios\u0105cych Bogu wezwania ludzkie w modlitwach, a cz\u0142owiekowi odpowied\u017a Bosk\u0105, w natchnieniu!<\/p>\n

A teraz pytanie ostatnie. Dlaczego po\u015br\u00f3d niezmierzonej pracy\u00a0 i nadzwyczajnej produkcji intelektualnej, charakteryzuj\u0105cych nasz\u0105 epok\u0119, tak ma\u0142o znajdujemy dzie\u0142 pot\u0119\u017cnych, utwor\u00f3w genialnych?<\/p>\n

Bo przestali\u015bmy ogl\u0105da\u0107 rzeczy boskie oczami duszy! Bo przestali\u015bmy wierzy\u0107 i kocha\u0107!<\/p>\n

Wznie\u015bmy si\u0119 z powrotem do \u017ar\u00f3de\u0142 niebieskich i wieczystych;\u00a0 to jedyne lekarstwo na nasz\u0105 anemi\u0119 moraln\u0105. Obr\u00f3\u0107my my\u015bli nasze\u00a0 ku rzeczom uroczystym i g\u0142\u0119bokim. Niech wiedza rozja\u015bnia si\u0119 i dope\u0142nia intuicj\u0119, sumienia i wy\u017cszemi zdolno\u015bciami ducha.<\/p>\n

Dopomo\u017ce\u00a0 nam w tem wiedza duchowa.<\/strong><\/p>\n

\u0179r\u00f3d\u0142o: „Hejna\u0142” MARZEC '1930, Rocznik 2 – Zeszyt 3<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Leon Denis MY\u015aL\u00a0 (Prze\u0142o\u017cy\u0142a J. Kreczy\u0144ska.) My\u015bl jest tw\u00f3rcz\u0105. Jak my\u015bl wieczna bezustannie wysy\u0142a w przestrze\u0144 zarodki istot i \u015bwiat\u00f3w, tak samo my\u015bl pisarza, m\u00f3wcy, poety,\u00a0 artysty rozsypuje niesko\u0144czone kwiecie idei, dzie\u0142, poj\u0119\u0107, kt\u00f3re\u00a0 wp\u0142ywa\u0107 b\u0119d\u0119, w z\u0142em lub dobrem, … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[420],"tags":[130,911,912],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5062"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5062"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5062\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5067,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5062\/revisions\/5067"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5062"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5062"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5062"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}