(*) Cyt. w rozpr. Prof. Struvego \u201eO istnieniu duszy\u201c. Warszawa 1867 str.<\/p>\n<\/blockquote>\n
Przeciwnie dla prawdziwych moralist\u00f3w dobrowolne po\u00ads\u0142usze\u0144stwo prawom moralnym jest najwy\u017cszym stopniem wol\u00adno\u015bci. (*)<\/p>\n
Ale wszelkie ograniczenia ju\u017c istniej\u0105cego postanowienia, czy to zewn\u0119trzne czy wewn\u0119trzne w niczem nie zmieniaj\u0105 kwestyi. Dla psychologa rzecz sprowadza si\u0119 do pytania o przyczynowo\u015bci naszej woli. Ograniczenie jednego pop\u0119du przez drugi jest, odno\u015bnie do ka\u017cdego z nich, ograniczeniem jego wolno\u015bci zewn\u0119trznej podobnie jak ograniczeniem wolno\u015bci ze\u00adwn\u0119trznej ca\u0142ego organizmu jest tamowanie jego woli. Ka\u017cdy pop\u0119d d\u0105\u017cy do nasycenia – a \u017ce takich pop\u0119d\u00f3w mo\u017ce na raz wyst\u0119powa\u0107 wi\u0119cej przeto powstanie mi\u0119dzy niemi Darwinowska walka o byt i w tej walce jeden b\u0119dzie ograni\u00adcza\u0142 zewn\u0119trzn\u0105 wolno\u015b\u0107 drugiego, tak jak w \u017cyciu zwierz\u0105t wolno\u015b\u0107 jednych gatunk\u00f3w zwierz\u0119cych ogranicza si\u0119 wolno\u015bci\u0105 drugich – ale nie na tem polega kwestyja – i tu bowiem nie mo\u017ce by\u0107 sporu; gdzie s\u0105 dane pop\u0119dy tam rezultat ich walki b\u0119dzie naturalnem nast\u0119pstwem ich si\u0142y. O tem trudno w\u0105t\u00adpi\u0107 – ale W\u0105tpliwo\u015b\u0107 na tem si\u0119 zasadza czy my mamy w\u0142adz\u0119 tworzy\u0107 nowe pop\u0119dy kt\u00f3re by mog\u0142y pokona\u0107 te jakie w danej chwili wyst\u0105pi\u0142y.<\/p>\n
Przypu\u015b\u0107my \u017ce wszystkie moje obecne pop\u0119dy domagaj\u0105 si\u0119 a\u017cebym poszed\u0142 spa\u0107 – czy ja mam w\u0142adz\u0119 stworzy\u0107 taki nowy pop\u0119d, kt\u00f3ry nie mia\u0142 podstawy bytu w organizmie, ale kt\u00f3ry ja sam wytworzy\u0142em i kt\u00f3rym mog\u0119 wszystkie obecne pop\u0119dy zmusi\u0107 do milczenia. Czy mog\u0119 postanowi\u0107 czuwa\u0107 chocia\u017c nic mnie do tego nie sk\u0142ania? Oto pytanie dotycz\u0105ce w\u0142a\u015bnie psychologicznej wolno\u015bci woli. Je\u015bli wola nasza jest koniecznem nast\u0119pstwem og\u00f3\u0142u pop\u0119\u00add\u00f3w wyst\u0119puj\u0105cych w danej chwili – to nie ma woli samowol\u00adnej, samotw\u00f3rczej.<\/p>\n
(*) Mi\u0119dzy innemi z nowszych autor\u00f3w Dr. Despine uwa\u017ca za wolne tylko te akty woli w kt\u00f3rych wyst\u0119puje poczucie moralne (Psychologie na\u00adturelle 3 t. Paris<\/p>\n
Je\u015bli my mamy w\u0142adz\u0119 postanawiania niezale\u017cnie od og\u00f3\u00ad\u0142u pop\u0119d\u00f3w jakie wyst\u0119puj\u0105, w danej chwili – to istnieje wola samowolna, samotw\u00f3rcza. Cousin okre\u015bla nasz\u0105 wolno\u015b\u0107 chce\u00adnia w ten spos\u00f3b, \u017ce ,,my mamy \u015bwiadomo\u015b\u0107, wtedy gdy chce\u00ad my, \u017ce mogliby\u015bmy chcie\u0107 wprost przeciwnie, nie wyczerpuj\u0105c si\u0119 wcale, tak \u017ce gdyby moja wola zmieni\u0142a dziesi\u0119\u0107 razy, sto razy swoje chcenia, si\u0142a chcenia pozostaje najzupe\u0142niej ca\u0142\u0105 t\u0105\u017c sam\u0105, chocia\u017c wiecznie rozmait\u0105 w zastosowaniach, mog\u0105c\u0105 w ka\u017cdej chwili zrobi\u0107 to czego nie robi albo nie zrobi\u0107 tego co robi. Na tem w\u0142a\u015bnie polega pe\u0142no\u015b\u0107 i rzeczywisto\u015b\u0107 wol\u00adno\u015bci.\u201c (\u2019)<\/p>\n
Taka wola nie mo\u017ce zale\u017ce\u0107 od pop\u0119d\u00f3w, skoro przy da\u00adnych warunkach, przy jednych i tych\u017ce samych pop\u0119dach, czuje, jak nas zapewnia Cousin, \u017ce mog\u0142aby postanowi\u0107 wprost przeciwnie ani\u017celi postanawia. Wed\u0142ug Prof. Struvego wolna wola jest tak\u0105 przyczyn\u0105 naszych czyn\u00f3w po za kt\u00f3r\u0105 nie ma ju\u017c innych przyczyn, jest przyczyn\u0105 ostateczn\u0105. \u201eWolna wola, czysta samodzielno\u015b\u0107, jest przyczyn\u0105 wy\u0142\u0105czaj\u0105c\u0105 wszelkie dalsze pytania; dla czego tak a nie inaczej dzia\u0142a?\u201c<\/p>\n
To okre\u015blenie jest zgodne z poprzedniem. Tak poj\u0119ta wola jest si\u0142\u0105 przyczynow\u0105 naszych dzia\u0142a\u0144, odci\u0119t\u0105 od wszelkiego uprzedniego \u0142a\u0144cucha przyczyn; jest przyczyn\u0105, sama nie maj\u0105c przyczyny. Jest to bez w\u0105tpienia najdok\u0142adniejsze okre\u015blenie woli samotw\u00f3rczej. – Podobn\u0105 definicyj\u0119 przedsta\u00adwi\u0142 Kant; wed\u0142ug niego kwestyja polega na tem, czy wola mo\u017ce sama z siebie da\u0107 pocz\u0105tek \u0142a\u0144cuchowi zjawisk ju\u017c w dalszym ci\u0105gu moc\u0105 konieczno\u015bci nast\u0119powa\u0142y po sobie.<\/p>\n
(Kant uwa\u017ca\u0142 wol\u0119 za byt odr\u0119bny istniej\u0105cy niezale\u017cnie od te\u00adgo lub owego chcenia). – Hegel przez woln\u0105 wol\u0119 rozumie<\/p>\n
\n(1) Hist. de la phil. dn XVIII Sl\u00f3cle p. Victor Cousin Por\u00f3w: w prze\u00adk\u0142adzie polskim M. Gliszczy\u0144skiego, T. II. str. 290.
\n(2) O istnieniu duszy i jej udziale w chorobach umys\u0142owych p. Dr. Prof. Henryka Struve. 1867 str.<\/p>\n<\/blockquote>\n
tak\u0105, kt\u00f3ra mo\u017ce sk\u0142ania\u0107 sama siebie.\u00a0 Mili zgodnie z Ha\u00admiltonem kt\u00f3rego krytykuje, za woln\u0105 wol\u0119, uwa\u017ca tak\u0105 wol\u0119, kt\u00f3ra mog\u0142aby dzia\u0142a\u0107 bez przyczyny. Wprowadzenie zasady przyczynowo\u015bci do objawu naszych po\u017c\u0105da\u0144 i po\u00adstanowie\u0144, przyczynowo\u015bci wymagaj\u0105cej sta\u0142ych i niezmiennych skutk\u00f3w od sta\u0142ych i niezmiennych przyczyn, jest zaprzecze\u00adniem takiej wolnej woli. Samo wolno\u015b\u0107 woli daje si\u0119 poj\u0105\u0107 tylko jako wy\u0142amanie si\u0119 naszej duszy z pod praw przyczynowej za\u00adle\u017cno\u015bci.\u00a0 Je\u015bli nasze postanowienia maj\u0105 swoje sta\u0142e i nie\u00ad zmienne przyczyny to w pewnych danych warunkach nie mog\u0105 nie powsta\u0107 czyli \u017ce my nie mamy wolno\u015bci woli w tem zna\u00adczeniu w jakiem j\u0105 pojmuj\u0105 obro\u0144cy duchowej samowoli.<\/p>\n
Dla uprzytomnienia istoty naszego zagadnienia, we\u017amy przyk\u0142ad i wyja\u015bnijmy na nim punkta sporne. W tej chwili postanowi\u0142em przedstawi\u0107 czytelnikowi przy\u00adk\u0142ad, na kt\u00f3rym by mo\u017cna obja\u015bni\u0107 istot\u0119 zagadnienia o wol\u00adno\u015bci naszej woli. Postanowienie to powzi\u0105\u0142em, jakkolwiek o niem przedtem nie my\u015bla\u0142em, r\u00f3wnie jak nie przysz\u0142o mi przez my\u015bl \u017ce w\u0142a\u015bnie ten a nie inny przyk\u0142ad wybior\u0119. Ot\u00f3\u017c to postanowienie, ten akt mojej woli, odkre\u015blam w my\u015bli wraz z chwil\u0105 obecn\u0105, od wszystkiego tego co j\u0105 poprzedzi\u0142o, od uprzedniego stanu mojej duszy, od uprzedniego stanu mego cia\u00ad\u0142a, od wszystkich moich uprzednich uczu\u0107, wyobra\u017ce\u0144, przeko\u00adna\u0144 i pop\u0119d\u00f3w, od wszystkich wra\u017ce\u0144 jakie kiedykolwiek ode\u00ad bra\u0142em, od wszystkich wra\u017ce\u0144 jakie w tej chwili odbieram i pytam si\u0119; Czy ten akt woli, to postanowienie obja\u015bnienia rzeczy na tym mianowicie przyk\u0142adzie jest naturalnem, przyczynowem, koniecznem nast\u0119pstwem wszystkich uprzednich warunk\u00f3w istniej\u0105cych w mojej duszy i zewn\u0105trz niej, czy te\u017c jest faktem odosobnionym, samoistnym, kt\u00f3ry jakkolwiek po\u00ad wsta\u0142 w danej chwili, ale m\u00f3g\u0142 w tych\u017ce samych warunkach wewn\u0119trznych lub zewn\u0119trznych nie powsta\u0107? Tak lub nie?<\/p>\n
Jakikolwiek we\u017amiemy przyk\u0142ad czyj|(to z zakresu historyi, czy z \u017cycia potocznego, czy ze sfery najpospolitszych czy naj\u00admniej pospolitych objaw\u00f3w woli -zawsze pytanie b\u0119dzie i to samo; albo dany akt woli jest samoistnym, samodzielnym, samotw\u00f3rczym, dla kt\u00f3rego ani przesz\u0142o\u015b\u0107 ani zewn\u0119trzno\u015b\u0107 nie by\u0142a konieczn\u0105 przyczyn\u0105, albo te\u017c jest bezpo\u015brednim, natural\u00adnym, koniecznym wynikiem tego co go poprzedzi\u0142o i co jego powstaniu towarzyszy.\u00a0 Tak, lub nie ?<\/p>\n
Je\u015bli tak to znaczy: 1-0 \u017ce przy danych uprzednich i obecnych, zewn\u0119trznych i wewn\u0119trznych warunkach, dany akt woli nie m\u00f3g\u0142 nie po\u00ad wsta\u0107: 2-0 \u017ce je\u015bli wyobrazimy sobie dw\u00f3ch ludzi identycznych pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem, maj\u0105cych absolutnie jedn\u0105 i tak\u0105\u017c sam\u0105 organizacy\u0119 przyrodzon\u0105, jedne i takie\u017c same usposobienia, zdol\u00adno\u015bci i sk\u0142onno\u015bci duchowe, na kt\u00f3rych oddzia\u0142ywa\u0142y absolut\u00ad nie jednakowe wp\u0142ywy wychowania i w og\u00f3le otoczenia, kt\u00f3rzy do\u015bwiadczyli w \u017cyciu bezwzgl\u0119dnie identycznych uczu\u0107 w je\u00addnakich okoliczno\u015bciach, kt\u00f3rzy wreszcie w chwili obecnej znaj\u00adduj\u0105 si\u0119 wobec jednych i tych samych warunk\u00f3w to i po\u00adstanowienia woli tych dw\u00f3ch ludzi b\u0119d\u0105 w danej chwili iden\u00adtyczne.<\/p>\n
3-0 \u017ce je\u015bli w obecnych warunkach zewn\u0119trznych i wew\u00adn\u0119trznych, albo te\u017c tylko wewn\u0119trznych (na skutek zmian uprzednich zajdzie zmiana to i w postanowieniu cz\u0142owieka zajdzie zmiana. Ze zatem je\u015bli w jednakowych warunkach zewn\u0119trz\u00adnych raz i drugi raz, postanawiamy rozmaicie, to znaczy \u017ce jakkolwiek to co nas otacza nie uleg\u0142o zmianie, ale nasze zapa\u00adtrywanie si\u0119 na to co nas otacza musia\u0142o uledz zmianie na sku\u00adtek uprzednich zmian wewn\u0119trznych.<\/p>\n
Przeciwnie; je\u015bli nie, to znaczy; 1-0 \u017ce przy danych uprzednich i obecnych, zewn\u0119trznych i wewn\u0119trznych warunkach, dany akt woli m\u00f3g\u0142 nie powsta\u0107; 2-0 \u017ce je\u015bli wyobrazimy sobie dw\u00f3ch ludzi identycznych pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem, maj\u0105cych jedn\u0105 i tak\u0105\u017c sam\u0105 organizacyj\u0119 przyrodzon\u0105 i t.p. i t.d. to pomimo to wszystko jeden z\u00a0tych ludzi mo\u017ce postanowi\u0107 inaczej, drugi inaczej, lub nawet<\/p>\n
Wcale nie zrobi\u0107 \u017cadnego 3-0 \u017ce, czy to w obecnych warunkach zewn\u0119trznych i wewn\u0119trznych, zajdzie jakakolwiek zmiana, lub te\u017c nic si\u0119 nie zmieni, to i w pierwszym i w drugim razie postanowienie woli pozostanie zawsze niezale\u017cnem od tych wszystkich okoliczno\u015bci, t. j. mo\u017ce by\u0107 takie lub owakie, twierdz\u0105ce lub przecz\u0105ce, sta\u00adnowcze lub niestanowcze, a nawet mo\u017ce wcale nie powsta\u0107.<\/p>\n
Oto pytanie: tak, lub nie? Innej drogi nie ma. Ka\u017cde ust\u0119pstwo od jednej z tych dw\u00f3ch opinij by\u0142oby przyj\u0119ciem drugiej. Je\u00ad\u017celi wola mo\u017ce raz dzia\u0142a\u0107 w zupe\u0142nej przyczynowej zale\u017cno\u015bci, drugi raz bez \u017cadnej przyczynowej zale\u017cno\u015bci cho\u0107by raz je\u00adden tylko, to znaczy \u017ce jest samowoln\u0105, samotw\u00f3rcz\u0105. Je\u015bli wola nie mo\u017ce dzia\u0142a\u0107, raz w zupe\u0142nej przyczynowej zale\u017cno\u015bci, drugi raz bez \u017cadnej przyczynowej zale\u017cno\u015bci, to znaczy \u017ce nie jest samowoln\u0105, samotw\u00f3rcz\u0105.<\/p>\n
Tak, lub nie.<\/p>\n
\u017ar\u00f3d\u0142o: \u201cO wolno\u015bci woli\u201d \u2013 rozdzia\u0142 V, Julian Ochorowicz, Warszawa 1871<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
ROZDZIA\u0141 V. Na czem polega zagadnienie o wolno\u015bci woli ? Uzbrojeni temi wst\u0119pnemi uwagami stajemy w obce wiel\u00adkiego zagadnienia. Czy jest wolna wola? czy nie ma wolnej woli? – that is the question, jak m\u00f3wi\u0105 anglicy.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[138],"tags":[404,847,850],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4942"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4942"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4942\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4947,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4942\/revisions\/4947"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4942"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4942"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4942"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}