{"id":4835,"date":"2020-04-07T18:54:13","date_gmt":"2020-04-07T16:54:13","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=4835"},"modified":"2020-04-08T10:25:43","modified_gmt":"2020-04-08T08:25:43","slug":"rozdzial-iii-walka-o-spirytyzm-w-medyolanie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/rozdzial-iii-walka-o-spirytyzm-w-medyolanie\/","title":{"rendered":"Rozdzia\u0142 III – Walka o spirytyzm w Medyolanie."},"content":{"rendered":"

III. Walka o spirytyzm w Medyolanie.
\nJe\u017celi og\u0142aszam w\u0142asne sprawozdanie z seans\u00f3w w Medyolanie, pomimo, \u017ce mamy wsp\u00f3lny raport ze strony eksperymentator\u00f3w ,*) do kt\u00f3rych ja sam nale\u017ca\u0142em, to nie sk\u0142ania mnie do tego zasadnicza<\/p>\n

*) \u201ePsychische\u00a0 Studien” 1893, stycze\u0144.<\/p><\/blockquote>\n

<\/p>\n

r\u00f3\u017cnica pogl\u0105d\u00f3w, kt\u00f3ra by mi\u0119 zmusza\u0142a do zachowania odr\u0119bnego stanowiska, ale raczej nast\u0119puj\u0105cy pow\u00f3d: raport wsp\u00f3lny mo\u017ce z natury rzeczy wyra\u017ca\u0107 tylko przeci\u0119tny pogl\u0105d podpisanych, nie uwzgl\u0119dnia natomiast indywidualnych r\u00f3\u017cnic zapatrywa\u0144, kt\u00f3re zar\u00f3wno mog\u0105 mniej, lub wi\u0119cej dotyczy\u0107 obserwacyi zjawisk, jak i wnioski, daj\u0105ce si\u0119 z nich wysnu\u0107. Je\u017celi dalej uczestnicy seans\u00f3w sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 cz\u0119\u015bci\u0105 z do\u015bwiadczonych i zupe\u0142nie przekonanych zwolennik\u00f3w, cz\u0119\u015bci\u0105 za\u015b z ludzi, obcych sprawie i dlatego usposobionych sceptycznie, to wsp\u00f3lny raport mo\u017ce by\u0107 dla pierwszych minimum tego, co mo\u017cna by twierdzi\u0107, dla drugich za\u015b maximum tego, co przyznaj\u0105.<\/p>\n

Kiedy w r. 1892 profesor Lombroso i kilku\u00a0 z jego koleg\u00f3w, eksperymentuj\u0105c z medyum Eusapi\u0105 Paladino, zniewoleni byli uzna\u0107 fakta spirytystyczne, by\u0142o do przewidzenia, \u017ce, przynajmniej we W\u0142oszech, spirytyzm stanie si\u0119 jedn\u0105 ze spraw dziennych. Przypuszczenie to\u00a0 sprawdzi\u0142o si\u0119 istotnie. We w\u0142oskich, zreszt\u0105 tak\u017ce niemieckich i francuskich dziennikach pisano wiele o tem \u201eniepoj\u0119tem \u201c nawr\u00f3ceniu, oczywi\u015bcie przewa\u017cnie w usposobieniu nie\u017cyczliwem, i dlatego to ucieszy\u0142em si\u0119 bardzo, otrzymawszy od radcy stanu, Aksakowa, zaproszenie do Medyolanu, dok\u0105d zaprosi\u0142 on r\u00f3wnie\u017c wspomniane medyum na ca\u0142y szereg seans\u00f3w. By\u0142o za\u015b dla mnie tem bardziej po\u017c\u0105danem , aby m\u00f3dz wytworzy\u0107 sobie s\u0105d z w\u0142asnego pogl\u0105du, \u017ce nie nale\u017c\u0119 do owych uprzywilejowanych duch\u00f3w, kt\u00f3rzy\u00a0 jak np. pewien znany lekarz w Berlinie – nie opuszczaj\u0105c swej pracowni, umieli dok\u0142adnie poda\u0107, w jaki spos\u00f3b Eusapia sztuczn\u0105 drog\u0105, t. j. oszuka\u0144cz\u0105, sprowadza\u0142a zjawiska, i w jak i spos\u00f3b Lombroso uleg\u0142 z\u0142udzeniu, kt\u00f3rego nawr\u00f3cenie nie posiada zatem \u017cadnej wagi.*) Ja za to, podobnie do wielu biednych \u015bmiertelnik\u00f3w, sam musia\u0142em przypatrze\u0107 si\u0119 sprawie, musia\u0142em odby\u0107 podr\u00f3\u017c do Medyolanu, na kt\u00f3r\u0105 te\u017c tern ch\u0119tniej si\u0119 zdecydowa\u0142em, \u017ce mia\u0142em dobr\u0105 sposobno\u015b\u0107 osobi\u015bcie pozna\u0107 radc\u0119 Aksakowa.<\/p>\n

Aksakow, kt\u00f3remu nale\u017cy zas\u0142uga wprowadzenia spirytyzm u do Niemiec – wydawane\"\"<\/a> przez niego \u201ePsychische Studien” doczeka\u0142y si\u0119 dwudziestu lat istnienia – mo\u017ce by\u0107 uwa\u017canym za nieznu\u017conego wojownika tej zawsze jeszcze niepopularnej prawdy. Jest on te\u017c najgruntowniejszym znawc\u0105 spirytyzmu, po\u015bwi\u0119ci\u0142 bowiem studyom i do\u015bwiadczeniom trzydzie\u015bci lat swego \u017cycia i ci\u0105gle jeszcze wyzyskuje ka\u017cd\u0105 sposobno\u015b\u0107 wzbogacenia swych do\u015bwiadcze\u0144 na tern polu. I jak w rok przedtem odby\u0142 z Mrs. Esperance w Gothenburgu bardzo ciekawe seanse, tak te\u017c i teraz zainicyowa\u0142 seanse z Eusapia Paladino, o kt\u00f3rych poni\u017cej b\u0119dzie mowa. Kiedy mianowicie ukaza\u0142o si\u0119 o\u015bwiadczenie Lombrosa, w kt\u00f3rem ten\u017ce uzna\u0142 fakta spirytystyczne, ale wkr\u00f3tce postawi\u0142 teory\u0119, w kt\u00f3rej zjawiska<\/p>\n

\n

*) Por\u00f3wn. \u201ePsych. Stud.\u201c, zeszyt marcowy, 1892 str. 137.<\/p>\n<\/blockquote>\n

wyja\u015bni\u0142 z si\u0142, spoczywaj\u0105cych w samem medyum,\u00a0 \u00a0zwr\u00f3ci\u0142 si\u0119 Aksakow do pana Ercole Chiaia, d\u0142ugoletniego protektora medyum, z pro\u015bb\u0105, aby Eusapia przyby\u0142a do Turyuu. Tam mia\u0142 Aksakow wesp\u00f3\u0142 z Lombrosem odby\u0107 szereg seans\u00f3w z Eusapia. Lombroso, powiadomiony o tern przez p. Chiaia, przyj\u0105\u0142 wsp\u00f3\u0142udzia\u0142; odbywa\u0142 on tymczasem dalej seanse z Eusapia w Neapolu, przy kt\u00f3rych znowu wielu \u015bwiadk\u00f3w zosta\u0142o przekonanych. Przys\u0142anie mu egzem plarza dzie\u0142a\u00a0 Aksakowa \u201eAnimismus und Spiritism us” da\u0142o pocz\u0105tek korespondencyi pomi\u0119dzy Aksakowem i Lombrosem, i ostatni, kt\u00f3ry chcia\u0142 ju\u017c zaprzesta\u0107 bada\u0144, zabieraj\u0105cych mu zbyt wiele czasu, powr\u00f3ci\u0142 do nich z tern \u017cywszem zaciekawieniem; albowiem jego teorya zgadza\u0142a si\u0119 mniej wi\u0119cej z teorya berli\u0144skiego filozofa, E. v. Hartmanna, kt\u00f3r\u0105 w\u0142a\u015bnie Aksakow zwalcza\u0142 w pomienionem dziele.<\/p>\n

Tymczasem zasz\u0142y jednak po stronie medyum i jej protektora, p. Chiaia, okoliczno\u015bci, kt\u00f3re nie pozwala\u0142y im opu\u015bci\u0107 Neapol. Ju\u017c chcia\u0142 Aksakow \u00a0w lipcu 1892\u00a0 sam uda\u0107 si\u0119 do Neapolu, kiedy Chiaia mu doni\u00f3s\u0142, \u017ce w sprawach familijnych zmuszony jest wyjecha\u0107 do Medyolanu na wrzesie\u0144 i pa\u017adziernik, dok\u0105d te\u017c mo\u017ce zabra\u0107 z sob\u0105 i medyum. Aksakow przyj\u0105\u0142 oczywi\u015bcie propozycy\u0119.<\/p>\n

Tymczasem w Medyolanie przeciwnicy i zwolennicy spirytyzm u ju\u017c natarli na si\u0119, a w\u0142oska prasa w Medjolanie, Wenecyi i Rzymie pocz\u0119\u0142a si\u0119 spraw \u0105 interesowa\u0107.<\/p>\n

\n

*) Oswald Mutze, Lipsk 1890<\/p>\n<\/blockquote>\n

Po stronie medyum stan\u0105\u0142 Angelo Brofferio, profesor filozofii w Medyolanie. Eksperymentowa\u0142 on przed rokiem z Eusapi\u0105 w Neapolu i napisa\u0142 dzie\u0142o, w kt\u00f3rem wyst\u0119puje jako zwolennik spirytyzmu. *) Trzej fizycy, kt\u00f3rzy r\u00f3wnie\u017c eksperymentowali z Eusapi\u0105, t. j. profesor Gerosa\u00a0 tudzie\u017c doktorowie Einzi i Ermacora trzymali stron\u0119 Brofferia, a Ermacora wyst\u0105pi\u0142 nawet pi\u015bmiennie przeciw teoryi Lombrosa.<\/p>\n

Z drugiej za\u015b strony og\u0142osi\u0142 senator Negri w pi\u015bmie \u201ePerseveranza” listy, w kt\u00f3rych zwalcza\u0142 spirytyzm i ksi\u0105\u017ck\u0119 Brofferia. Odpowiedzia\u0142 mu Dr. Finzi w czasopi\u015bmie \u201eVita moderna”, stoj\u0105c na gruncie w\u0142asnych do\u015bwiadcze\u0144. Jako przeciwnik wyst\u0105pi\u0142 tak\u017ce Torelli, dziennikarz i wydawca \u201eCorriere della sera.” Odbywa\u0142 on wprawdzie przed czteroma laty seanse z Eusapi\u0105, ale s\u0105dzi\u0142, \u017ce mia\u0142 do czynienia tylko ze zr\u0119cznem oszustwem. W prawdzie nie wyst\u0105pi\u0142 by\u0142 w\u00f3wczas publicznie przeciw Eusapii; ale teraz, skoro us\u0142ysza\u0142, \u017ce w samym Medyolanie maj\u0105 si\u0119 odby\u0107 seanse, og\u0142osi\u0142 w \u201eCorriere” trzy artyku\u0142y, w kt\u00f3rych opisa\u0142 spos\u00f3b, w jaki Eusapia dokonywa swoich sztuczek. B\u0105d\u017a co b\u0105d\u017a jednak artyku\u0142y owe nie dawa\u0142y nic nowego, lecz tylko ci\u0105gle pow tarzane twierdzenie, \u017ce Eusapia w ten spos\u00f3b manewruje z r\u0119kam i s\u0105siad\u00f3w, kt\u00f3re j\u0105 trzymaj\u0105, \u017ce ci s\u0105siedzi w ko\u0144cu trzymaj\u0105 wszyscy jedne i t\u0119 sam \u0105 jej r\u0119k\u0119, podczas gdy drugiej wolnej u\u017cywa ona do r\u00f3\u017cnych sztuczek.<\/p>\n

\n

*) Brofferio: \u201ePerlospiritismo” (Bricla, Milano 1893). Ksi\u0105\u017ck\u0119 t\u0119 przet\u0142umaczono ju\u017c n a j\u0119zyk niemiecki. (Przyp. t\u0142um .)
\n*) Ermacora: \u201eIfatti spiritici.\u201c (Padwa 1892).<\/p>\n<\/blockquote>\n

Przypuszczenie to jednak\u017ce, upadaj\u0105ce zupe\u0142nie przy seansach, odbywanych w \u015bwietle (Lichtsitzung), w cz\u0119\u015bci tylko wystarcza do wyja\u015bnienia zjawisk, zachodz\u0105cych w ciemno\u015bci (Dunkelsitzung). Jakkolwiek b\u0105d\u017a, Torelli m\u00f3g\u0142 liczy\u0107 na poparcie nie\u015bwiadomej rzeczy publiki, tern bardziej, \u017ce ofiarowa\u0142 3000 lir\u00f3w, jako nagrod\u0119, w razie, gdyby Eusapia przed komisy\u0105 naukow\u0105 zdo\u0142a\u0142a dokona\u0107 tylko jednego ze swych zjawisk spirytystycznych. Tern samem za\u015b okre\u015bli\u0142 komisy\u0119, zebran\u0105 ju\u017c w Medyolanie, jako nienaukow\u0105, – post\u0105pienie tem bardziej nieuzasadnione, \u017ce przy\u0142\u0105czy\u0142 si\u0119 do niej tak\u017ce profesor Schiaparelli, astronom, kt\u00f3rego s\u0142awa naukowa si\u0119ga daleko poza granice jego w\u0142asnej ojczyzny (niedawno w\u0142a\u015bnie odkry\u0142 sie\u0107 kana\u0142\u00f3w na powierzchni Marsa), i kt\u00f3ry nie zna\u0142 dot\u0105d bli\u017cej spirytyzmu, a zatem nie by\u0142 jeszcze jego zwolennikiem. To te\u017c Torelli zupe\u0142nie zas\u0142u\u017cy\u0142 na nauczk\u0119, jak\u0105 otrzyma\u0142 przez to, \u017ce panowie, zgromadzeni w Medyolanie, przedsi\u0119wzi\u0119li badanie wy\u0142\u0105cznie sami dla siebie i nie mieli nawet w og\u00f3le zamiaru nawraca\u0107 pana Torellego, lub kogokolwiek wreszcie innego. Wyzwanie Torellego przyj\u0105\u0142 zreszt\u0105 in\u017cynier Ciolfi i odpowiedzia\u0142 na nie w czasopi\u015bmie \u201ePaese.” A teraz s\u0105dz\u0119, \u017ce czytelnik zgodzi si\u0119 ze mn\u0105 co do tego, \u017ce nie by\u0142o potrzeba \u201enaukowej” komisyi, poniewa\u017c zebrani ju\u017c panowie sam i mogli j\u0105 utworzy\u0107, cho\u0107by bez niczyjego zreszt\u0105 zlecenia w tym wzgl\u0119dzie. Oto poczet tych pan\u00f3w:<\/p>\n