{"id":4322,"date":"2019-11-20T18:42:54","date_gmt":"2019-11-20T17:42:54","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=4322"},"modified":"2019-11-22T10:48:08","modified_gmt":"2019-11-22T09:48:08","slug":"swiat-tajemny-wiedza-transcendentalna-na-wschodzie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/swiat-tajemny-wiedza-transcendentalna-na-wschodzie\/","title":{"rendered":"\u015awiat Tajemny – wiedza transcendentalna na wschodzie"},"content":{"rendered":"

\u015aWIAT TAJEMNY WIEDZA TRANSCENDENTALNA NA WSCHODZIE<\/p>\n

PRZEDMOWA<\/strong><\/em>
\nZwrot, jak i w ostatnich kilku dziesi\u0105tkach lat nast\u0105pi\u0142 w znacznej ilo\u015bci umys\u0142\u00f3w, kt\u00f3rym doktryna materyalistyczna nie zdo\u0142a\u0142a wyja\u015bni\u0107 najg\u0142\u0119bszych zagadnie\u0144 \u017cyciowych, skierowa\u0142 powa\u017cn\u0105 liczb\u0119 os\u00f3b do studyowania tak zwanej Tajemnej, zajmuj\u0105cej si\u0119 g\u0142\u00f3wnie przejawami \u017cycia duchowego w cz\u0142owieku, jak i w ca\u0142ej przyrodzie.<\/p>\n

Na tej drodze spodziewano si\u0119 znale\u017a\u0107 odpowied\u017a na dr\u0119cz\u0105ce ka\u017cd\u0105 inteligentn\u0105 jednostk\u0119 zagadnienia, tycz\u0105ce si\u0119 istnienia najwy\u017cszej Istoty Boskiej oraz jej pierwiastka w cz\u0142owieku, duszy nie\u015bmiertelnej, a tak\u017ce warunk\u00f3w po\u015bmiertnej egzystencyi naszej. Ludzie o umy\u015ble subtelnym<\/em><\/strong>, kt\u00f3rych zadowoli\u0107 nie mog\u0142y ani suche twierdzenia nauk \u015bcis\u0142ych, ani te\u017c bezkrytyczna wiara, nakazywana przez religi\u0119, zwr\u00f3cili si\u0119 do \u017ar\u00f3de\u0142 bardzo dawnych, cho\u0107 po cz\u0119\u015bci zapomnianych przez szeregi p\u00f3\u017aniejszych pokole\u0144, do okultyzmu i teozofii\u00a0 prastarej wiedzy, si\u0119gaj\u0105cej swym pocz\u0105tkiem do najdawniejszych przejaw\u00f3w cywilizacyi ludzkiej, rozwijaj\u0105cej si\u0119 ci\u0105gle a przechowywanej w ukryciu przez gromadk\u0119 wybitnych umys\u0142\u00f3w, wtajemniczonych w jej podstawy i ewolucye.<\/p>\n

Nie miejsce by\u0142oby tu w tej kr\u00f3tkiej przedmowie na dawanie cho\u0107by najog\u00f3lniejszego zarysu historyi wiedzy tajemnej – jest to przedmiot niezwykle obszerny i g\u0142\u0119boki, posiadaj\u0105cy bardzo bogat\u0105 literatur\u0119, kt\u00f3rej poznanie\u00a0 cho\u0107by najwybitniejszych prac wymaga d\u0142ugoletnich study\u00f3w i odpowiedniego przygotowania. Zwr\u00f3ciliby\u015bmy tylko chcieli uwag\u0119 na zewn\u0119trzne przejaw y wsp\u00f3\u0142czesnego ruchu, zataczaj\u0105cego coraz szersze kr\u0119gi i d\u0105\u017c\u0105cego w zasadzie do zaznajomienia si\u0119 z istot\u0105 staro\u017cytnej tajemnej
\nwiedzy. Poniewa\u017c jednak tre\u015b\u0107 je s t zazdro\u015bnie przechowywana przez garstk\u0119 wtajemniczonych, szersze masy jednostek, o\u017cywionych ch\u0119ci\u0105 je j poznania, zadowoli\u0107 si\u0119 musz\u0105 chwilowo badaniem przewa\u017cnie strony jej zewn\u0119trznej, eksperymentalnej, d\u0105\u017c\u0105cej do wykazania niezwyk\u0142ej w\u0142adzy si\u0142 ukrytych w przyrodzie. Dzia\u0142anie si\u0142 tych cudownem si\u0119 wydaje ludziom, nie znaj\u0105cym ich \u017ar\u00f3d\u0142a, chocia\u017c nie maja one w sobie nic nadprzyrodzonego, a przeciwnie, oparte s\u0105 na g\u0142\u0119bokiej znajomo\u015bci praw natury, kt\u00f3rych tajemnice powoli wydziera te\u017c i oficyalna nauka, wyprzedzona jednak znacznie przez ukryt\u0105 starodawn\u0105 wiedz\u0119.<\/p>\n

Najg\u0142\u0119bsze \u017ar\u00f3d\u0142o wiedzy tej znajduje si\u0119 w Indyaeh, tej kolebce cywilizacyi ludzko\u015bci. Tam te\u017c zapocz\u0105tkowa\u0142 si\u0119 obecny zwrot do bada\u0144 prastarej tej filozofii, to jest do zaznajamiania si\u0119 z ni\u0105 wi\u0119kszej ilo\u015bci jednostek, pragn\u0105cych uchyli\u0107 cho\u0107 r\u0105bek zas\u0142ony, zazdro\u015bnie strze\u017conej przez cz\u0142onk\u00f3w wielkiego tajemniczego Bractwa, rozrzuconego po ca\u0142ym \u015bwiecie, g\u0142\u00f3wn\u0105 jednak siedzib\u0119 sw\u0105 posiadaj\u0105cego w Indyach i Tybecie. Samo istnienie podobnego bractwa jest faktem nieznanym przewa\u017cnej ilo\u015bci Europejczyk\u00f3w, kt\u00f3rzy s\u0142ucha\u0107 o nim b\u0119d\u0105 z pewnym sceptycyzmem.<\/p>\n

Ksi\u0105\u017cka Sinnetta, z kt\u00f3r\u0105 zapozna\u0107 chcemy naszych czytelnik\u00f3w, jest w\u0142a\u015bnie niezwykle interesuj\u0105c\u0105 z tego wzgl\u0119du, i\u017c daje ona du\u017co materya\u0142u, tycz\u0105cego si\u0119 owego tajemnego bractwa. Sinnett, zamieszkuj\u0105cy przez d\u0142ugie lata w Indyaeh, jako wydawca angielskiego oficyalnego pisma „Pioneer\u201d, zapozna\u0142 si\u0119 tam z p. B\u0142awatsk\u0105 i pu\u0142kownikiem Olcottem, za\u0142o\u017cycielami Towarzystwa Teozoficznego, i przej\u0105\u0142 si\u0119 gor\u0105co g\u0142oszonemi przez nich ideami. Ksi\u0105\u017cka Sinnetta zajmuje si\u0119 po cz\u0119\u015bci niezwyk\u0142emi zjawiskami, jakie w obecno\u015bci jego i licznych \u015bwiadk\u00f3w wywo\u0142ane zosta\u0142y przez Helen\u0119 B\u0142awatsk\u0105 z pomoc\u0105 tych\u017ce w\u0142a\u015bnie tajemniczych Braci; zewn\u0119trzne objawy te maj\u0105 znaczenie z tego wzgl\u0119du, i\u017c s\u0105 manifestacy\u0105 nieznanych nam si\u0142, kt\u00f3remi zaw\u0142adn\u0119li wtajemniczeni; nie s\u0105 one bynajmniej zaprzeczeniem praw; przyrody, lecz wy\u017cszem stadyum rozwoju nieznanych og\u00f3\u0142owi w\u0142a\u015bciwo\u015bci tej\u017ce przyrody.<\/p>\n

Poznanie tajemnych si\u0142 przyrody jest w\u0142a\u015bnie zadaniem nauk okultystycznych, kt\u00f3re zajmuj\u0105 si\u0119 studyowaniem ukrytych w cz\u0142owieku duchowych jego w\u0142a\u015bciwo\u015bci* tak na przyk\u0142ad zdolno\u015b\u0107 jasnowidzenia telepatyi\u00a0 i t.p.<\/p>\n


\n

*) Przenoszenie my\u015bli.<\/p>\n


\n

Zdolno\u015bci te w najwy\u017cszym stopniu ich rozwoju posiadaj\u0105 \u0105depci, kt\u00f3rzy uzyskali najg\u0142\u0119bsze wtajemniczenie po d\u0142ugich latach study\u00f3w i specyalnego trybu \u017cycia, z jednym z najwy\u017cej stoj\u0105cych na szczeblach duchowo\u015bci, tak zwanych Braci, zawi\u0105za\u0142 pi\u015bmienn\u0105 \u0142\u0105czno\u015b\u0107 autor niniejszej ksi\u0105\u017cki; niezwykle ciekawa i donios\u0142a my\u015blowo korespondencya tego m\u0119drca indyjskiego pos\u0142u\u017cy\u0142a Sinnettowi jako bodziec do powy\u017cszej pracy. Listy te stanowi\u0105 najcenniejsz\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 danej ksi\u0105\u017cki, i wyja\u015bniaj\u0105 drog\u0119, jak\u0105 d\u0105\u017cy\u0142 umys\u0142 Sinnetta do poznania zasad Teozofii i wprowadzenia w czyn jej wznios\u0142ych idea\u0142\u00f3w , kt\u00f3re w g\u0142\u00f3wnych zarysach postaramy si\u0119 tu wyja\u015bni\u0107.<\/p>\n

Teozofia d\u0105\u017cy do poznania praw Boskich w zastosowaniu do w skaza\u0144 \u017cyciowych, podstaw\u0105 teozofii od pra-pocz\u0105tku, kt\u00f3rym jest duch, materya za\u015b jest tylko manifestacy\u0105 ducha. Wszystkie religie \u015bwiata mia\u0142y na celu zaznaczenie tej jedno\u015bci duchowej, z kt\u00f3rej wyp\u0142ywa idea braterstwa wszechludzkiego, niezale\u017cnego od rasy, narodowo\u015bci i wyznania. Powszechne braterstwo – nieustaj\u0105ca jedno\u015b\u0107 duchowa ca\u0142ej ludzko\u015bci – oto jest przewodnia idea Teozofii, kt\u00f3ra postawi\u0142a sobie trzy wytyczne punkta,<\/p>\n

    \n
  1. Stworzy\u0107 powszechne braterstwo ludzko\u015bci bez r\u00f3\u017cnicy p\u0142ci, rasy, wyznania i pozycyi socyalnej.<\/strong><\/em><\/li>\n
  2. Zach\u0119ca\u0107 do study\u00f3w por\u00f3wnawczych religii, filozofii i nauki.<\/strong><\/em><\/li>\n
  3. Studyowa\u0107 niewyja\u015bnione prawa natury, oraz si\u0142y ukryte w cz\u0142owieku.<\/strong><\/em><\/li>\n<\/ol>\n

    Sama nazwa Theo-sophia jest pochodzenia greckiego i oznacza m\u0105dro\u015b\u0107 Bosk\u0105; zajmuje si\u0119 ona ezoteryczn\u0105 stron\u0105 wszystkich religii, por\u00f3wnywa je i daje ich naukow\u0105 syntez\u0119, \u0142\u0105czy ona zatem religi\u0119 z nauk\u0105, kt\u00f3re w \u017cyciu krocz\u0105 nieraz zupe\u0142nie odr\u0119bnemi drogami. Teozofia d\u0105\u017cy zatem stale do poznania Istoty Boskiej oraz \u015bwiata niewidzialnego, wierz\u0105c, i\u017c wszech\u015bwiat jest duchowy w swej tre\u015bci, a cz\u0142owiek r\u00f3wnie\u017c jest istot\u0105 duchow\u0105 w stanie ewolucyi, kt\u00f3ra przy odpowiednim rozwoju swych\u00a0w\u0142a\u015bciwo\u015bci doj\u015b\u0107 mo\u017ce do w\u0142adzy, pozwalaj\u0105cej jej uchyli\u0107 zewn\u0119trzn\u0105 zas\u0142on\u0119 materyi i wej\u015b\u0107 w bezpo\u015bredni\u0105 styczno\u015b\u0107 ze \u015bwiatem niewidzialnym. O ile cz\u0142owiek nie czuje si\u0119 bowiem wy\u017cszym od materyi, jest jej niewolnikiem, wyzwala si\u0119 za\u015b, gdy wznosi si\u0119 duchowo. We wszystkich religiach spotykamy to nabywanie do doskonalenia si\u0119, kt\u00f3re jednak musi odbywa\u0107 si\u0119 stopniowo, zanim dojdzie do najwy\u017cszych granic.<\/p>\n

    Ka\u017cdy cz\u0142owiek pod grub\u0105 materyaln\u0105 pow\u0142ok\u0105 posiada pierwiastki o wiele subtelniejsze, a obowi\u0105zkiem jego jest je rozwija\u0107. Wed\u0142ug poj\u0119\u0107 Teozofii, cz\u0142owiek sk\u0142ada si\u0119 z siedmiu pierwiastk\u00f3w, z kt\u00f3rych cztery ni\u017csze tworz\u0105 jego osobowo\u015b\u0107 przej\u015bciow\u0105, rozk\u0142adaj\u0105c\u0105 si\u0119 po \u015bmierci; trzy za\u015b wy\u017csze wytwarzaj\u0105 indywidualno\u015b\u0107, inteligency\u0119 i duchowo\u015b\u0107 – s\u0105 one wieczne i niezniszczalne. Pr\u00f3cz cia\u0142a fizycznego – widzialnego, cz\u0142owiek posiada jeszcze dwa cia\u0142a z substancyi o wiele subtelniejszej, niemateiyalnej ju\u017c, a eterycznej; jedno z nich, cia\u0142o astralne lub psychiczne, kt\u00f3re jest \u017ar\u00f3d\u0142em si\u0142 \u017cywotnych oraz nami\u0119tno\u015bci ludzkich, oraz drugie – mentalne, jeszcze subtelniejsze od astralnego – g\u0142\u00f3wnym atrybutem jego jest my\u015bl.<\/p>\n

    Trzy te stany naszego cia\u0142a odpowiadaj\u0105 trzem planom, w kt\u00f3rych one kolejno przebywaj\u0105; jest to plan fizyczny – czyli \u017cycie ziemskie; plan astralny, czyli to co:<\/p>\n

      \n
    • Hindusi nazywaj\u0105 – Kama Loca<\/strong>,<\/li>\n
    • Grecy – Hadesem<\/strong>,<\/li>\n
    • Chrze\u015bcijanie – Czy\u015b\u0107cem<\/strong>,<\/li>\n<\/ul>\n

      oraz plan mentalny, najwy\u017cszy, to jest:<\/p>\n

        \n
      • Devachan<\/strong> – Buddyst\u00f3w,<\/li>\n
      • Svarga<\/strong> – Hindus\u00f3w,<\/li>\n
      • Elizejskie Pola<\/strong> – Grek\u00f3w,<\/li>\n
      • Niebo<\/strong> – Chrze\u015bcijan.<\/li>\n<\/ul>\n

        Teozoficzne poj\u0119cia te odpowiadaj\u0105 w zupe\u0142no\u015bci poj\u0119ciom religijnym, a nie k\u0142\u00f3c\u0105 si\u0119 bynajmniej z wiedz\u0105, kt\u00f3ra w najnowszych swych zdobyczach dochodzi do zupe\u0142nie zbli\u017conych rezultat\u00f3w . Do\u015bwiadczenia hypnotyczne oraz wiele fakt\u00f3w z zakresu psychologii, dowiod\u0142o egzystencyi cia\u0142a absolutnie r\u00f3\u017cnego od fizycznego. W stanach hypnotycznych m\u00f3zg jest w zupe\u0142nym spoczynku, zmys\u0142y s\u0105 niejako sparali\u017cowane, a jednak przejawiaj\u0105 si\u0119 w\u00f3wczas niekt\u00f3re wy\u017csze w\u0142a\u015bciwo\u015bci natury ludzkiej, gdy\u017c grube wibracye, dochodz\u0105ce zwykle ze \u015bwiata zewn\u0119trznego, przestaj\u0105 wtedy przeszkadza\u0107 delikatnym wibracyom subtelniejszego pierwiastku. Dr. Th. Pascal, w swych konferencyach w uniwersytecie Genewskim w r. 1900 utrzymuje wyra\u017anie, i\u017c cz\u0142owiek posiada nie pi\u0119\u0107 zmys\u0142\u00f3w, ale siedem z kt\u00f3rych dwa ostatnie s\u0105 dopiero w stadyum rozwijania si\u0119. Sz\u00f3stym zmys\u0142em b\u0119dzie mo\u017cno\u015b\u0107 widzenia przez cia\u0142a sta\u0142e, kt\u00f3re zast\u0105pi niejako dzia\u0142alno\u015b\u0107 promieni Roentgena, wypadki tego rodzaju wzroku skonstatowane ju\u017c s\u0105 przez nauk\u0119 lekarsk\u0105. Si\u00f3dmy zmys\u0142 wreszcie jest to intuicya – zdolno\u015b\u0107 odbijania w m\u00f3zgu ludzkim masy wibracyi (t.j. my\u015bli) cia\u0142a mentalnego. Dwa te zmys\u0142y pos\u0142u\u017c\u0105 do wytumaczenia ca\u0142ego szeregu zjawisk, kt\u00f3rych egzystencyi psychologia odrzuci\u0107 nie mo\u017ce, \u00a0jak to telepatyi, jasnowidzenia, przeczu\u0107, sn\u00f3w proroczych i wielu innych objaw\u00f3w, kt\u00f3re nie mieszcz\u0105 si\u0119 w zakresie naszych obecnych pi\u0119ciu zmys\u0142\u00f3w.<\/p>\n

        Kilka te s\u0142\u00f3w bardzo pobie\u017cnego wyja\u015bnienia podaj\u0119 tu dla os\u00f3b, kt\u00f3re nie zajmowa\u0142y si\u0119 dot\u0105d zupe\u0142nie t\u0105 dziedzin\u0105 zjawisk i my\u015bli ludzkiej, uwa\u017caj\u0105c j\u0105 za rodzaj majaczenia lub te\u017c szalbierstwa. Dzia\u0142 bibliograficzny, odnosz\u0105cy si\u0119 do Teozofii i okultyzmu, kt\u00f3ry stanowi eksperymentaln\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 wiedzy tej, jest niezmiernie bogaty i wyczerpuj\u0105cy, w polskim jednak j\u0119zyku posiadamy dot\u0105d niezmiernie ma\u0142o prac z tego zakresu. Przytaczamy tu tre\u015bciwe, a bardzo \u015bcis\u0142e okre\u015blenie celu i d\u0105\u017ce\u0144 wsp\u00f3\u0142czesnego Towarzystwa Teozoficznego, pod\u0142ug Rudolfa Steinera.<\/p>\n

        \u201cTowarzystwo Teozoficzne jest organizmem z\u0142o\u017conym z cz\u0142onk\u00f3w, nale\u017c\u0105cych do jakiejkolwiek z religii, istniej\u0105cych na \u015bwiecie. Wszyscy oni uznali przy wst\u0105pieniu do Towarzystwa trzy jego zasadnicze cele; wszyscy przej\u0119ci s\u0105 tern samem pragnieniem usuni\u0119cia wszelkich antagonizm\u00f3w religijnych i po\u0142\u0105czenia ludzi dobrej woli, niezale\u017cnie od ich osobistych pogl\u0105d\u00f3w, we wsp\u00f3lnej pracy nad studyowaniem odwiecznych prawd, kt\u00f3rych poznanie b\u0119dzie nagrod\u0105 za ich trudy, za czysto\u015b\u0107 ich \u017cycia i za po\u015bwi\u0119cenie si\u0119 wysokiemi idea\u0142owi. Rozci\u0105gaj\u0105 oni sw\u0105 tolerancy\u0119 na wszystkich, nawet na nietolerant\u00f3w, gdy\u017c uwa\u017caj\u0105, i\u017c cnota ta zastosowana by\u0107 winna wzgl\u0119dem wszystkich ludzi. Nie pragn\u0105 oni kara\u0107 nie\u015bwiadomo\u015bci, lecz j\u0105 wyplenia\u0107. Uwa\u017caj\u0105 oni wszelkie religie jako wyraz M\u0105dro\u015bci Boskiej, kt\u00f3r\u0105 wed\u0142ug mo\u017cno\u015bci swej poznawa\u0107 pragn\u0105.<\/p>\n

        \u201cGod\u0142em ich jest Pok\u00f3j, sztandarem – Prawda.\u201c Teozofia okre\u015blon\u0105 by\u0107 mo\u017ce jako ca\u0142o\u015b\u0107 prawd, tworz\u0105cych podstaw\u0119 wszystkich religii. Dowodzi ona, i\u017c \u017cadna z tych prawd nie mo\u017ce by\u0107 uwa\u017cana jako wy\u0142\u0105czna w\u0142asno\u015b\u0107 jednego Ko\u015bcio\u0142a. Daje ona nam filozofi\u0119, i\u017c sprawiedliwo\u015b\u0107 i mi\u0142o\u015b\u0107 kieruj\u0105 ewolucy\u0105 \u015bwiata. Uczy ona z w\u0142a\u015bciwego punktu patrzy\u0107 na \u015bmier\u0107, jako na peryodyczne zjawisko w niesko\u0144czonej egzystencyi i przedstawia \u017cycie w spos\u00f3b, imponuj\u0105cy sw\u0105 g\u0142\u0119bi\u0105. Wraca ona cz\u0142owiekowi zaniedban\u0105 przez niego Wiedz\u0119 duszy i poucza, i\u017c dusza jest w\u0142a\u015bnie nim samym, a cia\u0142o fizyczne i zmys\u0142y s\u0105 tylko jej s\u0142u\u017cebnicami. Wyja\u015bnia ona \u015bwi\u0119te pisma wszystkich religii, wykazuje tre\u015b\u0107 ich ukryt\u0105 i usprawiedliwia j\u0105 zar\u00f3wno w oczach rozumu, jak te\u017c i intuicyi.\u201d<\/p>\n

        Z. Skorobohata-Stankiewicz<\/strong><\/em><\/p>\n


        \n

        WST\u0118P.<\/strong><\/p>\n

        I.<\/strong><\/em>
        \nPewna szko\u0142a filozoficzna, kt\u00f3r\u0105-wsp\u00f3\u0142czesne pokolenie straci\u0142o zupe\u0142nie z oczu, a kt\u00f3ra jednak istnieje i rozwija si\u0119 ci\u0105gle, \u015blady jej znajdujemy w filozofii staro\u017cytnej, mi\u0119dzy innemi u Platona i Pythagorasa, lecz wskaz\u00f3wki te, podane w spos\u00f3b bardzo niejasny, m aj\u0105 rzeczywiste znaczenie tylko dla os\u00f3b, kt\u00f3re posiadaj\u0105 klucz do ich odczytania – s\u0105 one pierwszorz\u0119dnej wagi, gdy\u017c stanowi\u0105 przewodni\u0105 ni\u0107 tajemnej wiedzy staro\u017cytnego \u015bwiata. Filozofia okultystyczna posiada\u0142a ju\u017c w zamierzch\u0142ych wiekach wiadomo\u015bci, o zdobycie kt\u00f3rych na pr\u00f3\u017cno stara\u0142a si\u0119 p\u00f3\u017aniejsza fizyka i metafizyka. Poniewa\u017c jednak wsp\u00f3\u0142czesna nauka trzyma si\u0119 metody otwartego badania, nie chce ona przypu\u015bci\u0107, aby mog\u0142a istnie\u0107 g\u0142\u0119boka wiedza, trzymana w tajemnicy. Jednak\u017ce filozofowie okultystyczni staro\u017cytno\u015bci – kap\u0142ani egipscy, magowie chaldejscy, esse\u0144czycy, gnostycy, teurgowie neo-plato\u0144scy i inni – pracowali w tajemnicy, a rezultaty swych odkry\u0107 powierzali tylko najstaranniej wybranym swym uczniom. W ten spos\u00f3b przechodzi\u0142y one z pokolenia w pokolenie i dosz\u0142y a\u017c do naszych czas\u00f3w do garstki ludzi, kt\u00f3rzy posiedli to sekretne wtajemniczenie.<\/p>\n

        Chocia\u017c zar\u00f3wno metoda, jak i rezultaty tych bada\u0144 pozosta\u0142y ukrytem i w r\u0119kach tych ludzi, dozwolone m jest jednak ka\u017cdemu cierpliwemu badaczowi zda\u0107 sobie spraw\u0119 z niezmiernej skuteczno\u015bci tej metody, oraz z warto\u015bci rezultat\u00f3w, o wiele ciekawszych ni\u017c te, kt\u00f3re daje nam pozna\u0107 nauka wsp\u00f3\u0142czesna. Tajemnica, kt\u00f3r\u0105 otoczone by\u0142y te prace, nie wyklucza\u0142a bynajmniej wiadomo\u015bci o ich istnieniu, i dopiero nasza epoka zdaje si\u0119 zapomina\u0107 o ich egzystencyi. Dawniej wtajemniczeni podczas wielkich obchod\u00f3w publicznych manifestowali niezwyk\u0142\u0105 sw\u0105 w\u0142adz\u0119, kt\u00f3r\u0105 zdobyli dzi\u0119ki \u015bcis\u0142ej znajomo\u015bci praw przyrody. Kiedy czytamy opisy tych fakt\u00f3w, wydaje si\u0119 nam, i\u017c mamy do czynienia z jakiemi\u015b scenami magicznemi, nie nale\u017cy jednak zapomina\u0107, i\u017c \u00f3wczesna magia by\u0142a jedynie wiedz\u0105 pewnej grupy wysoko wykszta\u0142conych ludzi, zwanych magami, i wiele manifestacyi staro\u017cytnych \u015bwi\u0119tych misteryi by\u0142o do\u015bwiadczeniami \u015bci\u015ble naukowemi, opartemi na w\u0142asno\u015bciach przyrody, nieznanych szerszemu og\u00f3\u0142owi.<\/p>\n

        M\u0105dro\u015b\u0107 \u015bwiata staro\u017cytnego – sojusz wiedzy z religi\u0105<\/strong><\/em>, \u0142\u0105czno\u015b\u0107 fizyki z metafizyk\u0105<\/strong><\/em> – by\u0142a faktem – i m\u0105dro\u015b\u0107 ta egzystuje dotychczas. O niej to chc\u0119 m\u00f3wi\u0107 w swej pracy, nazywaj\u0105c m\u0105dro\u015b\u0107 t\u0105 – filozofi\u0105 okultystyczn\u0105<\/strong><\/em>. By\u0142a ona pe\u0142nym systemem nauki, uprawianej w tajemnicy, polegaj\u0105cym na studyowaniu si\u0142 przyrody, a rezultat, kt\u00f3ry osi\u0105gn\u0119\u0142a, o wiele przewy\u017csza zdobycze nauki oficyalnej.\u00a0 Nauka wsp\u00f3\u0142czesna odkry\u0142a kr\u0105\u017cenie krwi; wiedza tajemna rozumie kr\u0105\u017cenie si\u0142 \u017cyciowych. Fizyologia wsp\u00f3\u0142czesna studyuje cia\u0142o, okultyzm za\u015b studyuje dusz\u0119, kt\u00f3r\u0105 pojmuje nie tylko z punktu religijnego i abstrakcyjnego, ale jako realn\u0105 istot\u0119, kt\u00f3rej w\u0142asno\u015bci bada\u0107 mo\u017cna niezale\u017cnie od cia\u0142a, lub te\u017c z niemi \u0142\u0105cznie. Okultyzm przechowa\u0142 si\u0119 g\u0142\u00f3wnie na Wschodzie, w Indyach i krajach przyleg\u0142ych. Ja poznajomi\u0142em si\u0119 z nim w Indyach, i w pracy tej chc\u0119 opisa\u0107 zjawiska, kt\u00f3rych by\u0142em \u015bwiadkiem, oraz podzieli\u0107 si\u0119 z publiczno\u015bci\u0105 wiedz\u0105 tam nabyt\u0105.<\/p>\n

        II.<\/strong><\/em>
        \nOpowiadanie moje musz\u0119 poprzedzi\u0107 pewnemi wyja\u015bnieniami, bez kt\u00f3rych mog\u0142oby si\u0119 ono wyda\u0107 nie zrozumia\u0142em. Nie nale\u017cy zapomina\u0107 o ci\u0105g\u0142o\u015bci rozwoju okultyzmu przez
        \nszereg wiek\u00f3w, a\u017ceby m\u00f3dz wyt\u0142umaczy\u0107 sobie zadziwiaj\u0105cy fakt, i\u017c pustelnicy wschodni wiedz\u0105 mo\u017ce wi\u0119cej o elektryczno\u015bci, ni\u017c Faraday, a o fizyce, ni\u017c Tyndall. Kultura intelektualna Europy rozwin\u0119\u0142a si\u0119 w ci\u0105gu kilku ostatnich stuleci, kultura za\u015b intelektualna okultyst\u00f3w je st rezultatem pracy olbrzymich epok czasu, o wiele poprzedzaj\u0105cych nasz\u0105, kiedy cywilizacya mie\u015bci\u0142a si\u0119 na wschodzie. Chocia\u017c badanie praw fizycznych zajmowa\u0142o w wysokim stopniu okultyst\u00f3w, jednak jako g\u0142\u00f3wmy cel swych d\u0105\u017ce\u0144 uwa\u017cali oni zawsze poszukiwania metafizyczne i studyowanie zdolno\u015bci psychologicznych, ukrytych w cz\u0142owieku. Rozwijanie bowiem tych zdolno\u015bci prowadzi okultyst\u0119 do pozyskania pozytywnych eksperymentalnych wiadomo\u015bci, co do stanu duszy w jej poza cielesnej egzystencyi. Bada on i por\u00f3wnywa doktryny wtajemniczonych wszystkich epok rozwoju ludzko\u015bci, i \u0142\u0105czy przewodni\u0105 nici\u0105 systemata pozorne sprzeczne; stanowi on rodzaj wsp\u00f3lnego \u017ar\u00f3d\u0142a wszelkich pocz\u0105tk\u00f3w filozofii. Wykazuje on, i\u017c judaizm, chrze\u015bcijanizm , buddyzm i teologia egipska w za\u0142o\u017ceniu swem tworz\u0105 jakby jedn\u0105 rodzin\u0119; okultyzm rzuca pewne specyalne \u015bwiat\u0142o na poj\u0119cie natury i przeznaczenia cz\u0142owieka, jakie ka\u017cda z religii wytworzy\u0142a. Za wielk\u0105 zas\u0142ug\u0119 okultyzmu poczyta\u0107 nale\u017cy, i\u017c wykazuje on tak\u0105 sarn\u0105 harmoni\u0119 i \u0142\u0105czno\u015b\u0107 zjawisk metafizycznych, jak\u0105 mo\u017cemy obserwowa\u0107 w dziedzinie zjawisk czysto –\u00a0 fizycznej natury.<\/p>\n

        Zarzucaj\u0105 mu, i\u017c zdobyt\u0105 wiedz\u0119 zazdro\u015bnie ukrywa i dzieli si\u0119 ni\u0105 tylko z wybranymi. Zapewne, i\u017c mo\u017cna by kwestyonowa\u0107 s\u0142uszno\u015b\u0107 tego system u badania, lecz nie nale\u017cy z tego powodu bagatelizowa\u0107 jego rezultat\u00f3w. Zreszt\u0105 w dawnych epokach historyi, ludzko\u015b\u0107 wiedzia\u0142a o wiele wi\u0119cej, ni\u017c obecnie, o istocie okultyzmu. W naszych czasach tylko Zach\u00f3d zajmuje tak odporne stanowisko w tej kwestyi, kt\u00f3ra nie jest bynajmniej obc\u0105 dla wi\u0119kszo\u015bci mieszka\u0144c\u00f3w wschodu. Hindusi na przyk\u0142ad wiedz\u0105 bardzo dobrze, i\u017c s\u0105 ludzie prowadz\u0105cy pewien specyalny tryb \u017cycia i zdobywaj\u0105cy w ten spos\u00f3b nadzwyczajn\u0105 w\u0142adz\u0119 wywo\u0142ywania zjawisk, kt\u00f3re Europejczyk nazwa\u0142by nadprzyrodzonemi. Ka\u017cdy wykszta\u0142cony Hindus s\u0142ysza\u0142 o Mahatmach i o Yoga Vidya, o tajemnej wiedzy okultyzmu, cz\u0119sto za\u015b by\u0142 \u015bwiadkiem zjawisk, kt\u00f3re przechodz\u0105 zakres poj\u0119\u0107 oficyalnej nauki.<\/p>\n

        O pewnym szeregu tego rodzaju zjawisk chc\u0119 w\u0142a\u015bnie opowiedzie\u0107 w dalszym ci\u0105gu mej pracy, zastrzegaj\u0105c si\u0119, aby zjawisk okultystycznych nie mi\u0119sza\u0107 ze zjawiskami spirytystycznemu Te ostatnie bowiem, s\u0105 przejawami, kt\u00f3rych medyum nie mo\u017ce skontrolowa\u0107 ani dok\u0142adnie zrozumie\u0107. Zjawiska za\u015b okultystyczne s\u0105 rezultatami, do kt\u00f3rych dochodzi badacz, wprowadzaj\u0105cy \u015bwiadomie w czyn pewne si\u0142y przyrody, kt\u00f3re poprzednio gruntownie wystudyowa\u0142. O ile rezultaty ich wydaj\u0105 si\u0119 cudownymi, pochodzi to z niedostatecznego przygotowania os\u00f3b, obserwuj\u0105cych te zjawiska.<\/p>\n

        Na og\u00f3\u0142, prawie, \u017ce niema takiego zjawiska spirytystycznego, kt\u00f3rego by adept okultyzmu nie by\u0142 w stanie r\u00f3wnie\u017c wywo\u0142a\u0107 si\u0142\u0105 swej woli, popart\u0105 przez nale\u017cyt\u0105 znajomo\u015b\u0107 si\u0142 przyrody. To te\u017c, jak to opisz\u0119 w dalszym ci\u0105gu mej pracy, by\u0142em niejednokrotnie \u015bwiadkiem zjawisk identycznych ze spirytystyczne mi, kt\u00f3re jednak wywo\u0142ane by\u0142y za pomoc\u0105 istoty \u017cyj\u0105cej. Tak rozpowszechnione \u201cpukania<\/strong><\/em>\u201d, kt\u00f3re stanowi\u0105 zwyk\u0142y wst\u0119p do objaw\u00f3w spirytystycznych, s\u0142ysza\u0142em wiele razy w warunkach, wykluczaj\u0105cych w zupe\u0142no\u015bci hypotez\u0119 si\u0142 spirytystycznych.<\/p>\n

        Widzia\u0142em kwiaty \u015bwie\u017ce, spadaj\u0105ce z sufitu w okoliczno\u015bciach, kt\u00f3re dawa\u0142y mi pewno\u015b\u0107, i\u017c nie by\u0142o w tem \u017cadnego udzia\u0142u jakiego\u015b ducha. Wiele razy otrzymywa\u0142em bezpo\u015brednie pismo na papierze, kt\u00f3ry w\u0142asnor\u0119cznie zapiecz\u0119towa\u0142em w kopercie; pismo to pochodzi\u0142o od korespondenta \u017cyj\u0105cego, od istoty ludzkiej. Nie zamierzam bynajmniej wypowiada\u0107 tu wojny spirytyzmowi, chc\u0119 tylko zaznaczy\u0107, i\u017c niema on nic wsp\u00f3lnego z okultyzmem, oraz zastrzec si\u0119, i\u017c we wszystkich niezwyk\u0142ych zjawiskach, kt\u00f3re b\u0119d\u0119 nast\u0119pnie opisywa\u0142, duchy nie bior\u0105 \u017cadnego udzia\u0142u.<\/p>\n


        \n

        Spis rzeczy<\/strong><\/p>\n