{"id":4188,"date":"2019-11-12T17:38:59","date_gmt":"2019-11-12T16:38:59","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=4188"},"modified":"2019-11-18T11:25:35","modified_gmt":"2019-11-18T10:25:35","slug":"dharana-skupianie-uwagi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/dharana-skupianie-uwagi\/","title":{"rendered":"Dharana – Skupianie uwagi"},"content":{"rendered":"
Dharana (Skupianie uwagi).<\/p>\n
Pierwszym ze szczebli wy\u017cszych, a sz\u00f3stym, z rz\u0119du w ich szeregu og\u00f3lnym na \u015bcie\u017cce, jest dharana, lub koncentracja. Wiesz ju\u017c, \u017ce \u0107wiczenia zmierzaj\u0105 tu do uzyskania bieg\u0142o\u015bci w skupianiu uwagi na jeden przedmiot, bez odwracania jej przez czas oznaczony na przedmioty postronne.<\/p>\n
Wiesz tak\u017ce, \u017ce przedmiotem uwagi nie musi tu by\u0107 jaka\u015b rzecz fizyczna, lecz mo\u017ce nim by\u0107 r\u00f3wnie dobrze wra\u017cenie zmys\u0142owe, lub pami\u0119ciowe. Upraw\u0105 pratjahary nauczy\u0142e\u015b si\u0119 w\u0142ada\u0107 sw\u0105 uwag\u0105, przyczepia\u0107 j\u0105, do czego zechcesz\u00a0 i odczepia\u0107 sw\u0105 wol\u0105. Wy\u0107wiczy\u0142e\u015b uwag\u0119 tak, \u017ce bez. twej woli nie oderwie si\u0119 od przedmiotu obranego, i nie pod\u0105\u017cy za innym, cho\u0107by ten inny wywiera\u0142 nawet niezwykle silne wra\u017cenie na zmys\u0142y. Teraz masz z tej sprawno\u015bci twej uwagi korzysta\u0107; masz jej, jak narz\u0119dzia pos\u0142usznego, u\u017cywa\u0107 do dalszych cel\u00f3w.<\/p>\n
T\u0142umaczenie nazwy dharana<\/strong><\/em> przez wyraz \u201ekoncentracja<\/strong><\/em>” nie jest \u015bcis\u0142e. Trzymanie uwagi na przedmiocie obranym jest w\u0142a\u015bnie skupieniem jej na nim i to wykszta\u0142ci\u0142e\u015b pratjanar\u0105. Teraz masz t\u0119 zdolno\u015b\u0107 skupiania si\u0119 wyzyska\u0107 na to, aby nie tylko przez czas dowolny utrzyma\u0107\u00a0 uwag\u0119 na danym przedmiocie, ale i dowiedzie\u0107 si\u0119 o nim, jak najwi\u0119cej przez takie skupienie.<\/p>\n Dharana tedy jest ju\u017c sposobem uzyskiwania wiedzy, Jest o\u015bwiecaniem si\u0119 o w\u0142asno\u015bciach przedmiot\u00f3w. \u017be na tej drodze mo\u017cna uzyskiwa\u0107 wiedz\u0119 o przedmiotach, zrozumiesz, gdy wykonasz dwa ma\u0142e do\u015bwiadczenia. Ujmij w r\u0119k\u0119 szpilk\u0119 i uk\u0142uj si\u0119 w drug\u0105 r\u0119k\u0119 tak lekko, aby ledwie \u015blad krwi si\u0119 pokaza\u0142. Odczujesz uk\u0142ucie jako b\u00f3l, niewielki zreszt\u0105, i na tem zako\u0144czysz do\u015bwiadczenie. Dowiesz si\u0119, \u017ce uk\u0142ucie jest bolesne, to znaczy,, dowiesz si\u0119 tyle, ile z takiego\u017c do\u015bwiadczenia dowie si\u0119 dziecko, gdy uk\u0142uje si\u0119 pierwszy raz w \u017cyciu.<\/p>\n Przejd\u017a teraz do drugiego do\u015bwiadczenia. Zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 wy\u0142\u0105cznie na miejsce uk\u0142ute i zatrzymaj ja na niem przez chwil\u0119. Spostrze\u017cesz, \u017ce przedewszystkiem uk\u0142ucie niezbyt g\u0142\u0119bokie\u00a0 nie jest Wcale bolesne. Samego momentu uk\u0142ucia nie odczujesz bynajmniej przykro, i tu ju\u017c mo\u017cesz sprostowa\u0107 twe do\u015bwiadczenie dawniejsze, jakoby uk\u0142ucie bola\u0142o. Utrzymuj\u0105c uwag\u0119 na miejscu uk\u0142utem, odczujesz, \u017ce b\u00f3l poczyna si\u0119 pojawia\u0107 dopiero po chwili, \u017ce jest najwi\u0119kszy wtedy, gdy krew wyst\u0105pa i \u017ce mo\u017cna go rozdzieli\u0107 na dwa wra\u017cenia odr\u0119bne: jedno wra\u017cenie b\u00f3lu szczypi\u0105cego, a drugie wra\u017cenie, jak gdyby w miejscu uk\u0142ucia tkwi\u0142o jakie\u015b cia\u0142o obce, kt\u00f3rego rozmiary staj\u0105 si\u0119 coraz wi\u0119ksze. Dalsze skupianie uwagi na tem miejscu nauczy\u0142oby ci\u0119 jeszcze wi\u0119cej: to co ci przytoczy\u0142em, wystarczy jednak, aby\u015b oceni\u0142 wyniki, do jakich mo\u017cna do i\u015b\u0107 dharana.<\/p>\n Niema tu nic nadzmys\u0142owego, nic cudownego. Prostem skupieniem uwagi przez czas d\u0142u\u017cszy dochodzisz do wiedzy o wiele wi\u0119kszej i dok\u0142adniejszej, ni\u017c zdo\u0142a\u0142by\u015b j\u0105 uzyska\u0107 bez takiego skupienia uwagi, na przedmiot obserwowany. Oczywi\u015bcie \u0107wiczenia dharany nie ograniczaj\u0105 si\u0119 na zmy\u015ble dotyku, ani na twojem ciele. Oto s\u0142yszysz n. p. \u0107wierkanie ptaszka. Zwr\u00f3ciwszy na nie uwag\u0119, spostrze\u017cesz, \u017ce ptaszek musi by\u0107 gdzie\u015b w pobli\u017cu, ocenisz s\u0142uchem kierunek, z kt\u00f3rego \u015bwiergot pochodzi, uznasz Je za dono\u015bne lub s\u0142abe, za mi\u0142e dla ucha lub! przykre. Og\u00f3\u0142em powt\u00f3rzysz to Samo, co nieraz ju\u017c w \u017cyciu zauwa\u017cy\u0142e\u015b. Teraz jednak\u017ce zatrzymaj na tem \u0107wierkaniu uwag\u0119 skupion\u0105 przez chwil\u0119. Spostrze\u017cesz, \u017ce \u0107wierkanie to sk\u0142ada si\u0119 z kilku d\u017awi\u0119k\u00f3w r\u00f3\u017cnej wysoko\u015bci, \u017ce s\u0105 przerwy mi\u0119dzy poszczeg\u00f3lnemi \u0107wierkni\u0119ciami, i \u017ce ptaszek co\u015b m\u00f3wi tym swoim j\u0119zykiem, \u017ce jest to cios wi\u0119cej ni\u017c \u015bwiergot dla twej przyjemno\u015bci lub przykro\u015bci, jak mo\u017ce go os\u0105dza\u0142e\u015b dotychczas. Ws\u0142uchuj\u0105c si\u0119 z uwag\u0105 najwi\u0119ksz\u0105, zaczniesz wsp\u00f3\u0142czu\u0107 z ptaszkiem do pewnego stopnia. W duszy twej zaczn\u0105 si\u0119 budzi\u0107 uczucia pokrewne tym, jakie ptaszka sk\u0142oni\u0142y do \u0107wierkania. Odczujesz co\u015b, jak przestrach, mo\u017ce jak b\u00f3l, lub znowu, jak rado\u015b\u0107 i zadowolenie.<\/p>\n Dowiesz si\u0119, co ptaszek wyra\u017ca swym \u015bwiergotem: zaczniesz rozumie\u0107 jego mow\u0119, a tego by\u015b bez dharany nie zdo\u0142a\u0142.<\/p>\n Inny przyk\u0142ad. Rzu\u0107 okiem na krzes\u0142o, stoj\u0105ce obok ciebie. Przygl\u0105dn\u0105wszy si\u0119 mu z uwag\u0105, spostrze\u017cesz, \u017ce jest drewniane, politurowane, dobrze zachowane mimo u\u017cywania, \u017ce sporz\u0105dzone jest z drzewa twardego: i bardzo trwale zbudowane. Wydaje ci si\u0119, \u017ce ju\u017c wi\u0119cej nic ponad to nie zdo\u0142asz spostrzedz, cho\u0107by\u015b uwag\u0119 wyt\u0119\u017ca\u0142 przez godzin\u0119. Spr\u00f3buj jednak utrzyma\u0107 na niem nadal uwag\u0119 skupion\u0105. Oto widzisz ju\u017c co\u015b nowego. Oparcie dla plec\u00f3w jest szczeg\u00f3lnie mocno wytarte, a nogi przednie porysowane, jak gdyby posiekane. Zniszczy\u0142 je tak cz\u0142owiek, kt\u00f3ry w niem cz\u0119sto siadywa\u0142. Nie jest to wi\u0119c krzes\u0142o, u\u017cywane przy pracy spokojnej i skupionej, lecz albo w jadalni., albo w pokoju dzieci\u0119cym. Na kraw\u0119dzi krzes\u0142a s\u0105 nadto \u015blady zaci\u0119cia no\u017cykiem; krzes\u0142o zatem sta\u0142o widocznie w pokoju dziecinnym, i to w pokoju ch\u0142opczyka. Oto wiesz ju\u017c znacznie wi\u0119cej o tem krze\u015ble, ni\u017c poprzednio; gdyby\u015b przed\u0142u\u017cy\u0142 skupianie uwagi i na niem, dowiedzia\u0142by\u015b si\u0119.jeszcze nowych szczeg\u00f3\u0142\u00f3w. Nie s\u0105d\u017a jednak, \u017ce taka dharana jest dla ciebie bez warto\u015bci, a potrzebna by\u0142aby co najwy\u017cej agentom policji \u015bledczej. Sherlock Holmes uprawia\u0142 w\u0142a\u015bnie dharan\u0119 i dlatego m\u00f3g\u0142 wy\u015bledzi\u0107 szczeg\u00f3\u0142y innym niezbadane. Dla ciebie za\u015b taka dharana, uprawiana na przedmiotach \u201emartwych”, przydatna jest nie jako cel, lecz jako \u015brodek, jako \u0107wiczenie w zastosowywaniu skupiania uwagi.<\/p>\n Dalszy przyk\u0142ad. Masz na stole przed sob\u0105 kwiat bzu we flakonie. Przygl\u0105daj\u0105c mu si\u0119 z uwag\u0105, spostrze\u017cesz, \u017ce ma mi\u0142\u0105 barw\u0119 fio\u0142kow\u0105, \u017ce widocznie niedawno zerwany, bo Z tych kilku przyk\u0142ad\u00f3w zdo\u0142asz ju\u017c utworzy\u0107 sobie poj\u0119cie o kierunku, w jakim maj\u0105 i\u015b\u0107 twoje \u0107wiczenia w dharanie. Pojmiesz tak\u017ce, \u017ce uprawia\u0107 je mo\u017cesz wsz\u0119dzie i zawsze; nie potrzeba ci do nich ani przedmiot\u00f3w szczeg\u00f3lnych, ani godzin i odr\u0119bnych, bo sposobno\u015bci do \u0107wicze\u0144 znajdziesz codzie\u0144 i w ka\u017cdych warunkach otoczenia. Ka\u017cdy przedmiot ujrzany, ka\u017cdy d\u017awi\u0119k zas\u0142yszany, ka\u017cde wra\u017cenie odczute dostarczy ci takich sposobno\u015bci. Nie s\u0105d\u017a jednak, jakoby dharana nakazywa\u0142a pos\u0142ugiwanie si\u0119 koniecznie jednym tylko zmys\u0142em. W pratjaharze nauczy\u0142e\u015b si\u0119 wy\u0142\u0105cza\u0107 i w\u0142\u0105cza\u0107 dowolnie r\u00f3\u017cne \u201estacje telefoniczne<\/em><\/strong>„; teraz stosuj zatem t\u0119 umiej\u0119tno\u015b\u0107. Im wi\u0119cej zmys\u0142\u00f3w, naraz lub kolejno, zwr\u00f3cisz na przedmiot badany, tem rozleglejsz\u0105 wiedz\u0119 o nim uzyskasz. Obserwuj\u0105c kwiat, nie tylko zwr\u00f3\u0107 na\u0144 wzrok, lecz tak\u017ce dotknij go, pow\u0105chaj, nawet posmakuj. Zebrawszy w ten spos\u00f3b jak\u00a0 najwi\u0119cej\u00a0 wra\u017ce\u0144 od przedmiotu, zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 na dzia\u0142anie tych wra\u017ce\u0144 w twej duszy, a dowiesz si\u0119 jeszcze czego\u015b wi\u0119cej. Dowiesz si\u0119\u00a0 jakie wra\u017cenie wywiera dany przedmiot ju\u017c nie tylko na twe zmys\u0142y fizyczne, lecz nadto na twe zmys\u0142y wewn\u0119trzne, na „kwiaty lotosu<\/strong><\/em>„. Zaczniesz ten przedmiot nie tylko widzie\u0107, s\u0142ysze\u0107, w\u0105cha\u0107, smakowa\u0107, lecz tak\u017ce odczuwa\u0107 jego dzia\u0142anie na twe wn\u0119trze. Odczuwanie to b\u0119dzie zrazu s\u0142abe i niewyra\u017ane, w miar\u0119 \u0107wicze\u0144 jednak zyska na wyrazisto\u015bci i nat\u0119\u017ceniu. i<\/p>\n To jest ju\u017c stopie\u0144 wy\u017cszy w uprawie dharany. Sposobno\u015bci do \u0107wicze\u0144 takich znajdziesz w twem otoczeniu pod dostatkiem o ka\u017cdej porze, bez odrywania si\u0119 od obowi\u0105zk\u00f3w i zaj\u0119\u0107 codziennych. Niekt\u00f3re z tych \u0107wicze\u0144 poleca uprawia\u0107 ju\u017c w okresie przygotowania dr. R. Steiner (C); przytocz\u0119 ci tutaj jego wskaz\u00f3wki: \u201eZwracaj\u0105c cz\u0119sto uwag\u0119 na objawy rozkwitu; i dojrzewania, dozna si\u0119 wra\u017cenia, kt\u00f3re mo\u017cna by w \u0106wiczenie, to przygotuje ci\u0119 do nast\u0119pnego, prowadz\u0105cego ju\u017c do wra\u017ce\u0144 zupe\u0142nie\u00a0nadzmys\u0142owych\u00a0 te jednak bez uzyskania wynik\u00f3w w tem \u0107wiczeniu przygotowawczem nie przechod\u017a do dalszego. Rzecz prosta, \u017ce punkty cia\u0142a na, te \u0107wiczenia, mo\u017cesz\u00a0 a nawet powiniene\u015b\u00a0 obiera\u0107 dowolnie, coraz to inne; strze\u017c si\u0119 jednak przed\u0142u\u017ca\u0107 \u0107wiczenia ponad miar\u0119.<\/p>\n Wystarczy tu 3 – 5 minut, po kt\u00f3rych przerwij \u0107wiczenie, cho\u0107by\u015b jeszcze nie doszed\u0142 do \u017cadnego wyniku. Zapami\u0119taj sobie ponadto, \u017ce \u0107wiczenia tego rodzaju nie nale\u017c\u0105 do\u00a0 obowi\u0105zkowych od twej\u00a0 woli wy\u0142\u0105cznie, zawis\u0142o, czy zechcesz ich w og\u00f3le pr\u00f3bowa\u0107.<\/p>\n Bez nich dojdziesz tak samo dobrze do szczebli wy\u017cszych, podobnie, jak i bez \u0107wicze\u0144 oddechowych, przytoczonych w prana jamie, mo\u017cesz bez trudno\u015bci doj\u015b\u0107 do szczebli nast\u0119pnych. S\u0105 to tylko jak gdyby przedmioty nadobowi\u0105zkowe w nauce szkolnej; mo\u017cna i bez nich uzyska\u0107 dobre \u015bwiadectwo, a s\u0142u\u017c\u0105 tylko dla tych, kt\u00f3rzy do nich maj\u0105 ochot\u0119 i zami\u0142owanie.<\/p>\n Podobnie\u017c nadobowi\u0105zkowe jest \u0107wiczenie nast\u0119pne, kt\u00f3re ci teraz opisz\u0119. Odwr\u00f3\u0107 jak w \u0107wiczeniu poprzedniem – uwag\u0119 od wszystkich zmys\u0142\u00f3w, a skieruj; j\u0105 na jedn\u0105 padm\u0119 w twem ciele eterycznem\u00a0 np. padm\u0119 obok serca Staraj si\u0119 z calem skupieniem uwagi wczu\u0107 si\u0119 w ten punkt jeden, chocia\u017c nie zdo\u0142asz na razie nawet okre\u015bli\u0107 jego po\u0142o\u017cenia. Po kilku pr\u00f3bach bezowocnych odczujesz wyra\u017aniej t\u0119 padm\u0119 i zdo\u0142asz ju\u017c dok\u0142adnie okre\u015bli\u0107, gdzie ona si\u0119 znajduje. B\u0119dzie to uczucie – gdy go pierwszy raz doznasz – tak najzupe\u0142niej nowe i obce wszystkim ci znanym, \u017ce mo\u017cna by je por\u00f3wna\u0107 chyba do uczucia kobiety, kt\u00f3ra pierwszy raz ma zosta\u0107 matk\u0105, i uczuje wewn\u0105trz cia\u0142a pierwsze ruchy przysz\u0142ego dzieci\u0119cia. Nie s\u0105 to jednak ruchy fizyczne syndromy wypadku, a mimo to odczujesz je wyra\u017anie w pewnym okre\u015blonym punkcie cia\u0142a fizycznego. Tylko co do g\u0142\u0119boko\u015bci, w jakiej ten punkt le\u017cy pod powierzchni\u0105 cia\u0142a, nie zdo\u0142asz u\u015bwiadomi\u0107 sobie nic okre\u015blonego. Ju\u017c to b\u0119dzie ci si\u0119. wydawa\u0142o, \u017ce ten punkt poruszaj\u0105cy si\u0119,, le\u017cy tu\u017c pod sk\u00f3r\u0105, ju\u017c to zn\u00f3w, \u017ce znacznie g\u0142\u0119biej, niemal przy samem sercu (je\u017celi obra\u0142e\u015b padm\u0119 dwunastop\u0142atkow\u0105). Zauwa\u017cysz ponadto, \u017ce nie jest to punkcik ma\u0142y, lecz co\u015b, co\u015b zajmuje do\u015b\u0107 znaczn\u0105 przestrze\u0144, jakkolwiek rozmiar\u00f3w jej r\u00f3wnie\u017c okre\u015bli\u0107 wie zdo\u0142asz.<\/p>\n Du\u017co ju\u017c osi\u0105gniesz, je\u017celi dojdziesz do u\u015bwiadomienia sobie, jakiego rodzaju ruch odbywa si\u0119 w tym narz\u0105dzie. Nie \u015bpiesz si\u0119 jednak ze sugerowaniem sobie, jakoby\u015b odczuwa\u0142’ nich obrotowy, bo uczucia te! bywaj\u0105 bardzo r\u00f3\u017cne indywidualnie. Zauwa\u017cysz tylko, \u017ce jest to ruch w ca\u0142kiem innym rodzaju, ni\u017c ruch serca fizycznego. W spos\u00f3b podobny mo\u017cesz pr\u00f3bowa\u0107 dharany na innych twych padmach.\u00a0 Gdy \u0107wiczenia te b\u0119dziesz uprawia\u0142 wytrwale, doj\u015b\u0107 mo\u017cesz p\u00f3\u017aniej tak\u017ce do widzenia tych padm w ich barwach i \u015bwiat\u0142ach, a wtedy zobaczysz tak\u017ce wyra\u017anie rodzaj’ ich ruch\u00f3w.<\/p>\n Uprawiaj\u0105c takie \u0107wiczenia, nie zapominaj ani na chwil\u0119, \u017ce potrzeba tu wytrwa\u0142o\u015bci i cierpliwo\u015bci nadzwyczajnej. Bardzo mo\u017cebne, \u017ce mimo d\u0142ugiego powtarzania tych \u0107wicze\u0144 nie spostrze\u017cesz wynik\u00f3w \u017cadnych pozornie; mo\u017cebne tak\u017ce, \u017ce spostrze\u017cesz ca\u0142kiem inne, ni\u017c sobie wyobra\u017ca\u0142e\u015b. A b\u0142\u0119dnem by\u0142oby, gdyby\u015b sobie ju\u017c naprz\u00f3d urabia\u0142 jakiekolwiek wyobra\u017cenie jak te wyniki maj\u0105 wygl\u0105da\u0107, bo nagina\u0142by\u015b potem \u0107wiczenia do tego twego wyobra\u017cenia, kt\u00f3re oczywi\u015bcie r\u00f3\u017cni\u0107 si\u0119 b\u0119dzie od rzeczywisto\u015bci.<\/p>\n Wiesz ju\u017c, \u017ce na \u015bcie\u017cce wystrzega\u0107 si\u0119 masz mniema\u0144 z g\u00f3ry powzi\u0119tych, na niczem fizycznem nie opartych, a wi\u0119cej\u00a0 tem bardziej wystrzegaj si\u0119 wyobra\u017cania sobie ju\u017c naprz\u00f3d, jaki ma by\u0107 wynik. Uprawiaj tylko \u0107wiczenia z ca\u0142\u0105 cierpliwo\u015bci\u0105 i wytrwa\u0142o\u015bci\u0105, na jak\u0105 mo\u017cesz si\u0119 zdoby\u0107, uprawiaj je dla samych \u0107wicze\u0144, nie dla wyniku. Wynik pojawi si\u0119 niechybnie, chocia\u017c nie w\u0142a\u015bnie wtedy, kiedy tobie si\u0119 zdaje, \u017ce ju\u017c powinien si\u0119 pojawi\u0107.<\/p>\n Masz przed sob\u0105 co najmniej siedem lat czasu, a mo\u017ce i czterna\u015bcie, je\u017celi w pierwszych siedmiu nie b\u0119dziesz mia\u0142 do\u015b\u0107 wytrwa\u0142o\u015bci. Niech ci\u0119 jednak ten szereg lat nie przera\u017ca ani nie zniech\u0119ca.<\/p>\n Nie m\u00f3w sobie: \u201eJe\u017celi mam tak d\u0142ugo czeka\u0107 na wyniki,<\/em> to mo\u017ce mil i \u017cycia nie starczy\u0107 na ich osi\u0105gni\u0119cie<\/strong>„. Przede wszystkiem zwa\u017c, \u017ce pracujesz, nie dla wynik\u00f3w, tylko dla pracy samej; powt\u00f3re zwa\u017c, \u017ce masz przed sob\u0105 nie tylko ten jeden \u017cywot, ale ca\u0142y szereg nast\u0119pnych. Nie znaczy to, jakoby\u015b w twem wcieleniu tera\u017aniejszem nie mia\u0142 doj\u015b\u0107 w og\u00f3le do \u017cadnych wynik\u00f3w. Zale\u017cy to jod Anie i wy\u0142\u0105cznie od ciebie, od twej cierpliwo\u015bci i wytrwa\u0142o\u015bci. Nie ma tu tak\u017ce wp\u0142ywu \u017cadnego wiek tw\u00f3j, cho\u0107by\u015b ju\u017c mia\u0142 m\u0142odo\u015b\u0107 dawno poza sob\u0105. Bywa cz\u0119sto, \u017ce dopiero u schy\u0142ku \u017cycia odbywa si\u0119 w cz\u0142owieku przemiana poj\u0119\u0107, dawniej materialistycznych, na wprost przeciwne, i w nast\u0119pstwie tego zwrot ku \u201e\u015bcie\u017cce<\/strong><\/em>„. Ludzie tacy zostaj\u0105 potem najdzielniejszymi czeladnikami, bo nie maj\u0105 ju\u017c utrudnie\u0144 na \u015bcie\u017cce ze strony \u017c\u0105dz cielesnych, ambicji, przywi\u0105zania doi \u017cycia i t.p., \u0142atwiej zatem mog\u0105 przebiec szczeble przygotowane, zda\u0107 niejako od razu egzamin do klasy wy\u017cszej!, zw\u0142aszcza, \u017ce \u017cycie samo mog\u0142o by\u0107 dla nich wy\u015bmienit\u0105 szko\u0142\u0105 przygotowawcz\u0105. Oto, co m\u00f3wi o sobie Leadbeaterl (H, 469, I.):<\/p>\n \u201eOsobi\u015bcie nie czyni\u0142em \u017cadnych wysi\u0142k\u00f3w, s\u0105dz\u0105c, \u017ce nie mam odpowiedniego cia\u0142a eterycznego, a\u017c raz wskaza\u0142 mi Mistrz pewn\u0105 medytacj\u0119, kt\u00f3ra by do wynik\u00f3w prowadzi\u0142a. Uprawia\u0142em j\u0105 w praktyce i ujrza\u0142em powodzenie… Nie s\u0142ysza\u0142em nigdy, jakoby istnia\u0142a tu jaka granica wieku<\/strong><\/em>„.<\/p>\n Zwr\u00f3\u0107 tu uwag\u0119 na trzy rzeczy:<\/strong><\/em><\/p>\n Dwie pierwsze poj\u0105\u0142e\u015b ju\u017c zapewne, a co do trzeciej, to zwa\u017c, \u017ce gdyby\u015b nie mia\u0142 odpowiedniego cia\u0142a eterycznego, nie odczu\u0142by\u015b, \u017ce w\u0142a\u015bciw\u0105 dla ciebie jest \u201e\u015bcie\u017cka”; w\u00f3wczas o wiele lepsz\u0105 wyda\u0142aby ci si\u0119 n. p. hathajoga i poszed\u0142by\u015b w jej kierunku.<\/p>\n Teraz podam ci \u0107wiczenie, wskazane przez W. Judge\u2018a a tak zbawienne, \u017ce musisz je wliczy\u0107 do twych \u0107wicze\u0144 obowi\u0105zkowych, i to codziennych. Zapewne nawyk\u0142e\u015b ju\u017c do tego na stopniu przygotowawczym, aby co dzie\u0144 wieczorem odbywa\u0107 kr\u00f3tki \u201erachunek sumienia”, przegl\u0105da\u0107 i os\u0105dza\u0107 swe post\u0119pki, uczucia i my\u015bli, jakie mia\u0142e\u015b przez dzie\u0144 ca\u0142y. Wiesz ju\u017c tak\u017ce, \u017ce w tym rachunku sumienia mniej zale\u017cy na tem, aby\u015b wszystkie swe zdarzenia dzienne przywi\u00f3d\u0142 sobie na pami\u0119\u0107, jak raczej na tem, aby\u015b wobec nich zaj\u0105\u0142 postaw\u0119 odpowiedni\u0105. Masz na swe post\u0119pki, s\u0142owa; i my\u015bli patrze\u0107 tak i ros\u0105dza\u0107 je tak, jak gdyby\u015b to nie ty je zdzia\u0142a\u0142, lecz kto\u015b drugi.<\/p>\n Przez to oceniasz je o wiele bezstronnej. Ot\u00f3\u017c ten codzienny \u00a0a powinien to by\u0107 codzienny\u00a0 rachunek sumienia po\u0142\u0105cz Z \u0107wiczeniem nast\u0119puj\u0105cem: Zamiast ten przegl\u0105d odbywa\u0107 w zwyk\u0142y spos\u00f3b, id\u0105c od poranka, do po\u0142udnia, i wieczora, odwr\u00f3\u0107 ten porz\u0105dek, dla ludzi zwyk\u0142ych \u201enormalny”. Zacznij od wieczora, od tego, co czyni\u0142e\u015b lub my\u015bla\u0142e\u015b przed chwil\u0105, i wracaj my\u015bl\u0105 wstecz do zdarze\u0144 coraz wcze\u015bniejszych. Zamiast tedy uj\u0105\u0107 my\u015bl\u0105 jedno zdarzenie i przypomina\u0107 sobie, co by\u0142o potem, id\u017a w kierunku przeciwnym i przywied\u017a sobie na pami\u0119\u0107 co by\u0142o przedtem, i co Jeszcze wcze\u015bniej. W ten spos\u00f3b przebiegnij my\u015bl\u0105 dzie\u0144 miniony, ale wstecz, od wieczora przez po\u0142udnie do poranka.<\/p>\n Nie idzie tu o to, aby\u015b ka\u017cde bez wyj\u0105tku zdarzenie, ka\u017cd\u0105 my\u015bl i ka\u017cde s\u0142owo sobie przypomnia\u0142, lecz o to, aby\u015b utrzymywa\u0142 uwag\u0119 na tym jednym \u0142a\u0144cuchu my\u015blowym, kt\u00f3rego ogniwami s\u0105 obrazy pami\u0119ciowe, u\u0142o\u017cone w porz\u0105dku zale\u017cnym od twej woli. Masz przypomina\u0107 sobie zdarzenia dzienne, ale nie w tym porz\u0105dku, w jakim nast\u0119powa\u0142y po sobie, tylko w odwrotnym. Brak ci tu tego \u015brodka pomocniczego, jakim jest w \u017cyciu zwyk\u0142em \u0142\u0105czenie zdarze\u0144 przyczynowo; nie uk\u0142adasz ich tak, Jak jedno z drugiego wyp\u0142ywa\u0142o lecz przeciwnie: naprz\u00f3d przyjdzie ci przed oczy skutek, a potem dopiero przyczyna. Musisz zatem silniej wyt\u0119\u017cy\u0107 wol\u0119 dla utrzymania uwagi na takim odwr\u00f3conym \u0142a\u0144cuchu zdarze\u0144.<\/p>\n A korzy\u015b\u0107 z tego jest trojaka. Przede wszystkim uczysz si\u0119 ocenia\u0107 zdarzenia same dla siebie, bez wchodzenia w przyczyny, kt\u00f3re je spowodowa\u0142y;, a, to jest ocena o wiele bezstronniejsza od dotychczasowej., We\u017a taki prosty wypadek, jak ten \u017ce n.p. rano mia\u0142e\u015b si\u0119 z kim\u015b widzie\u0107 we wsp\u00f3lnej sprawie, lecz \u00f3w kto\u015b nie przyszed\u0142 na miejsce um\u00f3wione. Wzburzy\u0142o ci\u0119 to, pos\u0142a\u0142e\u015b po niego, czeka\u0142e\u015b a\u017c przyjdzie, i potem powiedzia\u0142e\u015b mu kilka s\u0142\u00f3w cierpkich. Rozmy\u015blaj\u0105c wieczorem o dniu minionym, dochodzisz, naprz\u00f3d do tych s\u0142\u00f3w cierpkich, i widzisz, \u017ce one by\u0142y niegodne ciebie, Jako ucznia tajemnego.<\/em><\/strong><\/p>\n Gdyby\u015b zacz\u0105\u0142 rozmy\u015blanie od zdarze\u0144 porannych, wzburzy\u0142by\u015b si\u0119 na. nowo przypomnieniem sobie owego niemi\u0142ego oczekiwania na tego drugiego i doszed\u0142szy potem pami\u0119ci\u0105 do swych s\u0142\u00f3w cierpkich, uzna\u0142by\u015b je za s\u0142uszne. Ot\u00f3\u017c masz spos\u00f3b patrzenia bezstronniejszego na swe post\u0119pki! Dalsza korzy\u015b\u0107 tkwi, wtem, \u017ce uczysz si\u0119 my\u015ble\u0107 obrazowo.<\/p>\n Gdyby\u015b ten rachunek sumienia odbywa\u0142 w zwyk\u0142y spos\u00f3b, my\u015bla\u0142by\u015b raczej s\u0142owami, ni\u017c obrazami. M\u00f3wi\u0142by\u015b sobie w my\u015bli: „Nie przyszed\u0142, czekam, posy\u0142am, m\u00f3wi\u0119 mu s\u0142owa prawdy\u201c i t.d., bo tu jedno wyp\u0142ywa, z drugiego, jak przyczyna i skutek. Ale my\u015bl\u0105c wstecz, masz przed sob\u0105 tylko n.p. owe s\u0142owa cierpkie bez ich przyczyny; aby je sobie przypomnie\u0107 wyra\u017anie, musisz w pami\u0119ci odtworzy\u0107 sobie obraz sytuacji.<\/p>\n Stoisz naprzeciw niego i m\u00f3wisz do\u0144 z wyrzutem. Do przypomnienia sobie tej sceny potrzeba ci jej obrazu, nie s\u0142\u00f3w a w\u0142a\u015bnie o to tworzenie obraz\u00f3w pami\u0119ciowych tu idzie. Przebiegaj\u0105c wspomnieniami dzie\u0144 ubieg\u0142y od wieczora wstecz do poranka, masz siebie widzie\u0107 we wspomnieniach tak wyra\u017aniej, jak w zwierciadle lub w kinematografie. Masz patrze\u0107 na zdarzenia tak, jak patrzy\u0142by\u015b na zdj\u0119cie kinematograficzne, puszczone w bieg odwrotny, od ko\u0144ca, do pocz\u0105tku. Nie pomijaj tu nawet szczeg\u00f3\u0142\u00f3w’ tak drobnych pozornie, jak n.p. ten*, \u017ce wracaj\u0105c do domu wieczorem, szed\u0142e\u015b po schodach. Ot\u00f3\u017c musisz tu widzie\u0107 siebie naprz\u00f3d przy drzwiach mieszkania, potem wychodz\u0105cego przez nie ty\u0142em* i ty\u0142em zst\u0119puj\u0105cego po schodach na d\u00f3\u0142 (w rzeczywisto\u015bci szed\u0142e\u015b po nich w g\u00f3r\u0119).<\/p>\n Podobnie\u017c, przypominaj\u0105c sobie drog\u0119 do domu, masz widzie\u0107 siebie, id\u0105cego w ty\u0142 od domu do miasta. A zawsze masz widzie\u0107 siebie, jak gdyby drug\u0105 osob\u0119; na kt\u00f3r\u0105 patrzysz. Trzeci\u0105 korzy\u015bci\u0105 jest samo to odwracanie kolejno\u015bci, niejako \u201eodwracanie czasu<\/strong><\/em>„. Wdra\u017caj\u0105c siebie w ten spos\u00f3b w przebieganie my\u015bl\u0105 wypadk\u00f3w od najp\u00f3\u017aniejszych wstecz do coraz wcze\u015bniejszych, przygotowujesz sobie grunt do* my\u015blenia astralnego, kt\u00f3re p\u00f3\u017aniej b\u0119dzie ci niezb\u0119dnie potrzebne.<\/p>\n Gdy zaczniesz wchodzi\u0107 \u015bwiadomie na r\u00f3wni\u0119 astraln\u0105, nie zorientowa\u0142by\u015b si\u0119 w jej zdarzeniach i bra\u0142by\u015b przyczyny za skutki, gdyby\u015b zachowa\u0142 ziemski spos\u00f3b my\u015blenia. Przyk\u0142ad\u00f3w tej „odwrotno\u015bci czasu<\/em><\/strong>\u201c w \u015bwiecie astralnym dostarcz\u0105 ci sny w\u0142asne. Oto np. \u015bni Ci si\u0119, \u017ce wchodzi do twego pokoju zb\u00f3jca, aby ci\u0119 zamordowa\u0107. Bronisz si\u0119 rozpaczliwie, ale on ci\u0119 zwyci\u0119\u017ca i z bliska wypala do ciebie z rewolweru. S\u0142yszysz huk i b\u00f3l w sercu i utrat\u0119 stopniow\u0105 \u017cycia odczuwasz wyra\u017anie i budzisz si\u0119. Dramat to! zbudowany na wz\u00f3r ca\u0142kiem\u00a0 logicznie, bo wszystko nast\u0119puje kolejno jako przyczyna i skutek; a jednak w rzeczywisto\u015bci rzecz mia\u0142a si\u0119 wprost przeciwnie. Zbudzi\u0142e\u015b si\u0119 z tego powodu, \u017ce poprzednio obr\u00f3ci\u0142e\u015b si\u0119 we \u015bnie na lewy bok i naciska\u0142e\u015b silnie na serce. Ten ucisk spowodowa\u0142 twe cia\u0142o do ruch\u00f3w mimowolnych, przy kt\u00f3rych potr\u0105ci\u0142e\u015b krzes\u0142o. Stukni\u0119cie krzes\u0142a wywo\u0142a\u0142o twoje\u00a0sny o wystrzale z rewolweru! i o zab\u00f3jcy. A wi\u0119c naprz\u00f3d by\u0142 b\u00f3l serca, p\u00f3\u017aniej stukni\u0119cie, a jeszcze p\u00f3\u017aniej dokomponowale\u015b sobie obraz zb\u00f3jcy. Zbudziwszy si\u0119, odwracasz ten porz\u0105dek zdarze\u0144 na wprost przeciwny taktycznemu. Rozumiesz teraz ca\u0142\u0105 donios\u0142o\u015b\u0107 tego \u201eprzegl\u0105du wstecznego<\/strong><\/em>” (Ruckschau) przy os\u0105dzaniu sumieniem twych post\u0119pk\u00f3w codziennych i Wiesz, co w nim jest rzecz\u0105 istotn\u0105. Nie idzie zatem o to, aby\u015b w tym przegl\u0105dzie wstecznym nie pomin\u0105\u0142 jakiego\u015b zdarzenia drobnego, jakiego\u015b s\u0142owa nieznacz\u0105cego lub my\u015bli, ale o to, aby\u015b tern przegl\u0105d odbywa\u0142 w porz\u0105dku rzeczywi\u015bcie wstecznym, od ko\u0144ca do pocz\u0105tku; i aby\u015b siebie w nim widzia\u0142 obrazowo, nie opowiada\u0142 o sobie my\u015blowo. Nie idzie tak\u017ce o to, aby\u015b koniecznie dotar\u0142 tym przegl\u0105dem a\u017c do zdarze\u0144 porannych; wystarczy, gdy dojdziesz do po\u0142udnia, a nawet! mniej jeszcze.<\/p>\n Celem tego \u0107wiczenia jest nadanie my\u015blom nowego kierunku i nowej jako\u015bci.<\/em><\/strong><\/p>\n Masz uzyska\u0107 wpraw\u0119 w uk\u0142adaniu porz\u0105dku zdarze\u0144 wspominanych wed\u0142ug twej! woli, ale nie wed\u0142ug tego porz\u0105dku, w jakim nast\u0119powa\u0142y po sobie. Ten porz\u0105dek normalny jest niezawis\u0142y od ciebie, jest ci narzucony rzeczywisto\u015bci\u0105 zewn\u0119trzn\u0105, a ty masz by\u0107 wolny od tego. Ponadto potrzebna ci jest niezb\u0119dnie jak najwi\u0119ksza wyrazisto\u015b\u0107 obraz\u00f3w pami\u0119ciowych, a do czego ci jest potrzebn\u0105, zrozumiesz w rozdziale nast\u0119pnym. Tutaj ju\u017c zdo\u0142asz Oceni\u0107 warto\u015b\u0107 przegl\u0105du wstecznego dla bezstronno\u015bci twego rachunku sumienia. B\u0119dziesz ju\u017c inaczej patrzy\u0142 na twe post\u0119pki, s\u0142owa\u00a0 i .my\u015bli, b\u0119dziesz je ocenia\u0142 bezstronnie, bo s\u0105d tw\u00f3j nie zm\u0105ci si\u0119 tak silnie, jak dotychczas, uczuciami i pobudkami pozornie logicznemi!<\/p>\n powr\u00f3t do wst\u0119pu <=<\/em><\/strong><\/a><\/p>\n osoby: Charles Webster Leadbeater<\/a><\/p>\n \u017ar\u00f3d\u0142o: \u201cWst\u0119p w \u015bwiaty nadzmys\u0142owe\u201d Rad\u017ca-Joga nowoczesna, wydawca J\u00f3zef Chobot Katowice Polska \u2013 Rok 1923, Drukiem \u201eGazety Robot.\u201d, w Katowicach, fragment ze stron od 92 do 100, rozdzia\u0142 XIII<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Dharana (Skupianie uwagi). Pierwszym ze szczebli wy\u017cszych, a sz\u00f3stym, z rz\u0119du w ich szeregu og\u00f3lnym na \u015bcie\u017cce, jest dharana, lub koncentracja. Wiesz ju\u017c, \u017ce \u0107wiczenia zmierzaj\u0105 tu do uzyskania bieg\u0142o\u015bci w skupianiu uwagi na jeden przedmiot, bez odwracania jej przez … Czytaj dalej
\nnie wida\u0107 \u015blad\u00f3w wi\u0119dni\u0119cia, \u017ce niekt\u00f3re kwiatki s\u0105 jeszcze\u00a0 zamkni\u0119te w p\u0105czkach, a inne ju\u017c w pe\u0142ni rozkwit\u0142e. Spostrze\u017cesz ponadto, \u017ce ubarwienie nie u wszystkich jest jednacie; niekt\u00f3re bowiem kwiateczki s\u0105 ja\u015bniejsze od innych i spotrze\u017cesz, \u017ce ka\u017cdy ma cztery p\u0142atki, a tylko bardzo rzadko napotkasz pi\u0119\u0107 p\u0142atk\u00f3w \u0142ub wi\u0119cej!. Teraz zastosuj dharan\u0119, to znaczy utrzymuj nadal uwag\u0119 skupion\u0105. Oto poczynasz ju\u017c odr\u00f3\u017cnia\u0107 kwiateczki starsze od \u015bwie\u017co rozkwit\u0142ych, bo starsze s\u0105 ja\u015bniejsze ubarwieniem, po prostu \u201esiwiej\u0105**. Ponadto barwa ich jest wi\u0119cej’ matowa, u \u015bwie\u017cszych natomiast b\u0142yszcz\u0105ca. Patrz\u0105c dalej z uwag\u0105, widzisz, \u017ce nie jest to ,\u201eb\u0142yszczenie”, kt\u00f3re kwiatkom \u015bwie\u017cym nadaje t\u0119 \u015bwietno\u015b\u0107; wygl\u0105daj\u0105 raczej, jak gdyby by\u0142y wilgotne. Ale nie jest to i wilgo\u0107, co mo\u017cesz sprawdzi\u0107 dotykiem. Namy\u015blaj\u0105c si\u0119, jak to okre\u015bli\u0107, zmniejszasz na chwilk\u0119 nat\u0119\u017cenie wzroku, i Oto zauwa\u017casz co\u015b, co zrazu bierzesz za znu\u017cenie oczu: kwiatki powleczone s\u0105 mg\u0142\u0105 ja\u015bniej\u0105c\u0105. Jednak to nie halucynacja, bo kwiateczki starsze widzisz wyra\u017anie, a kontury \u015bwie\u017cszych rozwiewaj\u0105 si\u0119 w pewn\u0105 puszysto\u015b\u0107. Oto doszed\u0142e\u015b dharan\u0105 do-pierwszych spostrze\u017ce\u0144 aury eterycznej kwiat\u00f3w, ich po\u015bwiaty.<\/p>\n
\nOddaleniu por\u00f3wna\u0107 do wra\u017cenia przy wschodzie s\u0142o\u0144ca. Natomiast objawy wnikni\u0119cia i obumierania wywo\u0142uj\u0105 uczucia, podobne nieco do wra\u017ce\u0144, jakie wywiera widok ksi\u0119\u017cyca* wschodz\u0105cego z wolna na widnokr\u0119gu. Oba te odczucia s\u0105 to dwie si\u0142y, kt\u00f3re rozwijane coraz \u017cywiej, prowadz\u0105 do najwi\u0119kszych wynik\u00f3w tajemnych. Nale\u017cy naprz\u00f3d ogl\u0105dn\u0105\u0107 przedmioty jak najdok\u0142adniej, a dopiero potem podda\u0107 si\u0119 uczuciu, w duszy powstaj\u0105cemu**. Nie zra\u017caj si\u0119 tem, je\u017celi uczucia podobne nie pojawi\u0105 si\u0119 ju\u017c zaraz przy pierwszych pr\u00f3bach, a tem usilniej wystrzegaj si\u0119 wmawiania ich sobit. Pojawi\u0105 si\u0119 niechybnie przy cierpliwo\u015bci i Wytrwa\u0142o\u015bci w powtarzaniu \u0107wicze\u0144 ci\u0105gle na nowo. Gdyby\u015b za\u015b sugerowa\u0142 je sobie, zamiast odczuwa\u0107 je naprawd\u0119, zamkn\u0105\u0142by\u015b sobie mo\u017cno\u015b\u0107 odczucia ich w og\u00f3le w przysz\u0142o\u015bci, je\u017celi \u0107wiczenia powy\u017csze uprawia\u0107 zdo\u0142asz z powodzeniem, mo\u017cesz do\u0142\u0105czy\u0107 do nich po pewnym czasie dharan\u0119 skierowan\u0105 na przedmioty nadzmys\u0142owe, n. p. narz\u0105dy w twem ciele eterycznem. Tu ju\u017c jednak musisz wybra\u0107 por\u0119 odpowiedni\u0105 i otoczenie, a wi\u0119c cisz\u0119 i ciemno\u015b\u0107 lub przynajmniej p\u00f3\u0142cie\u0144. U\u0142\u00f3\u017c cia\u0142o wygodnie, jak gdyby do \u0107wicze\u0144 oddechowych, wzbud\u017a w sobie nastr\u00f3j! spokojny\/ i wy\u0142\u0105cz od dzia\u0142ania wszystkie zmys\u0142y fizyczne. Nast\u0119pnie zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 na jeden punkt cia\u0142a, kt\u00f3ry wybierzesz sobie dowolnie, ale okre\u015blisz \u015bci\u015ble jego po\u0142o\u017cenie, n. p. palec wielki u lewej nogi. Umie\u015b\u0107 w tym paku uwag\u0119 tak wyt\u0119\u017con\u0105, aby\u015b nic zreszt\u0105 nie czu\u0142, nie s\u0142ysza\u0142 i,nie widzia\u0142’. Przez chwil\u0119 nie b\u0119dziesz w nim czu\u0142 nic wi\u0119cej, jak tylko ciep\u0142ot\u0119 wzmo\u017con\u0105. Wywo\u0142a j\u0105 prana, nap\u0142ywaj\u0105ca ra\u017aniej w ten palec pod naciskiem twej uwagi. P\u00f3\u017aniej jednak zdo\u0142asz odczu\u0107 co\u015b wi\u0119cej: zauwa\u017cysz, \u017ce twoja wra\u017cliwo\u015b\u0107 dotykowa przenios\u0142a si\u0119 z ca\u0142ego cia\u0142a w ten punkt, w ten palec. Gdy teraz nog\u0105, chocia\u017c jest os\u0142oni\u0119ta obuwiem, dotkniesz kraw\u0119dzi \u0142\u00f3\u017cka lub krzes\u0142a, odczujesz to dotkni\u0119cie niezwykle wyra\u017anie, nawet bole\u015bnie. Je\u017celi zdo\u0142asz skupienie uwagi wyt\u0119\u017conej: utrzyma\u0107 jeszcze d\u0142u\u017cej, zauwa\u017cysz zjawiska tem bardziej niezwyk\u0142e; nawet w pierwszej chwili nie uwierzysz w ich rzeczywisto\u015b\u0107. Oto wra\u017cliwo\u015b\u0107 dotykowa z.ca\u0142ego cia\u0142a twojego przenios\u0142a si\u0119 nie tylko w ten jeden palec u nogi, ale nadto, rozprzestrzeni\u0142a si\u0119 nad nim w powietrzu. Ca\u0142y palec jest jak gdyby otoczony warstewk\u0105
\nwra\u017cliwo\u015bci, unosz\u0105c\u0105 si\u0119 nad nim woko\u0142o. Odczuwasz wyra\u017anie nie tylko obuwie, ale nawet pobliski materja\u0142 \u0142\u00f3\u017cka lub pokrycie sofy, jakkolwiek palec ich nie dotyka. Na tem zako\u0144cz do\u015bwiadczenie, gdy\u017c prowadzenie go dalej mog\u0142oby mie\u0107 dla ciebie na tym stopniu nast\u0119pstwa niepo\u017c\u0105dane, z kt\u00f3remi nie umia\u0142by\u015b sobie poradzi\u0107. Rzecz prosta, \u017ce za pierwsz\u0105 pr\u00f3b\u0105 nie dojdziesz do \u017cadnego wyniku, lecz musisz, \u0107wiczenia powtarza\u0107.<\/p>\n\n