{"id":3955,"date":"2019-10-22T10:34:07","date_gmt":"2019-10-22T08:34:07","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3955"},"modified":"2019-10-22T11:00:33","modified_gmt":"2019-10-22T09:00:33","slug":"okultyzm-i-jego-adepci","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/okultyzm-i-jego-adepci\/","title":{"rendered":"Okultyzm i jego adepci"},"content":{"rendered":"

Okultyzm i jego adepci.<\/p>\n

Na wst\u0119pie zaznaczy\u0107 musz\u0119, i\u017c w\u0142adza, jak\u0105 okultyzm udziela swym adeptom, zasadza si\u0119 na znajomo\u015bci pewnych si\u0142 w przyrodzie, o kt\u00f3rych wiedza nie wie absolutnie nic<\/em><\/strong>; za ich za\u015b pomoc\u0105 jeden adept mo\u017ce si\u0119 porozumiewa\u0107 z drugim, niezale\u017cnie od odleg\u0142o\u015bci, jaka by dzieli\u0142a miejsca ich pobytu na powierzchni ziemi. Ten rodzaj telegrafu psychologicznego nie zale\u017cy bynajmniej od jakich\u015b przygotowa\u0144 mechanicznych; zdolno\u015bci jasnowidzenia w adepcie s\u0105 tak doskona\u0142e, i\u017c daj\u0105 mu wszechwiedz\u0119 wszystkiego, co dotyczy spraw ziemskich. Cia\u0142o jest wi\u0119zieniem duszy dla zwyk\u0142ego \u015bmiertelnika. Adept posiada klucz od tego wi\u0119zienia i mo\u017ce ze\u0144 wychodzi\u0107 stosownie do swej woli; nie jest to jego wi\u0119zienie, lecz tylko miejsce zamieszkania; mo\u017ce on przenosi\u0107 sw\u0105 dusz\u0119 poza granice cia\u0142a w miejsce dowolne, i czyni\u0107 to z b\u0142yskawiczn\u0105 szybko\u015bci\u0105.<\/p>\n

W og\u00f3le okultyzm zaczynaj\u0105c od swych podstaw, tak bardzo wykracza po za granice poj\u0119\u0107 og\u00f3lnych, i\u017c nie wiadomo, od czego zacz\u0105\u0107 nale\u017cy, chc\u0105c obja\u015bni\u0107 na czem si\u0119 on zasadza. Jak mo\u017cna by obja\u015bni\u0107 naprz. konstrukcy\u0119 maszyny do liczenia przed audytoryum, kt\u00f3re nie mia\u0142oby poj\u0119cia nie tylko o mechanice, ale i o najpierwszych podstawach matematyki? Ludzie wykszta\u0142ceni we wsp\u00f3\u0142czesnej Europie, pomimo ca\u0142ej sumy wiadomo\u015bci z nauk \u015bcis\u0142ych i literatury, nie znaj\u0105 nawet abecad\u0142a tego przedmiotu, tycz\u0105cego si\u0119 r\u00f3\u017cnych w\u0142adz duszy naszej. Okkulty\u015bci wszystkich wiek\u00f3w po\u015bwi\u0119cali si\u0119 specyalnie tym studyom i doszli do zadziwiaj\u0105cych rezultat\u00f3w, wobec kt\u00f3rych cz\u0142owiek nieprzygotowany mia\u0142by wra\u017cenie, i\u017c znajduje si\u0119 w \u015bwiecie czar\u00f3w lub cud\u00f3w.<\/p>\n

Okkulty\u015bci tworzyli od wiek\u00f3w pewn\u0105 specyaln\u0105 ras\u0119, nie w znaczeniu fizycznem, ma si\u0119 rozumie\u0107; zachowali oni tradycye i tajemnice wewn\u0119trznego rozwoju, przekazane im przez poprzednik\u00f3w, ludzi zar\u00f3wno wy\u017cszej inteligencyi, jak te\u017c i g\u0142\u0119bokiej wiedzy. \u0141a\u0144cuch ten pierwszemi ogniwami si\u0119ga do najdawniejszych epok cywilizacyi ludzko\u015bci; dziwi\u0107 si\u0119 nie mo\u017cna, i\u017c ludzie, kt\u00f3rzy przez cale szeregi pokole\u0144 nie zajmowali si\u0119 przejawami \u017cycia duszy, daleko odbiegli od wiedzy tajemnej okkultyst\u00f3w, i nie s\u0105 wstanie jej obj\u0105\u0107 obecnie, posiadaj\u0105c zupe\u0142nie inny rodzaj umys\u0142owo\u015bci. M\u00f3wi\u0142em ju\u017c, i\u017c okkultysta posiada w\u0142adz\u0119 wydzielania swej duszy poza granice swego cia\u0142a. Nale\u017cy zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119, pomi\u0119dzy innemi, i\u017c w\u0142adza ta daje mu przede wszystkiem pewno\u015b\u0107 posiadania duszy, o czem nas naucza religia, z kt\u00f3r\u0105 okkultyzm najzupe\u0142niej si\u0119 zgadza w zasadniczych punktach.<\/p>\n

Cz\u0142owiek, kt\u00f3ry ma mo\u017cno\u015b\u0107 wzniesienia si\u0119 w \u015bwiat nie materyalny, bardziej mo\u017ce zrozumie\u0107 prawdy religijne z chwil\u0105, gdy zdolno\u015bci intelektualne maj\u0105 zupe\u0142n\u0105 swobod\u0119 lotu w istocie niemateryalnej. Nazywam bowiem niemateryalnym cz\u0142owieka, kt\u00f3ry chwilowo oddzieli\u0142 si\u0119 od swego cia\u0142a, cho\u0107 g\u0142\u0119biej bior\u0105c te rzeczy, i w\u00f3wczas jest on jeszcze materyalnym, gdy\u017c s\u0142u\u017cy on niejako za pow\u0142ok\u0119 czego\u015b bardziej jeszcze eterycznego. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 ludzi cywilizowanych wierzy, i\u017c cz\u0142owiek posiada dusz\u0119, kt\u00f3ra prze\u017cyje jego cia\u0142o, lecz musz\u0105 oni przyzna\u0107, i\u017c nie wiedz\u0105 nic ponadto. Prawowierni filozofowie utrzymuj\u0105 i\u017c dusza je st siedliskiem wra\u017ce\u0144, a umys\u0142 siedliskiem zdolno\u015bci intelektualnych, lub te\u017c vice versa. C\u00f3\u017c si\u0119 zatem dzieje z umys\u0142em, o ile dusza pod\u0142ug twierdze\u0144 religii, po rozdzieleniu si\u0119 ostatecznem z cia\u0142em, idzie do nieba lub piek\u0142a?<\/p>\n

Bardzo wa\u017cnym punktem, kt\u00f3ry wyja\u015bnia okultyzm jest to, \u017ce dusza ludzka, niesko\u0144czenie sutbelniejsza, bardziej eteryczna i bardziej trwa\u0142a od naszego cia\u0142a, jest jednak sama w sobie rzeczywisto\u015bci\u0105 materyaln\u0105, nie w znaczeniu, jaki chemia nadaje materyi, lecz w poj\u0119ciu czego\u015b niesko\u0144czenie subtelniejszego. Eter, kt\u00f3ry przenosi \u015bwiat\u0142o, jest materyalnym dla kogo\u015b, kto uznaje jego istnienie, a jednak jest ca\u0142a przepa\u015b\u0107 mi\u0119dzy eterem, a najsubtelniejszym z gaz\u00f3w. Materyalno\u015b\u0107 eteru wyp\u0142ywa z badania zmian \u015bwiat\u0142a, wniosek o materyalno\u015bci duszy mo\u017ce by\u0107 wyprowadzony z tego, i\u017c podlega ona dzia\u0142aniu si\u0142 zewn\u0119trznych. Wp\u0142yw magnetyczny bowiem jest emanacy\u0105, \u015bci\u015ble spojon\u0105 z pewn\u0105 fizyczn\u0105 funkcy\u0105 magnetyzera. Ta emanacya na odleg\u0142o\u015b\u0107 oddzia\u0142ywa na dusz\u0119 ludzk\u0105, i wywiera skutek dostrzegalny dla magnetyzowanego, i daj\u0105cy si\u0119 sprawdzi\u0107 przez otoczenie.<\/p>\n

Ma si\u0119 rozumie\u0107, i\u017c jest to przyk\u0142ad, a nie dow\u00f3d; dalej postaram si\u0119, o ile mo\u017cno\u015bci, wyja\u015bni\u0107 jeszcze t\u0119 kwesty\u0119. Dusza zatem jest materyalna i zwykle zwi\u0105zana jest z cia\u0142em, utworzonem z materyi o wiele grubszej; twierdzi\u0107 to na pewno mo\u017ce osobnik, kt\u00f3ry potrafi dowolnie w pewnych warunkach wydzieli\u0107 t\u0119 dusz\u0119 ze swego cia\u0142a i nast\u0119pnie powr\u00f3ci\u0107 j\u0105 do niego. Okultysta mo\u017ce to czasami uczyni\u0107 i z dusz\u0105 innego cz\u0142owieka, ale przedewszystkiem celem jego d\u0105\u017ce\u0144 jest mo\u017cno\u015b\u0107 czynienia tego do\u015bwiadczenia z dusz\u0105 w\u0142asn\u0105. W chwili osi\u0105gni\u0119cia tego celu, okultysta przekonywa si\u0119, i\u017c ta oddzielona dusza jest nim w\u0142a\u015bnie, a cia\u0142o jest przedmiotem przeze\u0144 opuszczonym. W ten spos\u00f3b zdobywa on pewno\u015b\u0107 \u017cycia duszy po \u015bmierci; nie daj\u0105c szczeg\u00f3\u0142\u00f3w jego dalszego bytowania, do\u015bwiadczenie to dostarcza w ka\u017cdym razie wskaz\u00f3wek co do warunk\u00f3w, w jakich odb\u0119dzie si\u0119 jego odjazd na tam ten \u015bwiat. Dop\u00f3ki cz\u0142owiek \u017cyje, dusza jego jest niejako balonem \u201ccaptif,\u201d po\u0142\u0105czonym z cia\u0142em sznurem bardzo d\u0142ugim, elastycznym i nieuchwytnym.<\/p>\n

Zdolno\u015b\u0107 adepta, kt\u00f3r\u0105 opisa\u0142em powy\u017cej, jest olbrzymiej wagi, i by\u0142aby nawet dostatecznym celem wtajemniczenia; jednak jest ona zaledwie jego pocz\u0105tkiem, a nie celem ostatecznym.<\/p>\n

Nadzwyczajne zjawiska, kt\u00f3re jest w stanie wywo\u0142ywa\u0107 wtajemniczony, wywieraj\u0105ce wra\u017cenie magicznych, wykonane s\u0105 z pomoc\u0105 znajomo\u015bci pewnych si\u0142 przyrody, kt\u00f3re ksi\u0119gi sanskryckie nazywaj\u0105 \u201cakas\u201d. Jest to si\u0142a, dla kt\u00f3rej nie mamy nazwiska, i kt\u00f3rej natury nie mo\u017cemy okre\u015bli\u0107. Mo\u017cna mie\u0107 o niej poj\u0119cie, wyobra\u017caj\u0105c sobie czynnik o tyle subtelniejszy, pot\u0119\u017cniejszy i niezwyklejszy od elektryczno\u015bci, o ile ta ostatnia przewy\u017csza subtelno\u015bci\u0105 sw\u0105 i innemi w\u0142a\u015bciwo\u015bciami par\u0119 i jej dzia\u0142anie. Posiadaj\u0105c znajomo\u015b\u0107 tej si\u0142y, adept za jej pomoc\u0105 wywo\u0142uje zjawiska fizyczne nadzwyczaj dziwne i wspania\u0142e.<\/p>\n

II<\/strong><\/p>\n

Kt\u00f3\u017c to s\u0105 ci adepci, kt\u00f3rzy posiadaj\u0105 w swem r\u0119ku tak straszliwe si\u0142y? S\u0105 dane, ka\u017c\u0105ce przypuszcza\u0107, i\u017c egzystowali\u00a0 oni we wszystkich epokach historyi ludzko\u015bci, i \u017ce znajduj\u0105 si\u0119 oni obecnie jeszcze w Indy ach lub te\u017c w s\u0105siednich krajach. Tworz\u0105 oni pewne tajne bractwo rozga\u0142\u0119zione po ca\u0142ym Wschodzie, lecz kt\u00f3rego g\u0142\u00f3wnem siedliskiem jest Tybet. Indye r\u00f3wnie\u017c zawsze dostarcza\u0142y licznych adept\u00f3w, i posiadaj\u0105 ich do chwili obecnej.<\/p>\n

Na og\u00f3\u0142, wielkie to bractwo, b\u0119d\u0105c bardzo wy\u0142\u0105cznem i zamkni\u0119tem, przyjmuje jednak cz\u0142onk\u00f3w ze wszystkich ras i kraj\u00f3w, o ile posiadaj\u0105 oni odpowiednie warunki. Adepci utrzymuj\u0105, i\u017c drzwi otwieraj\u0105 si\u0119 zawsze przed sprawiedliwym cz\u0142owiekiem<\/em><\/strong>, kt\u00f3ry do nich ko\u0142acze, ale tylko bardzo odwa\u017cni, na wszystko zdecydowani w\u0119drowcy mog\u0105 mie\u0107 nadziej\u0119 przebycia drogi, prowadz\u0105cej do tych drzwi. Ogromnie wiele \u015bmia\u0142o\u015bci i zapa\u0142u posiada\u0107 musi neofita, aby przej\u015b\u0107 wszystkie szczeble, dziel\u0105ce go od godno\u015bci mistrza okultyzmu. Nigdy nie up\u0142ywa mniej, ni\u017c siedem lat, od chwili, gdy kandydat na wtajemniczonego przyj\u0119ty jest jako aspirant, do czasu, kiedy mo\u017ce on by\u0107 poddany pierwszej pr\u00f3bie, kt\u00f3ra prowadzi go na drog\u0119 najni\u017cszych stopni okultyzmu; nigdy za\u015b nie mo\u017ce on mie\u0107 pewno\u015bci, i\u017c lata te nie b\u0119d\u0105 zwi\u0119kszone ad libitum ; nigdy nie wie on, czy b\u0119dzie dopuszczony do wtajemniczenia. Ta straszna niepewno\u015b\u0107 jest jednym z powod\u00f3w, kt\u00f3ry wstrzymuje wi\u0119kszo\u015b\u0107 Europejczyk\u00f3w od zwracania si\u0119 w stron\u0119 study\u00f3w okultystycznych, jak r\u00f3wnie\u017c i liczne pr\u00f3by, przez kt\u00f3re musi przechodzi\u0107 kandydat, dla wypr\u00f3bowania jego odwagi oraz si\u0142 umys\u0142u i charakteru. Pr\u00f3by te le\u017c\u0105 w interesie samego kandydata, badana jest i pilnowana z wielk\u0105 wytrwa\u0142o\u015bci\u0105 jego moralno\u015b\u0107, jego inteligencya, jego zdolno\u015bci fizyczne i intelektualne, zanim pozwol\u0105 mu pogr\u0105\u017cy\u0107 si\u0119 ostatecznie w morzu dziwnych, nadzwyczajnych wra\u017ce\u0144, na kt\u00f3rem musi on utrzyma\u0107 si\u0119 z pomoc\u0105 w\u0142asnych si\u0142 – lub zgin\u0105\u0107. Co do rodzaju pr\u00f3b, jakim podlega kandydat w swej epoce przygotowawczej, nie jestem w stanie powiedzie\u0107 nic \u015bcis\u0142ego; okre\u015bli\u0107 tylko mog\u0119, jaki rodzaj \u017cycia wymagany jest od kandydata z chwil\u0105, gdy objawi on ch\u0119\u0107 by\u0107 przyj\u0119tym jako aspirant. Pe\u0142ny jego rozw\u00f3j moralny wymaga, aby wi\u00f3d\u0142 on \u017cycie absolutnie czyste pod wzgl\u0119dem fizycznym przez wszystkie lata pr\u00f3by; aby by\u0142 doskonale wstrzemi\u0119\u017aliwym i wyrzek\u0142 si\u0119 wszelkiego zbytku.<\/p>\n

Ten spos\u00f3b \u017cycia nie wymaga jakiego\u015b dziwacznego ascetyzmu ani odsuni\u0119cia si\u0119 od \u015bwiata. Kandydat na okultyst\u0119 mo\u017ce prowadzi\u0107 odpowiedni tryb \u017cycia, obracaj\u0105c si\u0119 w towarzystwie du\u017cego miasta, gdy\u017c niema tu mowy o fanatyzmie fakira, kt\u00f3ry siedzi na jednem miejscu z r\u0119kami wyci\u0105gni\u0119temi w g\u00f3r\u0119 a\u017c do chwili, gdy mu uschn\u0105 ramiona.<\/p>\n

Powierzchowna znajomo\u015b\u0107 nie kt\u00f3rych czysto zewn\u0119trznych objaw\u00f3w okultyzmu indyjskiego, \u0142atwo w b\u0142\u0105d wprowadzi\u0107 tu mo\u017ce. Indyjska nazwa wiedzy tajemnej jest \u201cYog vidya,\u201d i wiedza ta dzieli si\u0119 na r\u00f3\u017cne ga\u0142\u0119zie. Sztuka rozwini\u0119cia w\u0142a\u015bciwo\u015bci czysto fizycznych nazywa si\u0119 \u201cHattayog\u201d i jest cz\u0119\u015bci\u0105 o wiele ni\u017csz\u0105 wiedzy tajemnej, kiedy za\u015b \u201cRagi yog\u201d (Rad\u017ca), jest umiej\u0119tno\u015bci\u0105 rozwoju w\u0142adz umys\u0142owych, kt\u00f3ra prowadzi do szczyt\u00f3w okultyzmu.<\/p>\n

\u017baden z okultyst\u00f3w nie b\u0119dzie uwa\u017ca\u0142 jako wtajemniczonego \u00a0cz\u0142owieka, kt\u00f3ry zdoby\u0142 pewn\u0105 w\u0142adz\u0119 za pomoc\u0105 m\u0119cz\u0105cych i strasznych do\u015bwiadcze\u0144, \u201cHatta – yog\u201d (Hatha). Nie chc\u0119 tu utrzymywa\u0107, aby te \u0107wiczenia ni\u017cszego rz\u0119du by\u0142y zupe\u0142nie bezowocne; daj\u0105 one bowiem osobom, kt\u00f3re je wykonywuj\u0105, w\u0142adz\u0119 i zdolno\u015bci niezwyk\u0142e; zjawiska, wywo\u0142ywane przez nich, by\u0142y niejednokrotnie opisywane i widziane przez podr\u00f3\u017cnik\u00f3w po Indyaeh; nale\u017cy jednak odr\u00f3\u017cni\u0107 \u201cyogizm\u201d indyjski ni\u017cszego rz\u0119du, czysto eksperymentalny, od \u201cyogizmu transcendentalnego,\u201d zwanego \u201cRagi – Yog,\u201d prowadz\u0105cego na niebosi\u0119\u017cne wy\u017cyny prawdziwego wtajemniczenia.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: \u015aWIAT TAJEMNY, WIEDZA TRANSCENDENTALNA NA WSCHODZIE, strony od 15 do 20, Napisa\u0142 A. P. Sinnett, Prezydent Towarzystwa Teozoficznego Ekletycznego w Simli. W opracowaniu i z przedmow\u0105 Z. SKOROBOHATEJ-STANKIEWICZ, Wyda\u0142 A. A. Paryski, Toledo, Ohio.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n


\n

\u0106wiczenie<\/em><\/strong>: przestudiuj film „Cz\u0142owiek kt\u00f3ry pozna\u0142 niesko\u0144czono\u015b\u0107”.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Okultyzm i jego adepci. Na wst\u0119pie zaznaczy\u0107 musz\u0119, i\u017c w\u0142adza, jak\u0105 okultyzm udziela swym adeptom, zasadza si\u0119 na znajomo\u015bci pewnych si\u0142 w przyrodzie, o kt\u00f3rych wiedza nie wie absolutnie nic; za ich za\u015b pomoc\u0105 jeden adept mo\u017ce si\u0119 porozumiewa\u0107 z … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[553,554,546,6],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3955"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3955"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3955\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3968,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3955\/revisions\/3968"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3955"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3955"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3955"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}