{"id":3849,"date":"2019-10-18T11:17:39","date_gmt":"2019-10-18T09:17:39","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3849"},"modified":"2019-10-19T12:09:14","modified_gmt":"2019-10-19T10:09:14","slug":"sny","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/sny\/","title":{"rendered":"Sny"},"content":{"rendered":"

SNY<\/strong><\/em>
\n\u201eWszystko bywa w przypowie\u015bciach,<\/em><\/strong>
\naby patrz\u0105c patrzyli a nie widzieli<\/em><\/strong>
\na s\u0142ysz\u0105c s\u0142yszeli a nie rozumieli”…<\/em><\/strong>
\n(Mar., IV, 12).<\/em><\/p>\n

Przez trzeci\u0105 prawie cz\u0119\u015b\u0107 naszego bytowania, istota nasza \u015bwiadoma skazana jest na odpoczynek. Ucze\u0144, kt\u00f3ry dba dok\u0142adnie, by nic nie zak\u0142\u00f3ca\u0107 w Przyrodzie i spo\u017cytkowywa\u0107 wszystkie zasoby, jakich ona udziela nam dobrowolnie, zamienia godziny te spoczynku na prac\u0119 duchow\u0105. Metod\u0119 tej oto zamiany pragn\u0105\u0142bym wam dzisiaj wyja\u015bni\u0107.<\/p>\n

Materyali\u015bci pouczaj\u0105, \u017ce sny s\u0105 b\u0105d\u017a pochodzenia fizyologicznego: z\u0142e trawienie, z\u0142a cyrkulacya krwi, b\u0105d\u017a pochodzenia mnemonicznego (pami\u0119ciowego): wspomnienia \u015bwiadome czy nie\u015bwiadome, skojarzenia idej seryami rozbie\u017cnemi. S\u0105, w rzeczy samej, sny, wytwarzane przez te przyczyny, a kt\u00f3re nie maj\u0105 zgo\u0142a warto\u015bci duchowej; .ale jest wiele sn\u00f3w, maj\u0105cych pochodzenie objektywne, zewn\u0119trzne w stosunku do nas, i zawieraj\u0105cych znaczenie prorocze, o\u015bwiecaj\u0105ce lub cudotw\u00f3rcze. S\u0105 to w\u0142a\u015bciwe sny.<\/p>\n

Zdajmy sobie naprz\u00f3d spraw\u0119 ze zjawiska snu, potem z mechanizmu sn\u00f3w; nast\u0119pnie, poszukamy, gdzie si\u0119 roztaczaj\u0105 sceny \u015bnione, zbadamy skutki sennych widze\u0144, ich znaczenie i wreszcie spos\u00f3b przygotowania si\u0119, by je otrzymywa\u0107. Bez u\u017cytecznem jest wyszczeg\u00f3lnia\u0107 wszystkie systemy z\u0142o\u017cone, wypracowane przez r\u00f3\u017cne szko\u0142y ezoteryzmu, co do budowy cz\u0142owieka. Trzymajmy si\u0119 pogl\u0105d\u00f3w najprostszych. Poza swem cia\u0142em fizycznem; kt\u00f3re przez si\u0119 jest\u00a0 tylko matery\u0105 bezw\u0142adn\u0105, trzy zasady \u0142\u0105cz\u0105 si\u0119 na uk\u0142ad cz\u0142owieka:<\/p>\n

\u017byciowo\u015b\u0107, od, magnetyzm , mod\u0142a niewidzialna (le double) i Duch, po\u015brednik w cz\u0119\u015bci \u015bwiadomy, przez w\u0142adze czuciowe i umys\u0142owe, w wi\u0119kszej cz\u0119\u015bci nie\u015bwiadomy, przez cia\u0142o astralne i przez wszystkie inne organy stosunku ze \u015awiatem Niewidzialnym; jest to siedlisko ja, woli, wolnego wyboru.<\/p>\n

Dusza, iskra wieczna, niestworzona, \u015bwiat\u0142o S\u0142owa, obecnie migoc\u0105ca, lecz kt\u00f3ra otrzyma ca\u0142y sw\u00f3j blask w chwili nowego zrodzenia mistycznego.<\/p>\n

Podczas dnia, to duch \u015bwiadomy rz\u0105dzi za pomoc\u0105 si\u0142y nerwowej m\u00f3zgowo-pacierzowej; podczas nocy, gdy si\u0142a ta jest wyczerpana, \u015bwiadomo\u015b\u0107 odpoczywa, podczas gdy akumulatory zn\u00f3w si\u0119 na\u0142adowuj\u0105 przez m\u00f3\u017cd\u017cek; duch nie\u015bwiadomy, je\u017celi tak mo\u017cna powiedzie\u0107, Oddala si\u0119 z cia\u0142a, rozdziela si\u0119 nawet niekiedy; i czyny, jak ich on dokonuje w swych wyprawach, spotkania, jakie ma, steny, jak im towarzyszy, przenosz\u0105 si\u0119 do \u015bwiadomo\u015bci tylko w tedy, je\u017celi w ciele, a g\u0142\u00f3wnie w m\u00f3zgu, pozostaje dosy\u0107 si\u0142y nerwowej, by je zarejestrowa\u0107.<\/p>\n

Tak wi\u0119c, \u015bnimy ci\u0105gle, ale pami\u0119tamy o tern, w gruncie rzeczy, tylko rzadko.<\/em><\/strong><\/p>\n

Duch ten, po\u015bredni mi\u0119dzy dusz\u0105 i cia\u0142em, nie jest otocz\u0105, aur\u0105, jajem fluidycznym ; jest on istotnym organizmem, bardziej z\u0142o\u017conym i subtelniejszym od cia\u0142a namacalnego, a kt\u00f3rego liczne w\u0142asno\u015bci maj\u0105 siedliska w miejscach rozlicznych. Posiada on funkcye od\u017cywiania si\u0119, oddychania, innerwacyi; organy do przenoszenia si\u0119 z miejsca na miejsce, ujmowania wra\u017ce\u0144, inteligency\u0119, woln\u0105 wol\u0119; i ka\u017cda z tych w\u0142adz odpowiada jednej z cz\u0119\u015bci cia\u0142a fizycznego. Tak samo, jak mi\u0119sie\u0144 grubieje z powodu pracy miarowej, jak\u0105 mu si\u0119 zadaje, tak samo duch ten rozwija si\u0119 przez \u0107wiczenia, jakie s\u0105 mu w\u0142a\u015bciwe: ambicye, niepokoje, wysi\u0142ki woli, cnoty, przywary. Zabiegi sztuczne ezoteryzmu powoduj\u0105 r\u00f3wnie\u017c wzrost jego, ale w spos\u00f3b pospieszny i anormalny. Ze wszystkich prac ducha, jedynie walka z egoizmem ulepsza go i oczyszcza.<\/p>\n

Pr\u00f3cz tego, tak samo jak w cia\u0142o fizyczne, przez pokarm i oddychanie, wchodz\u0105 moleku\u0142y wszelkiego rodzaju, podobnie\u017c do ducha wchodz\u0105, zamieszkuj\u0105 w nim, odchodz\u0105, \u017cyj\u0105 i umieraj\u0105, wszelkiego rodzaju duchy podw\u0142adne. Wizyty te powoduj\u0105 w \u015bwiadomo\u015bci intuicye, idee, uczucia, odkrycia; czyni\u0105 one mo\u017cliwemi wydarzenia bytowe, choroby, spotkania; uczestnicz\u0105 one tak\u017ce w wytwarzaniu sn\u00f3w.<\/p>\n

Duch tedy, podczas snu, puszcza si\u0119 na przygody, dalej lub bli\u017cej. Gdy idzie do krainy bardzo nieznanej; ani w\u0142asne jego \u017cywio\u0142y, ani kom\u00f3rki cielesne nie maj\u0105 powinowactwa z rzeczami tej krainy; mo\u017ce on sobie ogl\u0105da\u0107, uczy\u0107 si\u0119, w\u0119drowa\u0107 tam i wraca\u0107, m\u00f3zg nie mo\u017ce nic donie\u015b\u0107 \u015bwiadomo\u015bci z tych bada\u0144, gdy\u017c drobiny jego nie s\u0105 zdolne do zarejestrowania wie\u015bci, kt\u00f3re nie wprawiaj\u0105 ich w drganie.<\/p>\n

Gdy przechadzka, przeciwnie, jest kr\u00f3tka, przedmioty s\u0105 bardziej swojskie, do\u015bwiadczenie rejestruje si\u0119. Wyprawy te, rzec nale\u017cy, mog\u0105 snadnie odbywa\u0107 si\u0119 za dnia; ale wtedy nie postrzega si\u0119 ich, bowiem si\u0142a nerwowa prawie ca\u0142a jest u\u017cyta – na czynno\u015bci \u015bwiadome, a tak\u017ce bowiem ani nasz m\u00f3zg me jest dosy\u0107 silny, by wytrzymywa\u0107 podw\u00f3jne napi\u0119cie, ani na\u00abza wola dosy\u0107 spokojna, by opiera\u0107 si\u0119 nowym pragnieniom, jakie zrodzi\u0142oby to \u017cycie wt\u00f3rne.<\/p>\n

Sen zast\u0119puje korzystnie wszystkie wynalazki, przez jakie nauka ezoteryczna ustala stosunki w\u0142asnowolne cz\u0142owieka ze \u015bwiatem Niewidzialnym. Jest to zjawisko normalne zdrowe, na dor\u0119cz u wszystkich; nie wymaga ono rodzaju \u017cycia specyalnego. Nadto Przyroda przygotowuje starannie dla niego warunki najlepsze; \u015brodowisko jest zorganizowane w celu naszej o\u015bwiaty nocnej, jak ono jest uorganizowane dla naszego utrzymania cielesnego. Podczas nocy, kr\u0105\u017cenie magneto – teluryczne zmienia si\u0119, atmosfera zwalnia si\u0119 z 'pewnych \u017cywio\u0142\u00f3w nazbyt czynnych; ksi\u0119\u017cyc zast\u0119puje \u017c\u00f3\u0142te s\u0142o\u0144ce; innego rodzaju geniusze zbli\u017caj\u0105 si\u0119 do ziemi; gleba, morze, drzewa, zwierz\u0119ta wydychaj\u0105 aur\u0119 specyaln\u0105 i wywieraj\u0105 wp\u0142yw przychylny na up\u0142yw ducha.<\/p>\n

Wszystko, co istnieje, mo\u017ce sta\u0107 si\u0119 przyczyn\u0105 marzenia sennego: anio\u0142owie, bogowie, demoni, zmarli, klisze, obrazy tego, co by\u0142o, fluidy w przemieszczaniu si\u0119 w przestrzeniach wewn\u0119trznych, duchy rzeczy i ludzi \u017cyj\u0105cych, obrazy tego, co si\u0119 odbywa o tej porze, i tego wszystkiego, co b\u0119dzie si\u0119 odbywa\u0142o a\u017c do ko\u0144ca; jednem s\u0142owem, \u017cycie ca\u0142kowite mo\u017ce przyj\u015b\u0107 odbi\u0107 si\u0119 w zwierciadle prze\u017aroczem wyobra\u017ani i Sprawcami atoli sn\u00f3w s\u0105 najcz\u0119\u015bciej klisze przeznaczenia osobistego i odwiedziny cz\u0142onk\u00f3w rodziny duchowej. Ja nasze o\u015brodkowe, wiecie o tern, jest zwi\u0105zane z sercem Wszech\u015bwiata, z planem S\u0142owa; jeste\u015bmy tam zgrupowani rodzinami. Ka\u017cda z tych grup, kt\u00f3rej wszyscy cz\u0142onkowie s\u0105 podobni do siebie, nawet ciele\u015bnie, a przeto maj\u0105 do spe\u0142nienia prace identyczne, idzie t\u0105 sam\u0105 drog\u0105. Tak, na przyk\u0142ad, najstarszy z rodziny, do kt\u00f3rej ja nale\u017c\u0119, ma, w stopniu doskonalszym, te same zdolno\u015bci, co ja; napotyka on r\u00f3\u017cne klisze, ale wcze\u015bniej, ni\u017c ja ; by\u0107 mo\u017ce, otrzyma\u0142 on klisz\u0119 gru\u017alicy trzydzie\u015bci albo pi\u0119\u0107dziesi\u0105t lat temu, za\u015b ja j\u0105 otrzymam dopiero za dziesi\u0119\u0107 lat.<\/p>\n

Z punktu widzenia Syriusa, odchylenie to jest nieznaczne, ale gdybym ju\u017c by\u0142 zrodzony na ziemi, gdy g\u0142owa mego \u0142a\u0144cucha sta\u0142 si\u0119 suchotnikiem, m\u00f3g\u0142bym we \u015bnie odczu\u0107 wtedy b\u00f3l w p\u0142ucach, zostaj\u0105c uprzedzonym o pr\u00f3bie jeszcze dalekiej.<\/p>\n

\u015ani\u0105 si\u0119 wi\u0119c tylko rzeczy, kt\u00f3re maj\u0105 w nas pewne wyznaczenie, kom\u00f3rk\u0119 fizyczn\u0105 lub psychiczn\u0105 tej samej natury. By klisza dotkn\u0119\u0142a mnie, trzeba, by znalaz\u0142a we mnie punkt do zahaczenia: sen jest tern zetkni\u0119ciem. Dlatego to sam fakt powiadomienia nas o pr\u00f3bie zmniejsza jej surowo\u015b\u0107 lub powi\u0119ksza nasz\u0105 odporno\u015b\u0107; dziesi\u0105tki tysi\u0119cy ma\u0142ych geniusz\u00f3w, kt\u00f3rych praca powoduje nasze \u017cycie, niepokoi si\u0119 wtedy, przygotowuje si\u0119 do obrony i szuka wsz\u0119dy pomocy. Tak tedy istota ludzka ukrywa w sobie zarody wszystkich pomy\u015blno\u015bci, wszystkich nieszcz\u0119\u015b\u0107 i wszystkich przywilej\u00f3w. Godno\u015b\u0107 wi\u0119c jej jest bardzo wysoka, pos\u0142annictwo jej powa\u017cne i odpowiedzialno\u015b\u0107 jej ci\u0119\u017cka.<\/p>\n

Sen, ogl\u0105dany z planu fizycznego, ma trzy znaczenia: jedno proroctwa, drugie pouczenia, trzecie cudotw\u00f3rstwa. Jest on proroczy, gdy zosta\u0142 wytworzony przez klisz\u0119 wydarzenia przysz\u0142ego<\/em><\/strong>. Do tego, co\u015bmy ju\u017c rzekli o kliszach, dodajmy, \u017ce duch nasz mo\u017ce lub je przyjmowa\u0107, lub po prostu widzie\u0107 je. W pierwszym wypadku, b\u0119dzie to zapowied\u017a osobista; w drugim, wskazanie wypadkowe, kt\u00f3re zainteresuje \u015bpi\u0105cego tylko z oddali.<\/p>\n

Sen mo\u017ce poucza\u0107, dostarcza\u0107 wiadomo\u015bci, nawet z nauki pozytywnej, ods\u0142ania\u0107 tajemnice przyrodzone, rozwi\u0105zywa\u0107 trudn\u0105 rzecz z mechaniki, dawa\u0107 o\u015bwiecenie.<\/em><\/strong><\/p>\n

Mo\u017cna, we \u015bnie, przechodzi\u0107 przez pr\u00f3by i otrzymywa\u0107 stopnie wtajemniczaj\u0105ce; istniej\u0105 stowarzyszenia wtajemniczaj\u0105ce, do kt\u00f3rych ko\u0142a wewn\u0119trznego mo\u017cna <\/em><\/strong>wchodzi\u0107 tylko t\u0105 drog\u0105. <\/em><\/strong><\/p>\n

Mo\u017cna r\u00f3wnie\u017c otrzymywa\u0107 b\u0142ysk raptowny co do wcielenia uprzedniego. Ale tego rodzaju sny s\u0105 niebezpieczne, je\u017celi ich si\u0119 poszukuje lub je wywo\u0142uje. Tylko to jest bez niebezpiecze\u0144stwa, co pochodzi bezpo\u015brednio od Chrystusa.<\/p>\n

Roczniki r\u00f3\u017cnych Stowarzysze\u0144 do Bada\u0144 psychicznych obfituj\u0105 w przyk\u0142ady sn\u00f3w ostrzegaj\u0105cych. Oto wypadek, gdzie sen stosuje si\u0119 do wydarzenia przesz\u0142ego. Jeden z moich przyjaci\u00f3\u0142 robi\u0142 poszukiwania co do historyi tajemnej Napoleona I-go i mi\u0119dzy innemi co do legendy, jaka wi\u0105\u017ce Cagliostra ze s\u0142ynnym Cz\u0142owiekiem Czerwonym z Tuileries.<\/p>\n

Nocy pewnej, ujrza\u0142 on cesarza z pierwsz\u0105 sw\u0105 \u017con\u0105 w karecie, otoczonych \u015bwit\u0105; u drzwiczek,\u00a0 dw\u00f3ch Albanczyk\u00f3w; jeden ze zwrokiem niezmiernie b\u0142yszcz\u0105cym mia\u0142 na czole jak gdyby dwa ma\u0142e \u015bwiat\u0142a.<\/p>\n

Potem scena zmieni\u0142a si\u0119 i \u015bpi\u0105cy ujrza\u0142 Napoleona samego w swym gabinecie; i oto naraz przed jego biurkiem ten sam kawaler ze wzrokiem dziwnym, daj\u0105cy mu wskaz\u00f3wki polityczne. Przyjaciel m\u00f3j, zaintrygowany, rozpocz\u0105\u0142 wsz\u0119dy poszukiwania i znalaz\u0142 w ko\u0144cu stary zw\u00f3j papieru, w kt\u00f3rym dwaj mamelucy byli zapisani, jako alba\u0144czycy.<\/p>\n

I wskazanie to by\u0142o dla niego sednem do odbudowy pewnych zabieg\u00f3w bractw a tajemnego bardzo staro\u017cytnego wzgl\u0119dem Napoleona,<\/p>\n

Nale\u017cy zaznaczy\u0107, \u017ce sen nie powiadamia nas nigdy o czyjej\u015b stronie moralnej, zanim nie zdob\u0119dziemy w\u0142adzy nad sob\u0105 do zachowania mimo wszystko uczu\u0107 pob\u0142a\u017cania, \u017cyczliwo\u015bci i sprawiedliwo\u015bci . W rzeczy samej, zdrada, dwulicowo\u015b\u0107, uderzaj\u0105 w nas wtedy tylko, gdy\u015bmy na nie zas\u0142u\u017cyli post\u0119powaniem naszem uprzedniem.<\/p>\n

Unikn\u0105\u0107 zr\u0119cznie pr\u00f3by jest z\u0142ym rachunkiem; trzeba b\u0119dzie j\u0105 odby\u0107 <\/strong><\/em>wcze\u015bniej czy p\u00f3\u017aniej.<\/strong><\/em><\/p>\n

Podczas snu, mo\u017cna wchodzi\u0107 w stosunki z wszelkiego rodzaju istotami, z duchem zmar\u0142ego, z mieszka\u0144cem Neptuna, z innymi lud\u017ami, mieszkaj\u0105cymi na ziemi ; mo\u017cna dowiedzie\u0107 si\u0119 we \u015bnie o w\u0142asno\u015bci ro\u015bliny, o bibliotece, w kt\u00f3rej znajduje si\u0119 rzadka ksi\u0105\u017cka, o numerze wygrywaj\u0105cym<\/strong> loteryi<\/strong><\/em>; gdy dosz\u0142o si\u0119 do pewnego panowania nad w\u0142asnym duchem, mo\u017cna otrzymywa\u0107 d\u0142ugie komunikacye, mo\u017cna odczytywa\u0107 hieroglify, wyg\u0142asza\u0107 mowy, spe\u0142nia\u0107, s\u0142owem, wszystkie czynno\u015bci \u017cycia \u015bwiadomego. dzia\u0142anie snu przenosi si\u0119 niekiedy na plan fizyczny.\u00a0 Przez kontrol\u0119 usiln\u0105 pobudze\u0144 nerwowych, nami\u0119tno\u015bciowych czy umys\u0142owych, przez poddanie ich Prawu, w sferze \u015bwiadomego, w\u0142adza woli dosi\u0119ga korzeni ich tajemnych w sferze nie\u015bwiadomego. Osi\u0105ga si\u0119 autonomi\u0119 po\u015br\u00f3d sn\u00f3w najbardziej wzburzonych; mo\u017cna zastanawia\u0107 si\u0119, s\u0105dzi\u0107, dzia\u0142a\u0107, jak w \u015bwiecie fizycznym, z ca\u0142\u0105 przytomno\u015bci\u0105 ducha.<\/p>\n

Wtedy cz\u0142owiek wewn\u0119trzny staje si\u0119 odpowiedzialnym, to prawda, ale granice jego dzia\u0142ania rozci\u0105gaj\u0105 si\u0119 nadzwyczajnie. A jako stan ten psychiczny jest dost\u0119pny jedynie, je\u017celi serce nasze przenikn\u0119\u0142o do serca powszechnego, \u00a0do S\u0142owa,\u00a0 czynno\u015bci snu odbijaj\u0105 si\u0119 na \u015bwiecie materyalnym przez w\u0142adz\u0119, jakiej jej udziela to przenikanie. Otrzymuje si\u0119 stosunki z geniuszami pomocni czerni, kieruje si\u0119 niemi, rozkazuje si\u0119 za pozwoleniem Nieba; mo\u017cna uzdrawia\u0107, odwraca\u0107 los, unika\u0107 wypadku. Tak\u0105 jest pierwsza szko\u0142a teurgii. M\u00f3zg, ca\u0142y narz\u0105d nerwowy, duchy drobinowe wysubtelniaj\u0105 si\u0119 post\u0119powo; materya mniej wa\u017cy; i dzie\u0144 przychodzi, gdy sen ju\u017c nie jest niezb\u0119dny do rejestrowania w \u015bwiadomo\u015bci czynno\u015bci duchowych. Ucze\u0144 dochodzi w ko\u0144cu do postrzegania jednocze\u015bnie \u015bwiata fizycznego i jednego :ze \u015bwiat\u00f3w niewidzialnych. Jest on wtedy, jak powiadaj\u0105 brahmani, Dwidja, albo dwa razy zrodzony, cz\u0142owiek o podw\u00f3jnej \u015bwiadomo\u015bci. Wtajemniczony, \u015bwi\u0119ty, sufi, postrzega przybytek niewidzialny swej religii albo swego wtajemniczenia. Przyjaciel Bo\u017cy jedynie postrzega przybytek o\u015brodkowy – \u015bwiata Niewidzialnego, ten, w kt\u00f3rym mieszka rzeczywi\u015bcie S\u0142owo Jezus.<\/p>\n

Wype\u0142nianie przepis\u00f3w ewangelicznych jest jedyn\u0105 bram\u0105 tajemniczego tego mieszkania; za\u015b pokora najg\u0142\u0119bsza jest jedynym pokarmem, kt\u00f3ry mo\u017ce podtrzymywa\u0107 <\/strong><\/em>organizm, poddany podw\u00f3jnemu temu napi\u0119ciu; \u017cadna dyeta, \u017cadne lekarstwo, \u017caden zabieg nie zniewoli si\u0142y boskiej, by przenikn\u0119\u0142a istot\u0119 ucznia i odrodzi\u0142a go a\u017c do szpiku ko\u015bci.<\/strong><\/em><\/p>\n

Niemniej, gdy ostrze\u017cenie jest nagl\u0105ce, Niebo tak si\u0119 urz\u0105dza, \u017ce daje nam je pozna\u0107, nawet podczas czuwania, nawet w t\u0142oku spraw, gdziekolwiek b\u0105d\u017a. Takiemi s\u0105 pewne zjawiska telepaty i jasnos\u0142yszenia, ukazywania si\u0119 istot, ze \u015bwiata Niewidzialnego.<\/p>\n

Jak rozumie\u0107 sny ?<\/p>\n

S\u0105 to pomoce, jakie posy\u0142a nam Niebo; trzeba si\u0119 stara\u0107 zrozumie\u0107 je, by m\u00f3dz je spo\u017cytkowa\u0107, chocia\u017cby tylko ze wzgl\u0119d\u00f3w szacunku. Dlaczego, zapyta kto\u015b, by\u0107 mo\u017ce, Niebo nie udziela nam powiadomie\u0144 w formie bardziej zrozumia\u0142ej ? By zmusi\u0107 nas do pracy; by zmusi\u0107 nas do nauczenia si\u0119 lekcyi nieznanej, a kt\u00f3ra by\u0142aby dla nas oboj\u0119tn\u0105, gdyby ciekawo\u015b\u0107 nie podnieca\u0142a nas; by naprowadzi\u0107 nas ku \u017cyciu, od kt\u00f3rego d\u0105\u017cno\u015b\u0107 pyszna umys\u0142\u00f3w o\u015bci odwraca nas nieznacz-niejakiego przy gotowania. W czasie snu zachodzi czynno\u015b\u0107 wewn\u0119trzna najwy\u017csza; duch cz\u0142owieka: nabo\u017cnego wst\u0119puje wtedy do dziedzin najbardziej wzniesionych, jakich dosi\u0119gn\u0105\u0107 jest zdolen; zst\u0119puje z nich, by si\u0119 zbudzi\u0107; ale bez przygotowania, nie wzejdzie on nigdy a\u017c do granicy swej si\u0142y wst\u0119pownia.<\/p>\n

Nasamprz\u00f3d, jak spa\u0107?<\/em><\/strong><\/p>\n

Ma si\u0119 obowi\u0105zek dawa\u0107 cia\u0142u czas konieczny na odpoczynek. Sen przed p\u00f3\u0142noc\u0105 jest najlepszy. \u0141\u00f3\u017cko winno by\u0107 zwr\u00f3cone wezg\u0142owiem na p\u00f3\u0142noc lub na wsch\u00f3d. Kolor og\u00f3lny komnaty, obicia, okry\u0107, koi bardziej, je\u017celi panuje w nim niebieski lub malwowy, i daje wi\u0119cej si\u0142y, je\u017celi panuje \u017c\u00f3\u0142ty cesarski. Dobrze jest otwiera\u0107 okna i zapuszcza\u0107 firanki; nie spa\u0107 ze \u015bwiat\u0142em, padaj\u0105cem wprost na g\u0142ow\u0119; kolacya skromna, wielka czysto\u015b\u0107 przed po\u0142o\u017ceniem si\u0119 do \u0142\u00f3\u017cka, oto co do strony materyalnej.<\/p>\n

Co do strony duchowej, s\u0105 dwa przygotowania; jedno og\u00f3lne: to dobre sprawowanie si\u0119; drugie bezpo\u015brednie; to modlitwa. W rzeczy samej, by modlitwa by\u0142a warto\u015bciowa, te same warunki obowi\u0105zuj\u0105, jak, aby mie\u0107 sny prawdziwe, o\u015bwiecaj\u0105ce i postrzegane dok\u0142adnie. Modlitwa pa\u0144ska wystarczy, je\u017celi zechcemy zmieni\u0107 w niej czwart\u0105 pro\u015bb\u0119, m\u00f3wi\u0105c: \u201eChleba naszego powszedniego daj nam tej nocy\u201d. Wtedy Ojciec Stw\u00f3rca wszechistot, nawet tych,\u00a0 do kt\u00f3rych zbli\u017cy\u0107 si\u0119 straszno, wys\u0142ucha nas.<\/p>\n

Zsy\u0142a nam On Swa \u0142askawo\u015b\u0107, by\u015bmy unikn\u0119li splamie\u0144 duchowych, jakie b\u0142\u0119dy naszego dnia \u015bci\u0105gaj\u0105 na nas.\u00a0 Zsy\u0142a nam On Sw\u0105 os\u0142on\u0119, usuwaj\u0105c zakusy mo\u017cebne pewnych paso\u017cytniczych istot niewidzialnych. Mi\u0142osierdzie Jego i pomoce Jego s\u0105 istotnymi anio\u0142ami, zapewniaj\u0105cymi nieskazitelno\u015b\u0107 naszego ducha \u017cywotnego i obcowanie ze \u015bwiat\u0142em naszego ducha psychicznego.<\/p>\n

\u201eChleb powszedni” przypuszcza wszystkie mo\u017cliwe pro\u015bby, bowiem wszystko, co mo\u017cna otrzyma\u0107 duchowo, jest pokarmem jednego z naszych cia\u0142 niewidzialnych. Ale \u017ceby sny by\u0142y najzdrowsze, naju\u017cyteczniejsze, najowocniejsze, nie pro\u015bcie, by by\u0142y one niezwyk\u0142emi czy te\u017c dotyczy\u0142y rzeczy tajemniczych. Pro\u015bcie, by o\u015bwiecono was co do naszych b\u0142\u0119d\u00f3w dziennych, co. do waszych prac jutrzejszych, by ukazano wam ich braki, widoki ukryte, metody najlepsze do doprowadzenia’ ich do pomy\u015blnego ko\u0144ca. To jest m\u0105dro\u015b\u0107 praktyczna, jeste\u015bmy bowiem tu taj tylko dla spe\u0142nienia obowi\u0105zku powszedniego.<\/p>\n

Zauwa\u017cyli\u015bcie to zapewne, jak, po d\u0142ugich poszukiwaniach bez wyniku, gdy\u015bcie sp\u0119dzili noce na dociekaniu rozwi\u0105zania problematu, albo \u015brodka do odwr\u00f3cenia przeszkody, i gdy\u015bcie, nie dotar\u0142szy do niczego, wyznali przed sob\u0105, przed Bogiem, niewiedz\u0119 wasz\u0105 i niemoc wasz\u0105, jak wtedy trudno\u015b\u0107 rozwi\u0105za\u0142a si\u0119 sama przez si\u0119, w ci\u0105gu kilku dni, w ci\u0105gu kilku godzin.<\/p>\n

Niepokoje wasze by\u0142y modlitw\u0105, modlitw\u0105 \u017cyj\u0105c\u0105, a wi\u0119c modlitw\u0105 pot\u0119\u017cn\u0105. Niebo odpowiedzia\u0142o wam, skoro tylko zechcieli\u015bcie snadnie przybra\u0107 spok\u00f3j konieczny. Jeste\u015bmy, w rzeczy samej, okrutnikami; chcemy koniecznie, by w\u0142adze nasze, \u017cycie nasze funkcyonowa\u0142y wed\u0142ug opinii i teoryj, jakie\u015bmy sobie utworzyli. Zdarza si\u0119 cz\u0119sto, \u017ce nie mog\u0105 si\u0119 one nagi\u0105\u0107 do tych wymaga\u0144; tak jak lokomotywa nie potoczy\u0142aby si\u0119 po go\u015bci\u0144cu. Trzeba tedy da\u0107 bieg naszym organom psychicznym. Nie chciejcie za jak\u0105 b\u0105d\u017a cen\u0119 mie\u0107 sn\u00f3w; nie tyranizujcie nic w sobie.<\/p>\n

Pro\u015bcie Nieba; nie u\u017cywajcie nigdy lek\u00f3w, talizman\u00f3w, obrz\u0119d\u00f3w magicznych dla wywo\u0142ania sn\u00f3w objawiaj\u0105cych.<\/p>\n

Nie jeste\u015bmy panam i siebie podczas jawy, a tem bardziej podczas snu; potrzebne s\u0105 nam tedy pomoc przeciw wrogom mo\u017cliwym, kierownictwo, tarcza. Nie pr\u00f3bujcie, pod pozorem chwalebnym dopomo\u017cenia innym, wypraw w ciele astralnem (sortie en astral), lub w jaki inny spos\u00f3b; nie wyt\u0119\u017cajcie woli waszej ku tym pracom.<\/p>\n

M\u00f3wcie naszemu Przyjacielowi: We\u017a mnie, je\u017celi mog\u0119 zda\u0107 si\u0119 na co\u015b; je\u017celi nie, pozostaw mnie w mej niewiedzy i w mem odr\u0119twieniu.<\/p>\n

Gdy w nocy uka\u017ce nam si\u0119 jaki geniusz, nale\u017cy przyj\u0105\u0107 go z t\u0105 serdeczno\u015bci\u0105, jak\u0105 daje ufno\u015b\u0107 w Boga, serdeczno\u015bci\u0105 rzadk\u0105 ju\u017c na planie fizycznym, a kt\u00f3r\u0105 trudno bardzo posiada\u0107 we \u015bnie. M\u00f3wcie nawiedzaj\u0105cemu was, \u017ce\u015bcie go nie wzywali, \u017c\u0105dajcie od niego, by wyzna\u0142 Jezusa, Syna Boga Wcielonego’; id\u017acie za jego rad\u0105, spo\u017cytkujcie jego nauki dopiero po zbadaniu sumiennem.<\/p>\n

Trzeba niezwyk\u0142ej roztropno\u015bci w stosunkach naszych z Za\u015bwiatem; wi\u0119cej tam jeszcze, ni\u017ali tu, przyw\u0142aszczycieli i samozwa\u0144c\u00f3w. Bardzo cz\u0119sto robotnicy Ciemno\u015bci s\u0105 pi\u0119kni, czaruj\u0105cy, ujmuj\u0105cy. Chrystus nie waha\u0142 si\u0119 zaleci\u0107 nam, wraz z prostot\u0105 go\u0142\u0119bi, roztropno\u015bci w\u0119\u017cy.<\/p>\n

I w\u0142a\u015bnie ta rada roztropno\u015bci nie pozwala mi da\u0107 Wam przyk\u0142ad\u00f3w praktycznych: by\u0142oby to otworzy\u0107 furtk\u0119 takim wrogom na czatach.<\/p>\n

Gdy chce si\u0119 pami\u0119ta\u0107 sny, trzeba naprz\u00f3d prosi\u0107 o to Niebo, przed za\u015bni\u0119ciem; wtedy, skoro sen si\u0119 ko\u0144czy, zostanie si\u0119 obudzonym na kilka sekund potrzebnych do zanotowania go, w dwu lub trzech wyrazach. Powoli pami\u0119\u0107 przyzwyczai si\u0119. Ale gdy jest si\u0119 niedba\u0142ym, Anio\u0142 nie obudzi ju\u017c nas. W ka\u017cdym razie, wa\u017cn\u0105 jest rzecz\u0105 zasypia\u0107 z pogod\u0105 mo\u017cliwie najdoskonalsz\u0105; za pomoc\u0105 modlitwy jedynie mo\u017cna otrzyma\u0107 zapomnienie to momentalne udr\u0119cze\u0144, po\u017c\u0105da\u0144, wyrzut\u00f3w sumienia, cierpie\u0144 doznanych; pok\u00f3j jest konieczny, by spa\u0107 dobrze, by pami\u0119ta\u0107 sny, i by je rozumie\u0107. Bowiem, w chwili, gdy je \u015bnimy, czy\u017c nie zdaj\u0105 si\u0119 nam one bardzo naturalnemi i bardzo logicznemi? Wtedy wi\u0119c rozumiemy je. Tym sposobem wdro\u017cymy si\u0119 powoli do wnika\u0144, zw\u0142aszcza czy sen jest osobisty, czy alegoryczny, czy stosuje si\u0119 do nauki, do religii, do ojczyzny; czy ma znaczenie przepowiedni, czy dotyczy tera\u017aniejszo\u015bci; czy ma na wzgl\u0119dnie przyjaciela, czy przesz\u0142o\u015b\u0107 lub przysz\u0142o\u015b\u0107, czy jest jasnowidzeniem, telepaty\u0105, wizy\u0105.<\/p>\n

Uwzgl\u0119dniaj\u0105c wszystkie te przyczyny b\u0142\u0119d\u00f3w, nie<\/strong> trzeba si\u0119 dziwi\u0107, \u017ce w og\u00f3le zaledwie jeden sen na miesi\u0105c\u00a0 jest prawdziwy<\/strong><\/em>.<\/p>\n

Przewidzie\u0107 termin spe\u0142nienia si\u0119 jest r\u00f3wnie\u017c rzecz\u0105 \u015blisk\u0105; okres ten jest najmniej trzydniowy a mo\u017ce dochodzi\u0107 do lat.<\/p>\n

Oto wszystkie wskazania zasadnicze do poznania dla praktyki pocz\u0105tkowej sztuki snu. Nie jest to przedsi\u0119wzi\u0119cie \u0142atwe; ale my\u015bmy zostali pos\u0142ani na \u015bwiat, by wszystkiego si\u0119 uczy\u0107 i wszystkiego do\u015bwiadcza\u0107. Wierzcho\u0142ki dojrzane nie s\u0105 zbyt dalekie, \u015bcie\u017cki, jakie\u015bmy odkryli, nie s\u0105 nazbyt trudne. Mo\u017cna, nale\u017cy pu\u015bci\u0107 si\u0119 natychmiast w drog\u0119. Ka\u017cdej nocy prawie Niebo zsy\u0142a nam ma\u0142e do\u015bwiadczenia, w stosunku do naszej s\u0142abo\u015bci, ma\u0142e prace, kt\u00f3re nie utrudzaj\u0105 zgo\u0142a naszej zmienno\u015bci. Wszystko jest cudnem dla wzroku zbo\u017cnego ucznia; ka\u017cdy widok wymowny, m\u00f3wi on mu bowiem o Bogu.<\/p>\n

Podziwiajmy orszak: sn\u00f3w; wdro\u017c\u0105 nas one do uwielbienia poj\u0119tniejszego i g\u0142\u0119bszego.<\/em><\/strong><\/p>\n

powr\u00f3t do wprowadzenia <=<\/strong><\/em><\/a><\/p>\n

zobacz r\u00f3wnie\u017c: Sny przynosz\u0105 natchnienie<\/a>\u00a0<\/strong><\/em><\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o<\/strong><\/em>: fragment z ksi\u0105\u017cki \u201cSI\u0141Y MISTYCZNE i SPRAWOWANIE \u017bYCIOWE\u201d, Paul S\u00e9dir, strony od 103 do 120, prze\u0142o\u017cy\u0142 z francuskiego J\u00f3zef Jankowski, WARSZAWA 1921<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

SNY \u201eWszystko bywa w przypowie\u015bciach, aby patrz\u0105c patrzyli a nie widzieli a s\u0142ysz\u0105c s\u0142yszeli a nie rozumieli”… (Mar., IV, 12).<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[529],"tags":[537,534,136,536,535],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3849"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3849"}],"version-history":[{"count":18,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3849\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3880,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3849\/revisions\/3880"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3849"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3849"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3849"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}