{"id":3746,"date":"2019-10-04T10:10:05","date_gmt":"2019-10-04T08:10:05","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3746"},"modified":"2019-10-04T19:09:40","modified_gmt":"2019-10-04T17:09:40","slug":"sila-mysli-zakonczenie-wyklad-xv","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/sila-mysli-zakonczenie-wyklad-xv\/","title":{"rendered":"Si\u0142a My\u015bli – Zako\u0144czenie – Wyk\u0142ad XV"},"content":{"rendered":"

WYK\u0141AD XV.
\nZako\u0144czenie .<\/p>\n

Oczywisto\u015b\u0107 wy\u0142o\u017conej prawdy. Prawda jest zaledwie zaznaczon\u0105. Rozwijanie si\u0142 ukrytych. Praktyczna strona rzeczy.\u00a0 Ukryta jej strona. Znajomo\u015b\u0107 nauki o duszy podnosi i uszlachetnia. Poznanie ja\u017ani. Literatura \u201ebaniek mydlanych”. Kilka ziaren pszenicy, tkwi\u0105cych w s\u0142omie. Wiedza praktyczna jest rzecz\u0105 rzadk\u0105, lecz po\u017c\u0105dan\u0105. Rada dla poszukuj\u0105cych prawdy. Drobny p\u0142omyczek w g\u0142\u0119bi waszej duszy. Potr\u00f3jna pot\u0119\u017cna si\u0142a dynamiczna. Si\u0142a poczucia \u201eja jestem”. Nowe postanowienia, nowe si\u0142y. Braterstwo ludzi. Godno\u015b\u0107 w\u0142asna. Nie pozwalaj si\u0119 oszukiwa\u0107. Nie b\u0105d\u017a \u201erudym psem”. Kr\u00f3tka regu\u0142a post\u0119powania. Nie nadu\u017cywaj nabytej si\u0142y. Ukazanie r\u0105bka prawdy. Po\u017cegnalna rada. Koniec.<\/p>\n

Jestem przekonany, \u017ce czytelnicy powy\u017cszych, wyk\u0142ad\u00f3w przez ca\u0142y czas mieli poczucie, \u017ce wyk\u0142adam im dan\u0105 prawd\u0119, jako co\u015b oczywistego. W pracy tak niewielkich rozmiar\u00f3w i tej natury co powy\u017csza, nie mog\u0142em uczyni\u0107 nic wi\u0119cej, jak tylko zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 czytelnik\u00f3w na olbrzymiego znaczenia fakty, stanowi\u0105ce podstaw\u0119 ca\u0142ej nauki, sam\u0105 prawd\u0119 zaledwie zaznaczy\u0107 i zaznajomi\u0107 czytelnik\u00f3w z \u0107wiczeniami, kt\u00f3re, sumiennie przeprowadzone, pozwol\u0105 im rozwin\u0105\u0107 ukryte w nich si\u0142y. Co\u015b ponadto przekracza\u0142oby granice, zakre\u015blone przez cel tego dzie\u0142ka, gdy\u017c pretenduje ono jedynie na popularne wy\u0142o\u017cenie stosowania magnetyzm u osobistego i wp\u0142yw\u00f3w psychicznych w \u017cyciu codziennym. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 czytelnik\u00f3w zadowoli si\u0119, przypuszczam, praktyczn\u0105 t\u0105 stron\u0105 przedmiotu i nie zechce si\u0119ga\u0107 w jego stron\u0119 ukryt\u0105. Nie pr\u00f3buj\u0105c zag\u0142\u0119bia\u0107 si\u0119 dalej w przedmiot, chcia\u0142bym jeszcze tylko zaznaczy\u0107, \u017ce inteligentne przyswojenie sobie podstaw nauki o duszy da czytelnikowi wznios\u0142e wytyczne i regu\u0142y \u017cyciowe, \u017ce doprowadzi go ono do zrealizowana swej mocy i pot\u0119gi, do poczucia swej samo\u015bci, swej ja\u017ani. Za\u015b poznanie swej ja\u017ani, przynosi ze sob\u0105 nowe obowi\u0105zki, daj\u0105c jednocze\u015bnie \u015brodki wywi\u0105zania si\u0119 z nich.<\/p>\n

Czytelnik, studjuj\u0105cy m\u00f3j \u201enowy spos\u00f3b my\u015blenia” (new thonght), pod kt\u00f3r\u0105 to nazw\u0105 sta\u0142a si\u0119 w ostatnich czasach znan\u0105 ca\u0142a ta nauka, otoczony jest ca\u0142\u0105 mas\u0105 literatury, kt\u00f3rej wi\u0119kszo\u015b\u0107 jednak\u017ce – to ba\u0144ki mydlane i przelewanie z pustego w pr\u00f3\u017cne. Znalaz\u0142yby si\u0119 mo\u017ce nieliczne ziarenka my\u015bli, lecz s\u0105 one spowite w snopy pustej s\u0142omy. Poszukuj\u0105cy my\u015bli znajduje w tej literaturze tylko s\u0142owa, s\u0142owa i s\u0142owa. Warte przestudjowania prace w tym przedmiocie mo\u017cna by na palcach wyliczy\u0107, i czytelnik nie wie, niestety, gdzie ma ich szuka\u0107. Praktyczne a dost\u0119pne dzie\u0142a w tej kwestyi s\u0105 przez szerokie ko\u0142a czytelnik\u00f3w po\u017c\u0105dane, i o ile w skazuje praw o powstawania rzeczy, na kt\u00f3re istnieje popyt w spo\u0142ecze\u0144stwie, dzie\u0142a takie pojawi\u0107 si\u0119 musz\u0105. Jest to tylko kwesty\u0105 czasu.<\/p>\n

Chcia\u0142bym jeszcze rzec czytelnikowi, co nast\u0119puje: \u201enie dajcie si\u0119 wrprowadzi\u0107 w b\u0142\u0105d ko\u0144c\u00f3w k\u0105 \u201eizm „, lub innem i pi\u0119knem i d\u017awi\u0119kami; prawda tkwi w was samych i z czasem u\u015bwiadomicie j\u0105 sobie, – gdy na kszta\u0142t kwiatu, powoli, drog\u0105 naturaln\u0105 rozwiniecie j\u0105 w sobie. Poznanie ja\u017ani przyniesie obfite owoce. Drobny p\u0142omyk, w was p\u0142on\u0105cy rzuca\u0107 b\u0119dzie na wszystko swe promienie i wszystko, co was otacza, o\u015bwieca\u0107.<\/p>\n

Kroczcie powa\u017cnie i spokojnie przez drog\u0119 \u017cycia. Gwa\u0142towny po\u015bpiech nie wiele ma wsp\u00f3lnego z szybko\u015bci\u0105 dzia\u0142ania, szalony zapa\u0142 – z owocn\u0105 prac\u0105, krzyk i gwa\u0142t – z si\u0142\u0105. Cz\u0142owiek spokojnego, powa\u017cnego i wytrwa\u0142ego charakteru osi\u0105ga o wiele pr\u0119dzej cel ni\u017c bli\u017ani jego\u00a0 o wr\u0119cz przeciwnych w\u0142a\u015bciwo\u015bciach charakteru. Pewno\u015b\u0107, wiara w siebie i spokojne a stanowcze \u017c\u0105danie – oto potr\u00f3jna olbrzymia si\u0142a dynamiczna, kt\u00f3ra mog\u0142aby wiele zada\u0144 rozwi\u0105za\u0107, gdyby zosta\u0142a poznan\u0105 przez cz\u0142owieka.<\/p>\n

Cz\u0142owiek m\u0105dry korzysta z tego, czego g\u0142upiec nie dostrzega. \u201eKamie\u0144, odrzucony przez budowniczego, stanie si\u0119 kamieniem w\u0119gielnym \u015bwi\u0105tyni.\u00a0 „Nie pe\u0142zaj, jak robak na\u00a0 brzuchu, nie posypuj g\u0142owy popio\u0142em i nie wzywaj Boga na \u015bwiadka twej\u00a0 nikczemno\u015bci; nie nazywaj si\u0119 – \u201en\u0119dznym grzesznikiem , zas\u0142uguj\u0105cym na wieczn\u0105 pokut\u0119 Nie, po tysi\u0105ckro\u0107 nie! Powsta\u0144, podnie\u015b g\u0142ow\u0119,\u00a0 wznie\u015b wzrok ku niebu. Wyprostuj plecy i wdychaj pe\u0142nemi piersiami ozon otaczaj\u0105cej ci\u0119 atmosfery. A potem powiedz sobie: \u201eja jestem cz\u0119\u015bci\u0105 wiecznych praw \u017cyciowych \u201c. \u201eJa jestem \u201c na podobie\u0144stwo\u00a0 Bo\u017ce stworzony; \u201eja jestem ” przepe\u0142niony boskim oddechem \u017cycia. Nic nie mo\u017ce mi zaszkodzi\u0107, albowiem ,,ja jestem u cz\u0119\u015bci\u0105 wiecznego \u017cycia.<\/p>\n

Id\u017acie sw\u0105 drog\u0105, mili przyjaciele, silni w swych postanowieniach, mocni \u015bwie\u017co nabytemi si\u0142ami. Sp\u0142a\u0107cie sw\u00f3j d\u0142ug najpierw wzgl\u0119dem siebie, po tym wzgl\u0119dem waszych bli\u017anich; uznajcie braterstw o wszystkich ludzi; uznajcie, \u017ce wszyscy ludzie s\u0105 waszymi bra\u0107mi, mo\u017ce biednemi, n\u0119dznemi bra\u0107mi, lecz bra\u0107mi. Nie ok\u0142amujcie swych braci i nie dajcie si\u0119 im ok\u0142amywa\u0107. Je\u017celi b\u0119dziecie im ust\u0119powali i pob\u0142a\u017cali w brew w\u0142asnemu przekonaniu i sumieniu, b\u0119dziecie nie tylko sobie, lecz i im szkodzili. Nie zaczynajcie nigdy walki pierwsi, lecz nie dawajcie si\u0119 te\u017c bezkarnie poni\u017ca\u0107. Gdy dostaniecie policzek, nie podstawiajcie drugiego, lecz odpowiedzcie na\u0144 dobr\u0105, trudn\u0105 do zapomnienia nauczk\u0105. Lecz nie chowajcie w sobie nienawi\u015bci; gdy poraz drugi si\u0119 z waszym przeciwnikiem spotkacie, nie pami\u0119tajcie mu waszej krzywdy. Nauka o zaniechaniu wszelkiego oporu jest zupe\u0142nie \u017ale zrozumiana; nie m\u00f3wi ona bynajmniej, \u017ce sta\u0107 si\u0119 macie jakiemi\u015b bezkostnemi istotami o owczych lub zaj\u0119czych sercach. Nie, stanowczo nie; gdyby\u015bcie si\u0119 dawali innym oszukiwa\u0107, lub pozwalali wyrz\u0105dza\u0107 sobie krzywdy, nie post\u0119powaliby\u015bcie wzgl\u0119dem nich s\u0142usznie; waszym obowi\u0105zkiem jest wyja\u015bni\u0107 im wasze stanowisko, pokaza\u0107, z kim maj\u0105 do czynienia. Oczywi\u015bcie m\u00f3wi\u0119 tu tylko o faktycznym zamachu na wasze prawa; bo nie nale\u017cy doszukiwa\u0107 si\u0119 bezprawia tam , gdzie go niema i robi\u0107 z ig\u0142y wid\u0142y; to by\u0142aby odwrotna kra\u0144cowo\u015b\u0107. Nienawi\u015b\u0107 nie powinna mie\u0107 miejsca w waszym sercu. Winni\u015bcie kroczy\u0107 po \u015bwiecie \u201ez bosk\u0105 \u0142agodno\u015bci\u0105 w sercu, ale z pot\u0119\u017cnym kijem w r\u0119ku\u201c. Nie u\u017cywajcie kija w celach zaczepnych, lecz miejcie go zawsze przy sobie dla w\u0142asnej obrony. Je\u017celi odziani jeste\u015bcie w \u201ezbroj\u0119 prawa” i \u015bwiat widzi, \u017ce posiadacie godno\u015b\u0107 w\u0142asn\u0105 i nie znosicie b\u0142aze\u0144skicli zaczepek, b\u0119dzie si\u0119 do was odnosi\u0142 z poszanowaniem . Pies, zachowuj\u0105cy si\u0119 spokojnie, w spos\u00f3b budz\u0105cy zaufanie, ma mniejsze szanse zosta\u0107 obitym przez przechodnia, ni\u017c z\u0142a bestja, kt\u00f3ra swym w\u015bciek\u0142ym zachowaniem si\u0119 i wygl\u0105dem w prost domaga si\u0119 raz\u00f3w. Otrzymuje to, na co zas\u0142uguje. To, co powiedziano tu o psach, stosuje si\u0119 i do ludzi. Je\u017celi b\u0119dziecie szli za radami i w skaz\u00f3wkami niniejszej ksi\u0105\u017ceczki, z pewno\u015bci\u0105 unikniecie wielu skierowanych na was raz\u00f3w. Lecz zapami\u0119tajcie sobie, \u017ce nie wolno wam pierwszemu wymierza\u0107 razy innym ; Winni\u015bcie by\u0107 wy\u017csi ponadto. Jeden ze staro\u017cytnych pisarzy w ten spos\u00f3b okre\u015bli\u0142 kr\u00f3tkiemi s\u0142owy obowi\u0105zki cz\u0142owieka wzgl\u0119dem jego bli\u017anich (s\u0142owa te w inny by\u0107 z\u0142otem i g\u0142oskami wyryte nad drzwiami ka\u017cdego domu):<\/p>\n

\u201eNie czy\u0144 nikomu krzywdy i oddawaj ka\u017cdemu to, co do\u0144 nale\u017cy\u201c<\/em><\/strong>.<\/p>\n

Gdyby s\u0142owa te sta\u0142y si\u0119 regu\u0142\u0105 post\u0119powania w ca\u0142ym \u017cyciu ludzkim , nie potrzebowaliby\u015bmy \u017cadnych prawnik\u00f3w, s\u0105d\u00f3w, wi\u0119zie\u0144. \u017bycie wydawa\u0142oby si\u0119 w\u00f3wczas \u201ed\u0142ug\u0105 a s\u0142odk\u0105 pie\u015bni\u0105”. S pr\u00f3bujcie osi\u0105gn\u0105\u0107 ten rezultat. Jeszcze jedno: ostrzegam was, a\u017ceby\u015bcie nabytych si\u0142 nie nadu\u017cywali; nie nurzajcie daru bo\u017cego w b\u0142ocie. U\u017cywajcie go \u015bmia\u0142o gwoli w\u0142asnego dobra w ka\u017cdym legalnym kierunku, ale nie szkod\u017acie za jego po\u015brednictwem waszym bli\u017anim. G dyby czytelnik nie zrozumia\u0142 tej lub innej wskaz\u00f3wki, zawartej w ksi\u0105\u017cce niniejszej, niechaj nie upada na duchu; zrozumienie przyjdzie p\u00f3\u017aniej. Przestudjujcie raz jeszcze te’ wyk\u0142ady, kt\u00f3re wam si\u0119 wydaj\u0105 najtrudniejszemi; nast\u0119pnie pogr\u0105\u017ccie si\u0119 w stan ca\u0142kowitego fizycznego i duchowego spokoju. Wnijd\u017acie do groty milczenia, a nowe \u015bwiat\u0142o ujrzycie. \u201eZapukajcie, a b\u0119dzie wam otworzono”, \u201epro\u015bcie, a b\u0119dzie wam dane\u201c.<\/p>\n

A teraz, drodzy przyjaciele, musimy si\u0119 rozsta\u0107. Drogi nasze si\u0119 rozchodz\u0105. Mo\u017ce si\u0119 znowu spotkamy, lecz gdyby to nie mia\u0142o nast\u0105pi\u0107, rozsta\u0144my si\u0119 z uczuciem, \u017ce nasza kr\u00f3tka znajomo\u015b\u0107 nie by\u0142a dla nas ze szkod\u0105. Je\u017celim wywar\u0142 na was pewien dobry wp\u0142yw, je\u017celim obudzi\u0142 w was nowe my\u015bli, nadzieje lub oczekiwania, to urzeczywistnijcie je w waszych post\u0119pkach i w rezultatach, jakie osi\u0105gniecie.<\/em><\/p>\n

Nasza niewielka przeja\u017cd\u017cka wzd\u0142u\u017c brzegu rzeki by\u0142a dla mnie prawdziw\u0105 przyjemno\u015bci\u0105, i jestem przekonany, \u017ce i was ona nie znudzi\u0142a, i \u017ce nie \u017ca\u0142ujecie naszej znajomo\u015bci.<\/p>\n

Przypadkowych znajomo\u015bci niema, o tym\u00a0 b\u0105d\u017acie przekonani, gdy\u017c \u201enic niema przypadkowego”. W ko\u0144cu przyjmijcie moje podzi\u0119kowanie za uwag\u0119, jakiej udzielali\u015bcie moim wywodom.<\/p>\n

KONIEC.<\/strong><\/em><\/span><\/p>\n

powr\u00f3t do spisu tre\u015bci\u00a0 =><\/strong><\/a><\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o<\/em><\/strong>: \u201cSI\u0141A MY\u015aLI \u017bYCIU CODZIENNYM i W WALCE O BYT\u201d; CZ\u0118\u015a\u0106 IV \u201eKOLEKCJI FLOWERA\u201c; WARSZAWA; Druk. Kaniewskiego i Wac\u0142awowicza ulica Zielna N r. 20, rok 1908.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

WYK\u0141AD XV. Zako\u0144czenie . Oczywisto\u015b\u0107 wy\u0142o\u017conej prawdy. Prawda jest zaledwie zaznaczon\u0105. Rozwijanie si\u0142 ukrytych. Praktyczna strona rzeczy.\u00a0 Ukryta jej strona. Znajomo\u015b\u0107 nauki o duszy podnosi i uszlachetnia. Poznanie ja\u017ani. Literatura \u201ebaniek mydlanych”. Kilka ziaren pszenicy, tkwi\u0105cych w s\u0142omie. Wiedza praktyczna … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[470],"tags":[501,502,466],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3746"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3746"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3746\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3757,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3746\/revisions\/3757"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3746"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3746"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3746"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}