{"id":3720,"date":"2019-10-03T21:15:24","date_gmt":"2019-10-03T19:15:24","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3720"},"modified":"2019-10-04T16:29:08","modified_gmt":"2019-10-04T14:29:08","slug":"sila-mysli-ksztalcenie-charakteru-droga-kontroli-duchowej-wyklad-xii","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/sila-mysli-ksztalcenie-charakteru-droga-kontroli-duchowej-wyklad-xii\/","title":{"rendered":"Si\u0142a My\u015bli – Kszta\u0142cenie charakteru drog\u0105 kontroli duchowej – Wyk\u0142ad XII"},"content":{"rendered":"
WYK\u0141AD XII.
\nKszta\u0142cenie charakteru drog\u0105 kontroli duchowej<\/p>\n
Cz\u0142owiek mo\u017ce uczyni\u0107 z siebie, co zechce. Odrodzenie nie jest czczym marzeniem. \u017bywa prawda. Silne w\u0142a\u015bciwo\u015bci pot\u0119\u017cniej\u0105, s\u0142abe si\u0119 szerz\u0105. Nowy \u201eregienerator”. Prawo panowania duchowego. Nowa \u015bcie\u017cka przez las. Przerabianie samego siebie. Zarzucanie starych nawyknie\u0144 my\u015blowych i stwarzanie nowych. Cztery wielkie metody. Si\u0142a woli. Suggiestja hypnotyczna. Autosuggiestja.<\/strong> Absorbcja my\u015bli.<\/em> Idealny spos\u00f3b dzia\u0142ania. Ca\u0142kowity wyk\u0142ad teorji wszystkich czterech metod z wyliczeniem ich wad i zalet i szczeg\u00f3\u0142owym rozpatrzeniem ka\u017cdej z osobna. W jaki spos\u00f3b przyswoi\u0107 sobie mo\u017cna po\u017c\u0105dan\u0105 cech\u0119 charakteru. Praktyczne \u0107wiczenie, dotycz\u0105ce absorbcji my\u015bli. Praktyczne wskaz\u00f3wki i \u0107wiczenia. 6 \u0107wicze\u0144. Jeste\u015bcie panem siebie. Zr\u00f3bcie ze siebie to, czego sobie \u017cyczycie.<\/strong><\/em><\/p>\n Uwa\u017cny czytelnik poprzednich wyk\u0142ad\u00f3w m\u00f3g\u0142by powiedzie\u0107: \u201etak, to wszystko jest bardzo s\u0142uszne i ja m\u00f3g\u0142bym mo\u017ce osi\u0105gn\u0105\u0107 te wyniki, gdybym posiada\u0142 potrzebne w\u0142a\u015bciwo\u015bci ducha i charakteru \u201c. Jak si\u0119 zdaje, w tej skardze tkwi to, co przeszkadza wielu post\u0119powa\u0107 w my\u015bl moich wskaz\u00f3wek. Ludzie wiedz\u0105 bardzo dobrze, co trzeba, aby osi\u0105gn\u0105\u0107 powodzenie, poniewa\u017c jednak oni w\u0142a\u015bnie nie posiadaj\u0105 cech charakteru \u201ecz\u0142owieka szcz\u0119\u015bcia\u201c, s\u0105dz\u0105, \u017ce osi\u0105gn\u0105\u0107 go nie s\u0105 w stanie. Niema wi\u0119kszego b\u0142\u0119du na \u015bwiecie, jak to k\u0142amliwe przypuszczenie, ten l\u0119k duchowy, ten brak uznania pot\u0119gi poczucia \u201eja jestem\u201c.<\/p>\n Cz\u0142owiek przez siln\u0105 wol\u0119 mo\u017ce ducha swego tak wykszta\u0142ci\u0107, \u017ce zrobi z niego, co zechce. Bez w\u0105tpienia mo\u017ce on siebie przerobi\u0107<\/strong><\/em>. Cz\u0142owiek b\u0119dzie tym , czym sobie by\u0107 przedsi\u0119we\u017amie. Jest to wprawdzie \u015bmia\u0142e twierdzenie, lecz absolutnie prawdziwe, czego setki dowod\u00f3w mamy w ka\u017cdym z miast Ameryki P\u00f3\u0142nocnej. Setki ludzi ju\u017c dzi\u015b mog\u0142yby potwierdzi\u0107 s\u0142uszno\u015b\u0107 tego twierdzenia, setki innych s\u0105 na najlepszej ku temu drodze. Odrodzenie nie jest jakim\u015b czczym marzeniem. Jest ono jak naj\u017cywsz\u0105 prawd\u0105.<\/p>\n Zrozumiecie o co chodzi, je\u017celi uprzytomnicie sobie \u017ce ka\u017cda przyczyna ma swe przejawy i na odwr\u00f3t, ka\u017cde zjawisko – swoj\u0105 przyczyn\u0119. Powodzenie w interesach daje si\u0119 sprowadzi\u0107 do okre\u015blonych w\u0142a\u015bciwo\u015bci umys\u0142u, charakteru i temperamentu.<\/p>\n Z tych trzech kategorji dan\u0105 jest tylko pierwsza, dwie inne traktowa\u0107 nale\u017cy jako pochodne pierwszej; ci, kt\u00f3rzy ju\u017c posiadaj\u0105 owe w\u0142a\u015bciwo\u015bci, maj\u0105 otwart\u0105 drog\u0119 do powodzenia; ci, kt\u00f3rym ich brak, nic osi\u0105gn\u0105\u0107 nie b\u0119d\u0105 mogli.<\/p>\n Kiedy raz przekonacie si\u0119, \u017ce w\u0142a\u015bciwo\u015bci te s\u0105 w waszym r\u0119ku, \u017ce cz\u0119\u015bciowo mo\u017cecie je sami stworzy\u0107, zobaczycie jakie cudowne mo\u017cliwo\u015bci stan\u0105 przed wami otworem. Zdobycie owych w\u0142a\u015bciwo\u015bci jest kluczem do ca\u0142ej sprawy. Wiecie ju\u017c, jakie niezb\u0119dne w\u0142a\u015bciwo\u015bci mam na my\u015bli: energj\u0119, ambicj\u0119, pewno\u015b\u0107 siebie, odwag\u0119, ufno\u015b\u0107, wytrwa\u0142o\u015b\u0107, cierpliwo\u015b\u0107, ostro\u017cno\u015b\u0107 i ca\u0142y szereg innych jeszcze przymiot\u00f3w. Wszyscy ludzie posiadaj\u0105 niekt\u00f3re z tych przymiot\u00f3w, lecz pozbawieni s\u0105 za to pozosta\u0142ych. Niekt\u00f3rzy zaopatrzeni s\u0105 lepiej w jedne, gorzej w inne przymioty. Ka\u017cdy u\u015bwiadamia sobie instynktownie jakich mu brak. Mo\u017ce nie powie on tego swoim przyjacio\u0142om, ani nawet swej \u017conie, ale g\u0142\u0119boko w duszy jego le\u017cy \u015bwiadomo\u015b\u0107 prawdy. Gdyby m\u00f3g\u0142 on przyswoi\u0107 sobie brakuj\u0105ce mu w\u0142a\u015bciwo\u015bci wprost przez \u017cyczenie sobie tego, wiedzia\u0142by bardzo dobrze, czego ma sobie \u017cyczy\u0107. Co do tego niema w\u0105tpliwo\u015bci. Ale brak mu wiary w siebie i wytrwa\u0142o\u015bci w d\u0105\u017ceniu do tego, co wie on, \u017ce jest mu potrzebnym.<\/p>\n Nie chce on sobie zada\u0107 tego trudu. Gdyby jaki\u015b wielki uczony nagle oznajmi\u0142 \u015bwiatu, \u017ce odkry\u0142 nowy zwi\u0105zek chemiczny lub nowe \u201eSerum \u201c, s\u0142u\u017c\u0105ce do rozbudzenia os\u0142ab\u0142ych lub drzemi\u0105cych w\u0142a\u015bciwo\u015bci ducha i wzmocnienia go w tych dziedzinach, w kt\u00f3rych by\u0142 dotychczas s\u0142aby, prawdopodobnie straszliwie t\u0142oczyli by si\u0119 ludzie przy kupnie nowego \u201eregieneratora\u201c- Tysi\u0105com ludzi\u00a0 by\u0142by on potrzebny, i ka\u017cdy by\u0142by w stanie wskaza\u0107 potrzebny mu gatunek, serum Nikt nie potrzebowa\u0142by lekarza do postawienia djagnozy i zapisania recepty, ka\u017cdy by potrafi\u0142 sam sobie djagnoz\u0119 postawi\u0107 i ustali\u0107 gatunek \u201eregieneratora”, odpowiadaj\u0105cy symptomatom choroby.<\/p>\n Jeden zaopatrzy\u0142by si\u0119 w potr\u00f3jny ekstrakt energiodajny, inny w eliksir z napisem: \u201ewytrwaj przy swoim”, jeszcze inny we flaszeczk\u0119 z dodaj\u0105c\u0105 otuchy etykietk\u0105: \u201eja mog\u0119” itd. Wszyscy byliby \u015bwiadomi tego, czego \u017c\u0105da\u0107 maj\u0105, jakich gatunk\u00f3w \u201eserum\u201c potrzebuj\u0105; wszyscy czuliby si\u0119 zdolnemi do odpowiedniego przekszta\u0142cenia swego charakteru, do szukania na tej drodze szcz\u0119\u015bcia. Lecz takie \u201eserum”, takie szcz\u0119\u015bcio-dajne lekarstwo nie istnieje. I nigdy istnie\u0107 nie b\u0119dzie, jednak po\u017c\u0105dany cel mo\u017ce by\u0107 osi\u0105gni\u0119ty, a to przez post\u0119powanie, jakiego nas uczy prawo kontroli duchowej.<\/p>\n Mog\u0119 da\u0107 wam tylko og\u00f3lny obraz dzia\u0142ania tego prawa; ale je\u017celi dobrze uwa\u017ca\u0107 b\u0119dziecie, zaraz ujmiecie zasad\u0119 i znajdziecie to, co wam pom\u00f3c mo\u017ce. Pierwszym punktem , jaki zapami\u0119ta\u0107 musicie, b\u0119dzie to, \u017ce tak pod wzgl\u0119dem cielesnym, jak i duchowym jeste\u015bmy wytworami naszych nawyknie\u0144. Nasze przymioty s\u0105, na og\u00f3\u0142 bior\u0105c, tylko rezultatami naszych nawyknie\u0144 my\u015blowych. Mo\u017ce i odziedziczyli\u015bmy jakie\u015b impulsje, u\u0142atwiaj\u0105ce nam nabywanie pewnych przyzwyczaje\u0144, kt\u00f3re innym nabywa\u0107 trudno, lecz charakter powstaje w\u0142a\u015bciwie jako rezultat pewnych nabytych nawyknie\u0144. Wolimy chodzi\u0107 utartemi drogami, ni\u017c torowa\u0107 nowe \u015bcie\u017cki .przez g\u0119sty las, chocia\u017c wiemy nawet, \u017ce nowe \u015bcie\u017cki b\u0119d\u0105 dla nas znacznie korzystniejsze, i \u017ce droga przez nie z chwil\u0105, gdy zostan\u0105 utorowane, b\u0119dzie r\u00f3wnie \u0142atwa, jak droga po \u015bcie\u017ckach utartych.<\/p>\n To wszystko wiemy. Jest to stara historja.<\/p>\n Zgadzam si\u0119, \u017ce nie b\u0119dzie to praca \u0142atwa, ale pomy\u015blcie tylko, jak a was za ni\u0105 czeka nagroda. Rzeczy te s\u0105 dla was oczywi\u015bcie \u201estar\u0105 historj\u0105”, chc\u0119 wam jednak jeszcze co\u015b w tej kwesti powiedzie\u0107, co nie przypuszczam , \u017ceby by\u0142o przestarza\u0142e. Ofiaruj\u0119 wam mianowicie w upominku now\u0105 maszyn\u0119 do torowania dr\u00f3g, kt\u00f3ra nadzwyczaj szybko usuwa z drogi wszystko zbyteczne i zaoszcz\u0119dza wiele pracy w por\u00f3wnaniu z dawnemi niewygodnemi metodam i torowania dr\u00f3g.<\/p>\n Ta nowa metoda jest natury b.prostej, lecz niezmiernie praktyczna i pozwoli wam \u201eprzerobi\u0107 si\u0119\u201c, bez niszczenia wszystkiego co obecnie posiadacie, ja k tego wymaga\u0142y dawne metody. Wyja\u015bni\u0119 w am j\u0105 w kr\u00f3tkich s\u0142owach.<\/p>\n Jakem ju\u017c kiedy\u015b wspomnia\u0142, w umy\u015ble naszym odgrywaj\u0105 rol\u0119 dwie funkcje, dwa rodzaje napi\u0119cia: czynna i bierna funkcja. Pierwsza rz\u0105dzi wolacjonalnym, samodzielnym my\u015bleniem, druga czyni tylko to, co jej czynna funkcja (lub wola innych) ka\u017ce. Punkcja bierna jest owym przyst\u0119pnym uczestnikiem firmy, o jakim wam w kt\u00f3rym\u015b z poprzednich wyk\u0142ad\u00f3w m\u00f3wi\u0142em. Jest to ta cz\u0119\u015b\u0107 ducha, na kt\u00f3r\u0105 dzia\u0142aj\u0105 hypnotyzerzy, gdy im si\u0119 uda u\u015bpi\u0107 funkcj\u0119 czynn\u0105, t. j. nieprzyst\u0119pnego uczestnika firmy. Bierna funkcja, cho\u0107, zdawa\u0142oby si\u0119, mniej do tego zdolna, faktycznie nami rz\u0105dzi, je\u017celi nie wiemy, jak si\u0119 z ni\u0105 obchodzi\u0107.<\/p>\n Jest to funkcja nawyknie\u0144, funkcja wiecznego \u201ewszystko mi jedno”, kt\u00f3re w sobie wszyscy czujemy. Punkcja ta jest w prawdzie \u0142atwiejsza do ow\u0142adni\u0119cia, lecz tym nie mniej w swym dzia\u0142aniu konsekwentna. Je\u017celi jej si\u0119 co\u015b pow tarza stale i wielokrotnie, np. co\u015b, czemu by si\u0119 chcia\u0142o, \u017ceby uwierzy\u0142a, w ko\u0144cu przejmie si\u0119 ona t\u0105 my\u015bl\u0105 i potem w wykonywaniu jej b\u0119dzie r\u00f3wnie konsekwentn\u0105, jak poprzednio. W tym le\u017cy tajemnica przemiany nawyknie\u0144 my\u015blowych, czyn\u00f3w, nastroj\u00f3w i charakteru.<\/p>\n Suggiestja, na kt\u00f3rej podstawie dzia\u0142a bierna funkcja, mo\u017ce pochodzie od czynnego rozumu tego\u017c osobnika tak samo dobrze, ja k pochodzi od obcego umys\u0142u. To jest wyja\u015bnienie pocz\u0105tku ka\u017cdego nawyknienia, czy b\u0119dzie ono dobrym, czy z\u0142ym.<\/p>\n A \u017ceby pozby\u0107 si\u0119 starych nawyknie\u0144 my\u015blowych i zast\u0105pi\u0107 je przez nowy spos\u00f3b my\u015blenia, mo\u017cecie i\u015b\u0107 kilkoma drogami. Rezultat ten mo\u017cecie osi\u0105gn\u0105\u0107 po pierwsze przez absolutn\u0105, czyst\u0105 si\u0142\u0119 woli, nast\u0119pnie drog\u0105 suggiestji hypnotycznej ze strony do\u015bwiadczonego i odpowiedniego hypnotyzera, potrzecie przez znan\u0105 wam ju\u017c autosuggiestj\u0119, kt\u00f3r\u0105 poddaje wasz czynny uczestnik biernemu, wreszcie czwarta metoda b\u0119dzie polega\u0142a na tym , co nazw\u0119 \u201eabsorbuj\u0105 my\u015blow\u0105”.<\/p>\n Pozby\u0107 si\u0119 nawyknie\u0144 my\u015blowych przez absolutn\u0105, czyst\u0105 si\u0142\u0119 woli, jest bardzo trudn\u0105 rzecz\u0105; wiemy to a\u017c nadto dobrze, gdy\u017c w szyscy\u015bm y tego pr\u00f3bowali. Jest to metoda, k\u00f3r\u0105 tylko niezwykle silne natury stosowa\u0107 mog\u0105 z powodzeniem, podczas gdy s\u0142absze charaktery, nie s\u0105 w stanie jej podo\u0142a\u0107 i upadaj\u0105 pod brzemieniem wysi\u0142ku, cz\u0119sto oddaj\u0105c si\u0119 ponadto zw\u0105tpieniu i zniech\u0119ceniu. Rezultat osi\u0105ga si\u0119 tu przedewszystkiem pizcz\u00a0 \u201ewzmocnienie woli”, lub, m\u00f3wi\u0105c \u015bci\u015blej, pizcz wzmocnienie czynnej funkcji umys\u0142u za po\u015brednictwem woli, tak, \u017ce staje si\u0119 ona zdoln\u0105 do sprawowania w\u0142adzy rozkazodawczej i zmuszenia funkcji biernej, a\u017ceby porzuci\u0142a dawne nawyknienia my\u015blowe i zast\u0105pi\u0142a je przez nowe. Jest to olbrzymie zadanie i niezmiernie trudne do przeprowadzenia.<\/p>\n Ten\u017ce sam cel mo\u017ce by\u0107 i w \u0142atwiejszy spos\u00f3b osi\u0105gni\u0119ty. Uczyni\u0107 samo nawyknienie, sam \u0105 funkcj\u0119 biern\u0105, bardziej uleg\u0142\u0105 rozkazom funkcji czynnej – oto co mo\u017ce by\u0107 powy\u017csz\u0105 metod\u0105 \u0142atwiej dokonane.<\/p>\n Druga metoda, przemiana nawyknie\u0144 my\u015blowych za pomoc\u0105 suggiestji hypnotycznej – by\u0142a, ju\u017c przez wielu ze znakomitemi rezultatami stosowana, z warunkiem jednak \u017ce hypnotyzer, by\u0142 rzeczywi\u015bcie osobisto\u015bci\u0105 odpowiedni\u0105, sztuk\u0119 sw\u0105 zna\u0142 doskonale, i by\u0142 ca\u0142kowicie obznajmiony z najnowszemi sposobami wykorzeniania z\u0142ych nawyknie\u0144 my\u015blowych. Nale\u017cy tu poleci\u0107 tym , kt\u00f3rzy zechc\u0105 si\u0119 podda\u0107 takiej kuracji, ogromn\u0105 ostro\u017cno\u015b\u0107 w wyborze hypnotyzera.<\/p>\n Nikt nie powinien zaufa\u0107 cz\u0142owiekowi, o kt\u00f3rym tylko przelotnie s\u0142ysza\u0142, \u017ce potrafi hypnotyzowa\u0107; – nikomu chyba do g\u0142owy nie przyjdzie zrobi\u0107 jakiego\u015b cz\u0142owieka kasjerem banku tylko dlatego, \u017ce potrafi on prowadzi\u0107 ksi\u0105\u017cki i szybko liczy\u0107 pieni\u0105dze. Wed\u0142ug wszelkich danych jest to rzecz nietrudna, a rezultaty, jakie si\u0119 t\u0105 drog\u0105 osi\u0105ga, granicz\u0105 z cudowno\u015bci\u0105. Jest to wi\u0119c metoda nie tylko naj\u0142atwiejsza, lecz i najskuteczniejsza.<\/p>\n Wyobra\u017calne staje si\u0119 w stosunkowo kr\u00f3tkim\u00a0 czasie rzeczywistym , a czyn post\u0119puje krok w krok za my\u015bl\u0105. Jestem zdania, \u017ce po\u0142\u0105czenie autosuggiestji z absorbcj\u0105 my\u015bli stanowi idea\u0142 post\u0119powania, maj\u0105cego na celu przekszta\u0142cenie charakteru. Z wytrwa\u0142o\u015bci\u0105 post\u0119puj\u0105c t\u0105 drog\u0105, osi\u0105gn\u0105\u0107 mo\u017cna najpi\u0119kniejsze rezultaty w stosunkowo kr\u00f3tkim czasie i przy tym wp\u0142yw daje si\u0119 odczu\u0107 od razu. Chocia\u017c wydaje si\u0119 to tak prostym, nie\u00a0 mo\u017cna jednak lekcewa\u017c\u0105co przechodzi\u0107 nad ty m do porz\u0105dku dziennego. Jest to tajemnica warta wiele tysi\u0119cy, i raz zakosztowawszy jej dobrodziejstw , nie zechcecie odda\u0107 jej nawet za cen\u0119 maj\u0105tku .<\/p>\n Poni\u017cej dano w am kr\u00f3tkie wyja\u015bnienie r\u00f3\u017cnych wspomnianych metod. We\u017amy jako przyk\u0142ad nawyknienie boja\u017ani (lub strachu). My\u015bl boja\u017aliwa jest tu b. odpowiednio wybran\u0105, poniewa\u017c wyrz\u0105dza ona naszym obowi\u0105zkom \u017cyciowym wi\u0119ksz\u0105 szkod\u0119, ni\u017c wszystkie inne z\u0142e my\u015bli, razem wzi\u0119te, poci\u0105ga za sob\u0105 wiele innych os\u0142abiaj\u0105cych ducha nawyknie\u0144 my\u015blowych; dlatego te\u017c zas\u0142uguje ona n a nazw\u0119 matki wszelkich z\u0142ych my\u015bli. Gdy si\u0119 uda wykorzeni\u0107 t\u0119 ohydn\u0105, my\u015bl boja\u017cni, jest to ju\u017c olbrzym i krok na drodze do wolno\u015bci.<\/p>\n My\u015bli boja\u017aliwe nikomu jeszcze nie przynios\u0142y po\u017cytku, natomiast s\u0105 w inowajcami nieszcz\u0119\u015b\u0107 tysi\u0119cy kobiet i m\u0119\u017cczyzn, kt\u00f3rym z\u0142ama\u0142y energj\u0119, tamowa\u0142y kroki, os\u0142abia\u0142y Wi\u0119kszo\u015b\u0107 tych rzeczy, kt\u00f3rych si\u0119 obawiamy, nigdy si\u0119 nie zdarza; a i te nieliczne, kt\u00f3re si\u0119 urzeczywistniaj\u0105, mog\u0142yby by\u0107 \u015bmia\u0142o\u015bci\u0105 zwalczone, gdyby\u015bmy mogli pochwali\u0107 t\u0119 si\u0142\u0119, jak\u0105 daje brak obawy i uczucia strachu.<\/p>\n Energja i si\u0142a \u017cyciowa, kt\u00f3ra bywa roztrwaniana dzi\u0119ki uczuciu strachu, najzupe\u0142niej wystarcza, a\u017ceby pokona\u0107 te wszystkie trudno\u015bci i ci\u0119\u017cary, kt\u00f3re nas w rzeczywisto\u015bci dotykaj\u0105. Niechaj sobie ka\u017cdy przypomni ow\u0105 historj\u0119 umieraj\u0105cego starca, kt\u00f3ry na \u0142o\u017cu \u015bmierci da\u0142 synowi swemu dobr\u0105 rad\u0119:<\/p>\n \u201eHans – rzek\u0142 on – prze\u017cy\u0142em, w ci\u0105gu 80-ciu lat wiele k\u0142opot\u00f3w, ale wi\u0119kszo\u015b\u0107 ich by\u0142a zupe\u0142nie bezpodstawna<\/strong><\/em>„<\/strong>. Starzec da\u0142 tylko wyraz do\u015bwiadczeniu, kt\u00f3re robione bywa przez wszystkich m\u0119\u017cczyzn i wszystkie kobiety, dochodz\u0105ce do starszego wieku. Mora\u0142 tego jest do\u015b\u0107 wyra\u017any.<\/p>\n Przypuszczam teraz, \u017ae jeste\u015bcie ofiar\u0105 boja\u017aliwych my\u015bli (jestem tu zdaje si\u0119 niedaleki od praw dy) i chcecie spr\u00f3bowa\u0107 jakiej\u015b metody, w celu pozbycia si\u0119 ich. Przypuszczam Najpierw spr\u00f3bujecie si\u0142y woli; powiecie wi\u0119c sobie: .\u201enie chc\u0119 si\u0119 ba\u0107,\u201c albo: ,,rozkazuj\u0119 strachowi, a\u017ceby mi\u0119 opu\u015bci\u0142.\u201c Jest to \u015brodek bohaterski. Niema co o nim m\u00f3wi\u0107 szczeg\u00f3\u0142owo. Wszystko ju\u017c sami o nim wiecie. Ka\u017cdy bowiem pr\u00f3bowa\u0142 ju\u017c tej metody. Nast\u0119pnie spr\u00f3bujecie dzia\u0142ania suggiestji hypnotycznej, wybieraj\u0105c sobie dobrego hypnotyzera. Posadzi on was wygodnie na fotelu i u\u015bpi wasze mi\u0119\u015bnie. Ka\u017cdy wasz nerw si\u0119 uspokoi, b\u0119dziecie w stanie zupe\u0142nego spokoju duchowego; nast\u0119pnie b\u0119dzie wam poddawa\u0142 silnie i wielokrotnie odwag\u0119, nieustraszono\u015b\u0107, nadziejno\u015b\u0107, ufno\u015b\u0107, wiar\u0119 w siebie etc. Zdolny hypnotyzer przestudjuje oczywi\u015bcie ka\u017cdy wypadek z osobna, b\u0119dzie wybiera\u0142 z wielk\u0105 ostro\u017cno\u015bci\u0105 swe suggiestje, i b\u0119dzie je dawa\u0142 w odpowiedni spos\u00f3b; wreszcie rzuci on w wasz\u0105 dusz\u0119 ziarno nowego nawyknienia my\u015blowego, kt\u00f3re zast\u0105pi\u0107 i usun\u0105\u0107 ma dawne. Przez post\u0119powanie to zostan\u0105 osi\u0105gni\u0119te znakomite rezultaty. Pisz\u0105cy te s\u0142owa, sam wyleczy\u0142 tym sposobem ze z\u0142ych nawyknie\u0144 b. wiele os\u00f3b, kt\u00f3re cudzej pomocy potrzebowa\u0142y.<\/p>\n T\u0119 sam\u0105 metod\u0119 stosowa\u0142 te\u017c w celu popchni\u0119cia pacjenta na dobr\u0105 drog\u0119 duchow\u0105, zaszczepienia mu wiary w siebie i w powy\u017cej unaocznion\u0105 form\u0119 rozwoju duchowego. Nast\u0119pnie lecz\u0105cy si\u0119 zostawa\u0142 obznajmiony z teorj\u0105 i praktyk\u0105 autosuggiestji i absorbcji my\u015blowej i pozostawiony samemu sobie dla skutecznego doko\u0144czenia kuracji. Por\u00f3wnanie z psem i kijem zachowajcie dobrze w pami\u0119ci, b\u0119dziecie dzi\u0119ki tem umieli mniej nieprzyjemno\u015bci z owym natr\u0119tem . B\u0119dziecie pogardzali trwo\u017cliw\u0105 my\u015bl\u0105, jak z\u0142ym, k\u0105saj\u0105cym psem , i nie b\u0119dziecie wahali si\u0119 wymierzy\u0107 jej swym narz\u0119dziem duchowym porz\u0105dn\u0105 porcj\u0119 raz\u00f3w; je\u017celi wog\u00f3le pozostanie ona przy was tak d\u0142ugo, \u017ce Nie czekajcie, a\u017c was zaczepi, lecz chwytajcie natychmiast, za kij, gdy tylko zauwa\u017cycie rud\u0105 sier\u015b\u0107. I oto jeste\u015bcie przygotowani, a\u017ceby w ypr\u00f3bowa\u0107 dzia\u0142anie absorbcji my\u015bli. A wi\u0119c pogr\u0105\u017cacie si\u0119 w podatny dla suggiestji stan ducha, zupe\u0142nie podobnie, jak to czynili\u015bcie, gdy\u015bcie mieli by\u0107 suggiestjonowani przez hypnotyzera. Im bierniejsi b\u0119dziecie przy tym, tym silniejszym b\u0119dzie dzia\u0142anie. Innemi s\u0142owy ca\u0142kowicie rozlu\u017aniacie wi\u0119zy wszelkich impuls\u00f3w, stajecie si\u0119 najzupe\u0142niej bierni cia\u0142em i duchem.W ten spos\u00f3b rozum czynny zostaje usuni\u0119ty od swych obowi\u0105zk\u00f3w i rz\u0105d przechodzi ca\u0142kowicie i niepodzielnie w r\u0119ce rozumu biernego. Teraz winni\u015bcie spokojnie i pewnie trzyma\u0107 si\u0119 my\u015bli: \u201eniczego si\u0119 nie boj\u0119 i t.p. W wyobra\u017ani narysujcie sobie sw\u00f3j obraz, jako cz\u0142owieka nieustraszonego, dzia\u0142aj\u0105cego bez najmniejszych obaw, posiadaj\u0105cego fizyczne i moralne m\u0119stwo i energicznie odp\u0119dzaj\u0105cego wszelkie my\u015bli trwo\u017cliwe. Pozwalajcie dowolnie igra\u0107 waszej wyobra\u017ani, lecz tylko w granicach przez was po\u017c\u0105danych. Tutaj przydadz\u0105 si\u0119 wam bardzo \u0107wiczenia w skupieniu. Musicie ustawicznie nosi\u0107 si\u0119 z my\u015bl\u0105 o swej nieustraszono\u015bci i stara\u0107 si\u0119 odegra\u0107 sw\u0105 rol\u0119 mo\u017cliwie naturalnie. Grajcie wasz\u0105 rol\u0119 zupe\u0142nie tak samo, jak aktor odgrywa swoj\u0105. Przyj\u0119ty na si\u0119 charakter b\u0119dzie si\u0119 stawa\u0142 rzeczywistym, a z czasem stanie si\u0119 zupe\u0142n\u0105 rzeczywisto\u015bci\u0105. Po pewnym czasie praktyki stanie si\u0119 on wasz\u0105 drug\u0105 natur\u0105, a\u017c wreszcie me b\u0119dziecie umieli wyobrazi\u0107 sobie siebie innemi. Jakiem ju\u017c powiedzia\u0142, po\u0142\u0105czenie absorbcji my\u015bli z autosuggiestj\u0105 jest idealn\u0105 metod\u0105 kszta\u0142cenia charakteru.<\/p>\n Chc\u0119 zako\u0144czy\u0107 ten wyk\u0142ad kilkoma \u0107wiczeniami, kt\u00f3re winny wam. by\u0107 pomocne przy studjowaniu absorbcji my\u015bli.<\/p>\n Nie zapomnijcie przerobi\u0107 \u0107wicze\u0144 koncentracyjnych, lecz nie czekajcie ich zako\u0144czenia z rozpocz\u0119ciem walki przeciwko trwo\u017cliwym my\u015blom. Walka ta musi by\u0107 natychmiast rozpocz\u0119ta. Dzi\u015b jeszcze sporz\u0105d\u017acie sobie kij i zaczajcie si\u0119 na potwora. Gdy raz go z drogi usuniecie, b\u0119dziecie mogli studjowa\u0107 dalej przedmiot niniejszy, nie maj\u0105c ci\u0105gle przed oczyma widma jego obecno\u015bci, nie s\u0142ysz\u0105c szczekania i wycia.<\/p>\n Leczenie braku energji, wiary w siebie, wytrwa\u0142o\u015bci etc. jest identyczne z powy\u017cszym, tylko oczywi\u015bcie przy stosowaniu autosuggiestji musz\u0105 by\u0107 odpowiednio do ka\u017cdego wypadku zmienione wyrazy i twierdzenia.<\/p>\n \u0106wiczenia dotycz\u0105ce absorbcji my\u015bli.<\/strong><\/em><\/p>\n 1.<\/strong> Wybra\u0107 nale\u017cy pewne, spokojne miejsce, mo\u017cliwie oddalone od \u017cycia codziennego i od ha\u0142asu \u015bwiata zewn\u0119trznego. Gdyby by\u0142o niemo\u017cliwym znalezienie idealnych warunk\u00f3w, trzeba by si\u0119 zadowolni\u0107 najlepszemi z mo\u017cliwych. Chodzi g\u0142\u00f3wnie o to, a\u017ceby usun\u0105\u0107 w ten spos\u00f3b rozdra\u017cniaj\u0105ce wp\u0142ywy z zewn\u0105trz i zapewni\u0107 \u0107wicz\u0105cemu si\u0119 zupe\u0142n\u0105 samotno\u015b\u0107.<\/p>\n 2<\/strong>. Po\u0142\u00f3\u017ccie si\u0119 na sofie, \u0142\u00f3\u017cku lub zasi\u0105d\u017acie w wygodnym fotelu tak, a\u017ceby wszystkie mi\u0119\u015bnie os\u0142ab\u0142y; wszystkie impulsy nerwowe musz\u0105 usta\u0107; winni\u015bcie czu\u0107 si\u0119 jak by sparali\u017cowanemi od st\u00f3p do g\u0142\u00f3w. Oddychajcie nast\u0119pnie powoli a g\u0142\u0119boko, zatrzymuj\u0105c po kilka sekund oddech, a\u017c wreszcie osi\u0105gni\u0119cie uczucie najzupe\u0142niejszego spokoju.<\/p>\n 3.<\/strong> Skupcie ca\u0142\u0105 sw\u0105 uwag\u0119 i wykluczcie przy tym wszelkie wra\u017cenia zewn\u0119trzne. \u0106wiczenie si\u0119 w skupieniu umo\u017cliwi wam to.<\/p>\n 4.<\/strong> Po osi\u0105gni\u0119ciu w ten spos\u00f3b odpowiednich warunk\u00f3w, tak fizycznych, jak i duchowych, zatrzymajcie my\u015bl sw\u0105 pewnie, spokojnie i uporczywie na s\u0142owie,.bez strachu,\u201c wbijaj\u0105c sobie w umys\u0142 zewn\u0119trzn\u0105 jego form\u0119 podobnie, jak si\u0119 piecz\u0119\u0107 odciska w wosku. Oddajcie si\u0119 ca\u0142kowicie tej my\u015bli i wyczuciu tego s\u0142owa. Nast\u0119pnie wmy\u015blcie w znaczenie tego s\u0142owa, w szczeg\u00f3lne cechy nie znaj\u0105cego strachu cz\u0142owieka etc.<\/p>\n 5.<\/strong> Narysujcie sobie my\u015blowy obraz samego siebie, jak gdyby\u015bcie przymiot odwagi ju\u017c posiadali. Odgrywajcie t\u0119 rol\u0119 w duchu zupe\u0142nie jak we \u015bnie. Wyobra\u017cajcie sobie sw\u0105 osob\u0119 w trakcie dokonywania czyn\u00f3w, na kt\u00f3re by wam tylko \u00f3w przymiot pozwoli\u0142; wyobra\u017cajcie sobie sw\u00f3j stosunek do innych ludzi jak gdyby\u015bcie \u00f3w przymiot posiadali. Jednym s\u0142owem pogr\u0105\u017ccie si\u0119 w ten radosny \u201esen na ja wie” w kt\u00f3rym g\u0142\u00f3wn\u0105 rol\u0119 oczywi\u015bcie odgrywa\u0107 b\u0119dzie po\u017c\u0105dany przymiot. Pozostawcie waszej wyobra\u017ani zupe\u0142n\u0105 swobod\u0119, lecz starajcie si\u0119 nie odbiega\u0107 od g\u0142\u00f3wnego celu i we wszystkich stadjach snu widzie\u0107 siebie osi\u0105gaj\u0105cym powodzenie dzi\u0119ki odwadze. Ko\u0144cem snu niechaj bywa zawsze wyra\u017ane poczucie \u201eja jestem”. To doda wam jeszcze si\u0142y i ufno\u015bci. W\u0142a\u015bciwie lepiej jeszcze zast\u0119powa\u0107 kolejno w duszy my\u015bl o po\u017c\u0105danym przymiocie -przez ide\u0119 i poczucie \u201eja jestem.”<\/p>\n 6.<\/strong> Powtarzajcie te \u0107wiczenia jak najcz\u0119\u015bciej. S\u0105 one jako krople, kt\u00f3re, stale padaj\u0105c, wydr\u0105\u017caj\u0105 kamie\u0144. Cz\u0119sto powtarzana my\u015bl puszcza p\u0119dy i ro\u015bnie bardzo szybko. G\u0142odne polecenia jest powtarzanie tych \u0107wicze\u0144 przed udaniem si\u0119 na spoczynek, po przebudzeniu si\u0119, a tak\u017ce i w nocy. \u0106wiczenie nie wybije was ze snu, przeciwnie usposobi was sennie. Gdy poczujecie si\u0119 sennym, lub mo\u017ce si\u0119 zdrzemniecie, nie stawiajcie oporu, gdy\u017c wra\u017cenie, pod jakim za\u015bniecie pozostanie przy was i b\u0119dzie dalej W opisanych powy\u017cej \u0107wiczeniach, u\u017cy\u0142em wyrazu \u201ebez strachu\u201c i pokrewnych mu my\u015bli jedynie dla zobrazowania metody absorbcji my\u015blowej. Rozumie\u00a0 si\u0119 samo przez si\u0119, \u017ce w ka\u017cdym wypadku nale\u017cy u\u017cywa\u0107 s\u0142owa, oznaczaj\u0105cego po\u017c\u0105dany przymiot. Gdy si\u0119 jednak chcecie pozby\u0107 jakiej\u015b cechy niepo\u017c\u0105danej, musicie wybra\u0107 sobie s\u0142owo, wyra\u017caj\u0105ce my\u015bl przeciwn\u0105. Gdyby\u015bcie byli sk\u0142onni np. do apatji, wybra\u0107 winni\u015bcie s\u0142owo \u201eczynny” \u201eenergiczny” lub temu podobne. Kiedy chcemy uczyni\u0107 jaki\u015b pok\u00f3j przyjemniejszym i ja\u015bniejszym, nie potrzebujemy najpierw usuwa\u0107 ze\u0144 ciemno\u015bci; wprost rozsuwamy firanki, wpuszczamy \u015bwiat\u0142o, a ciemno\u015b\u0107 sama znika. W og\u00f3le nie dr\u0119czcie si\u0119 my\u015blami nie po\u017c\u0105danemi, lecz skoncentrujcie ducha na przeciwnych my\u015blach; albowiem my\u015bl pozytyw na zawsze wyprze negatywn\u0105. W \u017cadnym razie nie powinni\u015bcie si\u0119 zniech\u0119ca\u0107, gdyby rezultaty nie ujawni\u0142y si\u0119 tak pr\u0119dko, jakby\u015bcie sobie tego \u017cyczyli. Pomy\u015blcie sobie, \u017ce re zultaty pojawi\u0105 si\u0119 z pewno\u015bci\u0105 , lecz \u017ce na to potrzeba czasu. Przede wszystkim konieczne jest powtarzanie \u0107wicze\u0144. Duch mo\u017ce by\u0107 rozwijany zupe\u0142nie podobnie jak mi\u0119\u015bnie, mianowicie przez ci\u0105g\u0142e \u0107wiczenie. Teraz wiecie ju\u017c, w jaki spos\u00f3b wyleczy\u0107 i usun\u0105\u0107 mo\u017cecie wady i braki swoje. Je\u017celi nie skorzystacie z przed\u0142o\u017conych wam \u015brodk\u00f3w, to jedynie dlatego, \u017ce nie b\u0119dziecie mieli po temu ch\u0119ci.\u00a0 Gdy ch\u0119\u0107 wasza b\u0119dzie do\u015b\u0107 silna, z pewno\u015bci\u0105 si\u0119 do nich zwr\u00f3cicie. W przeciwnym razie nie mog\u0119 wam by\u0107 po\u017cytecznym . Je\u017celi wolicie sprzeda\u0107 wasz\u0105 wspania\u0142\u0105 pierworodno\u015b\u0107 kontroli duchowej, za misk\u0119 soczewicy chwilowych wzgl\u0119d\u00f3w – to wasza rzecz.<\/p>\n Mo\u017cecie uczyni\u0107 ze siebie, co zechcecie.<\/strong><\/em><\/p>\n\n
\nTrzecia metoda, polegaj\u0105ca na autosuggiestji, jest bardzo dobra, szczeg\u00f3lniej gdy jest po\u0142\u0105czona z \u201eabsorbcj\u0105 my\u015blow\u0105”. Przy autosuggiestji nale\u017cy, jak wiadomo, tylko ci\u0105gle powtarza\u0107 biernemu rozumowi, \u017ce nowe nawyknienie istnieje (o starym si\u0119 nawet nie wspomina), dzi\u0119ki czemu po pewnym oporze akceptuje on w ko\u0144cu jako prawd\u0119 to, co mu czynna funkcja przek\u0142ada. Przyjm uje on nowe nawyknienie my\u015blowe, jako sw\u00f3j w\u0142asny spos\u00f3b my\u015blenia, podobnie, jak to w tego rodzaju okoliczno\u015bciach bywa z lud\u017ami. Autosuggiestja jest to w\u0142a\u015bciwie nic innego jak hypnotyzm maj\u0105cy miejsce pomi\u0119dzy czynn\u0105 a biern\u0105 funkcj\u0105 umys\u0142u. Do wypadku tego zastosowa\u0107 mo\u017cna s\u0142owa:
\n\u201eKa\u017cdy cz\u0142owiek jest swym w\u0142asnym hypnotyzerem \u201c. Czwarta metoda, kt\u00f3r\u0105 nazwa\u0142em absorbcj\u0105 my\u015bli, polega na tym , \u017ce przede wszystkiem pogr\u0105\u017cacie si\u0119 w najzupe\u0142niej bierny stan ducha i intensywnie skierowujecie wasz umys\u0142 na my\u015bl lub wewn\u0119trzne twierdzenie, \u017ce nowe nawyknienia ju\u017c posiadacie. Nale\u017cy przy tym wysi\u0142kiem wyobra\u017ani
\nprzedstaw i\u0107 sobie siebie, jako cz\u0142owieka, kt\u00f3ry po\u017c\u0105dane w\u0142a\u015bciwo\u015bci posiada. Powinni\u015bcie si\u0119 stale nosi\u0107 z t\u0105 my\u015bl\u0105 i wyobra\u017ceniem, i w ka\u017cdym wolnym momencie, dniem i noc\u0105 wszelkiemi mo\u017cliwemi sposobami t\u0119 wiar\u0119 w sobie podtrzymywa\u0107. To traktowa\u0107 nale\u017cy tylko jako dzia\u0142alno\u015b\u0107 funkcji biernej, podtrzymywanej przez wyobra\u017ani\u0119.<\/p>\n
\numys\u0142 i cia\u0142o. Wszyscy\u015bmy je odczuwa\u0144 na sobie, a ci nieliczni, kt\u00f3rzy si\u0119 ju\u017c ich pozbyli, za \u017cadn\u0105 cen\u0119 nie powr\u00f3ciliby pod ich w\u0142adz\u0119. Przed tym , kt\u00f3remu si\u0119 uda wyrwa\u0107 ten chwast z korzeniem , otwiera si\u0119 zupe\u0142nie nowe \u017cycie. Staje si\u0119 on zupe\u0142nie now\u0105 istot\u0105.<\/p>\n
\ndalej, \u017ce chcecie wypr\u00f3bowa\u0107 jedn\u0105 metod\u0119 po drugiej.<\/p>\n
\nA teraz przechodz\u0119 do autosuggiestji. Tu musicie bezustannie pow tarza\u0107 s\u0142owa: \u201eniczego si\u0119 nie boj\u0119,\u201c \u201eufam i wierz\u0119 \u201c, \u201ezniszczy\u0142em w sobie strach ,\u201c \u201eniemam \u017cadnych
\nobaw, \u201c etc. Autosuggiestji tych nale\u017cy jednak dokonywa\u0107 zupe\u0142nie tak, jak gdyby si\u0119 je poddawa\u0107 mia\u0142o innej osobie; winniscie si\u0119 im ca\u0142kowicie podda\u0107. Wasza bierna funkcja
\nw inna sprawi\u0107, \u017ce b\u0119dziecie wierzyli w to, co m\u00f3wicie, a nast\u0119pnie sam a ona nabierze ufno\u015bci w wasze s\u0142owa i znajduj\u0105c je s\u0142usznemi, w ich my\u015bl dzia\u0142a\u0107 b\u0119dzie. Je\u017celi przeprowadzicie te \u0107wiczenia w dobrej wierze i z zupe\u0142n\u0105 powag\u0105, zaraz odczujecie popraw\u0119. Musicie jednak pami\u0119ta\u0107, \u017ce o ile by wasz bierny rozum rzuci\u0142 w wasz\u0105 \u015bwiadomo\u015b\u0107 my\u015bl boja\u017aliw\u0105, winni\u015bcie ta k d\u0142ugo pow tarza\u0107 twierdzenie o swej odwadze, a\u017c intruz nie ust\u0105pi. B\u0119dzie to was z pocz\u0105tku nu\u017cy\u0142o, bo my\u015bl trwo\u017cliwa posiada pewno\u015b\u0107, \u017ce b\u0119dzie dobrze przyj\u0119ta; lecz wkr\u00f3tce zrozum ie ona, jak \u00f3w k\u0105saj\u0105cy pies, \u017ce\u015bcie przygotowali na ni\u0105 zdrowy kij. I gdy tylko go zobaczy, na tych miast si\u0119 cofnie skwapliwie.<\/p>\n
\nzd\u0105\u017cycie j\u0105, uderzy\u0107. Prawdopodobnie natychmiast ucieknie, podwin\u0105wszy ogon i wykazuj\u0105c strach przed kijem.<\/p>\n
\ndzia\u0142a\u0142o podczas snu.<\/p>\n