{"id":3425,"date":"2019-08-06T18:42:40","date_gmt":"2019-08-06T16:42:40","guid":{"rendered":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3425"},"modified":"2019-09-11T09:27:05","modified_gmt":"2019-09-11T07:27:05","slug":"bestje-apokaliptyczne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/bestje-apokaliptyczne\/","title":{"rendered":"Bestje apokaliptyczne"},"content":{"rendered":"

Dr. Antoni CZUBRY\u0143SKI.
\nBestje apokaliptyczne.<\/p>\n

Jednem z centralnych zagadnie\u0144 Apokalipsy jest zagadnienie bestji.Szczup\u0142o\u015b\u0107 miejsca, na kt\u00f3rem mam rozwin\u0105\u0107 moje dciekania zniewala mnie do odes\u0142ania czytelnika bezpo\u015brednio do tekstu biblji, kt\u00f3rego tu streszcza\u0107 nie mog\u0119, ograniczaj\u0105c si\u0119 do samych tylko wynik\u00f3w jednego z najzawilszych zagadnie\u0144 astralistyki biblistycznej. Czytelnik, kt\u00f3ry powy\u017csze stu-djum nie przeczyta tylko pobie\u017cnie, ale przestudiuj\u0105\u00a0 b\u0119dzie jednak z niego zadowolony. Bestje maj\u0105 znamiona astralistyczne, i znaczenie polityczno-symboliczne. Punktem wyj\u015bcia w badaniu s\u0105 dla mnie bestje z Ksi\u0119gi Daniela VII 3 -8. „Z morza”, czyli z Oceanu okr\u0105\u017caj\u0105cego ziemi\u0119 wy\u0142aniaj\u0105 si\u0119 kolejno znaki:<\/p>\n

    \n
  1. Lew, stylizowany skrzydlato, z gwiazd\u0105 Alpha, czyli Sercem,<\/li>\n
  2. Panna z Centaurem na poludnie od niej, z kt\u00f3rego gwiazd sk\u0142ada\u0142 si\u0119 babilo\u0144ski gwiazdozbi\u00f3r Wieprza, kakkab Entennamaszszig,<\/li>\n
  3. Wilk na po\u0142udnie od Wagi, czyli „pantera”,<\/li>\n
  4. Nied\u017awiadek o dziesi\u0119ciu kleszczowatych zako\u0144czeniach odn\u00f3\u017cy i „z\u0119bach \u017celaznych”, z „oczami na rogu”, co odpowiada anatomicznym szczeg\u00f3\u0142om jego.<\/li>\n<\/ol>\n

    T\u0119 ostatni\u0105 bestj\u0119 z ksi\u0119gi Daniela bior\u0119 za punkt wyj\u015bcia do oznaczenia w Apokalipsie XIII 1 „bestji morskiej, siedmiog\u0142owej i dziesi\u0119ciorogiej”. Rogi jej odpowiadaj\u0105 kleszczowatym odn\u00f3\u017com. Siedem g\u0142\u00f3w odpowiada przegubom Nied\u017awiadka, kt\u00f3rych w staro\u017cytno\u015bci liczono na jego odw\u0142oku sze\u015b\u0107 lub siedem. Trzy pierwsze zwierz\u0119ta z po-\u015br\u00f3d czterech wymienionych w Ap. Xlll2 wyra\u017caj\u0105 \u017car\u0142oczno\u015b\u0107 \u00adbestii. S\u0105 nimi leopard, niedzwied\u017c, lew, znane z ksi\u0119gi Daniela VII 4-6. Osobno ich traktowa\u0107 w tym wypadku nie mo\u017c\u00adna, cho\u0107 mog\u0142yby one mie\u0107 na niebie odpowiedniki astralistyczne. Czwarte zwierz\u0119 wymienione w Ap. odpowiada Smokowi biegunowemu. Zabicie g\u0142owy i uleczenie rany (f\\p. XIII 3) odnosi ci\u0119 do Miecza Perseusza, co wiedzia\u0142 ju\u017c Andrzej Niemojewski,-tu\u017c pod widnokr\u0119giem wschodnim, gdy g\u00f3ruje g\u0142owotu\u0142\u00f3w Nied\u017awiadka. Uleczenie odnosi si\u0119 do W\u0119\u017cownika-Asklepiosa, boga lecznictwa, na p\u00f3\u0142noc Nied\u017awiadka. Blu\u017anierstwa oznaczaj\u0105 w symbolice politycznej wprowadzenie kult\u00f3w obcych.<\/p>\n

    Niewiasta z kubkiem (Ap. XVII 1-4) oznacza Pann\u0119 z Pucharem, a jako symbol miasto Rzym (Ap. XVII 18) zbudowane na siedmiu wzg\u00f3rzach. By\u0142o to ju\u017c wiadomo Andrzejowi Niemojewskiemu i dawniej. Siedem kr\u00f3l\u00f3w oznacza siedem monarchji, kt\u00f3re wesz\u0142y w sk\u0142ad imperjum rzymskiego. Pi\u0119\u0107 z nich upad\u0142o: egipska, assyryjska, chaldejsko-babilo\u0144ska, medo\u00b7 perska, grecka. Ju\u017c ksi\u0119ga Daniela (Dn. II i VII) wspomina\u0142a o czterech z nich, b\u0105d\u017a to je przedstawiaj\u0105c jako metale, lub bestje (Dn. VII). Pi\u0105tem kr\u00f3lewstwem jest rzymsko-republika\u0144skie. Oznacza ono bestj\u0119 „kt\u00f3ra by\u0142a, a nie jest”, bo od Augusta zacz\u0119\u0142a si\u0119 nowa era, a „rana mieczowa” walk domowych zosta\u0142a uleczon\u0105 (Ap. XIII 12). f\\le pomimo, \u017ce byt bestji nale\u017cy do przesz\u0142o\u015bci, to jednak ma si\u0119 z niej wydoby\u0107 („a ma wst\u0105pi\u0107 z przepa\u015bci” Ap. XVII 8). Jest to stan sz\u00f3stego kr\u00f3la ( .. jeden jest” Ap. XVII 10) Rzym porepublika\u0144ski, od Augusta. Si\u00f3dmy kr\u00f3l jeszcze nie przyszed\u0142: a gdy przyjdzie na ma\u0142y czas ma trwa\u0107, co w wersecie \u00f3smym ju\u017c jest zapowiedziane i co t\u0142umaczy rozdzia\u0142 nast\u0119pny (Ap. XVIII), gdzie czytamy o upadku Babilonji-Rzymu, kt\u00f3rej przyczyn\u0105 by\u0142 po\u017car (f\\p. XVIII 18). Obiecywano sobie po nim ostateczny koniec pa\u0144stwa rzymskiego. Nadzieje zawiod\u0142y jednak. Spodziewano si\u0119, i\u017c 10 kr\u00f3l\u00f3w, t. j. 12 prowincji rzymskich za Augusta, stylizacyjnie zredukowanych w Ap. do 10 ze wzgl\u0119du na liczb\u0119 odn\u00f3\u017cy Niedzwiadka, r\u00f3zne „ludy, narody i j\u0119zyki” (Ap. XVII 5) „nad wodami” Morza Sr\u00f3dziemnego, podziel\u0105 si\u0119 spu\u015bcizn\u0105 po wszechw\u0142adnem imperjum. Panna, czyli miasto Rzym rozsiada si\u0119 na siedmiu kr\u0119gach g\u0142owotu\u0142owia Nied\u017awiadkowego, czyli siedmiu prulstwarh, id\u0105cych w chronologicznym porz\u0105dku. Przegradzaj\u0105cy Pann\u0119 od Nied\u017awiadka znak Wagi, w kt\u00f3rym widziano wed\u0142ug Maniliusa (IV 773 i Cycerona (Divin. 11 47, 98) tak\u017ce Rzym umieszczono w r\u0119ce Panny, \u0142\u0105cz\u0105c j\u0105 z jej znakiem w jedn\u0105 figuraln\u0105 ca\u0142o\u015b\u0107. St\u0105d Panna rozsiada si\u0119 bezpo\u015brednio na Nied\u017cwiadku, miasto na siedmiu imperjach o 10 (12) prowincjach nad wodami. Nied\u017awiadek u Paw\u0142a z Aleksandrji przedstawia\u0142 ltalj\u0119, cho\u0107 Manilius, Dorotheusz z Sydonu i Cy-cero umieszczali ltalj\u0119 w Wadze. Ale Wag\u0119 \u0142\u0105czono z Nied\u017awiadkiem w totus Scorpius, o czem donosi Macrobius, Saturn l, XXI 25. Wychodzi to niemal na jedno, czy Rzymu dopatrywa\u0107 b\u0119dziemy w Wadze, czy w Nied\u017awiadku, skoro znaki te \u0142\u0105czono. Wychodzi\u0142o z tego szczeg\u00f3lne zestawienie: oto siedem kr\u0119g\u00f3w Nied\u017awiadkowego g\u0142owotu\u0142owia oznacza\u0142o siedem pa\u0144stw kolejno po sobie nast\u0119puj\u0105cych, a Nied\u017awiadek ca\u0142y, czyli ltalja oznacza\u0142 to, co jeden z owych kr\u0119g\u00f3w, t. j. Rzym od Augusta. St\u0105d wi\u0119c Nied\u017aiadek-bestja, ltalja-cesarstwo rzymskie by\u0142o \u00f3smem poj\u0119ciem, cho\u0107 nale\u017c\u0105cem ju\u017c do wymienionych siedmiu.<\/p>\n

    Liczba bestji jest liczb\u0105 cz\u0142owieka, a jego liczb\u0105 jest 666 (Ap. XIII 18). Do licznych nieporozumie\u0144 doprowadza\u0142o niedba\u0142e l odczytanie tego tekstu, wzgl\u0119dnie algebraiczne stosowanie zasady. a -b, b 666, wi\u0119c a=-666. Tu jednak niema o tern mowy, i\u017c liczba bestji wynosi 666, tylko, \u017ce liczb\u0119 bestji mo\u017cna obliczy\u0107 za po\u015brednictwem liczby cz\u0142owieka, kt\u00f3rego (t. j. cz\u0142owieka) liczb\u0105 jest 666. Gdyby liczba 666 odnosi\u0142a si\u0119 tak\u017ce do bestji bezpo\u015brednio, to niepotrzebnem by\u0142oby powo\u0142ywanie si\u0119 na „cz\u0142owieka” Pomijam dotychczasowe wyja\u015bnie\u00adnia. S\u0105 mi znane. Obliczy\u0142em warto\u015b\u0107. nazw greckich wszystkich realnych i mitycznych zwierz\u0105t. \u017badna jednak nie daje liczby 666. Liczba 666 oznacza rok od za\u0142o\u017cenia Rzymu, t. j. rok 87 przed er\u0105 chrze\u015bcija\u0144sk\u0105, rok proskrypcji Marusza. Liczba Marjusza, czyli cz\u0142owieka wynosi 751 (.JI-40, rr l, r 100, i 10, 11 400, s 200). R\u00f3wna ona jest liczbie bestji Skorpios, czyli 750 (8 200, k 20, o = 70, 1\u00b7 100, p-80, i 10, o 70, s -200). Liczba „cz\u0142owiek” jest wprawdzie o jedno\u015b\u0107 wi\u0119ksz\u0105 od liczby bestii, ale liter\u0119 a=1 mo\u017cemy usun\u0105\u0107, podobnie jak zamiast Sex (tus) pisano w skr\u00f3ceniu Sx. W wersecie Ap. XIII 18 nie chodzi jednak o posta\u0107\u00a0 „owego cz\u0142owieka”, ale o jego imi\u0119. kt\u00f3re nale\u017cy traktowa\u0107 jako klucz, vox merno-rabilis dla \u0142atwiejszego stwierdzenia liczby bestji Skorpios. Przedchrze\u015bcija\u0144ski Marjusz nie ma zwi\u0105zku z chrze\u015bcija\u0144stwem, a mo\u017ce pos\u0142u\u017cy\u0107 co najwy\u017cej za aluzj\u0119 do owej „rany mieczowej” uleczonej ostatecznie dopiero przez Augusta. „Rana ta” jednak obejmowa\u0142a ca\u0142y okres i wielu ludzi, a nie jeden rok, ani jednego cz\u0142owieka. Owego Augusta, restauratora Rzymu oznacza „bestja o rogach podobnych Barankowym” (f\\p. XIII 11). Takie rogi w\u015br\u00f3d gwiazdozbior\u00f3w mo\u017ce mie\u0107 tylko Kozioro\u017cec, oznacza-j\u0105cy cezara Augusta, kt\u00f3ry si\u0119 pod tym znakiem pocz\u0105\u0142 i jego Legion (Marek V 9), a zarazem wed\u0142ug Zenona z Werony znak djab\u0142a. Kozioro\u017cec jest bestj\u0105 wychodz\u0105c\u0105 z ziemi, gdy\u017c oznacza jako legjon wojsko, w\u0142adz\u0119 l\u0105dow\u0105, ale niezale\u017cnie od tego Manilius Kozioro\u017cca zalicza\u0142 do znak\u00f3w ziemnych (Astro-nornica 11 231: Kozioro\u017cec dla ziemi sporny-ambiguus terrae Capricornus), podczas, gdy Nied\u017cwiadka, czyli bestj\u0119 wychodz\u0105c\u0105 z morza (f\\p. XIII 1) do wodnych (f\\stron. 11 226, 229). Rana (Ap. XIII 12) odnosi si\u0119 do .,bestji pierwszej”, czyli tej, kt\u00f3ry da\u0142 w\u0142adz\u0119 bestji drugiej, czyli kraju. A wi\u0119c ran\u0105 uleczon\u0105 mo\u017ce by\u0107 to wszystko, co dzia\u0142o si\u0119 przed w\u0142adz\u0105 bestji drugiej t. j. przed Kozioro\u017ccem -Augustem. Ogie\u0144 na ziemi (Ap. XIII 13) jest aluzj\u0105 do Westy, kt\u00f3ra opiekowa\u0142a si\u0119 Kozioro\u017ccem (Manillus li 445: ” Westa opiekuje si\u0119 gwiazdami ciasnego Kozioro\u017cca -„atque angusta fovet Capricorni sidera Vesta”).<\/p>\n

    Bestja druga, czyli Kozioro\u017cec oznaczaj\u0105cy tu wojskowo\u015b\u0107 rzymsk\u0105. zorganizowan\u0105 za cesarstwa, po rozruchach i wojnach domowych zniewala ludy do pok\u0142on\u00f3w bestji pierwszej, t. j. Rzymowi jako pa\u0144stwu. Oto streszczenie najwa\u017cniejszych zagadnie\u0144 z pomni\u0119ciem drugorz\u0119dnych, kt\u00f3re s\u0105 w r\u0119kopisie tak\u017ce ju\u017c gotowe. Wszystkiego jednak przedstawi\u0107 w kr\u00f3tkim artykuje niepodobn\u0105. Oby cho\u0107 powy\u017csze my\u015bli spotka\u0142y umys\u0142y, kt\u00f3re je zechc\u0105 sobie przyswoi\u0107. Warszawa, 22 XI 1925.<\/p>\n

    \u017ar\u00f3d\u0142o: Urania 1926 nr 1; KWARTALNiK TOWARZYSTWA MI\u0141O\u015aNIK\u00d3W ASTRONOMJI<\/p>\n

    zobacz te\u017c: Andrzej Niemojewski<\/a><\/p>\n

    \n
    <\/div>\n
    <\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Dr. Antoni CZUBRY\u0143SKI. Bestje apokaliptyczne. Jednem z centralnych zagadnie\u0144 Apokalipsy jest zagadnienie bestji.Szczup\u0142o\u015b\u0107 miejsca, na kt\u00f3rem mam rozwin\u0105\u0107 moje dciekania zniewala mnie do odes\u0142ania<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[306],"tags":[448,449,447,446],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3425"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3425"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3425\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3436,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3425\/revisions\/3436"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3425"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3425"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3425"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}