{"id":3395,"date":"2019-02-18T11:19:51","date_gmt":"2019-02-18T10:19:51","guid":{"rendered":"http:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3395"},"modified":"2019-02-18T11:34:35","modified_gmt":"2019-02-18T10:34:35","slug":"muzyka-a-sugestja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/muzyka-a-sugestja\/","title":{"rendered":"MUZYKA, A SUGESTJA"},"content":{"rendered":"

Dr. med. Jerzy Marjan Rymaszewski
\nMUZYKA, A SUGESTJA<\/p>\n

I. O kierunkach i zagadnieniach muzyki wsp\u00f3\u0142czesnej
\nII. Fizjologiczne i psychologiczne wp\u0142ywy muzyki.
\nIII. O sugestji m uzycznej.
\nIV. Z psychologji tw \u00f3rczo\u015bci muzycznej.
\nWarszaw a 1932
\n<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

PRZEDMOWA.<\/strong>
\nPoruszaj\u0105c, jako lekarz, powy\u017cszy temat, s\u0105dz\u0105, \u017ce nie pope\u0142niam\u00a0zbyt wielkiej niestosowno\u015bci. Muzyka i medycyna,\u00a0pomimo pozornych sprzeczno\u015bci, maj\u0105 r\u00f3wnie\u017c i du\u017co punkt\u00f3w\u00a0stycznych. Dziedzina fizjologicznych i psychologicznych wp\u0142yw\u00f3w\u00a0w muzyce jest tematem niezbyt u nas cz\u0119sto poruszanym\u00a0przez muzykolog\u00f3w, a w\u0142a\u015bnie tutaj, zar\u00f3wno przyrodnik, jak\u00a0i lekarz mogliby mie\u0107 sporo do powiedzenia.\u00a0Prac\u0105 niniejsz\u0105 po\u015bwi\u0119cam mym by\u0142ym kole\u017cankom i kolegom\u00a0z Konserwatorjum w Rostowie nad Donem, oraz p. prof.\u00a0W . E. Friemanowi w dow\u00f3d pami\u0119ci i uznania.
\nDr. J. M. RYMASZEWSKI.<\/strong><\/p>\n

zapraszam do zapoznania si\u0119 z fragmentem pozycji:<\/p>\n

„W wyniku po\u0142\u0105czenia muzyki i malarstwa powsta\u0142o jedno\u00a0z najciekawszych zagadnie\u0144 muzycznych, t. zw. s\u0142yszenie barwne.\u00a0Istnieje teorja, wed\u0142ug kt\u00f3rej, ka\u017cdy d\u017awi\u0119k, lub ton posiada\u00a0w\u0142asny, odr\u0119bny kolor. Kolory te mog\u0105 by\u0107 podobno nawet realnie wyczuwane przez odpowiednio wra\u017cliwe jednostki.\u00a0\u00a0S\u0105 one jakoby zjawiskiem nieomal sta\u0142em i towarzysz\u0105 pewnym\u00a0okre\u015blonym tonom. Niekt\u00f3rzy muzycy id\u0105 bardzo daleko\u00a0w rozr\u00f3\u017cnianiu tych kolor\u00f3w, stwarzaj\u0105c nawet kolorowe po\u0142\u0105czenia,\u00a0oraz zapuszczaj\u0105c si\u0119 w zupe\u0142nie fantastyczne oceny.<\/p>\n

Fantazja ich czasem nie zna granic i wyrz\u0105dza szkod\u0119, zra\u017caj\u0105c\u00a0bardziej pozytywnych badaczy. Je\u017celi odrzucimy pierwiastki\u00a0fantastyczne, oraz ca\u0142y ten subjektywny balast, jakim arty\u015bci\u00a0obci\u0105\u017caj\u0105 s\u0142yszenie barwne, to stwierdzimy jednak pewne\u00a0ziarna istotne, kt\u00f3re mog\u0105 s\u0142u\u017cy\u0107 za podstaw \u0119 do bada\u0144. \u017be\u00a0d\u017awi\u0119ki, jako drgania rytmiczne, mog\u0105 mie\u0107 pewn\u0105 \u0142\u0105czno\u015b\u0107\u00a0z drganiami, b\u0119d\u0105cemi postaw\u0105 ruchu \u015bwiat\u0142a, a tem samem\u00a0i barwy – jest to tylko niedowiedziona hipoteza. Je\u017celi jednak\u00a0chodzi o centra naszych organ\u00f3w zmys\u0142owych, to s\u0105 one\u00a0w tak \u015bcis\u0142ej \u0142\u0105czno\u015bci assocjacyjnej, \u017ce nie jest wykluczone,\u00a0aby bodziec d\u017awi\u0119kowy, id\u0105cy drog\u0105 s\u0142uchow\u0105, nie m\u00f3g\u0142 wywo\u0142a\u0107\u00a0w przyleg\u0142ym odcinku zmys\u0142owym w ra\u017cenia wzrokowego,\u00a0kt\u00f3re naw et mo\u017ce nie by\u0107 spowodowane zewn\u0119trznem dzia\u0142aniem\u00a0na nasz wzrok, ale i\u015b\u0107 drog\u0105 wewn\u0119trzn\u0105 od strony o\u015brodk\u00f3w\u00a0m\u00f3zgowych, drog\u0105, po kt\u00f3rej id\u0105 przedstawienia halucynacyjne\u00a0wzrokowe, a kt\u00f3re r\u00f3wnie\u017c nie s\u0105 wywo\u0142ane przez\u00a0bod\u017ace zewn\u0119trzne.<\/p>\n

Malarstw o d\u017awi\u0119kowe, czyli s\u0142yszenie w barw ach (audition\u00a0color\u00e9e) by\u0142o znane od dawna i s\u0142u\u017cy\u0142o przedmiotem zainteresowania nie tylko muzyk\u00f3w, lecz r\u00f3wnie\u017c uczonych, fizjolog\u00f3w\u00a0i przyrodnik\u00f3w. Wzmianki o niem mo\u017cna znale\u017a\u0107 w ca\u0142ym szeregu dzie\u0142 Wundta, Fechlera, Cozaneta, Favre i Hoffmana.\u00a0Ju\u017c od czas\u00f3w Helmholtza sta\u0142o si\u0119 wiadome, \u017ce ka\u017cdy\u00a0d\u017awi\u0119k ma swoj\u0105 odr\u0119bn\u0105, w\u0142asn\u0105 barw\u0119. Odczuwanie ton\u00f3w\u00a0jako barw nie jest zatem wy\u0142\u0105cznie wytworem subjektywnej\u00a0fantazji artyst\u00f3w, lecz rzecz\u0105, maj\u0105c\u0105 pewne realne podstawy.<\/p>\n

W prawdzie kwestja ta jest jeszcze zbyt subjektywna, aby mo\u017cna\u00a0o niej m\u00f3wi\u0107, jako o niewzruszonym, naukowo stwierdzonym\u00a0pewniku, tem niemniej do\u015bwiadczenia w tej dziedzinie dokonywuj\u0105 si\u0119 nadal, najbli\u017csza za\u015b ju\u017c przysz\u0142o\u015b\u0107 mo\u017ce przynie\u015b\u0107\u00a0ca\u0142kiem nieoczekiwane rozwi\u0105zania i wyniki. K. Stromenger\u00a0\u0142\u0105czy kwestj\u0119 s\u0142yszenia w barwach ze zjawiskiem absolutnego\u00a0s\u0142uchu, kt\u00f3ry wed\u0142ug niego mo\u017ce si\u0119 objawi\u0107 nie \u015bwiadomo\u015bci\u0105\u00a0muzyczn\u0105, ale wra\u017ceniem barwy, jako sprawdzianem wsp\u00f3\u0142wra\u017cliwo\u015bci\u00a0barwo – d\u017awi\u0119kowej. \u201eOd czasu do czasu uszy\u00a0ludzkie zaczynaj\u0105 widzie\u0107, a oczy s\u0142ysze\u0107”, powiada wymieniony\u00a0autor. Wed\u0142ug niego zawsze niskie d\u017awi\u0119ki s\u0105 ciemne, melodja\u00a0za\u015b ma sw\u00f3j rysunek\u201c.<\/p>\n

\u0141\u0105czenie s\u0142yszenia w barwach ze zjawiskiem absolutnego\u00a0s\u0142uchu jest do pewnego stopnia s\u0142uszne. Istotnie s\u0142uch absolutny\u00a0daje r\u0119kojmi\u0119 wi\u0119kszej sta\u0142o\u015bci i subtelno\u015bci w umiejscowianiu\u00a0i okre\u015blaniu zar\u00f3wno ton\u00f3w, jak i barw. G\u0142\u00f3wn\u0105 rol\u0119\u00a0jednak\u017ce w s\u0142yszeniu barwnem odgrywa sfera assocjacyjna\u00a0m\u00f3zgu, \u0142\u0105cz\u0105ca i koordynuj\u0105ca ze sob\u0105 w ra\u017cenia, odbierane\u00a0przez poszczeg\u00f3lne organa zmys\u0142\u00f3w. W ten spos\u00f3b bodziec\u00a0d\u017awi\u0119kowy, id\u0105cy przez narz\u0105d s\u0142uchu, mo\u017ce by\u0107 przez o\u015brodki\u00a0m\u00f3zgowe zmieniony i przekszta\u0142cony na w ra\u017cenia barwne,\u00a0przyczem narz\u0105d wzroku nie przyjmuje ca\u0142kowicie wtem udzia\u0142u,<\/p>\n

Z podobnemi zjawiskami mamy cz\u0119sto do czynienia przy\u00a0hypnozie, kiedy za pomoc\u0105 bod\u017ac\u00f3w, dzia\u0142aj\u0105cych na jeden\u00a0z organ\u00f3w zmys\u0142\u00f3w mo\u017cna wywo\u0142a\u0107 wra\u017cenia w innych zmys\u0142ach.<\/p>\n

Tak n.p. mo\u017cna wywo\u0142a\u0107 wizj\u0119 r\u00f3\u017cy, daj\u0105c hypnotyzowanemu\u00a0do w\u0105chania chusteczk\u0119, przepojon\u0105 perfumami o jej\u00a0\u00a0zapachu. Subtelno\u015b\u0107 s\u0142uchu u muzyk\u00f3w jest tylko szczeg\u00f3\u0142em,\u00a0kt\u00f3ry, ponadto, mo\u017ce ca\u0142kiem nie istnie\u0107. Wed\u0142ug L. M. Rogowskiego:\u00a0\u201ejest wielu mistrz\u00f3w muzyki, maj\u0105cych s\u0142uch fizyczny\u00a0bardzo niedoskona\u0142y (Beethowen, Schumann, Brahms,\u00a0Berlioz i inni). Ich mistrzostwo polega\u0142o nie na sile s\u0142uchu,\u00a0ale na wybitnej zdolno\u015bci koordynacji r\u00f3\u017cnych element\u00f3w muzycznych,\u00a0za\u015b ich wielko\u015b\u0107 na w\u0142adzy wyra\u017cania za pomoc\u0105”<\/p>\n

czytaj ca\u0142o\u015b\u0107 format PDF:\u00a0muzyka_a_sugestia<\/a><\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: \u015al\u0105ska Biblioteka Cyfrowa<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dr. med. Jerzy Marjan Rymaszewski MUZYKA, A SUGESTJA I. O kierunkach i zagadnieniach muzyki wsp\u00f3\u0142czesnej II. Fizjologiczne i psychologiczne wp\u0142ywy muzyki. III. O sugestji m uzycznej. IV. Z psychologji tw \u00f3rczo\u015bci muzycznej. Warszaw a 1932<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[98],"tags":[440,439,437,438],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3395"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3395"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3395\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3403,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3395\/revisions\/3403"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3395"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3395"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3395"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}