{"id":3361,"date":"2019-02-03T18:46:00","date_gmt":"2019-02-03T17:46:00","guid":{"rendered":"http:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3361"},"modified":"2019-02-04T17:18:22","modified_gmt":"2019-02-04T16:18:22","slug":"czarnoksiestwo_i_medyumizm","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/czarnoksiestwo_i_medyumizm\/","title":{"rendered":"CZAROKSI\u0118STWO i MEDYUMIZM"},"content":{"rendered":"

IGNACY MATUSZEWSKI<\/strong>
\nCZAROKSI\u0118STWO i MEDYUMIZM<\/strong>
\nSTUDYUM HISTORYCZNO – POR\u00d3WNAWCZE<\/strong>
\n<\/p>\n

Vouloir restreindre notre examen <\/em><\/strong>
\naux territoires deja a demi-eonquis, <\/em><\/strong>
\ne’est tromper la foi des hommes qui <\/em><\/strong>
\nont lutte pour le droit de libr\u0119 exa- <\/em><\/strong>
\nmen, c’est trahir les esperances les <\/em><\/strong>
\nplus legitimes de la science. <\/em><\/strong>
\nO. Lodge.<\/em><\/strong><\/p>\n

Z 21 ILUSTRACYAMI<\/em>
\nWARSZAWA –\u00a0NAK\u0141AD GEBETHNERA I WOLFFA<\/em>
\n1896<\/em><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n


\n

Tytu\u0142y rozdzia\u0142\u00f3w:<\/p>\n

ROZDZIA\u0141 I<\/strong><\/em>. Pogl\u0105dy na natur\u0119 czarnoksi\u0119stwa w r\u00f3\u017cnych epokach. str. 49<\/p>\n

ROZDZIA\u0141 II<\/em><\/strong>. Zestawienie fenomen\u00f3w czarnoksi\u0119skich z objawami wsp\u00f3\u0142czesnego medyumizmu. str. 69<\/p>\n

ROZDZIA\u0141 III<\/em><\/strong>. Faust, jako typowy przedstawiciel magii\u00a0\u00a0i czarnoksi\u0119stwa. str. 112<\/p>\n

ROZDZIA\u0141 IV<\/em><\/strong>.\u00a0\u00a0Streszczenie i konkluzja. str. 196<\/p>\n

ROZDZIA\u0141 V<\/em><\/strong>.\u00a0\u00a0o Twardowskim i czarach w dawnej Polsce.\u00a0 str. 210<\/p>\n


\n

SPIS RZECZY.<\/strong><\/em>
\nWstecznictwo, czy Reakcya
\n(ZAMIAST WST\u0118PU).<\/p>\n

I. Reakcya a wstecznictwo. str 3
\nII. Reakcya wsp\u00f3\u0142czesna. str 8
\nIII. Normalny tor. str 16
\nIV. Rzekome „bankructwo wiedzy” str 26
\nV. Czy badanie fakt\u00f3w medyumicznych jest objawem wstecznictwa, czy post\u0119pu? str 40<\/p>\n

Czarnoksi\u0119stwo i medyumizm.<\/strong> <\/em><\/p>\n

Rozdzia\u0142 I.<\/strong> Pogl\u0105dy na natur\u0119 czarnoksi\u0119stwa w r\u00f3\u017cnych epokach. 40,
\nRozdzia\u0142 II.<\/strong> Zestawienie fenomen\u00f3w czarnoksi\u0119skich Z objawami wsp\u00f3\u0142czesnego medyumizmu.<\/p>\n

1. Medyumizm-objaw naturalny, czarnoksi\u0119stwo sztuka stosowana 69
\nKrystalomancya 168
\nZjawiska \u015bwietlne 168-169
\nMateryalizacy\u0105 169
\nPowolny i stopniowy rozw\u00f3j postaci Mefistofelesa 170
\n\u0141atwo\u015b\u0107 i szybko\u015b\u0107, z jak\u0105 si\u0119 ukazuj\u0105 „duchy” w bajkach .171
\nPowie\u015b\u0107 o Aladynie okultyzm 171-172
\nMedyumizm w poezyi staro-indyjskiej 172
\nTrudno\u015bci towarzysz\u0105ce do\u015bwiadczeniom medyumicznym 173
\nStal\u0105 zale\u017cno\u015b\u0107 od pewnych warunk\u00f3w 174
\nIdentyczny charakter realnych zjawisk. 175
\nMateryalizowanie Si\u0119 Mefistofelesa fakty wsp\u00f3\u0142czesnego medyumizmu 170
\nObserwacye Guldenstubbego, Dale Owena i Mac Naba 176
\nEwokacye Schrepfera w XVIII w. 176-177
\nFotografie stopniowego rozwoju widma, zdj\u0119te przez Beatti’ego. .180-180<\/p>\n

9. Faust nietylko medyum, ale i czarownik l78
\nSzamani – medya czynne 179
\nHypnotyczno-suggestyjne sztuki Fausta 180-185
\nOgr\u00f3d czarnoksi\u0119ski 186
\n\u0104pporty 187
\nIch wzgl\u0119dne ub\u00f3stwo w „Faustbuchu” w por\u00f3wnani u z obfito\u015bci\u0105 bogactwem „1001 nocy” 188-190
\nZimne powiewy. 190 – 191
\nPrzesada w opisach. 192
\n\u015amier\u0107 Fausta 192
\nKonwulsye transowe. 193-195<\/p>\n

Rozdzia\u0142 IV<\/strong>. Streszczenie i konkluzya.<\/p>\n

1. Rekapitulacya 196
\nR\u00f3\u017cnolito\u015b\u0107 teoryi i jednolito\u015b\u0107 fakt\u00f3w okultystyczno-medyumicznych 197
\nPozorna ich bezcelowo\u015b\u0107 i banalno\u015b\u0107 nie powinna wstrzymywa\u0107 nauki od badania zjawisk medyumicznych .198–200
\nCzy badanie jakichkolwiek fakt\u00f3w mo\u017ce by\u0107 bezu\u017cytecznem? 200-202
\nMedyumizm i kuglarstwo, jako jego niezb\u0119dna kopia i parodya .203-205
\nMedyumizm i Ciemne punkty dziej\u00f3w cywilizacyi. 205-209<\/p>\n

Rozdzia\u0142 V.<\/strong> O Twardowskim i czarach w dawnej Polsce.<\/p>\n

Brak dokument\u00f3w. 210
\nMo\u017c\u0142iwo\u015b\u0107 istnienia Twardowskiego 211
\nKrak\u00f3w, s\u0142ynne w Europie ognisko magii 211
\n\u015awiadectwo Wiera, G\u00f3rnickiego 211
\nZaanie Wiszniewskiego 211
\nDzie\u0142a polskie, po\u015bwi\u0119cone czarom i magii 212-218
\n„Post\u0119pek prawa czartowskiego przecwko narodowi ludzkiemu 212
\n„The saurus Magicus „. 212 – 214
\nPopularno\u015b\u0107 autor\u00f3w okultystycznych u nas 215
\nCzary gminne u nas ich pokrewie\u0144stwo z objawami czarowniczemi ca\u0142ego \u015bwiata z medyumizmem wsp\u00f3\u0142czesnym .215-218<\/p>\n

2.<\/strong> Wzmianka o Twardowskim u G\u00f3rnickiego 219
\nR\u0119kopis Possel’a 219
\nRozbi\u00f3r krytyczno – por\u00f3wnawczy O Twardowskim. – Po\u017cyczki z obcych i swojskich \u017ar\u00f3de\u0142 219-224
\n„Verbum nobile” 222
\nTwardowski papie\u017c Sylwester: „Rzym,” i „Jerozolima”. .222-223
\nCzarnoksi\u0119stwo.<\/p>\n

Rysy oryginalne. 224 – 225
\nNic prawdziwego – pr\u00f3cz faktu 225
\nZwierciad\u0142o Twardowskiego 226<\/p>\n

DODATEK <\/strong><\/span>
\nO Eusapii Palladino i medyumizmie. <\/strong><\/span>
\nI – 231
\nII – 237
\nIII – 253
\nIV – 254<\/p>\n

 <\/p>\n

Pozycja dost\u0119pna w formacie DjVu w zasobach \u015bl\u0105skiej Biblioteki Cyfrowej pod adresem:\u00a0https:\/\/www.sbc.org.pl\/<\/a><\/p>\n

pobierz:\u00a0https:\/\/www.sbc.org.pl<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

IGNACY MATUSZEWSKI CZAROKSI\u0118STWO i MEDYUMIZM STUDYUM HISTORYCZNO – POR\u00d3WNAWCZE<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[138],"tags":[428,430,429],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3361"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3361"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3361\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3372,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3361\/revisions\/3372"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3361"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3361"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3361"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}