{"id":3338,"date":"2019-01-22T14:16:19","date_gmt":"2019-01-22T13:16:19","guid":{"rendered":"http:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3338"},"modified":"2019-01-22T22:17:42","modified_gmt":"2019-01-22T21:17:42","slug":"teorja-transformizmu-w-swietle-nauk-okultnych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/teorja-transformizmu-w-swietle-nauk-okultnych\/","title":{"rendered":"Teorja transformizmu w \u015bwietle nauk okultnych."},"content":{"rendered":"

Adam Zys.
\nTeorja transformizmu w \u015bwietle nauk okultnych.<\/p>\n

Historja my\u015bli ludzkiej wskazuje, jak udowadnia to r\u00f3wnie\u017c\u00a0literatura danego przedmiotu, \u017ce prawie zupe\u0142nie wzgl\u0119dnie zbyt\u00a0ma\u0142o czasu po\u015bwi\u0119cano studjom nad okre\u015blaniem przyczyn, od\u00a0kt\u00f3rych zale\u017cy przenoszenie zdolno\u015bci i cech\u00a0z rodzic\u00f3w na potomk\u00f3w.<\/p>\n

Dziwn\u0105 jest jednak to rzecz\u0105, poniewa\u017c poj\u0119cie transformizmu\u00a0tkwi ju\u017c w samej organizacji istot \u017cyj\u0105cych a historja naturalna,\u00a0dziel\u0105c je, klasyfikuje je i zestawia w pewne grupy na mocy podobie\u0144stwa form.\u00a0Stosunki jednak podobie\u0144stwa danej grupy, wzgl\u0119dnie proces\u00a0transformizmu zdolno\u015bci z rodzic\u00f3w na potomk\u00f3w nie odbywa\u00a0si\u0119 zupe\u0142nie tak \u0142atwym sposobem jak wyobra\u017ca sobie to wi\u0119kszo\u015b\u0107\u00a0dzisiejszych embrjolog\u00f3w, fizykochemik\u00f3w i fizjolog\u00f3w. Chc\u0105c\u00a0za\u015b zrozumie\u0107 czem jest transformizm, nale\u017cy wpierw poj\u0105\u0107, czem\u00a0jest samo \u017cycie.<\/p>\n

W poj\u0119ciu czysto materjalnym, \u017cycie przedstawia si\u0119 jako\u00a0wynik dzia\u0142a\u0144 si\u0142 mechanicznych organizmu, kt\u00f3ry w danym wypadku sprowadzony jest do roli jakiej\u015b machiny o\u00a0z g\u00f3ry ju\u017c\u00a0obliczonem dzia\u0142aniu. \u015acis\u0142e jednak badania i obserwacje jako te\u017c liczny materja\u0142 dowodowy, szczeg\u00f3lnie ostatnich dziesi\u0105tek lat, wykazuje fakt zupe\u0142nie inny; mianowicie, \u017ce \u017cycie nie jest ani abstraktem jak tego chce pewien od\u0142am metafizyk\u00f3w, ani te\u017c nie jest\u00a0wynikiem dzia\u0142ania si\u0142 mechanicznych organizmu, na udowodnienie\u00a0kt\u00f3rej to teorji sil\u0105 si\u0119 materjali\u015bci, lecz, \u017ce \u017cycie, jak si\u0119 wyra\u017ca\u00a0Bergson w swej \u201eEwolucji Tw\u00f3rczej”, jest \u201ewidomym pr\u0105dem”\u00a0przechodz\u0105cym\u00a0z pokolenia na pokolenie,\u00a0z zarodka w zarodek\u00a0i tak a\u017c do zupe\u0142nego wyswobodzenia si\u0119\u00a0z p\u0119t materji t. j. a\u017c\u00a0do chwili uzyskania dostatecznych ilo\u015bci reinkarnacji, b\u0119d\u0105cych\u00a0warunkiem osi\u0105gni\u0119cia najwy\u017cszego stanu \u017cycia duchowego.\u00a0Pr\u0105d, jakim jest \u017cycie, jest niesko\u0144czonym, a tylko nam istotom\u00a0ograniczonym przez materj\u0119, wydaje si\u0119 by\u0107 ograniczonym pod\u00a0wzgl\u0119dem formy swego dzia\u0142ania.<\/p>\n

Dzia\u0142a on ograniczenie jako\u00a0funkcja \u017cyciowa materji, niesko\u0144czenie za\u015b jako My\u015bl Tw\u00f3rcza,\u00a0tylko ci\u0105gle w innych formach jakie przybiera \u017cycie podczas\u00a0ewolucji wszech\u015bwiata.\u00a0Twierdzenie powy\u017csze nie wyklucza ani nie os\u0142abia poj\u0119\u0107\u00a0fizyko-chemicznych o \u017cyciu, lecz owszem nawet je poniek\u0105d\u00a0umacnia, tak jak \u201eTeorja mutacji” de Vries\u2019a nie wyklucza ewolucji,\u00a0lecz tylko skraca proces jej dzia\u0142ania.\u00a0O istnieniu \u017cycia jako takiego pr\u0105du w\u0105tpi\u0107 nie mo\u017cna a\u00a0chocia\u017c nie znamy jego istoty i przyczyn, to jednak widzimy skutki\u00a0jego dzia\u0142a\u0144, czem w\u0142a\u015bnie jest \u017cycie.<\/p>\n

W ten spos\u00f3b wi\u0119c przedstawiona definicja \u017cycia, jako pr\u0105du\u00a0niesko\u0144czonego w swoim dzia\u0142aniu i sile, a przechodz\u0105cego\u00a0z pokole\u0144 w pokolenia,\u00a0z jednych form \u017cyciowych w drugie, daje\u00a0nam mo\u017cno\u015b\u0107 poznania celu i przyczyn transformizmu oraz istnienia\u00a0czynnik\u00f3w duchowych dzia\u0142aj\u0105cych na materj\u0119,\u00a0z kt\u00f3rej to powstaje\u00a0organizm \u017cywy.<\/p>\n

Gdyby bowiem czynniki owe nie istnia\u0142y, to w\u00f3wczas organizm \u017cywy mo\u017cna by by\u0142o wytworzy\u0107 na drodze proces\u00f3w fizykochemicznych a jakkolwiek post\u0119p bada\u0144 fizyko-chemicznych w\u00a0dobie obecnej doszed\u0142 do takiej doskona\u0142o\u015bci, \u017ce potrafi wytworzy\u0107 nie tylko przy pomocy syntez chemicznych organicznych\u00a0kom\u00f3rki istot \u017cyj\u0105cych, lecz r\u00f3wnie\u017c i na drodze syntez nieorganicznych, kom\u00f3rki wy\u017cej wspomnianych istot, mog\u0105ce nawet i\u00a0mi\u0142owa\u0107 poniek\u0105d swoj\u0105 \u017cywotno\u015b\u0107, lecz b\u0119dzie im brakowa\u0142o\u00a0zawsze owych czynnik\u00f3w psychologicznych, b\u0119d\u0105cych w\u0142asno\u015bci\u0105\u00a0kom\u00f3rek \u017cyj\u0105cych, to jednak do chwili obecnej nie uda\u0142o si\u0119 nikomu wytworzy\u0107 drog\u0105 sztuczn\u0105 organizmu obdarzonego pe\u0142nym\u00a0\u017cyciem. S\u0142usznie wi\u0119c mo\u017cem y powiedzie\u0107, \u017ce nauka psychologicznie\u00a0ani na krok nie zbli\u017cy\u0142a si\u0119 jeszcze ku chemicznej syntezie\u00a0substancji \u017cyj\u0105cej.<\/p>\n

Materja za\u015b, kt\u00f3r\u0105 \u00f3w pr\u0105d u\u017cywa celem\u00a0uzewn\u0119trznienia swej ja\u017ani, jest, wi\u0119c jak j\u0105 nazywa Bergson \u201eniby\u00a0naros\u0142\u0105” \u017cyj\u0105c\u0105 w symbiozie\u00a0z czynnikami psychicznymi, kt\u00f3rych przyczyn\u00a0i istoty ich bytu dzi\u015b jeszcze dok\u0142adnie nie znamy. Na\u00a0tej wi\u0119c materji duch tworzy wz\u00f3r siebie samego a warto\u015b\u0107 i wygl\u0105d owego, zale\u017cn\u0105 jest od stopnia jego rozwoju i samopoznania\u00a0wewn\u0119trznego.<\/p>\n

Byt bowiem danej jednostki zale\u017cnym jest w zupe\u0142no\u015bci od\u00a0bytowania poprzedniego t. j. od poziomu zajmowanego w hierarchii duchowej sfer astralnych.\u00a0Do jasnego wi\u0119c poj\u0119cia transformizmu niewystarcza wyt\u0142\u00f3maczenie jakie nam daje Weissmann w swojej teorji o ci\u0105g\u0142o\u015bci\u00a0\u201eplazmy rozrodczej” lub te\u017c de Vries\u2019 w swojej \u201eteorji mutacji”\u00a0t. j. t\u0142umacze\u0144 nie zbyt \u015bcis\u0142ych nawet w poj\u0119ciach transformizmu\u00a0materjalnego, poniewa\u017c wszystkie te czynniki materjalne stoj\u0105 w\u00a0\u015bcis\u0142ej zale\u017cno\u015bci od czynnik\u00f3w duchowych.\u00a0Dla wyt\u0142\u00f3maczenia wi\u0119c transformizmu materjalnego wa\u017cnem\u00a0jest bez kwestji rozwi\u0105zanie takie, jakie przyjmuj\u0105 materjali\u015bci,\u00a0gdy\u017c ten\u017ce bowiem t\u0142\u00f3maczy proces przenoszenia zdolno\u015bci i cech\u00a0materjalnych\u00a0z rodzic\u00f3w na potomk\u00f3w, a nie uwzgl\u0119dnia zupe\u0142nie\u00a0transformizmu ducha My\u015bli Tw\u00f3rczej, kt\u00f3rej nast\u0119pstwem jest realizowanie ideowego planu organizacji \u017cyciowej.<\/p>\n

Mi\u0119dzy transformizmem materjia ducha zachodz\u0105 wielkie\u00a0r\u00f3\u017cnice wynikaj\u0105ce\u00a0z samych poj\u0119\u0107 tych dw\u00f3ch czynnik\u00f3w, a najwi\u0119ksz\u0105 jest ta, \u017ce przenoszenie zdolno\u015bci i cech psychicznych\u00a0z rodzic\u00f3w na potomstwo mo\u017ce niekiedy sta\u0107 w stosunku odwrotnie\u00a0\u00a0proporcjonalnym do zdolno\u015bci i cech rodzic\u00f3w.\u00a0Zagadnienie\u00a0takie nie da si\u0119 przecie\u017c nigdy wyt\u0142umaczy\u0107 \u015bci\u015ble na drodze proces\u00f3w czysto materjalnych,\u00a0a dzi\u0119ki tylko przyj\u0119ciu teorji transformizmu duchowego t\u0142umaczymy sobie fakt powy\u017cszy tem, \u017ce\u00a0tylko somatyczne w\u0142asno\u015bci i cechy rodzic\u00f3w przechodz\u0105 na potomk\u00f3w a transformizm zdolno\u015bci i cech ducha stoi w \u015bcis\u0142ej zale\u017cno\u015bci od przebywanych reinkarnacji.<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: „Teozofia” rok II; nr 8; wyd. 1921<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Adam Zys. Teorja transformizmu w \u015bwietle nauk okultnych. Historja my\u015bli ludzkiej wskazuje, jak udowadnia to r\u00f3wnie\u017c\u00a0literatura danego przedmiotu, \u017ce prawie zupe\u0142nie wzgl\u0119dnie zbyt\u00a0ma\u0142o czasu po\u015bwi\u0119cano studjom nad okre\u015blaniem przyczyn, od\u00a0kt\u00f3rych zale\u017cy przenoszenie zdolno\u015bci i cech\u00a0z rodzic\u00f3w na potomk\u00f3w.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[420],"tags":[422,424,423,421],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3338"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3338"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3338\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3343,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3338\/revisions\/3343"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3338"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3338"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3338"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}