{"id":3299,"date":"2019-01-18T10:50:20","date_gmt":"2019-01-18T09:50:20","guid":{"rendered":"http:\/\/tarot-marsylski.pl\/?p=3299"},"modified":"2019-01-18T15:48:00","modified_gmt":"2019-01-18T14:48:00","slug":"czem-jest-ogniwo-teozoficzne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/czem-jest-ogniwo-teozoficzne\/","title":{"rendered":"Czem jest ogniwo teozoficzne"},"content":{"rendered":"

Czem jest ogniwo teozoficzne. (\u0142a\u0144cuch)<\/p>\n

Przypatrzmy si\u0119 jeszcze stronie okkultystycznej posiedze\u0144\u00a0teozoficznych.\u00a0We\u017amy za przyk\u0142ad posiedzenia tygodniowe k\u00f3\u0142ka, kt\u00f3re\u00a0studyuje powa\u017cnie i b\u0119d\u0119 m\u00f3wi\u0142 tylko o takich posiedzeniach, na\u00a0kt\u00f3rych zgromadzaj\u0105 si\u0119 sami cz\u0142onkowie k\u00f3\u0142ka, gdy\u017c wp\u0142yw\u00a0okkultystyczny jest niemo\u017cliwy tam, gdzie s\u0105 dopuszczane osoby\u00a0postronne. Nie ulega zaprzeczeniu, \u017ce k\u00f3\u0142ko powinno od czasu\u00a0do czasu urz\u0105dza\u0107 zebrania otwarte dla publiczno\u015bci, \u017ce powinno\u00a0prowadzi\u0107 prac\u0119 na zewn\u0105trz, \u017ce ma dawa\u0107 sposobno\u015b\u0107 szerszemu\u00a0og\u00f3\u0142owi za pomoc\u0105 konferencyi, pogadanek i t.d., do obznajamiania si\u0119 z teozofi\u0105, ale ka\u017cde k\u00f3\u0142ko, naprawd\u0119 godne tej nazwy,\u00a0spe\u0142nia dzie\u0142o wznio\u015blejsze ni\u017c to, kt\u00f3re czyni na planie fizycznym,\u00a0a to dzie\u0142o mo\u017ce by\u0107 wykonanem tylko na zebraniach ograniczonych do samych cz\u0142onk\u00f3w. By osi\u0105gn\u0105\u0107 dobre rezultaty,\u00a0trzeba r\u00f3wnie\u017c, \u017ceby te zebrania by\u0142y harmonijne i dobrze prowadzone. Je\u015bli cz\u0142onkowie my\u015bl\u0105 przedewszystkiem o sobie,\u00a0je\u015bli pragn\u0105, w celu b\u0142yszczenia i zadowolenia swej mi\u0142o\u015bci w\u0142asnej\u00a0zdoby\u0107 rol\u0119 dominuj\u0105c\u0105 lub sk\u0142onni do tego, by wzajemnie si\u0119\u00a0ura\u017ca\u0107, albo objawia\u0107 zawi\u015b\u0107 lub zazdro\u015b\u0107, w\u00f3wczas wp\u0142yw\u00a0okkultystyczny nie mo\u017ce mie\u0107 miejsca.<\/p>\n

Ale je\u015bli w swoich wysi\u0142kach zapominaj\u0105 o samych sobie i my\u015bl\u0105 tylko o dobrem\u00a0z rozumieniu przedmiotu swych study\u00f3w, wynikn\u0105 w\u00f3wczas donios\u0142e\u00a0i zbawienne skutki, chocia\u017c osi\u0105gni\u0119te b\u0119d\u0105 nie\u015bwiadomie. Zaraz\u00a0to wszystko wyt\u0142umacz\u0119.\u00a0Przypu\u015b\u0107my, \u017ae si\u0119 odbywaj\u0105 zebrania, na kt\u00f3rych studyuje\u00a0si\u0119 t\u0119 lub inn\u0105 ksi\u0105\u017ck\u0119 traktuj\u0105c\u0105 o teozofii. Ka\u017cdy\u00a0z cz\u0142onk\u00f3w\u00a0powinien pozna\u0107 najprz\u00f3d cz\u0119\u015b\u0107 dzie\u0142a, kt\u00f3ra ma by\u0107 roztrz\u0105san\u0105\u00a0na nast\u0119pnem posiedzeniu i rzecz prosta, \u017ce \u017caden nie powinien\u00a0przychodzi\u0107 bez poprzedniego przygotowania. Przeciwnie, trzeba\u00a0\u017ceby ka\u017cdy\u00a0z cz\u0142onk\u00f3w zrozumia\u0142 g\u0142\u0119biej przedmiot przeznaczony\u00a0do roztrz\u0105sania, aby m\u00f3g\u0142 si\u0119 ze swej strony przyczyni\u0107 do wyja\u015bnienia zawartych w nim kwestyi. Doskona\u0142ym sposobem jest\u00a0nast\u0119pny; ka\u017cdy z cz\u0142onk\u00f3w mo\u017ce si\u0119 podj\u0105\u0107 studyowania specyalnie pewnej ksi\u0105\u017cki, kt\u00f3ra mu b\u0119dzie wpierw wskazana. Jeden\u00a0we\u017amie n. p. cz\u0119\u015b\u0107 pierwszego tomu \u201eTajnej doktryny<\/strong>„, inny\u00a0zn\u00f3w \u201eM\u0105dro\u015b\u0107 staro\u017cytn\u0105<\/strong>„, trzeci \u201eBuddyzm ezoteryczny<\/strong>” i t.d.<\/p>\n

Przedmiot do roztrz\u0105sania na nast\u0119pnem posiedzeniu, b\u0119dzie\u00a0oznaczony na poprzedniem i ka\u017cdy b\u0119dzie si\u0119 stara\u0142 przestudyowa\u0107\u00a0starannie dzie\u0142o, kt\u00f3re mu b\u0119dzie powierzone, aby by\u0142 zdolnym\u00a0przedstawi\u0107 dane\u00a0z owej ksi\u0105\u017cki co do kwestyi obranej. W ten\u00a0spos\u00f3b ka\u017cdy\u00a0z cz\u0142onk\u00f3w b\u0119dzie mia\u0142 zadanie do spe\u0142nienia, a\u00a0koncentracya wszystkich razem na jednym punkcie u\u0142atwi wszystkim\u00a0zrozumienie jasne i dok\u0142adne przedmiotu.<\/p>\n

Aby to dobrze zrozumie\u0107, przypatrzmy si\u0119 w\u0142a\u015bciwo\u015bciom\u00a0my\u015bli. Zwyk\u0142a my\u015bl, skoncentrowana u cz\u0142owieka przeci\u0119tnego,\u00a0rodzi si\u0119 w sferze umys\u0142owej ni\u017cszej i przenika natychmiastowo\u00a0stykaj\u0105c\u0105 si\u0119\u00a0z ni\u0105 sfer\u0119 astraln\u0105.\u00a0Jakkolwiek by\u0142aby siln\u0105, jej\u00a0w\u0142adza w tych sferach jest nader ograniczon\u0105, gdy\u017c otoczona jest\u00a0olbrzymim rozko\u0142ysanym oceanem wibracyi my\u015blowych tej\u017ce samej\u00a0co ona natury, kt\u00f3re przeciw niej powstaj\u0105 przez zetkni\u0119cie si\u0119\u00a0z ni\u0105 i pragn\u0105 j\u0105 zniszczy\u0107. Fala my\u015blowa wy\u017cszego rz\u0119du posiada plan dzia\u0142ania daleko swobodniejszy dlatego, \u017ce tymczasowo\u00a0liczba my\u015bli wywo\u0142uj\u0105cych podobne wibracye jest jeszcze ma\u0142a.<\/p>\n

Bo te\u017c jest wiele os\u00f3b szczerze religijnych, kt\u00f3rych my\u015bli\u00a0s\u0105 r\u00f3wnie\u017c podnios\u0142e, ale my\u015bli te nie s\u0105 dok\u0142adnie sformu\u0142owane\u00a0i okre\u015blone. Z drugiej strony, wiele ludzi zaj\u0119tych interesami i\u00a0spekulacyami my\u015bl\u0105\u00a0z tak\u0105\u017c sarn\u0105 jasno\u015bci\u0105, ale ich my\u015bli s\u0105 egoistyczne i poziome. My\u015bl naukow\u0105 n.p. rzadko mo\u017cna zaliczy\u0107\u00a0do tej samej kalegoryi, co my\u015bl praw dziw ego teozofa, przez co nasi\u00a0badacze maj\u0105 istotnie przed sob\u0105 wolne pole do dzia\u0142ania. Wynika st\u0105d to, \u017ce gdy cz\u0142owiek my\u015bli o jakimkolwiek przedmiocie\u00a0teozoficznym, wysy\u0142a doko\u0142a siebie wibracye, kt\u00f3re s\u0105 nader pot\u0119\u017cne, dlatego, \u017ce nie spotykaj\u0105 \u017cadnej rzeczywistej przeszkody,\u00a0zupe\u0142nie jak d\u017awi\u0119k rozlegaj\u0105cy si\u0119 w g\u0142\u0119bokiej ciszy, albo \u015bwiat\u0142o\u00a0w \u015br\u00f3d nocy ciemnej. Wprowadzaj\u0105 one w ruch rodzaj materyi\u00a0umys\u0142owej, kt\u00f3r\u0105 si\u0119 rzadko pos\u0142ugujemy a kt\u00f3rej fala wibracyjna dzia\u0142a na cia\u0142o umys\u0142owe cz\u0142owieka przeci\u0119tnego, kt\u00f3re dotychczas\u00a0by\u0142o u\u015bpionem. To w\u0142a\u015bnie nadaje owej my\u015bli jej wielk\u0105 warto\u015b\u0107,\u00a0nie tylko dla sam ego my\u015bliciela, ale i dla tych, kt\u00f3rzy go otaczaj\u0105,\u00a0gdy\u017c jej d\u0105\u017ceniem jest zbudza\u0107 i kaza\u0107 pracowa\u0107 narz\u0105dom umys\u0142owym, kt\u00f3re dot\u0105d nie by\u0142y w u\u017cyciu. Trzeba jednak zdawa\u0107\u00a0sobie spraw\u0119\u00a0z tego, \u017ce ta wibracya nie budzi my\u015bli teozoficznej\u00a0w tych, kt\u00f3rzy s\u0105 jej zupe\u0142nie nowicyuszami, ale budz\u0105c cz\u0119\u015b\u0107\u00a0wy\u017csz\u0105 cia\u0142a umys\u0142owego, d\u0105\u017cy ona do podniesienia poziomu\u00a0my\u015blowego cz\u0142owieka. Je\u017celi my\u015bl jednostki mo\u017ce dzia\u0142a\u0107 na\u00a0otoczenie, to my\u015bl kilkudziesi\u0119ciu os\u00f3b, skoncentrowana na jeden\u00a0przedmiot, sprawia skutki daleko donio\u015blejsze i jest rzecz\u0105 bardzo\u00a0dobr\u0105 dla okolicy, miasta i t.d., gdy posiada u siebie ogniwo\u00a0teozoficzne, kt\u00f3rego zebrania s\u0105 cz\u0119ste i dobrze prowadzone,\u00a0uszlachetniaj\u0105 bowiem one i p odnosz\u0105 poziom otaczaj\u0105cego je\u00a0og\u00f3\u0142u. Wprawdzie mo\u017ce si\u0119 znale\u015b\u0107 w\u015br\u00f3d og\u00f3\u0142u tego bardzo\u00a0wiele os\u00f3b, kt\u00f3rych stron\u0119 duchow\u0105 trudno lub niepodobna\u00a0b\u0119dzie rozbudzi\u0107, ale nawet u tych os\u00f3b nieustanne fale wibracyi\u00a0przy\u015bpiesz\u0105 obudzenie si\u0119 subtelniejszych cz\u0119\u015bci ich cia\u0142a umys\u0142owego.<\/p>\n

Teraz zobaczmy jaki wp\u0142yw wywieraj\u0105 kszta\u0142ty my\u015blowe\u00a0dobrze skrystalizowane. Te ostatnie promieniej\u0105 w centrum dzia\u0142alno\u015bci z kt\u00f3rego wysz\u0142y, nie mog\u0105 wp\u0142ywa\u0107 tylko na umys\u0142y\u00a0przygotowane.<\/p>\n

Za naszych czas\u00f3w wiele os\u00f3b s\u0105 w podobnem usposobieniu\u00a0i nasi cz\u0142onkowie zapewne ju\u017c zauwa\u017cyli, \u017ce po dyskusyi nad\u00a0jakimkolwiek tematem teozoficznym, n.p. o reinkarnacyi, zdarza\u00a0si\u0119, \u017ce obja\u015bnie\u0144 w tym przedmiocie \u017c\u0105daj\u0105 osoby, kt\u00f3re dotychczas zdawa\u0142y si\u0119 jak najmniej niem interesowa\u0107.\u00a0My\u015bl-kszta\u0142t przenosi tedy dan\u0105 ide\u0119 osobie przygotowanej\u00a0do jej przyj\u0119cia, za\u015b wibracya my\u015blowa wywiera wp\u0142yw mniej wyra\u017any i mniej okre\u015blony, chocia\u017c sfera jej dzia\u0142ania jest rozleglejsz\u0105. Widzimy\u00a0z powy\u017cszego, \u017ce nasi cz\u0142onkowie, oddaj\u0105c si\u0119\u00a0studyom teozoficznym, wywieraj\u0105 bezwiednie na sfer\u0119 umys\u0142ow\u0105\u00a0wp\u0142yw pot\u0119\u017cny, kt\u00f3ry daleko jest wy\u017cszy od \u015bwiadomej propagandy. Ale to jeszcze nie wszystko, ujrzymy daleko wi\u0119ksze\u00a0jeszcze skutki.<\/p>\n

Ludzie, kt\u00f3rzy pracuj\u0105 powa\u017cnie nad wznios\u0142ymi przedmiotami\u00a0staj\u0105 si\u0119 tern samem tw\u00f3rcami pot\u0119\u017cnych kszta\u0142t\u00f3w my\u015blowych w\u00a0sferze umys\u0142owej i tworz\u0105 tym sposobem niejako kana\u0142 przeprowadzaj\u0105cy si\u0142\u0119\u00a0z planu wy\u017cszego bezpo\u015brednio. Je\u015bli uwaga\u00a0cz\u0142onk\u00f3w jest zwr\u00f3cona na najwznio\u015blejsze zasady teozofii, dotycz\u0105ce moralno\u015bci i rozwoju duchowego (wy\u0142o\u017cone w \u201e\u015acie\u017cce\u00a0do \u015bwiat\u0142a<\/strong>„, \u201eG\u0142osie ciszy<\/strong>\u201c i innych ksi\u0105\u017ckach tre\u015bci etycznej),\u00a0w\u00f3wczas mo\u017ce utworzy\u0107 si\u0119 kana\u0142, za pomoc\u0105 kt\u00f3rego si\u0142y ze\u00a0sfery Buddhy sp\u0142yn\u0105 na sfer\u0119 umys\u0142ow\u0105 i porusz\u0105 dusze, dotychczas\u00a0niewra\u017cliwe. Jedn\u0105 wi\u0119c z najwa\u017cniejszych funkcyi k\u00f3\u0142ka teozoficznego jest utworzenie kana\u0142u w celu przeprowadzenia si\u0142 boskich\u00a0na ni\u017csze plany.<\/p>\n

Mamy tu jeden\u00a0z tysi\u0119cznych dowod\u00f3w, \u017ce niewidzialne jest\u00a0wa\u017cniejszem od widzialnego. Nasze bowiem oko fizyczne widzi\u00a0tylko ma\u0142\u0105 gromadk\u0119 skromnych uczni\u00f3w teozofii, kt\u00f3rzy schodz\u0105\u00a0si\u0119, by si\u0119 uczy\u0107 i w przysz\u0142o\u015bci sta\u0107 si\u0119 zdolniejszymi do przyj\u015bcia\u00a0z pomoc\u0105 swoim bli\u017anim –\u00a0ale ci, kt\u00f3rych wzrok si\u0119ga dalej,\u00a0widz\u0105 kwiat przepyszny, wykwitaj\u0105cy\u00a0z tego ma\u0142ego korzenia.<\/p>\n

Przez nie\u015bwiadomo\u015b\u0107 wielka liczba cz\u0142onk\u00f3w zaniedbuje\u00a0spe\u0142niania obowi\u0105zk\u00f3w i nie ucz\u0119szcza regularnie na zebrania\u00a0swojego k\u00f3\u0142ka. Nie domy\u015blaj\u0105 si\u0119 nawet, \u017ce trac\u0105 w ten spos\u00f3b\u00a0wielki przywilej przyczyniania si\u0119 ze swej strony do stworzenia\u00a0jednego\u00a0z tych przeno\u015bnik\u00f3w (vehicules) za pomoc\u0105 kt\u00f3rych si\u0142y\u00a0duchowe mog\u0105 si\u0119 przelewa\u0107 na nasz ni\u017cszy \u015bwiat. Nieraz s\u0142ysza\u0142em cz\u0142onk\u00f3w m\u00f3wi\u0105cych, \u017ce nie id\u0105 na zebrania, poniewa\u017c\u00a0znajduj\u0105 je nudnemi i bez korzy\u015bci dla nich. Powinni si\u0119 nauczy\u0107\u00a0tej elementarnej prawdy, \u017ce nie po to si\u0119 gromadz\u0105, aby bra\u0107,\u00a0ale aby dawa\u0107,\u00a0\u00a0nie po to id\u0105 na zebrania, by si\u0119 zabawi\u0107, lecz\u00a0po to, by wzi\u0105\u0107 udzia\u0142 w wielkiej pracy dla ludzko\u015bci.<\/p>\n

Ci wi\u0119c, kt\u00f3rzy pragn\u0105 studyowa\u0107 i praktykowa\u0107 zasady\u00a0okkultyzmu, powinni rozwin\u0105\u0107 w sobie trzy niezb\u0119dne i nieocenione\u00a0zalety: Wiedz\u0119 – Rozpoznanie ’1<\/strong>\u00a0– Mi\u0142o\u015b\u0107.<\/p>\n


\n

1<\/strong>\u00a0Rozpoznanie (Discernement) poj\u0119te jako umiej\u0119tno\u015b\u0107 rozr\u00f3\u017cniania „z\u0142udnego” od „wieczystego”<\/p>\n

\u017ar\u00f3d\u0142o: \u201cWyzwolenie\u201d rok 1, nr 8, wyd 1920<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Czem jest ogniwo teozoficzne. (\u0142a\u0144cuch) Przypatrzmy si\u0119 jeszcze stronie okkultystycznej posiedze\u0144\u00a0teozoficznych.\u00a0We\u017amy za przyk\u0142ad posiedzenia tygodniowe k\u00f3\u0142ka, kt\u00f3re\u00a0studyuje powa\u017cnie i b\u0119d\u0119 m\u00f3wi\u0142 tylko o takich posiedzeniach, na\u00a0kt\u00f3rych zgromadzaj\u0105 si\u0119 sami cz\u0142onkowie k\u00f3\u0142ka, gdy\u017c wp\u0142yw\u00a0okkultystyczny jest niemo\u017cliwy tam, gdzie s\u0105 dopuszczane osoby\u00a0postronne. … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[138],"tags":[406,407,409,408],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3299"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3299"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3299\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3305,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3299\/revisions\/3305"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3299"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3299"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tarot-marsylski.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3299"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}